کنتور فرعی آب یکی از مهمترین تجهیزاتی است که امروزه برای کمک به محاسبه دقیق میزان مصرف آب در واحدهای ساختمانی طراحی و تولید شده است. با کمک این وسیله می توان میزان مصرف هر واحد را به راحتی مدیریت نمود.

اما نصب کنتور فرعی آب در هر ساختمان با توجه به یک سری قوانین و اصول قابل انجام است. کلیپ زیر را تماش کنید تا با مهمترین نکات نصب کنتور فرعی آب آشنا شوید.

پرسش و پاسخ های داخل فیلم

  1. نحوه نصب اصولی کنتور فرعی آب آنالوگ و دیجیتال به چه صورت است و چه خطاهایی ممکن است در زمان نصب این وسیله ایجاد شود؟
  • یکی از مهمترین و اصلی ترین نکات در زمان نصب کنتور فرعی آب، محل نصب این وسیله است. شیر فلکه اصلی آب ساختمان در داخل هر واحد عمدتاً در سرویس بهداشتی یا بالکن و در موارد ضعیف تر در داخل آشپزخانه و حمام است.
  • فضایی که برای نصب کنتور فرعی آب در نظر گرفته ایم باید به شکلی باشد که امکان خواندن رقم کنتور وجود داشته باشد. این موضوع در خصوص کنتور فرعی آب آنالوگ بسیار مهم است. مطلب کنتور فرعی آب دیجیتال را بخوانید تا از خصوصیات و مزایای این مدل کنتور فرعی بیشتر مطلع شوید.
  • محل نصب کنتور نباید آبریزی داشته باشد، چون ریختن آب بر روی کنتور فرعی به مرور باعث زنگ زدگی و پوسیدگی آن می شود.
  • ابعاد محل نصب کنتور فرعی به شکلی باشد که برای آچار کشیدن آن در موقع تعمیر یا باز کردن فضای کافی وجود داشته باشد. بنابراین فضای محل نصب کنتور نباید به قدری بسته و محدود باشد که فقط کنتور را نصب کرده و برای باز کردن مجدد آن مجبور باشیم اطراف کنتور را تخریب کنیم. به عنوان مثال اگر کنتور فرعی 25 سانتی متر طول و عرض دارد، باید از هر طرف حداقل 10 سانتی متر فضا داشته باشد.
  • حتماً در قسمت ورودی و خروجی کنتور فرعی از مهره و ماسوره استفاده کنیم که لازم نباشد برای باز کردن آن لوله ها را برش دهیم.
  • در قسمت ورودی کنتور یک فلکه مجزا قرار دهیم، با این هدف که اگر بخواهیم به هر دلیلی آب واحد را قطع کرده یا کنتور را از محل نصب خود باز کنیم، به راحتی آب کنتور را با کمک همان فلکه قطع کنیم.
  1. از نظر استانداردهای نظام مهندسی چه نکاتی باید در زمان نصب کنتور فرعی رعایت شود؟

نکاتی که در قسمت قبل گفتیم از نظر استانداردهای نظام مهندسی مورد تایید هستند، مخصوصاً اینکه حداقل در قسمت ورودی یا خروجی کنتور فرعی از مهره و ماسوره استفاده کنیم تا در زمان باز و بسته کردن کنتور به مشکل برنخوریم.

علاوه بر این از آنجا که کنتورهای فرعی آب از نوع کنتورهای عمودی یا افقی هستند، باید استانداردهای عمودی یا افقی نصب شدن کنتور رعایت شود تا اندازه گیری کنتور و عقربه انداز آن دچار خطا نشود.فیلم نکات نصب اصولی و استاندارد نصب کنتور فرعی آب 1

اگر می خواهید بدانید کنتور فرعی آب چگونه کار می کند و چه مدل هایی دارد، مطلب کنتور فرعی آب چیست را مطالعه کنید.

  1. در زمان نصب کنتور فرعی آب چه خطاهایی ممکن است رخ دهد که بر روی عملکرد این وسیله تاثیر منفی بگذارد؟
  • کنتور به شکل افقی یا عمودی استاندارد خود نصب نشده باشد.
  • نصب اولیه کنتور به شکلی باشد که نتوان آن را باز کرد و برای باز کردن کنتور به تخریب محل نیاز داشته باشیم.
  • در زمان نصب کنتور از نوار تفلون در قسمت اتصالات استفاده نشده باشد، در نتیجه با مشکل نشتی آب از کنتور مواجه شویم که به دلیل پرت آب از کنتور مجبور به باز کردن و نصب مجدد کنتور باشد.
  1. آیا برای نصب کنتور فرعی آب نیازی به کنده کاری است؟

نیاز به کنده کاری یا عدم آن بستگی به شرایط قرارگیری فلکه در محل نصب کنتور فرعی آب دارد. بعضی از فلکه های آب به صورت U شکل بر روی دیوار قرار گرفته اند و بنابراین نیازی به کنده کاری ندارند. اما برخی دیگر در دل دیوار جای گرفته اند که در این صورت لازم است برای دسترسی به لوله شیر فلکه بین 20-30 سانتی متر کنده کاری انجام شود تا لوله قطع شده و به جای آن کنتور فرعی نصب شود.

در صورت نیاز به کنده کاری باید فضای کار به اندازه ای بزرگ باشد تا بتوان به راحتی از دستگاه مخصوص لوله کشی همچون پرس لوله یا اتو لوله برای اجرای لوله کشی کنتور فرعی و آچار کشی آن استفاده کرد.

  1. آیا محدودیت هایی برای نصب کنتور فرعی آب وجود دارد که به مشتری گفته شود امکان نصب کنتور فرعی وجود ندارد؟

تنها محدودیتی که می توان در زمان نصب کنتور فرعی آب از آن یاد کرد این است که فلکه اصلی در داخل اتاق قرار گرفته باشد. چون در صورت نصب کنتور فرعی آب احتمال نشتی از کنتور وجود دارد و از طرفی در داخل اتاق امکان آبریز نیست.

اما در داخل سرویس بهداشتی یا بالکن عملاً محدودیت خاصی وجود دارد، مگر اینکه محل نصب کنتور به شکلی باشد که امکان قرائت آن وجود نداشته باشد که در این صورت نمی توان کنتور فرعی را نصب کرد.

فیلم نکات نصب اصولی و استاندارد نصب کنتور فرعی آب 2

  1. در مواقعی که فلکه اصلی در داخل اتاق است، راه حل جایگزین برای نصب کنتور فرعی چیست؟

به طور معمول نباید شیر فلکه اصلی در داخل اتاق یا کمددیواری قرار بگیرد، اما در ساختمان های قدیمی ساز این روش انجام می شود. در این صورت عملاً نمی توان کنتور فرعی آب را نصب کرد، چون کنتور فرعی قرار است به ورودی اصلی لوله آب وصل شود و اگر نشتی رخ دهد کلی خسارت به بنا وارد می شود.

مگر اینکه سیستم لوله کشی ساختمان را به کل تغییر دهیم به نحوی که شیر فلکه اصلی را به فضای دیگری همچون آشپزخانه، بالکن یا سرویس بهداشتی منتقل کنیم. در این حالت می توان کنتور فرعی آب را نصب کرد.

 

جمع بندی

در این مطلب شما را با روش اصولی و پیش نیازهای نصب کنتور فرعی آب در ساختمان آشنا کردیم. همانطور که ملاحظه کردید استفاده از کنتور فرعی آب با یک سری محدودیت ها و شرایط خاص روبرو است که می توان با کمک مجری تاسیساتی با تجربه این محدودیت ها را حذف و شرایط نصب این وسیله را در ساختمان محیا کرد.

نصب انواع کنتور فرعی آب از جمله کنتور فرعی دیجیتال و آنالوگ از جمله تخصص های مجریان ما در گروه تاسیسات 24 ساعته است که همراه با گارانتی تضمین کیفیت برای شما اجرای می شود.

بنابراین اگر برای خاتمه دادن به دغدغه محاسبه قبض آب مشترک ساختمان خود به نصب کنتور فرعی داخل واحد نیاز دارید، همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

اشتراک گذاری این صفحه