آیا ساکن مشهد هستید و در جستجوی راهی مناسب برای سیم کشی ساختمان خود هستید؟

آیا برای سیم کشی ساختمان خود در شهر مشهد به دنبال نیروهای متخصص می گردید؟

آیا می خواهید بدانید که برای سیم کشی ساختمان در مشهد به چه مجموعه ای می توانید اعتماد کنید؟

اگر به دنبال پاسخی مناسب برای سوالات خود هستید، از شما دعوت می کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

ما در ابتدای این مطلب راهنمایی راجع به سیم کشی برق ساختمان را در اختیار شما قرار داده و سپس انواع سیم ها در سیم کشی ساختمان را معرفی خواهیم کرد.

بعد از آن درباره اصولی که در سیم کشی ساختمان باید رعایت شود، صحبت می کنیم و در نهایت خلاصه ای از کل مطالب ذکر شده را با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

راهنمای سیم کشی برق ساختمان

 

برق کشی ساختمان که از مهم ترین قسمت های ساخت و ساز آن است، معمولاً با مراحل اولیه ساخت ساختمان شروع شده و پس از انجام نازک کاری به اتمام می رسد.

سیم کشی یا به صورت روکار و یا به صورت توکار انجام می شود که اگر روکار باشد برای منظم و مشخص بودن سیم ها، آن ها را از روی دیوار و داخل لوله ها عبور می دهند.

تصویر نصب داکت برای سیم کشی روکار

اما در سیم کشی توکار که ظاهر بهتری به ساختمان می بخشد، سیم ها از زیر سیمان و گچ و مستقیماً از درون دیوار یا لوله های برق رد می شوند.

شما برای دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره سیم کشی روکار و سیم کشی توکار ساختمان خود می توانید این دو مطلب کاربردی را درسایت مطالعه بفرمایید.

  • مرحله اول

برای این که سیم کشی ساختمان به درستی و بر طبق اصول و استانداردها انجام شود باید از ابزارهای خاصی استفاده کرد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* سیم لخت کن

این ابزار که در انواع مختلفی هم تولید می شود، برای باز کردن عایق روی سیم استفاده می شود.

* انبردست

انبردست در سیم کشی هم کاربرد دارد و به وسیله آن ها می توان کار برش و یا پیچ دادن سیم ها را انجام داد.

* متر و مولتی متر

از متر و مولتی متر به منظور اندازه گیری جریان، مقاومت و ولتاژ استفاده می شود.

* تستر ولتاژ القایی

برای اندازه گیری ولتاژ بدون اتصال به مدار از تستر ولتاژ القایی استفاده می شود که در دو نوع دکمه ای و اتوماتیک وجود دارد.

* فازمتر

فازمتر برای باز و بسته کردن پیچ ها و تشخیص سیم های فاز و نول کاربرد دارد.

* فنر سیم کشی

به منظور انتقال و هدایت سیم ها در لوله های برق از وسیله ای به نام فنر سیم کشی کمک می گیرند.

* موکت بر

این وسیله برای برش لوله های خرطومی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • مرحله دوم

دومین مرحله در سیم کشی برق ساختمان، تهیه نقشه جایگذاری لوله ها و قوطی ها می باشد. به این منظور باید بر اساس نقشه کلی ساختمان، نقشه سیم کشی آن را نیز طراحی کرد.

در این نقشه سیم کشی بایستی محل قرارگیری کلیدها، پریزها، لامپ ها، لوله های برق، جعبه تقسیم، جعبه فیوز و ... را مشخص کرد.

نقشه سیم کشی ساختمان

  • مرحله سوم

در این مرحله باید جایگذاری لوله ها و قوطی ها که مهم ترین مرحله در برق کاری ساختمان می باشد، انجام شود. در واقع این مرحله از زمان شروع دیوارها تا پیش از سفیدکاری، کاشی کاری و سرامیک کردن ادامه دارد.

کاری که باید انجام شود این است که محل قرارگیری قوطی ها، لوله ها، و لامپ ها در دیوار، سقف و یا کف را به کمک پیکور (ابزار تخریب بتن و سنگ) کنده و با رعایت اصول ترازبندی، آن ها را در جای خود قرار داد.

همچنین فراموش نکنید که در صورتی که نیاز باشد باید کار جوشکاری و محکم کاری آن ها را نیز انجام دهیم.

با توجه به این که اصلاح محاسبات و جایگذاری لوله ها و قوطی ها هزینه بر است باید در انجام این کار دقت زیادی به خرج داد.

حالا پس از این که جایگذاری قطعات به اتمام رسید باید مرحله سفیدکاری، سرامیک کاری و غیره را انجام دهید.

  • مرحله چهارم

به دلیل این که در عملیات ساختمانی ممکن است جای قوطی ها، لوله ها و کلید پریزها از مصالح ساختمانی پر شده باشد باید لوله ها و قوطی ها را تمیز نمود تا کار برق کشی ساختمان به مشکل برنخورد.

چرا که اگر تمیزکاری لوله ها و قوطی ها با دقت انجام نشود، ریختن مصالح ساختمانی در لوله ها سبب انسداد و گرفتگی آن ها خواهد شد.

  • مرحله پنجم

پس از مرحله تمیزکاری، باید کار سیم کشی در لوله ها را به نحوی که سیم ها در اتصالات به وسیله نوار چسب برق به هم متصل شوند، انجام داد.

همچنین چون هنوز عملیات ساختمانی تمام نشده، لازم است که سر سیم هایی که از قوطی ها و دیگر بخش ها بیرون زده اند به هم محکم شده تا در طی ساخت و ساز اشتباهاً خارج نشوند.

البته توصیه می شود که به منظور افزایش کیفیت سیم کشی حتماً کل اتصالات و سر سیم ها را به وسیله حوضچه قلع، قلع اندود کنید.

  • مرحله ششم

پس از انجام نقاشی و یا کف کاری ساختمان، نصب قطعاتی مثل کلید و پریزها، نصب جعبه فیوز، لامپ ها، سیستم ها اطفای حریق، آنتن ها و آیفون ها در جای خود صورت می گیرد.

در این کار باید دقت زیادی به خرج داد تا همه قطعات آن تراز باشند و کاملاً محکم در جای خود قرار بگیرند.

چرا که یک بی دقتی می تواند سبب اتصالی و جرقه شده و آتش سوزی بزرگ و خطرناکی در کل سیم کشی ساختمان به وجود آورد.

برای این که راجع به سیم کشی ساختمان بیشتر بدانید، از شما دعوت می کنیم مقاله نحوه سیم کشی برق ساختمان یک طبقه به زبان ساده را مطالعه نمایید.

 

انواع سیم ها در سیم کشی ساختمان

 

به منظور این که شما مخاطبان عزیز بتوانید در انتخاب و خرید سیم های مخصوص سیم کشی ساختمان بهتر عمل کنید، در این قسمت راجع به انواع این سیم ها صحبت خواهیم کرد.

به طور کلی 4 دسته سیم در سیم کشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد:

  • سیم های افشان

سیم های افشان که معمولاً در سیم کشی توکار کاربرد دارند، سیم هایی تک رشته ای و هادی بوده که دارای پوششی از مس، آنیل و آلومینیوم هستند و عایق آن ها ترکیبی از پلیمر pvc می باشد.

این سیم ها در مقایسه با سیم های مفتولی دارای انعطاف بیشتری بوده و به همین دلیل در مناطقی که امکان جا به جایی سیم ها وجود داشته باشد، از همین سیم های افشان استفاده می شود.

سیم برق افشان

از سیم های افشان به عنوان سیم رابط در داکت های زیرزمینی، ماشین آلات، تابلوهای فرمان که به انعطاف پذیری بالایی نیاز دارند و همچنین برای مصارف عمومی تر در اتاق های خشک، تجهیزات الکتریکی، کلیدها و تابلوها تا ولتاژ 750 ولت استفاده می شود.

علاوه بر این موارد، سیم های افشان برای نصب در داخل وسایل برقی و سیستم های روشنایی هم کاربرد دارند.

  • سیم های مفتولی

سیم های مفتولی، سیم هایی تک رشته ای و رسانا هستند که از یک آلیاژ فلزی مثل مس و به دو شکل خشک و ثابت ساخته شده و با یک پوشش عایق پوشیده شده اند.

در سیم کشی های تابلوهای تبلیغاتی و توزیع کننده های برق از سیم های خشک برای عبور جریان برق استفاده می کنند.

اما در مقابل سیم های ثابت مفتولی غیر قابل انعطاف بوده و از آن ها در لوله ها و در زیر گچ ها استفاده می شود.

تقسیم بندی سیم های مفتولی بر اساس ولتاژ نامی آن ها به دو دسته 300 تا 500 ولت و 450 تا 750 ولت صورت می گیرد.

به هر صورت از جمله مزایای این سیم ها می توان به مقاومت آن ها در برابر شرایط جوی مختلف، ماندگاری بالا، مقاومت در برابر سایش و پیچش و همچنین قیمت اقصادی تر آن ها به نسبت دیگر سیم ها اشاره کرد.

  • سیم های نیمه افشان

سیم های نیمه افشان که کاربردشان مشابه سیم های افشان است، بر خلاف آن ها تک رشته ای نبوده و از مجموعه ای از مفتول های تابیده شده در هم تشکیل شده اند.

بنابراین این گروه از سیم ها را می توان در دسته ای مابین سیم های افشان و سیم های مفتولی تقسیم بندی نمود.

  • سیم های دو زوج فویل دار

کابل های مخابراتی مسی به شکل زوجی تولید شده اند و بنابراین وقتی بخواهید سایز کابل ها را بیان کنید باید حتماً به تعداد زوج رشته ها اشاره نمایید.

 سیم دو زوج تلفن

زوجی کردن رشته ها و فویل دار نمودن کابل تلفن برای کاهش اثرات نویز بر آن ها انجام می شود. در واقع این سیم ها به نسبت سیم های بدون فویل آلومینیومی، سیگنال های ارتباطی را با کیفیت بالاتری انتقال می دهند.

  • سیم نایلون

سیم های نایلون ترکیبی از دو سیم نازک به هم چسبیده هستند که به نام سیم های سفید هم شناخته می شوند که از آن ها در سیم کشی ساختمان و مراکز اداری استفاده می شود.

  • نامگذاری سیم ها

جالب است بدانید که برای شناسایی نوع عایق، جنس هادی و شکل آن، سیم ها را نامگذاری می کنند. در این نامگذاری حرف N نشان دهنده سیم مسی نرم شده و یا سیمی است که بر اساس استانداردهای آلمان ساخته شده است.

حرف Y هم نشان دهنده عایق PVC دور هر رشته سیم بوده و علامت های S و Z هم دارای علامت سیم مخصوص هستند.

همچنین حرف F روی سیم ها به معنای نرم بودن آن و حرف A نیز به این معنی است که این سیم مخصوص سیم کشی داخل لوله می باشد.

با مطالعه مطلب مربوط به راهنمای خرید بهترین سیم برق سیم کشی ساختمان می توانید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل نمایید.

 

اصولی که در سیم کشی ساختمان باید رعایت شود

 

1- فاصله قرارگیری پریزها از کف که توسط شیلنگ تراز تعیین می شود، معمولاً باید 60 سانتی متر باشد که البته بر اساس نقشه و یا سلیقه کارفرما می تواند تغییر کند.

2- اگر قصد انجام شیارزنی را دارید، بهتر است که برای انجام آن از دو نفر کمک بگیرید تا با کیفیت تر و سریع تر صورت بگیرد.

3- پس از تعیین دقیق فاصله بین قوطی ها، لازم است که محل آن ها را مشخص کرده و سپس آن ها را توسط گچ محکم نمایید. البته فراموش نکنید که نباید بیش از اندازه ها از قوطی ها استفاده کنید و فضا را شلوغ نمایید.

4- لوله گذاری برای رد کردن سیم ها باید از کف و به منظور ارتباط تلفن و برق در تمامی قسمت ها به جز آشپزخانه صورت بگیرد.

5- بعد از این که سیم ها از لوله ها رد شدند باید هر کدام از سیم های مربوط به روشنایی و تلفن در درون جعبه فیوز تقسیم بندی شوند.

همچنین برای وسایلی مثل ماشین لباسشویی که جز وسایل پر مصرف به حساب می آیند، بهتر است که از یک پریز جداگانه استفاده کرد.

6- علت این که بر اندازه گیری صحیح فاصله ها تاکید می شود این است که کار نهایی ظاهر مناسب تری داشته باشد.

7- برای نصب کلیدها در عملیات سیم کشی ساختمان باید به رنگ آن ها دقت نمایید. ضمناً در حمام باید از کلید و پریزهای ضد آب بهره بگیرید.

8- به هیچ عنوان نباید سیم برق و تلفن را درون یک لوله قرار دهید چرا که تداخل این دو با هم می تواند خطرناک باشد.

9- برای مرتب نگه داشتن سیم ها و جلوگیری از ازدحام آن ها در جعبه تقسیم باید همه سیم های بدون برق را با یک پیگتیل فیبر نوری بلند جمع کرده و به هم متصل کنید و تا پشت جعبه ادامه دهید. سپس همین کار را برای سیم های نول هم تکرار نمایید.

در مرحله بعد سیم فاز را کاملاً بپوشانید و آن در قسمت پایینی جعبه به جلو و عقب بچرخانید و در پایان برای تفکیک آن از مابقی دسته ها، آن را با یک کلاهک اتصال بپوشانید.

10- برای این که در زمان وارد سیم در لوله برق با استفاده از یک وسیله مکانیکی به مشکل برنخورید، می توانید از گیره قلاب دار کمک بگیرید.

برای انجام این کار لازم است که حدود 20 سانتی از سیم را لخت کنید و آن را به قلاب وصل کنید. سپس سیم را به درون روکش برگردانده و آن را با چسب محکم نمایید.

11- فراموش نکنید که پیش از لمس و کار کردن با سیم ها باید حتماً سیم های فاز و نول را با کمک فازمتر یا تستر ولتاژ شناسایی نمایید.

12- برای این که کار لخت و خم کردن سیم ها ساده تر شده و راحت تر درون جعبه قرار بگیرند، می توان با علامت گذاری صحیح سیم و جدا کردن روکش آن قسمت، بی هیچ فشاری کابل را درون جعبه قرار داد.

 برقکار تاسیسات 24 ساعته در حال اجرای سیم کشی ساختمان

 

جمع بندی

بر اساس نکاتی که در این مطلب به آن ها اشاره شد، دانستیم که سیم کشی اصولی ساختمان تا چه اندازه ضروری بوده و در صورتی که به عهده افراد نابلد سپرده شود، می تواند چه خطراتی را در پی داشته باشد.

به خصوص اگر در منزل خود افراد سالمند و کودک دارید، موضوع رعایت استانداردها در سیم کشی برق ساختمان حیاتی تر خواهد شد.

بنابراین اگر ساکن مشهد هستید و نمی خواهید به خود و اعضای خانواده تان خسارت های جانی و مالی وارد نمایید، لازم است که کار را مجموعه ای معتبر بسپارید.

مجموعه تاسیسات 24 ساعته در شهر مشهد با به کارگیری نیروهایی حرفه ای و مجرب آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد تا دیگر از بابت سیم کشی ساختمان خود نگرانی نداشته باشید.

ما به چند علت زیر بهترین انتخاب برای شما شهروندان مشهدی هستیم:

* از آنجایی که کلیه خدمات ما دارای ضمانت می باشد، اگر مشتریان پس از اتمام کار از نتیجه آن راضی نباشند خدمت مورد نیاز آن ها بار دیگر از طرف مجموعه به صورت کاملاً رایگان انجام خواهد شد.

* صلاحیت فنی و فردی کلیه مجریان برقکار این مجموعه در شهر مشهد، توسط مسئول فنی مجموعه تایید شده است و بنابراین شما با خیال راحت می توانید به مهارت آن ها اطمینان داشته باشید.

* این مجموعه پیش از پایان پروژه، هیچ هزینه ای بابت انجام سیم کشی ساختمان از مشتری دریافت نخواهد کرد.

* مجریان ما موظف هستند که پس از اتمام پروژه به نحو احسنت، کاملاً محیط را تمیز کرده و به مشتری تحویل دهند.

پس اگر ساکن شهر مشهد هستید و به دنبال مجموعه ای معتبر برای انجام سیم کشی ساختمان خود می گردید، ما به شما قول می دهیم سفارشتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

برقکار تاسیسات 24 ساعته در حال اجرای سیم کشی برق

کافیست همین حالا از طریق پر کردن فرم درخواست سرویسکار و یا تماس با شماره تلفن های موجود در سایت دست به کار شوید تا در اسرع وقت نیاز شما مشتریان عزیز مشهدی را برطرف نماییم.

برای شناخت کامل تر مجموعه تاسیسات 24 ساعته در شهر مشهد، از شما دعوت می کنیم مطلب مربوط به آن را از طریق لینک مربوطه مطالعه نمایید.

 

خلاصه ای از آنچه در مطلب سیم کشی ساختمان در مشهد به آن پرداختیم

  • سیم کشی ساختمان به دو دسته کلی سیم کشی روکار و سیم کشی توکار تقسیم بندی می شود که نوع توکار آن برای ساختمان های مسکونی مورد پسندتر است.
  • از جمله ابزارهایی که برای سیم کشی ساختمان از آن ها استفاده می شود، می توان به سیم لخت کن، انبردست، متر و مولتی متر، تستر ولتاژ القایی و فازمتر اشاره کرد.
  • مهم ترین مرحله ای که در برقکاری ساختمان وجود دارد، جایگذاری لوله ها و قوطی ها می باشد که باید بر اساس اصول ترازبندی در جای خود قرار بگیرند.
  • معمولاً از سیم های افشان برای سیم کش توکار و از سیم های دو زوج فویل دار برای سیم کشی تلفن استفاده می شود.

اگر تا به حال از خدمات ما در زمینه سیم کشی ساختمان در مشهد استفاده کرده اید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و یا اگر در این باره سوالی دارید آن را مطرح بفرمایید تا در اسرع وقت توسط متخصصین سایت به آن پاسخ داده شود.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

 

 

اشتراک گذاری این صفحه