دیگر دوران برق کاری غیراصولی در ساختمان ها به سر آمده که کل بنا را می ساختند و بعد از اتمام کار سیم های برق را به صورت روکار و با ظاهری بهم ریخته روی دیوار و سقف وصل می کردند.

در حال حاضر سیم کشی هم دچار تحول شده است. با آموزش برق ساختمان به زبان ساده همراه ما باشید تا قدم به قدم ملزومات کار برق کشی از جمله تهیه نقشه برق، کنده کاری، شیارزنی، سیم کشی و نصب تجهیزات روشنایی را برای شما توضیح دهیم و چند عکس سیم کشی ساختمان را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

خلاصه ای از مراحل برق کاری ساختمان یک طبقه

اگر برق کاری یک ساختمان را به مراحل مختلف تقسیم کنید، روش کار بسیار ساده می شود. به همین دلیل ما کلیات مراحل برق کشی خانه یک طبقه را به صورت مرحله ای برای شما آورده ایم تا در ادامه به توضیحات مربوط به هر قسمت بپردازیم:

  1. انتخاب نوع سیستم برق کشی
  2. تهیه و طراحی نقشه یا پلان برق کشی ساختمان
  3. علامت گذاری محل قوطی های برق، پریزها و روشنایی بر روی دیوارها و سقف
  4. نصب قوطی های برق بر روی دیوار
  5. شیارزنی دیوار برای عبور دادن لوله ها
  6. لوله گذاری
  7. سیم کشی ساده برق
  8. نصب تجهیزات روشنایی

 

انواع سیستم سیم کشی برق ساختمان

سیم کشی برق ساختمان یک طبقه را می توان با کمک روش های مختلفی انجام داد، که در ادامه به معرفی جزئی هر کدام خواهیم پرداخت:

  • برقکاری روکار

اگر تصمیم داریم کابل های برق ساختمان را از روی دیوار و سقف عبور دهیم، به این مدل برق کاری یا سیم کشی روکار می گویند که برخی آن را ساده ترین سیم کشی ساختمان می دانند. برای کسب آموزش سیم کشی روکار ساختمان توصیه می کنیم روی لینک مقاله بزنید.

در این روش برای زیباسازی کار سیم های برق را از داخل داکت عبور می دهند که ما روش انجام آن را در مطلب نحوه داکت کشی سیم کشی روکار توضیح داده ایم.

نحوه سیم کشی ساختمان یک طبقه به زبان ساده1

  • برقکاری توکار

در روش سیم کشی برق توکار ساختمان لازم است تا برق کاری را در زمان ساخت خانه انجام دهیم، چون در این مدل سیم های برق را داخل لوله پی وی سی و یا لوله خورطومی قرار داده و از داخل شیارهای دیوار عبور می دهند.

البته توضیحاتی که دادیم، بیشتر تعریف کلی از طرز سیم کشی ساختمان به شیوه توکار است، این روش خود به چند مدل در ساختمان قابل اجرا است:

  • سیم کشی برق توکار با جعبه تقسیم

بیشتر از این روش در ساختمان های قدیمی یک طبقه استفاده می شد. به این صورت که یک جعبه تقسیم در ارتفاع تقریباً 30 سانتی متر پایین تر از سقف بر روی هر کلید و پریز قرار می دادند. البته به دلیل عیب یابی سخت سیستم سیم کشی در روش توکار با جعبه تقسیم دیگر از این مدل در ساختمان ها استفاده نمی شود.

  • سیم کشی برق توکار با استفاده از قوطی کلید و پریز

در این روش هم از همان جعبه قوطی کلید و پریز به عنوان جعبه تقسیم استفاده می شود، با این تفاوت که اندازه جعبه بزرگ تر است تا علاوه بر کلید و پریز، سیم های عبوری هم در داخل آن جای شوند. با کمک سیم کشی برق توکار با استفاده از قوطی کلید و پریز رفع عیب سیم کشی ساختمان ساده تر انجام می شود.

 

نقشه سیم کشی ساختمان به زبان ساده

مرحله دوم کار به تهیه نقشه برق ساختمان مربوط می شود. این مرحله از اهمیت بالایی در روند سیم کشی ساختمان برخوردار است. چرا که در نقشه سیم کشی ساختمان تمام قسمت های مهم تجهیزات به کار رفته در مدار الکتریکی مشخص می شوند و مجری با کمک همان علائم است که می تواند لوله گذاری های مورد نیاز و سیم کشی ها را انجام دهد.

تهیه نقشه برق کشی ساختمان برای جانمایی قوطی های برق، کلید و پریزها ضررویست. اگر به نرم افزارهای نقشه کشی دسترسی ندارید، می توانید با یک کاغذ و خودکار ساده نقشه سیم کشی را بر اساس نوع ساختمان انجام دهید.

بر اساس مقررات ملی ساختمان در مبحث سیزدهم اولاً باید علائم ترسیمی مورد استفاده در نقشه کشی برق ساختمان متناسب با استاندارد IEC بوده و دوماً بایستی در کنار علائم هر تجهیز برقی مقدار توان مصرفی و سایر مشخصات مهم ذکر شوند.

از جمله قسمت هایی که باید در نقشه برقکاری ساختمان یک طبقه مشخص کنید، می توان به محل قرارگیری تجهیزات زیر اشاره کرد:

  • کمد دیواری
  • روشویی
  • توالت
  • دوش حمام
  • تخت خواب
  • اجاق گاز
  • سینک ظرفشویی
  • ماشین لباسشویی
  • ماشین ظرفشویی

در اصل نقشه اصلی سیم کشی ساختمان یک طبقه شامل خطوط تلفن، روشنایی، پریزهای برق و آنتن در کنار تجهیزات ذکر شده در قسمت فوق می شود. اما از آنجا که جانمایی این قسمت ها باعث شلوغی نقشه می شود، لازم است تا پلان های جداگانه برای هر کدام تهیه کرد.

  • نقشه روشنایی سیم کشی برق ساختمان یک طبقه

نقشه برقکاری ساختمان یک طبقه را در قسمت زیر مشاهده کنید، همانطور که  می بینید حتی جانمایی چراغ ها، تعداد و نوع لامپ ها، نوع کاربری، شکل و ابعاد فضا نیز در نقشه مربوط به روشنایی ساختمان مشخص شده اند. شما می توانید از این پلان به عنوان نقشه سیم کشی ساختمان ویلایی خود استفاده کنید

نحوه سیم کشی ساختمان یک طبقه به زبان ساده2 

در قسمت زیر بخشی از علائم نقشه روشنایی ساختمان را برای شما نمایش داده ایم:

نحوه سیم کشی ساختمان یک طبقه به زبان ساده3

نکات مهم در طراحی پلان روشنایی ساختمان یک طبقه:

  • چیدمان چراغ ها باید به صورتی باشد که یک چراغ در وسط سقف قرار بگیرد.
  • محل قرارگیری چراغ در سقف با استفاده از رسم قطر متناسب با ابعاد اتاق باشد.
  • محل قرارگیری کلید برق نباید در پشت درب ورودی یا تجهیزات مورد استفاده در فضا باشد.
  • انتخاب جریان نامی کلید، نوع و محل نصب کلید باید بر اساس کاربرد و محل استفاده باشد.
  • حداقل فیدر مجاز مدار روشنایی فیدر 10 آمپر است.
  • لازم است تا ضریب هم جواری و ضریب کاهش دمای محیط برای کلیدهای مینیاتوری لحاظ شود.
  • پلان پریز برق در ساختمان یک طبقه

با کمک پلان پریز برق ساختمان محل قرارگیری تجهیزات برقی ساختمان همچون یخچال، اتو، ماشین لباسشویی، تلوزیون و غیره را می توان مشخص کرد. در ادامه باید با استفاده از این نقشه ارتباط بین پریزها با یکدیگر و ارتباط آن ها با تابلوی تقسیم برق را تعیین نمود.

 

نکات مهم در پلان پریز برق ساختمان یک طبقه

  • هر مدار پریز نباید بیش از 12 پریز مربوط به مصارف عمومی را تغذیه کند.
  • تمام پریزهای سه فاز و تک فاز باید به سیم ارت مجهز باشند.
  • نوع پریز به کار رفته برای مکان های مرطوب خانه، همچون حمام، دستشویی، پارکینگ و حیاط باید از نوع ارت دار و درب دار بوده و به درجه حفاظت مجهز باشند.
  • حداقل ارتفاع مجاز از کف برای نصب پریز برق 30 سانتی متر می باشد.
  • برای مکان آشپزخانه و حمام می توان ارتفاع 110 الی 120 سانتی متر از کف برای پریزها در نظر گرفت.
  • ارتفاع پریز برق از روی کابینت آشپزخانه بین 20 لی 30 سانتی متر است.
  • پریز تلفن و آنتن ساختمان را باید در ارتفاع بین 30 الی 40 سانتی متری نصب نمود.
  • چنانچه ساختمان یک طبقه مورد نظر دارای پارکینگ و حیاط است، ارتفاع استاندارد پریز برق در این مکان ها 110 الی 120 سانتی متر خواهد بود.

 نحوه سیم کشی ساختمان یک طبقه به زبان ساده4

علائم مربوط به درب و پنجره در نقشه برق ساختمان

  • پلان پریز تلفن و آنتن ساختمان یک طبقه

پریز تلفن و آنتن جزو سیستم های جریان ضعیف در تاسیسات ساختمان محسوب می شوند. در هنگام طراحی پلان پریز تلفن و آنتن معمولاً پریزهای تلفن را در نزدیکی پریزهای برق قرار می دهند. همچنین رایج است که یکی از پریزهای تلفن در قسمت حال یا پذیرایی را در نزدیکی پیشخوان یا اپن آشپزخانه در نظر می گیرند.

محل قرارگیری پریز آنتن وابسته به محل جایگذاری تلوزیون در پذیرایی است. البته برخی از مجریان برق کار در زمان برق کشی اتاق خواب یک عدد پریز آنتن در این اتاق نیز قرار می دهند.

در انتها توصیه می کنیم تا تهیه نقشه برق ساختمان یک طبقه را به فردی بسپارید که نقشه کشی برق ساختمان تجربه دارد، گمان نکنید به دلیل اینکه ساختمان یک طبقه بیشتر ندارد، نیازی به نقشه نیست.

 نحوه سیم کشی ساختمان یک طبقه به زبان ساده5

نمونه نقشه برق ساختمان یک طبقه

نقشه لوله کشی برق ساختمان

در قسمت زیر نمونه ای از نقشه لوله کشی برق ساختمان را مشاهده می کنید که در آن نقشه سیم کشی اتاق به همراه روش لوله گذاری در بخش های مختلف خانه یک طبقه نمایش داده شده است.

همچنین می بینید که تصویر زیر نمونه ای از نقشه سیم کشی ساختمان دو خوابه است، چون دو عدد اتاق غذاخوری و اتاق نشیمن در آن مشخص شده اند.

س 2

 

نقشه سیم کشی ساختمان دو طبقه

اگر ساختمان شما در دو طبقه ساخته شده است، می توانید از نمونه زیر به عنوان نقشه برق ساختمان دو طبقه خود کمک بگیرید.

س 3

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید پلان های مختلف ساختمان در هر دو طبقه به صورت جداگانه مشخص شده اند و تعداد روشنایی ها و نحوه لوله گذاری نیز کاملاً نمایان است.

 

نقشه سیم کشی برق مغازه

فرض کنید ساختمان یک طبقه شما یک مغازه است که قصد سیم کشی برق آن را دارید. تصویر زیر می تواند به شما کمک کند تا آموزش برق کشی ساختمان تجاری خود را فرا بگیرید.

س 4

 

ابزار مورد نیاز برای اجرای سیم کشی ساختمان

به غیر از نقشه برق کاری، سیم یا کابل ها، جعبه فیوز، قوطی و لوله های برق به یک سری ابزارآلات برای اجرایی نمودن سیم کشی برق ساختمان نیاز داریم:

  • یک عدد دریل چکشی یا چکش و قلم

برای پروژه های ساختمانی سنگین از هیلتی های چرخشی به منظور ایجاد سوراخ و شیار زنی استفاده می شود تا قطر و اندازه شیارها و سوراخ ها بر روی کف و دیوار و سقف هم اندازه بوده و کار سریع تر انجام شود.

اما اگر قصد اجرای برق کشی یک ساختمان یک طبقه را دارید، در اختیار داشتن دریل چکشی یا چکش و قلم برای افراد تازه کار کفایت می کند.

جهت مشاهده انواع دریل به همراه قیمت بر روی لینک صفحه دریل در دیجیکالا بزنید.

  • تیغ موکت بر

 برای کارگذاری لوله ها لازم است تا لوله های پی وی سی یا لوله ها خرطومی برق را در اندازه های محاسبه شده و مورد نیاز برش بدهیم. به همین دلیل تیغ موکت بر لازم است.

  • تراز

 هم سطح کردن قوطی کلید، پریز و قوطی فیوز یکی از الزمات کار به منظور حفظ استانداردهای سیم کشی ساختمان است.

جهت مشاهده و خرید انواع تراز بر روی لینک تراز در دیجیکالا بزنید.

  • ریسمان رنگی

چنانچه ساختمان یک طبقه مورد نظر شما بزرگ است، آنقدر که تعداد کلید و پریزها زیاد هستند، به منظور هم اندازه نمودن ارتفاع کلید و پریزها از کف بهتر است از ریسمان رنگی هم در کنار تراز استفاده کنید.

  • شیلنگ تراز

در یک ساختمان در حال ساخت که نیاز به برق کاری دارد، معمولاً سطح زمین هموار و یک دست نیست. در این شرایط می توان از شیلنگ تراز زنی برای مشخص کردن اندازه ارتفاع کلید و پریزها از کف ساختمان استفاده کرد.

توجه داشته باشید که شیلنگ تراز نباید هیچ هوایی در داخل خود داشته باشد و کاملاً پر از آب باشد. در ادامه آموزش سیم کشی برق ساختمان روش استفاده از این ابزار را در موقع کار خواهیم گفت.

 

آموزش نحوه برقکاری ساختمان یک طبقه به زبان ساده

در این قسمت قصد داریم تا طریقه سیم کشی ساختمان را از ابتدای مراحل عملی کار، یعنی پس از آماده سازی نقشه برق کشی برای شما به زبانی ساده و مرحله به مرحله توضیح دهیم:

الف) مشخص کردن محل نصب قوطی ها

 ابتدا توسط شیلنگ تراز اندازه ارتفاع پریزها را از کف مشخص کنید. این مقدار معمولاً 50 سانتی متر از کف است، که 10 سانتی متر از این مقدار برای پر کردن کف و 40 سانتی متر باقی مانده برای محل نصب پریزهای برق، تلفن و آنتن مشخص می شود.

اگر با توجه به نقشه سیم کشی ساختمان که از قبل تهیه کرده اید، محل نصب پریزها و کلیدها هم راستا نبودند، با کمک ریسمان رنگی آن ها را هم راستا کنید. در صورتی که باز هم با ریسمان رنگی نتوانستید کلید و پریزها را هم راستا کنید، نوبت به استفاده از شیلنگ تراز می رسد.

بکارگیری شیلنگ تراز با کمک دو نفر انجام می شود. به این شکل که یک نفر اندازه اصلی را با شیلنگ نگه می دارد و نفر دیگر به تعداد مورد نیاز اندازه می زند. یعنی آنقدر شیلنگ را بالا و پایین می کند تا سطح آب در دو سر شیلنگ یکسان شود. به این ترتیب سطح آب در سر دوم شیلنگ کد ارتفاع هم تراز با سر اول را به ما می دهد.

در زمان استفاده از شیلنگ تراز فقط یک نفر انگشت خود را بر روی شیلنگ قرار می دهد تا آب خارج نشود. اگر هر دو نفر دست خود را نگه دارند، اندازه ها تغییر می کند.

  • نصب قوطی های کلید و پریز

بعد از اینکه این مرحله تمام شد، محل قرارگیری پریزهای تلفن، برق و روشنایی باید کنده کاری شده و قوطی های آن ها در جای خود قرار داده شوند.

دقت کنید که لبه های قوطی برق باید با سطح گچ سیاه درست در یک راستا قرار بگیرند. همچنین فاصله هر قوطی تا قوطی بعدی استاندارد باشد تا در زمان نصب دچارمشکل نشوید. با کمک تراز به صورتی عمودی و افقی قوطی ها را چک کنید تا کاملاً هم سطح باشند. در ادامه قوطی ها را با گچ به دیوار محکم کنید.

پ) لوله گذاری

 قسمت بعدی کار سیم کشی ساختمان لوله گذاری است. لوله گذاری یک بخش مهم در سیم کشی برق محسوب می شود. بهتر است برای پریزها از چند فاز متفاوت بسته به مساحت و بزرگی محل و طبق استاندارد برای هر 50 یا 70 متر مربع مساحت، یک خط تغذیه روشنایی در نظر بگیرید.

توصیه ما به شما این است که برای انجام لوله گذاری از لوله های پی وی سی سایز 13/5 استفاده کنید و جهت ارتباط پریزهای تلفن و برق لوله گذاری را از کف عبور دهید.

قوانین مربوط به لوله گذاری

  • از حداقل طول لوله و متراژ سیم برق استفاده شود.
  • لوله ها در برابر شکستگی و آسیب در امان باشند.
  • برای لوله گذاری مدلی را انتخاب کنید که کمترین زحمت را در پی داشته و با سرعت انجام شود.

 

لوله گذاری روشنایی

لوله گذاری روشنایی ساختمان به قسمت های مختلف تقسیم می شود: 

انواع مدل لوله گذاری روشنایی

پیش از آنکه لوله گذاری روشنایی را انجام دهید، لازم است تا مدل لوله گذاری در ساختمان بر اساس نقشه تعیین شود.

  • لوله گذاری در ساختمان های دارای سقف کاذب

چنانچه ساختمان مورد نظر ما برای برق کشی دارای سقف کاذب باشد، طریقه لوله گذاری در چنین ساختمانی بسیار ساده است.

نحوه سیم کشی ساختمان یک طبقه به زبان ساده6

برای لوله گذاری در ساختمان هایی که سقف کاذب دارند، جنس سقف مهم نیست. یعنی فرقی نمی کند که سقف کاذب از نوع رابیتس بندی یا کناف باشد، در هر صورت روش کار به این صورت است که می گوییم:

  1. بایستی ابتدا محل لوله را بر روی دیوار مشخص کرده و برای قرار دادن لوله ها دیوار مورد نظر را تا سقف به صورت عمودی شیار بزنیم.
  2. لوله را از قسمت شیار زنی عبور داده و پس از رسیدن به سقف کاذب یک زانویی به سر لوله اضافه می کنیم. در ادامه لوله به صورت مستقیم از داخل سقف کاذب حرکت می کند تا به محل روشنایی برسد.
  3. در آن نقطه دوباره زانویی به سر لوله وصل می شود تا لوله خم شده و به پایین، یعنی محل کلید یا جعبه تقسیم حرکت کند. برای این منظور لازم است تا شیار مورد نیاز برای عبور لوله بر روی دیوار انجام شود.

 نحوه سیم کشی ساختمان یک طبقه به زبان ساده7

  • لوله گذاری در ساختمان های بدون سقف کاذب

اگر ساختمان یک طبقه ما بدون سقف کاذب باشد، کار ما برای لوله گذاری کمی سخت می شود. به این صورت که لازم است تا لوله برق به جای عبور از سقف کاذب از کف طبقه بالایی هدایت شود. حال اگر هیچ طبقه ای در قسمت بالایی ساختمان وجود نداشت، باید لوله را از کف پشت بام عبور دهیم. به همین دلیل است که می گوییم این روش کمی سخت تر و البته پرهزینه تر است.

روش لوله گذاری در ساختمان های بدون سقف کاذب به صورت زیر است:

  1. شیار مورد نیاز بر روی دیوار را ایجاد می کنیم، اما بعد از رسیدن به سقف باید سقف را به اندازه بزرگتر از قطر لوله سوراخ کنیم تا لوله از داخل سوراخ حرکت کرده و به کف طبقه بالاتر برود.
  2. لوله از کف حرکت کرده و پس از رسیدن به محل روشنایی دوباره سقف نیاز به سوراخ کردن دارد.
  3. در نهایت لوله را از سوراخ به صورت عمودی بر روی دیوار شیار زده شده عبور می دهیم.
  4. محل جایگیری لوستر یا لامپ در وسط سقف حال، اتاق، پذیرایی و آشپزخانه را در سقف سوراخ کرده و لوله زانویی را از سقف آویزان می کنیم.

عبور لوله برق از زیر سقف ساختمان بدون سقف کاذب امکان پذیر نیست، چون نهایت گچ روی سقف یک سانتی متر است، در حالی که قطر لوله حداقل 3 سانتی متر می باشد. بنابراین گچ کار نمی تواند لوله را با گچ بپوشاند.

لوله گذاری برای پریزهای برق

لوله گذاری برای پریزهای برق به دو شیوه دسته بندی می شود:

  • لوله گذاری در سقف
  • لوله گذاری در کف

پریزهای برق در ارتفاع 30 الی 40 سانتی متری از کف باید نصب شوند. چنانچه لوله گذاری از کف باشد، متراژ لوله استفاده شده بسیار کمتر خواهد شد. چون برای روش انجام این مدل از لوله گذاری کافیست لوله برق را 40 سانتی کمتر به سمت کف هدایت کرده و پس از عبور در کف و رسیدن به پریز بعدی در ساختمان 40 سانتی متر به بالا هدایت شود.

در روش لوله گذاری در سقف باید حداقل 2/5 متر لوله را تا رسیدن به سقف و بر روی دیوار ادامه دهیم تا پس از حرکت بر روی سقف و رسیدن محل قرارگیری کلید بر روی دیوار 2/5 متر لوله را تا پایین عبور دهیم.

با یک حساب سر انگشتی متوجه می شویم که لوله گذاری پریزهای برق در روش کف بسیار با صرفه تر از روش سقفی است. چون مصرف لوله و سیم کمتری دارد و علاوه بر آن نیاز به شیارزنی کمتر می شود. در نتیجه هم در زمان و هم در صرف هزینه ها بیشتر صرفه جویی می شود.

 نحوه سیم کشی ساختمان یک طبقه به زبان ساده8

 موارد استثنا از لوله گذاری پریزهای برق در کف

توجه داشته باشید نمی توانید در پروژه هایی که شرایط زیر را دارند از لوله گذاری کلید و پریز در کف ساختمان استفاده کنید:

  1. اگر ساختمان مورد نظر در حال ساخت هیچ نظارت خوبی ندارد و ممکن است لوله های برق در کف ساختمان به دلیل ضربات وارده از سایر استادکارها مانند گچ کارها و بناها دچار آسیب شوند.
  2. چنانچه قرار نیست کف سازی ساختمان بلافاصله بعد از لوله گذاری تکمیل شود.
  3. در صورتی که قصد داریم در طبقه بالایی ساختمان نیز برق کاری انجام شود.
  4. طبق مبحث 13 مقررات ملی ساختمان نصب لوله های برق در کف مکان هایی که احتمال آب ریزی وجود دارد، مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی ممنوع است.

 نحوه سیم کشی ساختمان یک طبقه به زبان ساده9

  • سیم کشی

بعد از اتمام مرحله لوله گذاری نوبت به آموزش سربندی سیم کشی ساختمان می رسد. برای انجام این کار باید سیم برق در داخل لوله ها قراربگیرد که از فنر سیم کشی برای این منظور استفاده می شود.

در برق کاری ساختمان های یک طبقه و کوچک اگر سیم ارت وجود نداشت، دو عدد سیم بکار گرفته می شود. اما در صورت وجود سیم ارت، به سه عدد سیم نیاز داریم. سیم زرد رنگ همیشه بیانگر سیم ارت و سیم آبی همیشه نشان دهنده سیم نول و سیم دیگر نشان دهنده سیم فاز است.

اگر سیم زرد رنگ یا ارت و سیستم مربوط به آن در ساختمان وجود نداشت، از سیم های رنگ های آبی و قرمز استفاده کنید. به این صورت که برای سیستم روشنایی از سیم های نمره 1/5 و برای پریز از سیم های نمره 2/5 استفاده نمایید.

روش برق کشی ساختمان به شیوه زیر است:

  1. سر فنر دار فنر سیم کشی را داخل لوله گذاشته و پس از عبور کامل از لوله از طرف دیگر لوله خارج شود.
  2. یک سر سیم های افشان را با سیم چین لخت کرده و به سر خاردار فنر با چسب لنت وصل کنید و از طرف فنردار بکشید تا سیم ها از داخل لوله عبور کنند.
  3. سیم ها را به اندازه متناسب قطع کرده و برای سایر لوله ها نیز همین مراحل را در سیم کشی تکرار کنید.

اگر حرکت سیم در داخل لوله به سختی صورت میگیرد، کافیست مقداری گریس به سر فنر بمالید تا سیم نرم تر حرکت کند.

  • سیم کشی روشنایی

برای سیم کشی روشنایی و کلیدهای دو پل سه عدد رشته سیم باید از داخل لوله عبور کنند. سیم اول نول و دو سیم دیگر برای لامپ های اول و دوم هستند.

می توانید رنگ فازها را مثلاً سبز و قرمز انتخاب کنید، در این صورت لامپ اول سیم قرمز و لامپ دوم سیم سبز و یا برعکس خواهد بود. دقت داشته باشید که سیم های مربوط به لامپ ها نباید در مسیر دیگری قظع شوند.

در زمان سیم کشی ساختمان هرگز از سیم های دوتکه و یا لخت در داخل لوله برق استفاده نکنید.

 

فیلم آموزش تصویری برق کشی ساختمان توکار

توصیه می کنیم به منظور تکمیل توضیحات داده شده کلیپ زیر را تماشا کنید. در این فیلم آموزش تصویری برق کشی ساختمان توکار به شما ارائه می شود.

  • سیم کشی تلفن

اگر ساختمان یک طبقه مورد نظر ما فقط یک خط تلفن داشت، سیم های نوع 2 زوج برای استفاده مناسب هستند. برای اطلاع دقیق و جامع از نحوه سیم کشی تلفن لینک مقاله را لمس کنید.

 س 5

  • سیم کشی جعبه فیوز

برای کابل تغذیه یا ورودی از فیوز 25 آمپر، روشنایی از فیوز 10 آمپر و برای پریزها از فیوز 16 آمپری استفاده کنید.

  • همیشه فیوز 10 و 16 آمپری دیگری را به عنوان رزرو در داخل جعبه فیوز قرار دهید.
  • لوله های ورودی به جعبه فیوز را مرتب قرار داده و در جای خود محکم کنید.
  • در ادامه لوله های داخل جعبه فیوز را به انشعابات خود در ساختمان متصل نمایید.
  • برای بارهای پرمصرف مثل ماشین لباسشویی و یخچال یک تغذیه جداگانه یا پریز در نظر بگیرید.

برای اینکه بدانید از چه نوع فیوزی باید برای مصارف مختلف ساختمان استفاده کنید، توصیه می کنیم مطلب نحوه انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان را مطالعه کنید.

  • نصبیات

با انجام مرحله نصبیات کار سیم کشی ساختمان یک طبقه ما به اتمام می رسد.

  • نصب پریزهای برق

سیم کشی و نصب پریز برق بسیار ساده است و تنها نکته ای که باید به آن دقت کنید، اطمینان از محکم بودن اتصال آن هاست. با این حال پیشنهاد می کنیم تماشای فیلم نحوه سیم کشی و نصب پریز برق ساختمان را از دست ندهید.

اما نصب کلیدها یک سری نکات ریزه کاری دارد:

  • کلیدهای تک پل پیچی

کلیدهای تک پل یک عدد پیچ به رنگ قرمز یا رنگی متفاوت از دیگر پیچ ها دارند، سیم متصل به این پیچ به عنوان تغذیه یا فاز محسوب می شوند.

سیم دارای رنگ قرمز کلید فقط واسط قطع و وصل فاز است، یعنی سیم باید به همان رنگی باشد که در واقع هست. دقت کنید که رنگ های آبی و زرد نباید به این پیچ وصل شوند. اطلاعات جامع تر در مورد کلیدهای تک پل را در مطلب آموزش نحوه سیم کشی کلید تک پل و پریز مطالعه کنید.

فیلم زیر را تماشا کنید تا نحوه سیم کشی و نصب کلید برق ساختمان را در پروژه ای واقعی یاد بگیرید.

  • کلیدهای دو پل

همانطور که در مطلب نحوه سیم کشی کلید دوپل گفتیم، این نوع کلید را می توانید برای پل اول سیم قرمز و برای پل بعدی سیم رنگ دیگری به جز آبی و زرد را انتخاب کنید.

فیلم آموزش نصب کلید برق دوپل ساختمان

به منظور یادگیری روش نصب کلید برق دو پل به صورت تصویری توصیه می کنیم فیلم زیر را تماشا کنید.

  • سربندی سیم ها در جعبه فیوز

پس از اتمام کار نصبیات کلید، پریزها و لامپ ها نوبت به اصلی ترین مرحله کار سیم کشی، یعنی سربندی سیم ها در داخل جعبه فیوز می رسد.

اگر به جای جعبه فیوز از جعبه تقسیم هم استفاده کردید، لازم است تا اتصالات را به کمک ترمینال انجام دهید، به شکلی که فاز و نول را به ترمینال ها وصل کرده و انشعابات را از آن جدا کنید. با انجام این مراحل به جعبه فیوز خواهید رسید که در این موقع از سیم های رنگی مختلف پر شده و نیاز به سازماندهی دارد.

به این صورت که روکش سیم های آبی رنگ را به صورتی بردارید که در آخر طولی باشد و فقط در انتها به یک رشته سیم تبدیل شود، یعنی به عبارتی دیگر سیم اول را به طوری که سیم قطع نشود، لخت کرده و سر سیم دومی را به آن وصل کنید. این کار را به همین ترتیب تا آخر ادامه دهید و در نهایت یک رشته سیم حاصل می شود که باید آن را به نول شبکه وصل کنید.

اما در مورد سیم فاز قضیه متفاوت است، به این صورت که فاز ورودی شبکه را به ورودی فیوز 25 آمپری وصل می کنید و از خروجی فیوز 25 آمپری به هر کدام از فیوزها یک انشعاب می گیرید تا تغذیه تکمیل شود. سپس سیم های افشانی که برای فاز انتخاب کرده اید را به خروجی هر کدام از فیوزها وصل می کنید. توجه داشته باشید که سربندی ها را محکم و تمز انجام دهید تا از نظر فنی ایرادی پیدا نکند.

فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساختمان

با وجود توضیحات داده شده پیشنهاد می کنیم فیلم زیر را از دست ندهید. در این فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساختمان به طور دقیق به شما آموزش داده شده است.

 

نحوه برق کشی ساختمان بدون سیم

شاید با شنیدن این جمله و البته بعد از خواندن این مطلب جامع در خصوص آموزش برق ساختمان به زبان ساده برای شما کمی عجیب به نظر برسد که بخواهیم برق کشی ساختمان را بدون سیم انجام دهیم.

اما زیاد تعجب نکنید با پیشرفت علم و تکنولوژی همه چیز، حتی برق کشی بدون سیم هم شدنی است. تعریف دقیق این روش در سیستم خانه هوشمند خلاصه می شود. در این سیستم مدول های هوشمند در مناطقی مثل محل نصب پریزها یا جعبه تقسیم برق ساختمان نصب می شوند تا دیگر نیازی به نصب کلید، پریز و جعبه تقسیم برق نباشد.

مدول های خانه هوشمند با کمک سنسورها اطلاعات را جمع آوری کرده و به سیستم مرکزی خانه منتقل می کنند تا دستورات لازم از سمت مرکز به عملگرهای خانه هوشمند منتقل شوند.

اگر بخواهید از روش جدید سیم کشی ساختمان، یعنی سیستم خانه هوشمند استفاده کنید، سه روش پیش روی شما وجود دارد:

  1. سیستم سیم کشی مجزا یا BUS

در این روش اطلاعات جمع آوری شده با کمک سیم های 2، 1 و 4 زوج به مرکز کنترل منتقل می شوند تا پس از تحلیل و بررسی پیغام قطع و یا وصل جریان برق صادر شود. توجه داشته باشید که در سیستم سیم کشی مجزا سیم ها به صورت کاملاً جدا از سیستم برق ساختمان هستند.

  1. سیستم سیم های برق یا PLC

اگر از این سیستم در برق کشی خانه هوشمند خود استفاده کنید اطلاعات بدون نیاز به سیم کشی مجزا و با کمک سیم های برق موجود در ساختمان منتقل می شوند. در این روش ماژول هایی نصب می شوند تا اطلاعات را از طرف مرکز کنترل دریافت کرده و به عملگرها منتقل کنند.

  1. سیستم وایرلس یا Wireless

روش وایرلس مورد توجه عموم قرار گرفته است، چون سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالاست و نیازی به تغییر در سیم کشی ساختمان وجود ندارد و از طرفی پیاده سازی این روش راحت است.

توجه داشته باشید که اجرای برق کشی بدون سیم یا خانه هوشمند نیز همانند سیم کشی ساده ساختمان نیازمند طی مراحلی از جمله تهیه نقشه، تراز زدن، شیارزنی، لوله گذاری، سیم کشی و سیم بندی است تا در آخرین مرحله سیستم برق هوشمند توسط تکنسین متخصص در ساختمان اجرا شده و مورد تست قرار بگیرد.

س 6

تذکرات مهم در سیم کشی ساختمان

به عنوان جمع بندی و پایان صحبت های خود لازم دانستیم تا چند توصیه مهم را در مورد نحوه برق کشی ساختمان مسکونی به شما یادآور شویم:

  • تا حد امکان از شلوغ کاری بر روی دیوارها و قوطی گذاری های اضافی خودداری کنید.
  • در هنگام لوله گذاری به هیچ عنوان از لوله های شکسته استفاده نکنید.
  • در صورت بلند بودن مسیر لوله گذاری از بوش برای اتصال لوله ها به یکدیگر استفاده کرده و لوله ها را توسط لنت به یکدیگر محکم کرده و ارتباط دهید.
  • تعداد روشنایی داخل ساختمان را به دقت انتخاب کنید، مثلاً برای سیم کشی اتاق خواب یک روشنایی و یک شب خواب کافی است.
  • سعی کنید لامپ ها را در مرکز اتاق ها قرار داده و در حال و پذیرایی لامپ ها در امتداد یکدیگر باشند.
  • اندازه ها را در هر مورد حتماً رعایت کنید تا باعث خرابی و زشتی ظاهر سیم کشی نشود.
  • توجه کنید که رنگ پیچ کلیدها هرگز اشتباهی متصل نشوند.
  • در قسمت حمام از کلید و پریز ضد آب استفاده کرده و لامپ حمام را در داخل حباب شیشه ای قرار دهید.
  • در زمان نصب کلیدها و پریزها در داخل جعبه فیوز حتماً از تراز برای هم سطح کردن آن ها کمک بگیرید.
  • هرگز سیم های تلفن و برق را با هم از داخل یک لوله عبور ندهید.
  • سیم های افشان را در داخل ترمینال قرار دهید، حتی اگر تنها یک رشته سیم به صورت افشان داخل ترمینال نباشد، می تواند باعث ایجاد اتصالی شود.
  • مهمترین نکته اینکه در زمان نصب حتماً جانب احتیاط را رعایت کنید تا خدایی ناکرده آسیبی به شما وارد نشود.

 

عکس برق کشی ساختمان

در این قسمت توجه شما را به تعدادی عکس سیم کشی جلب می کنیم که توسط همکاران ما در مجموعه تاسیسات ۲۴ ساعته و در پروژه های مختلف انجام شده اند.

س 7

س 8

س 9

س 10

 

بررسی نمونه پروژه سیم کشی برق ساختمان

مجموعه تاسیسات ۲۴ ساعته می تواند با کمک تیم حرفه ای خود پروژه های سیم کشی برق ساختمان شما را باکیفیت بالا طراحی و اجرا کند. در ادامه تعدادی از نمونه پروژه های انجام شده توسط این تیم حرفه ای را برای شما بررسی می کنیم.

پروژه اول به یک ساختمان مسکونی در خیابان تهرانسر مربوط می شود که متخصصین برق این مجموعه کل سیستم سیم کشی و همچنین نصب کلید و پریز را انجام داده اند. در این پروژه سیم کشی برق به صورت توکار اجرا شده است که روند آن را می توانید در کلیپ زیر مشاهده کنید.

نمونه پروژه دوم مربوط به یک مطب دندانپزشکی متعلق به خانم دکتر خردمند است که متخصصین این مجموعه نه تنها کل تاسیسات آب، فاضلاب و گرمایش آن را طراحی و اجرا کرده اند، بلکه طراحی و اجرای سیستم برق مطب را نیز به بهترین شکل ممکن انجام داده اند.

در این پروژه علاوه بر سیم کشی برق و روشنایی مطب، باقی تجهیزات برقی مطب از جمله دوربین مدار بسته، سیستم مانیتورینگ، سیستم پاسخگویی منشی و آیفون تصویری نیز سیم کشی و نصب شده اند. جزئیات کامل تر این پروژه را در کلیپ زیر مشاهده کنید.

چرا باید از خدمات تاسیسات ۲۴ ساعته استفاده کنید؟

اجازه دهید دلایلی را برای انتخاب ما برای انجام برق‌کشی ساختمان‌تان بیان کنیم:

1. مشاوره و بازدید رایگان: تیم متخصص ما، با تجربه گسترده در زمینه اجرای سیم کشی برق ساختمان، به صورت رایگان پروژه شما را بررسی و مشاوره می‌دهند.

2. شفافیت در قیمت‌گذاری: ما به صورت کاملاً شفاف و بدون هزینه، قیمت پروژه شما را تعیین می‌کنیم.

3. تعهد به قرارداد: پروژه‌ها پس از امضای قرارداد و با رعایت کامل مفاد آن انجام می‌شوند.

4. تحویل به موقع: ما پروژه‌ها را طبق زمان‌بندی مشخص شده در قرارداد تحویل می‌دهیم.

5. پشتیبانی مستمر: از آغاز تا پایان پروژه، خدمات پشتیبانی ما در دسترس شما خواهد بود.

6. گارانتی کیفیت: ما تا 60 ماه گارانتی کیفیت پروژه‌های سیم کشی برق ساختمان را ارائه می‌دهیم.

 

فرآیند کاری ما در تاسیسات ۲۴ ساعته چگونه است؟

مراحل اجرای پروژه سیم‌کشی برق ساختمان شما به شرح زیر است:

1. ثبت درخواست: شما می‌توانید با تماس تلفنی یا تکمیل فرم آنلاین درخواست خود را ثبت کنید.

2. تماس و هماهنگی: حداکثر ظرف 2 ساعت پس از ثبت درخواست، تکنسین برق با شما تماس گرفته و زمان بازدید را هماهنگ می‌کند.

3. ارائه پیشنهاد مالی: ظرف حداکثر 2 روز، پیشنهاد مالی پروژه برای شما ارسال می‌شود.

4. عقد قرارداد: پس از توافق بر روی پروژه و قیمت، قراردادی با شما منعقد می‌شود.

5. اجرای پروژه: تکنسین مربوطه پروژه را بر اساس زمان‌بندی قرارداد آغاز کرده و در موعد مقرر تحویل می‌دهد.

6. پشتیبانی در حین اجرا: تیم پشتیبانی ما در طول اجرای پروژه با شما و متخصصان در ارتباط خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که هیچ مشکلی در روند کار پیش نیاید.

7. تسویه حساب و بازخورد: پس از اتمام کار و تست سیستم برق ساختمان، تسویه حساب انجام شده و تیم پشتیبانی نظرات شما را در مورد روند و کیفیت کار جویا می‌شود.

 

خدمات پس از فروش چیست؟

در تاسیسات ۲۴ ساعته، تحویل پروژه به معنای پایان کار نیست. تیم پشتیبانی ما به دنبال تحویل پروژه، هرگونه ایراد در خدمات ارائه شده را پیگیری می‌کند. در صورت بروز مشکل، متخصصان ما به صورت رایگان و با تعهد کامل، مسئله را بررسی و رفع می‌کنند، تا اطمینان حاصل شود که خدمات پشتیبانی و گارانتی کیفیت به بهترین شکل ارائه می‌شوند.

 

جمع بندی

ما در این مطلب با آموزش برق کشی ساختمان به زبان ساده با شما همراه بودیم و از صفر تا صد برق کشی ساختمان را با هم بررسی کردیم. همانطور که از آموزش های داده شده می توان برداشت کرد هر کدام از مراحل اجرای برق کشی از تهیه نقشه برق گرفته تا سیم بندی سیم ها بسیار تخصصی است و نیاز به مهارت و دانش کافی دارد.

بنابراین دوستانه تقاضا می کنیم اگر در حوزه برق تخصص کافی ندارید، هرگز خودتان دست به کار نشده و فقط از یک تکنسین برق باتجربه کمک بگیرید.

خوشبختانه مجریان برق کار در مجموعه تاسیسات ۲۴ ساعته مهارت بالایی در اجرای برق کشی ساختمان دارند و علاوه بر این خدمت اجرای سیم کشی را همراه با گارانتی تضمین خدمات به شما مشتریان گرامی عرضه می کنند.

پس شما می توانید بدون نگرانی از نتیجه کار همین الان با شماره های در سایت تمااس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر و ارسال کنید تا از خدمات با کیفیت این مجموعه برخوردار شوید.

 نحوه سیم کشی ساختمان یک طبقه به زبان ساده11

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • تهیه نقشه سیم کشی، نصب قوطی های برق، شیارزنی، لوله گذاری، سیم کشی و نصب تجهیزات روشنایی از جمله مهمترین مراحل برق کشی ساختمان هستند.
  • سیم کشی برق را می توان به یکی از دو روش سیم کشی روکار و سیم کشی توکار در ساختمان اجرا کرد.
  • در زمان تهیه نقشه برق ساختمان باید لوله گذاری ها و محل نصب کلید، پریز و روشنایی در پلان های مختلف ساختمان مشخص باشند.
  • قبل از اینکه قوطی های کلید و پریز را بر روی دیوار نصب کنیم، باید محل نصب آن ها بر روی دیوار مشخص شده و سپس شیارزنی و کنده کاری های لازم انجام شود.
  • سیم کشی ساختمان خود به بخش های جداگانه ای از جمله سیم کشی روشنایی، سیم کشی تلفن و سیم کشی جعبه فیوز تقسیم می شود.
  • در زمان اجرای برق کاری خانه نباید از سیم های تکه تکه شده استفاده نمود و لوله های برق باید همگی سالم و محکم باشند.
  • برای سیستم روشنایی از سیم های نمره 1/5 و برای پریز از سیم های سایز 2/5 استفاده می شود.
  • اگر بخواهیم برق کشی ساختمان را بدون استفاده از سیم انجام دهیم باید از سیستم خانه هوشمند کمک بگیریم.
  • برق کاری ساختمان فقط باید توسط افرادی انجام شود که دوره های آموزش سیم کشی ساختمان را گذرانده اند.

 

پرسش و پاسخ های متداول در برق کشی ساختمان

  1. آیا می توان سیم برق را از کلید به پریز وصل نمود؟

خیر این کار مجاز نیست. زیرا برای هر سرخط روشنایی باید پریزها جدا باشند و سطح مقطع آن ها یکی نیست.

  1. فاصله تجهیزات نوری از قبیل لوستر از سقف چقدر باید باشد؟

حدوداً 30 الی 50 سانتی متر فاصله کافی است.

  1. برای روشنایی ساختمان از چه سیمی باید استفاده شود؟

سیم برق افشان با سطح مقطع 1.5

  1. برای پریزهای آشپزخانه از چه سیمی باید استفاده شود؟

سیم برق افشان با سطح مقطع 2.5

منابع فارسی:

منبع1 منبع2 منبع3 منبع4 منبع5، منبع 6، منبع 7

منابع انگلیسی:

منبع1 منبع2 منبع3 منبع4 منبع5 منبع6 منبع7، منبع 8، منبع 9

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

 

اشتراک گذاری این صفحه