آیا سیم های برق ساختمان شما سوخته اند؟ آیا به دنبال پیاده سازی روش جدید برق کشی در خانه خود هستید؟ آیا پریزهای برق منزلتان به خاطر فرسودگی سیم ها قطع شده اند؟

اگر جواب شما به یکی از سوالاتی که پرسیدیم مثبت است، این معنی را می رساند که باید سیم کشی برق ساختمان خود را تعویض کنید.

ما در ادامه این مطلب ابتدا به سراغ دلایل تعویض سیم کشی برق رفته و در ادامه روش تعویض سیم کشی برق ساختمان را به زبانی خودمانی برای شما توضیح خواهیم داد. پس تا انتها ما را همراهی کنید.

 

چه معضلاتی ما را مجبور به تعویض سیم کشی برق ساختمان می کنند؟

 

قبل از اینکه به سراغ آموزش نحوه تعویض سیم کشی برق ساختمان برویم، لازم دیدیم تا دلایل اقدام به چنین کاری را با هم بررسی کنیم.

واقعاً چه دلیلی دارد که کلی هزینه کرده و سیم های برق ساختمان مسکونی و یا تجاری مان را تعویض کنیم؟

  1. سیم های برق ساختمان فرسوده شده اند و دیگر برای عبور جریان برق جانی در بدن ندارند.

مشکل فرسوده شدن سیم های برق اغلب در خانه های قدیمی دیده می شود. هر سیم برق یک تاریخ مصرف مشخص دارد.

حتی باکیفیت ترین سیم های برق هم بعد از گذشت زمان حالت اولیه خود را از دست می دهند و به قدری ضعیف می شوند که دیگر نمی توان از آن ها استفاده کرد.

در این حالت به احتمال زیاد صحنه های زیادی از سوختن پریز و کلید برق ساختمان و یا حتی اتصالی کردن لوزام برقی را به چشم خواهید دید.

  1. سیم های برق ساختمان دائم اتصالی می کنند.

یکی از مهمترین علائمی که پایان عمر سیم های برق ساختمان را به ما گوشزد می کند، اتصالی کردن سیم ها است.

این مشکل خود را با دردسرهای بیشتر از جمله سوختن سیم کشی برق در نتیجه خوردگی روکش سیم ها و در نهایت آتش گرفتن سیم ها نشان می دهد.

ما مشکل اتصالی کردن سیم های برق را به طور کامل در مقاله ای با عنوان رفع عیب سیم کشی ساختمان مورد بررسی قرار داده ایم، اگر به دنبال اطلاعات بیشتر هستید، روی لینک مقاله بزنید.

  1. فیوز برق در ساختمان همیشه در حال بالا پریدن است.

تا به حال چند بار پیش آمده که فیوز برق ساختمانتان بالا بزند؟ آیا همیشه در حال خرید فیوز مینیاتوری جدید و تعویض آن هستید؟

اگر اینطور است باید بدانید که یک دلیل این همه درگیری با فیوز برق ساختمانتان می تواند در معیوب بودن سیم کشی برق و نیاز به تعویض آن باشد.

  1. در سیم کشی ساختمان برق دزدی وجود دارد.

شاید اول کار با شنیدن کلمه برق دزدی فکر کنید کسی از کنتور برق شما اشتراک غیر قانونی گرفته و یا کنتور برق را دستکاری کرده تا قبض برق او کمتر بیاید.

نمی گویم که تعریف شما از برق دزدی اشتباه است، اما مفهومی که ما از برق دزدی داریم به این معنی است که برق ساختمان از نقطه ای نشتی می کند.

نشتی برق می تواند در کنتور و یا سیم کشی برق ساختمان باشد. در هر صورت چیزی که عاید ما می شود مصرف بیش از اندازه برق و قبوض سنگینی است که باید آخر ماه آن را پرداخت کنیم.

به همین دلیل باید مصرف بالای برق در ساختمان را پیگیری کرده تا دلیل اصلی آن مشخص شود. اگر علت نشتی برق در سیم کشی باشد، بایستی در اولین فرصت با تعویض سیم کشی در رفع آن اقدام کنیم.

  1. دوست داریم سیم کشی برق ساختمان خود را مدرن کنیم.

گاهی هم این معضلات و مشکلات نیستند که ما را مجاب می کنند تا سیم کشی برق ساختمان را عوض کنیم، بلکه تمایل به استفاده از سیم های برق بسیار باکیفیت تر و یا اجرای روش های سیم کشی جدید تنها دلیل ما است.

هر چند در سیم کشی مدرن هم سیم های برق را در دو مدل سیم کشی روکار و سیم کشی توکار در ساختمان اجرا می کنند.

اما نوع سیم برق استفاده شده، نقشه سیم کشی برق و حتی لوله برق انتخابی برای عبور سیم های برق متفاوت است.

  1. سیم کشی برق ساختمان روکار بوده و می خواهیم این بار سیم های برق را توکار اجرا کنیم.

این دلیل بیشتر برای افرادی صدق می کند که در زمان سیم کشی اولیه برق ساختمان فرصت و یا هزینه کافی برای سیم کشی توکار را نداشته اند.

به همین دلیل در آن زمان سیم کشی روکار تنها گزینه روی میز آن ها بوده است. اما اکنون بنا به دلایلی از جمله بازسازی بنا تصمیم گرفته اند سیم کشی برق ساختمان را به شکل توکار تعویض کنند.

کنده کاری دیوار برای تعویض سیم های برق

چگونه سیم کشی برق ساختمان را تعویض کنیم؟

 

وقتی می خواهیم سیم کشی برق ساختمانی را تعویض کنیم، بایستی تمام مراحل سیم کشی برق را از ابتدا اجرا کنیم.

مرحله اول: تهیه نقشه سیم کشی برق جدید

تهیه نقشه برق زمانی به کار می آید که بخواهیم سیم و یا کابل جدید به سیم کشی برق قبلی اضافه کرده و یا مسیر سیم کشی را تغییر دهیم. به عنوان مثال می خواهیم پریز و یا کلید برق جدید در ساختمان نصب کنیم.

در این صورت باید نقشه سیم کشی برق جدید را طراحی کنیم. در این نقشه بایستی محل نصب کلید و پریز برق و مسیر عبور سیم های برق کاملاً مشخص شود.

هر چه مسیر انتخابی ما برای سیم کشی برق کوتاه تر باشد، به همان نسبت در مصرف سیم و لوله برق صرفه جویی کرده و در نهایت سرعت عمل کار بالاتر می رود.

مرحله دوم: انتخاب نوع سیم کشی برق ساختمان

می خواهید سیم کشی برق جدید خود را روکار اجرا کنید یا توکار؟ توجه داشته باشید که انتخاب نوع روش سیم کشی می تواند در میزان هزینه هایی که باید برای تعویض سیم کشی پرداخت کنید موثر باشد.

به عنوان مثال اگر سیم کشی قبلی ساختمان توکار است، چه بهتر که سیم های جدید را به همان شیوه توکار در ساختمان هدایت کنید.

چون دیگر لازم نیست هزینه هایی بابت داکت کشی سیم کشی روکار را پرداخت کرده و از طرفی زیبایی سیم کشی شما دو چندان می شود.

اما در مواقعی که می خواهید سیم کشی روکار را به توکار تغییر حالت دهید، خواه ناخواه هزینه و وقت بیشتری را باید صرف کنده کاری ها، شیارزنی ها، لوله گذاری ها و عبور دادن سیم ها از داخل لوله های برق صرف کنید.

در هر صورت توصیه ما به شما این است که اگر در حال بازسازی ساختمان خود هستید، سیم کشی جدید را از نوع توکار انتخاب کنید.

تا در همان مرحله که کنده کاری هایی برای تغییر فضای داخلی ساختمان انجام می دهید، کنده کاری ها و لوله کشی های برق را نیز به انجام برسانید.

باز کردن روکش داکت به منظور تعویض سیم کشی برق

مرحله سوم: لوله گذاری از سقف و یا لوله گذاری از کف؟

چنانچه سیم کشی قبلی از نوع روکار بوده و انتخاب روش جدید سیم کشی ساختمان شما از نوع توکار است، باید بر اساس نقشه لوله کشی برق از سقف و یا کف را در ساختمان پیاده سازی کنید.

اگر ساختمان دارای سقف کاذب است، بهترین کار لوله کشی برق از سقف است. اما برای ساختمان سقف کاذب ندارد و محیط مرطوب نیست، می توانید لوله کشی برق از کف را انجام دهید.

در هر صورت باید بر اساس نقشه از کنتور برق به سمت مصرفی ها کنده کاری کرده و بر روی دیوارها شیارزنی کنید تا بتوانید لوله ها را در شیارها قرار داده و به قوطی برق وصل کنید.

برای مواقعی که قصد تغییر روش سیم کشی را نداشته و فقط می خواهید سیم های برق را تعویض کنید، می توانید این مرحله از کار را فاکتور بگیرید.

همچنین اگر سیم کشی برق روکار را انتخاب کرده اید، داکت کشی در همین مرحله بر اساس نقشه بر روی دیوارها انجام می شود.

چنانچه بین انتخاب لوله کشی برق از کف با لوله کشی برق از سقف تردید دارید، پیشنهاد می کنیم یک سر به مقاله لوله کشی برق از کف بهتر است یا از سقف بزنید.

فیلم سیم کشی برق توکار را تماشا کنید تا به طور کامل با مراحل سیم کشی و لوله گذاری در این روش آشنا شوید.

مرحله چهارم: تعویض سیم ها

به مهمترین بخش کار یعنی تعویض سیم های برق رسیده ایم. چنانچه سیم کشی برق قبلی به صورت روکار باشد، برداشتن سیم های برق قبلی از سیستم بسیار ساده است.

به این صورت که ابتدا جریان برق را از روی کنتور قطع کرده و سپس روکش روی داکت ها را از روی آن باز می کنیم.

اکنون می توانید هر مدار سیم کشی در ساختمان را از کنتور تا محل مصرفی در ساختمان باز کنید. از این طریق سیم های قبلی از کلید، پریز و روشنایی ها باز می شود.

اما اگر سیم کشی برق قدیمی در ساختمان به روش توکار بوده، کار شما برای حذف سیم های قبلی کمی دشوارتر است.

به این صورت که باز هم به سراغ کنتور برق رفته و پس از قطع آن از طریق فیوز مینیاتوری روی جعبه فیوز جریان برق تمام مدارهای برق را در ساختمان قطع می کنیم.

سپس اتصال سر سیم ها به فیوز هر مدار را باز کرده و از طرف دیگر سیم را آزاد می کنیم. سر دیگر سیم به احتمال زیاد در داخل کلید و پریز برق بسته شده است.

برای آزاد کردن سر سیم از داخل کلید و پریز لازم است تا پیچ های کلید و پریز را باز کرده و سپس سر سیم های برق را از زیر پیچ های داخل کلید و پریز باز کنید.

حال می توانید به راحتی سر سیم را گرفته و سپس آن را از داخل قوطی کلید و پریز بیرون بکشید. این روند را برای تمام مدار سیم ها تکرار می کنیم.

برقکار تاسیسات 24 ساعته در حال تعویض سیم های برق

مرحله پنجم: عبور سیم های جدید از داخل لوله های برق و یا داکت ها

اگر روش سیم کشی ساختمان به صورت روکار است، سیم های جدید را ابتدا به فیوز مختص هر مدار متصل کرده و سپس سیم برق را در مسیر داکت کشی به سمت مصرف کننده که می توانید کلید برق، پریز و یا لامپ باشد، هدایت می کنیم.

ولی برای هدایت سیم های برق جدید به روش توکار به وسیله ای به نام فنر سیم کشی نیاز داریم. یک طرف سیم های برق را به فنر سیم کشی متصل کرده و سپس فنر را به داخل لوله برق هدایت می کنیم.

طرف دیگر فنر را از داخل قوطی برق بیرون کشیده و از این طریق سیم های برق در داخل لوله قرار می گیرند. در نهایت یک طرف سیم ها را به فیوز داخل جعبه فیوز وصل کرده و طرف دیگر سیم را به کلید، پریز و یا لامپ وصل می کنیم.

اگر کلید دو پل را در ساختمان خود نصب کرده اید و به دنبال یادگیری نحوه سیم کشی و نصب آن هستید، مقاله نحوه سیم کشی کلید دو پل را برای شما آماده کرده ایم.

چنانچه کلید و پریز و یا لامپ و لوستر ساختمان به دلیل سیم کشی معیوب قدیمی دچار مشکلاتی همچون سوختگی و یا اتصالی شده اند، باید در نهایت به تعویض کلید و پریز برق و یا نصب یا تعویض لوستر و لامپ جدید در ساختمان اقدام کنید.

برقکار تاسیسات 24 ساعته در حال اجرای سیم کشی برق

کلام آخر ...

در این مطلب بررسی کردیم که چگونه می توان سیم کشی برق ساختمان را تعویض نمود. همچنین گفتیم گاهی شرایطی برای ما ایجاد می شود که راهی جز تعویض سیم کشی ساختمان برایمان باقی نمی ماند.

مخصوصاً اگر سیم های برق به دلیل فرسودگی دائم اتصالی می کنند و ممکن است در یکی از همین اتصالی ها کل سرمایه و حتی جان ما به خطر بیوفتد.

در اینکه باید در چنین شرایطی هر چه سریع تر به تعویض سیم های معیوب در ساختمان اقدام کرد، هچ شکی نیست.

اما اینکه چه کسی می تواند این وظیفه مهم را به بهترین شکل به انجام برساند، باید با دقت و توجه بیشتری بررسی شود.

هر کسی می داند سیم کشی برق ساختمان کار اصلاً ساده ای نیست، چه برسد به اینکه سیم های قدیمی در ساختمان حذف شده و سیم های جدید جایگزین آن ها شوند.

به همین دلیل باید فرد مورد نظر سابقه و تجربه بالایی در سیم کشی برق ساختمان داشته باشد تا بتواند بهترین کیفیت از سیم کشی را به ما تحویل دهد.

مجریان برقکار در مجموعه تاسیسات 24 ساعته یکی از بهترین گزینه ها برای سپردن مسئولیت خطیر تعویض سیم کشی برق ساختمان هستند.

چرا که تجربه کاری طولانی مدت داشته و از همه مهتر مهارت های بالایی در شناخت سیم برق مناسب و اجرای اصولی این کار دارند.

مجموعه تاسیسات 24 ساعته نیز به عنوان یک حامی مطمئن خدمات سیم کشی برق را در کنار سایر خدمات خود ضمانت می کند.

تعویض سیم کشی برق ساختمان توسط برقکار تاسیسات 24 ساعته

پس اگر تعویض سیم کشی برق ساختمان خود را به مجریان این مجموعه سپردید و به هر دلیلی کار ایراد داشت، می توانید سفارش خود را مرجوع کرده و این بار به صورت کاملاً رایگان سیم های برق ساختمان شما تعویض می شوند.

با این تفاسیر چنانچه می خواهید به هر دلیلی از جمله تغییر نوع سیم کشی، رفع اتصالی از سیم ها و یا استفاده از سیم های برق باکیفیت تر، سیم کشی برق ساختمان خود را تعویض کنید، می توانید به این مجموعه اعتماد کنید.

برای این منظور همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا سفارش شما در اسرع وقت انجام شود.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منبع

 

اشتراک گذاری این صفحه