در این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه سیم کشی داخلی تلفن ثابت آشنا کنیم.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

نقشه سیم کشی تلفن ثابت

مهمترین مرحله ای که باید پیش از اقدام به سیم کشی داخلی تلفن ثابت ساختمان انجام دهید، تهیه نقشه سیم کشی تلفن می باشد.

چون باید بدانید خطوط تلفن را از چه مسیرهایی در داخل ساختمان باید هدایت کرده و تعداد انشعابات و پریزها به چه صورت است.

نقشه سیم کشی تلفن ثابت می تواند با توجه به نوع ساختمان متفاوت باشد، با این توضیح که در ساختمان های ویلایی و یا مجتمع های مسکونی بزرگ شرایط برای سیم کشی تلفن کمی فرق می کند.

 

نقشه سیم کشی تلفن ثابت در منزل مسکونی تک واحدی یا ویلایی:

در چنین پروژه ای باید ابتدا محل پریزهای تلفن در داخل ساختمان مشخص شوند و چه بهتر که این محل ها را بر روی نقشه سیم کشی تلفن بنا پیاده کنید.

نصب پریز تلفن در سه نقطه از ساختمان بسیار مهم است:

الف) حال یا پذیرایی

اگر در ساختمان های مسکونی دقت کرده باشید حتماً دیده اید که پریزهای تلفن در کنار پریزهای آنتن، برق و ماهواره قرار گرفته اند.

ارتفاع نصب پریزهای تلفن در داخل حال یا پذیرایی حدوداً 40 سانتی متر از کف بوده و بسته به متراژ حال بین دو تا سه عدد پریز تلفن مورد نیاز است.

ب) اتاق خواب ها:

محل دیگری از ساختمان که باید برای آن پریز تلفن در نظر بگیرید، اتاق خواب ها هستند. معمولاً در هر اتاق خواب یک عدد پریز تلفن کفایت می کند که باز هم می تواند در کنار پریز آنتن و برق اتاق خواب باشد.

نکته مهم در خصوص محل پریز تلفن در اتاق خواب این است که نقشه را به صورتی طراحی کنید که پریز در پشت تخت خواب، شوفاژ یا پشت درب اتاق قرار نگیرد.

پ) آشپزخانه

از نظر مجریان برقکار حرفه ای بسیار مهم است که در آشپزخانه هم یک عدد پریز تلفن در نظر بگیرید. بهترین محل برای نصب پریز تلفن در این محل بر روی اپن آشپزخانه و با ارتفاع 120 سانتی متری از کف آشپزخانه است.

توجه داشته باشید که نصب پریز تلفن در ساختمان ویلایی به مواردی که گفته شد محدود می شود و نیازی نیست برای حمام هم پریز تلفن در نظر بگیرید، مگر اینکه مشتری یا کارفرما از شما درخواست کند.

پس از آن که محل پریزها بر روی نقشه سیم کشی تلفن ثابت مشخص شد، نوبت به تعیین مسیر سیم کشی تلفن بر روی نقشه می رسد.

نکته با اهمیتی که در این مرحله وجود دارد این است که مسیر سیم کشی تلفن ثابت را به نحوی طراحی کنید که کمترین مقدار لوله و سیم مصرف می شود.

شما در نقشه زیر محل نصب پریزهای تلفن را با علامت T و مسیر لوله گذاری برای سیم کشی تلفن ثابت را با خطوط آبی رنگ مشاهده می کنید:

نحوه سیم کشی داخلی تلفن ثابت1

همانطور که در نقشه فوق می بینید کابل اصلی تلفن از سر خط اصلی وارد ساختمان شده و در طول مسیر لوله گذاری حرکت کرده است و به پریزهای تلفن تعبیه شده در محل متصل شده است.

نقشه سیم کشی تلفن در مجتمع های مسکونی

گفتیم که اگر ساختمان شما به صورت مجتمع مسکونی باشد، شکل نقشه سیم کشی تلفن در آن متفاوت خواهد بود.

این تفاوت بیشتر در قسمت مشاعات سیم کشی در بخش های راه پله، راه روها و پارکینگ ساختمان خواهد بود و از نظر محل قرارگیری پریزها و تعداد آن ها تفاوتی ندارد.

از آنجا که سیم کشی تلفن ثابت در مجتمع های مسکونی را به سه روش مختلف انجام می دهند، نقشه سیم کشی هم طبیعتاً در هر مدل فرق می کند.

الف) نقشه سیم کشی تلفن مجتمع مسکونی در روش اول:

مدلی که برای ارائه توضیحات بیشتر به شما در نظر گرفته ایم، سم کشی تلفن ثابت در یک مجتمع مسکونی 16 واحدی است.

نحوه سیم کشی داخلی تلفن ثابت2

همانطور که در نقشه فوق مشاهده می کنید، خطوط لوله برای تلفن به رنگ صورتی مشخص شده اند و در قسمت راه پله هر طبقه این خطوط حرکت کرده است.

سپس به جعبه تقسیم مختص هر طبقه که در ارتفاع 220 سانتی متری در راهرو هر طبقه نصب شده، وصل شده است.

از هر واحد یک سیم تلفن دو زوج که در واقع سر خط هر واحد است، به داخل جعبه تقسیم هدایت شده است.

به شکلی که تمام جعبه تقسیم های نصب شده در طبقات با یک کابل حداقل 64 رشته ای به هم مرتبط هستند.

در نهایت سر خط تمام خطوط تلفن به پارکینگ مجتمع هدایت می شود تا بعداً با خطوط مخابراتی سربندی شود. بهتر است در داخل پارکینگ هم یک جعبه تقسیم به منظور سربندی سیم های مخابرات نصب کنید.

در این روش لازم نیست که کابل 64 رشته را در هر طبقه قطع کنید، بلکه کافیست روکش کابل را برداشته و از داخل کابل تعداد رشته سیم های مورد نیاز را جدا کنید.

ب) نقشه سیم کشی تلفن مجتمع مسکونی در روش دوم:

بر اساس روش دوم سیم کشی تلفن ثابت در مجتمع مسکونی هیچ نیازی به لخت کردن کابل اصلی در هر طبقه نیست.

در این روش احتمال قطع شدن سیم تلفن در جعبه تقسیم طبقات وجود نداشته و فقط مصرف لوله برق بیشتر می شود.

خطوط صورتی رنگی که در نقشه زیر ملاحظه می کنید، در واقع کابل های تلفن حداقل 8 زوج یا 16 رشته هستند که از باکس تقسیم هر طبقه تا پارکینگ ادامه دارند.

نحوه سیم کشی داخلی تلفن ثابت3

توجه کنید که بهتر است برای طبقه چهارم سیم هایی که از باکس طبقات پایین تر رد می شوند را از پشت جعبه تقسیم یا باکس رد کنید و اصلاً لازم نیست که این سیم ها به داخل جعبه ها بروند.

دلیل این توصیه این است که در آینده کابل طبقه چهارم به اشتباه در طبقات پایین تر قطع نشود، بنابراین از این روش هم می توانید برای طبقات سوم و دوم هم استفاده کنید.

پ) نقشه سیم کشی تلفن ثابت مجتمع مسکونی در روش سوم:

ساده ترین شکل نقشه سیم کشی تلفن ثابت در مجتمع های مسکونی به شکل زیر است، یعنی به صورتی که هر طبقه تنها یک واحد مسکونی دارد.

نحوه سیم کشی داخلی تلفن ثابت4

چنانچه از نقشه فوق برای سیم کشی تلفن ثابت در ساختمان خود استفاده کنید، لازم است تا یک سوراخ عمودی از بالاترین طبقه تا طبقه اول و پارکینگ داشته باشید تا بتوانید لوله های سیم تلفن را از آن عبور دهید.

البته این کار اصلاً سخت نیست، چون این سوراخ ها از قبل برای عبور دادن کابل آنتن، آیفون یا برق اصلی در ساختمان ایجاد شده اند.

بنابراین توصیه ما به شما این است که از شیارها و سوراخ کاری های مختص آیفون برای لوله های تلفن استفاده کنید تا نیازی به شیارزنی و سوراخ کارهای دوباره نباشد.

در این روش سر خط اصلی تلفن به صورت مستقیم از جعبه تقسیم ساختمان در پارکینگ منشعب شده و به ترتیب به طبقات پایین تا بالای ساختمان می رسد.

گاهی ممکن است با مشکلات مختلفی در خطوط تلفن ثابت خود مواجه شویم که برای تعمیر آن نیاز به راهنمایی های بیشتر داریم، به همین دلیل توصیه می کنیم مطلب رفع خرابی سیم کشی و اتصالات تلفن را از دست ندهید.

 

نحوه سیم کشی داخلی تلفن ثابت

سیم کشی تلفن ساختمان به دو بخش اصلی سیم کشی خارجی و سیم کشی داخلی قابل تقسیم بندی است.

قسمت سیم کشی خارجی تلفن ساختمان مربوط به کابل اصلی تلفن است که از نزدیک ترین کافو تلفن به محل ساختمان کشیده می شود و انجام سیم کشی های مورد نیاز آن جزو وظایف شرکت مخابرات منطقه می باشد.

اما سیم کشی داخلی ساختمان به عهده مالک ساختمان است که بهتر است توسط برقکار متخصص انجام شود.

ما در مرحله اول نقشه سیم کشی تلفن ثابت ساختمان را بر اساس نوع بنا مشخص کردیم و اکنون نوبت به اجرای سیم کشی تلفن ثابت می رسد، که در ادامه مراحل کار را برای شما توضیح داده ایم:

جای لوله ها و قوطی های تلفن را بر روی دیوار مشخص کنید. برای این منظور می توانید از دستگاه های شیارزنی استفاده کرده و بعد با تیشه جای لوله ها و قوطی ها را خالی کنید.

نحوه سیم کشی داخلی تلفن ثابت5

حال بایستی قوطی کلیدها را در محل مختص خود بر روی دیوار نصب کنید که باز هم با کمک نقشه ای که از قبل آن را تهیه کرده ایم این کار بسیار ساده است. قوطی ها را با کمک گچ و به صورت هم سطح با دیوار بر روی دیوار قرار می دهیم.

پس از نصب قوطی ها باید لوله گذاری مختص تلفن انجام شود. برای تلفن می توان از لوله خرطومی و یا لوله PVC استفاده کرد. همانطور که گفتیم، کوتاه ترین مسیر را برای لوله گذاری انتخاب کنید تا مصرف سیم و لوله زیاد نشود.

نحوه سیم کشی داخلی تلفن ثابت6

از نزدیک ترین پریز تلفن به سمت درب حیاط که حدوداً کنار کنتور اصلی برق در ساختمان است، یک لوله برق قرار دهید.

در قسمت پشت درب حیاط و در ارتفاع حدوداً 2 متری از کف حیاط یک جعبه تقسیم نصب کنید تا بتوانید کابل تلفن مخابرات را با کمک این جعبه تقسیم سربندی نمایید. به لوله تلفن در این محل و سیم داخل آن سر خط تلفن می گویند.

نحوه سیم کشی داخلی تلفن ثابت7

در این مرحله لازم است تا سیم تلفن را از داخل لوله ها رد کنید. در داخل تمام لوله ها باید سیم دو زوج فویل دار که حاوی 4 رشته سیم می باشد، عبور داده شود.

چنانچه تنها یک خط تلفن در ساختمان مورد نیاز باشد، سیم 4 رشته ای در نظر می گیرند تا در آینده بتوان یک خط تلفن دیگر نیز وصل کرد.

اما ممکن است مشتری به خطوط تلفن بیشتری نیاز داشته باشد که در این صورت می توان بنا به درخواست او بیشتر از 4 رشته سیم از داخل لوله ها عبور داد.

برای عبور دادن سیم های تلفن از داخل لوله ها بایستی از فنر سیم کشی استفاده کنید. به این صورت که فنر را از داخل لوها عبور داده و سپس رشته های سیم را با کمک چسب برق به هم وصل می کنیم.

در ادامه رشته های سیم متصل به هم را باز هم با استفاده از چسب برق به یک سر فنر وصل کرده و فنر را از طرف دیگر آن می کشیم. به این ترتیب سیم ها در داخل لوله قرار می گیرند.

بعد از اینکه سیم تلفن را از داخل لوله برق مخصوص تلفن عبور دادیم، باید به داخل واحد منتقل کرده و سر خط مربوط به پریزهای تلفن را پیدا کنیم و سیم ها را در داخل آن قرار دهیم.

در نهایت سیم ها را به پریز تلفن متصل کرده و پریزها را در درون قوطی ها ببندیم.

پس از اینکه کار سیم کشی تلفن به اتمام رسید، باید بوق خوردن تلفن چک شود. برخی از برقکاران از دو عدد کابل جداگانه برای تلفن استفاده می کنند که فقط یک زوج از آن ها به مخابرات وصل هستند و زوج بعدی به عنوان سیم رزرو استفاده شده است.

این روش که توضیح دادیم به سیم کشی توکار خطوط تلفن مربوط می شود، اما در سیم کشی روکار لازم است تا برای هدایت سیم ها از داکت کشی تلفن استفاده شود.

 

گاهی علت بوق نزدن تلفن بعد از اتمام سیم کشی تلفن ثابت ساختمان این است که سیم هایی که به پریز تلفن وصل کرده ایم، همان دو رشته سیمی هستند که به سیم های انشعاب مخابرات وصل نیستند.

 

رنگ بندی سیم ها در سیم کشی تلفن ثابت

یکی از سوالاتی که برای اکثر افراد علاقه مند به این حوزه ایجاد می شود، نوع رنگ بندی سیم ها در سیم کشی تلفن ثابت است.

جواب ما به این سوال این است که استاندارد رنگ سیم های تلفن در ایران گاهاً رعایت نمی شود. یعنی شما در پروژه های مختلف ممکن است سیم های تلفن را به رنگ های مختلف سفید، خاکستری، قهوه ای، نارنجی، قرمز و صورتی مشاهده کنید.

به بیانی دیگر رنگ بندی سیم تلفن ثابت متنوع است و به طور کلی کابل های تلفن دو شاخه اصلی و فرعی دارند.

کابل های اصلی تلفن ثابت شامل رنگ های سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش هستند و کابل های فرعی تلفن ثابت رنگ های آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای و طوسی را شامل می شوند.

تعداد رنگ های اصلی و فرعی هر دو 5 عدد هستند و ترکیب هر رنگ اصلی با فرعی ها 5 زوج را به وجود می آورد، که طبق محاسبات ریاضی به طور کلی 25 زوج سیم را خواهیم داشت.

اما یک قانون کلی در خصوص رنگ سیم ها و نحوه اتصال آن ها به یکدیگر وجود دارد، که برای اتصال صحیح آن ها به شما کمک می کند.

بر اساس این قانون فرقی نمی کند که سیم های تلفن شما چه رنگی هستند، در هر صورت شما باید هر دو رشته سیمی که به سیم های اصلی تلفن وصل می کنید را در داخل ساختمان به گوشی تلفن اتصال دهید.

نکته بعدی که در خصوص رنگ سیم های تلفن وجود دارد، به طریقه رنگ خوانی سیم ها مربوط می شود که روش خاص خود را دارد.

نحوه سیم کشی داخلی تلفن ثابت8

این روش به این صورت است که اگر بخواهیم سیم های موجود در تصویر فوق را از سمت راست به چپ بخوانیم باید به این شکل عمل کنیم:

سبز و سفیدسبز

قهوه ای و سفیدقهوه ای

نارنجی و قرمزنارنجی

صورتی و سفیدصورتی

رنگ سیم های تلفن در قسمت دوم را بدون فاصله گفتیم، چون شما هم باید این قسمت را بدون فاصله و پشت سرهم بخوانید.

یک سوال دیگر که برای اکثر افراد ایجاد می شود این است که برای انتقال خط تلفن تنها 2 رشته سیم کافی است، اما مجریان برق کار معمولاً از کابل های 4 رشته ای برای این منظور استفاده می کنند.

دو دلیل در استفاده از کابل های 4 رشته ای به جای سیم های 2 رشته ای برای تلفن وجود دارد:

کابل های 4 رشته ای تلفن بسیار مقاوم تر از نوع دو رشته ای هستند و در نتیجه احتمال آسیب رسیدن به آن ها کمتر است.

به کار گیری سیم رزو در سیم کشی تلفن بسیار ضروریست. به همین دلیل برق کاران از کابل 4 رشته ای استفاده می کنند تا چنانچه مالک بخواهد در آینده یک خط تلفن دیگر هم داشته باشد، این امکان برای او فراهم باشد.

نحوه سیم کشی داخلی تلفن ثابت9

به سیم های تفلن دو رشته ای تک زوج یا رانژه می گویند و در اتصال پورت یا ورودی کروز کاربرد دارد. اما سیم تلفن دو زوج یا چهار رشته ای در ارتباط گوشی تلفن با پریز آن مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ بندی کابل تلفن در کابل های بزرگ مخابراتی متفاوت است. اگر کابل مخابراتی به صورت هوایی باشد، اغلب به رنگ مشکی است و مقاومت بالایی هم در برابر شرایط جوی نامطلوب دارد.

اما چنانچه کابل از نوع زمینی باشد، بیشتر آن را به رنگ طوسی می بینیم. این نوع کابل انعطاف بیشتری به نسبت کابل هوایی دارد.

 

جمع بندی

سپردن سیم کشی تلفن به افراد متخصص این اطمینان را به ما می دهد که هرگز با مشکلاتی از قبیل ایجاد نویز بر روی خطوط تلفن و اینترنت و قطعی آن مواجه نخواهیم شد.

اما پیدا کردن فرد باتجربه برای انجام سیم کشی تلفن گاهاً کمی برایمان سخت می شود، چرا که نمی توانیم به راحتی به تخصص او اعتماد کنیم.

خبر خوب این که ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته از فنی ترین و کاربلدترین افراد برای انجام پروژه های تاسیساتی از جمله سیم کشی تلفن استفاده می کنیم.

علاوه بر این به مشتریان خود ضمانت اجرایی هم می دهیم تا مهر تاییدی بر کیفیت خدمات ما باشد.

پس اگر شما هم به دنبال یک تیم حرفه ای برای انجام سیم کشی تلفن ثابت خود هستید، همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

منابع فارسی:

منبع1 منبع2 منبع3

اشتراک گذاری این صفحه