رفع عیب سیم کشی ساختمان از جمله خدمات محبوب ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته محسوب می شود. به همین دلیل در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر در این خصوص صحبت کنیم.

سیم کشی برق با کمک مجموعه ای از سیم های برق، فیوزها، سیم کشی جعبه فیوز یا جعبه تقسیم و تعدادی کلید و پریز در ساختمان اجرا می شود.

بعد از آب دسترسی به روشنایی و برق، یکی از مهمترین اولویت هاست که امکان سکونت شما را در یک ساختمان فراهم می کند.

اما گاهاً مشاهده شده که سیستم برق کشی ساختمان دچار مشکل شده و با معضلاتی همچون قطع و وصل شدن برق در خانه، سیاه شدن سیم های برق، سوختن مرتب لامپ ها، ضعیف شدن برق و مشکلاتی از این قبیل مواجه شده اید.

از آنجا که برخی از مشکلات در سیستم برق کشی ساختمان، همچون وجود اتصالی در سیم های برق می تواند منجر به آتش سوزی در خانه هایمان شود، بهترین و منطقی ترین راه این است که هر چه سریع تر به رفع عیب سیم کشی بپردازیم.

در این مطلب می خواهیم ابتدا نشانه های وجود عیب و ایراد در سیم کشی برق ساختمان را بازگو کرده و در نهایت راه حل های رفع این معضلات را بیان کنیم.

 

5 نشانه وجود مشکل در سیم کشی برق ساختمان

علائمی که در ادامه می گوییم در واقع نشانه هایی هستند که وجود مشکل در سیم کشی برق ساختمان را به شما یادآوری می کنند و می توان از آن ها به عنوان زنگ خطر یاد کرد:

  1. داغ بودن پریز برق

بسیاری از لوازم برقی وقتی مشغول به کار هستند از خود حرارت تولید می کنند، که این گرما تا حدودی طبیعی است. اما پریز برقی که دوشاخه دستگاه به آن وصل است، نباید هرگز گرم یا داغ شود.

اگر شما متوجه داغ بودن پریز برق در ساختمان شدید، بهتر است هر چه سریع تر دوشاخه را از پریز جدا کرده و تا زمان پیدا کردن علت این مشکل از آن پریز استفاده نکنید.

  1. کم و زیاد شدن میزان نور چراغ ها

حتماً شما هم با این مشکل مواجه شده اید که نور چراغ های روشنایی در داخل ساختمان کم و زیاد می شوند. معمولاً علت اصلی این مسئله ضعیف بودن برق است.

اگر تنها نور یک عدد از لوسترها یا لامپ ها کم و زیاد می شود، می توانید علت را در سیم کشی همان یک لامپ جستجو کنید.

اما اگر تمامی سیستم های روشنایی در ساختمان به طور دائم کم نور و پرنور می شوند، به طور حتم کل سیستم برق ساختمان باید توسط مجری برق کار بررسی شود.

  1. استشمام بوی سوختگی از سیم های برق

اگر سیم کشی برق ساختمان شما بیش از اندازه داغ کند، این احتمال دور از ذهن نیست که روکش پلاستیکی سیم ها دچار سوختگی شده و بوی سوختگی به مشام شما برسد.

توجه داشته باشید بوی سوختگی از سیم ها یک نشانه بسیار روشن و در حقیقت زنگ خطری از بروز آتش سوزی در سیم کشی برق ساختمان شما است.

در وهله اول باید جریان برق کل ساختمان را از منبع آن قطع کنید، اگر ساختمان شما به جعبه فیوز مجهز است، به سراغ آن رفته و کل فیوزها را در حالت قطع قرار دهید.

سپس باید به دنبال منشا بوی سوختگی باشید. می توانید ابتدا وسایل برقی خانه را یک به یک چک کنید، شاید بوی سوختگی به دلیل ذوب شدن سیم های درون لوازم برقی منزل باشند.

اما این احتمال هم وجود دارد که سیم های داخل جعبه فیوز برق ساختمان داغ شده و سپس سوخته باشند. در این صورت با باز کردن درب جعبه فیوز می توانید با چشم ظاهر سیم ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید روکش پلاستیکی آن ذوب نشده باشد.

رفع عیب سیم کشی ساختمان1

  1. احساس برق گرفتگی پس از لمس لوازم برقی

در صورتی که بعد از لمس بدنه فلزی لوازم برقی ساختمان همچون پکیج و یا کولر گازی، احساس برق گرفتگی کردید، این علامتی از نشتی برق از دستگاه بوده و دلیل اصلی آن عدم اتصال وسیله به سیم ارت است.

ما دلیل و نحوه رفع این مشکل را در مقالات علت برق دار بودن بدنه پکیج و علت برق دار بودن کولر گازی بررسی کرده ایم. جهت مطالعه هر کدام از این مقالات کافیست لینک مربوطه را لمس کنید.

  1. پریدن دائمی فیوز برق در ساختمان

وظیفه فیوز برق در سیم کشی ساختمان این است که در صورت ورود جریان برق بالاتر از حد نیاز سیستم، با عمل کردن خود از مدارات الکتریکی و لوازم برقی ساختمان پیشگیری کند.

اما اگر در ساختمان شما فیوز برق دائماً بالا می زند و مجبورید به طور مکرر فیوز را تعویض کنید، مطمئن باشید که مشکلی در سیستم برق کشی ساختمان شما وجود دارد که باید ریشه یابی و حل شود.

چون ورود اضافه بار یا همان جریان برق اضافی به سیم کشی برق ساختمان موضوع ساده ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.

اگر می خواهید با نحوه انتخاب فیوز برق مناسب برای ساختمان آشنا شوید، لینک مقاله را لمس کنید.

 

مشکلات رایج در سیم کشی برق ساختمان به همراه نحوه عیب یابی آن ها

در این قسمت به سراغ مشکلاتی رایجی در سیم کشی برق ساختمان می رویم که احتمال بروز آن ها در ساختمان زیاد هستند. سپس در ادامه آن به بررسی راه های رفع عیب آن ها نیز خواهیم رفت.

  • برق ساختمان دائماً نوسان دارد.

کم و زیاد شدن و یا نوسانات برق در ساختمان از جمله مشکلات رایجی است که در اکثر مناطق کشور به صورت یک داستان همیشگی اتفاق می افتد، تا حدی که اکثر لوازم برقی در ساختمان دچار سوختگی می شوند.

از جمله دلایل نوسان برق در ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصالی جریان برق در سیم های بی کیفیت و غیر استاندارد
  • برخورد رعد و برق به سیم ها و اتصالات
  • اضافه بار الکتریکی بر روی مدارات برق
  • عدم استفاده از دستگاه قطع کننده مدار
  • فرسودگی و خوردگی سیم های برق
  • استفاده از خروجی کم ظرفیت
  • بروز شوک الکتریکی

راهکارهای کاربردی برای حل مشکل نوسان یا کم و زیاد شدن برق ساختمان

  • اگر سیم های برق ساختمان فرسوده اند و مدت زمان طولانی از سیم کشی برق ساختمان می گذرد، حتماً برای تعویض سیم کشی اقدام کنید.
  • هرگز جریان برق اضافه یا اضافه بار را به مدارات الکتریکی در ساختمان تحمیل نکنید. این موضوع در وسایل برقی پرمصرف همچون کولر گازی بیشتر مشاهده شده است و یا مواقعی که تعداد زیادی دوشاخه برق را به یک محافظ یا چند راهه وصل کرده اید.
  • حتماً برای خرید محافظ برق برای لوازم برقی ساختمان خود اقدام کنید. اگر نوسان برق در منطقه شما زیاد است، دستگاه استابیلایزر بهتر از محافظ های معمولی جوابگو خواهد بود.
  • از پریزهای فرسوده و ضعیف به عنوان خروجی دستگاه های برقی پر مصرف استفاده نکنید.

رفع عیب سیم کشی ساختمان 2

  • سیم های برق دائماً دچار اتصال کوتاه می شوند.

اتصال کوتاه به این معنی است که یک سیم فاز با سیم دیگر فاز و یا نول و یا بدنه فلزی و یا زمین تماس پیدا کند که نتیجه تمامی این اتصالات می تواند ایجاد حرارت و سوختگی سیم و حتی آتش سوزی باشد.

برخی از دلایل اتصال کوتاه در سیم کشی برق ساختمان به قرار زیر هستند:

  • از بین رفتن عایق سیم های برق
  • سست بودن اتصالات سیم
  • خورده شدن سیم ها توسط جانوران موذی
  • معیوب و قدیمی بودن سیم کشی لوازم برقی

نشانه تشخیص اتصال کوتاه در سیم کشی ساختمان این است که خود را با ایجاد جرقه کوتاه، شعله و یا دود مشخص می کند.

بارزترین علامت اتصال کوتاه در ساختمان این است که مدارشکن قطع می شود. البته از این گزینه زمانی می توانید بهره مند شوید که مدارشکن در ساختمان داشته باشید.

راهکار کاربردی برای حل مشکل اتصالی برق در ساختمان

در ابتدای کار برق اصلی ساختمان را قطع کنید تا بتوانید به دنبال مدار آسیب دیده بگردید. سپس تمام لوازم برقی ساختمان خود را از برق بکشید و کابل های برق لوزام منزل را چک کنید.

اگر سیم برق ذوب شده را از بین کابل های برق لوازم پیدا کردید، مطمئن باشید علت اتصال کوتاه از همان سیم بوده است.

همچنین اگر پس از حذف لوزام برقی از مدار، دیگر از اتصالی کردن خبری نبود، مطمئن می شویم که مشکل از معیوب بودن سیم کشی لوازم برقی است.

اما در صورتی که باز هم با وجود حذف لوازم برقی، در شبکه برق ساختمان با اتصالی مواجه شدید، پس ریشه این مشکل را باید در سیم کشی برق ساختمان جستجو کنید.

بنابراین به سراغ تابلو برق ساختمان بروید و هر یک از خطوط توزیع در ساختمان را یکی یکی حذف کرده و سلامت خط تغذیه اصلی را چک کنید.

اگر باز هم اتصالی را پیدا نکردید، باید خط تغذیه هر کدام از بخش های ساختمان را به صورت جداگانه چک کنید.

در نهایت توصیه می کنیم از یک مجری برق کار برای پیدا کردن محل دقیق اتصال کوتاه و رفع آن کمک بگیرید.

  • برق ساختمان دو فاز شده است.

همانطور که می دانید برق خانگی اغلب تک فاز است، مگر اینکه ساختمان مسکونی مورد نظر تعداد زیادی طبقات داشته باشد که در این صورت برای راه اندازی آسانسور، پمپ آب، چیلر و دیگر مصرفی ها از برق سه فاز استفاده می شود.

بنابراین در حالت عادی ما نباید برق دو فاز داشته باشیم. اما اگر برق ساختمان از نوع تک فاز باشد، ممکن است به خاطر دلایل زیر نول موجود در سیم کشی به صورت فاز مشاهده شود و پس از تست با فاز متر ببینیم هر دو سیم ما فاز است:

  • سیم فاز و نول را به صورت برعکس به جعبه فیوز متصل کرده اید.
  • در هنگام نصب کلید دو پل، تک پل و کلید تبدیل باز هم سیم فاز و نول برعکس بسته شده اند.
  • بنا به دلایلی از جمله دریل کاری، ضعیف بودن سیم ها، قطع شدن سیم از داخل، اتصال وسایل برقی پر مصرف و غیره سیم نول قطع شده است.

راهکار کاربردی برای حل مشکل دو فاز شدن برق در ساختمان

تنها راهکاری که می توان در چنین مواقعی ارائه داد این است که کل سیم کشی برق ساختمان مورد بازبینی قرار بگیرد تا اگر در قسمتی از جعبه فیوز جای سیم فاز و نول برعکس بسته شده و یا سیم نول دچار آسیب شده است، رفع عیب گردد.

رفع عیب سیم کشی ساختمان 3

  • برق خانه قطع است، در حالی که همسایه ها برق دارند.

زمانی که برق تمام خانه های یک محل قطع باشد، علت بسیار روشن است. اما مواقعی که فقط برق یک خانه قطع می شود، باید دلیل را در پریدن فیوز ساختمان جستجو کرد.

راهکار کاربردی برای حل مشکل قطع شدن برق ساختمان

معمولاً فیوز برق ساختمان به دلایلی از جمله اضافه بار و یا بروز اتصال کوتاه در مدارها بالا می زند. بهترین راه حل این است که به سراغ جعبه فیوز رفته و آن را چک کنید. اگر فیوز بالا بود، کافیست آن را به طرف پایین بزنید.

  • میزان مصرف برق در ساختمان به صورت غیر عادی بالا می رود.

میزان مصرف برق در هر ساختمانی عدد مشخصی دارد که با توجه به تعداد مصرف کننده ها و میزان ولتاژ مصرفی هر کدام سنجیده می شود.

اما بعضی مواقع مشاهده شده که به یک باره میزان مصرف برق در ساختمان به شکل تصاعدی بالا می رود. البته در روزهای گرم سال که لوازم سرمایشی با تمام توان خود مشغول به کار هستند، این امر تا حدودی طبیعی است.

ولی در روزهای معمولی که نوع مصرف شبیه به قبل از آن بوده است، ولی کنتور برق مصرف بالاتر را نشان می دهد، به احتمال زیاد با مشکل نشتی برق یا برق دزدی مواجه هستیم.

برق دزدی یا نشتی برق دلایل متنوعی می تواند داشته باشد:

  • از بین رفتن روکش سیم های برق و در نتیجه نشتی برق از محل لخت شده سیم
  • اتصال نامناسب سیم های برق در داخل ساختمان، به نحوی که سیم ها را به صورت تکه تکه بهم وصل کنند.
  • عدم سرویس کولر آبی یا سرویس کولر گازی، که باعث مصرف بیش از اندازه دستگاه و برق کشی مازاد آن می شود.
  • اتصالی کردن لامپ ها و سیم های برق در ساختمان

برای شناسایی نشتی برق در ساختمان کافیست تمامی مصرفی ها از جمله لوازم برقی و سیستم های روشنایی را در حالت خاموش قرار داده و سپس کنتور را مشاهده کنید.

اگر همچنان کنتور در حال چرخش باشد، به این معنی است که قسمتی از سیم کشی برق ساختمان دچار نشتی شده است.

راهکار کاربردی برای حل مشکل نشتی برق در ساختمان

  • در صورتی که در بین سیم های برق ساختمان خود، سیم فرسوده و یا سیم لخت مشاهده می کنید، سریعاً برای تعویض آن اقدام نمایید. چون نه تنها باعث مصرف بیش از اندازه برق می شود، بلکه خطرات جانی نیز در پی دارد.
  • حتماً سیم کشی برق ساختمان خود را به افراد حرفه ای بسپارید تا از سیم های برق یکپارچه استفاده کرده و با اصول سیم کشی برق ساختمان آشنایی داشته باشند.
  • وسایل برقی خانه خود از قبیل کولر گازی، کولر آبی، جارو برقی و حتی ماشین ظرفشویی و لباسشویی را هر چند وقت یکبار سرویس کنید تا اتصالی در سیستم برق خود نداشته باشند و برق کمی مصرف کنند.

 

10 دلیل بروز مشکل در سیم کشی برق ساختمان

وقتی با دلایل بروز مشکل در سیم کشی برق ساختمان آشنا باشید، خواه ناخواه می توانید قبل از وقوع مشکلات بزرگ تر در سیم ها و مدارات الکتریکی خانه خود اقدامات مورد نیاز را انجام دهید:

  1. شل بودن پریزهای برق

حتی ساده ترین دلایل همچون شل بودن پریزهای برق ساختمان می توانند زمینه ساز مشکلات بزرگ در سیم کشی برق از جمله بروز اتصالی، ایجاد شوک برقی و آتش سوزی شوند.

چرا که اگر پریزهای برق از جای خود خارج شده باشند، به مرور با تکان خوردن پریز، احتمال سست شدن سیم های برق از محل اتصال آن ها وجود دارد.

رفع عیب سیم کشی ساختمان 4

  1. عدم اتصال سیم کشی برق ساختمان به سیستم ارتینگ

در گذشته بکار گیری سیستم ارتینگ در سیم کشی برق ساختمان ها اصلاً رایج نبود، همین موضوع دلیل بسیاری از برق گرفتگی های ناشی از نشتی برق در لوازم برقی و حتی پریزهای برق ساختمان می شود.

در صورتی با اتصال شبکه برق ساختمان به سیستم ارتینگ می توان جریان برق خارج شده از لوازم برقی و پریزها را به زمین منتقل کرد و از بروز برق گرفتگی و شوک ناشی آن پیشگیری نمود.

  1. استفاده از سیم های آلومینومی به جای سیم های مسی

اگر به سیم کشی برق ساختمان های قدیمی دقت کنید، بیشتر از سیم های آلومنیومی به عنوان کابل برق ساختمان استفاده شده است.

اما آلومنیوم به راحتی اکسید می شود و در نتیجه این واکنش مقداری گرما از خود تولید کرده و زمینه را برای آتش گرفتن سیم های برق فراهم می کند.

به دلیل همین ایراد بزرگ بود که اخیراً فقط از سیم های برق مسی در سیم کشی برق ساختمان استفاده می شود. شاید این جنس از سیم کمی گران تر از آلومنیوم باشد، اما سلامتی سیستم برق کشی را تضمین می کند.

  1. جویده شدن سیم های برق توسط موش

سیم های برق روکار و حتی سیم های برق توکار ساختمان از جویده شدن توسط موش ها در امان نیستند.

بنابراین اگر در ساختمان شما موش رفت و آمد می کند، این احتمال وجود دارد که روکش سیم ها توسط موش جویده شده و همین موضوع زمینه را برای سایر مشکلات در سیم کشی برق ساختمان همچون اتصالی و آتش سوزی فراهم کند.

  1. بی نظمی سیم های برق در داخل جعبه فیوز و یا جعبه تقسیم

علت اصلی استفاده از تجهیزاتی همچون جعبه فیوز و یا جعبه تقسیم در سیم کشی برق ساختمان این است که سیم های برق با نظم و چینش صحیح در داخل یک فضای بسته قرار بگیرند.

با این هدف که از اتصالی کردن سیم های برق به یکدیگر پیشگیری کرده و حتی در زمان عیب یابی بتوان به راحتی سر خط هر منطقه را پیدا نمود.

اما اگر فردی که به سیم کشی برق یک ساختمان اقدام می کند، تجربه و تخصص کافی نداشته باشد، چه بسا سیم ها را با بی نظمی در داخل جعبه فیوز و یا جعبه تقسیم برق خانگی قرار داده و همین موضوع به ظاهر ساده زمینه اتصالی و آتش سوزی در خانه را ایجاد کند.

  1. اتصال تعداد زیادی دوشاخه به یک پریز برق

در ساختمان هایی که تعداد پریزهای نصب شده در آن کمتر از حد استاندارد آن باشد، با چنین مشکلی مواجه هستیم که مجبوریم تعداد زیادی دوشاخه را به یک دستگاه چند راهه برق وصل کنیم.

این موضوع باعث می شود که جریان برق پریز بیش از حد توان و ظرفیت آن شده و سبب داغ شدن پریز و حتی آتش گرفتن آن شود.

رفع عیب سیم کشی ساختمان 5

  1. عدم استفاده از محافظ برق برای لوازم برقی منزل

محافظ یکی از واجب ترین تجهیزاتی است که باید برای وسایل برقی پر مصرف از جمله کولر گازی پنجره ای تهیه کنید. حتی برای دستگاه هایی با مصرف برق متعادل از جمله پکیج هم باید به فکر خرید محافظ برق پکیج بود.

چون اضافه بار و حتی نوسانات برقی باعث داغ کردن پریز وسایل شده و حتی عمر آن ها را کاهش می دهد. چه بسا همین اضافه بار باعث بروز ایراد در سیم کشی برق ساختمان شود.

  1. عدم استفاده از پریزهای ضد آب در محل های مرطوب ساختمان

بر اساس قوانین مبحث 13 مقررات ملی ساختمان باید در محل های مرطوب همچون حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه از پریزهای برق ضد آب مجهز به محافظ IP44 استفاده نمود.

در حالی که همین موضوع ساده از سمت برخی از مالکان ساختمان نادیده گرفته شده و نفوذ آب به داخل پریز باعث بروز مشکلات متعدد و گاهاً خطرناک در سیم کشی ساختمان می شود.

  1. ایجاد اضافه بار بر روی تابلو برق ساختمان

هر تابلو برق با توجه به ظرفیتی که دارد، می توانند حد مشخصی از جریان برق را مدیریت و کنترل کند. اما اگر بیش از ظرفیت آمپراژ تابلو برق فیوز های تک فاز و یا سه فاز بر روی تابلو قرار بگیرند، باعث پریدن فیوز و حتی آتش گرفتن تابلو برق می شود.

  1. طول عمر زیاد سیستم سیم کشی برق ساختمان

هیچ کس منکر این موضوع نیست که با گذر زمان سیم های برق استفاده شده در سیستم سیم کشی کیفیت اولیه خود را از دست می دهند.

حتی ممکن است محل های اتصال سیم ها، لوله های برق، کلید و پریزها فرسوده شده و از اتصال خود جدا شوند. در چنین مواقعی مطمئناً تنها راه بازسازی سیستم برق ساختمان خواهد بود.

رفع عیب سیم کشی ساختمان 6

 

جمع بندی

هر کسی این را می داند که عیب یابی سریع سیستم برق ساختمان آن هم با کمک یک فرد متخصص و با تجربه می تواند تا چه حد زیادی از خطرات جانی و مالی پیش رو پیشگیری کند.

تصور کنید سیستم برق خانه شما دچار اتصالی شده، به نحوی که فیوز دائماً بالا می زند و حتی بوی سوختگی سیم ها را به راحتی در خانه استشمام می کنید.

در چنین شرایط وحشتناکی نگران و مضطرب هستید، چون خطر آتش سوزی جان شما و از بین رفتن اموالتان را تهدید می کند.

مطمئناً در این لحظات به تنها چیزی که فکر می کنید کمک فوری برای رفع عیب سیم کشی منزلتان است تا بتوانید دوباره در امنیت و آرامش کامل به زندگی خود ادامه دهید.

همانطور که می دانید مجموعه تاسیسات 24 ساعته سال هاست در زمینه ارائه خدمات تاسیساتی فعالیت می کند و مهمترین شعار ما در این مجموعه کیفیت بالای خدمات است.

رفع عیب سیم کشی ساختمان 7

چنانچه مشکل سیم کشی ساختمان خود را به مجموعه ما بسپارید، ما این اطمینان را به شما می دهیم که در اسرع وقت مشکل سیم کشی برق ساختمان شما را حل خواهیم کرد.

توجه داشته باشید که تمامی خدمات ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته همراه با ضمانت به شما مشتریان عزیز عرضه می شوند.

به این صورت که اگر از کیفیت کار رضایت نداشتید و مشکل سیم کشی برق ساختمان شما همچنان پا برجا بود، ما متعهد می شویم که پروژه شما را بدون دریافت دوباره هزینه، توسط سرویسکار متخصص انجام دهیم.

پس با یک نگاه ساده به راحتی می توان فهمید که شاید بتوان خدمات برقی را از مجموعه ها و یا شرکت های مختلفی دریافت کرد، اما مجموعه ما سریع ترین، باکیفیت ترین و بهترین خدمات را به شما ارائه می دهد.

بنابراین اگر سیم کشی ساختمان شما به مشکل خورده است و به دنبال رفع آن هستید، همین حالا با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3

منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3

اشتراک گذاری این صفحه