اگر مایلید با انواع لوله کشی ساختمان آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انواع سیستم های لوله کشی ساختمان

سیستم های لوله کشی شده مختلفی در ساختمان ها وجود دارند، اعم از:

  • سیستم لوله کشی رادیاتور شوفاژ
  • سیستم لوله کشی موتورخانه
  • سیستم لوله کشی فاضلاب
  • سیستم لوله کشی پکیج
  • سیستم لوله کشی گاز
  • سیستم لوله کشی آب
  • لوله کشی برق

هر کدام از این سیستم ها کارایی منحصر به فرد خود را دارند، به عنوان مثال هدف از اجرای سیستم لوله کشی گاز در ساختمان این است که در محل های مصرف همچون اجاق گاز، آبگرمکن یا پکیج و بخاری انشعابی از لوله گاز وجود داشته باشد.

همچنین سیستم لوله کشی برق شامل لوله های حامل کابل برق، تلفن، اینترنت و آنتن در سرتاسر ساختمان به منظور اجرای سیم کشی برق، سیم کشی تلفن و سیم کشی آنتن است.

از سیستم لوله کشی پکیج به منظور تامین آب گرم بهداشتی در شیرآلات ساختمان و انتقال آب گرم در سیستم گرمایش رادیاتور شوفاژ استفاده می شود.

انواع لوله کشی ساختمان 1

اگر ساختمان به لوله کشی پکیج مجهز نباشد، می توان از سیستم لوله کشی موتورخانه برای هدایت آب گرم تولیدی در دیگ بخار موتورخانه به محل های مصرف و رادیاتورها کمک گرفت.

در بین سیستم های مختلفی که نام بردیم، از لوله کشی آب و لوله کشی فاضلاب می توانیم به عنوان مهمترین نوع سیستم لوله کشی در ساختمان یاد کنیم.

سیستم لوله کشی آب به منظور تامین آب شرب و بهداشتی در ساختمان طراحی و اجرا می شود. این سیستم طوری طراحی می شود که آب مورد نیاز برای آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام را از طریق لوله های خود هدایت می کند.

همچنین هدف از بکارگیری سیستم لوله کشی فاضلاب این است که از شر مواد فاضلابی تولید شده در ساختمان خلاص شویم.

برای اجرای این سیستم ها می توان از لوله ها و اتصالات مختلفی همچون لوله پلیکا، لوله های چدنی، پلاستیکی و پلیمری استفاده کرد.

سیستم لوله کشی آب در ساختمان از یک سری لوله ها و اتصالات زیر زمینی به منظور هدایت آب از محل لوله اصلی ورودی از خیابان به داخل ساختمان تشکیل شده است.

گاهی مواقع از تجهیزات جانبی همچون پمپ آب هم به منظور کمک رسانی به تامین آب پرفشار در ساختمان در کنار سیستم لوله کشی آب استفاده می شود.

اما از آنجا که نصب پمپ آب به تنهایی باعث افت راندمان این وسیله می شود، لازم است تا از مخزن تحت فشار هم در کنار پمپ استفاده شود.

بنابراین سیستم لوله کشی آب در ساختمان تنها به لوله های آب ختم می شود، بلکه می تواند از سیستم پمپ و مخزن تحت فشار هم به منظور بهره بری هر چه بهتر از این سیستم استفاده شود.

سیستم لوله کشی آب و فاضلاب را حتی می توان در دسته بندی های کوچکتر از جمله سیستم لوله کشی آب و فاضلاب آشپزخانه، سیستم لوله کشی حمام و لوله کشی توالت تقسیم بندی نمود.

هر کدام از این سیستم های از شبکه ای لوله و اتصالات همچون لوله های ونت یا هواکش، لوله های آب رسانی و شیرآلات تشکیل شده اند.

با توجه به آنچه که تا این قسمت از متن گفتیم می توان اینطور برداشت کرد که در یک ساختمان سیستم های مختلف دست به دست هم می دهند تا نیاز ساکنین به وسایل آسایشی همچون گاز، برق، آب گرم و سرد و دفع مواد زاید از محیط را فراهم کنند.

 

انواع لوله کشی فاضلاب ساختمان

لوله کشی فاضلاب در ساختمان را می توان با کمک لوله های و اتصالات مختلف در روش های لوله کشی فاضلاب زیر سقفی و لوله کشی فاضلاب کف خواب اجرا کرد.

اما در واقع نوع لوله و اتصالات قابل استفاده برای طراحی و اجرای لوله کشی فاضلاب نوع این سیستم را معین می کند.

از گذشته های دور تا اکنون از لوله ها و اتصالات گوناگون برای اجرای لوله کشی فاضلاب در ساختمان ها استفاده می شد، که بعضی از آن ها به دلایل کارایی ضعیفی که داشتند به مرور از بین رفته اند.

در این بین می توانیم لوله های فلزی آهنی و استیل را نام ببریم که به خاطر ایجاد خوردگی شدید، وزن بالا، دشواری در نصب و حمل و نقل استفاده از آن ها به عنوان لوله و اتصال فاضلاب ساختمان منسوخ شده است.

اما همزمان با کنار گذاشتن لوله و اتصالات قدیمی امروزه شاهد طراحی و تولید نمونه های جدیدتر از لوله های فاضلابی از جمله لوله های پلاستیکی همچون پی وی سی، ABS، پوش فیت و پلیکا یا سی وی سی هستیم.

در این قسمت قصد داریم تا شما را با انواع لوله کشی فاضلاب آشنا کنیم:

  • لوله کشی فاضلاب چدنی

از لوله کشی فاضلاب چدنی می توان به عنوان یکی از قدیمی ترین انواع لوله کشی فاضلاب در ساختمان یاد کرد، که هنوز هم در برخی از پروژه ها مورد استفاده محدود قرار می گیرد.

لوله های چدنی از جنس چدن ریخته گری ساخته شده اند و در دو نوع دو سر تخت و سرتوپی طراحی و تولید می شوند.

انواع لوله کشی ساختمان 2

روش لوله کشی فاضلاب چدنی

برای اتصال و آب بندی محل اتصال لوله ها در لوله کشی فاضلاب چدنی از ماده ای به نام کنف و سرب استفاده می شود.

کنف رشته هایی از پوسته یا ساقه گیاه است که در کشورمان می روید و از آن برای تولید طناب، گونی و نهایتاً آب بندی لوله های چدنی استفاده می شود.

ماده سرب را در داخل بوته سرب و بر روی چراغ های کوره ای نفت سوز یا گاز سوز ذوب می کنند و سپس آن را با ملاقه سرب ریزی بر روی محل اتصال لوله فاضلاب چدنی می ریزند.

در ادامه محل اتصال را با چکش های مخصوص ضربه زده و با کمک قلم های کنف کوب و سرب کوب کنف های بافته شده را در محل اتصال فشرده می کنند.

مزایای لوله کشی فاضلاب چدنی

حتماً لوله کشی فاضلاب با لوله های چدنی مزایای خاص خود را داشته است که با گذر زمان هم همچنان طرفداران خود را دارد.

  • امکان باز کردن گرفتگی لوله های فاضلاب چدنی با کمک دستگاه تراکم هوا
  • استحکام بالا در برابر فشار وارده به جداره های خارجی لوله
  • سرعت فرسودگی کمتر در مقایسه با لوله های فلزی
  • مقاومت زیاد در برابر آتش

معایب لوله کشی فاضلاب چدنی

با وجود مزایایی که در لوله کشی چدنی ذکر شد، برخی از معایب زیر باعث شد که بکارگیری این مدل از لوله کشی فاضلاب در ساختمان های مسکونی کمتر و کمتر شود:

  • عدم امکان محافظت از لوله های چدنی در برابر زنگ زدگی
  • وزن بسیار بالا به دلیل زیادی فیتینگ ها و پیوند زیاد
  • سرعت پایین نصب لوله های فاضلاب چدنی
  • تاثیر پذیری بالا در برابر مواد شیمیایی
  • مقاومت پایین در مواجه با زنگ زدگی
  • خمش و انعطاف پذیری اندک
  • دشواری در نصب

توجه داشته باشید که استحکام بسیار زیاد لوله های چدنی باعث شده که هنوز هم که هنوزه در پروژه های صنعتی و ساختمان های عظیم همچون مراکز خرید، برج ها و مراکز عمومی از این جنس لوله استفاده شود.

با این حال اگر در ساختمان شما از لوله کشی فاضلاب چدنی استفاده شده و بنا به معایب آن به فکر تعویض آن هستید، مطالعه مقاله تعویض لوله کشی فاضلاب چدنی می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهد.

  • لوله کشی فاضلاب پلیکا

وقتی معایب و دشواری های نصب در لوله های فلزی و چدنی فاضلاب آشکار شد، انواع لوله های پلاستیکی از جمله لوله پلیکا یکی از محبوب ترین روش های لوله کشی فاضلاب به حساب آمد.

با ورود لوله های پلیکا به سیستم لوله کشی فاضلاب در ساختمان ها، روند اجرای لوله کشی توسط مجریان لوله کش بسیار ساده تر شد، چرا که دیگر نیاز نبود تا وزن سنگ لوله های چدنی و سختی نصب آن ها را تحمل کنند.

لوله های فاضلابی UPVC یا پلیکا از نوع خشک آن در دو مدل فشار ضعیف به رنگ خاکستری مایل به آبی و فشار قوی آن به رنگ خاکستری روشن تولید شده و در بازار موجود می باشند.

به غیر از رنگ ظاهری این لوله نوع کاربری آن نیز در سیستم فاضلاب ساختمان متفاوت می باشد. به این صورت که از لوله فاضلابی پلیکا فشار ضعیف در لوله کشی تهویه و آب باران در بالکن ها و لوله اتصالی در توالت ها استفاده می شود.

اما کاربرد اصلی لوله فاضلاب پلیکا نوع فشار قوی آن در سیستم های فاضلابی ساختمان و به عنوان لوله قائم فاضلاب و لوله تخلیه اصلی فاضلاب می باشد.

انواع لوله کشی ساختمان 3

روش اتصال لوله کشی فاضلاب پلیکا

روش اتصال لوله های پلیکا در لوله کشی فاضلاب با کمک این جنس از لوله بسیار متنوع است، اما روش چسبی آن ساده تر و متداول تر می باشد.

فقط کافیست لوله فاضلاب پلیکا را با چسب مخصوص چسبانده و تا 10 الی 15 دقیقه بدون هیچ حرکتی نگه داشت.

برای نصب این جنس از لوله ابتدا باید بر اساس نقشه و مسیر لوله کشی مقدار لوله مورد نیاز را برش داده و با توجه به مدل لوله کشی به روش کف خواب یا زیر سقفی لوله های پلیکا را جایگذاری کرد.

قبل از نصب داخل و بیرون لوله ها باید محل برش آن ها کاملاً صیقلی و یکدست باشد. سپس داخل لوله را با روغن تمیز می کنند.

در ادامه یک سر لوله توسط هویه مخصوص لوله پلیکا گرم شده و از این طریق در داخل سر دیگر آن قرار می گیرد. البته در روش دیگر می توان اتصالات پلیکا را با کمک چسب مخصوص انجام داد.

در نهایت لازم است تا لوله کشی فاضلاب پلیکا توسط انتقال آب به داخل لوله ها تست شوند تا هیچ گونه نشتی در محل اتصالات وجود نداشته باشد.

مزایای لوله کشی فاضلاب پلیکا

  • مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی
  • اتصال لوله و اتصالات در کمترین زمان و بسیار ساده
  • بدون نیاز به رنگ کاری در روش لوله کشی فاضلاب روکار
  • قابلیت نصب و استفاده در روش لوله کشی فاضلاب زیرسقفی به دلیل وزن پایین
  • دارای قطر خارجی کمتر به نسبت سایر لوله ها و در نتیجه امکان جاسازی لوله در داخل دیوار

معایب لوله کشی فاضلاب پلیکا

  • کمی حساس در برابر سرما و شکنندگی
  • مقاوکت پایین در برابر نیروهای خارجی وارده
  • امکان از دست دادن استحکام و شکل و فرم اولیه در مقابل حرارت زیاد
  • عدم امکان استفاده از دستگاه های تراکم هوا برای باز کردن گرفتگی لوله به دلیل مقاومت کم جداره آن
  • لوله کشی فاضلاب پوش فیت

جدیدترین سیستم لوله کشی فاضلاب با کمک لوله های پوش فیت صورت می گیرد و به همین دلیل به نام لوله کشی فاضلاب پوش فیت شهرت دارد.

لوله های پوش فیت از جنس پلی اتیلن هستند و طوری طراحی شده اند که سرعت لوله کشی فاضلاب را تا حد زیادی بالا می برند.

روش اجرای لوله کشی فاضلاب پوش فیت

لوله های پوش فیت به صورتی ساخته شده اند که یک حلقه اورینگی در داخل آن مسئولیت آب بندی اتصال را به عهده دارد.

بنابراین در زمان اجرای لوله کشی فاضلاب شما می توانید هر دو سر لوله را در داخل یکدیگر فرو برده و با کمی فشار کار نصب تمام است.

با این حال لوله های پوش فیت را می توانید با استفاده از حلال هم به یکدیگر اتصال دهید. بر اساس این روش مقداری حلال در داخل و خارج اتصال لوله ریخته شده و سپس یک پیچ کوچک بر روی اتصال قرار می دهند.

اما اگر از حلال برای اجرای لوله کشی فاضلاب پوش فیت استفاده کنید، دیگر نمی توانید اتصال را باز کنید. چون حلال نوعی اتصال دائمی محسوب می شود.

ما در مقاله ای جداگانه لوله فاضلاب پلیکا و پوش فیت را در جهات مختلف با هم مقایسه کرده ایم، اگر به این موضوع علاقه مند هستید، لینک مقاله لوله کشی فاضلاب پلیکا بهتر است یا پوش فیت را لمس کنید.

مزایای لوله کشی فاضلاب پوش فیت

  • امکان حذف لوله پوش فیت از داخل سیستم لوله کشی فاضلاب در مواقعی همچون نشتی لوله
  • نصب سریع و آسان بدون ایجاد کثیف کاری و ریخت و پاش
  • عدم نیاز به استفاده از چسب یا هر ماده دیگری برای نصب
  • قابلیت اتصال به انواع لوله ها از جمله پلیکا و چدنی

معایب لوله کشی فاضلاب پوش فیت

  • لزوم استفاده از بست در مسیر لوله کشی فاضلاب پوش فیت و بالا رفتن هزینه ها
  • امکان خورده شدن واشر آب بندی در داخل حلقه اورینگی لوله پوش فیت و بروز نشتی
  • قیمت تمام شده بالاتر لوله کشی فاضلاب پوش فیت به نسبت سایر روش های لوله کشی فاضلاب در ساختمان

اگر می خواهید بدانید بهترین روش لوله کشی فاضلاب ساختمان چیست، کافیست لینک مربوط به مقاله را لمس کنید.

 

انواع لوله کشی آب ساختمان

پس از اینکه با انواع لوله کشی فاضلاب در ساختمان آشنا شدید، نوبت به معرفی انواع لوله کشی آب در ساختمان می رسد.

لوله کشی آب هم همچون لوله کشی فاضلاب در گذر زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است، که یکی از مهمترین آن ها حذف تقریباً صد در صدی لوله های فلزی همچون گالوانیزه و بکارگیری لوله های پلاستیکی در این سیستم است.

لوله کشی آب در ساختمان ها را می توان با کمک یکی از روش های لوله کشی آب به روش کلکتوری، لوله کشی آب به روش روکار، لوله کشی آب به روش انشعابی و لوله کشی آب سرد و گرم به روش زیر سقفی انجام داد.

اما مورد مهمی که نوع لوله کشی آب را تعیین می کند، نوع لوله و اتصالات به کار رفته در این سیستم است. بر همین اساس انواع لوله کشی آب در ساختمان را می توان در دسته های زیر تقسیم بندی نمود:

  • لوله کشی آب گالوانیزه

یکی از قدیمی ترین انواع سیستم لوله کشی آب ساختمان با استفاده از لوله های گالوانیزه صورت می گیرد. این جنس از لوله از ورق فولادی نرم ساخته شده و مفصل های آن به یکدیگر جوش داده شده اند.

برای اینکه لوله گالوانیزه را از زنگ زدن نجات دهند، در زمان تولید آن را در داخل محلول روی غوطه ور می کنند. با این وجود عمر مفید لوله های آب گالوانیزه به بیش از 10 سال نمی رسد.

روش اجرای لوله کشی آب گالوانیزه

لوله های گالوانیزه را به راحتی می توان برید و خم کرد، بنابراین در زمان نصب زیاد درگیر برش لوله و تغییر حالت دادن آن نخواهید شد.

برای اتصال لوله های گالوانیزه به یکدیگر می توان آن ها را توسط سوکت به هم وصل نمود و یا از فیتینگ دنده پیچی برای بهم وصل کردن لوله های گالوانیزه کمک گرفت و سپس توسط مواد مناسب آب بندی کرد.

اتصال لوله های گالوانیزه از طریق جوشکاری می تواند بسیار خطرناک باشد، چون حرارت ناشی از جوشکاری و سوختن روکش روی آن دود سفید و غلیظی ایجاد می کند که تنفس آن سبب مسمومیت می شود.

 

مزایای لوله کشی آب گالوانیزه

  • مقاومت بالای لوله در برابر فشار و تغییرات دمایی آب سرد و گرم
  • قیمت تقریباً ارزان
  • سبک وزن

معایب لوله کشی آب گالوانیزه

  • احتمال زنگ زدگی لوله در اثر از بین رفتن پوشش آلیاژ روی
  • طول عمر کوتاه در مقایسه با لوله های پلاستیکی
  • قابلیت واکنش با مواد اسیدی و قلیایی
  • تغییر در طعم و بوی آب آشامیدنی
  • توزیع ناموزون آب در لوله ها
  • روش نصب سخت و زمان بر
  • ایجاد افت فشار آب

با توجه به این سری معایب که هرگز قابل چشم پوشی هم نیستند، امروزه می بینیم که کمتر از این مدل لوله کشی در ساختمان ها استفاده می شود.

به حدی که می توان گفت درصد استفاده از لوله کشی آب گالوانیزه در ساختمان های مسکونی تقریباً نزدیک به صفر رسیده است.

  • لوله کشی آب لوله سفید

لوله و اتصالات سفید یا همان پروپلین در واقع عمان لوله پلیمری است که با نام مختصر PP در بازار شناخته می شود.

ای جنس از لوله و اتصالات به دلیل مزیت های فراوانی که دارند، توانسته اند جایگاه لوله های پلی اتیلن و پی وی سی را در لوله کشی آب ساختمان ها تصاحب کنند.

انواع لوله کشی ساختمان 4

روش اجرای لوله کشی آب لوله سفید

برای اینکه بتوانید لوله کشی آب با لوله سفید را در ساختمان خود اجرا کنید، باید ابتدا لوازم کار از جمله قیچی لوله بر و اتو لوله را تهیه کنید.

برای این منظور پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای خرید بهترین قیچی لوله بر را مطالعه کرده و سپس برای خرید اقدام نمایید.

پس از تهیه ابزار کار لوله و اتصالات سفید را با توجه به نقشه لوله کشی آب در ساختمان آماده کنید. حال لوله را با کمک قیچی لوله بر در اندازه تعیین شده و دقیق برش دهید.

اکنون باید اتو لوله را آماده کنید، برای این منظور لقمه های هم سایز با لوله و اتصال را بر روی براکت نصب کرده و اجازه دهید تا گرم شوند.

سپس اتصال و لوله سفید را به طور همزمان و بدون هیچ زاویه و چرخشی به داخل لقمه جوشکاری وارد کرده و سپس کسب اطمینان از محکم شدن جوش آن دو لوله را از لقمه خارج کنید.

این تنها بخشی از روند جوشکاری لوله سفید با استفاده از اتو لوله بود، برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به مقاله نحوه کار با دستگاه اتو لوله کشی مراجعه کنید.

مزایای لوله کشی آب لوله سفید

  • مقاومت بسیار بالا در برابر مواد اسیدی، قلیایی، نمک ها و حلال های آلی
  • ضریب تحمل حرارتی تا 90 درجه سانتی گراد
  • مقاوم در برابر جوشکاری
  • نصب راحت و سریع
  • سبک وزن

معایب لوله کشی آب لوله سفید

  • مقاومت پایین در برابر فشار بالا
  • دارای مقداری انبساط طولی
  • لوله کشی آب پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن از دسته لوله های پلاستیکی محسوب می شود که از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن به دست می آید و می توان از آن برای انتقال آب آشامیدنی در ساختمان استفاده کرد.

علاوه بر این لوله های پلی اتیلنی اولین انتخاب به منظور آبیاری در کشاورزی، لوله کشی آب باغچه، باغداری، انتقال فاضلاب، پسماندهای شهری و شیمیایی محسوب می شوند.

روش اجرای لوله کشی آب پلی اتیلن

قبل از اینکه لوله پلی اتیلن را نصب کنیم، لازم است تا با کمک دستگاه برش لوله پلی اتیلن ابتدا برش های کاملاً صاف، بدون پلیسه و عمود بر محور لوله ایجاد کنیم تا بتوان دو سر لوله برش خورده را بدون ایجاد درز اتصال داد.

البته اگر قطر لوله پلی اتیلن ما کم باشد، می توانیم با استفاده از اره آهن بر و یا اره هایی با دندانه های زیر کار برش لوله را انجام دهیم.

اکنون نوبت به تمیزکاری دو سر لوله در محل اتصالات می رسد. برای این کار می توانیم از سوهان نرم و تمیز کمک گرفته و داخل لوله را کاملاً صیقلی کنیم.

لوله کشی آب پلی اتیلنی را می توانید با استفاده از اتصالات پیچی پلی اتیلن در کمترین زمان انجام دهید. در نتیجه هیچ نیازی به استفاده از جوشکاری، چسب و نوارهای آب بندی نیست.

چون آب بندی لوله پلی اتیلن با کمک واشرهای موجود در داخل سرپیچ های پلی اتیلن انجام می گیرد و نیازی به دانش فنی خاص ندارد.

مزایای لوله کشی آب پلی اتیلن

  • دارای روش های متنوع برای نصب
  • چگالی و مقاومت حرارتی پایین
  • قابلیت انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی

معایب لوله کشی آب پلی اتیلن

  • دشواری در حمل و نقل
  • ایجاد افت فشار در آب
  • لوله کشی پنج لایه آب

به جرات می توان گفت که لوله کشی پنج لایه یکی از بهترین روش های لوله کشی آب در ساختمان می باشد. با ورود لوله های پنج لایه در صنعت تاسیسات ساختمان سرعت عمل اجرای لوله کشی به مراتب افزایش یافت.

لوله های پنج لایه تشکیل شده از دو لایه پلیمر، لایه چسب و یک لایه ورق نازک آلومنیوم می باشند که به صورت رول طراحی و تولید شده و انعطاف پذیری فوق العاده ای دارند.

این جنس لوله از لوله های مسی قدیمی آب بسیار ارزان تر بوده و روش نصب و اجرای راحت تری هم دارند. همچنین در مقایسه با لوله های پلیکا و پی وی سی، لوله های پنج لایه یک سر و گردن بالاتر هستند.

به عنوان مثال در زمان اجرای لوله کشی پنج لایه آب هرگز به چسب نیاز پیدا نمی کنیم و مهمتر از همه اینکه سیستم لوله کشی آب اجرا شده با کمک لوله پنج لایه مقاومت بی نظیری در برابر یخ زدگی و حرارت بسیار بالای آب دارد.

از لوله پنج لایه می توان در انواع و اقسام روش های لوله کشی آب از جمله لوله کشی کلکتوری، لوله کشی زیر سقفی و لوله کشی روکار آب استفاده کرد.

انواع لوله کشی ساختمان 5

روش اجرای لوله کشی آب پنج لایه

لوله کشی آب پنج لایه را می توان بدون استفاده از زانویی انجام داد. بنابراین مقدار اتصالات مورد نیاز در زمان اجرای کار به حداقل مقدار خود کاهش پیدا می کند.

با این حال لازم است تا ابزار لوله کشی مختص لوله پنج لایه از جمله قیچی لوله بر، برقو، پرس هیدرولیک یا دستی و اتصالات پرسی و یا کوپلی را در زمان لوله کشی آب با لوله پنج لایه فراهم کنیم.

در صورتی که نیاز به تهیه پرس لوله دارید، پیش از مراجعه به بازار راهنمای خرید بهترین دستگاه پرس لوله را از دست ندهید.

برای انجام لوله کشی ابتدا لوله پنج لایه را با کمک قیچی لوله بر در اندازه مورد نیاز برش داده و سپس سر لوله برش خورده را با استفاده از برقو کونیک می کنیم.

حال از روان کننده ای همچون آب و ریکا برای لغزنده شدن لوله کمک گرفته و سپس اتصال پرسی را بر روی لوله قرار داده و لوله را وارد اتصال می کنیم.

در نهایت با استفاده از دستگاه پرس اتصال لوله پنج لایه را محکم می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش اجرای لوله کشی با کمک لوله پنج لایه پیشنهاد می کنیم فیلم آموزش نحوه اتصال لوله پنج لایه را مشاهده کنید.

مزایای لوله کشی پنج لایه آب

  • سدی محکم در برابر لجن زدگی و تغییر رنگ آب
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ اکسیژن به لوله
  • زیبایی منحصر بفرد در لوله کشی روکار
  • خمش بسیار زیاد و شکل پذیری آسان
  • مقاوم در برابر ضربه و مواد شیمیایی
  • بسیار محکم در لوله کشی توکار آب
  • عدم امکان زنگ زدگی و پوسیدگی
  • نصب سریع، ساده و بدون ضایعات
  • ضریب انبساط طولی بسیار ناچیز
  • توان تحمل حرارت مدام آب
  • بسیار سبک و قابل حمل

معایب لوله کشی پنج لایه آب

  • ضعیف در برابر نور خورشید
  • عدم امکان عایق کاری لوله با چسب

در فیلم کوتاه زیر بصورت مختصر لوله های تک لایه و 5 لایه را باهم مقایسه میکنیم.

 

در صورتی که می خواهید بدانید در حال حاضر از چه نوع سیستمی برای لوله کشی آب ساختمان ها استفاده می شود، به مقاله جدیدترین سیستم لوله کشی آب ساختمان مراجعه کنید.

 

جمع بندی:

در این مطلب ابتدا انواع سیستم های لوله کشی در ساختمان را به شما معرفی کرده و سپس به سراغ بررسی انواع لوله کشی آب و فاضلاب در ساختمان رفتیم.

همچنین مزایا و معایب هر یک از مدل های لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان را بازبینی کردیم تا بهتر بتوانید نوع لوله کشی ساختمان خود را انتخاب کنید.

همانطور که خواندید از لوله کشی های آب و فاضلاب متنوعی می توان در ساختمان استفاده کرد، اما به طور کلی لوله کشی با لوله های پلاستیکی در صدر انواع روش ها قرار گرفته است.

به خاطر داشته باشید تنها لوله و اتصال با کیفیت نمی تواند تضمین کننده بازدهی مناسب سیستم لوله کشی و ماندگاری طولانی مدت آن باشد.

چه بسا از لوله پنج لایه به عنوان بهترین لوله برای لوله کشی آب در ساختمان استفاده شده باشد، اما به دلیل ضعف در روش لوله کشی و اتصال نامناسب، لوله دچار نشتی آب شده است.

اینجاست که نقش مجری لوله کش و متخصص تاسیساتی در اجرای صحیح سیستم لوله کشی در ساختمان مشخص می شود.

انواع لوله کشی ساختمان 6

همکاران ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته با سال ها تجربه و تخصص آماده هستند انواع پروژه های لوله کشی شما از جمله لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب، لوله کشی پکیج و لوله کشی موتورخانه را در اسرع وقت انجام دهند.

در صورت نیاز به خدمات ما همین الان با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

منابع فارسی:

منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5

منابع انگلیسی:

منبع 1، منبع 2

 

اشتراک گذاری این صفحه