اگر با شروع فصل تابستان نیت به راه اندازی کولر آبی خود دارید، سرویس آن را فراموش نکنید.
سرویس کولرآبی که بهتر است سالانه انجام پذیرد در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است.
اما گاهی ممکن است قبل از اقدام به سرویس کولر آبی بخواهید بنابر دلایلی از جمله تغییر نقشه ساختمان یا قرار داشتن کولر در مسیر رفت و آمد مکان کولر آبی را تعویض کنید.
مراحل سرویس کولر آبی:
- اطمينان از عدم اتصال فاز به كولر و خاموش بودن آن
- تعويض پوشالها با توجه به سايز آن (قبل از جاگذارى بهتر است پوشالها خيس شود): پوشال مناسب کولر خود را با توجه به پلاک آن خریداری کرده و جایگزین نمایید.
همانطور که می دانید بهتر است پوشال های کولر آبی را به صورت ساله تعویض کنید، زیرا با گذشت زمان پوشال ها کیفیت اولیه خود را از دست می دهند و بعلت وجود باکتری برای سلامتی ساکنین ساختمان مضر می باشد.
همانطور که در مطلب دلایل بوی بد کولر آبی و روش رفع بوی نامطبوع آن گفتیم یکی از دلایل مهم در به وجود آمدن بوی بد در کولر آبی عدم تعویض پوشال ها به مدت طولانی است.
جهت تهیه پوشال بر روی لینک خرید پوشال کولر آبی از دیجیکالا بزنید.
- زدودن گرد و غبار دينام و پمب و رو غنكارى آنها (روغن كارى ٢ ياتاقان الكتروپمپ ضرورى است): بر روی شفت های پره هایی که عامل هوادهی می باشند دو یاتاقان وجود دارد که با خشک شدن به مرور زمان شروع به صدا دادن می کند.
از طرفی خشک کارکردن یاتاقان ها از حرکت پره ها جلوگیری می کند و باید تعویض شوند. بنابراین باید قبل از استفاده مجدد از کولر آبی ابتدا یاتاقان که قطعه اصلی در حرکت پره های کولر است و سپس موتور آن به خوبی روغن کاری و نرم شوند.
همانطور که در مطلب نحوه روغن کاری موتور و یاتاقان کولر آبی گفتیم ابتدا تمامی سطح یاتاقان و موتور از آلودگی ها و گرد و غبار پاک کنید و سپس روغن کاری را با استفاده از روغن دان درست در ناحیه روغن خور آن انجام دهید.
بعد از روغن کاری موتور و یاتاقان کولر نوبت به روغن کاری پمپ آب می رسد و از آنجا که روغن کاری این قطعه کمی پیچیده است، لازم به ذکر است که با مطالعه مطلب نحوه روغن کاری پمپ آب کولر آبی با چگونگی انجام این کار بصورت کامل تر آشنا می شوید.
زیرا باید برای انجام روغن کاری پمپ آب تمامی اجزای پمپ را که شامل کلاهک، پروانه، درپوش پمپ و محور پمپ می باشد را از یکدیگر جدا کرده و سپس اقدام به روغن کاری موتور پمپ آب نمایید.
- آچاركشى و اطمينان از محكم بودن پيچ و مهره ها و اتصالات: پیچ و مهره های پایه های یاتاقان، الکتروموتور، بدنه و سایر تجهیزات را آچارکشی کنید.
- نظافت و شستن كف و ديواره هاى كولر: همانطور که در مقاله روش های از بین بردن رسوبات کولر آبی گفتیم یکی از دلایل اصلی در خرابی و بروز مشکلات بیشتر در قطعات کولر آبی وجود رسوبات در بدنه و پوشال های آن است.
به همین علت بهتر است قبل از استفاده مجدد از آن داخل کولر را به خوبی نظافت کنید، چرا که حتی ممکن است در صورت باقی ماندن رسوبات بزرگ و خرد پوشالها جلوی دهانه پمپ آب گیر کرده و امکان سوختن پمپ را به همراه دارد.
چنانچه در هنگام سرویس کولر آبی متوجه سوخته بودن پمپ آب این وسیله شدید، پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به خرید آن مطلب راهنمای خرید بهترین پمپ آب کولر آبی را مطالعه کنید.
- چک کردن برزنت كانال براى نبودن درز: هر گونه درز در برزنت هوای خنک را به بیرون انتقال می دهد یا هوای گرم محیط را به داخل مکش می کند و بازدهی کولر را کاهش می دهد.
اگر به دنبال افزایش کارایی کولر آبی به همراه صرفه جویی در مصرف برق و آب و همچنین جلوگیری از وارد آمدن صدمات زیاد به بدنه کولر آبی هستید به شما توصیه می کنیم تا نصب سایبان بر روی کولر آبی را فراموش نکنید.
- كنترل شلنگ آب و تعويض آن در صورت خشك شدن يا درز داشتن و نظافت ناودان ها مسير آبرو در جهت هدايت بهينه آب
- كنترل سلامت موتورها (آب تخليه شده باشد) با روشن كردن كليدها
- گرفتن لقى بيش از حد موتور با واشر مخصوص
- تميز كردن شناور، تنظيم و كنترل عملكرد (برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب نحوه نصب و تنظیم شناور کولر آبی و همچنین فیلم آموزش تعمیر شناور کولر آبی به دلیل پوسیدگی بدنه کولر را بخوانید).
- روشن كردن كولر، بازديد كامل و اطمينان از كاركرد بی نقص تمام قطعات. (اگر قصد تعویض و نصب کلید جدید برای کولر خودتان هستید مطلب مربوط به راهنمای نحوه نصب کلید کولر آبی را بخوانید).
توجه مهم: در تمام مدت سرویس کولر آبی یا تعویض قطعات، ایمنی را رعایت کنید!!!
فیلم سرویس کولر آبی
در این فیلم میتوانید مراحل مختلف سرویس کولر آبی را مشاهده کنید.
روش تنظیم تسمه کولر آبی
یکی از موارد بسیار مهم در کارکرد صحیح کولر و بهره گیری از حداکثر راندمان آن و افزایش طول عمر قطعات و ممانعت از لرزش و صدای بیهوده کولر، تنظیم استاندارد تسمه کولر است.
بر این اساس قبل از آموزش چگونگی تنظیم تسمه کولر، به مزایای آن اشاره می کنیم:
- بهره گیری از حداکثر راندمان کولر؛
- افزایش طول عمر کاسه نمدها؛
- افزایش طول عمر تسمه؛
- جلوگیری از گرم شدن بیهوده موتور؛
- جلوگیری از صدای زوزه ممتد و لرزش های بعدی در کولر و از آنجا که این مشکل می تواند سبب وارد شدن صدمه به پروانه، یاتاقان و بلبرینگ در کولر آبی شود، ما به شما توصیه می کنیم تا برای بررسی بیشتر در این خصوص مقاله علت لرزش کولر آبی و راه حل برطرف کردن آن را مطالعه کنید.
- دور گرفتن راحت و سریعتر موتور؛
- جلوگیری از گریپاژ تسمه.
بررسی شل یا سفت بودن تسمه کولرآبی توسط تکنسین
به منظور تنظیم استاندارد کولر به شرح ذیل عمل کنید:
- از سالم بودن قطعات و استاندارد بودن همه آنها اطمینان حاصل کنید؛
- پیچ های موتور کولر را کاملا شل کنید؛
- فاصله بین دو پولی کوچک و بزرگ کولر را در نظر گرفته و وسط آن را در نظر بگیرید؛
- بوسیله انگشتان دست تسمه را در محل مشخص شده در بند 3 به هم نزدیک کنید؛
نکته 1: فاصله دقیق نزدیک شدن تسمه به هم به اندازه قطر پولی کوچک است؛
نکته 2: در حالیکه دائم فاصله تسمه را با انگشتان دست به هم نزدیک می کنید تا فاصله مورد نظر و استاندارد اعلام شده در نکته 1 ایجاد شود باید دائم موتور را به صورت میلیمتری به چپ و یا به راست (جهت شل شدن یا سفت شدن تسمه) انتقال دهید.
نکته 3: در هنگام فشردن تسمه با دو انگشت و تعیین دقیق جایگاه موتور به این مساله توجه کنید که موتور را در وضعیتی نهایتا باید قرار دهید که اولا تسمه به اندازه پولی کوچک به هم نزدیک شود ثانیاً در زمان فشردن تسمه توسط انگشت سر موتور پایین نیاید.
به عبارت دیگر در اثر فشار بیش از حد انگشت به تسمه شفت و پولی موتور به سمت پایین حرکت نکند. عدم توجه به این مساله منجر به گرم شدن موتور و نهایتا منجر به عوارض بعدی ناشی از سفت بودن تسمه کولر خواهد شد.
به منظور راهنمایی بیشتر و شفاف شدن موضوع، شکل زیر را ارائه می کنیم:
نکته 4: در نهایت متوجه خواهید شد با استفاده از این روش جهت تنظیم تسمه کولر، در صورتیکه با دست تسمه را جهت حرکت پولی ها تکان دهید پولی ها مدت بیشتری به صورت خودکار تحریک شده و می چرخند و یا در صورتیکه موتور را سریعاً خاموش کنید ملاحظه خواهید کرد پولی ها دیرتر متوقف می شوند.
حال گاهی ممکن است که به دلیل خرابی مداوم تسمه و یا بروز سر و صدای زیاد در کولر متوجه شوید که ایراد اصلی کار در تنظیم نبودن تسمه پروانه، خرابی پولی کولر آبی است، به همین علت ما در مقاله ای جداگانه با عنوان تعویض پولی کولر آبی نحوه تعویض پولی را توضیح داده ایم.
هر چند گاهی علاوه بر خراب بودن پولی در کولر آبی عوامل دیگری همچون خشک کار کردن، فرسوده شدن یاتاقان ها و یا خرابی بوشن ها صداهای زیاد و غیر معمول در کولر آبی ایجاد می کنند.
شما می توانید با مطالعه مطلب علت سر و صدای کولر آبی و راه حل آن با علت های دیگر بروز این مشکل و راهکار حل آن بیشتر آشنا شوید.
روش محاسبه سایز تسمه کولر آبی
حتما شما هم جهت تعویض و خرید تسمه استاندارد کولر با مشکل مواجه شده اید.
تسمه کولر شما در اثر کارکرد زیاد و فرسودگی شدید قابلیت انطباق با تسمه نو را ندارد و نمی توانید دقیقا ساز تسمه استاندارد متناسب با کولر را تشخیص دهید.
دائم به مرکز فروش تسمه مراجعه کرده اید و به دلیل نداشتن دقیق اندازه طول تسمه و عدم تخمین صحیح آن، دچار رفت و آمد در هوای گرم و هزینه های اضافه شده اید.
حتما متوجه شده اید حتی با استفاده از نخ هم کمکی به شما نخواهد کرد. چرا که نخ دقیقا در کف پولی ها قرار می گیرد و این در حالی است که نشیمنگاه تسمه در پولی طرفین تسمه بر روی لبه های پولی است و همیشه فاصله ای بین تسمه و کف پولی وجود دارد که منجر به اشتباه در تعیین طول تسمه می شود.
به منظور کمک به شما عزیزان و مخاطبان همیشگی سایت piping24 در این بخش نحوه محاسبه طول تسمه کولر و یا هر نوع تسمه دیگری را آموزش می دهیم.
نمایش قسمتهای مورد نظر در تخمین طول تسمه
فرمول مورد نظر جهت تعیین طول تسمه به شکل زیر می باشد:
در رابطه مذکور علایم اختصاری به کار رفته به شرح ذیل است:
L: طول تسمه
D: فاصله مرکز پولی ها
A: قطر پولی بزرگ
B: قطر پولی کوچک
(واحدهای مورد نظر بر اساس میلی متر می باشد)
توجه: مساله بسیار مهمی که باید قبل از محاسبه فوق صورت بگیرد اندازه دقیق فاصله مرکز دو پولی (D) موجود در کولر است. قبل از اندازه گیری حتما باید پیچ های نگهدارنده و تثبیت کننده موتور کولر را شل کرده و موتور کولر را دقیقاً در وسط شیارهای موجود در محل تثبیت قرارداد.
چراکه این مساله منجر خواهد شد در تنظیم تسمه کولر قدرت مانور بیشتری داشته و بتوانیم به صورت استاندارد آن را تنظیم کنیم.
ما در این مطلب سعی کردیم تا نحوه سرویس کولر آبی را برای شما بیان کنیم با این حال شما می توانید به منظور آموزش بهتر و دقیق تر فیلم آموزش سرویس کولر آبی را به رایگان دانلود کرده و آن را مشاهده کنید.
یکی از خصوصیات گروه تاسیسات 24 ساعته، بهره مندی از مجریان زیاد در مناطق مختلف شهر تهران است.
این تعدد نیرو در هر منطقه، باعث سرعت زیاد رسیدن همکاران ما به محل پروژه پس از اولین تماس شما می شود. همچنین بهره مندی از نیروهای مناطق مختلف باعث میشود که شما هیچ هزینه ای بابت ایاب و ذهاب پرداخت نکنید.
اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفهای دارید
همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتیتان را در اسرع وقت برطرف کنیم
درخواست سرویسکار متخصصنظر یکی از مشتریان در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه سرویس کولر آبی
اگر کولر آبی ساختمان شما نیاز به سرویس دارد همین الان فرم درخواست سرویسکار را پر کنید یا با ما تماس بگیرید تا همکاران ما در سریعترین زمان و بدون هزینه ایاب و ذهاب کولر شما را سرویس یا نصب و راه اندازی نمایند.
منابع انگلیسی:
ایا کولر پنجره ای گرمایش داره همانند اسپلیت؟
بله در بعضی مارکها دیده شده است که کولر پنجره ای دو کاره با شیر چهار راه وجود دارد.
بوش موتور کولر رو چجوری میشه عوض کرد؟
قابل تعویض نیست.باید برید درب های آماده تو بازار رو که هم بوشی دارد و هم بلبرینگی تهیه کنید.
تابحال با این مشکل مواجه نشده ایم. در صورت امکان بازدید با صورت پذیرد.
از کدام ناحیه آب می دهد؟
لطفا کمی از دیده های خودتان را توضیح بفرمایید؟
من پارسال کولرآبسال خریدم و تانستان بدون مکل کار کرد، امسال موتورش مشکل پیدا کرد و تعمیر کار اومد و تعویض کرد ولی بعد از نصب موتور جدید هر هفته شروع می کنه به صدا دادن و وقتی یاتاقانش رو روغن کاری می کنم تا دو هفته دوباره بدون صدا کار میکنه و بعدش دوباره صدا میده، صداش هم صدای ساییده شدن آهنه.
وقتی چند هفته قبل رفتم سر زدم دیدم روی آهن سمت تسمه که یاتاقان نصبه و خود یاتاقان زنگ هم داره میزنه.
میخواستم بدونم برای صداش روغن کاری اینقدر لازمه یا مشکلی داره و اینکه اون زنگ ها ممکنه تاثیری داشته باشه؟
یکی از دوستان گفت با سمباده زنگ زدگی ها بسابم و روی قسمت فلزی رو رنگ ضد زنگ بزنم نظر شما چیه؟
اولین علتی که پس از توضیحات کامل جنابعالی به ذهن بنده خطور کرد این است که به مکان کولر بروید و چک کنید آیا محل نصب موتور جدید صحیح می باشد، در زمان کارکرد موتور میزان تسمه ای که جلوی فولی موتور می باشد( در جهت موافق حرکت موتور) نباید تحت فشار باشد.
همین عامل می تواند عامل فشار به یاتاقان و صدا دادن باشد.
لطفا چک کنید و نتیجه را اطلاع دهید.
بعد از روغنكارى ياتاقانها ، روغن از محل یاتاقان تخلیه می شود این موضوع عادیه یا یاتاقانها مشکل دارند؟
دو مدل دارد. که کلا پوشیده در محفظه است و در تخلیه نمیشود. چون نمد نخی دارد و به خودش جذب میکند و مدل دیگر پایین قسمت بربرینگ باز بوده و روغن بیش از حد بریزید در زمان کار کردن از خود عبور میکند.
موفق باشید
یاتاقان خراب با چشم قابل تشخیص است. اگر فقط یاتاقان باشد ، تولید صدا میکند . در حاله کار کردن و در صورت عدم روانکاری امکان خوردگی محور هم هست. اگر همان نیم سانت به یک جهت حرکت بدید و با کشیدن ناخن روی قسمت بیرون آمده اگر خوردگی داشته باشد حالت پله ای احساس میکنید که باید یاتاقان و محور عوض شوند.
در مورد سوال دوم تان باید تنظیم شود. که همراه با چرخاندن دستی موتور بصورت دستی پیچ هارا سفت کنید. اما توصیه میکنم خودتان انجام ندهید
موفق باشید
از وقتی سرویسکار پوشال و تسمه را عوض کرد، هم میزان باد خیلی کم شده و هم میزان خنکی. باد زیاد خنک نیست.
آیا موتور نیم سوز شده یا تسمه تنظیم نیست؟
ایا پمپ آب نیم سوز شده و شدت آب کم شده؟
تمام مسائلی که فرمودید نیاز به بازدید و تست داره بدون باردید هیچگونه تشخیصی نمیتوان داد
كولر ما وقتي پنجره ها بازه بودن صدا كار ميكنه اما به محض اينكه پنجره ها رو ميبنديم سر و صداش بلند ميشه، صدايي شبيه حركت قطار رو ريل
موقع خاموش كردن كولر هم اين صدا رو ميشنويم
ميدونين علتش چيه
تسمه رو هم تازگيا تعويض كرديم
ممنون ميشم جواب بدين
شل و سفت بودن تسمه بررسی شود
یاتاقان ها را هم تعویض کنید.
موفق باشید
پروانه پمپ کولر آبی ما وقتی در آب است صدای پت پت می دهد و وقتی خارج از آب است کار می کند آیا پمپ سوخته و قابل تعمیر است یا باید تعویض شود ممنون
موتور کولر ما موقع که روشن میکنیم شروع به جرقه زدن میکنه
موتور کولر با برق مغازه درست کار می کند ولی وقتی میریم خونه با برق خونه داغ می شه . تعمیر کار میگه هیچ مشکلی نداره .درحالی که برق خونه روهم با ولت متر اندازه گرفتیم ۲۲۰ولت ثابت است .ولی باز موتور رو روشن می کنیم انقدر داغ می کند که دود ان بلند می شه می ترسیم بسوزد از برق می کشیم تمام اتصلات رو هم چک کردیم درسته .لطفا راهنمایی فرمایید.
دوستان یعنی برای سرویس کولرقبل ازاستفاده درتابستان فقط طبق همین فیلم سرویس انجام میشه منظورم فقط بایدتسمه روبازدیدکرددرسرویس کردن قبل استفاده درتابستان؟ لطفادوستان کلی توضیح بدین ممنونم
تنظیم تسمه
تعویض پوشال
روغنکاری فولی ها و پمپ
شستشوی کف کولر جزء سرویس کولر میباشد
آیا قبل از راه اندازی سرویس سالیانه انجام شده ؟
تعویض پوشال و سرویس سالیانه میتونه رفع مشکل باشه
می خوام محور حلزونی رو خودم تعویض کنم و ابزارهای مختلفی هم دارم، می شه روش تعویض محور رو بفرمایید
اول یاتاقان و فولی باید آزاد بشه
بعد پیچ نگهدارنده فولی به پروانه باید آزاد بشه
و بعد محور قابل تعویضه
روش تست سالم بودن سیم پیچ دینام با اهم متر به چه صورت هست؟
ما کولرمون رو پارسال خریدیم و یکسال کار کرده امسال بعد از یک ماه صدای ناجوری ازش میومد که همسرم گفت باید یاتاقانها روغن کاری بشن بعد یک هفته باز صدا داد و باز همسرم میگه کثیف شده باید تمیزش کرد و روغن کاری کرد سوال من اینه میشه از سنباده و اسپری انژکتور شور اسنفاده کرد؟ ایا مشکلش و راه حلش همینه؟ ممنون
به همراه یاتاقان ها عوضش کن کلا
صدا درست میشه مگر اینکه فعلا
روغن کاری کنی
کولر 5500 هست ایرادی نداره روی کولر، دینام 3/4 (یا 7500 اگه اشتباه نکنم) بندازم.
کولر پوشالی رو میشه به پد سلولوزی تبدیل کرد.
منظورم این هستش که میشه به جای پوشال از پد استفاده کرد؟
همون میله یا شفت رو هم باید عوض کنی چون خورده شده
تسمه کولر آبی من با اینکه اول تابستون عوضش کردم خوردگی داره و در شرف پارگی هست. از کولر هم یه صدای کوبیدن میاد. خواستم بپرسم دلیلش چی میتونه باشه و هزینه حدودی تعمیرش چقدر میشه؟
با تشکر
اگر فیش ها محکم باشد نباید جرقه بزند ؟
کولری هست که هر چند روز کلید کندش از کار می فته و بعد خودش درست می شه. مشکل از چی هست؟
با دست میچرخه و مشکلی نداره
ولی کلید رو میزنیم خیلی ضعیف میچرخه و آب بالا نمیاد
سعید صیاد