در این مقاله قصد داریم فیلم نحوه نصب لامپ هالوژن در سقف را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

همان طور که می دانید، یکی از مسائل ضروری در ساخت و ساز ساختمان، تامین برق و روشنایی آن است تا آسایش ساکنان ساختمان تامین شود.

اما امروزه با توجه تعرفه های بالای انرژی برق، استفاده از لامپ های پر مصرف در ساختمان ها منسوخ شده و به جای آن از لامپ هایی با مصرف انرژی کمتر و بازده بالاتر استفاده می شود.

لامپ های هالوژن به عنوان نسل جدید لامپ ها، هم نور و قدرت روشنایی بیشتری دارند و هم برق کمتری استفاده می کنند. همچنین این لامپ ها، نمای زیباتری به ساختمان می بخشند.

بنابراین با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با نحوه نصب این نوع از لامپ های کم مصرف در سقف آشنا کنیم.

 

آشنایی با لامپ هالوژن و انواع آن

لامپ های هالوژن، نوعی از لامپ های رشته ای هستند که محفظه آن ها علاوه بر یک رشته تنگستن به همراه گاز بی اثر، با کمی هالوژن مثل برم و ید، نیز پر شده است.

نصب این لامپ ها را هم می توان به شکل روکار در سقف های تخت، صاف و شیب دار انجام داد و هم می توان آن ها را بر روی سقف کاذب با یک توالی منظم، نصب کرد.

اما باید توجه کنید که اگر نصب آن ها را به شکل روکار انجام دهید، علی رغم زیبایی و نصب راحتی که دارند، نگهداری و رسیدگی به آن ها کار مشکلی است و از این نظر، نصب این لامپ ها در سقف های کاذب، ارجحیت دارد.

جالب است بدانید، این نوع لامپ ها بر خلاف لامپ های رشته ای که طول عمر 800 تا 1200 ساعت دارند، طول عمری به اندازه 2500 ساعت دارند.

علت عمر طولانی تر آن ها هم، چرخه موجود در لامپ های هالوژن است که سبب ته‌نشین شدن مجدد تنگستن بخار شده آن، بر روی رشته می ‌شود و نقش موثری در افزایش طول عمر این نوع لامپ ‌ها دارد.

انواع لامپ های هالوژن را می توان به 3 دسته LED، COB و SMD تقسیم نمود که در ادامه راجع به هر کدام از آن ها توضیح خواهیم داد.

  • لامپ هالوژن LED

این لامپ ها از کنار هم قرار گرفتن چند دیود نورافشان تشکیل شده اند که وقتی جریان الکتریکی برق به آن ها می رسد، نور تولید می شود. در واقع هر چه تعداد دیودهای ال ای دی بیشتر باشد، نور بیشتری هم تولید می شود.

این لامپ ها علی رغم مصرف برق پایینی که دارند، روشنایی ایده آلی را برای محیط فراهم می کنند و طول عمر بالایی دارند.

فیلم نحوه نصب لامپ هالوژن در سقف 1

البته این لامپ ها در صورت استفاده مداوم، سبب ایجاد مشکلاتی در خواب می شوند و همچنین به دلیل داشتن سمومی مثل سرب و آرسنیک، می توانند در دراز مدت باعث ابتلای خانم ها و آقایان به سرطان سینه و پروستات شوند.

  • لامپ هالوژن COB

این لامپ ها از چیپ های الکترونیکی نصب شده بر روی برد تشکیل شده اند که مصرف انرژی کمتر و طول عمر زیادتری دارند.

همچنین لامپ های COB هم همانند LEDها، هم برای تامین روشنایی و هم به عنوان لامپ تزئینی و دکوراتیو استفاده می شوند.

فیلم نحوه نصب لامپ هالوژن در سقف 2

اما یکی از معایبی که در رابطه با این لامپ ها می توان به آن اشاره کرد، طیف نور محدود آن ها می باشد که بیشتر در طیف رنگ آبی عرضه می شوند.

  • لامپ هالوژن SMD

لامپ های هالوژن SMD از چند چیپ ال ای دی که توسط یک سیم نازک به هم وصل شده اند، تشکیل شده اند. اما لازم به ذکر است که برای این نوع لامپ ها از یک برد واحد استفاده نمی شود.

فیلم نحوه نصب لامپ هالوژن در سقف 3

این نوع لامپ ها روشنایی یکنواخت، نور خوب و دوام بالایی دارند و به دلیل کم مصرف بودن، از آن ها در ساخت تجهیزات نورپردازی استفاده می شود.

اما توجه کنید که استفاده طولانی مدت از لامپ های SMD می تواند، سبب اختلالات خواب و احساس درد و خستگی در ناحیه چشم ها شود.

 

توضیحات دیالوگ فیلم

تا این جا با لامپ های هالوژن و انواع آن آشنا شدیم. حال نوبت به تشریح قدم به قدم نصب این نوع لامپ ها در سقف رسیده است، پس با ما همراه باشید.

وسایل مورد نیاز:

* پیچ گوشتی (برای مطالعه راهنمای خرید بهترین پیچ گوشتی همه کاره یا چند کاره، کافی است لینک آن را لمس نمایید.)

* سیم چین

* فازمتر

* چسب برق

فیلم نحوه نصب لامپ هالوژن در سقف 4

1- در ابتدا برای وصل کردن سوکت لامپ، سیم های تعبیه شده در محل نصب لامپ هالوژن را لخت می کنیم. سپس سوکت لامپ هالوژن را به سیم ها وصل کرده و بر روی هر اتصال چسب برق می زنیم.

در ادامه نیز به همین صورت، مابقی سوکت ها را هم به سیم های تعبیه شده در محل نصب هالوژن متصل می نماییم.

فیلم نحوه نصب لامپ هالوژن در سقف 5

2- در مرحله بعد لامپ هالوژن را به منظور وصل کردن به سوکت و نصب آن روی سقف آماده می کنیم و بعد پیچ های کناری بدنه لامپ را، جهت ثابت نمودن لامپ هالوژن محکم می نماییم.

3- حال لامپ هالوژن را به سوکت آن در سقف وصل می کنیم و در مراحل بعدی به کمک نگهدارنده ها، آن را در سقف قرار خواهیم داد.

فیلم نحوه نصب لامپ هالوژن در سقف 6

مابقی لامپ های هالوژن را نیز به همین روش و با دقت و حوصله نصب می کنیم. یعنی به این صورت که ابتدا لامپ هالوژن را به سوکت وصل کرده و سپس بر روی سقف نصب می کنیم.

در دیگر قسمت ها نیز، ابتدا سوکت و بعد لامپ هالوژن را وصل می کنیم و سپس برای نصب آن در سقف اقدام می کنیم و پس از آن، تمام لامپ های هالوژن نصب شده را برای اطمینان از نصب صحیح آن ها بررسی می کنیم.

4- در مرحله بعد، سیم کشی مربوط به لامپ مخفی در بالای سقف کاذب که لامپ های هالوژن بر روی آن نصب شده اند را انجام می دهیم.

5- با سیم زرد که مربوط به earth است، کاری نداریم و فقط 2 رشته سیم قرمز و آبی رنگ را از بالای سقف عبور می دهیم. سپس، پس از اتمام سیم کشی لامپ مخفی، لامپ هالوژن این قسمت را نصب می کنیم.

6- حال کلید دوپل مربوط به لامپ های هالوژن و لامپ مخفی را درون دیوار نصب می کنیم و در مرحله بعد پیچ های محل اتصال سیم ها و نگهدارنده کلید برق را باز کرده و سیم ها را با توجه به محل اتصالشان به آن نصب می کنیم.

فیلم نحوه نصب لامپ هالوژن در سقف 7

7- حتماً دقت کنید که در محل اتصال سیم ها، سیم ها به بدنه کلید برق دوپل متصل نشوند. حالا کلید برق دوپل را در محل نصب درون دیوار قرار داده و پیچ های نگهدارنده آن را سفت می کنیم و بعد درپوش روی کلید را نصب می کنیم.

8- در مرحله بعد، سوکت لامپ مخفی را، به سیم های برق وصل می کنیم و محل اتصال سیم ها را چسب برق می زنیم.

9- پس از اتصال، سوکت لامپ مخفی را در بالای سقف قرار می دهیم و با وصل کردن برق اصلی ساختمان و همچنین وصل کردن فیوز مرتبط با این بخش، خاموش و روشن شدن لامپ های هالوژن را بررسی می کنیم.

فیلم نحوه نصب لامپ هالوژن در سقف 8

در نهایت با اتصال مقطعی لامپ مخفی به سوکت آن و زدن کلید برق، سالم بودن اتصال سیم های برق لامپ های مخفی را بررسی می نماییم.

شما می توانید با لمس لینک مقاله نحوه سیم کشی برق ساختمان یک طبقه به زبان ساده، این مقاله کاربردی را نیز مطالعه نمایید.

 

جمع بندی:

ما در این مقاله به کمک یک فیلم آموزشی سعی کردیم، شما را با نحوه نصب لامپ هالوژن در سقف آشنا نماییم.

اما اگر برای اتصال سیستم های روشنایی منازل خود به نیروهای متخصص نیاز داشتید، می توانید با خیال راحت از متخصصان مجرب ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته کمک بگیرید.

به همین منظور شما می توانید از طریق شماره تماس های درج شده در سایت مجموعه و یا با پر کردن فرم درخواست سرویسکار، سفارش خود را ثبت نمایید و از خدمات ما بهره مند شوید.

همچنین در صورتی که راجع به نحوه نصب لامپ های هالوژن در سقف به مشاوره و راهنمایی های بیشتری نیاز داشتید، کافیست از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید تا مشاوران و کارشناسان ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2

منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2

 

اشتراک گذاری این صفحه