از جمله خدمات محبوب ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته نصب انواع لوستر یک شاخه و یا چند شاخه و تعویض آن ها می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا روش کار را به شما توضیح دهیم.

نصب لوستر یکی ساده ترین روش ها برای به روز کردن تزئینات داخلی ساختمان است. لوسترها در مدل ها و سایزهای بسیار متنوع و جذاب در بازار موجود هستند.

برخی از آن ها به شکل مدرن طراحی شده اند و برخی دیگر مدل های ساده تری دارند که می توان از آن ها برای فضاهای کوچک تر استفاده کرد.

بدون در نظر گرفتن شکل ظاهری، سایز، قابلیت ها و حتی شیوه نورپردازی لوسترها طریقه نصب و یا تعویض آن ها بسیار شبیه به هم است که در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

 

نحوه نصب لوستر در هشت قدم آسان

برای اینکه بتوانید لوستر خود را بدون نیاز به کمک برقکار نصب کنید، باید در ابتدای کار لوازم زیر را در دسترس داشته باشید.

لوازم مورد نیاز برای نصب لوستر:

  • پیچ گوشتی دوسو و چهارسو
  • انبردست
  • فازمتر
  • نردبان
  • سیم چین
  • متر

قدم اول: قطع کردن برق از منبع در ساختمان

زمانی که قصد دارید فعالیت برقی انجام دهید، اولین کار این است که خود را از آسیب های احتمالی خطر برق گرفتگی دور کنید.

از آنجا که یک مرحله مهم در نصب لوستر به سیم کشی این وسیله مربوط می شود، پس لازم است تا برق را از منبع در ساختمان قطع کنید.

برای این منظور به سراغ تابلو برق و یا جعبه فیوز ساختمان رفته و فیوز اصلی را در حالت قطع قرار دهید.

قدم دوم: سنجش استقامت قلاب های نگه دارنده لوستر

در اغلب موارد قلاب نگه دارنده لوستر توسط پیچ و رول پلاک به شکل کاملاً ایمن به سقف خانه وصل شده است. مهمترین کاری که در این مرحله باید انجام دهید، سنجش مقاومت قلاب در برابر وزن لوستر است.

برای این منظور ابتدا وزن حدودی لوستر را از طریق اطلاعات درج شده در کاتالوگ محصول بدست آورید و سپس وزنه ای به همان سنگینی به غلاب های نگه دارنده لوستر وصل کنید.

اگر قلاب های نگه دارنده لوستر تحمل وزنه را داشتند، می توانید مطمئن باشید که لوستر شما بعد از نصب نقش بر زمین نمی شود.

در غیر این صورت باید قبل از نصب لوستر به فکر مقاوم سازی سقف و غلاب بوده و یا در نهایت از نصب لوستر سنگین بر روی سقف خودداری کرده و به دنبال تهیه لوستر سبک تر باشید.

نصب یا تعویض لوستر 1

قدم سوم: آماده کردن جعبه ترمینال لوستر

جعبه ترمینال لوستر بخشی از سیستم سیم کشی برق ساختمان شما است که سیم های برق مختص لوستر را در خود جای داده است.

محل قرارگیری این جعبه دقیقاً در کنار و یا بالای غلاب های نگه دارنده لوستر است. پیش از اقدام به نصب لوستر باید تمامی سیم های برق داخل جعبه را با فازمتر چک کنید.

علاوه بر این لازم است تا ظاهر سیم ها را در خصوص عدم خوردگی روکش روی سیم ها و محکم بودن اتصالات آن ها مورد بررسی قرار دهید.

توجه داشته باشید اگر کمترین سطح از سیم های برق لوستر دچار خوردگی شده باشند، احتمال اتصالی کردن سیم ها با یکدیگر و در نتیجه ایجاد حریق در ساختمان وجود دارد.

ما در مطلب عیب یابی سیم کشی ساختمان به طور کامل در این خصوص توضیح داده ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید لینک مقاله مربوطه را لمس کنید.

قدم چهارم: سرهم بندی لوستر

اکثر لوسترها به شکل سرهم بندی شده به فروش می رسند، اما برخی دیگر قبل از نصب نیاز به سرهم بندی دارند.

از آنجا که طریقه بستن قطعات مختلف لوستر از جمله قاب روی قلاب، زنجیر و پیچ های لوستر در مدل های مختلف این وسیله گاهاً با یکدیگر متفاوت است، پیشنهاد می کنیم حتماً به دفترچه راهنمای نصب لوستر خود مراجعه کنید.

اگر برای بستن قطعات مختلف لوستر به یکدیگر نیاز به پیچ گوشتی دارید، قبل از مراجعه به بازار مطلب راهنمای خرید بهترین پیچ گوشتی دوسو و چهارسو را مطالعه کنید.

قدم پنجم: سنجش ارتفاع لوستر

دو پارامتر مهم ارتفاع لوستر بعد از نصب را تعیین می کنند: یکی ارتفاع سقف اتاق و دیگری فاصله بین میز پذیرایی تا کف لوستر است.

با استفاده از متر ارتفاع سقف اتاق تا کف و فاصله سقف تا میز پذیرایی که قرار است لوستر بر روی آن نصب شود را اندازه بگیرید. زنجیر لوستر باید حداقل 70 سانتی متر بالاتر از میز پذیرایی نصب شود.

خوشبختانه زنجیر لوستر قابلیت کم و زیاد شدن دارد، بنابراین می توانید در صورت بلند بودن بیش از حد زنجیر لوستر، با کمک انبردست تعدادی از حلقه های زنجیر را کم کنید.

فقط مراقب باشید که سیم برق لوستر معمولاً از لابلای حلقه های زنجیر آن عبور داده می شود، پس لازم است بعد از کوتاه کردن زنجیر دوباره سیم برق آن را از لابلای حلقه ها رد کنید.

برای اطلاع از قیمت خرید و تهیه انبردست و سایر ابزار دستی روی لینک خرید آچار از سایت دیجی کالا بزنید.

قدم ششم: اتصال لوستر

شما می توانید از دو طریق لوستر را به سقف متصل کنید:

  1. لوستر را به قلاب های نگه دارنده آن بر روی جعبه برق وصل کنید. به این صورت که حلقه بالایی لوستر را در داخل قلاب وارد کنید.
  2. اگر سقف شما به قلاب نگه دارنده مجهز نیست، قلاب های رول بولت ساده، پروانه ای و یا پیچ و رول پلاک را به سقف اتصال دهید تا بتوانید لوستر را بر روی آن سوار کنید.

نوع قلاب مورد استفاده شما به جنس سقف بستگی دارد. به عنوان مثال پیچ و رول پلاک برای سقف های یونولیت مناسب است.

در حالی که برای سقف کاذب بهتر است از قلاب رول بولت پروانه ای استفاده شود. در مقابل اگر سقف خانه شما از نوع غیر کاذب است، بهترین گزینه قلاب رول بولیت ساده می باشد.

نصب یا تعویض لوستر 2

قدم هفتم: سیم کشی لوستر

در این مرحله به مهترین اقدام یعنی سیم کشی لوستر رسیده ایم. لوسترهای موجود در بازار با توجه به تک پل یا دو پل بودن کلید برق به شیوه ای متفاوت سیم کشی می شوند.

  • سیم کشی لوستر به کلید تک پل

چنانچه کلید برق مخصوص لوستر از نوع تک پل باشد، شما برای اتصال برق لوستر به یک ترمینال دوتایی نیاز دارید.

علت استفاده از ترمینال دوتایی این است که در کلیدهای تک پل تنها دو سیم فاز و نول معمولاً در رنگ های قرمز و آبی در اختیار شماست.

در این حالت کافیست سیم فاز و نول خروجی از کلید برق تا محل جعبه برق لوستر را توسط ترمینال دوتایی به سیم های فاز و نول لوستر وصل کنید.

به این صورت که سیم فاز ورودی بین فاز های لوستر تقسیم می شود و سیم نول برای تمام نول ها به شکل مشترک بکار گرفته می شود.

اگر نمی دانید کدام سیم فاز و کدام یک نول می باشد، می توانید برای چند لحظه برق ساختمان را وصل کرده و با کمک فازمتر سیم فاز را پیدا کنید. آن سیم که هیچ جریانی از خود عبور نمی دهد، سیم نول است.

در صورتی که لوستر شما سه شاخه است و به دنبال یادگیری طریقه سیم کشی و اتصال آن هستید، پیشنهاد می کنیم به مطلب نحوه سیم کشی لوستر سه شاخه مراجعه کنید.

  • سیم کشی لوستر به کلید دو پل

گفتیم که در یک حالت دیگر ممکن است از کلید دو پل برای روشن و خاموش کردن لوستر در ساختمان استفاده شود.

غالباً در لوسترهایی با تعداد شاخه های بالا از کلید دو پل استفاده می شود، چرا که می تواند با زدن هر پل از کلید چند عدد از لامپ ها را روشن و خاموش نمود.

در کلیدهای دو پل ما با سه رشته سیم مواجه هستیم که یکی از آن ها نول بوده و دو سیم دیگر فاز است. پس برای سیم کشی لوستر به کلید دو پل بایستی از ترمینال سه تایی استفاده کنید.

در چنین شرایطی هر کدام از سیم های فاز خروجی از کلید دو پل به صورت مشترک برای چند عدد از سیم های فاز در لامپ لوستر مورد استفاده قرار گرفته و سیم نول به تمامی نول ها لوستر وارد می شود.

قدم هشتم: اتصال لامپ ها بر روی لوستر

اکنون به آخرین مرحله از نصب لوستر می رسیم. در این قدم باید لامپ های لوستر را بر روی جایگاه خود در لوستر قرار دهیم.

فرقی نمی کند که جنس، مدل و طراحی لامپ های لوستر به چه صورت است. اما توصیه ما به شما این است که از لامپ های هالوژنی برای این منظور استفاده کنید.

چرا که هم نورپردازی بهتری دارند و هم گرمای کمتری تولید می کنند. همچنین لامپ های ال ای دی نیز به دلیل رنگ بندی خاص خود و مصرف پایین انرژی از محبوبیت زیادی برای استفاده در لوستر برخوردار هستند.

نصب یا تعویض لوستر 3

آموزش تعویض لوستر

نصب لوستر جدید در ساختمان می تواند نمای فوق العاده زیبایی به طراحی دکورسیون داخلی بدهد، اما برداشت لوستر قبلی و نصب نمونه جدید نیازمند آشنایی با نحوه تعویض لوستر است.

چرا که کمی سهل انگاری در نصب لوستر جدید می تواند آسیب های جنبران ناپذیری همچون سقوط لوستر از سقف و حتی ایجاد آتش سوزی را به همراه داشته باشد.

به همین دلیل در ادامه سعی کردیم تمام آنچه برای تعویض لوستر لازم است را به شما آموزش دهیم تا با آرامش خاطر از لوستر تازه نصب شده خود لذت ببرید.

  1. لوستر قبلی را از محل نصب خود باز کنید.

برای اینکه بتوانید لوستر قبلی را در امنیت کامل از روی سقف بردارید، ابتدا جریان برق در لوستر را قطع کنید. راحت ترین راه برای این منظور قطع کردن فیوز برق ساختمان است.

سپس با یک دست خود تنه لوستر را نگه داشته و با دست دیگر حلقه نگه دارنده لوستر را از روی قلاب آن باز کنید.

  1. سیم های لوستر قبلی را از محل اتصال خود جدا کنید.

قبل از دست زدن به سیم های برق لوستر باید مطمئن شوید که هیچ جریان برقی در داخل سیم ها وجود ندارد. برای انجام این کار می توانید از فازمتر کمک بگیرید.

به این صورت که سر فاز متر را به قطع لخت سیم ها اتصال دهید، اگر چراغ آن روشن نشد می توانید با خاطری آسوده سیم ها را لمس کنید.

وقتی از قطع بودن جریان برق در سیم ها ممطئن شدید، همزمان با اینکه بدنه لوستر در دستان شما قرار دارد، باید به سراغ سیم های متصل به لوستر رفته و هر سیم را از محل ترمینال خود باز کنید.

  1. میزان مقاومت قلاب نگه دارنده را برای نصب لوستر جدید تست کنید.

اگر لوستری که به تازگی آن را خریداری کرده اید، تعداد شاخه هایی بیشتر از نمونه قبلی دارد و یا جنس آن از آلیاژ محکم تری است، به احتمال زیاد وزن سنگین تری هم خواهد داشت.

پس یک درصد این انتظار را داشته باشید که قلاب توانایی تحمل وزن لوستر جدید را نداشته باشد. در این حالت باید با کمک ترفندهای مختلف مثل استفاده از قلاب رول بولت محکم تر به مقاومت قلاب اضافه کنید.

  1. میزان ظرفیت سیم های داخل جعبه برق لوستر را بررسی کنید.

در داخل جعبه برق لوستر قبلی نیز باید ظرفیت سیم کشی لوستر جدید فراهم باشد. مخصوصاً اینکه امروزه بر اساس قوانین مبحث 13 مقررات ملی ساختمانی لوستر نیز باید به سیم ارت متصل باشد.

پس علاوه بر سیم فاز و نول ما باید یک رشته سیم ارت نیز از لوستر به زمین اتصال دهیم. برای کسب اطمینان از وجود سیم فاز در سیم کشی قبلی لوستر می توانید از فازمتر کمک بگیرید.

اگر می خواهید بدانید سیستم سیم کشی لوستر قبلی به سیم ارت مجهز بوده است یا خیر، باز هم با کمک تست ولت متر این کار شدنی است.

به این صورت که دو پایه ولت متر را یکی به سیم فاز و دیگری به بدنه فلزی اطراف آن اتصال می دهیم، اگر چراغ تست ولت متر روشن شد، بدنه فلزی لوستر به سیم ارت وصل است.

در غیر این صورت سیستم برق ساختمان ارت نداشته و باید پیش از نصب لوستر جدید به فکر اتصال ارت آن باشید.

برای این منظور کافیست یک سیم مسی یا فلزی را به جعبه فلزی لوستر اتصال دهید. به این صورت که سیم مسی را به دور پیچ فلزی ببندید و سپس پیچ را به حفره جعبه برق فلزی لوستر وصل کنید.

  1. لوستر جدید را در محل نصب کنید.

در این مرحله می توانید به توضیحات داده شده در قسمت نصب لوستر مراجعه کرده و نمونه جدید خود را به راحتی نصب کنید.

ما به دلیل پیشگیری از بیان مطالب تکراری از ارائه توضیحات مربوط به نصب لوستر در این قسمت اجتناب کرده ایم.

نصب یا تعویض لوستر 4

5 نکته مهم در زمان نصب و تعویض لوستر

در این بخش از صحبت های خود شما را با نکات ضروری آشنا می کنیم که عدم رعایت آن ها می تواند کار نصب و یا تعویض لوستر را با مشکل مواجه کند:

  1. قبل از خرید لوستر از میزان برق مصرفی آن مطلع شده و سپس با توجه به ظرفیت برق ساختمان خود به خرید و نصب آن اقدام کنید.
  2. در زمان نصب لوستر حتماً حباب های روی لوستر را باز کنید. با این کار ساده از شکستن حباب ها در اثر جابجایی در نصب جلوگیری می کنید.
  3. وزن لوستر باید مطابق با تحمل سقف خانه شما باشد. زیاد بودن وزن لوستر به نسبت تحمل سقف، باعث ترک خوردن دیوار، فروریختن سقف و حتی خسارت های جانی می شود.
  4. هرگز در زمان سیم کشی لوستر از چسب برق استفاده نکرده و فقط از درپوش مخصوص اتصال سیم های برق کمک بگیرید. چون احتمال اتصالی کردن سیم ها در اثر از بین رفتن چسب وجود دارد.
  5. در صورتی که آشنایی با نحوه سیم کشی لوستر ندارید، فقط از مجری برقکار کمک بگیرید. با این اقدام از صرف هزینه های بیشتر بابت تعمیر لوستر و حتی خطرات بعد از اتصالی سیم ها جلوگیری می کنید.

 

معرفی راه حل تضمینی برای نصب یا تعویض لوستر

خرید لوستر به خودی خود کلی هزینه به دنبال دارد، حال اگر قرار باشد نصب آن را به افراد غیر حرفه ای بسپاریم، شاید مجبور باشیم کلی هزینه بابت خسارت های ناشی از نصب و سیم کشی غیر اصولی لوستر بپدازیم.

در این حالت نه تنها از زیبایی و نورپردازی لوستر لذت نبرده ایم، بلکه ممکن است سوختن سیم های برق ساختمان در اثر اتصالی کردن سیم کشی لوستر را نیز به چشم دیده باشیم.

به طور حتم اولین اقدام ما در چنین شرایطی سرزنش کردن خودمان است که ای کاش از یک فرد متخصص برای سیم کشی، نصب و یا تعویض لوستر کمک می گرفتیم.

خبر خوب اینکه تاسیسات 24 ساعته با همکاری جمعی از متخصصین در حوزه برق ساختمان می تواند لوستر شما را با ضمانت نصب و یا تعویض کند.

نصب یا تعویض لوستر 5

شاید از خود بپرسید چرا باید به تاسیسات 24 ساعته برای نصب و تعویض لوستر خود اعتماد کنم؟

ما جواب سوال احتمالی شما را در چند دلیل زیر داده ایم:

  1. تمامی نیروهای فنی مجموعه ما جزو بهترین متخصصین حوزه خود هستند.
  2. کلیه خدمات ما همراه با ضمانت اجرایی و قابل اتکا به مشتریان عرضه می شوند.
  3. ما در هفت روز هفته و به صورت 24 ساعته آماده ثبت و پیگیری سفارشات شما هستیم.
  4. نظرات مشتریان قبلی ما گواه روشنی بر کیفیت خدمات مجموعه ما می باشد.

پس اگر قصد دارید لوستر خود را نصب و یا تعویض کنید، همین الان فرم درخواست سرویسکار را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2

 

 

اشتراک گذاری این صفحه