پکیج دیواری نیز مانند هر دستگاه دیگری پس از مدتها استفاده در صورت خراب شدن و ایجاد عیوب احتیاج به تعمیر دارد، تعمیر شامل فعالیت هایی است که بر روی یک دستگاه معیوب پیاده می شود تا سیستم به حالت اولیه و آماده به کار دربیاید.

در این مقاله تلاش شده است که انجام عملیات تعمیر پکیج دیواری شرح داده شود و نیز در پایان به سولات رایج پاسخ داده شود. پس اگر شما هم از پکیج در ساختمان خود استفاده می کنید و جهت عیب یابی و تعمیر آن به دنبال یک منبع اطلاعاتی کامل هستید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

 

بررسی قطعات پکیج

در مرحله اول آشنایی با قطعات برای تعمیر پکیج الزامی است و بدون این آگاهی تعمیر امکان پذیر نمی باشد، در دو تصویر ذیل سیستم پکیج دیواری و قطعات آن نمایش داده شده است، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به قسمت معرفی اجزای پکیج دیواری در سایت رجوع کنید.

 تصویر پکیج دیواری به همراه معرفی قطعات

شکل 1: تصویر پکیج دیواری به همراه معرفی قطعات

 

تصویر پکیج دیواری به همراه معرفی قطعات

شکل 2: تصویر پکیج دیواری به همراه معرفی قطعات

 

بررسی مشکلات احتمالی در پکیج به همراه روش رفع عیب آن ها

حال که در بخش قبلی با قطعات پکیج آشنا شدید، در این مرحله با بعضی از عیوب و راه نمایی نحوه تعمیر پکیج دیواری آشنا می شویم،

دقت داشته باشید که اگر با انجام هر کدام از راه حل ها مشکل دستگاه حل نشد احتمالاً برد دستگاه دارای ایراد است، تعمیر برد کاری بسیار تخصصی است و هرگز بدون تجربه و دانش کافی اقدام به تعمیر برد نکنید:

͟ روشن نشدن مشعل:

1 تعویض شیر گاز، سوییچ فشار هوا، سوییچ فشار آب، NTC

2 بررسی فشار آب

3 کنترل وصل بودن شیر گاز

4 تنظیم فاصله سنسور شعله و مشعل (فاصله مناسب 4 میلی متر)

 

͟غیر فعال شدن پمپ:

1 بررسی پریز برق، فیوز، اتصالات و سیم کشی

2 تعویض پمپ (اگر پمپ سوخته باشد)

3 رفع گیرپاژ پمپ

4 وصل کردن اتصال پمپ به خروجی جریان برق

 اگر می خواهید با علت کار نکردن پمپ پکیج در زمان باز کردن شیر آب آشنا شوید، مشاهده کلیپ زیر را از دست ندهید.

 

͟ گرم نشدن آب در مدار گرمایشی:

1 رسوب زدایی مبدل

2 تعویض شیر گاز و کنترل کننده ها

3 مناسب کردن قطر لوله ورودی گاز نسبت به دستگاه

4 کوتاه کردن مسیر لوله مدار آب گرمایشی

 برای مشاهده فیلم علت سرد و گرم شدن آب پکیج و نحوه رفع آن بر روی نام مطلب بزنید. همچنین می توانید دلیل گرم نشدن آب در مدار گرمایش یا رادیاتورها را در کلیپ زیر پیدا کنید.

 

͟ غیر فعال بودن جرقه زن در حین کار کردن فن:

1 تمیز کردن و باز کردن راه دودکش

2 بررسی سیم کشی و اتصالات

3 تعویض سوییچ فشار هواو الکترود جرقه زن

 

͟عدم تشکیل شعله در حین کار کردن جرقه زن:

1 باز کردن شیر ورودی گاز

2 انجام هواگیری

3 تعویض یا تنظیم شیر گاز

4 تعویض برد الکتریکی

 

͟ انفجاری روشن شدن مشعل:

1 تنظیم شیر ورودی گاز

2 تعویض یا تنظیم فاصله الکترود جرقه زن (3 تا 5 میلی متر)

در کلیپ زیر آقای اشتیاقی تعمیرکار پکیج دلیل انفجاری روشن شدن مشعل پکیج را برای شما توضیح می دهند.

 

͟ خاموش و روشن شدن مداوم دستگاه:

1 افزایش ظرفیت و تعداد رادیاتورها

2 باز کردن بیشتر شیر مدار برای گردش بیشتر آب

3 تمیزکاری مدار گرمایشی و صافی مدار برگشت گرمایشی

دیگر دلایل خاموش و روشن شدن پکیج را در کلیپ زیر مشاهده کنید.

 

͟ بالاتر بودن دمای آب مصرفی از حد تعیین شده:

1 بالا بردن فشار آب ورودی با استفاده از پمپ

2 تعویض کنترل کننده و سنسور آب گرم مصرفی

3 بررسی شیر مخلوط آب گرم مصرفی، ترموستات حد، پمپ، شیر گاز

 

͟ تشکیل شعله در هنگام بسته بودن شیر گاز:

1 تعویض و بررسی عملکرد شیر گاز

2 تعویض PCB

با مشاهده کلیپ زیر می توانید از دلیل روشن شدن بی دلیل پکیج مطلع شوید.

 

͟  زرد بودن شعله مشعل:

1 تمیز کردن مشعل، دودکش و دیگ

2 بررسی مسیر و قطر دودکش و سوراخ انژکتورها

3 وارد کردن هوا به داخل پکیج

 

͟ پایین آمدن فشار آب:

1 گرفتن نشتی رادیاتورها، مسیرهای لوله کشی و اتصالات پکیج

کلیپ زیر را تماشا کنید تا با نحوه تست نشتی از مبدل پکیج آشنا شوید.

 

͟ گرم نشدن رادیاتورها:

1 باز کردن مسیر رفت و برگشت رادیاتور

2 انجام هواگیری رادیاتورها

3 تنظیم فشار آب دستگاه

گرم نشدن رادیاتورها دلایل دیگری هم دارد که با مشاهده کلیپ زیر می توانید از آن ها آگاه شوید.

 

͟ وجود سر و صدا در مدار گرمایش:

1 هواگیری مدار گرمایش

2 بالا بردن فشار آب با استفاده از شیر پر کن

اگر سر و صدای پکیج از قسمت مبدل آن است، برای عیب یابی دستگاه خود مشاهده کلیپ زیر را از دست ندهید.

 

͟ سر و صدای پمپ:

1 تعویض پمپ

2 هواگیری پمپ

3 پر کردن منبع آب

 

͟ خاموش شدن دستگاه هنگام وزش باد:

1 نصب کلاهک مناسب H

2 تنظیم جهت کلاهک در امتداد جریان باد

 

͟ عدم کار کردن پمپ

1 کنترل مسیر برق از کلید تا پمپ

2 رفع گیرپاژ پمپ

3 تعویض پمپ

 

͟ رسوب گرفتگی مدار هیدرولیک

1 پایین آوردن حرارت پکیج

2 تعویض رسوب گیر

3 استفاده از سختی گیر آب

در آخر این نکته را اضافه کنیم که در دفترچه راهنمای هر پکیج کدهای عیوب دستگاه با توضیحات لازم آورده شده است و نشانه ی هر کد در هر پکیج می تواند با سایر پکیج ها متفاوت باشد، برای تعمیر دستگاه رجوع به دفترچه راهنما مخصوص توصیه می شود.

 

تنظیمات پکیج بعد از تعمیر 

در مرحله سوم و پس از تعمیر پکیج دیواری و رفع عیوب اقدام به تنظیم دستگاه می کنیم، تنظیمات شامل موارد زیر است:

1 تنظیم دمای آب گرم مصرفی: صفحه نمایشگر، دمای آب خروجی از پکیج را نشان می دهد برای افزایش دما کلید مربوطه را در جهت عقربه های ساعت و برای کاهش دما آن را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

2 تنظیم دمای اتاق: با استفاده از ترموستات اتاقی دمای آب مصرفی را که طبق آن محیط گرم می شود به مقدار دلخواه در آورید.

3 تنظیم فشار: عقربه گیج فشار باید بین 0.7 تا 1.5 باشد، در صورت زیاد بودن فشار به آرامی شیر تخلیه پکیج را باز کنید و اگر فشار کم بود شیر پر کن را باز کنید.

4 تنظیمات جداکننده دود و هوا: با استفاده از سیستم مکش هوا و مکش احتراق هوای اضافه، کنترل کننده ها را بچرخانید.

 تصویر کنترل کننده های پکیج دیواری

 

  نکات ایمنی لازم در تعمیر پکیج دیواری

1 . پکیج را خاموش نموده و از جریان برق جدا کنید.

2 . شیرهای ورودی گاز، ورودی آب سرد و شیرهای سیستم گرمایش را ببندید.

3 . قبل از باز کردن قطعات، آب سیستم را تخلیه کنید.

4. پس از تعمیر پکیج دیواری عملکرد آن را تست کرده و حتما گاز داخل پکیج را تخلیه کرده و تست عدم نشتی با فندک را انجام دهید (بدون تخصص لازم این کار مرگ بار خواهد بود)

 

جمع بندی

در این مطلب ابتدا قطعات مختلف پکیج را به شما معرفی کردیم و پس از آن به بررسی رایج ترین مشکلات در سیستم پکیج دیواری پرداختیم. همانطور که خواندید، روش تعمیر هر مشکل را برای شما بیان کردیم تا با نحوه عیب یابی این وسیله آشنا شوید. هر چند انجام به موقع سرویس پکیج می تواند تا حد زیادی از این معضلات پیشگیری کند.

اما حقیقت این است که پکیج از یک سیستم پیچیده ساخته شده و برای تعمیر و عیب یابی آن قطعاً باید تخصص و مهارت داشته باشید.

یکی از خدمات محبوب ما در گروه تاسیسات 24 ساعته انجام تعمیر انواع پکیج های ایرانی و خارجی است که توسط کادری فنی و کاربلد از مجریان تاسیساتی دارای کارت مهارت فنی و حرفه ای انجام می شود. ما در این مجموعه تمامی خدمات از جمله تعمیر پکیج دیواری را به همراه گارانتی تضمین کیفیت به شما عرضه می کنیم تا هیچ نگرانی بابت کیفیت خدمات دریافتی از ما نداشته باشید.

پس اگر پکیج دیواری شما هم با هر مشکلی مواجه شده است، کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

 

پرسش و پاسخ های متداول

1 فن پکیج در حالت آب گرم خاموش نمی شود؟

ابتدا مبدل را جرم گیری و فشار گاز را تنظیم کنید و نیز اقدام به تعویض NTC کنید، اگر مشکل حل نشد احتمالا برد دستگاه ایراد پیدا کرده است. 

2 آب گرم نمی شود و به صورت ولرم باقی می ماند؟

ممکن است دمای آب گرم مصرفی خوب تنظیم نشده باشد یا مشکل از شیر سه طرفه و NTC است.

3 با وجود هواگیری باز هم پکیج تولید صدا می کند؟

احتمالا رادیاتورها گاز هیدروژن تولید می کنند، باید شست و شو داده شوند و مایع فرناکس برای جلوگیری از هواگیری تزریق شود.

4 با وجود جرم گیری، بعد از گذشت چند دقیقه چراغ دستگاه در حالت آب گرم قرمز می شود؟

خرابی NTC یا موتور شیر سه طرفه و یا پمپ سیر کولار می تواند این مشکل را ایجاد کند، این قطعات را تست کنید.

5 گرمایش رادیاتورها وجود ندارد درحالی که مدار آب گرم بهداشتی کار می کند؟

تنظیم دمای شوفاژ، قرار دادن دستگاه در وضعیت زمستانه، تنظیم اتصالات بین ترموستات و دستگاه و با تمیزکاری یا تعویض NTC این مشکل رفع می شود.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

اشتراک گذاری این صفحه