در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه لوله کشی برق ساختمان از سقف آشنا کنیم.

یکی از مهم­ترین مباحثی که در برق کشی ساختمان مطرح است و باید به شکل تخصصی و حرفه ای به آن پرداخته شود، لوله کشی برق ساختمان است.

در واقع لوله کشی برق ساختمان به شما کمک می­کند تا مسیر حرکت سیم­های برق ایمن شود و از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

فراموش نکنید برای این که لوله کشی برق ساختمان به نحو احسنت انجام گیرد، لازم است بر اساس نقشه سیم کشی ساختمان عمل شود تا مسیر حرکت این لوله­ ها به درستی مشخص شود.

به همین منظور ما در ادامه راجع به لوله گذاری برق در سقف اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

 

نحوه لوله گذاری برق در سقف کاذب

ابتدا لازم است بدانید که سقف­ های کاذب انواع مختلفی دارند که از جمله آن­ها می­توان به سقف­های رابیتس، pvc و سقف­های 60×60 اشاره کرد.

در سقف­های کاذب رابیتس، معمولاً از لامپ­ های هالوژن و یا نواری نور مخفی استفاده می­شود. بنابراین همیشه باید قبل از گچ کاری سقف، لوله کشی مربوط به روشنایی این سقف­ها انجام گیرد.

نحوه لوله کشی برق ساختمان از سقف 1

در ضمن در سقف­ های کاذب رابیتس از لوله­های خرطومی که دارای استقامت و انعطاف پذیری بالایی هستند و به تمام زوایا خم می­شوند استفاده می­شود.

برای این که کار لوله کشی هالوژن­ها را انجام دهیم باید ابتدا محل قرارگیری غلاف یا فریم فلزی هالوژن را اندازه گرفته و رابیتس را به همان اندازه برش دهیم.

این کار که اغلب توسط قیچی­ های ورق بر انجام می­گیرد، سبب می­شود تا غلاف به راحتی در محل مورد نظر نصب شود. این برش را توسط سیم چین نیز می­توان انجام داد اما ممکن است سیم چین خیلی زود خراب شود.

نحوه لوله کشی برق ساختمان از سقف 2

همچنین لازم است لوله دیگری را در قسمتی که بنا است لامپ نور مخفی نصب شود، قرار دهیم. جالب است بدانید که اکثر اوقات در سقف­های کاذب از نوع pvc لوله کشی برق انجام نمی­گیرد.

در واقع پس از نصب این سقف­ ها، عمل شاسی کشی سقف و سپس سیم کشی آن صورت می­گیرد. در ادامه این سیم­ها را به وسیله بست­های زیپی به شاسی­ هایی که نصاب زده است، وصل می­نماییم.

اما از همه آسان­تر سقف­های کاذب 60×60 هستند که علاوه بر این که به لوله کشی نیازی ندارند، پس از نصب سقف هم سیم کشی بسیار ساده ای دارند.

شما تنها با داشتن یک برق اصلی زیر سقف که به کلید منتهی می شود، می­توانید کار برق کشی را شروع کنید و نیازی به لوله کشی ندارید.

در صورتی که مایلید در کنار لوله کشی در سقف با نحوه لوله کشی برق ساختمان از کف آشنا شوید، کافیست لینک مقاله را لمس کنید.

 

نحوه لوله گذاری برق در سقف تیرچه بلوک

در ساختمان­هایی که سقف کاذب وجود ندارد و سقف از نوع تیرچه بلوک، کرومیت و یا ضربی است، لوله گذاری به جای زیر سقف باید در کف طبقه بالاتر انجام شود.

به این معنی که اگر ساختمان چند طبقه باشد، لوله­ ها از کف طبقه بالایی رد می­شوند و اگر ساختمان یک طبقه داشته باشد، لوله ­های برق در کف پشت بام نصب می­شوند.

بنابراین اصولاً کار لوله گذاری در این نوع سقف­ها به 2 دلیل مشکل تر است:

اولاً به دلیل وجود 2 سانتی متر گچ در زیر سقف و عدم پوشانندگی لوله­های برق، نمی­توان آن­ها را مستقیماً زیر سقف قرار داد.

دوماً به دلیل این که به فاصله هر یک متر، با تیرآهن­ها و تیرچه­رهای سقف برخورد می­کنید، نمی­توان عمل شیارزنی را نیز انجام داد.

نحوه لوله کشی برق ساختمان از سقف 3

علت این امر هم این است که طبق مقررات اجرایی تاسیسات ساختمانی، عمل شیارزنی فقط باید روی دیوارها انجام بگیرد.

همچنین لوله­ گذاری سقف را بهتر است قبل از عمل بتن ریزی انجام دهید تا نیاز به سوراخ کاری زیاد نداشته باشید. اما فراموش نکنید که این کار ممکن است علاوه بر کاهش استقامت بتن سبب یک تکه شدن آن نیز بشود.

بنابراین توصیه می­شود در محل­هایی که قرار است بعد از بتن ریزی و خشک شدن آن، سوراخ کاری انجام شود 40 سانتی متر لوله برق شماره 2.5 را به شکل عمودی و چند سانت بالاتر از بتن نصب کنید.

این کار باعث می­شود که هم لوله برق شماره 2 بدون نیاز به سوراخ کاری درون آن قرار بگیرد و هم در مرحله بتن ریزی، لوله­ ها بر اثر رفت و آمد زیاد شکسته نشوند.

در عین حال ممکن است شما تصمیم داشته باشید کار لوله گذاری برق را پس از بتن ریزی سقف شروع کنید. بنابراین باید این را در نظر داشته باشید که کار سوراخ کاری شما با سختی بیشتری همراه خواهد.

ضمناً بهترین وسیله ای که برای لوله گذاری برق، پس از اتمام بتن ریزی می­توانید استفاده نمایید، هیلتی­های تخریب 15 کیلوگرمی هستند.

 

مزایای لوله کشی برق از سقف

لوله کشی برق ساختمان از کف دارای مزایایی است که در ادامه به برخی از آن­ها اشاره خواهیم کرد:

  • احتمال آسیب کمتر به لوله­ های برق:

به دلیل شلوغی­ هایی که در حین کار وجود دارد و معمولاً محافظی برای لوله­های برق وجود ندارد، بهتر است لوله­ های برق مربوط به روشنایی را در سقف نصب کنید.

در واقع نصب این لوله ­ها در سقف باعث می­شود که کمترین میزان آسیب و خسارات احتمالی به لوله ­های برق ساختمان وارد شود.

  • ایجاد ایمنی بیشتر در ساختمان:

با توجه به این که لوله­ های برقی که در کف ساختمان قرار دارند، اغلب ضعیف هستند و ممکن است حین کار و جا به جایی وسایل خطراتی برای ساختمان ایجاد نمایند، توصیه می­شود که لوله­­ ها در سقف نصب شوند.

این کار سبب می­شود تا ایمنی هم در حین کار و هم پس از اتمام کار ساخت و ساز ساختمان به طور کامل رعایت شود.

  • نیاز به شیارزنی کمتر:

با توجه به این که شیارزنی کاری سخت و طاقت فرسا است، پس نیاز سقف­ ها به شیارزنی کمتر سبب می­شود تا شما کمتر احساس خستگی کنید و سرعت کار نیز افزایش یابد.

  • صرفه جویی در هزینه و کاهش وزن سقف:

یکی از مواردی که می­تواند باعث کاهش وزن سقف شود این است که لوله گذاری در سقف برخلاف کف نیازی به عمل ماهیچه کشی ندارد.

اگر تمایل دارید با نحوه سیم کشی برق ساختمان یک طبقه به زبان ساده آشنا شوید حتماً مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

معایب لوله کشی برق از سقف

حال که مزایای لوله کشی برق از سقف را گفتیم، بد نیست راجع به معایب این کار هم اطلاعاتی داشته باشید که در ادامه در اختیارتان قرار خواهیم داد.

  • استفاده بیش از حد از سیم و لوله:

بر خلاف زمانی که شما لوله گذاری را از کف انجام می­دهید و در میزان استفاده از سیم­ ها و لوله­ ها صرفه جویی می­کنید، در لوله کشی از سقف چون باید مسافت طولانی طی شود، از سیم و لوله­ های زیادی استفاده می­شود.

در واقع در لوله گذاری در سقف، لوله ابتدا یک مسیر 2.5 متری به سمت بالا، سپس یک مسیر افقی روی سقف و مجدداً یک مسیر 2.5 متری به سمت پایین طی می­کند تا به پریز دیگری برسد.

نحوه لوله کشی برق ساختمان از کف 4

  • افزایش هزینه­ ها:

علی رغم این که لوله کشی برق در سقف نیاز به ماهیچه کشی ندارد و از این نظر باعث کاهش هزینه­ ها می­شود، اما میزان بالای استفاده از سیم و لوله­ ها، هزینه­ ها را تا چندین برابر افزایش می­دهد.

  • کاهش سرعت کار:

چون هنگام نصب لوله ­ها در سقف لازم است از نردبان استفاده شود، علاوه بر خطراتی که ممکن است داشته باشد، سرعت کار را هم کاهش می­دهد.

چرا که طبیعتاً بالا و پایین رفتن از نردبان به نسبت زمانی که کار روی زمین انجام می­شود، زمان بیشتری را به خود اختصاص می­دهد.

 

جمع بندی:

ما در این مطلب شما را با نحوه لوله کشی برق ساختمان از سقف آشنا کردیم، اما همانطور که از متن می توان برداشت کرد، لوله کشی برق ساختمان اقدامی فنی و تخصصی است.

بنابراین برای اجرای لوله کشی برق ساختمان به یک تیم حرفه ای نیاز خواهید داشت. مجموعه تاسیسات 24 ساعته با کمک مجریان متخصص خود می تواند در این امر به شما کمک کند.

در صورتی که برای اجرای لوله کشی برق در پروژه های ساختمانی خود به ما نیاز دارید، همین الان با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع:

- وب سایت آموزش برق

- وب سایت برق نیوز

- وب سایت ppt90

- وب سایت کارگشا

- وب سایت ایفا پارس پلیمر

 

اشتراک گذاری این صفحه