تعویض کلید و پریز برق به دلایل متنوعی صورت می گیرد که هر کدام می توانند دلیل محکمی برای صرف هزینه به منظور خرید کلید و پریز برق و اقدام به نصب آن ها باشد.

از جمله اینکه ممکن است با اتصالی کردن کلید و پریز برق ساختمان مواجه شده باشید، به طوری که کنتاکت های داخل پریز کاملاً سوخته باشند. در این حالت بهترین راه حل برای در امان ماندن از اتصالی کردن سیم های برق ساختمان این است که پریز برق را تعویض کنیم.

گاهی هم ممکن است چون قصد بازسازی ساختمان را داریم، این بار بخواهیم بجای کلید و پریزهای روکار از کلید و پریزهای برق توکار استفاده کنیم. در بعضی شرایط ها هم فقط مایلیم از کلید و پریز جدیدتر و یا با طراحی زیباتر در ساختمان استفاده کنیم.

با ما همراه باشید تا شما را با تحوه تعویض کلید و پریز برق آشنا کنیم.

نکات ایمنی مهم در زمان تعویض کلید و پریز برق

از آنجا که در زمان تعویض کلید و پریز برق با سیم های برق ساختمان سر و کار داریم، برای حفظ جان خود بسیار مهم است که نکات ایمنی زیر را به دقت رعایت کنیم:

  1. اگر تجربه کافی در زمینه تعویض و نصب کلید و پریز برق را ندارید، خود به تنهایی برای این کار اقدام نکرده و حتماً از یک نفر کمک بگیرید.
  2. فازمتر یک ابزار بسیار مهم در موقع کار سیم کشی و نصب تجهیزات برقی است و این وسیله احتمال دارد در اثر ضربه خراب شده و چراغ قرمز داخل آن روشن نشود.

بنابراین توصیه می کنیم قبل از استفاده از فازمتر آن را در داخل پریز برق سالم قرار دهید تا مطمئن شوید که چراغ آن روشن می شود.

  1. حتماً قبل از باز کردن کلید و پریز قبلی، فیوز برق مخصوص همان کلید پریز را در حالت قطع قرار دهید. برای این کار لازم است تا از قبل بدانید فیوز مختص کلید و پریز مورد نظر شما کدام است.

یکی از ساده ترین روش های برای تشخیص اینکه کدام فیوز میناتوری به کلید یا پریز برق مورد نظر ما مربوط می شود، می توانیم کلید برق منظور را در حالت روشن گذاشته و فیوزها را یک به یک امتحان کنیم.

  1. پس از اینکه فیوز را در حالت قطع قرار دادید، بایستی از قطع بودن کامل جریان برق در داخل پریز مورد نظرتان مطمئن شوید، برای این کار باز هم می توانید از فازمتر استفاده کنید.
  2. در طی مراحل تعویض کلید و پریز برق حتماً دستکش ایمنی بپوشید. مگر اینکه بخواهید از فازمتر استفاده کنید و لازم باشد که دست شما انتهای فازمتر را لمس کند.
  3. مراقب باشید در زمان تست پریز برق با استفاده از فازمتر دست شما میله فلزی فازمتر را لمس نکند. هر کدام از سوراخ های پریز که چراغ فازمتر را روشن کرد، مربوط به فاز و سوراخ بعدی طبیعتاً نول می باشد.

تعویض کلید و پریز برق 1

آموزش نحوه تعویض پریز برق

پس از اینکه با رعایت نکات ایمنی گفته شده، برق داخل پریز را قطع کردیم با استفاده از ابزار مناسب یکی پیچ گوشتی، فازمتر و انبردست به تعویض پریز برق بر اساس مراحل زیر اقدام می کنیم:

مرحله اول: باز کردن قاب رویی پریز برق

با استفاده از پیچ گوشتی دوسو یا چهارسو، پیچ روی قاب پریز را باز می کنیم تا بتوانیم قاب را از روی پریز برداریم.

چنانچه قصد تهیه پیچ گوشتی را دارید، پیشنهاد می کنیم راهنمای خرید بهترین پیچ گوشتی دوسو و چهارسو دستی را از دست ندهید.

اگر پریز برق به محافظ کودک نیز مجهز باشد، در زیر قاب آن محافظ کودک را خواهید دید که باید آن را نیز بردارید.

مرحله دوم: آزادسازی پریز از روی دیوار

وقتی قاب و محافظ کودک را از روی پریز برق بردارید، دو پیچ در دو طرف پریز مشاهده می کنید.

برای آزادسازی پریز لازم است تا این دو پیچ را کمی با پیچ گوشتی شل کرده و پریز را کمی به سمت خود بکشید تا حدی که سیم های متصل به پریز را ببینید.

مرحله سوم: قطع اتصال سیم های برق داخل پریز

برای سیم کشی و نصب پریز برق ساختمان از سه سیم فاز، نول و ارت استفاده می شود. معمولاً سیم فاز به رنگ های قرمز یا مشکی، سیم نول به رنگ آبی یا سبز و سیم ارت به رنگ ترکیبی زرد و سبز است.

به منظور جداسازی اتصال سیم های برق از پریز قبلی بایستی باز هم با کمک پیچ گوشتی پیچ های نگه دارنده سیم ها را از داخل پریز باز کرده و سیم ها را از داخل ترمینال خود بیرون بکشید.

توجه داشته باشید که هر چند قبل از تعویض پریز ما برق آن را قطع کرده ایم، اما باز هم نباید سر لخت سیم های فاز و نول به هم ارتباط داشته باشند. پس سیم ها را بعد از جداسازی از پریز دور از هم قرار دهید.

تعویض کلید و پریز برق 2

روش بستن پریز جدید برق

مرحله چهارم: باز کردن قاب از روی پریز جدید

با استفاده از پیچ گوشتی پیچ نگه دارنده قاب پریز را از روی آن باز کرده و قاب پریز را در کناری قرار می دهیم.

مرحله پنجم: اتصال سیم های برق به پریز جدید

سیم های فاز و نول را به دو طرف پریز اتصال می دهیم. توجه داشته باشید که فرقی نمی کند به کدام پیچ پریز سیم نول و به کدام یک سیم فاز را بسته ایم. اما مهم است که سیم ارت را به ترمینال وسطی در پریز برق اتصال دهیم.

برای اتصال سیم ها به پریز، ابتدا باید پیچ نگه دارنده هر سیم را با پیچ گوشتی کمی شل کنیم تا سیم در زیر پیچ قرار بگیرد.

سپس سر لخت سیم های برق را با انبردست می پیچیم تا سیم ها از حالت افشان خارج شده و در یک شکل بهم پیچیده قرار بگیرند.

پس از آن سیم های تابیده شده فاز، نول و ارت را تک به تک در زیر پیچ های مربوط به خود در پریز جدید قرار داده و پیچ نگه دارنده آن را با پیچ گوشتی محکم می کنیم.

مرحله ششم: بستن پریز جدید بر روی دیوار

برای اینکه بتوانیم پریز برق را در داخل دیوار قرار دهیم، باید پیچ های دو طرف پریز را کمی شل کنیم.

توجه داشته باشید که لازم نیست این دو پیچ را کاملاً باز کنیم، کافیست تا دو گیره اطراف پریز به سمت داخل قرار بگیرد.

حال ابتدا سیم های پشت پریز را به آرامی در داخل قوطی پریز قرار می دهیم. سپس با دو دست گیره های پریز را در داخل قوطی قرار داده و هم زمان پریز را با دست نگه می داریم.

اکنون می توانیم با استفاده از پیچ گوشتی دو پیچ دو طرف پریز برق که قبلاً باز کردیم را محکم کنیم. توصیه ما این است که هر دو پیچ را هم زمان ببندید تا پریز محکم روی دیوار قرار بگیرد.

در نهایت هم قاب روی پریز برق را روی آن قرار داده و پیچ روی قاب را می بندیم.

 

فیلم نحوه سیم کشی و نصب پریز برق

اگر فیلم زیر را تماشا کنید به راحتی می توانید پریز برق خانه خود را سیم کشی و نصب نمایید. مطمئناً با مشاهده این فیلم تعویض پریز برق را هم بهتر یاد می گیرید.

 

 

نحوه تعویض کلید برق تک پل

کلیدهای برق ساختمان در دو مدل کلی تک پل و دو پل در بازار موجود هستند. اگر بخواهیم تنها یک لامپ یا مصرف کننده را از طریق کلید روشن کنیم، کلید تک پل بهترین گزینه برای استفاده می باشد.

قبل از اقدام به تعویض کلید تک پل نیز لازم است تا نکات ایمنی را رعایت کنید که یکی از مهمترین آن ها قطع جریان برق موجود در کلید برق مورد نظرمان از طریق جعبه فیوز ساختمان می باشد.

برای اینکه کلید تک پل برق ساختمان خود را با نمونه قبلی خود تعویض کنید، طبق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول: باز کردن شاستی کلید از روی بدنه آن

بر روی کلیدهای تک پل یک عدد شاستی یا قاب وجود دارد که برای تعویض کلید لازم است تا این قاب را باز کنیم. برای باز کردن آن می توانید لبه پیچ گوشتی را در زیر قاب قرار داده و قاب را جدا کنید.

مرحله دوم: باز کردن کلید برق قبلی از روی دیوار

قاب روی کلید را با کمک پیچ گوشتی بردارید. سپس دو پیچ اطراف کلید برق را کمی شل کنید تا کلید از دیوار فاصله گرفته و تقریباً آویزان شود.

مرحله سوم: اتصال سیم های برق از کلید برق قبلی به کلید برق جدید

بر روی بدنه داخلی کلیدهای تک پل چند عدد پیچ به چشم می خورند. دوتا از این پیچ ها که در لبه های کلید هستند برای اتصال کلید به درون دیوار هستند.

دو پیچ دیگر که در بالا و پایین کلید تک پل قرار دارند، مخصوص اتصال سیم فاز از کنتور و سیم فاز خروجی به کلید هستند. فاز خروجی همان سیمی است که به مصرف کننده یعنی لامپ یا فن یا هر وسیله دیگر وارد می شود.

معمولاً پیچ مختص سیم فاز کنتور یا همان فاز ورودی در کلیدهای تک پل به رنگی متفاوت از پیچ های دیگر می باشد.

همانطور که دیدید خبری از سیم نول در سیم کشی کلید تک پل نیست، چرا که سیم نول به صورت مستقیم از کنتور برق به سمت مصرف کننده وصل شده و بنابراین وارد کلید نمی شود.

مگر اینکه سیم کشی برق ساختمان به صورت غیر اصولی بوده و سیم نول در کلید هم اتصال داده شده باشد.

چنانچه کلید تک پل انتخابی شما دارای چراغ باشد، دو عدد سیم نازک در داخل کلید مشاهده می کنید که در صورت اتصال آن ها چراغ کلید در زمان خاموش بودن کلید روشن می شود.

از این طریق می توانید در تاریکی شب محل کلید برق را در اتاق به راحتی پیدا کنید. حال برای اینکه سیم های برق از کلید قبلی را به کلید جدید اتصال دهیم، ابتدا سیم فاز ورودی که به پایین کلید وصل شده را از روی کلید باز می کنیم.

با کمک انبردست رشته های سیم را بهم می تابیم و سپس همان رشته سیم را به پیچ پایینی بر روی کلید تک پل جدید اتصال می دهیم.

برای این منظور پیچ مختص سیم فاز ورودی کلید تک پل که به رنگ متفاوت است را با پیچ گوشتی باز کرده و سپس سیم برق را در زیر پیچ می بندیم.

سیم فاز خروجی که در بالای کلید تک پل قرار دارد را نیز به همین ترتیب از روی کلید قبلی باز می کنیم و پس از پیچاندن رشته های سیم برق آن را به پیچ بالایی در کلید تک پل می بندیم.

مرحله چهارم: بستن کلید تک پل جدید به دیوار

بعد از اتمام سیم کشی باید پیچ های دو طرف کلید تک پل را کمی شل کنیم تا گیره های دو طرف کلید به سمت داخل مایل شده و سپس کلید را در داخل دیوار قرار دهیم.

در نهایت دو پیچ اطراف کلید را سفت می کنیم و قاب رویی کلید تک پل را بر روی آن می بندیم.

تعویض کلید و پریز برق 3

روش تعویض کلید برق دو پل

چنانچه بخواهیم از یک کلید دو مصرف کننده را کنترل کنیم، مثلاً یک لامپ و یک هواکش در حمام، بایستی از کلید برق دو پل استفاده کنیم.

طریقه تعویض کلید دو پل همانند کلید تک پل است، با این تفاوت که در زمان سیم کشی کمی با هم فرق دارند:

مرحله اول: باز کردن کلید دو پل از روی دیوار

چنانچه کلید برق دو پل باشد، باید با کمک پیچ گوشتی هر دو قاب یا شاستی های کلید دو پل را از روی بدنه کلید باز کنیم.

سپس دو پیچ دو طرف کلید را کمی سست می کنیم تا کلید به بیرون از دیوار متمایل شده و ما به سیم های برق متصل به کلید دسترسی داشته باشیم.

مرحله دوم: اتصال سیم های برق به کلید دو پل

در کلیدهای دو پل ما دو سیم فاز خروجی و یک فاز ورودی داریم. بنابراین در نصب کلید دو پل نیز از سیم نول خبری نیست.

دو سیم فاز خروجی که به سمت مصرف کننده می روند، اغلب به دو پیچ بالای کلید دو پل بسته می شوند و سیم فاز ورودی به پیچ پایینی کلید دو پل که باز هم رنگی متفاوت از پیچ های دیگر بسته می شود.

در زمان سیم کشی کلید دو پل باید نهایت دقت را داشته باشیم. چنانچه سیم ها را اشتباه ببندیم، کلید برق به درستی عمل نمی کند.

به همین دلیل سیم ها را تک به تک از کلید دو پل قبلی باز کرده و به همان ترتیب به کلید دو پل جدید اتصال می دهیم.

ابتدا به سراغ دو سیم فاز خروجی یا دو سیمی که قرار است به مصرف کننده وصل شود، در بالای کلید دو پل رفته و پس از باز کردن سیم ها آن ها پیچ داده و به زیر دو پیچ بالایی کلید دو پل می بندیم.

در نهایت یک سیم دیگر برای اتصال به کلید دو پل باقی می ماند که همان سیم فاز اصلی یا فاز ورودی از کنتور برق ساختمان است. این سیم را نیز به پیچ پایینی کلید برق دو پل می بندیم تا سیم کشی کلید برق جدید به اتمام برسد.

مرحله سوم: اتصال کلید دو پل به دیوار

سیم های برق متصل به کلید دو پل را در داخل قوطی قرار داده و سپس بدنه کلید را از طریق بستن دو پیچ اطراف آن به دیوار محکم می کنیم. در آخر کار قاب روی کلید دو پل را بر روی آن می بندیم.

 

فیلم نحوه سیم کشی و نصب کلید برق 

برای یادگیری بهتر طریقه تعویض کلید برق پیشنهاد می کنیم فیلم زیر را تماشا کنید تا روش سیم کشی و نصب کلید را یاد بگیرید.

 

 

حرف آخر...

تعویض کلید و پریز به خصوص در زمان مواجه شدن با اتصالی کردن آن یکی از مهمترین اقداماتی است که باید به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی از جمله آتش سوزی انجام داد.

اما برای بسیاری از ما که آشنایی با برق و سیم کشی ساختمان نداریم، تعویض کلید و پریز برق به همین سادگی ها نیست.

به همین دلیل به دنبال فرد متخصصی هستیم که از کیفیت کار او نیز مطمئن باشیم. ولی چگونه می توان از تخصص برقکار مطمئن شد؟

به دلیل اینکه نگرانی شما را بابت تخصص مجری برقکار و کیفیت کار او در تعویض کلید و پریز برق ساختمان رفع کنیم، مجموعه تاسیسات 24 ساعته را به شما معرفی می کنیم.

تعویض کلید و پریز برق 4

به این دلیل که اولاً کلیه خدمات تاسیساتی در این مجموعه از جمله نصب و تعویض کلید و پریز برق دارای ضمانت نامه هستند.

به این معنی که اگر شما به عنوان مشتری از تعویض کلید و پریز برق ساختمان خود ناراضی بودید، این مجموعه تعهد دارد تا سفارش شما را این بار به صورت رایگان انجام دهد.

دوماً اینکه تمامی مجریان برقکار در این مجموعه سابقه کاری طولانی مدت در حوزه برق داشته و سطح مهارتی ایشان قبل از شروع همکاری سنجیده می شود.

در آخر اینکه فقط کافیست یک بار از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته استفاده کنید تا با تجربه ای لذت بخش به کیفیت خدمات دهی این گروه اعتماد کنید.

بنابراین چنانچه کلید و پریز برق ساختمان شما اتصالی کرده یا قصد نوسازی آن ها را دارید، پیشنهاد می کنیم همین لحظه فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

منابع: منبع 1، منبع 2

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

اشتراک گذاری این صفحه