در زمان اجرای تاسیسات یونیت دندانپزشکی یک سری نکات و ریزه کاری ها وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند تا تاسیسات مطب در موقع بهره برداری به هیچ مشکلی برخورد نکرده و تمامی دستگاه ها عملکرد مناسبی داشته باشند.

در صورت مشاهده فیلم زیر می توانید با تمام این نکات آشنا شوید و با عمل به آن ها بازدهی حداکثری تاسیسات مطب دندانپزشکی خود را تضمین کنید.

دیالوگ داخل فیلم

در زمان اجرای تاسیسات مطب دندانپزشکی توجه به این نکات بسیار مهم است:

  1. باید از محل قرارگیری و جهت نصب یونیت دندانپزشکی مطلع باشیک. زیرا جهت نصب یونیت که به سمت جنوب، شمال، شرق و یا غرب باشد، بر روی محل قرارگیری باکس تاسیسات یونیت تاثیر مستقیم دارد.
  2. آگاهی از مدل و مشخصات یونیت داندانپزشکی بسیار مهم است، زیرا باکس دستگاه های یونیت دندانپزشکی مدل های متفاوتی دارد. برخی از آن ها در زیر پای بیمار، برخی دیگر درکنار پای بیمار و بعضی مدل ها طوری طراحی شده اند که می توان باکس را جابجا کرد.
  3. باید محل نصب کمپرسور و ساکشن مرکزی یونیت دندانپزشکی را در نظر بگیریم.
  4. بعد از اطلاع از محل جایگذاری تجهیزات مختلف در مطب باید مکان نصب روشویی و محل خروجی و اتصال فاضلاب دستگاه به خروجی فاضلاب مشخص شود.

فیلم راهنمای اجرای تاسیسات یونیت دندانپزشکی 1

  1. در این مرحله باید مشخص کنیم که قرار است لوله کشی یونیت به صورت روکار اجرا شود، یا توکار؟ چون هر کدام از این مدل لوله کشی ها محدودیت های خاص خود را دارند. لوله کشی توکار همراه با کنده کاری در کف مطب است، اما در لوله کشی روکار تمام لوله ها از روی سطح دیوار از محل باکس تا خروجی فاضلاب کشیده می شوند.
  2. انتخاب متریال مورد استفاده در تاسیسات مطب دندانپزشکی یک اقدام بسیار مهم است. چون باز هم با یک سری محدودیت ها روبرو هستیم. لوله آب، لوله باد، لوله فاضلاب و لوله ساکشن مرکزی هر کدام متریال و سایزینگ مختص به خود را دارند.
  3. در محل نصب باکس تاسیسات یونیت دندانپزشکی باید شیر یک دوم مختص لوله آب، شیر یک دوم مخصوص لوله باد، خروجی فاضلاب پلیکا و خروجی ساکشن داشته باشیم.
  4. تصمیم گیری بر روی سایزینگ لوله کشی با توجه به تعداد دستگاه ها انجام می شود. برای مطب های تک یونیته از لوله سایز 2 یا 20 میلی متری به منظور لوله آب و باد، برای لوله کشی فاضلاب از لوله سایز 5 یا 6 پلیکا و سایز لوله ساکشن مرکزی را پس از مشورت با کارشناس دستگاه ساکشن مرکزی انتخاب می کنیم.
  5. در کلینک های دندانپزشکی که از تعداد بالاتری یونیت استفاده می شود، بسیار مهم است که سایزینگ لوله را به نحوی انتخاب کنیم که تعادل و توازن در بین تمام یونیت ها برقرار باشد.

به عنوان مثال اگر مطب دندانپزشکی به 6 عدد یونیت مجهز است، باید سایزینگ لوله ها به شکلی باشد که در زمان کارکرد همزمان تمام دستگاه ها هیچ گونه مشکلی در فشار باد و آب دستگاه ها و مکش ساکشن مرکزی وجود نداشته باشد.

  1. لوله کشی تاسیسات در مطب های چند یونیته همانند لوله کشی آب و گرمایش یا باید به صورت کلکتوری و یا به شکل انشعابی انجام شود. به این شکل که از سمت دستگاه انشعاب ها گرفته شده و هم زمان با دور شدن از دستگاه سایز لوله ها کمتر می شود.
  2. معمولاً هر دستگاه یونیت دندانپزشکی در کنار خود یک عدد روشویی دارد. به همین دلیل بهتر است از لوله فاضلاب سایز 50 میلی متر به عنوان لوله فاضلاب روشویی و یونیت استفاده شود و همانطور که از دستگاه دورتر می شویم باید سایز لوله فاضلاب را به 60 برسانیم و به خروجی وصل کنیم.
  3. شیب لوله فاضلاب باید حداقل یک درصد در نظر گرفته شود.
  4. چنانچه از تعداد زیادی دستگاه یونیت در مطب دندانپزشکی استفاده می کنیم، باید لوله کشی توکار مطب را به نحوی انجام دهیم که حداقل تداخل بین لوله های فاضلاب و ساکشن مرکزی وجود داشته باشد.

به این دلیل که سایز لوله فاضلاب معمولاً 60 و لوله ساکشن 40 است، اگر این دو لوله با هم تداخل داشته باشند یک ارتفاع 10 سانتی متری در کف ایجاد می شود که این میزان ارتفاع در طراحی داخلی بسیار زیاد است.

  1. تاسیسات هر کدام از یونیت های دندانپزشکی باید به قطع کن جداگانه از قطع کن تاسیسات واحد ساختمانی مجهز باشد. به این معنی که بتوان در پایان یک روز کاری در مطب از طریق بستن یک شیر قطع کن در یونیت جریان آب آن را مسدود کرد. بنابراین باید محلی را به منظور قرارگیری قطع کن آب و باد یونیت ها در نظر گرفت.

فیلم راهنمای اجرای تاسیسات یونیت دندانپزشکی 2

نحوه اجرای تاسیسات مطب دندانپزشکی

  • به دلیل اینکه سیستم لوله کشی فاضلاب مطب ارتفاع کف را زیاد می کند و نیاز به شیب دهی دارد، بایستی روند لوله کشی مطب را با لوله کشی فاضلاب آغاز کنیم. به این صورت که از محل قرارگیری باکس یونیت تا خروجی فاضلاب و با رعایت حداقل شیب یک درصد لوله کشی فاضلاب را متصل می کنیم.
  • بعد از اجرای لوله کشی فاضلاب یونیت به سراغ لوله کشی ساکشن یونیت می رویم. از آنجا که دستگاه ساکشن خود دارای مکش است، می توانیم شیب کمتری برای لوله ساکشن در نظر بگیریم.

رعایت شیب حداقلی در لوله ساکشن بسیار مهم است. چون اگر لوله شیب نداشته باشد، در زمان خاموش بودن دستگاه ساکشن باقی مانده بزاق مکیده شده دوباره به سمت یونیت بر می گردد و علاوه بر این جریان مواد را کندتر و سخت تر می کند.

  • تداخل لوله های ساکشن و فاضلاب را در نزدیکی یونیت دندانپزشکی در نظر بگیریم تا شیب منفی در کف وجود نداشته باشد.
  • بعد از اتمام لوله کشی فاضلاب و ساکشن مرکزی به سراغ لوله کشی آب و باد یونیت دندانپزشکی می رویم. به این صورت که لوله کشی را از محل قرارگیری دستگاه ساکشن مرکزی و قطع کن شروع کرده و به سمت یونیت ادامه می دهیم.
  • سپس لوله کشی آب سرد را به سمت باکس تاسیسات یونیت و روشویی مطب انجام می دهیم.
  • در مرحله بعدی لوله کشی آب گرم را فقط به سمت روشویی مطب هدایت می کنیم. چون یونیت دندانپزشکی به هیچ عنوان به لوله کشی آب گرم نیاز ندارد.

3 نکته مهم در لوله کشی تاسیسات داخل باکس یونیت

برای اینکه بهترین خروجی را در محل باکس یونیت دندانپزشکی در اختیار داشته باشیم و از طرفی فرد نصاب باکس برای قرار دادن این وسیله دچار مشکل نشود، رعایت این 3 نکته بسیار مهم است:

  1. محل قرارگیری لوله های آب، باد، ساکشن و فاضلاب را با نقشه لوله کشی یونیت دندانپزشکی مطابقت دهیم.

نقشه یونیت چیدمان اولیه را به شما نشان می دهد. به عنوان مثال باکس تاسیسات در برخی از یونیت ها نقشه مربعی شکل دارد. در این مدل نقشه لوله ها به صورت جفت قرار می گیرند. اما بعضی از باکس های یونیت دارای نقشه خطی هستند. بنابراین در این مدل باید لوله ها را به صورت خطی در کنار هم قرار دهیم.

  1. ارتفاع شیرآلات باد و آب داخل باکس تاسیسات را بیش از حد بالا نیاوریم.

ارتفاع شیرآلات داخل باکس باید به نسبت کف تمام شده بنا محاسبه شود. به این صورت که ارتفاع شیرآلات را باید بین 5/0 الی 1 سانت بالاتر از کف تمام شده در نظر بگیریم تا اگر به هر دلیلی به تعویض شیرآلات نیاز بود، به راحتی در دسترس بوده و آچارخور باشند. اما اگر ارتفاع شیرآلات را بیش از حد بالا در نظر بگیریم، باکس یونیت در جای خود قرار نمی گیرد.

  1. اگر چیدمان لوله ها در داخل باکس تاسیسات یونیت به درستی رعایت نشود، احتمال سوراخ شدن لوله ها در زمان نصب باکس وجود دارد. به همین دلیل است که رعایت چیدمان اهمیت دارد.

فیلم راهنمای اجرای تاسیسات یونیت دندانپزشکی 3

تفاوت لوله کشی توکار و لوله کشی روکار مطب دندانپزشکی

تمام آنچه که تا این قسمت از متن برای شما توضیح دادیم در خصوص لوله کشی توکار تاسیسات مطب بود. در صورتی که قصد اجرای لوله کشی روکار داشته باشیم باید ترتیب اجرای لوله کشی فاضلاب، لوله کشی ساکشن، لوله کشی آب و لوله کشی باد به صورت گفته شده رعایت شود.

با این حال یک سری تفاوت ها بین این دو شیوه وجود دارد، زمانی که لوله کشی یونیت به صورت روکار باشد، دیگر نمی توانیم باکس یونیت را در داخل کف مطب قرار دهیم. در این شرایط لوله کشی آب، باد، ساکشن و فاضلاب یونیت از روی دیوار اجرا شده و تا نزدیکی پای بیمار ادامه پیدا می کند و سپس با استفاده از لوله های خرطومی به باکس تاسیسات وصل می شود.

نکته نهایی اینکه باید کوتاه ترین مسیر را برای خروجی فاضلاب در نظر بگیریم تا مجبور به بالا بردن بیش از حد ارتفاع کف نداشته و خروجی مناسبی داشته باشیم.

دقت کنید علاوه بر رعایت تمامی موارد توضیح داده شده همیشه باید قبل از شروع به اجرای تاسیسات یونیت دندانپزشکی محل قرارگیری باکس یونیت دندانپزکشی و محل خروجی فاضلاب یونیت را با پزشک دندانپزشک و کارشناس یونیت چک کنید تا در زمان اجرا و پس از آن با مشکلی مواجه نشوید.

فیلم راهنمای اجرای تاسیسات یونیت دندانپزشکی 4

جمع بندی

در این مطلب نکات ارزشمندی در خصوص تاسیسات یونیت دندانپزشکی در اختیار شما قرار دادیم که توجه به آن ها می تواند ضامن کارکرد صحیح و بازدهی حداکثری یونیت و سیستم لوله کشی متصل به آن باشد.

گروه تاسیسات 24 ساعته یکی از فنی ترین و حرفه ای ترین افراد برای اجرای تاسیسات یونیت دندانپزشکی را در اختیار دارد که می تواند مطب و یونیت دندانپزشکی شما را با بالاترین سطح از کیفیت لوله کشی نماید.

اعلام رضایت مندی پزشکانی که قبلاً با این مجموعه همکاری داشته است، مهر تاییدی بر تخصص، مهارت و دانش تکنسین های گروه تاسیسات 24 ساعته است. به عنوان نمونه در کلیپ زیر آقای دکتر بهادری از رضایت خود از کیفیت کار این مجموعه صحبت می کنند.

همچنین می توانید نمونه اجرای تاسیسات یونیت دندانپزشکی را در کلیپ زیر تماشا کنید که توسط متخصصین این مجموعه و در مطب آقای دکتر جمشیدی صورت گرفته است.

در نهایت اینکه اگر شما هم به دانش و تخصص گروه تاسیسات 24 ساعته اطمینان دارید، کافیست با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید تا ضمن بهره مندی از مشاوره و بازدید رایگان از گارانتی تضمین کیفیت خدمات این گروه برخوردار شوید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

 

اشتراک گذاری این صفحه