حیاتی ترین سیستم در مطب دندانپزشکی به تاسیسات آن از قبیل لوله کشی فاضلاب، لوله کشی آب، لوله کشی ساکشن و لوله کشی هوای یونیت دندانپزشکی مربوط می شود.

به دلیل آشنایی هرچه بیشتر و بهتر شما با نحوه اجرای تاسیسات مطب دندانپزشکی فیلم زیر را آماده کرده ایم که در آن روش لوله کشی مربوط به یونیت و سرویس بهداشتی داخل مطب دندانپزشکی را مشاهده می کنید.

محل قرارگیری فیلم

دیالوگ فیلم

این پروژه مربوط به یکی از مشتریان گروه تاسیسات 24 ساعته است که کارفرما قصد نصب یک عدد یونیت دندانپزشکی و همچنین اضافه کردن یک عدد سرویس بهداشتی به این واحد را دارد.

برای اجرای تاسیسات یونیت دندانپزشکی لازم است تا ابتدا سیستم لوله کشی فاضلاب را طراحی و اجرا کنیم، بنابراین اول زیرساخت کار را اجرا کنیم تا شیب بندی و محدودیت ها بررسی شوند و بعد از آن به سراغ لوله کشی خطوط آب سرد و گرم، لوله کشی هوا و لوله کشی ساکشن در مطب می رویم.

تنها محل موجود برای خط اصلی فاضلاب در داخل سرویس بهداشتی این مطب است که یک توالت ایرانی در آن نصب شده است. از خط لوله فاضلاب منتهی به سرویس بهداشتی دو انشعاب در دو سایز متفاوت می گیریم.

قرار است از انشعاب سایز کوچک تر برای خط فاضلاب دستگاه یونیت استفاده کنیم که به انتهای سالن ختم می شود و برای خط فاضلاب سرویس بهداشتی جدید از انشعاب سایز بزرگ تر با لوله 110 استفاده می کنیم.

بر اساس استاندارد کارشناسان باید برای خط فاضلاب یونیت دندانپزشکی از لوله پلیکا سایز 50 استفاده کنیم تا جوابگوی نیاز سیستم باشد. امتداد خط فاضلاب یونیت به باکس تاسیسات یونیت ختم می شود و در ادامه خط فاضلاب مربوط به روشویی کنار یونیت به خط اصلی فاضلاب یونیت متصل می شود.

باکس تاسیسات یونیت دندانپزشکی در کنار یونیت تعبیه می شود که حاوی یک خط فاضلاب، یک خط ساکشن مرکزی، یک خط آب و یک خط هوا است. تمام این خطوط در مجاورت یکدیگر در داخل باکس تاسیسات یونیت قرار می گیرند.

فیلم نحوه اجرای تاسیسات مطب دندانپزشکی 1

خط لوله ساکشن مرکزی یونیت از قسمت باکس تاسیسات به دستگاه ساکشن تعبیه شده در کنار واحد منتهی می شود. برای این منظور از لوله پلیکا سایز 40 استفاده می شود. البته سایز لوله ساکشن یا مکش با توجه به استانداردهای دستگاه ساکشن تعیین می گردد.

نکته مهم اینکه به دلیل سهولت حرکت مواد در داخل لوله مکش و پیشگیری از گرفتگی این لوله از دو عدد اتصال 45 درجه به جای زانویی 90 درجه در مسیر لوله کشی ساکشن مرکزی استفاده می کنیم.

دستگاه ساکشن یک قسمت مکش و یک قسمت خروجی فاضلاب دارد، بنابراین به دو خط لوله یکی برای مکش ساکشن و یکی برای تخلیه فاضلاب نیاز دارد. ابتدای خط مکش دستگاه ساکشن به یونیت وصل می شود و فاضلاب خروجی دستگاه ساکشن مرکزی به خط اصلی فاضلاب در سرویس بهداشتی متصل می گردد.

برای دسترسی به توضیحات جامع تر در خصوص نحوه اجرای لوله کشی ساکشن مرکزی یونیت داندانپزشکی لینک مقاله را لمس کنید.

فیلم نحوه اجرای تاسیسات مطب دندانپزشکی 2

علاوه بر لوله ساکشن مرکزی قرار است دیگر خروجی های فاضلاب از جمله توالت فرنگی، کفشور، روشویی و طی شور به خط اصلی فاضلاب در این مطب وصل شوند. به همین دلیل انشعابات مورد نیاز برای هر یک از این تجهیزات را به لوله اصلی فاضلاب اتصال می دهیم.

در این پروژه به دلیل نصب روشویی جدید باید محل قرارگیری پریزهای مطب جابجا شوند تا بتوان لوله کشی آب سرد و گرم و فاضلاب روشویی را در آن نقطه انجام داد.

اگر می خواهید با نحوه لوله کشی آب مطب دندانپزشکی آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم روی لینک مقاله بزنید.

جمع بندی

با مشاهده فیلم و همچنین مطالعه توضیحات داده شده با نحوه اجرای تاسیسات یونیت دندانپزشکی آشنا شدید. همانطور که خود نیز مشاهده کردید طراحی سیستم لوله کشی فاضلاب، ساکشن و آب در مطب دندانپزشکی بسیار پیچیده بوده و نیاز به تخصص دارد. از همه مهمتر دستگاه ساکشن مرکزی و یونیت دندانپزشکی تنها زمانی بهترین عملکرد خود را نشان می دهند که به درستی لوله کشی شده باشند.

فیلم نحوه اجرای تاسیسات مطب دندانپزشکی 3

گروه تاسیسات 24 ساعته با همراهی جمعی از تکنسین ها و متخصصین باتجربه و ماهر نه تنها می تواند برای مشاوره رایگان در کنار شما باشد، بلکه خدمات اجرایی تاسیسات مطب دندانپزشکی را همراه با ضمانت گارانتی تضمین خدمات به شما عرضه می کند.

فیلم دکتر رفیعی

برای ثبت سفارش خود به منظور اجرای تاسیسات مطب دندانپزشکی و بهره مندی از بازدید و مشاوره رایگان متخصصین این مجموعه همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار را پر کنید.

اشتراک گذاری این صفحه