اگر با انواع و اقسام تاسیسات ساختمانی از جمله سیستم های برودتی، حرارتی، روشنایی، امنیتی، بهداشتی، ارتباطی و ده ها مدل دیگر آشنایی داشته باشید راحت تر می توانید تاسیسات مورد نیاز ساختمان خود را انتخاب و راه اندازی کنید.

به همین دلیل ما در این مطلب جامع به معرفی انواع تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان به همراه کاربرد و روش طراحی آن ها پرداخته ایم. پس اگر قصد احداث ساختمان دارید، اما برای طراحی تاسیسات آن نیاز به اطلاعات دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

 

تاسیسات ساختمانی چیست؟

یکی از مهمترین و حیاتی ترین بخش های هر ساختمان تاسیسات آن است که در واقع زیربنای اصلی آسایش و آرامش ساکنین برای زندگی و کار در ساختمان را مهیا می کند.

به همین دلیل وقتی بخواهید یک ساختمان را از صفر بسازید، مهمترین بخشی که باید در نظر بگیرد تاسیسات است، تاسیسات خود به زیرمجموعه های ختلفی از جمله سیستم های گرمایشی، سرمایشی، لوله کشی، تهویه مطبوع، برق رسانی، خطوط تلفن، گازکشی و دیگر قسمت ها تقسیم بندی می شود که در ادامه همین مطلب توضیحات جامع در خصوص هر یک را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

طراحی تاسیسات ساختمانی

کلیدی ترین اصلی که باید در زمان مهیا کردن تاسیسات در ساختمان در نظر داشته باشید، طراحی صحیح این سیستم به صورت اصولی و صحیح است.

در غیر این صورت تاسیسات عمر کوتاهی خواهند داشت و سریعاً به بازسازی و تعمیرات تاسیسات ساختمان نیاز پیدا خواهند کرد. حتی ممکن است طراحی غیراصولی تاسیسات به ایجاد خطرات جانی برای ساکنین نیز ختم شود.

به همین دلیل است که امروزه برخلاف زمان های گذشته طراحی تاسیسات ساختمان را فقط به مهندسین تاسیسات و معماران حرفه ای می سپارند. این افراد وظیفه دارند تاسیسات ملک را بر اساس فاکتورهایی از جمله شرایط معماری ساختمان، شرایط اقلیمی محل ساخت ساختمان، نحوه ساخت و شکل فیزیکی بنا و مخصوصاً بر اساس قوانین درج شده در مباحث ملی ساختمان سازی طراحی کنند.

در زمان طراحی ساختمان نقشه تاسیسات مورد نیاز در بنا توسط مهندس تاسیسات طراحی می شود، با این کار معمار ساختمان می تواند طراحی سایر بخش های بنا را به سادگی هر چه تمام تر انجام دهد. چرا که تمام بخش های معماری بر روی نقشه تاسیسات به چشم می خورد.

به عنوان مثال اگر طراحی الکتریکی ساختمان بر روی نقشه پیاده سازی شوند، سیم کشی های برق و روشنایی در قسمت ورودی ساختمان و حتی چراغ های دیواری برای نورپردازی داخلی و خارجی بنا کاملاً قابل دید هستند.

پس اگر استانداردها و الزامات قانونی درج شده در مباحت ملی ساختمان سازی در زمان طراحی تاسیسات ساختمان رعایت نشوند، خسارت ها و مشکلات زیادی برای معماری و ساخت بنا ایجاد می شود.

 به همین دلیل مبحث طراحی تاسیسات ساختمان نه تنها یکی از پیچیده ترین اقدامات، بلکه یکی از مهمترین مباحث بوده که کوچک ترین خطا در آن می تواند طراحی کل بنا را تحت الشعاع قرار داده و هزینه های سنگینی برای مالک ساختمان ایجاد کند.

بنابراین پیشنهاد متخصصین صنعت ساختمان سازی این است که هزینه اولیه طراحی تاسیسات ساختمان را متقبل شوید تا مجبور نباشید بابت طراحی غیر اصولی تاسیسات در ساختمان هزینه های هنگفت تر بابت بازسازی تاسیسات مکانیکی ساختمان و همچنین بازسازی تاسیسات الکتریکی بنا بپردازید.

انواع تاسیسات ساختمانی 1

انواع تاسیسات ساختمانی

فکر می کنیم با توجه به توضیحاتی که تا این قسمت از متن در خصوص معرفی تاسیسات ساختمانی داده ایم با انواع این سیستم آشنا شده باشید، با این حال در این بخش نیز اضافه می کنیم که تاسیسات ساختمانی به دلیل تنوع زیاد به دو دسته کلی مکانیکی و الکتریکی تقسیم بندی می شوند.

البته بعضی نیز انواع تاسیسات ساختمان را به سه گروه تاسیسات الکتریکی، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات تهویه مطبوع دسته بندی می کنند، که ما در این مطلب بر روی تقسیم بندی مدل اول تمرکز کرده و بخش های هر گروه از تاسیسات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی را به طور کامل به شما معرفی خواهیم کرد.

 

تاسیسات مکانیکی چیست؟

تاسیسات مکانیکی خود به دو دسته کلی تاسیسات مکانیکی صنعتی و تاسیسات مکانیکی ساختمانی تقسیم بندی می شود. تاسیسات مکانیکی صنعتی بیشتر با انتقال آب و فاضلاب، تصفیه آب آشامیدنی و تولید انرژی از سیالات سر و کار دارد که ما در این مطلب وارد این حوزه نمی شویم و تنها به بررسی انواع تاسیسات مکانیکی ساختمان می پردازیم.

تاسیسات مکانیکی ساختمان شامل مجموعه ای از سازه ها و تجهیزات است که سیستم های داخلی ساختمان را به منظور بهبود آسایش برای زندگی و کار ساکنین فراهم می کند.

اگر تاسیسات مکانیکی را از یک ساختمان حذف کنیم، عملاً آن بنا غیرقابل سکونت شده و می توان آن را به خرابیه ای تشبیه کرد. به همین دلیل زیرمجموعه های متنوعی از جمله تاسیسات بهداشتی، تهویه مطبوع، گازرسانی، آتش نشانی، سونا، استخر و جکوزی در بخش تاسیسات مکانیکی ساختمان ها طراحی شده اند تا طول عمر و بقای یک ساختمان را تضمین کنند. در ادامه همین مطلب به معرفی تمام بخش های گفته شده خواهیم پرداخت.

 

تاسیسات گرمایشی و سرمایشی

یکی از مهمترین بخش های تاسیسات مکانیکی در ساختمان به تاسیسات گرمایشی و سرمایشی مربوط می شود. این بخش از تاسیسات محیطی راحت از نظر دمایی و کیفیت هوا در داخل ساختمان ایجاد می کند.

  • تاسیسات سرمایشی

این سیستم وظیفه دارد که آب یا سیال سرد شده را در نقطه ای خارج از ساختمان تولید کرده و سپس آن را به قسمت های مختلف داخل ساختمان بفرستد. همچنین از این سیستم به منظور خارج کردن حرارت، کنترل رطوبت و بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان استفاده می شود.

معمولاً تاسیسات سرمایشی را در بیرون از ساختمان همچون پشت بام، موتورخانه یا زیرزمین نصب و راه اندازی می کنند. از جمله تجهیزاتی که به عنوان وسایل سرمایشی برای تولید و انتقال سرما به محیط داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند می توان به انواع کولرهای آبی، کولرهای گازی، اسپلیت ها، داکت اسپلیت ها، چیلرها، هواسازها و فن کوئل ها اشاره کرد که یا به صورت تبریدی و یا تهویه ای به سرمایش ساختمان کمک می کنند.

اگر سرمایش ساختمان مبتنی بر تهویه باشد، کنترل حرارت و بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان با حداقل انرژی و حتی در ساختمان های انرژی صفر، بدون صرف انرژی انجام می شود.

در این نوع سیستم ساختمان طوری طراحی شده که از عوامل طبیعی مثل باد، رطوبت، حرارت زیر زمین و تابش و همچنین عامل مصنوعی یعنی فن برای تولید سرمایش استفاده شود. اما در سیستم سرمایشی مبتنی بر تبرید، از وسایلی برای جریان مایع مبرد به محیط داخلی استفاده می شود تا این مایع حرارت محیط را جذب کرده و دما را کاهش دهد.

انواع تاسیسات ساختمانی 2 

  • تاسیسات گرمایشی

تاسیسات گرمایشی برای کنترل و حفظ حرارت در سطح قابل قبول در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم گرمایشی در یک ساختمان می تواند به صورت گرمایش مرکزی همچون موتورخانه و پکیج و یا سیستم گرمایش تبریدی باشد.

معمولاً از وسایلی مانند بخاری، شومینه، رادیاتورها، آبگرمکن ها، پکیج های دیواری و زمینی، فن کویل ها، داکت اسپلیت ها، هواسازها، دستگاه های جدید VRF، دستگاه های جدید GHP و موتورخانه ها به عنوان منابع تولید گرما در تاسیسات گرمایشی ساختمان ها یاد می شود.

از جمله اجزای تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ساختمان و عملکرد آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمپرسور: افزاینده فشار و دما و انتقال مبرد به کندانسور
  • کندانسور: تبدیل کننده گاز به مایع و هدایت کننده مبرد با فشار بالا به سمت فیلتر یا شیر انبساط
  • اوپراتور: تبدیل کننده مبرد به گاز سرد و هدایت آن به کمپرسور برای تکرار چرخه تبرید
  • دمنده: هدایت کننده هوای خنک به فضای داخلی ساختمان
  • فن: کاهنده دمای مبرد و تامین نیروی مکانیکی مورد نیاز برای تنظیم و گردش هوا در سیستم
  • فیلتر: مانعی برای ورود ذرات اضافی و رطوبت
  • شیر انبساطی: کاهنده فشار و دما، تبدیل کننده مبرد به مایع دو فازی و انتقال آن به اوپراتور

 انواع تاسیسات ساختمانی 3

تاسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب)

مهره کلیدی دیگر که در تاسیسات مکانیکی ساختمان جایگاه ویژه ای دارد، تاسیسات بهداشتی است که خود مجموعه ای از سیستم های لوله کشی و لوازم بهداشتی به منظور توزیع آب بهداشتی، جمع آوری و دفع فاضلاب، هواکش فاضلاب و دفع آب باران است.

برخی تاسیسات بهداشتی ساختمان را با لوله کشی آب و لوله کشی فاضلاب می شناسند، چرا که مهمترین نقش این بخش تامین آب مصرفی و دفع آب های خاکستری فاضلاب است. با این حال بهتر است تاسیسات بهداشتی را به چهار بخش لوله کشی آب مصرفی، لوله کشی فاضلاب، لوله کشی هواکش و لوله کشی آب باران تقسیم بندی کرد.

  • لوله کشی آب مصرفی

اصلی ترین کاربرد تاسیسات بهداشتی در یک ساختمان به تامین و توزیع آب بهداشتی برای مصارفی مثل آشامیدن و شستشو است. آب آشامیدنی از طریق سیستم لوله کشی شهری وارد ساختمان شده و پس از عبور از کنتور آب با کمک لوله کشی های داخلی به بخش های مصرفی داخل ساختمان هدایت می شود.

آب مصرفی خود به دو گروه سرد و گرم تقسیم بندی می شود. برای تامین آب گرم مصرفی در ساختمان ها از تجهیزاتی همچون آبگرمکن های دیواری و یا ایستاده، پکیج های دیواری و یا زمینی و سیستم موتورخانه استفاده می شود.

از جمله لوله هایی که می توان از آن ها برای انتقال آب گرم تولید شده در تجهیزات حرارتی استفاده کرد، لوله های CPVC،  PEX و مسی هستند که از بین آن ها لوله های PEX یا چند لایه به دلیل مزیت های فراوان همچون انعطاف پذیری، مقاومت بی نظیر در برابر حرارت، سهولت در نصب، کیفیت عالی و سرعت اجرایی بالاتر به عنوان بهترین لوله قابل استفاده در سیستم لوله کشی آب گرم مصرفی یاد می شود.

از روش های مختلفی برای اجرای لوله کشی آب مصرفی ساختمان ها استفاده می شود که به دو گروه بزرگ لوله کشی آب روکار و لوله کشی آب توکار تقسیم بندی می شوند. در قسمت زیر شما را با زیرمجموعه های لوله کشی آب روکار و توکار آشنا می کنیم:

هر کدام از روش های لوله کشی آب ذکر شده مزایا و معایب خاص خود را دارند و در نهایت باید با توجه به موقعیت ساختمان و صلاح دید مالک روش مد نظر انتخاب شود.

 انواع تاسیسات ساختمانی 4

  • لوله کشی فاضلاب

بعد از اینکه آب مصرفی در ساختمان مورد استفاه قرار گرفت، باید پسماند آن از طریق سیستم لوله کشی فاضلاب به خارج از ساختمان هدایت شود. بنابراین لوله های انتقال دهنده فاضلاب به لوازم بهداشتی از جمله دستشویی، حمام، سینک، وان، جکوزی، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، روشویی و غیره وصل می شوند. رایج ترین جنس لوله که برای این منظور استفاده می شوند عبارتند از: لوله های ای بی اس، پی وی سی و چدنی.

لوله کشی فاضلاب در ساختمان باید به نحوی انجام شود که آب مصرف شده در ساختمان را با کمک نیروی ثقلی (نیروی وزن) به سیستم فاضلاب شهری در خیابان منتقل کند. به همین دلیل در صورت اجرای غیر اصولی این سیستم احتمال گیر کردن مواد فاضلابی در داخل لوله ها وجود دارد.

روش های رایج لوله کشی فاضلاب در ساختمان ها به دو دسته لوله کشی فاضلاب کف خواب و لوله کی زیر سقفی دسته بندی می شوند که باز هم با توجه به طراحی ساختمان و شرایط مکان یکی از این دو روش برای اجرا در ساختمان انتخاب می شوند.

اگر می خواهید با روش لوله کشی فاضلاب زیر سقفی آشنا شوید پیشنهاد می کنیم لینک مقاله را لمس کنید. همچنین در مورد روش لوله کشی فاضلاب کف خواب به مقاله بهترین روش لوله کشی فاضلاب مراجعه نمایید.

  • لوله کشی هواکش فاضلاب

برای اینکه مواد فاضلابی در داخل سیستم لوله کشی به خوبی حرکت کنند به یک فشار مضاعف نیاز دارند که این نیرو با کمک سیستم لوله کشی هواکش از طریق فشار منفی در پشت پساب ایجاد می شود.

به بیانی دیگر لوله کشی هواکش که به آن سیستم تهویه نیز می گویند با تنظیم فشار درون شبکه لوله کشی از گیر کردن مواد فاضلابی در داخل لوله ها جلوگیری کرده و علاوه بر این گازهای فاضلابی را به بیرون از ساختمان هدایت می کند تا از این طریق مانع از بازگشت آن ها به درون ساختمان شود.

لوله های هواکش فاضلابی را از ابتدای شبکه در طبقه همکف تا بالای پشت بام ادامه داده و حداقل تا یک متر آن را بالا می برند. بنابراین وجود هر گونه مانع در قسمت خروجی لوله هواکش می تواند باعث اختلال در عملکرد سیستم تخلیه فاضلاب شده و گازهای سمی انباشته شده در شبکه فاضلاب را به داخل ساختمان بازگرداند. معمولاً از لوله های UPVC مقاوم در برابر اشعه خورشید به عنوان لوله هواکش استفاده می شود.

  • لوله کشی آب باران

سیستم لوله کشی آب باران عضو تازه واردی در شبکه فاضلاب ساختمان است، چون در گذشته آب باران به همراه مواد فاضلابی از طریق لوله های فاضلاب دفع می شد، اما امروزه سیستم لوله کشی آب باران از لوله کشی فاضلاب جدا شده است تا بتوان آب باران را برای مصارف غیر آشامیدنی از قبیل آبیاری گیاهان مورد استفاده مجدد قرار داد.

از مهمترین اجزای تاسیسات بهداشتی ساختمان می توان به لوله، فیتینگ، شیر، نگهدارنده و لوازم بهداشتی اشاره کرد. اگر می خواهید مبحث بازسازی لوله کشی را مطالعه کنید، روی لینک مطلب بزنید.

 انواع تاسیسات ساختمانی 5

تاسیسات گاز رسانی

حمل و نقل سوخت های گازی و توزیع آن ها بین مصرف کنندگان از مهمترین وظایف تاسیسات گاز رسانی در ساختمان ها محسوب می شود که با توجه به نوع گاز رسانی در یکی از شاخه های زیر دسته بندی می شود:

  • گاز رسانی شهری
  • گاز رسانی صنعتی
  • گاز رسانی پزشکی

شروع لوله کشی گاز در ساختمان ها باید بعد از اتمام مرحله دیوار چینی و پس از تکمیل پرونده و انتخاب پیمانکار انجام می شود. همچنین لازم است بر پایه علوم مهندسی و کارشناسی شده پیاده سازی شود، چون کوچکترین نشتی در لوله ها و اتصالات آن می تواند خسارت های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

در ادامه شما را با مهمترین نکات در زمان اجرای تاسیسات گاز رسانی شهری آشنا می کنیم:

  • قبل از آغاز به کار باید طراحی و نقشه لوله کشی گاز رسانی بر روی کاغذ پیاده شده و تجهیزات گاز رسانی آماده شوند.
  • مسیر عبور لوله های گاز باید در امن ترین حالت ممکن قرار بگیرند.
  • باید کوتاه ترین مسیر ممکن برای عبور لوله های گاز انتخاب شود.
  • مسیر حرکت لوله های گاز نباید هیچ تداخلی با سازه های اصلی بنا و سایر تاسیسات مکانیکی داشته باشند تا از آسیب به دور باشند.
  • بخش های مشترک سیستم لوله کشی گاز ساختمان باید در فضای خارجی قرار بگیرد.
  • مسیر لوله کشی گاز باید به صورت روکار و در معرض دید افراد باشد.
  • استفاده از یک شیر گاز برای چند مصرف کننده خطرناک است، بنابراین هر مصرف کننده باید به یک شیر گاز وصل شود.
  • طراحی لوله کشی گاز را باید به نحوی انجام داد که دستگاه های گازسوز حداقل یک متر از پنجره و پرده نصب شوند.
  • سیستم لوله کشی گاز باید به شکلی طراحی شود که فشار گاز داخل لوله ها از خروجی کنتور تا خروجی هر شیر گاز ثابت باشد.

از مهمترین اجزای تاسیسات گاز رسانی ساختمان می توان به لوله کشی رابط، کنتور و رگلاتور اشاره کرد که سیستم لوله کشی از رگلاتور شروع شده و به شیرهای مصرفی ختم می شود.

 

تاسیسات استخر (استخر، جکوزی، سونا)

مهمترین بخش در زمان راه اندازی استخر، سونا و جکوزی طراحی و نصب تاسیسات مورد نیاز برای این تجهیزات است، به طوری که تاسیسات را سنگ زیربنای استخر، سونا و جکوزی می دانند.

  • تاسیسات استخر

ما در این بخش تاسیسات استخر را به 5 قسمت مجزا تقسیم کرده و کاربرد هر یک را برای شما توضیح می دهیم:

  1. سیستم گردش آب

اصلی ترین بخش در طراحی تاسیسات استخر یک ساختمان سیستم گردش آب است که نه تنها آب را در مدار به گردش در می آورد، بلکه تصفیه آب در حال گردش را نیز انجام می دهد. سیستم گردش آب استخر خود از تجهیزات زیر تشکیل شده است:

  • پمپ
  • انواع شیرآلات
  • یک فیلتر بزرگ برای تصیه آب
  • لوله کشی بین سیستم گردش آب و استخر و جکوزی
  1. سیستم های گرمایشی یا هیترها

برای تامین گرمایش آب استخر و حتی محیط پیرامون این مکان می توان از دو نوع هیتر به نام های پمپ حرارتی و هیتر گازی استفاده کرد. از پمپ های حرارتی به دلیل کارایی بهتر برای بالا بردن دمای کلی استخر استفاده می شود و هیترهای گازی بیشتر به منظور افزایش دمای آب موجود در جکوزی کاربرد دارند.

  1. سیستم کنترل کننده مواد شیمیایی در استخر

بخش بسیار مهمی که سلامت آب داخل استخر را تضمین می کند، به نام سیستم خودکار کنترل کننده مواد شیمیایی استخر شناخته می شود که به صورت کاملاً اتوماتیک سطح و غلظت کلر و ph آب استخر را اندازه گیری و کنترل می کند. این بخش از تجهیزات زیر تشکیل شده است:

  • سیستم اندازه گیری و آنالیز خودکار مقدار مواد شیمیایی داخل آب
  • دستگاه کلرزنی نمکی
  • مخزن اسید
  • پمپ تزریق

توجه داشته باشید که معمولاً در استخرهای عمومی از دستگاه های اندازی گیری ترکیبات شیمیایی آب، دستگاه کلرزنی، مخزن اسید و پمپ تزریق به عنوان بخش جدانشدنی از تاسیسات استخر استفاده می شود، هرچند افرادی که مایل باشند می توانند در استخر خانگی خود نیز از این تجهیزات برای حفظ سلامت آب استفاده کنند.

  1. سیستم روشنایی استخر

قسمت جدانشدنی از تاسیسات استخر به نورپردازی یا روشنایی این مکان مربوط می شود. کل چراغ هایی که در داخل و اطراف استخر نصب می شوند و با قابلیت تغییر رنگ نور نه تنها فضا را زیباتر می کنند بلکه روشنایی مکان را نیز تامین می کنند.

از جمله بخش های مهم در استخر که نیاز به روشنایی دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روی دیوارها، گوشه ها و کف استخر
  • سکوهای محل نشستن افراد
  • داخل جکوزی
  • داخل آب نماها و فواره ها

کل سیستم روشنایی استخر به یک پنل مجزا و قابل دسترس وصل می شوند تا بتوان نور و روشنایی محیط را بهتر کنترل کرد. توضیحات کامل تر در این خصوص را در مطلب نورپردازی استخر مطالعه کنید.

  1. سیستم کنترل تاسیسات استخر

در برخی از استخرها کنترل تاسیسات به صورت خودکار و در بعضی دیگر به شکل دستی کنترل می شود. در سیستم کنترل تاسیسات استخر باید تمام بخش ها و تجهیزات به کار رفته در این مکان از جمله چراغ ها، پمپ ها، کنترل کننده های مواد شیمیایی، هیترها و غیره کنترل و مدیریت شوند تا بدون هیچ مشکلی به کارکرد خود ادامه دهند.

انواع تاسیسات ساختمانی 6 

  • تاسیسات سونای خشک و سونای بخار

هدف از راه اندازی سونا در کنار استخر داخل ساختمان دست یابی به آب درمانی است. به همین دلیل سونا را به دو بخش سونای خشک و سونای بخار تقسیم بندی کرده و برای هر کدام تجهیزات خاص خود را طراحی و نصب می کنند.

سونای خشک را بعد از ساخت سازه آن تجهیز می کنند. این سازه می تواند اتاقکی سیمانی با عایق هایی از جنس چوب ترمووود باشد که فضای آن را زیباتر و طراحی اتاقک را به صرفه تر می کند.

از جمله تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی و ساخت سونای خشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کورهای الکتریکی یا برقی
  • کوره با سوخت فسیلی همچون گاز یا مایع

در بین این دو مدل کوره اغلب از کوره با سوخت گاز به منظور تولید حرارت در سونای خشک استفاده می شود چون از لحاظ مصرف انرژی به صرفه تر است. این مدل از کوره به صورت استوانه ای شکل بوده و یک لوله ورود سوخت به مشعل و یک دودکش دارد که در داخل سونا نصب می شود.

در سونای بخار هدف اصلی این است که مقدار بسیار زیادی بخار در فضا تولید شود تا افراد در این محیط قرار بگیرند، به همین دلیل از تجهیزاتی از جمله خط تغذیه آب، سیستم های متعادل سازی، مخزن های آب و سیستم های گرمایشی در این مکان استفاده می شود.

روش کار سونای بخار به این صورت است که آب تغذیه برای تولید بخار در تماس با گرما قرار می گیرد و سپس از طریق لوله های مسی به داخل سونا هدایت می شود تا آب پس از جوشانده شدن بخار خود را در فضای بیرون توزیع کند. پس از اینکه دمای سونای بخار به اندازه تنظیم شده رسید، مولد خاموش می شود تا یک بار دیگر این چرخه آغاز شود.

 انواع تاسیسات ساختمانی 7

  • تاسیسات جکوزی

راه اندازی جکوزی در کنار استخر یک اقدام مرسوم در بین افرادی است که می خواهند استخر خانگی داشته باشند. اما برای ساخت و نصب جکوزی لازم است تا با تاسیسات مورد نیاز آن آشنایی داشته باشید، از جمله:

  1. سیستم لوله کشی

آب داخل جکوزی همانند استخر باید دائم در حال گردش باشد و به مسیر گردش آب در جکوزی سیستم لوله کشی این وسیله می گویند. در کنار گردش آب باید مسیری را برای خط تخلیه جکوزی در نظر گرفت، به همین دلیل معمولاً یک خط تخلیه اصلی در کنار چند دریچه تخلیه برای خروج آب جکوزی در نظر می گیرند.

  1. تاسیسات ابنیه

منظور از تاسیسات ابنیه در زمان ساخت جکوزی در واقع بتون ریزی، آرماتور بندی، نازک کاری و نماسازی جکوزی است که باید از بهترین مواد اولیه برای ساخت این بخش استفاده شود تا در شرایط خاص مقاومت بالایی داشته باشد. البته اگر از جکوزی های خانگی استفاده کنید، نیازی به این بخش نیست، چون جکوزی های خانگی همانند وان به دو صورت قابل حمل و ثابت طوری طراحی می شوند که فقط باید آن ها را در مکان مورد نظر نصب و راه اندازی نمود. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات کامل تر در این خصوص به مطلب نحوه لوله کشی جکوزی خانگی مراجعه کنید.

  1. تاسیسات مکانیکی

گردش آب، گرمایش و سرمایش آب همگی به عهده تاسیسات مکانیکی جکوزی است که در زمان راه اندازی آن طراحی و نصب می شوند.

  1. تاسیسات برقی

برای تامین روشنایی در داخل جکوزی و همچنین کارکرد صحیح تجیهیزات الکترونیکی داخل جکوزی از قبیل پمپ ها، هیترها و جت ها لازم است تا تاسیسات برقی برای جکوزی در نظر گرفته شود.

 انواع تاسیسات ساختمانی 8

تاسیسات آتش نشانی (اعلام حریق، اطفاء حریق)

بحث امنیت برای افراد ساکن در ساختمان آنقدر اهمیت دارد که تاسیسات آتش نشانی به عنوان یک عضو مهم از تاسیسات مکانیکی ساختمان برای این منظور طراحی و اجرا می شود. این سیستم از آتش سوزی جلوگیری کرده و در صورت ایجاد آتش به صورت فوری عکس العمل نشان می دهد.

تاسیسات آتش نشانی را می توان به چند گروه تقسیم بندی کرد:

  • تاسیسات آتش نشانی اعلام حریق

قبل از اینکه به سراغ معرفی تاسیسات آتش نشانی اطفا حریق برویم بد نیست با تاسیسات اعلام حریق آشنا شویم. تاسیسات اعلان حریق طوری طراحی شده اند که به آتش و دود حساس هستند و در زمان احساس دود یا آتش با ایجاد صدا یا هشدار ساکنین را از وجود آتش سوزی باخبر می کنند.

سیستم تشخیص حریق از سنسورهایی ساخته شده که در محفظه پلاستیکی و اغلب در سقف اتاق های ساختمان نصب می شوند. نوع پیشرفته تر سیستم های تشخیص حریق به صورت اتوماتیک جریان گاز در ساختمان را قطع و یا غیر فعال می کنند.

  • تاسیسات آتش نشانی اطفا حریق

وظیفه تاسیسات اطفا حریق این است که از گسترش آتش ایجاد شده در ساختمان و خسارت های شدید جلوگیری کند. روش پیشگیری از گسترش آتش در تاسیسات اطفا حریق به چند حالت امکان پذیر است:

  1. اطفا حریق خشک

در این سیستم از لوله های خشک یا رایزرهایی در ساختمان استفاده می شود که خالی از آب هستند. این سیستم از قسمت درب ورودی ساختمان شروع شده و انشعابات آن برای وصل کردن شیلنگ و کم و زیاد کردن فشار آب در کل طبقات قرار می گیرند.

  1. اطفا حریق تر

در این روش از سیستم رایزر تر آتش نشانی در ساختمان استفاده می شود. این رایزر به شکل لوله ای بالا رونده از قسمت درب ورودی ساختمان تا طبقات بالا ادامه داشته و درون آن پر از آب است. بنابراین به منبع آب ساختمان وصل می شود و با باز کردن شیر ورودی به جعبه آتش نشانی و وصل کردن نازل به سر لوله جریان آب در رایزر شروع می شود.

  1. اطفا حریق ترکیبی تر و خشک

یکی از رایج ترین سیستم ها برای اطفا حریق در ساختمان ها به صورت ترکیبی از سیستم خشک و تر است. در این سیستم یک خط لوله مشترک مورد استفاده قرار می گیرد که اگر ساختمان بلند باشد، از بوستر پمپ آتش نشانی برای تامین فشار این سیستم کمک گرفته می شود.

  1. اطفا حریق با کمک کف

در این سیستم از کف به عنوان ماده خاموش کننده آتش در ساختمان استفاده می شود. اما نمی توان از این روش همانند اطفا حریق با آب برای آتش سوزی های الکتریکی استفاده کرد.

  1. اطفا حریق با گاز دی اکسید کربن

همه می دانیم که گاز دی اکسید کربن خفه کننده اکسیژن است، بنابراین می توان از این سیستم برای خاموش کردن انواع مدل آتش سوزی، از جمله آتش سوزی های الکتریکی استفاده کرد.

  1. اطفا حریق با آبپاش خودکار

بهترین و امن ترین سیستم های اعلام و اطفا حریق با کمک تجهیزات آبپاشی خودکار است که برای مقابله سریع با آتش طراحی شده اند. این سیستم اینطور برنامه ریزی شده که هر زمان آتش و یا دود را تشخیص دهد به صورت خودکار سیستم آبپاش آن فعال می شود. برای این منظور پمپ ها و تانکرهایی به صورت جداگانه بر روی این سیستم نصب شده اند.

 

تاسیسات و تهویه مطبوع در بیمارستان (تاسیسات گازهای طبی)

وجود تهویه مطبوع و تاسیسات در بیمارستان ها یکی از مهمترین اقداماتی است که باید برای این محیط و توسط متخصصین فنی انجام شود. چون بیمارستان محل رفت و آمد و حضور بیماران بوده و وجود انواع میکروب ها و باکتری ها می تواند جان آن ها را به خطر بیاندازد، به همین دلیل بخش تاسیسات و تهویه مطبوع را زیر مجموعه ای از تاسیسات مکانیکی بیمارستان ها در نظر می گیرند.

اقدامات مهمی برای تاسیسات و تهویه مطبوع بیمارستان در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال از فیلترهای بسیار دقیق در حد 0.1 میکرون در سیستم تهویه مطبوع بیمارستان استفاده می شود. همچنین تهویه مطبوع در این مکان را به صورت سیستم زون یا چند قسمتی اجرا می کنند تا هر منطقه از جمله اتاق عمل، اتاق نوزادان، اتاق ریکاوری و غیره دما و رطوبت مختص به خود را داشته باشند.

مهمترین نکات در زمان طراحی تهویه مطبوع بیمارستان عبارتند از:

  • کانال های هوای تهویه باید توسط عایق با روکش ضد قطره عایق کاری شوند.
  • تمامی لوله های حاوی سیال گرم باید عایق داشته باشند.
  • در موتورخانه بیمارستان باید دو عدد دیگ آب داغ وجود داشته باشد تا در مواقعی که یکی از کار افتاد، بتوان از دیگری برای تامین آب گرم مورد نیاز در بیمارستان استفاده کرد.
  • برای استریل کردن تجهیزات بیمارستانی باید دیگ بخار وجود داشته باشد.
  • تمامی پمپ های گرمایش و سرمایش، پمپ آب گرم، پمپ سوخت و ... باید یک پمپ رزو داشته باشند.
  • لوله کشی های گرمایش و سرمایش و لوله کشی بخار در هر قسمت باید شیر جداکننده داشته باشد.
  • همه تجهیزات تاسیسات موتورخانه ساختمان در ورود و خروج باید دارای شیر جداکننده باشند.

در کنار تمام این نکات که گفتیم بخش های مختلف بیمارستانی از جمله اطاق عمل بیماران، فیزیوتراپی، کلینیک، اورژانس، آزمایشگاه و غیره باید تهویه مختص به خود را داشته باشند که بر اساس نیاز محیط سنجیده می شود.

انواع تاسیسات ساختمانی 9 

  • تاسیسات گازهای طبی

یکی از مهمترین بخش های تاسیسات در بیمارستان ها به تاسیسات گازهای طبی مربوط می شود که نه تنها در بیمارستان ها، بلکه در مراکز درمانی نیز کاربرد دارد.

منظور از گازهای طبی گاز اکسیژن، گاز بیهوشی یا هوای فشرده، گاز خلاء یا وکیوم و گاز ازت است. از گاز اکسیژن برای ادامه حیات بیماران در بیمارستان ها و مراکز درمانی استفاده می شود. همچنین پیش از انجام عمل بیمار را با کمک گاز بیهوشی نایتروس اکساید بیهوش می کنند و از گاز هوای فشرده برای وکیوم مرکزی بیمارستان ها و مراکز درمانی استفاده می شود.

در ادامه شما را با مهمترین نکات در خصوص اجرای لوله کشی گاز طبی در بیمارستان ها و مراکز درمانی آشنا می کنیم:

  • جنس لوله های استفاده شده برای لوله کشی گاز طبی باید متناسب با شرایط محیط باشد، به همین دلیل اغلب از لوله های مسی برای این منظور استفاده می شود.
  • قطر لوله ها باید با مصرف هر بخش متناسب باشد تا افت فشار به وجود نیاید.
  • توصیه می شود قطر لوله اصلی را طوری انتخاب کنیم که در صورت اضافه کردن انشعابات در آینده با افت فشار مواجه نشویم.
  • پیش از انجام لوله کشی گازهای طبی باید از خشک و تمیز بودن لوله های مسی مطمئن شد، چون وجود رطوبت در لوله ها باعث آسیب رساندن به کمپرسور و تجهیزات آن می شود.
  • هرگز نباید در زمان برش لوله های مسی گازهای طبی از روغن استفاده کرد.
  • لوله کشی باید به صورت استاندارد صورت بگیرد تا ظرفیت دستگاه کاهش پیدا نکند.

 

تاسیسات سیستم های بخار

از گذشته های دور تا به همین امروز از سیستم های بخار به عنوان بزرگ ترین و مهمترین سیستم های انتقال انرژی در صنایع عظیم همچون پتروشیمی، پالایشگاه ها، نیروگاه های برق و حتی تاسیسات حرارتی و برودتی در ساختمان های بزرگ اداری و مسکونی استفاده می شود.

سیستم های بخار خانگی که در محلی به نام موتورخانه راه اندازی می شوند، مجموعه ای از یک الی چند دیگ بخار چدنی و یا فولادی هستند که در کنار دیگر تجهیزات از جمله مشعل، پمپ سیرکولاتور، سیستم لوله کشی و منبع انبساط آب سرد ورودی به دیگ را گرم می کنند تا بخار حاصل از آن به همراه آب گرم تولید شده برای گرمایش و آب گرم مصرفی ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع تاسیسات ساختمانی 10 

طراحی و اجرا در تاسیسات پله برقی و آسانسور

امروزه با توجه به نوع کاربری ساختمان ها از تجهیزات مختلفی از جمله آسانسور و پله برقی برای حمل و نقل و جابجایی اشخاص و یا اشیا استفاده می شود. در ادامه می خواهیم شما را با نحوه طراحی و اجرای تاسیسات این دو وسیله آشنا کنیم.

  • طراحی و اجرای آسانسور

آسانسور یکی از ابتدایی ترین ماشین های ساخته شده توسط بشر است که توانسته برای حمل نقل عمودی افراد و یا اشیا در ساختمان ها مورد استفاده قرار بگیرد. نیروی محرکه برای جابجایی آسانسور توسط نیروهای الکتریکی و یا سیستم تعادل فراهم می شود.

در زمان طراحی آسانسور باید عوامل متعددی را مد نظر قرار داد، به عنوان مثال نوع کاربری ساختمان، تعداد طبقات و واحدها، مقدار ترافیک، تعداد ساکنین و ... در ادامه شما را با مراحل طراحی و اجرای آسانسور آشنا می کنیم:

  1. طراحی نقشه آسانسور

پیش از اقدام به هر کاری باید نقشه محل قرارگیری آسانسور در ساختمان بر روی کاغذ پیاده شود. در این طرح قسمتی از ساختمان را به عنوان چاه آسانسور در نظر می گیرند. سپس عرض و عمق چاه، طول تراول، محل قرارگیری درب ها، ارتفاع طبقات و عمق چاهک همگی اندازه گیری شده و در نقشه قید می شود تا بهترین حالت و نوع آسانسور برای ساختمان انتخاب شود.

  1. آنالیز ترافیک آسانسور

با بررسی ترافیک آسانسور می توان به اطلاعات مفیدی در خصوص قابلیت جایجایی، زمان سفر، سرعت، تعداد و نوع آسانسور و زمان انتظار برای این وسیله را انتخاب نمود تا بهترین حالت برای ظرفیت، سرعت و تعداد آسانسور اتخاذ شود.

  1. طراحی چگونگی قرارگیری قطعات آسانسور در چاله

بعد از اینکه ترافیک آسانسور را آنالیز کردیم، می توانیم نحوه قرارگیری قطعات در چاله آسانسور را طراحی کنیم. در این بخش باید تلاش شود تا از حداکثر فضای چاه استفاده شود چون می توان کابین بزرگتری را انتخاب نمود.

موارد دیگری از قبیل محل قرارگیری درب ها، نحوه نصب ریل و وزنه کابین، نوع درب آسانسور و حتی عرض درب ها در همین مرحله مشخص می شوند.

  1. انتخاب قطعات مناسب و نصب آن ها

در این مرحله می توان با توجه به کارکرد و نوع آسانسور بهترین لوازم را انتخاب کرد تا کمترین خرابی را داشته باشند. اقداماتی از جمله اجرای آهن کشی، نصب ریل مناسب و نصب درب آسانسور در همین موقع انجام می شوند.

  1. ارسال موتور آسانسور

در زمان ارسال موتور بسیار مهم است که موتور را با توجه به ظرفیت، نوع کاربری، تعداد ایستگاه ها و حجم مسافران انتخاب کنیم، چون تمام بار آسانسور بر روی موتور و تابلو برق آن است.

  1. نصب آسانسور

بعد از اینکه ارسال موتور، بالا کشیدن و قرار دادن آن در محل نصب به پایان رسید، باید دال بتنی آسانسور نصب شود. دال بتونی در بالاترین نقطه چاه بوده و محلی است که موتور آسانسور روی آن قرار می گیرد.

پس از اینکه دال بتونی با استحکام بالا نصب شد، باید کابین به داخل چاه ارسال و توسط بکسل ها در محل نصب می شود. در نهایت وزنه ها را به مقدار مناسب و به منظور بالانس کردن قاب وزنه و کابین در داخل چاه قرار می دهند.

  1. راه اندازی آسانسور

آخرین مرحله در اجرای آسانسور راه اندازی تابلو فرمان یا مغز آسانسور است که شامل مدارهای فرمان، ریزپردازنده ها و قطعات الکترونیکی است. با کمک این قطعات حرکت کابین و اعلام وضعیت های مختلف آن کنترل می شود.

 انواع تاسیسات ساختمانی 11

  • طراحی و اجرای پله برقی

پله برقی ها یکی دیگر از تاسیسات مکانیکی در ساختمان ها هستند که همانند یک ردیف پله متحرک عمل کرده و برای جابجایی افراد بین طبقات مورد استفاده قرار می گیرند.

طراحی و اجرای این وسیله شامل مراحل مختلف و اصول مهمی است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

مرحله اول: تهیه نقشه پله برقی و ساخت آن

  1. برداشت ابعاد و نقشه ها
  2. آنالیز ترافیک و مشخص شدن تعداد دستگاه های مورد نیاز
  3. انتخاب نوع محصول
  4. بررسی الزامات منطقه با وضعیت موجود
  5. تهیه نقشه ساخت و تایید آن توسط کارفرما
  6. تامین نشیمن گاه ها و قلاب های سقفی مورد نیاز
  7. ساخت پله برقی زیق نقشه تایید شده

مرحله دوم: حمل و نصب پله برقی

  1. جابجایی پله برقی و تجهیزات آن به محل پروژه
  2. تامین تکیه گاه ها
  3. انتقال پله برقی به محل نصب
  4. جایگذاری پله ها در محل مشخص شده
  5. تراز کردن پله برقی

مرحله سوم: راه اندازی پله برقی

  1. تکمیل مونتاژ قطعات
  2. اتصال سوکت های کابل های برق و فرمان
  3. اتصال زنجیرهای استپ
  4. نصب اسکرت
  5. نصب بالستریت
  6. نصب کابل نمایشگر برای سنسورها
  7. نصب دک های داخلی و خارجی
  8. نصب کلدینگ های جانبی و تحتانی
  9. نصب هندریل
  10. نصب ورودی هندریل
  11. نصب صفحات بازرسی و سرویس
  12. نصب شانه ها
  13. نصب برق اصلی و روشنایی ها
  14. راه اندازی نهایی و تحویل به کارفرما

در قسمت زیر شما را با مهمترین نکات در زمان راه اندازی و اجرای پله برقی آشنا می کنیم:

  • پله برقی باید به نحوی نصب شود که بر روی تیرهای اصلی سازه قرار گرفته و تنها با نیروی وزن و بدون استفاده از جوشکاری بر روی نشیمن گاه نصب شود.
  • پله برقی ها به تکه های متعدد تقسیم شده و در محل پروژه توسط متخصص مونتاژ و نصب می شوند.
  • در داخل این وسیله یک موتور الکتریکی قرار گرفته که با توجه به ارتفاع بالابری بین 4.5، 8 و یا 11 کیلووات قدرت دارد.
  • استفاده از چوب و قطعه ای از چوب در سازه پله برقی ها مجاز نیست.
  • هر پله برقی باید یک پلاک بر روی تابلو کنترل خود داشته باشد که ظرفیت، سرعت گشتاور ترمز، شماره سریال کارخانه، تاریخ ساخت و شماره اختصاصی کارفرما بر روی آن درج شده باشد.
  • پوشش نرده و دامنه پله برقی باید از ورق استینلس استیل باشد.
  • نحوه نصب پوشش ها باید طوری باشد که بتوان در موقع بازرسی و یا سرویس به سادگی آن ها را باز کرد.
  • پله برقی هم همانند دیگر تجهیزات نیاز به بازدید دوره ای و سرویس دارد.

 انواع تاسیسات ساختمانی 12

طراحی و اجرا در تاسیسات آبنما و فواره

آبنما و فواره تاسیسات مکانیکی دیگری در ساختمان هستند که می توانند جلوه بسیار زیبایی به فضا بدهند، به همین دلیل امروزه در اغلب خانه های ویلایی و حتی فضای بیرونی مجتمع های مسکونی اقدام به نصب و راه اندازی آبنما و فواره می شود.

اما طراحی آبنما و فواره کار ساده ای نیست و به یک سری تجهیزات نیاز داشته و اصول مهمی دارد که در قسمت زیر به صورت خلاصه آن ها را با هم بررسی می کنیم:

  1. حوضچه

بخش مهم آبنما و فواره حوضچه است که می تواند از جنس پلاستیک، فولاد و یا بتن ساخته شود. مهمترین نکته در زمان انتخاب حوضچه این است که عمق آن باید بین 40 تا 50 سانتی متر باشد تا مصرف آب کاهش پیدا کرده و از بروز حوادث از قبیل غرق شدن کودکان پیشگیری شود.

  1. پمپ به همراه اتاق آن

در آبنما و فواره بسیار مهم است که از پمپ برای توزیع آب به خروجی های آبنما و مکش آب استفاده شود. پمپ انتخابی باید توان و قدرت مشخصی داشته باشد تا بتواند نیازهای آبنما را رفع کند. به محل نصب پمپ در آبنما اتاق می گویند که اغلب در سطح زیرین آب حوضچه نصب می شود و یک خروجی نیز دارد.

  1. نازل و اتصالات آبنما

مهمترین اصل در زمان طراحی آبنما نازل های آن هستند که در واقع ویژگی های آبی زیبایی را ایجاد می کنند و باید ابتدای اجرای سیستم لوله کشی و انتخاب پمپ مکش بر اساس میزان فشار و تقاضای آب بررسی و طراحی شوند.

  1. فیلتر مکش

به منظور پیشگیری از ورود ذرات معلق و آلودگی به سیستم پمپ از یک فیلتر مکش بر روی شلنگ مکش نصب می شود. همچنین تعدادی فیلتر مکش را نیز به شکل موازی در داخل حوضچه آبنما و فواره نصب می کنند تا حجم آلودگی کمتر شود.

  1. حوضچه کف

به منظور ورودی آب از طریق کف و دیوارها از حوضچه کف برای لوله های مکش، فشار و همچنین سایر لوله ها استفاده می شود که باید از جنس مواد ضدخوردگی باشد.

  1. لوله مکش

برای اینکه پمپ گریز از مرکز آبنما بتواند آب را از حوضچه یا مخزن بیرون بکشد لازم است تا لوله مکش نصب شود. با توجه به اینکه نباید سرعت جریان بیشتر از 2 متر بر ثانیه باشد، ابعاد این لوله را با حجم تحویل پمپ مطابقت می دهند.

  1. دریچه قطع و تنظیم

به عنوان دریچه تنظیم کنترل ارتفاع آبنما و همچنین قطع لوله مکش و یا تنظیم لوله فشار از دریچه قطع و تنظیم در تاسیسات آبنما و فواره استفاده می شود.

  1. لوله فشار

لوله فشار به پمپ کمک می کند تا آب توسط پمپ به یک خروجی یا نازل تغذیه شود. ابعاد لوله فشار همانند لوله مکش تابع سرعت جریان است، به همین دلیل ابعاد آن را با توجه به حجم تحویل پمپ محاسبه می کنند.

  1. توزیع کننده آب

وقتی آب توسط پمپ مکش شد به توزیع کننده آب می رسد، این بخش وظیفه دارد تا آب دریافتی از پمپ را به چندین جریان شاخه دار تقسیم کند. نکته مهم در زمینه طراحی توزیع کننده آب این است که باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا مقاومت اصطکاک آن کم شده و از تلاطم آب جلوگیری کند. به همین دلیل از شیرهای تنظیم کننده بر روی خروجی های توزیع کننده استفاده می شود.

از دیگر بخش های مهم تاسیسات آبنما و فواره که در زمان طراحی آن بکار گرفته می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصالات تخلیه سرریز
  • تخلیه کف به صفحه خاکی
  • سرریز ترکیبی و اتصالات دیوار داخلی
  • لوله خروجی سرریز
  • لوله سرریز
  • لوله خروجی
  • شیر برقی
  • اتصالات ورودی کابل
  • لوله محافظ کابل
  • جعبه ترمینال زیر آب
  • ریل محافظ کابل
  • روشنایی نقطه ای در زیر آب
  • واحد تعویض و کنترل الکترونیکی
  • پوشش مشبک

مطلب نحوه لوله کشی آبنما را مطالعه کنید تا توضیحات جامع تر در این خصوص را به دست آورید.

 انواع تاسیسات ساختمانی 13

تاسیسات الکتریکی چیست؟

در بخش قبلی به بررسی تاسیسات مکانیکی ساختمان پرداختیم و گفتیم که تاسیسات مکانیکی یک ساختمان شامل تاسیسات گرمایشی سرمایشی، استخر، بهداشتی، سونا وغیره می شود. اکنون به سراغ موشکافی تاسیسات الکتریکی ساختمان می رویم.

اما پیش از آن بهتر است با مفهوم تاسیسات الکتریکی آشنا شویم که به معنی طراحی و اجرای سیستم سیم کشی منازل مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی است. اجرای اصولی و صحیح این بخش به قدری مهم است که با سلامتی و جان افراد ساکن در ساختمان ارتباط مستقیم دارد.

اگر می پرسید انواع تاسیسات برقی ساختمان شامل چه بخش هایی شده و چه نکاتی را باید در زمان طراحی و اجرای آن ها رعایت کرد، پیشنهاد می کنیم تا پایان این قسمت با ما همراه باشید.

تاسیسات برقی هم مانند تاسیسات مکانیکی زیرمجموعه های متعددی دارد، از جمله سیستم های روشنایی، اعلام حریق، صوتی و تصویری، شبکه ای، امنیتی و ارتباطات داخلی دارد که در ادامه به تشریح هر سیستم خواهیم پرداخت.

 

سیستم روشنایی بخش‌های مختلف ساختمان اعم از اتاق‌ها و راهروها

مهمترین و کلیدی ترین هدف سیستم روشنایی در تاسیسات الکتریکی ساختمان این است که بخش های داخلی ساختمان از قبیل اتاق خواب، اتاق نشمین، راهروها، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام را روشن و به نوعی قابل استفاده کند. این مهم از طریق سیم کشی برق ساختمان و نصب چراغ های مختلف در مدار به دست می آید.

شیوه روشنایی بخش های مختلف ساختمان با توجه به نوع کاربری آن به دو صورت کلی نورپردازی از سقف و نورپردازی از دیوار انجام می شوند. نکته مهم در زمان انتخاب روش روشنایی ساختمان این است که نوع نورپردازی داخلی انتخابی باعث افزایش آرامش، سکون و یا انرژی شما در ساختمان شود.

بر همین اساس سیستم روشنایی داخلی ساختمان را به یکی از سبک های زیر انتخاب می کنند:

  • سیستم روشنایی محیطی یا عمومی

در این روش از منابع نوری مختلف از قبیل لوسترهای سقفی و یا چراغ های دیواری برای روشنایی کلی محیط استفاده می شود و هیچ بخش از محیط داخلی نورپردازی متفاوتی ندارد. معمولاً اتاق نشیمن را به این شیوه نورپردازی می کنند.

  • سیستم روشنایی موردی یا کاری

اگر فضایی که قصد تامین روشنایی آن را دارید، اتاق کار است، می توان با کمک این سبک از نورپردازی میز کار را با کمک چراغ مطالعه روشن کرد. همچنین روشن کردن زیرکابینت ها در آشپزخانه از جمله نورپردازی موردی است.

  • سیستم روشنایی تاکیدی

در این مدل شما می خواهید یک قسمت خاص از فضای داخلی ساختمان را با کمک نورپردازی تاکیدی و سایه های شکل گرفته در اطراف آن بیشتر جلوه دهید، بنابراین می توانید از چراغ های دیواری کمک بگیرید. از این سبک برای روشنایی یک اثر هنری، کتابخانه، قاب آینه و غیره استفاده می شود.

  • سیستم روشنایی هوشمند

در یک دسته بندی دیگر سیستم روشنایی بخش های مختلف ساختمان را در دو دسته سیستم هوشمند و سیستم دستی قرار می دهند. در مدل دستی تمام لامپ ها و چراغ های روشنایی بعد از لمس شاستی کلید برق روشن و خاموش می شوند، اما در مدل هوشمند می توان لامپ های هوشمند را از طریق سیستم وای فای و یا بلوتوث گوشی همراه روشن و خاموش کرد.

سیستم روشنایی هوشمند در ساختمان چندین مزیت مهم به دنبال دارد:

  • امکان ایجاد برنامه زمان بندی برای روشن و خاموش شدن چراغ ها
  • قابلیت تنظیم میزان نور اتاق ها متناسب با حال و هوای خانه
  • تنظیم نور با توجه به علاقه شخصی
  • افزایش بهره وری انرژی
  • قابلیت کنترل از راه دور

البته تمام این ویژگی های مثبت در سیستم روشنایی هوشمند ساختمان با محدودیت هایی از جمله هزینه بالای اجرا و گران بودن لامپ های هوشمند نیز همراه است، با این حال مزیت های آن باعث شده به یک شیوه مدرن و محبوب در سیستم روشنایی ساختمان ها تبدیل شود.

انواع تاسیسات ساختمانی 14 

سیستم روشنایی و ایمنی ساختمان

وقتی در سیستم روشنایی بحث امنیت ساختمان به میان می آید، یعنی باید با استفاده از روشنایی ساختمان را به نوعی امن کرد تا در مواقع اضطراری بتوان با کمترین خطر از ساختمان خارج شد.

سیستم روشنایی ایمنی مجموعه ای از چراغ های اضطراری یا روشنایی است که در زمان وقوع حادثه و قطع برق شهری از یک منبع تغذیه دوم که می تواند باتری موجود در چراغ و یا باتری مرکزی باشد، روشن شده و جهت خروج افراد از ساختمان را در شرایط اضطراری و پر خطر نمایان می کنند. این سیستم شامل چراغ های نشان دهنده علائم خروج و روشنایی اضطراری است.

چراغ های علائم خروج اغلب به رنگ سبز با فونت سفید بوده و در زمان بروز حادثه هدایت افراد مستقر در ساختمان را به مسیرهای امن به عهده دارند. در زمان طراحی چراغ های علائم خروج بسیار مهم است که فاصله چراغ ها بیشتر از 30 متر نبوده و محل نصب آن ها بر روی محل تغییر مسیرهای فرار، تقاطع ها و راه پله ها باشد.

چراغ های به کار رفته در سیستم روشنایی ایمنی یا اضطراری ساختمان صرفاً جهت روشن شدن در زمان خطر طراحی شده اند تا افراد بتوانند مسیر خروج را پیدا کنند و در مکان هایی از جمله راه های منتهی به خروج، محل های تغییر ارتفاع، تقاطع ها، راه پله ها، اتاق های کنترل، مکان هایی با کارهای پر خطر، اتاق های کنفرانس، راه پله های فرار و محیط های بدون پنجره نصب می شوند.

 انواع تاسیسات ساختمانی 15

سیستم پریزهای برق

برای اینکه دستگاه های الکترونیکی داخل ساختمان را بتوانیم به منبع تغذیه جریان متناوب وصل کنیم باید دوشاخه آن ها را به پریز برق تعبیه شده در مدار سیم کشی برق ساختمان اتصال دهیم. بنابراین سیستم پریزهای برق یک بخش مهم از تاسیسات الکتریکی ساختمان است.

پریزهای برق در دو مدل پریزهای هوشمند و معمولی دسته بندی می شوند. پریزهای هوشمند در مدل های مختلف طراحی می شوند، به عنوان مثال برخی از آن ها فقط تایمر دارند و بعضی دیگر دارای برنامه ریزی های پیشرفته برای کاهش و یا افزایش جریان و ولتاژ هستند.

پریزهای برق معمولی نیز با توجه به نوع کاربری در دو مدل تک فاز و یا سه فاز و بر اساس نوع حفاظت در یکی از مدل های دارای اتصال به زمین و بدون اتصال به زمین طراحی می شوند.

هر چند بر اساس مبحث 13 مقررات ملی ساختمان تمام پریزهای تک فاز و سه فاز باید برای دارای هادی حفاظتی یا سیستم اتصال به زمین یا ارتینگ باشند. تنها در این صورت است که پریز برق می تواند قابلیت های زیر را داشته باشد:

  • حفاظت و ایمنی جان انسان ها
  • حفاظت و ایمنی وسایل و تجهیزات برقی
  • جلوگیری از ولتاژ تماسی
  • حذف ولتاژ اضافی
  • پیشگیری از صاعقه

 

سیستم‌های اعلام حریق

در این بخش می خواهیم یکی دیگر از زیرمجموعه های تاسیسات الکتریکی ساختمان را به شما معرفی کنیم که در بخش تاسیسات مکانیکی تا حدودی با آن آشنا شدید.

سیستم های اعلام حریق مجموعه ای از تجهیزات اعلام آتش سوزی از قبیل دتکتور دود، شعله و گاز هستند که برای تشخیص وجود حریق استفاده می شوند و هشدار آن را از طریق آژیرها و فلاشرها اعلام می کنند.

امروزه از این سیستم به صورت گسترده در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی استفاده می شود تنها با این هدف که خسارت های ناشی از آتش سوزی را به حداقل رسانده و در مواقع اضطراری بتوان ساکنین ساختمان را از وجود حریق با خبر کرد.

سیستم اعلام حریق از اجزای مختلفی تشکیل شده که در ادامه به معرفی هر یک و بیان وظیفه آن ها می پردازیم:

  • مرکز کنترل اعلام حریق: کنترل ورودی ها و خروجی ها
  • تجهیزات ورودی: شامل دتکتورهای دود، حرارت، گاز، شعله و شستی اعلام حریق است.
  • تجهیزات هشدار دهنده: آژیر اعلام حریق و فلاشرها
  • منبع تغذیه: تامین کننده انرژی الکتریکی سیستم در طول دوره فعالیت آن
  • ماژول های ورودی و ماژول های خروجی: ارتباط سیستم اعلان حریق با سایر سیستم ها و تجهیزات

یکی از قسمت های مهم سیستم اعلام حریق کنترل پنل این سیستم است که وظیفه دارد کل تجهیزات و عملکرد آن ها را پایش و کنترل کند. کنترل پنل های سیستم های اعلان حریق در یکی از 5 دسته زیر قرار می گیرند:

  1. اعلام حریق متعارف

کنترل پنل اعلام حریق متعارف سیستمی اتوماتیک، ساده و قدیمی است که هنوز هم در مکان های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم بر اساس جریان عبوری از مدار خود کار می کند، یعنی در حالت عادی از دتکتورهای نصب شده در مدار جریان کمی عبور می کند، اما وقتی حریق اتفاق بیوفتد، جریان عبوری از مدار زیاد شده و به این ترتیب اعلام حریق رخ می دهد.

  1. اعلام حریق آدرس پذیر

در سیستم کنترل پنل اعلام حریق آدرس پذیر تمام اجزای به کار رفته در سیستم توسط کد یا آدرس مشخص هستند، بنابراین وقتی حریق اتفاق می افتد، محل دقیق وقوع آتش سوزی مشخص می شود. از دیگر مزایای اعلام حریق آدرس پذیر می توان به نگهداری آسان تر و سرعت بالای تشخیص حریق اشاره کرد. این سیستم در دو مدل آنالوگ و دیجیتال وجود دارد.

  1. کنترل پنل اطفای حریق

برای کنترل سیستم های اطفای حریق از این کنترل پنل استفاده می شود که سیستم آشکارسازی آن می تواند متعارف و یا آدرس پذیر باشد.

  1. اعلام حریق وایرلس

در کنترل پنل اعلام حریق وایرلس از هیچ کابلی استفاده نمی شود و کل سیستم با کمک امواج کار می کنند. نحوه عملکرد اعلام حریق بیسیم یا وایرلس به این صورت است که اگر دتکتورهای بیسیم تحریک شوند، سیگنال آن به پنل ارسال شده و پنل مرکزی از طریق ارسال سیگنال هشداردهنده های حریق را باخبر می کند.

  1. کنترل پنل ترکیبی

در کنترل پنل ترکیبی می توان مخلوطی از کنترل پنل های ذکر شده را به عنوان سیستم اعلام حریق ساختمان مورد استفاده قرار داد.

انواع تاسیسات ساختمانی 16 

سیستم‌های ارتباطاتی داخل ساختمان اعم از تلفن

امروزه از تلفن فقط برای برقراری تماس با خارج از ساختمان استفاده نمی شود، بلکه کاربری های این سیستم بسیار گسترده تر شده است که از آن جمله می توان به دسترسی به تارنمای اینترنتی برای انتقال اطلاعات گوناگون، ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی، دسترسی به سیستم مکالمه تلفن ثابت و لینک شدن به شبکه های رایانه ای از طریق لینک های مختلف این دو سیستم اشاره کرد.

برای دستیابی به قابلیت های ارتباطات داخلی از جمله تلفن، بسیار مهم است که سیم کشی آن دقیق و اصولی باشد. برای سیم کشی تلفن ثابت در ساختمان به تجهیزات مختلفی از قبیل وسایل زیر نیاز داریم:

  • جعبه اصلی و فرعی

جعبه ترمینال اصلی و فرعی تلفن خود شامل پست های پیچی و ترمینال های کروز می شود. ترمینال های فرعی در طبقات نصب شده و وظیفه انتقال خطوط شهری را به عهده دارد.

  • کابل مخصوص تلفن

با توجه به تعداد تلفن ها باید تعداد زوج های کابل تلفن را تخمین زد و آن را تهیه کرد. معمولاً هر زوج سیم یک خط تلفن را راه اندازی کرده و با حروف RG11 شناخته می شود. کابل مخصوص مخابرات نیز به صورت 4، 6، 10، 20، 50 و 100 زوج در بازار عرضه می شود.

  • فیش و سرسیم مخصوص

برای اینکه سر سیم تلفن به پریز وصل شود باید از فیش مناسب آن استفاده کرد. فیش تلفن برای مدل های معمولی دو سیم یا تک زوج بوده و برای تلفن های سانترال به صورت چهار سیم یا دو زوج است.

  • پریز و سوکت های مورد نیاز برای تلفن ها

جهت اتصال کابل گوشی تلفن خط ثابت از پریز تلفن استفده می شود. امروزه به منظور پیشگیری از اشتباه گرفتن پریز تلفن با پریز برق این وسیله را به صورت دو، سه و یا چند کنتاکته طراحی می کنند.

شما می توانید جهت مطالعه روش اجرای سیم کشی تلفن ثابت روی لینک مقاله بزنید.

 

سیستم‌های صوتی و تصویری ساختمان‌ها

در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری از سیستم های صوتی و تصویری مختلفی اعم از آنتن مرکزی وجود دارد که برای افزایش رفاه و آسایش ساکنین در نظر گرفته می شوند. در ادامه به بررسی این سیستم ها می پردازیم.

  • سیستم آنتن مرکزی

در گذشته که ساختمان ها نهایتاً 3 الی 4 طبقه بودند، از آنتن معمولی برای تامین صوت و تصویر ساختمان استفاده می شد، اما در حال حاضر با توجه به ساخت ساختمان های مرتفع و چندین واحده راهی جز تغییر سیستم صوت و تصویر به سمت آنتن مرکزی نیست.

در این سیستم تنها یک عدد آنتن به عنوان آنتن مرکزی بر روی پشت بام نصب می شود و چندین تلویزیون از طریق همان یک کابل آنتن مرکزی به شبکه ها وصل می شوند تا تمام واحدهای ساختمانی بتوانند امواج رادیویی و تلویزیونی را دریافت کنند. بنابراین مشخص می شود که بیشترین کاربری آنتن مرکزی در ساختمان هایی با تعداد طبقات بالاتر از 3 الی 4 طبقه است.

مزیت های بیشماری برای استفاده از سیستم آنتن مرکزی در ساختمان ها وجود دارد، از جمله اینکه:

  • فضای بالای پشت بام با کثرت آنتن ها اشغال نمی شود.
  • می توان ظرفیت این سیستم را به راحتی گسترش داد.
  • سیگنال های تمام واحدها به صورت یکسان و با قدرت مناسب تامین می شوند.
  • در صورت پیاده سازی اصولی آنتن مرکزی هیچ گونه نویزی در صدا و تصویر دریافتی ایجاد نمی شود.
  • اثرات القایی و مخرب آنتن ها بر روی یکدیگر حذف می شود.
  • سیم های آنتن مورد نیاز و هزینه های مربوط به خرید و سیم کشی آن ها کاهش پیدا می کند.
  • برای هر واحد ساختمانی می توان شبکه مختص تلویزیونی را ایجاد کرد.

برای راه اندازی سیستم آنتن مرکزی در ساختمان لازم است تا تجهیزات مورد نیاز آن را فراهم کرد:

  1. آنتن اصلی

آنتن اصلی سیگنال های صوت و تصویر را دریافت می کند و باید در فضای باز و ارتفاع بلند نصب شود. این وسیله باید ساختار آلومنیومی تو خالی داشته باشد تا قدرت دریافت و ارسال سیگنال ها به تمام دستگاه ها و تلویزیون های موجود در سیستم آنتن مرکزی را داشته باشد.

  1. پیش تقویت کننده آنتن اصلی

پیش تقویت کننده روی آنتن اصلی نصب می شود و وظیفه دارد تا تمام سیگنال هایی که آنتن اصلی دریافت می کند را با تکنولوژی درون خود تقویت کند. با کمک این وسیله مقدار نویز در سیستم آنتن مرکزی بسیار کم می شود.

  1. آمپلی فایر یا تقویت کننده

با کمک تقویت کننده یا آپلی فایر سیگنال های VHF و UHF در آنتن اصلی به قدری تقویت می شوند که امکان پخش بیشتر کانال ها با کیفیت فوق العاده وجود دارد.

  1. اسپلیتر یا جداکننده

تقسیم بندی سیگنال های دریافتی در آنتن بین تلویزیون ها با کمک اسپلیتر یا جداکننده انجام می شود. این وسیله دو یا چهار پورت خروجی دارد که سیگنال های ورودی به آن به دو یا چهار سیگنال به طور برابر تقسیم می شوند.

  1. سوئیچ جهت دار یا یک سو کننده

پیشگیری از برگشت امواج به آنتن با کمک سویچ جهت دار انجام می شود. این وسیله مسیر امواج آنتن را یک سویه می کند و دارای یک یا دو پورت خروجی است.

  1. ترمینال و اتصالات کابل به پریزهای دیواری

برای اینکه سیگنال ها و امواج گرفته شده از آنتن و تجهیزات آن به بهترین شکل هدایت شده و نویز به شدت کم شود، از اتصال دهنده های دیواری ترمینال ها در سیستم آنتن مرکزی استفاده می شود. این قسمت ها در ابتدا و انتهای کابل های کواکسیال آنتن مرکزی وصل می شوند.

  1. کابل های اتصال

کابل ها وظیفه دارند تا سیگنال ها، امواج و جریان در سیستم آنتن مرکزی را هدایت کنند. کابل تلویزیون در شبکه اصلی توزیع باید امپدانس ورودی 75 اهم داشته باشد.

ما در مقاله ای با عنوان نصب و سیم کشی آنتن مرکزی تلویزیون نحوه اتصال و سیم بندی این وسیله را توضیح داده ایم، جهت مطالعه روی لینک مقاله بزنید.

 انواع تاسیسات ساختمانی 17

سیستم‌های شبکه‌ای از جمله اینترنت مرکزی

در دوره ای که به نام عصر دیجیتال شناخته می شود، استفاده از سیستم های شبکه ای از جمله اینترنت مرکزی در ساختمان ها یک نیاز است که باید رفع شود. به همین دلیل سیستم های شبکه ای تبدیل به عضو جدایی ناپذیر از تاسیسات الکتریکی ساختمان ها شده اند.

منظور از سیستم های شبکه ای تجهیزات و زیرساخت های مورد نیاز برای اتصال یک یا چند کامپیوتر به شبکه جهانی اینترنت است. شبکه های رایانه ای انواع مختلفی دارند:

  • شبکه WAN یا شبکه محیط گسترده
  • شبکه MAN یا شبکه محیط شهری
  • شبکه LAN یا شبکه محیط محلی
  • شبکه PAN یا شبکه محیط شخصی

این شبکه ها برای عمل به وظیفه خود به اتصالات نیاز دارند که از طریق بسر سخت افزاری فراهم می شود و ارتباطات در شبکه از طریق اینترنت مهیا می شود. یکی از رایج ترین مدل های سیستم شبکه ای در ساختمان ها اینترنت مرکزی است.

در برخی از برج ها و مجتمع های مسکونی به دلیل وجود مشکلات مخابراتی نمی توان سرویس اینترنت پر سرعت دریافت کرد، به همین دلیل تنها راه حل استفاده از اینترنت مرکزی است تا کل مجتمع بتوانند به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشند.

از جمله مزایای نصب و راه اندازی اینترنت مرکزی در ساختمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر واحد ساختمانی می تواند سرویس درخواستی خود را از لحاظ سرعت و حجم به صورت اختصاصی تنظیم کند.
  • می توان ساختمان مورد نظر را به دوربین های مدار بسته تحت شبکه نیز مجهز کرد.
  • سرویس اینترنت هر واحد با دیگر واحدها تداخلی نخواهد داشت.
  • کیفیت اینترنت بسیار بالاتر از سیم تلفن است.
  • تجهیزات سرویس گیرنده مشترک هستند.

 

سیستم‌های امنیتی ساختمان

امروزه مالکان ساختمان های تجاری، مسکونی و اداری بیشتر از گذشته به فکر تامین امنیت ساختمان و دارایی موجود در آن هستند. به همین دلیل سیستم های امنیتی از جمله دوربین مدار بسته، آیفون تصویری، درب اتوماتیک، سیستم اعلام سرقت و خانه هوشمند نیز در گروه تاسیسات الکتریکی ساختمان ها قرار گرفته اند که در ادامه به بررسی جزئی تر هر یک می پردازیم:

  • درب های اتوماتیک

درب های اتوماتیک علاوه بر اینکه امنیت را برای ساختمان فراهم می کنند، باعث سهولت در عبور و مرور و افزایش سطح رفاه ساکنین نیز می شوند. استفاده از دزدگیر و دوربین مدار بسته در کنار درب های اتوماتیک باعث ارتقا امنیت آن ها می شود.

از جمله مدل های متنوع درب های اتوماتیک که با توجه به محیط کاربری خود انتخاب می شوند می توان به درب های پارکینگی، درب های شیشه ای، درب های زیرسقفی، درب های رول گیتر، درب های صنعتی و درب های سریع بالارونده اشاره کرد.

 انواع تاسیسات ساختمانی 18

  • دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته یک دستگاه ضبط ویدئویی است که از خانه و دارایی شما محافظت می کند، البته استفاده از دوربین مدار بسته تنها مختص خانه ها نیست، بلکه در ساختمان های تجاری و حتی اداری هم کاربرد دارد.

اکثر دوربین های مدار بسته پس از تشخیص حرکت فعال شده و شروع به ضبط کردن می کنند و برخی دیگر با توجه به تنظیماتی که بر روی آن ها انجام داده اید، تصاویر را ضبط و به موبایل شخصی شما ارسال هم می کنند.

این وسیله در دو مدل دوربین مدار بسته بی سیم یا وایرلس و مدل سیمی طراحی و تولید می شود. برای نصب دوربین بسته لازم است تا نقشه کلی ساختمان تهیه شده و سپس محل قرارگیری دوربین انتخاب شود، در ادامه باید کابل کشی دوربین مدار بسته انجام شده و این وسیله در محل خود نصب می شود. در نهایت باید دستگاه های ضبط به دوربین و مانیتور وصل شوند تا تنظیمات نرم افزاری بر روی آن به انجام برسد.

 انواع تاسیسات ساختمانی 19

  • سیستم اعلام سرقت

سیستم اعلام سرقت به نام های دیگری از جمله دزدگیر هم شناخته می شود که همانند دوربین مدار بسته به دو صورت با سیم و بدون سیم وجود دارد. سیستم اعلام سرقت اماکن از 6 بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

  1. تماس گیرنده برای تماس خودکار با نیروهای حفاظتی و امنیتی
  2. باطری های ذخیره برای مواقع اضطراری
  3. کنترل کننده از راه دور یا ریموت
  4. دتکتور یا آشکارساز
  5. آژیر یا سیستم اعلام
  6. سرور
  • خانه هوشمند

یکی از تکمیل ترین و به روزترین سیستم های امنیتی در ساختمان ها خانه هوشمند است که تمام اجزای ساختمان از روشنایی گرفته تا سرمایش و گرمایش، سیستم دزدگیر و سنسورهای حرکتی خانه را تنظیم و کنترل می کنند به حدی که شما می توانید از آن سر دنیا هم کل تجهیزات داخل ساختمان خود را مدیریت کرده و تصاویر امنیتی ساختمان خود را مشاهده کنید.

از مهمترین بخش های خانه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کنترل کننده مرکزی

این بخش قلب خانه هوشمند بوده و از طریق آن تمام اجزای خانه با هم مرتبط می شوند.

  1. پروتکل های ارتباطی

برای اینکه تمام بخش های خانه هوشمند بتوانند به راحتی با هم ارتباط برقرار کنند به یک راه ارتباطی مشخص و تعریف شده ای وجود دارد که به نام پروتکل های ارتباطی شناخته می شود. این مسیرهای ارتباطی در دو حالت بی سیم و با سیم وجود دارند.

  1. رابط های کاربری

به کل ابزارهایی از جمله کلیدهای هوشمند، صفحه لمسی، تلفن همراه و تبلت که برای ارتباط با خانه هوشمند از آن ها استفاده می کنید رابط های کاربری می گویند.

  1. سنسورها

تهیه گزارش از نور، دما، رطوبت و یا وجود دود در خانه با کمک سنسورها انجام می شود. سنسورها گزارش های تهیه شده را از طریق پروتکل های ارتباطی به کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند ارسال می کنند.

  1. عملگرها

عملگرها همان بخش از خانه هوشمند هستند که فرمان های صادر شده از کنترل کننده مرکزی را اجرا می کنند  و شامل رله ها، دیمرها، فرمان های برنامه نویسی و ... هستند.

  • آیفون تصویری

آیفون تصویری از آن دست تجهیزات است که در کنار دوربین های مدار بسته می تواند امنیت ساختمان را چند برابر کند، به همین دلیل امروزه شاهد رشد روزافزون نصب و راه اندازی این وسیله به جای آیفون های صوتی هستیم.

درخصوص سیم مناسب برای نصب و سیم کشی آیفون تصویری می توان گفت بهترین انتخاب کابل آیفون فویدار در سطح مقطع0.4 و یا 0.6 است که به دلیل شیلد داخل خود مانع از وجود نویز در صدا و تصویر آیفون می شود. آیفون های تصویری در برندهای متنوع در بازار وجود دارند که مارک های تابا، الکتروپیک، سیماران، سوزوکی، پاناسونیک، کوماکس و پاناسونیک از معروف ترین آن ها هستند.

 انواع تاسیسات ساختمانی 20

سیستم‌های صوتی در ساختمانی‌های صنعتی و اداری

در ساختمان های اداری و صنعتی از سیستم های صوتی پیجینگ و اطلاع رسانی استفاده می شود. این سیستم مجموعه از دستگاه های پاور آپلی فایر، ماتریکس های صوتی و بلندگوها است که امکان توزیع و پخش صدا در بخش های مختلف یک ساختمان صنعتی و اداری بزرگ همچون بیمارستان ها، ایستگاه های مترو، فرودگاه ها، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و ... را فراهم می کند.

سیستم صوتی در یک فضای اداری از 3 بخش سیستم صوت عمومی، سیستم کنفرانس و نمازخانه تشکیل شده است. مهمترین نکته در راه اندازی و اجرای سیستم صوت اداری و صنعتی این است که فرکانس صدا در هر قسمت از ساختمان به طور شفاف و به وضوح قابل شنیدن باشد و از طرفی لطمه ای به شنوایی افراد حاضر در ساختمان وارد نکند.

از سیستم پیجینگ برای فراخونی و یچج افراد در ادارات، شرکت ها و مکان های عمومی استفاده می شود که شامل آمپلی فایر، میکروفن و بلندگو است.

 

سیستم‌های ایمنی از جمله صاعقه گیر

صاعقه یکی از خطرناک ترین اتفاقاتی است که می تواند یک ساختمان و ساکنین داخل آن را تهدید کند و متاسفانه سالانه با آمارهای ناراحت کننده ای از جان باختگان بر اثر اصابت صاعقه مواجه هستیم. به همین دلیل نصب سیستم های ایمنی از جمله صاعقه گیر در ساختمان های بلند مرتبه و صنعتی یک نیاز مهم محسوب می شود.

صاعقه گیر وسیله ای است که از یک مدار الکتریکی در زمان برخورد صاعقه در برابر افزایش ناگهانی ولتاژ، ایجاد قوس الکتریکی، جرقه و افزایش جریان حفاظت می کند. از این وسیله برای حفاظت از سیستم های قدرت از طریق انتقال ولتاژ ناگهانی به سمت زمین استفاده می شود، همچنین می توان از طریق کابل زمینی و یا ارتینگ از سیستم های قدرت در برابر برخورد صاعقه محافظت کرد.

بهترین محل نصب صاعقه گیرها بر روی برج ها، دکل های انتقال و ساختمان است تا یک مسیر امن برای تخلیه ولتاژ و جریان اضافی به زمین ایجاد شود. انواع مختلفی از صاعقه گیر وجود دارد که از آن جمله می توان به صاعقه گیر شاخکی، صاعقه گیر چند شکافه، صاعقه گیر سوپاپی و گلوله ای اشاره کرد.

 انواع تاسیسات ساختمانی 21

جمع بندی

ما در این مطلب تلاش کردیم تا جامع ترین اطلاعات را در خصوص انواع تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمانی در اختیار شما قرار دهیم.

همانطور که ملاحظه کردید مبحث تاسیسات در ساختمان دنیایی از سیستم های مختلف است که با همکاری یکدیگر محیط داخلی ساختمان را به مکانی امن، راحت، زیبا و قابل سکونت تبدیل می کنند. اما دستیابی به اهداف نهایی تاسیسات در ساختمان مشروط به اجرای اصولی این سیستم بر اساس استانداردهای مصوب و تجربه بالای مهندس تاسیساتی است.

به همین دلیل باز هم تاکید می کنیم که طراحی و اجرای تاسیسات ساختمان خود را تنها به افراد متخصص و با تجربه بسپارید تا مجبور نشوید بعد از مدتی دوباره هزینه های هنگفتی را بابت تعمیرات تاسیسات و یا بازسازی کلی آن بپدازید.

ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته یک تیم کامل از متخصصین و مجریان کاربلد و حرفه ای را دور هم جمع کرده ایم تا بهترین و باکیفیت ترین خدمات طراحی و اجرای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان را به شما مشتریان ارائه دهیم.

در این مجموعه هر کدام از مجریان در حوزه کاری خود متخصص هستند و به دلیل سال ها کار عملی تجربه بالایی در اختیار دارند. علاوه بر این مجموعه تاسیسات 24 ساعته همواره پشتیبان مشتریان است و برای تایید این ادعا تمام خدمات تاسیساتی خود را همراه با گارانتی تضمین کیفیت به مشتری عرضه می کند.

بنابراین اگر شما هم به دنبال یک تیم حرفه ای برای طراحی و اجرای اصولی انواع تاسیسات در ساختمان خود هستید، کافیست همین الان برای ثبت سفارش با شماره های سایت piping24 تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید تا از خدمات مشاوره ای رایگان کارشناسان این مجموعه نیز بهره مند شوید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • زیربنای اصلی هر ساختمانی تاسیسات آن است که اسباب آسایش، آرامش و امنیت ساکنین را فراهم می کند.
  • طراحی تاسیسات ساختمانی بسیار پیچیده و حساس است و به همین دلیل تنها باید توسط افراد آشنا به قوانین و مقررات درج شده در مباحث ملی ساختمان انجام شود.
  • تاسیسات ساختمانی در دو گروه بزرگ تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی دسته بندی می شوند.
  • تاسیسات مکانیکی ساختمان شامل تاسیسات بهداشتی، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، تهویه مطبوع، گازرسانی، آتش نشانی، سونا، استخر، جکوزی، آسانسور، پله برقی، آبنما و فواره می شود.
  • بخش های مهم انواع تاسیسات الکتریکی در ساختمان عبارتند از: سیستم روشنایی، اعلام حریق، صوت و تصویر، امنیتی، شبکه ای و صاعقه گیر

 

پرسش و پاسخ های متداول در خصوص انواع تاسیسات ساختمانی

  1. از بین تاسیسات مکانیکی گفته شده آیا لازم است تمام این سیستم ها در ساختمان اجرا شوند؟

خیر، هر ساختمان با توجه به نوع کاربری خود به تعدادی و یا تمام سیستم های گفته شده نیاز دارد.

  1. بهترین سیستم لوله کشی برای ساختمان چیست؟

سیستم لوله کشی ساختمان با توجه به نیاز بنا انتخاب می شود، اما لوله کشی آب و فاضلاب زیرسقفی جزو سیستم های جدید هستند.

  1. آیا در صورت اجرای خانه هوشمند باید تاسیسات مکانیکی و الکتریکی دیگر را در ساختمان راه اندازی کرد؟

خانه هوشمند کامل ترین نوع تجهیزات و سیستم های تاسیساتی را داشته و به تنهایی نیاز ساختمان را رفع می کند.

  1. آیا لازم است تا دوربین مدار بسته را در کنار آیفون تصویری بکار برد؟

خیر، شما می توانید بنا به صلاح دید خود و سطح امنیت مورد نیاز برای ساختمان یکی یا هر دو این سیستم ها را انتخاب کنید.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5، منبع 6، منبع 7، منبع 8، منبع 9، منبع 10، منبع 11، منبع 12، منبع 13، منبع 14، منبع 15، منبع 16، منبع 17، منبع 18، منبع 19، منبع 20، منبع 21، منبع 22، منبع 23، منبع 24، منبع 27، منبع 28، منبع 29، منبع 30، منبع 31

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

 

اشتراک گذاری این صفحه