اگر شما هم تمایل دارید که بدانید لوله کشی برق از کف بهتر است یا از سقف؟ حتماً تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

همان طور که حتماً می ­دانید لوله کشی برق در ساختمان به جهت انتقال سیم­ های برق و به عنوان یکی از اساسی­ترین قسمت ­های ساخت و ساز ساختمان به کار می ­رود.

همچنین این نوع لوله کشی­ ها سبب نظم بخشیدن به سیم کشی ساختمان و جلوگیری از خطرات احتمالی از جمله آتش سوزی، برق گرفتگی و یا پوسیدگی سیم ­ها می­شود.

اما نکته ای که اهمیت دارد، دانستن این مورد است که لوله کشی­ها را از سقف انجام دهیم بهتر است یا از کف؟ که در ادامه به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت.

 

سرعت اجرای کدام یک بیشتر است؟

کار لوله کشی ساختمان به خودی خود کاری تخصصی و زمان­ بر است. اما گاهی پیش می ­آید بنابر صلاح دید صاحب کار و یا مواردی از این قبیل لازم است لوله کشی برق با سرعت بیشتری انجام گیرد.

در این حالت لازم است که شما بدانید که لوله کشی سیم ­های برق از کف سریع­تر انجام می­گیرد و یا از سقف و باید کدام یک را انتخاب نمایید؟

1- طبیعتاً برای کار در سقف شما به نردبان احتیاج دارید تا بتوانید عملیات لوله کشی را به خوبی به اتمام برسانید.

بنابراین بر خلاف کار بر روی کف که نیازی به بالا و پایین رفتن ­های مکرر از نردبان ندارد و تمام عملیات بر روی زمین انجام می ­شود، زمان بیشتری را به خود اختصاص داده و سرعت شما را کاهش می ­دهد.

2- در لوله گذاری برق از سقف باید یک مسیر 2.5 متری طی شود و نیاز به شیارزنی بیشتری به نسبت کف ساختمان دارد و همین عامل علاوه بر خستگی بیشتر باعث کاهش سرعت کار می­شود.

لوله کشی برق از کف بهتر است یا از سقف 1

بنابراین با توجه به دو مورد بالا می­توان نتیجه گرفت که روند لوله کشی برق ساختمان از کف به نسبت سقف با سرعت بیشتری انجام می­ گیرد.

3- در ساختمان­ های چند طبقه که دارای سقف تیرچه بلوک هستند و امکان شیارزنی و پوشانندگی لوله ­ها با گچ وجود ندارد، کار لوله گذاری سخت­ تر و با تاخیر بیشتری انجام می ­گیرد.

چرا که لوله­ ها به جای این که از کف پشت بام رد شوند، باید از کف طبقه بالایی ساختمان عبور داده شده و همین امر سرعت شما را کند­تر می کند.

پس می توان اینطور نتیجه گیری کرد که در مواقعی که سرعت انجام پروژه سیم کشی برق ساختمان برای کارفرما اهمیت زیادی دارد و پروژه باید در کمترین زمان ممکن صورت بگیرد، شاید انتخاب لوله گذاری از کف بهترین انتخاب باشد.

البته باز هم برای نتیجه گیری زود است و بهتر اینکه لوله گذاری از کف و سقف را بیشتر بررسی کنیم تا به یک جواب منطقی برسیم.

 

امنیت سیم­های برق در کدام روش بالاتر است؟

اصول و استاندارهای سیم کشی و لوله کشی ساختمان چه از سقف و چه از کف، از جمله مهم­ ترین مواردی هستند که حین ساخت و ساز در جهت ایمنی و امنیت بیشتر باید رعایت شوند.

طبیعتاً اگر ساختمانی از نظارت کافی برخوردار نباشد، ممکن است حین کار از جانب استاد کارها خساراتی به لوله ­های کف ساختمان وارد شود.

همچنین بالا و پایین رفتن از نردبان جهت دسترسی به قسمت سقف ساختمان و لوله کشی آن نیز از دیگر مواردی است که علاوه بر صرف زمان بیشتر، امنیت کار را کاهش می­ دهد.

لوله کشی برق از کف بهتر است یا از سقف 2

بنابراین در چنین شرایطی نصب لوله­ها در کف می­تواند امنیت و ایمنی سیم کشی ساختمان را به خطر بیاندازد.

مهمتر از همه اینکه طبق مبحث 13 مقررات ملی ساختمان نصب لوله­ های برق در کف مکان­های مرطوب مثل حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه ممنوع می­باشد، چرا ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد.

پس یکی دیگر از جاهایی که نصب لوله ­های برق در سقف نسبت به کف ارجحیت دارد، مکان ­های مرطوب در ساختمان می­باشد.

در چنین مواقعی دست مجری برقکار برای انتخاب روش لوله گذاری کمی بسته می شود، بخصوص اگر قرار باشد لوله گذاری در حمام و سرویس بهداشتی صورت بگیرد، که هیچ راهی جز انتخاب لوله کشی لوله ها از سقف وجود ندارد.

 

کدام یک مقرون به صرفه ­تر است؟

در لوله کشی برق ساختمان هم همانند هر کار دیگری یکی از مواردی که بسیار حائز است و صاحب کار باید حتماً آن را در نظر بگیرد، بحث هزینه ­های لوله کشی است.

یکی از راه­ های کاهش هزینه ­ها صرفه جویی در میزان مصرف لوله ­ها می­باشد. پس با توجه به این که برای لوله گذاری در کف، به عنوان مثال برای پریز­ها مسیر کوتاه­تری طی می ­شود، از نظر اقتصادی به صرفه ­تر است که لوله کشی از کف صورت بگیرد.

از طرف دیگر شاید برخی تصور کنند که چون لوله گذاری در سقف، هزینه­ های ماهیچه کشی را ندارد، پس باعث کاهش هزینه­ ها می­شود.

اما این در حالی است که میزان لوله ­هایی که باید در سقف استفاده شوند، به مراتب بیشتر از کف ساختمان است و همین موضوع هزینه­ های زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد.

در واقع به بیان ساده­ تر ماهیچه کشی کف ساختمان نسبت به میزان لوله­ هایی که در سقف به کار می ­روند، به بودجه و مبالغ کمتری نیاز دارد و مقرون به صرفه­ تر است.

 

کدام یک زیبایی بیشتری به ساختمان می­ بخشد؟

همان طور که می­دانید سیم کشی و لوله کشی برق ساختمان ­ها را می­توان به دو روش توکار و روکار انجام داد.

بنابراین هنگامی که لوله کشی برق از کف و به روش توکار انجام می ­گیرد، زیبایی ساختمان شما دو چندان خواهد شد.

در واقع مهم­ترین مزیت لوله کشی­ های توکار، مخفی بودن آن­ ها است.همچنین اجرای آن به نما و طراحی داخلی ساختمان آسیب نمی زند.

لوله کشی برق از کف بهتر است یا از سقف 3

البته این امر درباره ساختمان­ های چند طبقه که دارای سقف کاذب هستند، صادق نیست. چرا که در چنین شرایطی شما باید حتماً لوله کشی را از سقف انجام دهید.

در صورتی که می خواهید سیم کشی توکار را بیشتر بررسی کنید، فیلم نحوه سیم کشی برق ساختمان به روش توکار را مشاهده نمایید.

 

نتیجه گیری

در این قسمت لازم به نظر می رسد تا پس از بیان نقاط قوت و ضعف هر کدام از روش های لوله کشی برق ساختمان به یک نتیجه گیری کلی برسیم تا بدانیم بلاخره لوله گذاری برق را از کف انجام دهیم بهتر است یا از سقف؟

ما این دو روش از لوله کشی برق در کف و سقف ساختمان را از سه جنبه امنیت، زیبایی، قیمت و سرعت اجرا بررسی کردیم.

با توجه به آنچه گفتیم، می توانیم اینطور نتیجه گیری کنیم که لوله کشی برق از کف ارزان تر و سریع تر اجرا می شود و حتی زیبایی بیشتری به دنبال دارد.

اما نباید موضوع امنیت را نادیده بگیریم، چون نه تنها مسئله کم اهمیتی نیست، بلکه اگر لوله کشی برق در حمام و سرویس بهداشتی را از کف انجام دهیم، از نظر کارشناسان نیز مورد تایید قرار نمی گیرد.

در این حالت باید از دوباره هزینه کنیم و وقت و پول بیشتری بابت لوله گذاری دوباره لوله های برق در سقف ساختمان انجام دهیم.

پس توصیه نهایی ما به شما این است که قبل از انتخاب روش لوله کشی برق ساختمان خود، محلی که قرار است لوله کشی شود، مورد بررسی قرار دهید تا جزو محل های مرطوب نباشد.

دوماً اینکه حتماً از یک مجری برقکار متخصص در این خصوص مشورت بگیرید تا بهترین روش از لوله کشی برق را با توجه به نوع طراحی ساختمان، بودجه و وقت شما انتخاب کند.

اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی های بیشتر داشتید، می توانید سوال خود را در زیر همین مطلب مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن ها پاسخ دهند.

لوله کشی برق از کف بهتر است یا از سقف 4

علاوه بر این برای مجموعه ما با کمک مجریان برقکار متخصص خود آماده اجرای سیم کشی برق در ساختمان های مختلف می باشد. برای ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار را پر کنید.

منابع فارسی:

- وب سایت زوریل

- وب سایت آموزش برق

- وب سایت عمران مدرن

- وب سایت الیکا الکتریک

- وب سایت روف پلاس

 

اشتراک گذاری این صفحه