یکی از معضلات بزرگی که می تواند خسارت های سنگینی در پی داشته باشد، نوسان در جریان برق ساختمان و احتمال سوختن لوازم الکترونیکی منزل است.

تا بحال چند نفر از ما تجربه سوختن یخچال و تلوزیون و سایر لوازم برقی منزل به دلیل نوسانات برق را داشته ایم؟ یا از اطرافیان خود شنیده ایم که به خاطر کم و زیاد شدن برق، فلان وسیله برقی آن ها سوخته و باید کلی هزینه برای خرید آن بپردازند.

حقیقتاً کم و زیاد شدن برق در بعضی از مناطق کشور به قدری زیاد است که دیگر حساب و کتاب خسارت های مالی وارد شده به لوازم برقی منزل از دست در رفته است؛ به حدی که عده ای از مردم شب خود را با استرس سوختن لوازم برقی خانه شان روز می کنند.

به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا این بار علت نوسان برق در منزل را ریشه یابی کرده و در نهایت چند روش اساسی برای حل این مشکل به شما پیشنهاد دهیم.

نوسان برق چیست؟

قبل از اینکه دلیل نوسان برق و حتی روش های پیشگیری از این معضل را بررسی کنیم، تصمیم داریم تا شما را با چیستی نوسان برق آشنا کنیم.

میزان جریان برق در تمام کشورهای دنیا یک بازه مشخص دارد که اگر مقدار ولتاژ جریان برق کمی بالا و پایین تر از این بازه شود، این معنی را می دهد که برق نوسان پیدا کرده است.

در کشور ما ایران میزان جریان برق 220 ولت و با شدت جریان 50 هرتز است. به همین دلیل تمام لوازم برقی تولید شده در کشور و حتی لوازم واردتی به کشور باید در این محدوده ولتاژ باشند.

با این تفاسیر وقتی ولتاژ برق ورودی به ساختمان از محدوده 220 ولت کمتر و یا بیشتر می شود، می گوییم نوسان برق در ساختمان ایجاد شده است.

جالب است بدانید که تنها افزایش ولتاژ یا جریان برق باعث خسارت به لوازم برقی نمی شود، بلکه افت شدید ولتاژ نیز عامل مهمی در سوختن لوازم برقی می باشد.

چون اگر جریان کافی به لوازم برقی نرسد، شدت جریان در وسیله برقی زیاد می شود، که این خود عامل بسیار موثری در ذوب شدن قطعات الکترونیکی وسیله و در نهایت سوختن آن می شود.

پس با این توضیحات مشخص می شود که در نوسان برق ساختمان نه تنها افزایش ولتاژ، بلکه کاهش شدید ولتاژ نیز خسارت های سنگینی به لوازم برقی وارد می کند.

در کلیپ زیر مهندس حمیدیا بصورت کامل در مورد نوسان برق و راه حل های آن توضیح می دهند.

 

8 علت نوسان برق منزل

نوسان برق یا همان کم و زیاد شدن ولتاژ برق می تواند بنا به دلایل مختلفی در ساختمان ایجاد شود، از جمله مهمترین علت های نوسان برق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معیوب شدن ترانس های برق

ترانس برق وسیله ای است که از آن برای حل نوسانات برق ساختمان استفاده می کنند، اما اگر مقدار شدت جریان وارد شده به ترانس بیش از حد باشد، این احتمال وجود دارد که ترانس از کار بیوفتد و دیگر قادر به دفع نوسان برق نباشد.

تصویر ترانس سوخته بر اثر نوسانات

  • استفاده از وسایل برقی پر مصرف

مقدار تحمل بار الکتریکی در هر ساختمان با توجه به کنتور برق و ظرفیت فیوزهای نصب شده در آن سنجیده می شود.

بنابراین اگر از وسایل برقی پرمصرف آن هم به صورت هم زمان استفاده کنیم، طبیعتاً کنتور زیر بار می ماند و این مسئله را به صورت کم و زیاد شدن جریان برق نشان می دهد.

  • خیس شدن سیم های برق ساختمان

سیم های برق ساختمان در معرض آسیب های مختلفی قرار دارند، مخصوصاً اگر به صورت روکار در ساختمان قرار گرفته باشند.

به عنوان مثال ممکن است بر اثر نشتی لوله های آب و فاضلاب و یا بارش شدید باران خیس و یا مرطوب شوند. در این صورت احتمال نوسان برق به دلیل اتصالی کردن سیم های برق دور از انتظار نیست.

  • خراب شدن لوازم برقی

گاهی علت نوسان برق در ساختمان زیاد پیچیده نیست، بلکه سیم پیچ یکی یا تعدادی از لوازم الکترونیکی منزل خراب شده که جریان برق را کم و زیاد می کند.

البته همیشه نقص در سیم پیچ وسایل برقی علت اصلی نوسان نیست، به عنوان مثال حتی ممکن است دوشاخه لوازم برقی اتصالی داشته باشد و همین موضوع باعث کم و زیاد شدن جریان شود.

  • فرسودگی و خوردگی سیم های برق

واضح ترین علتی که می توان برای نوسان برق ساختمان در نظر گرفت این است که سیم های برق دچار خوردگی و فرسودگی شده باشند. در این حالت روکش سیم ها از بین رفته است و اتصال هادی سیم به یک جسم رسانای دیگر باعث نوسان برق می شود.

  • افزایش فشار بر شبکه

همانطور که در قسمت های قبلی گفتیم اگر وسایل پرمصرف را به صورت همزمان استفاده کنیم، فشار بار بر شبکه افزایش پیدا می کند و در نتیجه باعث کم و زیاد شدن جریان می شود.

  • عدم استفاده از ظرفیت مناسب کنتور برق تک فاز و یا سه فاز

کنتور برق در دو نوع کلی تک فاز و سه فاز وجود دارد که عموماً از کنتور برق تک فاز در خانه های مسکونی و از کنتور برق سه فاز برای مصارف صنعتی استفاده می شود.

با این حال برخی منازل با توجه به شدت جریان بالایی که نیاز دارند، بایستی از کنتور برق سه فاز استفاده کنند. پس اگر کنتور برق تک فاز داشته باشند، کنتور نمی تواند جریان شبکه را تامین کرده و در نتیجه جریان برق نوسان پیدا می کند.

  • عوامل طبیعی همچون رعد و برق

آخرین علتی که می توان برای ایجاد نوسان در برق ساختمان ها از آن یاد کرد، بروز وقایع طبیعی از قبیل رعد و برق است.

به این صورت که وقتی آذرخش ایجاد می شود به یک باره مقدار بسیار زیادی اضافه بار به سیم های برق ساختمان وارد می شود. در این هنگام اگر وسایل برقی به دستگاه های محافظ متصل نباشند، احتمال سوختگی آن ها به دلیل نوسان شدید جریان وجود دارد.

به همین دلیل است که اکثر کارشناسان توصیه می کنند در زمان رعد و برق نه تنها خود را از حضور در محیط خارج از ساختمان حفظ کنید، بلکه دوشاخه تمامی لوازم های برقی ساختمان را از پریز برق جدا کنید.

پیشنهاد می کنیم به منظور تکمیل این موضوع مطلب رفع عیب سیم کشی ساختمان را از دست ندهید.

تصویر جعبه فیوز برق خانه

مهمترین اقدام برای جلوگیری از نوسان و قطعی برق

اولین و مهمترین اقدام مهمی که باید برای دفع اثرات نامطلوب نوسانات برق بر روی لوازم الکترونیکی منزل انجام دهید این است که ریشه نوسانات را پیدا کنید.

در غیر این صورت استفاده از هیچ نوع دستگاه محافظت کننده ای نمی تواند جان وسایل برقی منزل شما را در برابر نوسانات برقی حفظ کند.

پس به عنوان حیاتی ترین کار باید از یک مجری برق کار دعوت کنید تا با بررسی سیم کشی برق ساختمان شما علت اصلی کم و زیاد شدن برق را شناسایی کند.

اگر مشکل از ضعیف بودن سیم های برق و یا اتصالی کردن پریزها و یا خوردگی روکش سیم ها باشد، مجری برقکار می تواند با اقدام بر تعویض سیم کشی برق ساختمان و یا تعویض کلید و پریز معیوب مشکل را حل کند.

چنانچه وسایل برقی استفاده شده در منزل استاندارد نبوده و از ولتاژ برقی بیشتر از حد نرمال تغذیه می کنند، باز هم مجری برق کار می تواند با کمک دستگاه کلمپ متر یا همان مولتی متر میزان شدت جریان هر کدام از مصرفی های ساختمان را اندازه بگیرد.

در صورتی که کنتور برق ساختمان شما توان تامین حجم ولتاژ مصرفی ساختمان شما را ندارد، باز هم این مجری است که می تواند کنتور برق ساختمان شما را از نوع تک فاز به سه فاز ارتقا بدهد.

در اکثر موارد علت نوسانات از برق سراسری است، در این حالت می توانید مشکل کم و زیاد شدن جریان برق منزل خود را به اداره برق گزارش دهید تا مورد بررسی قرار بگیرد.

در ادامه قصد داریم ابزار و وسایلی را به شما معرفی کنیم که می توانید به منظور پیشگیری از نوسان برق و حتی قطعی برق در ساختمان مسکونی خود استفاده کنید.

 

معرفی 3 روش به منظور حل مشکل نوسان برق

تا این قسمت از متن با مفهوم نوسان برق آشنا شدیم و دانستیم که چه عواملی می توانند در کم و زیاد کردن ولتاژ برق ساختمان نقش داشته باشند.

حال در این مرحله قصد داریم تا راه حل پیشگیری از نوسان و قطعی برق را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از روش هایی که در ادامه می گوییم نه تنها دیگر هیچ نگرانی بابت قطعی و یا نوسان برق نداشته باشید، بلکه از سوختن لوازم برقی خود پیشگیری کنید.

  1. با کمک استابلایزر برای همیشه خاطر خود را از نوسانات برق جمع کنید.

در قسمت فوق دانستیم که برای حل مشکل نوسان برق منزل بهترین اقدام این است که علت اصلی کم و زیاد شدن برق را پیدا کرده و سپس آن را حل کنیم.

حقیقت این است که تنها در این صورت می توانید از لوازم جانبی محافظتی برای حل مشکل نوسان برق ساختمان خود استفاده کرده و از نتیجه مثبت آن بهره مند شوید.

استابلایزر یا تثبیت کننده جریان برق یکی از همان تجهیزات محافظتی است که به عنوان اولین انتخاب به شما پیشنهاد می شود.

این وسیله طوری طراحی شده که کمترین حد از نوسانات برق ورودی به ساختمان را شناسایی کرده و ولتاژ ورودی به وسایل الکترونیکی را روی 220 ولت الی 230 ولت نگه می دارد.

به بیانی دیگر استابلایزر می تواند جریان برق مورد نیاز مصرف کننده را در حد مورد نیاز آن تامین کند. پس این وسیله نه تنها نوسانات را شناسایی می کند، بلکه با تنظیم ولتاژ ورودی به مصرف کننده به مدیریت جریان برق دستگاه می پردازد.

یکی از مزیت های اصلی استابیلایزرها در مقایسه با دستگاه های محافظ برق این است که استابیلایزر را می توان برای مدیریت برق ورودی به کل یک ساختمان مورد استفاده قرار داد. در حالیکه محافظ های برق تنها قابلیت استفاده برای یک مصرف کننده را دارند. برای اطلاع از قیمت و خرید استابلایزر از دیجی کالا روی لینک مورد نظر بزنید.

تصویر استابلایزر به منظور محافظت از نوسانات برق خانه

  1. دستگاه محافظ برق ارزان ترین راهکاری است که می توانید از آسیب های نوسانات برق پیشگیری کنید.

دستگاه های محافظ برق همان وسیله های نام آشنایی هستند که دوشاخه برق لوازم برقی ساختمان را به آن ها وصل می کنیم تا از سوختن لوازم الکترونیکی بر اثر نوسانات برق پیشگیری کنیم.

بنابراین نحوه عمل دستگاه محافظ برق بسیار مشخص است، این وسیله جریان برق ورودی به مصرف کننده را دائم چک می کند و به محض اینکه ولتاژ ورودی به مصرف کننده کمی بیشتر و یا کمتر از حد مجاز آن شد، با قطع کردن ورود جریان برق به مصرف کننده مانع از سوختن آن می شود.

در ادامه پس از حدود چند ثانیه تا چند دقیقه که جریان متعادل شد، دوباره جریان برق به مصرف کننده را برقرار می کند. بنابراین از دستگاه محافظ برق می توانیم در محل هایی استفاده کنیم که قطعی لحظه ای برق مشکلی برای ما ایجاد نمی کند. اگر قصد خرید محافظ برق را دارید، روی لینک خرید محافظ برق از دیجی کالا بزنید.

  1. با استفاده از یو پی اس (UPS) نه تنها از نوسانات برق بلکه از قطعی برق در امان هستید.

دستگاه یو پی اس در واقع یکی از تجهیزات برق اضطراری ساختمان است که در مطلب نصب برق اضطراری ساختمان به طور جامع در خصوص ویژگی ها و عملکرد آن صحبت کردیم.

UPS به باتری هایی متصل است که همیشه برق دار هستند. به همین دلیل از این وسیله به عنوان منبع تغذیه بدون وقفه یاد می شود، یعنی اگر برق ورودی به ساختمان به هر دلیلی قطع و یا شدت جریان کم و زیاد شود، دستگاه یو پی اس سریعاً وارد مدار می شود و به جبران جریان برق قطع شده می پردازد.

البته کارایی یو پی اس تنها به این مسئله قطعی برق ختم نمی شود، بلکه این وسیله نوسانات برق را نیز چک می کند و اگر ولتاژ کم و زیاد باشد آن را نیز تنظیم می کند. لینک خرید یو پی اس از دیجی کالا را لمس کنید تا بعد از بررسی نظرات خریدارن قبلی بهترین و مناسب ترین دستگاه یو پی اس را انتخاب و خرید کنید.

تصویر یو پی اس به منظور محافظت از سیم کشی ساختمان در برابر نوسان برق

جمع بندی

در این مطلب با علت نوسانات برق در ساختمان آشنا شدیم و راهکارهای عملی و موثر برای پیشگیری از تبعات کم و زیاد شدن جریان برق را مورد بررسی قرار دادیم.

همانطور که از راه حل های ارائه شده برای حل مشکل نوسان برق می توان برداشت کرد، حضور یک برقکار متخصص به منظور شناسایی علت اصلی کم و زیاد شدن برق در ساختمان ضروری است.

این فرد نه تنها می تواند ریشه این مشکل را تشخیص دهد، بلکه می تواند با کمک تخصص خود در برقکاری ساختمان اقدامات مفیدی جهت تعویض سیم کشی ساختمان و حذف سیم های برق معیوب، نصب دستگاه های محافظت کننده همچون استابلایزر و یو پی اس و یا حتی اصلاح کنتور برق و تعویض فیوزهای جعبه فیوز انجام دهد.

نکته مهم در این مرحله اطمینان از تخصص مجری برقکار و دانش و مهارت او در این زمینه است. به همین دلیل ما مجموعه تاسیسات 24 ساعته را به شما پیشنهاد می دهیم که فقط با بهترین و کاربلدترین متخصصین همکاری می کند و مدت ها تجربه کار عملی دارد.

علاوه بر این ها مجموعه تاسیسات 24 ساعته خدمات تاسیساتی را به همراه تضمین خدمات به مشتریان خود عرضه می کند، چون نه تنها به کیفیت خدمات خود اطمینان دارد، بلکه می خواهد خاطر مشتری را از هر نظر آسوده کند.

پس اگر برق ساختمان شما هم بنا به دلایلی که گفته شد دچار نوسان شده و به دنبال راهی برای حل مشکل نوسان و پیشگیری از خسارت های مالی آن هستید، پیشنهاد می کنیم بیش از این تردید نکنید.

شما می توانید همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا متخصصین این مجموعه در کمترین زمان ممکن برای بررسی شرایط سیم کشی برق ساختمان شما و تشخیص علت نوسان و رفع آن در محل شما حاضر شوند.

مجری برقکار تاسیسات 24 ساعته در حال سیم کشی ساختمان

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • وقتی شدت جریان و ولتاژ ورودی به برق ساختمان از محدوده 220 ولت و 50 هرتز بالاتر و یا پایین تر می شود، می گوییم نوسان برق ایجاد شده است.
  • نوسان برق می تواند به دلایل مختلفی از جمله ایراد در سیم کشی برق ساختمان، استفاده از کنتور برق در ظرفیت نامناسب، استفاده از لوازم برقی پرمصرف به صورت همزمان، خراب شدن لوازم برقی، خیس شدن سیم های برق و عوامل جوی از قبیل رعد و برق ایجاد شود.
  • قبل از نصب هر گونه وسایل محافظت کننده برقی لازم است تا علت اصلی نوسانات برقی در ساختمان شناسایی و رفع شود.
  • تجهیزات متنوعی از جمله استابلایزرها، ترانس های محافظ برق و UPSها می توانند تا حد بسیار زیادی مشکل نوسان برق در منزل را حل کنند.

در نهایت یادآور می شویم که اگر در زمینه نوسانات برق ساختمان نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، می توانید پرسش خود را در قسمت نظرات این مطلب قرار دهید تا کارشناسان متخصص مجموعه تاسیسات 24 ساعته به صورت رایگان به سوالات شما جواب دهند.

منابع: منبع 1، منبع 2

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظرات مشتریان

https://kalengi.ir/swing/

اشتراک گذاری این صفحه