امروزه تلفن ثابت یکی از ضروری ترین وسایل ارتباطی است که قطع شدن آن می تواند بسیاری از کارهای ما را در دنیای ارتباطات با مشکل مواجه کند.

از آنجایی که قطعی تلفن در بیشتر مواقع به اشکال در سیم کشی آن ارتباط دارد، ما در این مطلب ابتدا اساس سیم کشی تلفن ثابت را توضیح می دهیم و بعد عیب یابی سیم کشی تلفن و علت قطعی بوق آن را بررسی می کنیم. در نهایت هم علل اتصالی سیم های برق و نحوه رفع خرابی آن ها را شرح خواهیم داد. پس با همراه باشید.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

اساس سیم کشی تلفن ثابت

در بین سیم کشی های مختلف که در وسایل برقی مختلف مشاهده شده است، سیم کشی تلفن یکی از ساده ترین نوع آن ها محسوب می شود که یادگیری این سیستم می تواند در رفع خرابی سیم کشی تلفن مفید باشد.

سیم کشی تلفن در ساختمان توسط کابل تلفن اصلی ورودی از سمت مخابرات به داخل بنا آغاز می شود. این کابل خود شامل 5 عدد سیم یا بیشتر از این تعداد سیم است. تمامی این سیم ها در داخل جعبه ای که به آن باکس مخابراتی می گویند، در قسمت ورودی خانه یا مجتمع مسکونی قرار داده شده اند.

در داخل باکس مخابراتی دو بخش جداگانه وجود دارد، یک بخش مختص کابل مخابراتی است که فقط کارشناسان شرکت مخابرات می توانند به آن دسترسی داشته باشند و بخش دیگر به منظور قرارگیری سیم های فرعی تلفن است که توسط مجری برق کار یا تاسیساتی قابل استفاده بوده و از همان قسمت، سیم های برق هر واحد منشعب می شوند.

در این قسمت شما چهار رشته سیم به رنگ های قرمز، سبز، مشکی و زرد را خواهید دید که هر کدام با هم جفت یا زوج هستند. زوج سیم قرمز و سبز به عنوان سیم پایه یک خط تلفن و زوج سیم مشکی و زرد به عنوان سیم پایه خط دوم تلفن در آن ساختمان کاربرد دارند.

البته موضوع رنگ بندی سیم های تلفن به خوبی در ایران رعایت نمی شود، بنابراین ممکن است شما سیم های تلفن را در هر رنگی مشاهده کنید.

نحوه رفع خرابی سیم کشی تلفن ثابت1

  • چگونه سیم تلفن را پیدا کنیم

با توجه به این که سیم های تلفن، طولانی هستند، گاهی ممکن است برای تشخیص قطعی سیم و یا پیدا کردن سیم مورد نظر به چالش بربخوریم. بنابراین در این قسمت چند روش برای تشخیص سیم تلفن آپارتمان را به شما آموزش می دهیم.

روش اول

در روش اول، باید پریز تلفن ابتدای مسیر یا همان اولین پریزی که پس از ورود کابل تلفن به داخل واحد وجود دارد را باز کنید و رنگ های کابل که به سوکت و یا پیچ های دو شاخه تلفن متصل شده را به خاطر بسپارید. سپس به کمک یک تکه سیم افشان، هر دو سیم تلفن را به یکدیگر وصل کنید. اگر دو شاخه بود، باید دو سر سیم را به داخل دو سوراخ تلفن وارد کنید. ولی اگر سوکت بود، باید سر سیم را باز کرده و درون سوکت فرو کنید و اطمینان حاصل نمایید که سیم های سوکت به همدیگر وصل شده اند.

بعد از آن باید به سراغ جعبه تقسیم بروید و اهم متر دیجیتال را بر بازر چک قرار دهید. این کار به این منظور انجام می شود که همه کابل ها به ترتیب رنگی که به داخل واحد آمده اند و اتصال پیدا کرده اند با اهم متر دیجیتال بررسی شوند. در اکثر مواقع می توان از این روش استفاده کرد اما گاهی هم ممکن است که این کار، ما را دچار خطا کند.

روش دوم

در این حالت باید به یک سر سیم تلفن، فاز دهید و سپس در مقصد توسط فازمتر به دنبال سیمی که فاز دارد بگردید. لازم به ذکر است که برای فاز دادن از همان تکه سیم افشان کمک می گیریم. ابتدا فاز را با فازمتر از فاز کنار پریز تلفن به سیم تلفن اتصال داده و سپس ادامه شناسایی را طبق توضیحات ذکر شده پیش می بریم. البته این روش هم به دلیل القا، با درصدی خطا همراه است.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که نباید فاز و نول را به طور همزمان به یک کابل وصل کنید، مخصوصاً اگر نمی دانید یا مطمئن نیستید که به جایی متصل است یا خیر، به هیچ وجه این کار را انجام ندهید.

روش سوم

برای انجام این روش به لامپی که ترجیحاً کم مصرف نباشد، به عنوان لامپ تست نیاز دارید. شما باید لامپ را به سر پیچ بسته و دو سیم به اندازه مورد نیازتان به آن متصل نمایید. در مبدا باید دقیقاً به همان روش فاز دادن، فاز را به سر سیم وصل کرده و در مقصد یک سر سیم لامپ تست را به نول نزدیک پریز در دسترس متصل کنید. همچنین سیم دیگر را نیز باید به کابل ها وصل نمایید. لامپ با هر سیمی که روشن شود، نشان دهنده این است که سیم مورد نظر به درستی شناسایی شده است.

فراموش نکنید که سر سیم لامپ تست باید حتماً به نول وصل شده باشد، چرا که اگر فاز و مقصد یکی باشد، لامپ روشن نخواهد شد. علاوه بر این در صورتی که فاز مخالف باشد، لامپ دو فاز شده و می ترکد که در این حالت خرده شیشه های آن می تواند خطرناک باشد و ایجاد جراحت کند.

توجه کنید که برای تلفن چون نمی دانیم سر دیگر سیم به کجا متصل است، باید در مبدا سر سیم را به نول متصل کنیم و در مقصد نیز یک سر لامپ تست را به فاز متصل نماییم و مشابه شیوه فاز دادن به دنبال سیم مورد نظر بگردیم.

اگر قصد دارید از سیم کشی روکار برای کابل های تلفن استفاده کنید، به شما توصیه می کنیم مطالعه مطلب داکت کشی تلفن را از دست ندهید.

 

عیب یابی سیم کشی تلفن ثابت

چنانچه با هر هر گونه ایراد در خط تلفن ساختمان خود مواجه شدید، باید در مرحله اول به عیب یابی تلفن ثابت بپردازید تا بتوانید مشکل را حل نمایید.

مشکلات خط تلفن ثابت و سیم کشی مربوط به آن معمولاً خود را به چند حالت زیر نشان می دهد:

1- تلفن اصلاً بوق نمی زند.

2- تلفن بوق ممتد می زند.

3- تلفن بوق اشغالی می زند.

4- تلفن نویز و خش خش دارد.

5- تلفن یک طرفه شده است.

6- تلفن، خط رو خط شده است.

هر کدام از عیوبی که در قسمت فوق به آن ها اشاره کردیم، دلایل خاص خود را داشته و با روش خاص قابل رفع هستند، ولی ما به طور خلاصه دلیل هر یک از این این مسائل را بررسی خواهیم کرد.

علت بوق نداشتن تلفن ثابت

چنانچه هیچ صدای بوقی از تلفن شنیده نشود، این احتمال وجود دارد که اتصال سیم تلفن قطع شده باشد و یا سیم کشی آسیب دیده باشد. همچنین ممکن است اتصالی در سیم ها رخ داده باشد که در این حالت باید جک ها را چک کنید، زیرا ممکن است که یکی از سیم ها لخت شده باشد. البته در بخش بعدی علت بوق نداشتن تلفن ثابت و روش رفع آن را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

بوق ممتد زدن تلفن

زمانی که صدای بوق ممتد شنیده می شود، می توان حدس زد که یا سیم های تلفن، مرطوب و خیس شده اند و یا سیم کشی به طور کلی قطع شده است. بنابراین لازم است که داخل جعبه تقسیم و سیم ها را بررسی کنید و رد رطوبت را پیدا کنید.

شاید فکر کنید که پیچاندن نوار با قطر بالا سبب محافظت از سیم ها می شود، ولی جالب است بدانید که این کار شما، سیم ها را بیشتر در معرض خشکی یا خم شدن قرار می دهد. از طرف دیگر، همان طور که اشاره کردیم قرار گرفتن سیم ها در معرض رطوبت هم سبب از بین رفتن آن ها خواهد شد.

 نحوه رفع خرابی سیم کشی تلفن ثابت 2

برای رفع ایراد بوق ممتد تلفن بهتر است پس از یافتن محل رطوبت، سیم را ترمیم کنید. بدین منظور باید از یک بلوک رابط ردیفی و یک پیچ گوشتی استفاده نمایید. این نوع بلوک ها از نوع منگنه ای هستند که به وسیله آن، کابل درون وسیله تیزی به نام V پانچ شده، روکش برداشته شود و اتصال به وجود بیاید. از پیچ گوشتی هم برای خم کردن سر V شکل استفاده می شود تا این اتصال به وجود آید. بعد از این کار می توانید تعمیر ظاهری سیم های خود را انجام دهید.

بوق اشغال زدن تلفن

بوق اشغال تلفن به این معنی است که یا یک شی فلزی با سیم کشی اتصالی پیدا کرده و یا این که کلاً سیم کشی اشتباه انجام شده است.

نویز و خش خش در تلفن

در این حالت باید گوشی تلفن را با سیم خود آن در جای دیگری هم امتحان کنید، چنانچه سالم بود، آن را از دم ورودی تست کنید تا متوجه شوید که نویز از بیرون یا داخل ساختمان است.

برای این کار باید یک بار دو شاخه تلفن را به ترمینال و یا در صورت عدم وجود ترمینال به سیم ها وصل کنید. در صورتی که نویز وجود داشت، سیم های داخل را جدا کرده و این بار دو شاخه را مستقیماً به ورودی متصل نمایید. اگر مشکل داشت باید اعلام خرابی سیم کشی تلفن به مخابرات انجام شود، ولی اگر ایراد داخلی باشد و به دلایلی مثل خیس شدن اتصالات در اثر باران، شل بودن ترمینال تلفن، عبور سیم تلفن از داخل لوله برق و فرسودگی کابل رخ دهد، باید خودتان به کمک فردی متخصص، ایراد را برطرف نمایید.

یک طرفه شدن تلفن

اگر یک طرفه شدن تلفن توسط مخابرات صورت نگرفته باشد، علت آن می تواند به سربندی اشتباه و اتصال یکی از سیم ها به ارت مرتبط باشد.

خط روی خط شدن یا همشنوایی تلفن

عمده دلایلی که سبب خط رو خط شدن تلفن ثابت می شوند، شامل ارتباط نادرست بین زوج سیم ها، آسیب دیدگی طولی کابل و ارتباط سیم ها با زوج نادرست هستند.

اگر مطمئن شدید که خط رو خط شدن تلفن به دلیل اشکال در سیم کشی است، ابتدا گوشی تلفن را با سیم خود در محل دیگری تست کنید. در صورتی که سالم بود باید بررسی کنید که اشکال از داخل یا خارج از ساختمان است. اگر مشکل داخلی باشد، باید مسیر را مرحله به مرحله بررسی کنید تا قطعی پیدا شود. البته برخی اوقات ایراد از سوکت پریز است که بد نیست به آن هم نگاهی بیندازید.

به غیر از مواردی که به آن ها اشاره کردیم، ممکن است شما با مشکلات دیتا نیز رو به رو شوید. لازم به ذکر است که بیشترین اختلالات دیتا از نویزپذیری کابل ها و یا ارت شدن یکی از سیم ها، حتی با مقاومت بالا، نشات می گیرد. در واقع اگر با مواردی مثل خیس شدن سیمی که با لنت روکش شده، ترمینال پیچی که سولفاته کرده و یا استاندارد نبودن کابل مواجه شدید، باید مشابه موارد قبل پیش بروید تا ایراد را پیدا و آن را رفع کنید.

اما اگر به طور کلی بخواهیم بدانید که چگونه می توانیم از نوع عیب در خط تلفن خود آگاه شویم، باید گفت که برای عیب یابی سیم کشی تلفن ثابت، بهترین کار این است که به سراغ باکس مخابراتی نزدیک درب ساختمان خود بروید.

اگر قسمت قابل دسترس در باکس مخابراتی را باز کنید، یک سری سیم مشاهده می کنید که از طریق ترمینال به یکدیگر متصل شده اند. چنانچه در ساختمان شما فقط یک خط تلفن وجود دارد، پس تنها یک عدد ترمینال دارید که سیم های رنگی به آن وصل هستند.

یک عدد تلفن ثابت را به محل نصب باکس مخابراتی ببرید تا بتوانید خطوط تلفن را به راحتی تست کنید. حتی می توانید از دستگاه تست خط تلفن موجود در بازار هم برای این کار کمک بگیرید.

سیم کوتاه مخصوص دو شاخه تلفن را از ترمینال خود در رابط مربوط به خط تلفنتان جدا کنید و تلفن یا تستر خط تلفن را به آن وصل نمایید. در این هنگام صدای خاصی از تلفن یا تستر خواهید شنید که به شما می گوید که ایراد از کابل مخابرات بوده و یا مشکل از سیم کشی داخل ساختمان شما است. اما عمدتاً علت بوق نخوردن تلفن ثابت و یا تستر، به وجود اشکال در کابل مخابرات برمی گردد که شما نمی توانید برای تعمیر آن ورود کنید.

نحوه رفع خرابی سیم کشی تلفن ثابت2

توجه داشته باشید که اگر بیش از یک خط تلفن در ساختمان دارید، لازم است تا مراحل گفته شده را برای تک تک خطوط انجام دهید تا سیم کشی معیوب را به راحتی تشخیص دهید.

اما همان طور که گفته شد، اگر هر کدام از صداهای زیر را از تلفن شنیدید، باید بدانید که معنی هر نوع صدا متفاوت است:

  • چنانچه بوق اشغال از تلفن شنیدید، در سیم کشی تلفن اتصالی ایجاد شده یا مانعی فلزی در مسیر سیم کشی تلفن قرار گرفته است.
  • در صورتی که بوق ممتد از تلفن شنیدید، سیم های تلفن روی هم افتاده و یا اینکه سیم های تلفن در اثر بارندگی یا ترکیدگی لوله آب نزدیک به کنتور خیس یا حتی مرطوب شده اند.
  • اگر هیچ بوقی از تلفن نشنیدید، به احتمال زیاد سیم کشی اتصالی پیدا کرده یا سیم ها از سمت مخابرات به کل قطع شده است.

البته یک راه دیگر هم برای تست سالم بودن خط تلفن وجود دارد که با کمک مولتی متر صورت می گیرد. در این روش لازم نیست هیچ کدام از سیم ها را از اتصال خود قطع کنید.

اگر چهار رشته سیم به صورت زوج در سر خط تلفن شما وجود داشت، پایه مثبت مولتی متر را به سیم سبز و پایه منفی آن را به سیم قرمز اتصال دهید.

چنانچه خط تلفن دیگری هم در ساختمان داشتید، باید پایه مثبت مولتی متر را به سیم سیاه و پایه منفی آن را به سیم زرد متصل کنید. اگر در این لحظه جریان برق DC را بر روی زوج سیم های قرمز-سبز و سیاه-زرد با ولتاژ 48 ولت مشاهده کردید، مطمئن خواهید شد که خط تلفن شما به کابل مخابرات متصل است و هیچ مشکلی از سمت مخابرات وارد نیست. اما اگر هیچ ولتاژی بر روی مولتی متر نمایش داده نشد، مشخص می شود که مشکل از مخابرات است و باید از طرف این شرکت، فرد کارشناس برای بررسی بیشتر فرستاده شود.

نحوه رفع خرابی سیم کشی تلفن ثابت3

علاوه بر مواردی که در قسمت فوق گفتیم، مشکلات دیگری هم می توانند در سیم کشی تلفن ایجاد شوند، از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خورده شدن سیم ها توسط جانوران جونده همچون موش

موش یک جانور جونده است که نه تنها می تواند سیم برق تلفن را بجود و باعث خرابی آن شود، بلکه کابل قطور اکوکسیال آنتن و سیم های اسپیکر را هم می تواند به راحتی از بین ببرد.

اصابت رعد و برق به کابل تلفن

جریان برق خارج شده از رعد و برق می تواند باعث سوختن یکی از سیم های برق تلفن یا از بین رفتن ترمینال های اتصال دهنده خط تلفن در داخل باکس مخابراتی شود.

سیم کشی ضعیف

گاهی برخی از مجریان برق کار برای اینکه پروژه خود را زودتر تمام کنند، سیم کشی های تلفن را به خوبی انجام نداده و اتصالات را دوباره چک نمی کنند. این سهل انگاری در نوع اتصالات سیم ها می تواند باعث مشکلات زیر شود:

* ایجاد اتصال کوتاه

اتصال کوتاه زمانی ایجاد می شود که دو سر سیم بدون روکش به یکدیگر تماس پیدا کنند. ایجاد اتصال کوتاه آسیب جانی برای ساکنین در بر ندارد، چون میزان جریان برق در سیم تلفن از نوع ضعیف آن است.

اما همین اتصال کوتاه می تواند باعث سوختن سیم های تلفن از داخل شده و آسیب های زیادی به خط تلفن وارد کند. مطمئناً راه حل اساسی برای حل این مشکل باز کردن اتصال کوتاه سیم ها از یکدیگر است.

* ایجاد مدار باز

مدار باز حالتی است که سیم به جایی که باید اتصال داشته باشد، هیچ اتصالی ندارد. در این حالت شرکت مخابرات فکر می کند که سیم کشی کابل تلفن شما از طرف مخابرات مشکلی ندارد.

حتی وقتی کسی با تلفن ثابت شما تماس می گیرد، بوق آزاد می شنود، در حالی که شما صدای زنگ تلفن را نمی شنوید. برای حل این مشکل باید سیم برق تلفن که آزاد است را پیدا کرده و آن را تعمیر یا تعویض نمایید.

در هر حال اعلام خرابی سیم کشی تلفن به شرکت مخابرات زمانی صورت می گیرد که علت خرابی تلفن ثابت، ارتباطی با سیم کشی داخلی نداشته باشد، چون در صورت مشکل در سیم کشی داخلی باید از یک برقکار متخصص کمک بگیرید.

 

علت قطع شدن بوق تلفن ثابت

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است همه ما حداقل یک بار آن را تجربه کرده باشیم، قطع بودن بوق تلفن ثابت است. در چنین شرایطی اولین فکری که به ذهنتان می رسد این است که شاید مخابرات به دلیل بدهی قبلی تلفن شما را قطع کرده است. پس سریعاً به یاد آخرین پرداختی قبض تلفن ثابت خود می افتید و مطمئن می شوید که هیچ بدهی به مخابرات نداشته اید.

مرحله بعدی برای عیب یابی علت بوق نداشتن خط تلفن می تواند این باشد که با شماره مخصوص خرابی تلفن مخابرات تماس بگیرید تا علت را برای شما بررسی کنند. اما معمولاً اولین جوابی که می شنوید این است که ابتدا از وصل بودن خط تلفن در ساختمان خود مطمئن شوید و مخابرات تنها در صورتی برای شما کارشناس خبر می کند که قطعی بوق تلفن شما از مخابرات باشد و به داخل ساختمان ارتباطی نداشته باشد.

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، روش اینکه از قطع بودن خط تلفن مخابرات مطمئن شوید، بسیار ساده است. شما می توانید تلفن خود را به صورت مستقیم به سر خط تلفن، یعنی در قسمت باکس مخابراتی تلفن وصل کنید.

اگر با اتصال تلفن به آن نقطه، بوق آزاد بر روی تلفن شنیده شد، به این معنی است که مشکل از سیم کشی داخلی است و چنانچه در سر خط هم صدای بوق تلفن خارج نشد، باید مخابرات منطقه خود را خبر کنید تا مشکل را رفع کند.

قطع شدن بوق تلفن به دلیل خرابی سیم تلفن می تواند چند دلیل عمده داشته باشد، که در ادامه آن ها را با هم بررسی می کنیم و راه حل هر کدام را توضیح می دهیم:

قطعی کابل اصلی تلفن

قطعی و پارگی در کابل اصل تلفن باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در خط تلفن می شود که یکی از مهمترین آن ها قطع شدن کامل بوق تلفن است.

این کابل در داخل جعبه اصلی تلفن در قسمت درب ورودی ساختمان و یا در زیر زمین یا در حیاط قرار داده می شود. اما ممکن است این کابل به مرور زمان به دلایلی از جمله فرسودگی، از بین رفتن روکش آن توسط جانوران جونده همچون موش و یا عدم استفاده از لوله برای انتقال کابل، آسیب ببیند.

در چنین شرایطی تنها راه حل این است که کابل تلفن تعویض شود و این بار از کابل قوی تر، با روکش محکم تر استفاده شود. در ضمن حتماً باید کابل را از داخل لوله پی وی سی عبور دهید تا از آسیب های احتمالی به دور باشد.

آسیب دیدن سیم های فرعی در داخل ساختمان

وقتی کابل تلفن اصلی در داخل جعبه تلفن قرار گرفت، بنا به تعداد طبقات و خطوط تلفن از کابل اصلی، انشعاباتی گرفته شده و به داخل هر واحد یا طبقه هدایت می شود.

اصولی ترین روش سیم کشی تلفن این است که در زمان برق کشی کل ساختمان، لوله گذاری مختص سیم تلفن هم در داخل بنا و هم به صورت توکار انجام شود تا هیچ آسیبی به خطوط تلفن وارد نشود.

اما اگر سیم های تلفن را به صورت روکار و بدون داکت کشی انجام دهیم و یا اگر سیم های فرعی تلفن را از زیر فرش و موکت هدایت کنیم، احتمال آسیب رسیدن به خط تلفن وجود دارد و گاهاً باعث قطعی بوق تلفن می شود.

نحوه رفع خرابی سیم کشی تلفن ثابت4

پس اگر با آسیب دیدن سیم های فرعی تلفن در ساختمان مواجه شدید، باید محل اصلی قطعی در خطوط تلفن را بررسی کرده و سیم تلفن در محل آسیب دیده را تعویض نمایید.

البته بهتر است برای انجام این کار از مجری برق کار کمک بگیرید و حتماً این بار سیم ها را به صورت توکار نصب کنید و یا اگر امکان سیم کشی توکار وجود ندارد، لااقل از خواباندن سیم ها در زیر فرش اجتناب کرده و سیم های تلفن را در داخل داکت از روی دیوار عبور دهید.

اگر تمایل دارید با سیم کشی برق توکار ساختمان آشنا شوید، می توانید از طریق لینک آن اقدام کرده و این مطلب کاربردی را مطالعه نمایید.

قطع بودن پریز تلفن

گاهی علت قطع شدن بوق تلفن از خرابی پریز است. پریز تلفن محلی است که سیم های تلفن فرعی داخل ساختمان را در داخل خود جای داده است و پس از اینکه دوشاخه تلفن را در داخل پریز آن قرار دهیم، اتصال برقرار می شود.

برای اینکه از سالم یا خراب بودن پریز تلفن مطمئن شوید، کافیست تلفن را به پریز دیگر اتصال دهید. اگر در آن محل، تلفن بوق داشت به احتمال زیاد مشکل از پریز تلفن است و باید پریز باز شده و اتصالات سیم های تلفن داخل آن چک شود.

نحوه رفع خرابی سیم کشی تلفن ثابت5

خرابی سوکت تلفن

گاهی علت قطع بودن بوق تلفن ثابت، تنها به این دلیل است که سوکت تلفن خراب شده و اتصال آن قطع شده است.

سوکت تلفن یک قطعه بسیار کوچک است که رابط بین سیم و تلفن بوده و احتمال دارد که به دلیل کشیدگی سوکت از سر سیم جدا شده باشد. حتی اگر تنها یک رشته سیم تلفن از سوکت قطع شده باشد، باز هم قطع شدن بوق تلفن دور از انتظار نیست. خوشبختانه سوکت تلفن قطعه ارزان قیمتی است و نصب آن کار سختی نیست.

شما می توانید برای رفع این مشکل سوکت تلفن را تعویض کنید و دوباره آن را به پریز وصل نمایید. در این حالت اگر علت اصلی قطع شدن بوق تلفن به خاطر خرابی سوکت آن باشد، مشکل رفع خواهد شد.

مواردی که تا این قسمت گفتیم تنها چند مورد از علل قطع شدن بوق تلفن بودند، در حالی که علل دیگری همچون موارد زیر هم می توانند در قطع بودن بوق تلفن موثر باشند:

  • انجام عملیات حفاری در نزدیکی ساختمان و وارد شدن آسیب به سیم ها و خطوط تلفن
  • آب خوردن باکس اصلی تلفن مخابرات بر اثر بارندگی شدید
  • دستکاری اتصالات سیم کشی تلفن توسط افراد غیر متخصص
  • سولفاته زدن محل اتصال سیم ها
  • قطع شدن اتصالات سیم های تلفن

ما در مطلب رفع خرابی سیم کشی و اتصالات تلفن تمام علت های خرابی تلفن و حالت های مختلف آن را به همراه نحوه رفع خرابی تلفن توضیح داده ایم. شما می توانید جهت مطالعه این مطلب روی لینک آن بزنید.

نحوه رفع خرابی سیم کشی تلفن ثابت6

 

دلایل اتصالی سیم های برق تلفن

در قسمت عیب یابی سیم کشی تلفن گفتیم که اگر پس از اتصال تلفن به جعبه اصلی بوق اشغال شنیده شود به این معنی است که سیم های برق تلفن اتصالی کرده اند. بنابراین یکی از دلایل بوق اشغال خوردن تلفن ثابت، اتصالی کردن سیم های برق تلفن است.

اما در ادامه قصد داریم تا شما را با دلایل اتصالی سیم های برق تلفن و نحوه رفع اتصالی برق تلفن آشنا کنیم.

با کمک توضیحاتی که در قسمت زیر خواهیم داد، خواه ناخواه با علت بوق اشغال خوردن تلفن ثابت هم آشنا خواهید شد:

سیم های تلفن با سیم های برق ساختمان نزدیک هستند.

درست است که سیم کشی تلفن یک ساختمان را همزمان با سیم کشی برق ساختمان انجام می دهند، اما یک اصل مهم وجود دارد، آن هم اینکه نباید سیم های برق و تلفن را از داخل یک لوله برق عبور داد. زیرا همجواری سیم برق و سیم تلفن باعث نویز انداختن بر روی صدای تلفن، افت کیفیت صدا و گاهی اوقات اتصالی کردن سیم تلفن می شود.

حتی افراد حرفه ای هم، نقشه سیم کشی برق و نقشه سیم کشی تلفن در یک ساختمان را طوری طراحی می کنند که خطوط برق و تلفن کاملاً جداگانه و در دو مسیر متفاوت حرکت کنند، چون می دانند که اگر سیم های برق روی خطوط تلفن قرار بگیرند، ایجاد نویز در صدای تلفن و اتصالی کردن سیم کشی تلفن حتمی است.

راه حل رفع این مشکل:

این مشکل دو راه حل دارد. یکی اینکه سیم های برق تلفن را در یک مسیر جداگانه از سیم های برق ساختمان عبور دهید و تا حد ممکن از هم دور کنید. اما در یک راه حل راحت تر می توانید به منظور جلوگیری از ایجاد نویز بر روی خطوط تلفن از کابل های تلفن شیلد و فویل دار استفاده کنید.

نحوه رفع خرابی سیم کشی تلفن ثابت7

پریز اتصالی دارد

در یک حالت بسیار ساده ممکن است علت اتصالی سیم برق تلفن به دلیل وجود اتصالی در پریز تلفن ساختمان باشد.

راه حل رفع این مشکل:

در این حالت بهتر است قبل از اقدام به هر کاری تلفن را به پریز دیگری در ساختمان وصل کنید تا از این موضوع مطمئن شوید.

سیم های تلفن فرسوده شده اند

اگر در زمان سیم کشی تلفن از سیم باکیفیت با روکش مناسب استفاده نشده باشد، ظرف مدت نه چندان طولانی سیم های تلفن به دلیل شرایط جوی دچار خوردگی می شوند. در چنین شرایطی اتصالی کردن سیم های برق تلفن یک اتفاق رایج و صد البته معضل است، چون در نهایت می تواند به قطع شدن کامل خط تلفن ختم شود.

راه حل رفع این مشکل:

برای حل این مشکل باید اول محل دقیق اتصالی در سیم های برق تلفن را پیدا کنید. در صورتی که کل سیم های برق تلفن یک ساختمان چند طبقه یا آپارتمان چند واحده اتصالی پیدا کرده باشد، به طور حتم تنها کاری که می توان انجام داد، تعویض کلی سیم کشی تلفن است. در این روش سیم های فرسوده تلفن را با سیم های جدید و با کیفیت تعویض می کنند تا مشکل اتصالی رفع شود.

اما اگر بعد از بررسی های انجام شده مشخص شود که اتصالی فقط مربوط به سیم کشی برق تلفن واحد شما است، باید ابتدا از محل جعبه اصلی تلفن، سیم مختص واحد خود را پیدا کرده و سپس برای تعویض آن اقدام کنید.

 

رفع خرابی سیم کشی تلفن ثابت

در بین مشکلات رایجی که درباره خطوط تلفن ثابت در قسمت های قبلی عنوان کردیم، اکثر آن ها به علت وجود ایراد در سیم کشی تلفن رخ داده اند.

برای رفع خرابی سیم کشی تلفن، ابتدا لازم است که حتماً سیم معیوب یا خراب شده را شناسایی نمایید.

برای این منظور بر اساس مراحل زیر اقدام کنید:

1- سیم کشی داخلی خود را از کابل اصلی مخابرات قطع کنید. فراموش نکنید که حتی اگر خط تلفن مختص اینترنت دارید هم باید پریز آن را قطع نمایید.

2- مطمئن شوید که سر سیم های جدا شده از باکس مخابراتی هیچ تماسی با یکدیگر نداشته باشند.

3- باز بودن اتصال سیم ها از باکس مخابراتی این امکان را به شما می دهد تا از مولتی متر برای پیدا کردن سیم معیوب کمک بگیرید.

4- مولتی متر خود را در حالت بازر قرار دهید. شما باید پایه های مولتی متر را طوری بر روی زوج سیم ها با رنگ های متفاوت قرار دهید که هیچ اتصالی بین سیم ها ایجاد نشود.

نحوه رفع خرابی سیم کشی تلفن ثابت8

5- چنانچه در زمان تست با مولتی متر، هر کدام از زوج سیم ها با یکدیگر اتصال پیدا کنند، سبب وقوع اتصالی در سیم های تلفن داخل خانه شده و یا فیش اتصال دهنده تلفن شما معیوب می شود.

6- ابتدا تمام بلوک های اتصال قابل مشاهده را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ گونه قطعی اتصال در سیم ها وجود نداشته و هر سیم به درستی زوج شده است. چنانچه قطعی اتصال را مشاهده کردید، در این مرحله می توانید آن را تعمیر کنید.

7- حال دوباره به مرحله قبل بازگشته و سیم های تلفن را با دستگاه تست خطوط یا گوشی تلفن ثابت چک کنید. اگر باز هم خط تلفن قطع بود، بلوک ها و ترمینال های اتصال دهنده دیگر را بررسی نمایید.

نحوه رفع خرابی سیم کشی تلفن ثابت9

8-وقتی تمام سیم ها را به همین روش تست کردید، مطمئن شوید که تمام سیم های لخت هیچ اتصالی با یکدیگر نداشته باشند.

9- هنگامی که سیم های معیوب را به این روش پیدا کرده و آن ها را تعمیر کردید، می توانید مدار کابل اصلی از مخابرات را وصل کرده و یک به یک ترمینال ها را در جای خود قرار دهید.

 

جمع بندی

ما در این مطلب هر آنچه شما باید درباره نحوه رفع مشکل تلفن ثابت بدانید را در اختیارتان قرار دادیم تا در صورت بروز مشکل بدانید باید چگونه با آن برخورد کنید.

در واقع با وجود این که امروزه اکثر تماس ها با تلفن همراه صورت می گیرد، اما هنوز هم تلفن های ثابت جایگاه ویژه ای در زندگی ما دارند و خرابی آن ها می تواند ما را کلافه و دچار سردرگمی نماید.

البته اگر مشکل خرابی تلفن ثابت به بدهی یا مشکلات سیم کشی خارجی ساختمان ارتباط داشته باشد، می توان از شرکت مخابرات کمک گرفت تا ایراد برطرف شود. اما از آنجایی که رفع اشکال در سیم کشی داخلی تلفن بر عهده شرکت مخابرات نیست، در چنین شرایطی شما باید از فردی متخصص برای بررسی علت خرابی تلفن ثابت و حل آن کمک بگیرید.

به همین منظور ما به شما مجموعه تاسیسات 24 ساعته را پیشنهاد می کنیم که تنها یکی از خدمات از آن تعمیر سیم کشی تلفن است. این مجموعه با به کارگیری گروهی از با تجربه ترین نیروهای برقکار در اسرع وقت اشکال تلفن شما را برطرف کرده و شما را از شر ایرادات خطوط تلفنتان خلاص می کند.

ما برای این که خیال شما را از بابت کیفیت کار خود آسوده نماییم، کلیه خدمات مجموعه را همراه با ضمانت به شما مشتریان عزیز ارائه می دهیم تا در صورتی که از کار ما رضایت کافی نداشتید، بتوانید همان خدمت را بار دیگر بدون پرداخت هزینه از ما دریافت نمایید.

 نحوه رفع خرابی سیم کشی تلفن ثابت 11

پس چنانچه شما هم با مشکلات خطوط تلفن ثابت دست و پنجه نرم می کنید و به دنبال گروهی کاربلد برای حل معضل خود می گردید، همین الان از طریق پرکردن فرم درخواست سرویسکار متخصص و یا تماس با شماره تلفن های موجود در سایت سفارش خود را ثبت نمایید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفته شد

  • سیم کشی تلفن در ساختمان به وسیله کابل تلفن اصلی ورودی از سمت مخابرات به درون ساختمان شروع می شود.
  • از جمله مشکلات خط تلفن ثابت و سیم کشی آن می توان بوق نزدن تلفن، بوق ممتد زدن و یا بوق اشغال زدن تلفن اشاره کرد.
  • قطع شدن بوق تلفن به دلیل خرابی سیم آن به دلایلی مثل قطع شدن کابل اصلی تلفن، آسیب دیدن سیم های فرعی داخل ساختمان، قطعی پریز برق تلفن و خرابی سوکت تلفن رخ می دهد.
  • به هیچ عنوان نباید سیم های برق و تلفن را از درون یک لوله برق رد کرد، چرا که همجواری این دو با یکدیگر سبب ایجاد نویز در صدای تلفن، افت کیفیت صدا و گاهی اتصالی در سیم تلفن می شود.

 

پرسش و پاسخ های متداول

1- ولتاژ سیم تلفن چند است؟

ولتاژ تلفن در حال ثابت حدود 45 تا 65 ولت مستقیم بوده، اما وقتی زنگ می خورد یک ولتاژ متناوب قوی در حدود 100 ولت با فرکانس 25 هرتز به آن می رسد تا زنگ تلفن به صدا در بیاید. وقتی هم که گوشی را برمی دارید، ولتاژ متناوب قطع شده و ولتاژ مستقیم تلفن تا 12 ولت پایین می آید تا مدار داخلی تلفن به کار بیفتد و مکالمه برقرار شود.

2- چگونه می توان از یک سیم تلفن انشعاب گرفت؟

بهترین روش برای این کار، استفاده از وارنیش های حرارتی است اما می توان از ترمینال های برق هم برای انشعاب سیم های تلفن استفاده کرد. اما توجه کنید نباید از چسب برق استفاده کنید چون پس از مدتی محل اتصال، چسبنده شده و اتصال برقرار نمی شود.

3- آیا قطعی اینترنت در زمان صحبت با تلفن، به اشکال در سیم کشی تلفن ارتباط دارد؟

خیر، سیم کشی تلفن ایرادی ندارد و می توان این مشکل را با استفاده از یک اسپیلتر مودم حل کرد.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظرات مشتریان

 

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع4، منبع 5، منبع 6

 منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3

اشتراک گذاری این صفحه