از جمله خدمات ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته، سیم کشی برق ساختمان به روش روکار می باشد. بنابراین ما تصمیم گرفته ایم در این مطلب اطلاعات کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

همان طور که حتماً می دانید سیم کشی برق ساختمان به 2 روش روکار و توکار، بنابر نوع ساختمان و قدمت آن انجام می گیرد.

در روش روکار که مورد نظر ما در این مطلب می باشد، سیم های مورد نیاز برای رساندن برق به قسمت های مختلف ساختمان از روی دیوار عبور داده می شود و برای زیبایی و حفاظت بیشتر، آن ها را در داکت قرار می دهند.

در واقع روش روکار، بیشتر به عنوان برق کشی تکمیلی به کار می رود. یعنی اگر برق ساختمان نیاز به روشنایی بیشتر داشته باشد در محل هایی که در معرض دید نیستند، از سیم کشی روکار استفاده می شود.

 

نحوه انجام سیم کشی روکار ساختمان

شاید وقتی اسم سیم کشی روکار می شنوید این تصور در ذهنتان شکل بگیرد که سیم هایی به هم گره خورده از قسمت های مختلف منزل شما آویزان می شود و به همین علت نخواهید از آن استفاده نمایید.

سیم کشی برق روکار ساختمان 1

اما لازم است بدانید که این سیم کشی را می توان درون پوشش های مخصوص و منظمی از جمله داکت های PVC قرار داد تا دیگر از آویزان بودن سیم ها، خبری نباشد.

در سیم کشی روکار پس از تهیه نقشه و مشخص کردن محل قرارگیری قوطی های برق، پریزها و روشنایی بر روی دیوارها و سقف، باید نسبت به نصب این قوطی ها بر روی دیوار و سپس لوله گذاری و سیم کشی اقدام نمود.

  • مشخص کردن خط تراز و مکان قرارگیری قوطی ها

اولین مرحله پس از تهیه نقشه، تراز کردن جهت مشخص نمودن کلید و پریزها، جعبه تقسیم و جعبه فیوز و تعیین فاصله آن ها از کف و سقف می باشد که توسط شیلنگ تراز و یا لیزر، آن را به طور دقیق مشخص کرد تا در سطحی کاملاً استاندارد نصب شوند.

⦁ ارتفاع مناسب پریزها از کف: 50 سانتی متر

⦁ ارتفاع مناسب جعبه فیوز از کف: 160 تا 170 سانتی متر

⦁ ارتفاع مناسب جعبه تقسیم از سقف: 30 تا 35 سانتی متر

  • قراردهی قوطی های کلید و پریز بر روی دیوار

در این مرحله لازم است که ارتفاع عمودی و افقی قوطی ها را بر اساس خط تراز کلید و پریز تنظیم نمایید و قوطی های مخصوص کلید و پریز را به کمک گچ روی دیوار نصب کنید.

  • لوله گذاری

برای لوله گذاری از چند لوله و یا کانال های مختلف استفاده می شود. در واقع بسته به این که این کار در داخل و یا خارج ساختمان انجام می شود، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد.

در محیط های اداری، اگر قرار باشد لوله گذاری در حجم کمی صورت بگیرد از داکت هایی با نمره 1.5 به بالا، جهت داکت کشی پلاستیکی یا اصطلاحاً کانال کشی پلاستیکی استفاده می شود.

سیم کشی برق روکار ساختمان 2

اما در حجم های بالاتر مثل برق و شبکه در محیط های اداری از داکت های مختلفی به نام ترانکینگ استفاده می شود که نحوه پیاده سازی آن ها در مکان های مختلف، متفاوت است.

در ضمن اگر تمایل دارید که جلوه زیباتری به ساختمان ببخشید، می توانید این کانال ها یا داکت ها را رنگ آمیزی نمایید و یا حتی با برچسب های رنگی روی آن ها را بپوشانید.

لوله گذاری روکار با استفاده از لوله فلزی

در محیط های بیرونی یا مکان های صنعتی که امکان ضربه خوردن به کابل ها و آتش سوزی در آن ها بالاتر است، از کانال کشی فلزی استفاده می کنند که یکی از این روش ها که زیاد هم استفاده می شود، لوله های فلزی می باشد.

سیم کشی برق روکار ساختمان 3

نکته ای که درباره لوله های فلزی مهم می باشد این است که این ها باید بتوانند به خوبی خم شوند تا بتوان زانویی های آن را در مکان های مورد نظر، به درستی استفاده کرد.

البته با توجه به انعطاف پایین این لوله ها، خم کردن آن ها باید با دقت زیادی صورت بگیرد. در ضمن باید بتوان باکس های فلزی که مناسب آن هستند را نیز، براساس استاندارهای لازم نصب کرد.

داکت ها و لوله های فلزی را باید به وسیله پیچ و رول پلاک به دیوار و یا سقف مورد نظر محکم کرد. بست ها هم باید در فاصله های مشخص و به صورت یکنواخت و منظم زده شوند تا کابل در مسیر آسیب نبیند و با گذشت زمان، از جای خود خارج نشوند.

لوله گذاری روکار با استفاده از لوله فلکسی

یکی دیگر از روش ها استفاده از لوله فلکسی می باشد که انعطاف پذیری بالایی دارد و به هر شکلی می توان آن را خم و استفاده کرد.

سیم کشی برق روکار ساختمان 4

فرق لوله فلکسی با لوله فولادی در این است که پس از کار گذاشتن لوله فولادی روی دیوار، آن را فنر زده و سیم را از درون آن عبور می دهند.

اما انجام این کار در لوله فلکسی مشکل است. بنابراین در این لوله ها، ابتدا لوله را بر روی زمین صاف قرار داده و سپس سیم را به همراه فنر به درون آن وارد می کنند و سیم و فلکسی را به کمک بست های مخصوص بر روی دیوار پیچ می کنند.

لوله گذاری روکار با استفاده از سینی فلزی

معمولاً از این روش برای سقف پارکینگ ها و یا کار در داخل سقف کاذب استفاده می شود.

به این صورت که کابل های فلزی از روی سینی فلزی عبور داده می شوند و به وسیله کمربند مخصوصی بسته می شوند. همچنین سینی فلزی نیز به وسیله اتصالاتی به سقف متصل می شود.

سیم کشی برق روکار ساختمان 5

  • انجام سیم کشی

سیم کشی مهم ترین مرحله در تامین برق ساختمان می باشد. در این مرحله سیم های تلفن، برق، آنتن، سیستم اعلام حریق و آیفون به صورت جداگانه و به کمک وسیله مخصوصی به نام فنر سیم کشی از داخل لوله ها عبور داده می شوند.

توجه داشته باشید که رنگ سیم ها و قطر آن ها باید به شکلی کاملاً استاندارد و با دقت انجام گیرد. اگر بخواهیم به رنگ این سیم ها اشاره کنیم، می توانیم بگوییم که رنگ زرد نشان دهنده سیم ارت، رنگ آبی نشان دهنده سیم نول و سیم دیگر نشان دهنده سیم فاز است.

البته ممکن است در بعضی از ساختمان ها، سیم ارت وجود نداشته باشد که در این صورت فقط از سیم های آبی و قرمز رنگ استفاده می شود.

درباره اندازه سیم ها هم می توان گفت که برای مثال در سیستم های روشنایی از سیم هایی با نمره 1.5 و برای پریز از سیم های نمره 2.5 استفاده می شود.

دیگر کارهایی که در مرحله سیم کشی باید انجام شود شامل موارد زیر می باشد:

کابل کشی برق از داخل جعبه فیوزها و رد کردن آن ها از سینی کابل

⦁ اتصالات سر سیم ها در داخل قوطی کلید، جعبه فیوزها، روشنایی ها، ماهواره و آنتن

⦁ عایق کاری اتصالات به وسیله وارنیش حرارتی

  • سیم بندی

تقسیم نهایی سیم ها و ارتباط دادن آن ها به کلیدها، پریزها و قوطی های مربوطه، آخرین مرحله ای است که در سیم کشی برق روکار ساختمان صورت می گیرد.

فراموش نکنید که این مرحله اهمیت بسیاری دارد، چرا که هر گونه خطا و اشتباه در مرحله پایانی می تواند سبب ایجاد اتصالی در سیستم و خطرات جبران ناپذیر شود.

شما در صورت تمایل می توانید مقاله نحوه سیم کشی برق ساختمان یک طبقه به زبان ساده را از طریق لینک آن مطالعه نمایید.

 

چه اصولی برای سیم کشی برق روکار ساختمان باید رعایت شود؟

قاعده های زیر را باید در سیم کشی روکار ساختمان در نظر گرفت:

  • ارتفاع جعبه کلید از کف باید بین 110 تا 125 سانتی متر، ارتفاع پریزها از کف 30 تا 35 سانتی متر و میزان فاصله جعبه تقسیم از سقف هم باید بین 30 تا 40 سانتی متر باشد.
  • محل نصب و قرارگیری هر کدام از داکت ها، باید حداقل 6 میلی متر از سقف و دیوار ساختمان فاصله داشته باشد.
  • برای محکم کردن بست داکت ها بر روی دیوار، باید حتماً از پیچ و رول پلاک استفاده شود. ضمناً فراموش نکنید که بست ها باید با فاصله مناسب از یکدیگر قرار بگیرند.
  • پیچی که برای محکم نمودن بست ها استفاده می کنید باید با جنس دیوار مطابقت داشته باشد. برای مثال اگر دیوار شما فلزی است، باید از پیچ های فولادی بهره ببرید.
  • با توجه به این که گاهی از لوله های فولادی سیاه برای پوشاندن سیم ها استفاده می شود، برای جلوگیری از پوسیدگی این لوله ها در اثر رطوبت، باید روی تمامی این لوله ها و بخش های دیگر مثل جعبه تقسیم را ابتدا با ضد زنگ و سپس با رنگ زدن بپوشانید.

سیم کشی برق روکار ساختمان 6

چه زمانی بهتر است که سیم کشی برق ساختمان به روش روکار انجام شود؟

گاهی پیش می آید که به جز سیم کشی روکار برق ساختمان، راه دیگری وجود ندارد و به اصطلاح این نوع سیم کشی، تنها گزینه روی میز می باشد.

از جمله این زمان ها می توان به مواقعی اشاره کرد که می خواهید بدون آسیب به دیوارهای خانه، یک خروجی را به محلی جدید اضافه نمایید.

همچنین مورد دیگری که می توان از سیم کشی روکار بهره برد، زمانی است که دیوار ساختمان از نوع بتنی یا مصالح سخت و نفوذ ناپذیر باشد که تخریب آن ها سخت بوده و سبب آسیب رسیدن به استحکام بنا می شود.

بنابراین اگر با چنین مواردی در ساختمان مواجه شدید، برق کشی روکار تنها راهی است که می توان از آن بهره گرفت.

 

مزایا و معایب سیم کشی روکار

شاید بسیاری از افراد به دلیل ایمنی و زیبایی بیشتر ساختمان تمایل داشته باشند که از سیم کشی توکار استفاده نمایند. اما به هرحال نمی توان مزایای روش روکار را هم نادیده گرفت.

شما می توانید جهت آشنایی با سیم کشی توکار، فیلم نحوه سیم کشی برق ساختمان به روش توکار را در سایت مشاهده نمایید.

بنابراین در این قسمت، ابتدا به مزایای سیم کشی روکار اشاره کرده و سپس معایب آن را نیز بیان خواهیم نمود.

  • مزایای سیم کشی روکار

* هزینه کمتر سیم کشی روکار برق

* در دسترس بودن سیم ها

* عیب یابی و تعمیر راحت

* مقاومت سیم های برق در برابر رطوبت، ضربه و حرارت به دلیل استفاده از داکت

* کاهش احتمال برق گرفتگی به علت استفاده از داکت

* عدم نیاز به شیارزنی

* سرعت عمل بالا در اجرا

سیم کشی برق روکار ساختمان 7

  • معایب سیم کشی روکار

* اشغال بخشی زیادی از دیوار به علت قرارگیری داکت روی سیم برق

* کاهش زیبایی و ظرافت و در معرض دید بودن آن

 

جمع بندی:

بر خلاف آن چه به نظر می رسد سیم کشی روکار، کار ساده ای نیست و باید توسط افراد با تجربه و متخصص در این حوزه انجام بگیرد.

بنابراین پیش از سپردن کار به هر مجموعه ای، لازم است سوابق کاری آن را بررسی نمایید تا با اطمینان از کیفیت انجام کار آن ها، اشکالات احتمالی را به حداقل برسانید.

مطمئناً با این صحبت ها این سوال در ذهن شما شکل گرفته است که کدام مجموعه تاسیساتی، ویژگی های یک مجموعه برتر، کارآمد و متعهد را دارا می باشد؟

در پاسخ می توان گفت مجموعه تاسیسات 24 ساعته، کلیه ویژگی های فوق را با بهره گیری از نیروهای کاربلد و کارآمد در حوزه های تاسیساتی از جمله سیم کشی روکار ساختمان فراهم کرده است.

سیم کشی برق روکار ساختمان 8

چرا ما انتخاب مناسبی برای انجام خدمات سیم کشی روکار ساختمان شما هستیم و می توانیم انتظارات شما را برآورده نماییم؟

1- بررسی اولیه از پروژه به همراه مشاوره رایگان توسط استادکاران متخصص

2- پشتیبانی 24 ساعته و نظارت بر حسن انجام کار توسط مسئول فنی مجموعه تا زمان تحویل پروژه

3- تحویل به موقع کار به مشتریان

برای بهره مندی از خدمات بی نظیر ما، همین حالا فرم درخواست سرویسکار را در سایت پر نمایید و یا با شماره تلفن های موجود در صفحه تماس با ما در سایت، با ما در ارتباط باشید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

منابع انگلیسی:منبع 1، منبع 2

 

اشتراک گذاری این صفحه