چنانچه شما هم مایلید با نحوه سیم کشی حیاط آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

هر چند امروزه دیگر کمتر شاهد ساخت و ساز خانه های ویلایی و حیاط دار هستیم، اما به هر حال برای حیاط های پشتی در آپارتمان های چند طبقه هم نیاز است تا فکری به حال روشنایی آن منطقه داشته باشیم.

سیم کشی برق برای حیاط یک مرحله مهم در سیم کشی برق کل ساختمان است. اگر این متن را تا انتها مطالعه کنید اطلاعات مفیدی در زمینه اجرای سیم کشی حیاط و لوله گذاری های مورد نیاز برای آن در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

نقشه سیم کشی حیاط

حیاط هم مثل سایر قسمت های ساختمان به سیستم برق مجزا برای خود نیازمند است تا بتوان از روشنایی لامپ و چراغ های داخل حیاط و حتی پریز برق آن استفاده کرد.

بنابراین لازم است همانند اجرای سیم کشی داخلی ساختمان قبل از اقدام به سیم کشی حیاط ابتدا نقشه سیم کشی این منطقه را تهیه کنیم.

در داخل نقشه سیم کشی حیاط بایستی محل عبور لوله های برق، نحوه سیم کشی برق و محل قرارگیری قوطی های کلید و پریز و روشنایی در حیاط مشخص شوند.

با توجه به نقشه می توان متراژ سیم برق مصرفی، طول لوله برق و همچنین تعداد قوطی های کلید و پریز و روشنایی مورد نیاز برای پروژه را تخمین زد و آماده نمود.

طراحی نقشه سیم کشی حیاط به این صورت است که یک مدار برق جداگانه برای حیاط ساختمان در نظر گرفته می شود.

این مدار با توجه به روش سیم کشی حیاط می تواند از محل جعبه تقسیم، جعبه کلید و پریز و یا جعبه فیوز شروع شود. برای مشاهده فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساختمان لینک مقاله را لمس کنید.

سپس مدار برق را در زیر زمین ادامه داده و این مسیر را در محل های مشخص شده برای روشنایی و نصب کلید و پریز بر روی دیوار امتداد می دهیم.

تعداد روشنایی برای حیاط و کلید و پریز مورد نیاز برای آن با توجه به متراژ حیاط می تواند متغییر باشد، اما ما حداقل به دو انشعاب برای روشنایی و کلید و پریز نیاز داریم.

هر چه متراژ حیاط مورد نظر بیشتر باشد، تعداد انشعابات روشنایی و کلید و پریز هم بیشتر می شود. این جزئیات باید به طور دقیق در داخل نقشه سیم کشی درج شود.

 

لوله کشی برق کف حیاط

از آنجا که حیاط جزو منطقه سر باز در ساختمان محسوب می شود، بایستی از سیم های برق در برابر برف، باران، نور خورشید و وزش باد محافظت کرد.

در غیر این صورت آسیب رسیدن به خطوط انتقال برق در حیاط، بروز آتش سوزی و حتی برق گرفتگی افراد دور از انتظار نیست.

با توجه به این توضیحات بهترین روشی که می توان برای سیم کشی برق حیاط در نظر گرفت، سیم کشی توکار است تا بتوان به بهترین نحوه از ورود آسیب به سیم های برق محافظت نمود.

  • لوله کشی برق حیاط به روش توکار

برای انجام سیم کشی و لوله کشی برق حیاط به روش توکار شما باید سه مرحله مهم را در این منطقه انجام دهید:

  1. کندن زمین و شیاز زنی دیوار

انجام لوله گذاری، لازمه اجرای سیم کشی برق حیاط به روش توکار می باشد. بنابراین بایستی پس از تهیه نقشه سیم کشی حیاط مناطق تعیین شده در نقشه را برای لوله گذاری در کف حیاط آماده کرد.

برای این منظور باید کف حیاط را با کمک ابزار مناسب کنده کاری کنید و همچنین دیوار حیاط را در محل انشعابات و نصب قوطی ها شیار بزنید.

محل نصب جعبه فیوز یا جعبه کلید و پریز و یا جعبه تقسیم می تواند آغاز محل کنده کاری شما در حیاط می باشد.

نحوه سیم کشی حیاط1

توجه داشته باشید که طول کنده کاری در کف حیاط را به نحوی تعیین کنید که کمترین متراژ لوله و سیم مصرف شود. یعنی کوتاه ترین مسیر از مبدا یا سر خط تا انشعابات برق بر روی دیوار را در حیاط در نظر بگیرید.

در این صورت هزینه های مصرفی شما تا حد زیادی کاسته شده و سرعت کار نیز بالا می رود. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید، عمق کنده کاری است.

از آنجا که لوله های آب و فاضلاب نیز در کف حیاط قرار دارند، مراقب باشید که در زمان کندن زمین به این لوله ها آسیب وارد نکنید.

با توجه به این توضیحات مشخص می شود که لوله گذاری برق کف حیاط باید بعد از اتمام لوله کشی آب و لوله کشی فاضلاب ساختمان باشد.

همچنین عمق کنده کاری را آنقدری در نظر بگیرید که بتوانید لوله ها را به طور کامل در زیر خاک مدفون نمایید، معمولاً عمق 20 سانتی متری برای این منظور کافیست.

هر چه عرض گودالی که در کف حیاط برای خواباندن لوله های برق ایجاد می کنید، کمتر باشد، نتیجه کار تمیزتر خواهد شد.

مسیر کنده کاری در کف حیاط دقیقاً همان مسیری است که برای لوله گذاری در نقشه سیم کشی برق حیاط در نظر گرفته ایم.

یعنی باید از محل مبدا تا هر نقطه از انشعابات کنده کاری را ادامه داده و سپس بر روی دیوار به اندازه مناسب شیار بزنیم.

عمق شیارهای ایجاد شده بر روی دیوار باید به شکلی باشد که حداقل 1/5 سانت زیر سطح تمام شده دیوار قرار بگیرند.

از کندن دیوار برای نصب قوطی های برق غافل نشوید. برای این کار می توانید از یک تیشه ساده کمک بگیرید و دیوار را به اندازه عمق قوطی ها خالی کنید.

سپس باید قوطی برق حیاط را در محل های کنده شده بر روی دیوار قرار داده و با قوطی برق حیاط را با استفاده از گچ بر روی دیوار ثابت نگه داریم.

  1. لوله گذاری در کف و دیوارها

پس از اتمام کنده کاری نوبت به لوله گذاری در داخل چاله های ایجاد شده در کف حیاط و قرار دادن لوله بر روی شیارهای درون دیوار می رسد.

شما می توانید از لوله برق پلیکا یا پی وی سی یا لوله برق فولادی یا لوله برق پلی اتیلن به عنوان لوله برق در حیاط استفاده کنید.

اما هر کدام از این جنس لوله که گفتیم مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عنوان مثال لوله های فولادی برق با اینکه در برابر ضربه مقاوم هستند، اما در برابر زنگ زدگی مقاومت بسیار پایینی دارند.

در نتیجه از آنجا که کف حیاط ممکن است در معرض رطوبت خاک قرار بگیرد، در صورت استفاده از لوله های فولادی احتمال زنگ زدگی لوله و آسیب به سیم های برق وجود دارد.

از طرف دیگر بسیاری از برق کاران لوله پی وی سی یا پلیکا را به عنوان لوله مناسب برای لوله گذاری کف حیاط پیشنهاد می دهند.

چون نه تنها لوله برق پلیکا در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند، بلکه به راحتی خم می شوند و اتصال آن ها به یکدیگر راحت تر است.

فقط تنها ایرادی که به لوله های پی وی سی برق وارد است در ضعف این جنس از لوله به سرما و گرمای شدید و احتمال ترک خوردگی و تغییر حالت آن می باشد.

آخرین پیشنهاد ما به شما لوله برق پلی اتیلن است که به دلیل سرعت اجرای اتصال جوشی و دنده ای این جنس از لوله بسیار محبوب برق کاران می باشد.

البته تنها نقطه ضعف لوله برق پلی اتیلن این است که قیمت خرید بالاتری نسبت به لوله برق پی وی سی یا پلیکا دارد.

حال پس از اینکه با توجه به شرایط ساختمان خود جنس لوله برق مناسب برای لوله گذاری در کف حیاط را انتخاب کردید، بایستی لوله ها را در شیارهای ایجاد شده در کف حیاط بخوابانید.

در این هنگام شما به طور حتم برای تغییر مسیر لوله ها به اتصالاتی از قبیل زانویی و یا برای اتصال لوله ها به یکدیگر به بوشن نیز نیاز پیدا خواهید کرد.

همچنین اگر از لوله برق فولادی استفاده کرده باشید، لازم است تا به وسیله خم کن لوله ها را در محل تغییر مسیر خم کنید.

نحوه سیم کشی حیاط2

توجه داشته باشید که اگر از زانویی برای تغییر مسیر لوله های برق استفاده کردید، لازم است تا محل اتصال زانویی به لوله برق را با استفاده از چسب لوله یا بوشن به خوبی محکم نمایید.

زمانی که لوله گذاری به محل نصب قوطی ها بر روی دیوار می رسد، لازم است تا لوله برق را در داخل قوطی وارد کرده و اطراف لوله های روی دیوار را با کمک گچ محکم کنید تا لوله حرکت نکند.

  1. پوشاندن لوله های کف با ماهیچه

آخرین مرحله لوله گذاری برق کف حیاط این است که ماهیچه ای از جنس آب و سیمان مخلوط شده بر روی لوله های برق داخل شیارها قرار دهید و سطح ملات را مسطح کنید.

هدف از قرار دادن ماهیچه سیمانی بر روی لوله های برق این است که از لوله ها در برابر صدمات احتمالی پشتیبانی و محافظت شود.

  • لوله کشی برق حیاط به روش روکار

لازم به ذکر است که گاهی مواقع افراد ترجیح می دهند از سیم کشی برق روکار برای تامین برق حیاط ساختمان خود استفاده کنند.

در این شراط اغلب ساختمان در حال سکونت است و کارفرما مایل به ایجاد کنده کاری در کف حیاط و شیارزنی بر روی دیوارها نیست.

در نتیجه لوله گذاری های برق بر روی سطح دیوار انجام می گیرند. پس فرقی نمی کند که روش سیم کشی برق در حیاط شما به صورت توکار باشد یا روکار، در هر حالت لوله گذاری یا همان لوله کشی یکی از مراحل مهم کار است.

مخصوصاً اینکه حیاط یک فضای کاملاً باز است، بنابراین باید سیم های برق را در داخل لوله های برق جای داد تا از آسیب های محیطی به دور باشند.

نحوه سیم کشی حیاط3

برای انجام لوله کشی برق حیاط به روش روکار باز هم می توانید از لوله های فولادی، پلیکا، پلی اتیلن و حتی پلی آمید نیز استفاده کنید.

اما در اکثر موارد لوله برق استفاده شده برای سیم کشی روکار حیاط از نوع پلیکا و یا لوله خرطومی است.

در این روش از سر خط مدار حیاط لوله کشی بر روی دیوار آغاز می شود تا به محل انشعابات یا همان کلید و پریز و روشنایی رسیده و لوله برق در ارتفاع لازم به سمت پایین کشیده می شود.

سپس لوله برق به داخل قوطی برق نصب شده در محل کلید و پریز و روشنایی وارد می شود تا برای مرحله بعدی که همان سیم کشی است آماده شود.

مهمترین نکته که باید در زمان لوله کشی برق روکار حیاط مد نظر داشته باشید، مهار لوله های برق و پوشاندن آن ها با داکت است تا حداکثر حفاظت ممکن از لوله ها و سیم های برق حیاط انجام شود.

باقی مراحل سیم کشی برق حیاط به روش روکار دقیقاً مشابه با سیم کشی برق این منطقه به روش توکار است که در ادامه توضیحات مربوط به آن را بیان کرده ایم.

با این حال توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص حتماً فیلم نحوه سیم کشی برق ساختمان به روش توکار را مشاهده کنید تا تمام توضیحات داده شده در این مطلب را به صورت تصویری ببینید.

 

سیم کشی کف حیاط

در این مرحله لوله های برق یا در کف حیاط قرار گرفته اند و با پوشش ماهیچه ای پوشانیده شده اند و یا به روش روکار بر روی دیوار نصب و مهار شده اند.

پس لازم است بعد از کف سازی حیاط به مرحله بعدی کار، یعنی سیم کشی کف حیاط اقدام کنیم.

مهمترین وسایلی که باید برای انجام سیم کشی حیاط آماده کنیم عبارتند از:

  • سیم چین
  • سیم برق
  • فنر سیم کشی
  • چسب برق
  • کاتر

مرحله اول: عبور دادن سیم ها از داخل لوله های برق

ابتدا قسمت های اضافی لوله های برق داخل قوطی های برق را با کاتر می بریم. البته اگر لوله از جنس فولادی باشد، لازم است تا با ابزار مناسب تری لوله های برق اضافی را در داخل قوطی برق کوتاه کنیم.

برای روشنایی برق حیاط سیم برق شماره 1/5 مناسب است. اما برای عبور دادن سیم های برق از داخل لوله های برق بایستی از فنر سیم کشی استفاده کنیم.

برای این منظور ابتدا فنر سیم کشی را از داخل لوله عبور می دهیم. سپس دو رشته سیم فاز و نول حیاط را با کمک چسب برق به هم وصل کرده و سر سیم ها را به یک طرف فنر وصل می کنیم.

در ادامه فنر سیم کشی را از طرف دیگر لوله برق می کشیم و فنر را از لوله خارج می کنیم تا سیم های برق در داخل لوله قرار گرفته و در محل قوطی خارج شود.

طول سیم ها را به اندازه مورد نیاز با کمک سیم چین قطع می کنیم و انتهای سیم های برق خروجی از قوطی برق در حیاط را گره می زنیم تا ترتیب و نظم سیم ها حفظ شود.

آشپزخانه یکی از مهمترین قسمت های هر خانه است، برای آشنایی با نحوه سیم کشی برق این منطقه به مقاله نحوه برق کشی آشپزخانه مراجعه کنید.

نحوه سیم کشی حیاط4

مرحله دوم: اتصال سیم های برق حیاط به سرخط

سیم برق حیاط را می توانید به یکی از روش های زیر به سرخط سیم ها وصل کنید:

  1. سیم کشی برق حیاط با استفاده از جعبه تقسیم

یکی از روش های قدیمی سیم کشی برق به استفاده از جعبه تقسیم برق مربوط می شود، که البته به دلیل اینکه برقکار باید در بالای هر کلید یک قوطی برای جعبه تقسیم هم قرار دهد، بکارگیری این روش منسوخ شده است.

از جعبه تقسیم برای انشعاب گرفتن در مسیر لوله ها و سیم ها استفاده می شود و برای نصب آن لازم است تا بالای هر کلید برق در حیاط و در ارتفاع 40 سانتی متری از لب دیوار یک جعبه تقسیم نصب شود.

روش سیم کشی برق حیاط با استفاده از جعبه تقسیم به این صورت است که سیم نول را دیگر لازم نیست به داخل کلید هدایت کنید، بلکه در داخل جعبه تقسیم آن را با سیم نولی که به لامپ می رود، سربندی می کنید.

  1. سیم کشی برق حیاط با استفاده از جعبه کلید و پریز

روش سیم کشی برق حیاط با استفاده از جعبه کلید و پریز یک مدل ایده آل و تقریباً جدید برای سیم کشی می باشد.

در این روش جعبه کلید و پریز را به صورت توکار در درون دیوار قرار می دهند و به راحتی سیم ها را در داخل جعبه نصب می کنند. دسترسی به سیم های برق در این روش بسیار راحت است.

  1. سیم کشی برق حیاط با استفاده از جعبه فیوز

جعبه فیوز یا تابلو برق در واقع قلب تپنده برق هر منزل است که معمولاً در قسمت درب ورودی هر واحد ساختمانی نصب می شود و سر خط تمام مصرف کننده ها به آن وصل می شوند.

جعبه فیوز در چندین مدل موجود است، اما مدل 12 تایی آن در برای سیم کشی برق ساختمان رایج تر است. وقتی می گویم جعبه فیوز 12تایی، یعنی این جعبه گنجایش نصب 12 کلید مینیاتوری را دارد.

بزرگترین مزیت جعبه فیوز این است که در صورت ایجاد مشکل در یک سر خط می توان تنها آن یک مسیر را از مدار خارج کرد و برق بقیه مسیرها قطع نمی شود و علاوه بر این ایمنی افراد و حفاظت از تجهیزات برقی در ساختمان بسیار بیشتر است.

نحوه سیم کشی حیاط5

مرحله انتهایی کار سیم کشی برق حیاط به نصب کلید و پریز و روشنایی مربوط می شود که خود جزییات مهم و مختلفی دارد. به همین دلیل در مقالات بعدی در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد.

منابع فارسی:

منبع1 منبع2 منبع3

منابع انگلیسی:

منبع1 منبع2

اشتراک گذاری این صفحه