اگر قرار باشد محلی را برای اجاره مطب دندانپزشکی خود در نظر بگیریم، باید به زیرساخت های تاسیساتی آن دقت کنیم تا امکان بهره وری از این مکان برای نصب یونیت دندانپزشکی و متعلقات آن وجود داشته باشد.

به دلیل اهمیت توجه به نکات تاسیساتی پیش از اجاره مطب دندانپزشکی، ما تصمیم داریم تا در این مطلب توضیحات کاملی در این خصوص با شما به اشتراک بگذاریم.

بنابراین در ابتدا تاسیسات مطب دندانپزشکی را به شما معرفی کرده و سپس مهمترین نکات تاسیساتی که هر پزشک دندانپزشک باید پیش از عقد قرارداد اجاره مطب به آن ها دقت کند را بیان می کنیم.

 

تاسیسات مطب دندانپزشکی شامل چیست؟

احتمالاً برای افرادی که زیاد با جزئیات سیستم مطب و یونیت دندانپزکشی آشنایی ندارند، این سوال مطرح می شود که منظور از تاسیسات مطب دندانپزشکی چیست؟ با ما همراه باشید تا در ادامه لیست تاسیسات مطب دندانپزشکی را به شما معرفی کنیم:

  1. سیستم لوله کشی آب مطب

برای تامین آب مورد نیاز یونیت دندانپزشکی از آب سرد استفاده می شود، اما برای قسمت روشویی ها، آبدارخانه و سرویس بهداشتی مطب آب سرد و گرم مورد نیاز است که از طریق سیستم لوله کشی فراهم می شود.

برای آشنایی بیشتر با نحوه لوله کشی آب مطب پیشنهاد می کنیم کلیپ زیر را نگاه کنید، در این کلیپ روش اجرای لوله کشی آب یونیت دندانپزشکی به صورت تصویری به شما نمایش داده می شود.

  1. سیستم لوله کشی فاضلاب

لوله کشی فاضلاب در مطب دندانپزشکی به دو مسیر سیستم لوله کشی فاضلاب یونیت دندانپزکشی و سیستم لوله کشی فاضلاب مطب تقسیم بندی می شود. برای خروج مواد فاضلابی از صندلی های یونیت باید لوله کشی فاضلاب یونیت به صورت جداگانه اجرا شود و سرویس بهداشتی، روشویی ها و آبدارخانه مطب به سیستم لوله کشی فاضلاب جداگانه نیاز دارند.

لوله کشی فاضلاب یونیت دندانپزشکی را می توان به دو روش زیر سقفی و کف خواب انجام داد. در کلیپ زیر به صورت تصویری با نحوه اجرای لوله کشی فاضلاب یونیت و ساکشن دندانپزشکی آشنا خواهید شد.

  1. سیستم لوله کشی هوا یا باد ورودی از کمپرسور

برای اینکه عملیات ساکشن در زمان جراحی دندان بیمار انجام شود، نیاز است تا سیستم لوله کشی هوا یا باد فشورده به یونیت دندانپزشکی اضافه شود. در اجرای این سیستم مهم است که اولاً لوله استفاده شده کاملاً هوابند باشد و ثانیاً جنس لوله مشابه با جنس لوله آب یونیت دندانپزکشی باشد.

نکات بیشتر در خصوص لوله کشی هوا در یونیت دندانپزکشی را در کلیپ کوتاه زیر از زبان آقای مهندس اسماعیلی بشنوید.

  1. سیستم لوله کشی ساکشن مرکزی (در صورت نیاز)

در صورتی که تعداد یونیت های دندانپزشکی مطب شما زیاد باشد، بهتر است به منظور هدر رفت آب در مکش هر یونیت به صورت جداگانه از سیستم ساکشن مرکزی استفاده کنید که می تواند به چندین یونیت وصل شده و از طریق هوا مکش را انجام دهد.

در صورتی که نمی دانید آیا مطب دندانپزشکی شما به ساکشن مرکزی نیاز دارد یا خیر؟ و از شرایط نصب این سیستم خبر ندارید، کلیپ زیر را تماشا کنید.

همچنین توصیه می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش اجرای لوله کشی ساکشن مرکزی دندانپزشکی روی لینک مقاله بزنید.

  1. سیستم برق کشی مطب

ما برای چند منظور به سیستم برق کشی در مطب دندانپزشکی نیاز داریم که از آن جمله می توان به روشنایی مطب و همچنین تامین برق مورد نیاز یونیت های دندانپزشکی اشاره کرد.

تصویر یونیت دندانپزشکی به همراه تاسیسات مورد نیاز آن

  1. سیستم گرمایش و سرمایش مطب

برای اینکه آسایش پزشکان و مراجعین به مطب دندانپزشکی در هوای سرد و گرم سال فراهم باشد، باید در ساختمان مطب سیستم گرمایش و سرمایش وجود داشته باشد.

ما در این قسمت گفتیم که تاسیسات مطب دندانپزشکی یعنی چه، اما توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات دقیق تر در این خصوص کلیپ زیر را نگاه کنید تا با توضیحات آقای مهندس اسماعیلی به طور کامل بدانید که اجرای تاسیسات مطب دندانپزشکی شامل چه چیزهایی می شود.

اگر می خواهید توضیحات تکمیلی در خصوص تاسیسات مطب دندانپزشکی را به صورت تصویری و از زبان آقای مهنس اسماعیلی بشنوید، توصیه می کنیم کلیپ کوتاه زیر را تماشا کنید. در این کلیپ اجرای تاسیسات مطب دندانپزشکی یکی از پروژه های تاسیسات 24 ساعته برای شما توضیح داده می شود.

 

9 نکته تاسیساتی که باید جهت اجاره مطب دندانپزشکی به آن ها توجه کنید

اگر شما پزشک دندانپزشک هستید و قصد اجاره مطب دندان پزشکی را دارید، توصیه می کنیم به نکات تاسیساتی زیر در زمان اجاره مطب خود دقت کنید تا پس از عقد قرارداد اجاره دچار مشکل نشوید:

  1. توجه به فضای مورد نیاز برای قرارگیری یونیت دندانپزشکی

یکی از مهمترین موضوعاتی که پیش از اجاره کردن مطب ذهن پزشکان را درگیر می کند این است که فضای اتاق معاینه چقدر باید باشد؟ چون تجهیزات مختلفی از جمله یونیت و متعلقات آن باید در این فضا قرار بگیرند.

توصیه کارشناسان تاسیساتی این است که فضایی که قصد دارید یونیت دندانپزشکی خود را در آن نصب کنید، حداقل عرض 2.5 متر و طول 3 متر را داشته باشد. بنابراین لازم است جهت نصب یونیت دندانپزشکی خود را با توجه به اینکه می خواهید رو به پنجره و یا پشت به پنجره باشد را در مطب اجاره در نظر بگیرید.

  1. در نظر گرفتن مسیر لوله کشی از باکس تاسیساتی یونیت دندانپزشکی

همچنین باید فضایی را برای نصب باکس تاسیساتی یونیت دندانپزشکی محاسبه کنید. معمولاً محل قرارگیری باکش تاسیساتی یونیت پایین پای بیمار در قسمت وسط یونیت و یا در سمت چپ پایین یونیت است. باید از این نقطه امکان لوله کشی فاضلاب یونیت به سمت خروجی فاضلاب ساختمان وجود داشته باشد.

خروجی فاضلاب برای لوله فاضلاب یونیت داندانپزشکی در مطلب دندانپزشکی می تواند بالکن، آبدارخانه و یا سرویس بهداشتی مطلب باشد.

تصویر تاسیسات دندانپزشکی به شکل توکار

برای آشنایی با تاسیسات یونیت دندانپزشکی، به مقاله لوله کشی یونیت دندانپزشکی مراجعه کنید.

  1. کسب اجازه از صاحب ملک در صورت تصمیم به اجرای لوله کشی یونیت به صورت توکار

مطب اجاره ای دندانپزشکی مثل هر ساختمان اجاره ای دیگری متعلق به صاحب ساختمان است، بنابراین شما نمی توانید تنها با مجوز اینکه این محل را اجاره کرده اید، کنده کاری و یا تغییرات اساسی در سیستم تاسیسات ساختمان ایجاد کنید.

بنابراین توصیه می شود در زمان اجاره مطب دندانپزشکی با کمک یک مجری تاسیساتی ماهر حتماً سیستم لوله کشی فاضلاب مطب را بررسی کنید تا اگر نیاز به لوله کشی فاضلاب توکار است، پیش از عقد قرارداد با صاحب ملک در این خصوص صحبت کرده و اجازه این کار را داشته باشید.

در کلیپ زیر آقای مهندس اسماعیلی برای شما توضیح می دهد که بهترین روش لوله کشی یونیت و مطب دندانپزشکی چیست و در چه مواقعی می توان از مدل های مختلف لوله کشی توکار، روکار و یا زیرسقفی استفاده کرد.

  1. کسب اطمینان از کف سازی مناسب مطب در صورت نیاز به اجرای لوله کشی فاضلاب توکار

در صورتی که بخواهید لوله کشی فاضلاب مطب دندانپزشکی خود را به صورت توکار اجرا کرده و از صاحب ملک در این خصوص اجازه گرفته باشید، باید حواستان را کف سازی مطب باشد.

چرا که به ازای هر 1 متر فاصله از باکس یونیت تا محلی به منظور خروجی فاضلاب به صورت فرضی در نظر گرفته اید، باید 1 سانتی متر ارتفاع در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر باکس یونیت تا خروجی فاضلاب به اندازه 10 متر فاصله طولی دارد، حداقل باید 10 سانتی متر شیب به همراه 6 سانتی متر قطر برای لوله فاضلاب یونیت در نظر بگیرید.

در نتیجه برای نمونه ای که مثال زدیم، حداقل به 16 سانتی متر کف سازی در مطب نیاز داریم، به بیانی دیگر وقتی کفپوش مطب را برمی داریم، باید به اندازه 16 سانتی متر ارتفاع در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم لوله کشی فاضلاب را به صورت توکار انجام دهیم.

در کلیپ زیر آقای مهندس اسماعیلی برای شما توضیح می دهند که مراحل اجرای لوله کشی یونیت دندانپزشکی از کف ساختمان به چه صورت است.

در صورتی که لوله کشی فاضلاب یونیت داندانپزشکی به صورت توکار قابل انجام نبود، یعنی یا صاحب ملک اجازه کنده را نداد و یا ارتفاع مورد نیاز برای شیب بندی لوله فاضلاب در کف سازی وجود نداشت، راهی جز لوله کشی فاضلاب به صورت روکار نیست.

برای این منظور باید لوله فاضلاب از زیر پای یونیت دندانپزشکی از روی دیوار به سمت نزدیک ترین خروجی فاضلاب که می تواند در کفشور آبدارخانه، سرویس بهداشتی و یا کف شور بالکن مطب باشد، هدایت شود.

در صورتی که مطب دندانپزشکی اجاره ای شما امکان لوله کشی توکار را نداشت، می توانید با تماشای کلیپ زیر با مراحل اجرای تاسیسات یونیت دندانپزشکی به صورت روکار آشنا شوید.

  1. توجه به لوله کشی فاضلاب مطب دندانپزشکی

همانطور که از توضیحات داده شده در قسمت فوق متوجه شدید، مهمترین نکته تاسیساتی که باید در زمان اجاره مطب دندانپزشکی مد نظر قرار دهید، لوله کشی فاضلاب مطب است، چون در اجرای لوله های فاضلابی شیب بندی لوله ها بسیار مهم بوده و باید فضای کافی برای این کار وجود داشته باشد.

علاوه بر این یکی از بزرگترین دردسرهایی که برای پزشکان دندانپزشکی با تاسیسات مطب ایجاد می شود این است که بعد از مدت کوتاهی لوله های فاضلابی مسدود می شوند. در چنین شرایطی عمل ساکشن یونیت نمی تواند به خوبی کار کند و حتی احتمال بالا زدن کفشور مطب نیز وجود دارد.

به همین دلیل توصیه می شود اولاً از لوله فاضلاب در سایز و شیب بندی مناسب استفاده شده و همچنین برای هر صندلی دنداپزشکی یک عدد خروجی فاضلاب در نظر گرفته شود.

در مقابل لوله کشی آب و لوله کشی هوای یونیت دندانپزشکی اصلاً مهم نیستند و هیچ محدودیت خاصی برای آن وجود ندارد، چون شیب بندی برای لوله کشی آب و هوای یونیت مهم نیست.

آقای مهندس اسماعیلی در کلیپ زیر از اهمیت شیب دهی لوله ها در تاسیسات مطب دندانپزشکی با شما صحبت می کنند.

  1. در نظر گرفتن محل مناسب برای قرارگیری کمپرسور هوا

در صورتی که مطب اجاره ای شما بالکن داشته باشد، بهترین محل برای نصب کمپرسور هواست چون صدای این دستگاه بالاست و قرار دادن کمپرسور در بالکن صدای آن را تا حد زیادی از فضای داخلی مطب دور می کند.

  1. توجه به سیستم برق مطب دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی برای راه اندازی نیاز به برق دارد، به همین دلیل نکته مهم دیگر که باید به آن توجه داشته باشید، سیستم برق رسانی مطب دندانپزشکی اجاره ای است.

خوشبختانه مصرف برق یونیت دندانپزشکی چندان بالا نیست، بنابراین می توان دوشاخه یونیت را به پریز معمولی برق ساختمان اتصال داد تا برق یونیت تامین شود. با این حال در مواقعی که قصد داشته باشیم باکس تاسیساتی یونیت را به صورت توکار در مطب اجرا کنیم، می توانیم محلی را به منظور قرارگیری کابل برق یونیت را نیز در نظر بگیریم.

اما در مورد دستگاه ساکشن مرکزی داستان کمی متفاوت است، اگر بخواهیم برای مطب دندانپزشکی خود دستگاه ساکشن مرکزی داشته باشیم، باید سیستم برق مورد نیاز ساکشن را فراهم کنیم.

با این توضیح که دستگاه ساکشن مرکزی یک عدد کابل فرمان دارد که از هر یونیت دندانپزشکی به ساکشن وصل شده است تا زمانی که دندانپزشک نازل ساکشن را از جای خود برمی دارد، فرمان از طریق این کابل به ساکشن مرکزی ارسال می شود تا ساکشن روشن شده و مکش انجام گردد.

بنابراین در صورتی که بخواهیم برای مطب دندانپزشکی اجاره ای خود ساکشن مرکزی در نظر بگیریم باید در محل نصب ساکشن مرکزی برق پاور دستگاه تعبیه شود تا برق دستگاه از همان نقطه تامین شود.

اگر مطب دندانپزشکی بزرگ تر باشد، حتی ارتباطات داخلی برق مطب نیز باید وجود داشته باشد تا دستگاه های مختلف در مطب با هم مرتبط باشند. به عنوان مثال از اتاق عکسبردای به یونیت دنداپزشکی و یا از یونیت دندانپزشکی به میز منشی ارتباط برقی وجود دارد تا پزشک بتواند به راحتی با دستیار خود در تماس باشد.

نورپردازی در مطب دندانپزشکی

  1. چک کردن سیستم حرارت مرکزی و سرمایش ساختمان مطب

مطمئناً شما دوست ندارید در روزهای گرم تابستان بیمار به دلیل گرمای هوای مطب به شما مراجعه نکند و یا خودتان از شدت گرمای هوا تمرکز لازم را برای درمان بیمار نداشته باشید. همین موضوع برای تامین آسایش خود و بیمارانتان در هوای سرد نیز صادق است.

بنابراین بسیار مهم است که پیش از اجاره مطب سیستم تهویه مطبوع مطب را تست کرده و مطمئن شوید که گرمایش و سرمایش مطب به بهترین شکل ممکن کار می کند. گرمایش مطب می تواند از یکی از منابع سیستم های حرارت مرکزی از قبیل پکیج و یا موتورخانه باشد و سرمایش مطب نیز با کمک کولر گازی، هواساز و یا کولر آبی تامین شود.

  1. توجه به فشار آب مطب

یکی از ملزمات مطب دندانپزشکی دسترسی به آب بهداشتی است که از آن برای روشویی، قسمت دهانشویی یونتیت دندانپزشکی، سرویس بهداشتی مطب و آبدارخانه استفاده می شود.

بیمار باید پس از اتمام جراحی و پروسه دندانپزشکی خود دهانش را با آب داخل دهانشویه یونیت دندانپزشکی تمیز کند، اگر تعداد یونیت های دندانپزشکی در یک مطب زیاد بوده و فشار آب مطب پایین باشد، دهانشویه یونیت به خوبی کار نکرده و بیمار اذیت می شود.

اگر می خواهید نکات مهم تاسیساتی اجاره مطب دندانپزشکی را از زبان یک مهندس تاسیساتی بشنوید، توصیه می کنیم در کلیپ زیر به صحبت های آقای مهندس اسماعیلی گوش دهید.

توصیه می کنیم برای رسیدن به یک جمع بندی کامل کلیپ زیر را تماشا کنید تا با بایدها و نبایدهای تاسیسات یونیت دندانپزشکی آشنا شوید.

جمع بندی

همانطور که می دانید مطب دندانپزشکی از جمله محل هایی است که پیش از راه اندازی نیاز به تجهیزات مختلفی دارد که یکی از مهمترین آن ها یونیت دندانپزشکی است که کل عملیات درمانی برای بیمار با کمک ابزار و وسایل تعبیه شده در یونیت انجام می شود و تجهیزات دندانپزشکی شما تنها زمانی بازدهی دارند که تاسیسات متصل به آن ها به خوبی نصب و اجرا شوند.

به همین دلیل توصیه می کنیم حتماً از یک گروه مجرب برای اجرای تاسیسات مطب دندانپزشکی خود کمک بگیرید. گروه تاسیسات 24 ساعته سابقه کاری درخشانی در اجرای تاسیسات مطب های دندانپزشکی دارد. مخصوصاً اگر مطب دندانپزشکی شما اجاره ای باشد، این مجموعه می تواند بهترین خدمات تاسیساتی را برای مطب شما اجرا کند.

حتی شما می توانید با کارشناسان و مهندسین تاسیساتی گروه تاسیسات 24 ساعته به صورت رایگان مشورت کنید تا بهترین و مناسب ترین روش لوله کشی را برای تاسیسات مطب اجاره ای دندانپزشکی خود انتخاب و اجرا کنید.

مجری تاسیسات 24 ساعته در حال اجرای تاسیسات مطب دندانپزشکی

اجرای تاسیسات در مطب های دندانپزشکی همراه با 5 سال ضمانت تضمین خدمات به شما پزشکان گرامی عرضه می شود تا دیگر بابت کیفیت کار انجام شده توسط این گروه حرفه ای هیچ نگرانی نداشته باشید.

کلیپ زیر را ببینید تا از رضایت مندی آقای دکتر رفعی از اهمیت تاسیسات در مطب دندانپزشکی باخبر شوید.

همچنین در کلیپ زیر خانم دکتر بنفشه ایزدی از رضایت مندی خود بابت خدمات دریافتی از گروه تاسیسات 24 ساعته به منظور راه اندازی مطب دندان پزشکی خود با شما صحبت می کنند.

در انتها از شما دعوت می کنیم تنها دو نمونه از پروژه های اجرای تاسیسات مطب دندانپزشکی را مشاهده کنید که توسط مجریان تاسیسات 24 ساعته انجام شده است. پروژه اول اجرای کامل تاسیسات یونیت و آب و فاضلاب مطلب دندان پزشکی است.

در کلیپ زیر نمونه پروژه اجرای صفر تا صد تاسیسات مطب دندانپزشکی را مشاهده می کنید که در مطب دکتر جمشیدی و توسط گروه تاسیسات 24 ساعته انجام شده است.

پس اگر شما هم برای اجرای تاسیسات مطب دندانپزشکی خود به دنبال گروه حرفه ای و کاربلد هستید، کافیست همین الان برای ثبت سفارش فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • تاسیسات مطب دندانپزشکی شامل لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب، لوله کشی هوا، لوله کشی ساکشن مرکزی، سیستم برق کشی و گرمایش و سرمایش ساختمان است.
  • در مطب های دندانپزشکی اجاره ای دست شما برای اجرای تاسیسات دندانپزشکی مورد نیاز بسته تر است و باید قبل از انجام هرگونه تغییرات و کنده کاری با صاحب ملک مشورت کنید.
  • از بین تاسیسات مختلف در مطب دندانپزشکی، لوله کشی فاضلاب مطب و یونیت های دندانپزشکی از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.
  • لوله کشی آب و لوله کشی هوای یونیت داندان پزشکی باید با استفاده از لوله باکیفیت و مقاوم صورت بگیرد که کاملاً آب بند و هوا بند باشد.

اگر با وجود توضیحات داده شده در این مطلب نیاز به راهنمایی های بیشتر دارید، توصیه می کنیم سوالات خود را در بخش نظرات این مطلب قرار دهید تا کارشناسان تاسیسات 24 ساعته در کمترین زمان ممکن به آن ها پاسخ دهند.

منبع انگلیسی

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

برخی از سوابق کاری ما مربوط به لوله کشی یونیت، ساکشن و ... در دندانپزشکی

 

 

اشتراک گذاری این صفحه