امروزه استفاده از کلیدهای دو پل که به دو صورت روکار و توکار نصب می شودند، در صنعت برق ساختمان بیشتر شده است.

در واقع همان طور که از اسم کلید دو پل مشخص است، از آن به منظور روشن و خاموش کردن جریان برق دو لامپ از یک نقطه استفاده می شود.

برای مثال در بخش هایی از ساختمان مثل اتاق خواب و پذیرایی که از بیشتر از یک لامپ استفاده می شود، از کلید دو پل استفاده می کنند که هر یک از پل های این کلید هم می تواند به صورت مستقل عمل کند.

بنابراین اگر تمایل دارید که با شیوه انجام سیم کشی کلید دوپل به طور کامل آشنا شوید، حتماً این مطلب را تا پایان مطالعه نمایید.

 

طریقه انجام لوله گذاری برای کلید دو پل

قطعاً می دانید که پیش از شروع فرایند سیم کشی کلید دو پل باید ابتدا لوله گذاری مربوط به آن را انجام دهید. بنابراین در این قسمت راجع به نحوه لوله گذاری در کلید دو پل توضیحاتی را بیان خواهیم کرد.

نحوه سیم کشی کلید دو پل 1

همان طور که در تصویر هم مشاهده می کنید خط های خاکستری، مسیر عبور لوله های برق را نشان می دهند. این روش از لوله گذاری یکی از رایج ترین روش هایی است که برقکاران از آن استفاده می کنند.

در واقع برقکاران به منظور کاهش مصرف لوله و سیم نول، بیشتر از این شیوه لوله گذاری استفاده می کنند.

در این روش شما باید ابتدا از جعبه فیوز برق تا محل قرارگیری کلید را لوله گذاری نمایید و بعد یک لوله برق یا لوله رابط را به کلید دو پل وارد نمایید.

سپس یک لوله از کلید دو پل به نزدیک ترین لامپ وصل شده و بعد از همان لامپ به لامپ دیگر نیز، یک لوله دیگر قرار خواهد کرفت. جهت مشاهده انواع لوله خرطومی برق در سایزهای مختلف بر روی لینک خرید لوله خرطومی از دیجیکالا بزنید.

همچنین روش دیگری که می توان برای لوله گذاری از آن استفاده نمود به این شکل است که از هر کدام از لامپ ها به صورت جداگانه یک لوله به کلید دو پل متصل نمایید.

البته با توجه به این که در این روش سیم و لوله برق بیشتری به کار می رود، این شیوه توصیه نمی شود.

  • نکاتی که در حین لوله گذاری کلید دو پل باید رعایت نمود:

* لازم است که حتماً فاصله سرپیچ لامپ از سقف بین 30 الی 50 سانتی متر در نظر گرفته شود.

* باید ارتفاع جعبه کلید از کف تمام شده ساختمان 110 الی 120 سانتی متر باشد.

* فاصله جعبه کلید از چهارچوب ها هم باید 15 الی 25 سانتی متر باشد.

* اگر برای شما هم پیش آمده است که با کشیدن دو شاخه از پریز، پریز از جاکلید جدا شده باشد، بهتر است که از جاکلیدهای پیچ خور استفاده کنید تا بتوانید کلید دو پل را با پیچ به جاکلید ببندید.

 

چگونگی انجام سیم کشی کلید دو پل

برای شروع سیم کشی کلید دو پل ابتدا باید دو شاسی کلید و سپس کاور روی آن را به وسیله پیچ گوشتی جدا کنیم.

کلید دو پل دارای 3 کنتاکت می باشد که شامل یک فاز ورودی و دو فاز خروجی می باشد تا بتوان به وسیله آن دو مصرف کننده یا دو لامپ را روشن نمود.

نحوه سیم کشی کلید دو پل 2

همچنین باید توجه داشته باشید که بر خلاف کلید تک پل که شما می توانید فاز ورودی را در قسمت بالا و پایین آن قرار دهید، در کلید دو پل باید حتماً فاز ورودی را به محل مربوط به خود آن متصل نمایید.

لازم است بدانید که مدار سیم کشی کلید تک پل با دو پل شبیه به یکدیگر می باشند با این تفاوت که کلید دو پل به جای یک خروجی، دارای دو خروجی می باشد.

در واقع به بیان ساده تر کلید دو پل دارای یک ترمینال ورودی با رنگ طلایی و دو ترمینال خروجی با رنگ نقره ای می باشد که هر یک از این خروجی ها را می توان به یک گروه لامپ متصل نمود.

در بعضی از کلید ها، وقتی فاز اصلی وارد کلید می شود به این شکل مشخص شده است که رنگ ترمینال هم متفاوت بوده و معمولاً به رنگ مسی می باشد.

حال باید سیم فاز ورودی را لخت نمایید. لازم است بدانید که رنگبندی سیم ها از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که اگر رنگ سیم ها به درستی انتخاب نشود در زمان تعمیر آن دچار مشکل خواهید شد.

معمولاً از سیم قرمز، مشکی و یا زرد رنگ برای فاز ورودی استفاده می شود. شما باید ابتدا پیچ ترمینال ورودی را باز کرده و سیم فاز را در آن محل قرار دهید و دوباره پیچ را سفت نمایید.

سپس با توجه به این که کلیدهای دو پل توکار برای نصب به قوطی نیاز دارند، شما باید سر دیگر سیم فاز ورودی را از قوطی عبور دهید.

حالا باید دو سیم برگشتی از کلید را از دو ترمینال خروجی به طرف مصرف کننده یا لامپ متصل کرد.

بنابراین باید ابتدا یکی از پیچ های ترمینال خروجی که در کنار همدیگر قرار دارند را باز کرده و سیم اول را در آن قرار دهید.

سپس یک طرف سیم دوم خروجی را از طریق ترمینال زیر لامپ به آن وصل کرده و طرف دیگر سیم را از قوطی رد کرده و به ترمینال خروجی دیگر نصب می کنیم.

نحوه سیم کشی کلید دو پل 3

در مرحله بعد باید کلید را به وسیله دو پیچی که در کناره های آن قرار دارد به قوطی متصل و سفت کرده و قاب کلید را بر روی آن قرار دهید. پس از آن باید شاسی ها یا دکمه های کلید را هم متصل کنید.

معمولاً در اکثر کلیدها فاز ورودی یعنی محل اتصال فاز، وقتی به طرف پایین باشد کلید هم به سمت پایین روشن می شود.

حالا به سراغ لامپ دیگر می رویم و سر آزاد سیم خروجی دیگر به ترمینال پشت لامپ متصل می کنیم.

سپس سر آزاد سیم فاز ورودی را لخت کرده و به ترمینال برق وصل می نماییم. البته فراموش نکنید که باید حتماً برق ترمینال را از قبل قطع کرده باشید.

پس از اتمام کار با سیم فاز، باید به سراغ سیم نول برویم که معمولاً هم این سیم آبی رنگ می باشد. ابتدا سیم نول ورودی را لخت کرده و به ترمینال برق متصل می کنیم.

نحوه سیم کشی کلید دو پل 4

سیم نول به هیچ یک از کلیدها متصل نمی شود و مستقیماً به طرف مصرف کننده خواهد رفت. توجه داشته باشید که باید دو سیم نول را برای دو لامپ به صورت مشترک در نظر گرفت.

به این مفهوم که سر دو سیم نول را به همدیگر متصل کرده و می پیچانیم و زیر ترمینال لامپ قرار می دهیم و بعد با پیچ گوشتی پیچ ترمینال را سفت می کنیم.

دقت کنید که نول ورودی از ترمینال برق به ترمینال مصرف کننده اول وارد شده و از همان مصرف کننده به لامپ دوم داده شده است.

پس از اتصال دو شاخه به پریز برق، باید حتماً با فازمتر چک کنید که فاز ورودی به سمت کلید رفته باشد و بعد از اطمینان از این موضوع، برای اتمام کار باید روشن و خاموش شدن لامپ ها را به وسیله کلید تست نمایید. جهت مشاهده انواع فازمتر بر روی لینک خرید فازمتر از دیجیکالا بزنید.

برای مشاهده فیلم روش نصب کلید برق دو پل ساختمان بر روی لینک آن ضربه بزنید.

 

نقشه سیم کشی کلید دو پل

  • نقشه سیم کشی کلید دو پل برای دو لامپ

آنچه که در نقشه سیم کشی کلید دو پل برای دو لامپ دیده می شود این است که از کلید دو پل تا اولین چراغ، سه رشته سیم که شامل دو سیم فاز و یک سیم نول می باشد عبور کرده است.

نحوه سیم کشی کلید دو پل 5

همچنین از لامپ اول تا دوم هم یک رشته سیم نول و یک رشته سیم فاز رد شده است و علاوه بر این از لوله رابط برق نیز دو رشته سیم قرمز و آبی (فاز و نول) رد می شود.

در ضمن همان طور که پیش از این هم گفته شد سیم نول برای هر دو لامپ به صورت مشترک در نظر گرفته می شود.

سیم فاز ورودی که معمولاً قرمز رنگ می باشد به پیچ طلایی رنگ پشت کلید متصل شده و دو سیم خروجی که معمولاً به رنگ قهوه ای هستند هم به پیچ های نقره ای رنگ پشت کلید دو پل وصل می شوند.

علت این که سیم نول برای هر دو لامپ به صورت مشترک در نظر گرفته می شود این است که در مصرف سیم نول صرفه جویی شود.

  • نقشه سیم کلید دو پل برای چهار لامپ

اگر بخواهید با تنها یک کلید دو پل، چهار لامپ را طوری روشن کنید که هر یک از شاسی های کلید دو لامپ را روشن و خاموش نمایید باید توجه کنید که باز هم سیم نول بین هر 4 چراغ، مشترک می باشد.

همچنین باید بدانید که سیم نول به هیچ کدام از ترمینال های کلید دو پل نیز متصل نمی باشد.

نحوه سیم کشی کلید دو پل 6

در ضمن در این حالت هر دو لامپ شما از یک سیم فاز تغذیه می شوند. در واقع از هر پیچ، سیمی به دو لامپ متصل شده که با روشن و خاموش کردن آن دو لامپ به طور همزمان روشن و خاموش می شوند.

در لوله گذاری نقشه کلید دو پل برای چهار لامپ هم از یک لوله مشترک برای هر دو لامپ استفاده می شود.

در صورتی که بخواهید از همان نقشه کلید دو پل برای بیش از چهار لامپ استفاده کنید، تنها لازم است که از هر سیم برای چند لامپ بهره ببرید.

 

فیلم نحوه سیم کشی و نصب کلید برق ساختمان

شاید با وجود توضیحاتی که در بخش های قبلی گفتیم هنوز هم با نحوه نصب کلید و سیم کشی آن مشکل داشته باشید، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم فیلم کوتاه زیر را ببینید تا به طور کامل و به شکل تصویری با روش سیم کشی کلید برق و نصب آن آشنا شوید.

 

نکات تکمیلی مربوط به سیم کشی کلید دو پل

1- برای این که بتوان با استفاده از کلید دو پل مداری طراحی کرد که بدون روشن شدن لامپ اول، لامپ دوم هم روشن نشود باید سیم فاز ورودی به کلید را با یکی از سیم های خروجی از کلید جا به جا کرد.

2- اگر بخواهید یکی از 2 لامپ را با کلید دو پل روشن و خاموش نمایید و دیگری را سنسوردار کنید، لازم است فاز برگشتی از کلید را از قسمتی پشتی آن جدا کرده و مستقیماً به فاز وصل نموده و سپس لامپ قبلی را باز کرده و یک چراغ سنسور سرخود نصب نمایید.

3- در صورتی که قصد دارید تنها یک لامپ با استفاده از هر دو شاستی کلید دو پل روشن و خاموش شود، کافی است به جای اتصال سیم فاز ورودی به ترمینال طلایی رنگ، آن را به یک ترمینال نقره ای وصل کرده و سیم فاز برگشتی را لامپ را به ترمینال طلایی رنگ متصل کنید.

4- اگر شما جای سیم های فاز و نول را در پشت کلید، در داخل جعبه فیوز و یا در محل کنتور جا به جا وصل کرده باشید، با وصل کلید چراغ روشن می شود اما با خاموش کردن آن در دو سر سرپیچ و برگشتی های کلید، فاز وجود خواهد داشت.

5- برای این که بتوانید یکی از شاسی های کلید دو پل را از داخل یکسره نمایید به نحوی که لامپ آن همیشه روشن باشد باید یک تکه سیم کوتاه را بین یکی از ترمینال های نقره ای و طلایی قرار دهید تا این اتفاق رخ دهد.

همچنین شما می توانید سیم ترمینال نقره ای رنگ را در بیاورید و آن را زیر ترمینال طلایی رنگ قرار دهید. این کار هم باعث یکسره شدن کلید خواهد شد.

نحوه سیم کشی کلید دو پل 7

6- به منظور این که در زمان سیم بندی سرپیچ، بخشی از سرپیچ که با سرپیچ لامپ در تماس است دارای برق نول باشد بهتر است که سیم فاز را به پیچی که به کنتاکت انتهایی سرپیچ متصل است، وصل نمایید.

این کار باعث می شود که در زمان تعویض لامپ در اثر برخورد دست شما با سرپیچ لامپ، برق گرفتگی رخ ندهد.

 

جمع بندی

در این مطلب شما را با چگونگی لوله گذاری و سیم کشی کلیدهای دو پل که از پرکابردترین کلیدهای برق در ساختمان هستند، آشنا نمودیم.

از جمله کاربردهای این کلیدها می توان به روشن و خاموش کردن 2 لامپ یا بیشتر با کمک یک کلید دو پل و استفاده از آن ها برای لوسترها و یا لامپ های پذیرایی اشاره کرد.

در واقع این کلیدها به شما کمک می کنند که در برخی مواقع تنها یک دسته از لامپ ها و در زمان دیگر دسته دیگری از لامپ ها را روشن نمایید و یا آن که با کمک آن ها در زمان مورد نیاز هر دو دسته لامپ را با هم روشن کنید.

بنابراین با این توضیحات می توان متوجه شد که وجود کلیدهای دو پل تا چه اندازه می تواند ضروری باشد و نیاز شما را برای روشن و خاموش کردن ابزار روشنایی ساختمان به سادگی برطرف نماید.

اما همان طور که حتماً متوجه شده اید، علی رغم این که این کلیدها بسیار کاربردی هستند ولی سیم کشی آن ها کار چندان ساده ای نیست.

بنابراین ما به شما توصیه می کنیم اگر تخصصی در زمینه برقکاری ندارید بهتر است که انجام این پروژه را به افراد کاربلد بسپارید.

به همین منظور ما در گروه تاسیسات 24 ساعته با گرد هم آوردن گروهی از برقکاران ماهر و حرفه ای در کنار شما هستیم تا کار شما را به بهترین شکل ممکن و با رعایت کلیه اصول ایمنی انجام دهیم.

نحوه سیم کشی کلید دو پل 8

پس همین حالا برای ثبت سفارش خود از طریق پر کردن فرم درخواست سرویسکار و یا شماره تماس های موجود در سایت اقدام نمایید تا در اسرع وقت به درخواست شما رسیدگی و پروژه شما انجام شود.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

 

اشتراک گذاری این صفحه