در زمان طراحی تاسیسات مطب و جایگذاری یونیت دندانپزشکی یک سری استانداردها باید رعایت شوند که در صورت عدم توجه به آن ها ممکن است کل عملکرد یونیت و سیستم تاسیسات متصل به آن دچار اختلال شوند.

به دلیل اهمیت این موضوع فیلم زیر را برای شما آماده کرده ایم تا از بایدها و نبایدهای تاسیسات یونیت دندانپزشکی بهتر مطلع شوید.

مهمترین نکاتی که باید در زمان طراحی تاسیسات یونیت دندانپزشکی به آن ها دقت کنید:

  1. فاصله یونیت از طرفین

فاصله یونیت دندانپزشکی از قسمت جلو، پشت و دو طرف آن دارای یک سری استانداردهایی است که باید در زمان جایگذاری یونیت به آن ها دقت شود. به عنوان مثال حداقل عرض اتاق محل قرارگیری یونیت باید 2.5 متر باشد. در این مقیاس حدوداً 1 الی 1.25 متر عرض دستگاه یونیت را در نظر می گیرند و باقی فاصله را به سمت راست و چپ صندلی یونیت اختصاص می دهند.

سمت چپ یونیت دندانپزشکی تا دیوار اتاق را در فاصله کمتری در نظر می گیرند، چون عملاً نیاز خاصی به آن فضا نیست و فقط برای مواقعی مورد نیاز است که دستیار پزشک قصد کمک به دکتر را دارد. اما فاصله سمت راست یونیت تا دیوار اهمیت بیشتری دارد، چرا که قرار است بیمار از همان سمت بر روی صندلی یونیت بنشیند و از طرفی متعلقات دستگاه یونیت از همان سمت می چرخند.

قسمت جلویی یونیت باید تا دیوار روبرو فاصله دار باشد تا در زمان قرار دادن صندلی یونیت در حالت خوابیده پای بیمار به کمد و یا دیوار جلویی برخورد نکند، همچنین باید فضای مورد نیاز برای بازشوی کمدها در جلوی یونیت در نظر گرفته شود.

همانطور که دو طرف و سمت جلویی یونیت در زمان جایگذاری صندلی بسیار مهم است، قسمت پشتی یونیت نیز باید در فاصله حساب شده از دیوار پشتی قرار بگیرد تا پزشک بتواند در زمان کار بر روی دندان بیمار به راحتی با صندلی خود در قسمت پشتی صندلی یونیت چرخش داشته باشد.

فیلم بایدها و نبایدهای تاسیسات یونیت دندانپزشکی 1

  1. محل قرارگیری باکس تاسیسات یونیت

در طراحی تمام یونیت های دندانپزشکی یک عدد باکس به منظور تعبیه تجهیزات مربوط به تاسیسات یونیت در نظر گرفته می شود. در برخی از یونیت ها باکس تاسیسات به صورت یک تکه با صندلی طراحی می شود. در نتیجه امکان جداکردن باکس از صندلی وجود ندارد.

در چنین مواقعی مرجع ما در طراحی تاسیسات یونیت محل قرارگیری باکس است، بنابراین صندلی یونیت را با توجه به محل باکس تاسیسات آن در داخل اتاق جایگذاری می کنیم.

اما در مدل های دیگر باکس و صندلی یونیت از هم جدا هستند. در چنین دستگاه هایی می توان محل قرارگیری صندلی یونیت را با توجه به متراژ اتاق تغییر داد و فقط باکس تاسیسات است که در جای خود ثابت بسته می شود.

بنابراین بسیار مهم است که در زمان طراحی تاسیسات مطب و یونیت دندانپزشکی به کاتالوگ یونیت دسترسی داشته باشیم تا بر اساس مدل صندلی یونیت به جایگذاری تاسیسات اقدام کنیم.

  1. جنس و سایز لوله های تاسیسات یونیت

در داخل باکس تاسیسات تمام یونیت های دندانپزشکی تعدادی لوله بکار گرفته شده اند که به عنوان لوله مکش یا ساکشن، لوله هوا، لوله آب سرد ورودی به دهان شویه و لوله فاضلاب خروجی از دهان شویی شناخته می شوند. برای انتخاب سایز و جنس این لوله ها به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • جنس لوله انتخابی برای لوله آب و هوا یونیت می تواند پنج لایه و یا تک لایه آذین باشد، اما هرگز نمی توانیم از لوله پلیکا برای این منظور استفاده کنیم. برای اطلاع از نحوه لوله کشی یونیت دندانپزشکی روی لینک مقاله بزنید.
  • لوله فاضلاب یونیت بایستی لوله نیمه قوی با ضخامت حداقل 3 سانتی متر باشد و باید از نصب لوله فاضلاب ضعیف اجتناب کنیم چون این جنس از لوله فاضلاب برای یونیت دندانپزشکی اصلاً مورد تایید نیست.
  • برای انتخاب سایز لوله فاضلاب یونیت بهتر است به کاتالوگ صندلی یونیت مراجعه شود.
  • سایز لوله فاضلاب باید با توجه به تعداد یونیت ها محاسبه شود تا اختلالی در تخلیه فاضلاب یونیت ها ایجاد نشود.
  • برای سایزبندی لوله آب و هوای یونیت دندانپزشکی باید به تعداد یونیت ها دقت کنیم. هر چه تعداد یونیت ها بیشتر باشد از لوله آب و هوا در سایز بزرگ تر نیاز داریم.
  • اگر لوله کشی آب مطب دندانپزشکی و لوله کشی هوای یونیت را به شکل سری یا انشعابی انجام می دهیم، لازم است سایز لوله در یونیت آخر کوچکتر شود تا فشار آب و هوا به صورت یکسان در بین یونیت ها تقسیم شود.

فیلم بایدها و نبایدهای تاسیسات یونیت دندانپزشکی 2

  1. چیدمان لوله ها در داخل باکس تاسیسات

آرایش لوله های داخل باکس تاسیسات یونیت دندانپزشکی با توجه به مدل باکس تعیین می شود. به عنوان مثال در داخل باکس مستطیل شکل یونیت باید لوله های آب، هوا و فاضلاب به صورت خطی طراحی شوند تا باکس بتواند به راحتی در محل خود قرار بگیرد. بنابراین باید بر اساس کاتولوگ یونیت از نقشه باکس باخبر باشیم.

  1. طراحی و اجرای سیستم برق یونیت دندانپزشکی

بهتر است در زمان طراحی و اجرای تاسیسات آبی یونیت سیستم برق رسانی و کابل کشی یونیت نیز انجام شود تا برای اتصال یونیت به برق نیازی به دوشاخه جداگانه بر روی دیوار نباشد. به همین دلیل سیستم برق یونیت را در داخل باکس تاسیسات آن تعبیه می کنند.

  1. دقت در انتخاب سایز ساکشن مرکزی

در برخی از مطب ها از ساکن مرکزی برای تخلیه فاضلاب یونیت استفاده می شود. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب و اجرای لوله ساکشن مرکزی با کارشناس فروشنده ساکن مشورت کنیم و یا کاتالوگ ساکشن را بررسی کنیم تا از سایز مناسب لوله ساکشن مطلع شویم. چون سایز لوله ساکشن مرکزی با توجه به تعداد یونیت ها می تواند تغییر پیدا کند.

به عنوان مثال اگر برای ساکشن سه دستگاه از لوله سایز 32 استفاده کنیم، دستگاه ساکشن مرکزی به خوبی کار نمی کند و مکش مناسبی نخواهد داشت. اگر می خواهید از نحوه لوله کشی ساکشن مرکزی دندانپزشکی مطالعه شوید، روی لینک مقاله بزنید.

فیلم بایدها و نبایدهای تاسیسات یونیت دندانپزشکی 3

جمع بندی

قطعاً با توجه به توضیحات داده شده از اهمیت حضور نیروی متخصص به منظور طراحی و اجرای تاسیسات یونیت دنداپزشکی با خبر شدید.

گروه تاسیسات 24 ساعته با همراهی جمعی از تکنسین ها و متخصصین تاسیساتی کشور این افتخار را دارد تا برای طراحی و اجرای صفر تا صد تاسیسات مطب دندانپزشکی به جامعه پزشکان کمک کند.

شما می توانید ضمن برخورداری از بازدید رایگان تکنسین های حرفه ای این مجموعه تمام خدمات تاسیسات یونیت و مطب دندانپزشکی را همراه با گارانتی تضمین کیفیت دریافت کنید.

به منظور بهره مندی از بازدید و مشاوره رایگان و ثبت سفارش خود همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

در کلیپ کوتاه زیر خانم دکتر بنفشه ایزدی از رضایت مندی خود مبنی بر استفاده از خدمات گروه تاسیسات 24 ساعته برای شما صحبت می کنند.

همچنین می توانید با مشاهده فیلم زیر با یکی از ده ها نمونه پروژه های دندانپزشکی صورت گرفته توسط تکنسین های گروه تاسیسات 24 ساعته آشنا شوید.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

 

اشتراک گذاری این صفحه