یکی از خدماتی که ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته به مشتریان خود ارائه می دهیم، نصب و راه اندازی برق اضطراری در ساختمان است. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.

منظور از برق اضطراری چیست و بررسی انواع آن

برق اضطراری تجهیزاتی هستند که در زمان عدم دسترسی به برق شهری، جایگزین برق شهری می شوند تا جریان الکتریکی ورودی به ساختمان قطع نشود.

برق اضطراری توسط تجهیزات مختلفی تامین می شود که از جمله موارد پرکاربرد دستگاه های تامین کننده برق اضطراری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه موتور برق یا ژنراتور

در یک تعریف بسیار ساده موتور برق یک مولد است که سوخت هایی از قبیل گاز، بنزین و یا گازوئیل را به انرژی برق تبدیل می کند.

به طور معمول انرژی الکتریکی حاصل از موتور برق زیاد است، به همین دلیل از این وسیله به عنوان برق اضطراری در مصارف خانگی، بیمارستان ها، ویلاها، کارگاه ها، کارخانه ها و غیره استفاده می شود.

با توجه به این تعاریف مهمترین موضوع که می تواند در انتخاب موتور برق یا ژنراتور شما تاثیرگذار باشد، نوع سوخت موتور برق است.

با توجه به قیمت بالای سوخت، موتور برق های گازسوز بسیار کم هزینه تر از نوع بنزینی و یا گازوئیلی می باشد و علاوه بر این هوا را کمتر آلوده می کند.

موتور برق های نوع بنزینی برای استفاده در مکان هایی مناسب است که دسترسی به گاز وجود ندارد. اما برای اینکه از خطر خفگی حاصل از احتراق موتور برق بنزینی در امان باشید، لازم است تا آن را در محیط های باز نصب کنید.

نصب برق اضطراری ساختمان 1

  • دستگاه یو پی اس یا UPS

به دستگاه های یو پی اس منبع تغذیه بدون وقفه نیز می گویند. چرا که در صورت نصب این دستگاه در مدار و قطعی برق، به صورت آنی جریان برق را برقرار می کند به حدی که مصرف کننده هیچ نوع اختلالی را در شبکه حس نمی کند.

این ویژگی مهم در یوپی اس ها سبب شده تا در مکان های حساس همچون اتاق های عمل بیمارستان ها و حتی اتصال به شبکه کامپیوتری از این دستگاه ها به عنوان برق اضطراری استفاده شود.

دستگاه یو پی اس به صورت دائم در مدار قرار دارد و تا زمانی که برق شهری وصل باشد، باتری های خود را شارژ نگه می دارد.

اما به محض قطع برق، با کمک اینورتر خود از انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری های خود برق مصرف کننده یا مدار را تامین می کند.

یو پی اس ها در توان و ظرفیت های متنوع در بازار موجود هستند که برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

هر چه اینورتر یو پی اس قوی تر باشد، توان دستگاه بالاتر رفته و به نوعی می تواند از تعداد بیشتری تجهیزات الکتریکی پشتیبانی کند.

  • دستگاه اینورتر

ساده ترین نوع برق اضطراری دستگاه اینورتر یا مبدل است که انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری ماشین را به برق تبدیل می کند.

در این وسیله نیز جابجایی برق شهری با برق داخل باتری کمی طول می کشد، به همین دلیل نمی توان از اینورترها به عنوان برق اضطراری تجهیزات حساس که نبود لحظه برق برای آن ها فاجعه است، استفاده کرد.

دلیل الزام برق اضطراری در ساختمان

برق یکی از پرمصرف ترین و در عین حال مهمترین منابع انرژی است که در صورت قطع شدن می تواند خسارات مالی و گاهاً جانی برای انسان ها در پی داشته باشد.

الزام برق اضطراری در ساختمان هایی مثل بیمارستان ها و مراکز درمانی که به طور مستقیم با جان افراد سر و کار دارند، بیش از هر جای دیگر است.

بیماران بسیاری هستند که تنها راه زنده ماندنشان وصل بودن دستگاه های تنفسی و احیا به برق است و اگر بیمارستان به برق اضطراری تجهیز نباشد و دچار قطعی برق شود، جمع زیادی از بیماران تلف خواهند شد.

چه بسیار کسب و کارهایی که به دلیل قطع برق در شبکه دچار اختلال شده و کل داده های شرکت از بین رفته است.

در چنین وضعیت اسفناکی صاحبان کسب و کار نمی توانند تا بازگشت دوباره برق فعالیت های اقتصادی خود را شروع کنند، مگر اینکه برق اضطراری داشته باشند و در این مدت چه سرمایه های هنگفتی که از بین می روند.

وجود برق اضطراری در سیستم سیم کشی برق منازل مسکونی کم اهمیت تر از ساختمان های درمانی، تجاری، اداری و صنعتی نیست.

تصور کنید در یک روز گرم تابستانی که روشن بودن کولر گازی، کولر آبی یا پنکه تنها راه خنک شدن در خانه است، برق به یک باره قطع می شود.

چه بدتر این که قطعی برق به صورت مداوم صورت بگیرد، به شکلی که هر روز باید نگران قطعی برق در خانه باشید. مشکل فقط خاموشی وسایل سرمایشی نیست، بلکه معضل بیش از این حرف هاست.

یخچال خاموش شده و مواد غذایی فاسد می شوند. پکیج از کار می افتد و به آب گرم دسترسی ندارید. پمپ آب کار نمی کند و اگر در طبقات بالای ساختمان ساکن باشید، آب هم ندارید.

اسفناک تر اینکه اگر خانه شما در یک برج یا مجتمع 20 طبقه واقع شده باشد و برق قطع شود، آسانسور هم کار نمی کند. به طور حتم حتی تصور چنین شرایطی هم می تواند باعث نگرانی و اضطراب شود.

پس اگر بخواهیم دلیل الزام برق اضطراری در ساختمان ها را بیان کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نجات جان بیماران در بیمارستان ها
  • حفظ کارایی تاسیسات تلفن و مخابرات
  • کمک به ادامه کسب و کارها و تجارت
  • تامین آسایش و رفاه در منازل مسکونی

 

7 نکته مهم در زمان انتخاب سیستم برق اضطراری ساختمان

قبل از اینکه به سراغ نحوه نصب برق اضطراری در ساختمان های مسکونی برویم، لازم است تا ابتدا چند نکته مهم در خصوص انتخاب نوع دستگاه تامین کننده برق اضطراری را یادآور شویم:

  1. اگر به دنبال دریافت برق فوری هستید، دستگاه یو پی اس یا UPS بهترین گزینه برای شماست. مخصوصاً اگر در منزل از سیستم کامپیوتری با اطلاعات حیاتی استفاده می کنید.

چون اگر زمان جایگزینی برق شهری با سیستم برق اضطراری بیش از 20 میلی ثانیه باشد، اطلاعات لحظه ای کامپیوتر از بین می رود.

  1. در صورتی که مایلید موتور برق یا ژنراتور در ساختمان مسکونی خود داشته باشید، باید ابتدا کل میزان مصرف جریان برق مصرفی ها در ساختمان را محاسبه کرده و سپس به خرید موتور برق اقدام کنید.

هر چند توصیه می شود حتماً قبل از خرید با تکنسین برق مشورت کرده و حتی ظرفیت موتور برق مورد نیاز خود را 20 درصد بیش از مقدار محاسبه شده انتخاب کنید. چون این وسیله نباید در نهایت توان خود کار کند.

  1. در صورتی که در ساختمان خود وسایل برقی پرمصرف دارید، بهترین گزینه برای شما منبع تغذیه قوی تر از اینورتر است. به عنوان مثال می توان از ژنراتور یا موتور برق استفاده کرد.
  2. برای تامین برق اضطراری وسایل برقی حساس همچون تلوزیون یا یخچال باید به دنبال منبع تغذیه ای باشید که ولتاژ خروجی کنترل شده و ثابت داشته باشد.

در غیر این صورت احتمال سوختن وسیله برقی وجود دارد. در بین مواردی که ما معرفی کردیم، UPS می تواند جریان برق را ثابت نگه دارد.

  1. منبع تغذیه ای که انتخاب می کنید باید توان تامین جریان برق مورد نیاز برای همه مصرف کننده های متصل به خود را داشته باشد.
  2. میزان ولتاژ و فرکانس سیستم برق اضطراری باید نزدیک و شبیه به برق شهری باشد. به عنوان مثال برق شهری 50 هرتز است. این نکته در خصوص موتورهای برق بسیار مهم می باشد.
  3. چنانچه می خواهید اینورتر خریداری کنید، باید بدانید که این وسیله از لحاظ شکل موج ولتاژ خروجی در انواع مختلفی وجود دارد.

برای برق شهری بهترین مدل اینورتر از نوع شکل موج سینوسی یا شبیه سینوسی است. اگر موج مربعی شکل باشد، دستگاه داغ کرده و حرکتش مختل می شود.

 

طریقه نصب برق اضطراری داخل ساختمان مسکونی

پس از انتخاب نوع سیستم برق اضطراری و در واقع خرید منبع تغذیه برق اضطراری مورد نیاز برای ساختمان خود، به مرحله ای می رسیم که باید این وسیله را به برق وصل کنیم.

منبع تغذیه برق اضطراری را می توان به دو روش در ساختمان نصب کرد:

  1. نصب مستقیم منبع تغذیه برق اضطراری به مصرف کننده مورد نظر

در صورتی که مایل باشیم از منبع تغذیه برق اضطراری فقط برای تامین برق یکی از لوازم و تجهیزات برقی در ساختمان استفاده کنیم، کافیست سیم های رابط را از دستگاه برق اضطراری به مصرف کننده اتصال دهیم.

توجه داشته باشید که از این روش نصب، اغلب برای منبع های برق اضطراری همچون یو پی اس ها و اینورترها استفاده می شود. در ادامه روش نصب هر یک را گفته ایم:

  • نحوه نصب یو پی اس

برق اضطراری یو پی اس را باید به طریقی در مدار مصرفی دستگاه برقی خود قرار دهیم.

البته یو پی اس ها در ظرفیت های بسیار بالاتر نیز وجود دارند که با تعداد زیادی باتری به صورت مستقیم مابین برق شهری و کل مصرف کننده های یک ساختمان قرار می گیرند.

در این حالت نباید هیچ گونه اشتراکی بین سیم کشی خروجی یو پی اس با برق شهری وجود داشته باشد. به بیانی دیگر کل مصرف کننده ها باید فقط به UPS وصل شوند.

مرحله اول در نصب یو پی اس این است که باتری های UPS را به آن وصل کرده و در ادامه برق ورودی یا شهر را به یو پی اس اتصال می دهیم.

در این حالت باید یو پی اس در حالت بای پس باشند. چنانچه UPS بدون هیچ مشکلی و به صورت خود به خود روی حالت بای پس قرار گرفت، دستگاه یو پی اس را روشن می کنیم.

توجه داشته باشید که برخی از وسایل مانند لامپ های فلوئورسنت، موتورها و کمپرسورها، دستگاه های تهویه مطبوع و پرینترهای لیزری را نمی توانیم به یو پی اس وصل کنیم.

نصب برق اضطراری ساختمان 2

  • نحوه نصب اینورتر

برای اینکه بتوانیم از اینورتر برای تبدیل برق 12 ولت باتری خودرو به برق 220 ولت شهری کمک بگیریم، لازم است تا با طریقه نصب آن آشنا شویم.

برای این منظور اگر باتری بر روی خودرو نصب شده است، باید از خاموش بودن خودرو مطمئن باشید. سپس کابل برق را به ترمینال های مثبت و منفی اینورتر وصل می کنیم.

در ادامه سوسماری مثبت یا قرمز را به ترمینال مثبت باتری و سوسماری منفی یا مشکی را به ترمینال منفی باتری اتصال می دهیم.

حال کافیست دوشاخه یا کابل وسیله برقی مورد نظر خودمان را به ورودی اینورتر وصل کرده و با فشار دادن دکمه روشن یا ON بر روی اینورتر از باتری خودرو به عنوان برق اضطراری وسیله برقی خود استفاده کنیم.

برای تامین برق اضطراری پکیج می توانید از اینورتر و یا یو پی اس استفاده کنید، ما روش این کار را در مطلب نحوه نصب برق اضطراری پکیج توضیح داده ایم. جهت مطالعه کافیست روی لینک مقاله بزنید.

نصب برق اضطراری ساختمان 3

  1. اتصال مستقیم منبع تغذیه برق اضطراری به کنتور برق ساختمان

معمولاً از این روش برای اتصال موتور برق یا ژنراتور استفاده می شود. روشن و خاموش شدن موتور ژنراتور را می توان به دو روش در ساختمان کنترل نمود.

اگر بخواهیم ژنراتور را به صورت اتوماتیک کنترل کنیم، لازم است وسیله ای به نام تابلو چنچ آور در سیستم ژنراتور و مصرف کننده بکار گرفته شود.

تابلو چنچ آور (change over) وسیله ای است در زمان قطعی برق در ساختمان به صورت اتومات عمل می کند و حداکثر زمان عمل کردن آن 10 الی 20 ثانیه طول می کند.

نحوه عملکرد این وسیله به این صورت که وقتی برق شهری قطع می شود، موتور ژنراتور توسط تابلو چنچ آور استارت خورده و جریان برق ساختمان توسط کنتاکتور تابلو تغییر می کند.

سیم کشی موتور ژنراتور به همراه تابلو مبدل یا چنچ اور به این صورت است که تابلو در بین کنتور برق ساختمان و مصرف کننده ها نصب می شود.

یعنی در قسمت خروجی کنتور ساختمان به نحوی قرار می گیرد که خروجی آن به مصرفی ها می رسد.

برای سیم کشی ژنراتور و تابلو برق ما به دو ورودی و یک خروجی نیاز داریم. یک ورودی از برق شهر یا همان کنتور ساختمان به تابلو چنج آور وصل می شود.

در ادامه ورودی ژنراتور تابلو چنچ آور به فاز و نول تولیدی ژنراتور یا همان خروجی از ژنراتور و در انتها خروجی لود تابلو چنچ آور به مصرف کننده، یعنی برق ورودی به ساختمان اتصال پیدا می کند.

معمولاً هزینه نصب و راه اندازی تابلو چنچ آور به همراه موتور ژنراتور بالاست، به همین دلیل برخی ترجیح می دهند که موتور ژنراتور را به صورت دستی در ساختمان راه اندازی و کنترل کنند.

اگر قصد داشته باشیم ژنراتور را به صورت دستی کنترل و مدیریت کنیم، تنها کافیست موتور ژنراتور را به همراه کلیدهای دو طرفه وصل کنیم.

در زمان قطعی برق کلیدهای دو طرفه توسط یک نفر به صورت دستی چرخیده می شود تا موتور روشن گردد.

البته از آنجا که ممکن است سیم کشی برق اضطراری نیاز به صرف هزینه های گزاف باشد، دیده شده که فقط برق مشاعات یا تابلو برق مصارف خاص ساختمان را به سیستم برق اضطراری وصل می کنند.

توجه داشته باشید که سیم کشی برق اضطراری در ساختمان همیشه برق دار است، اما هیچ هزینه اضافی در مصرف برق برای مصرف کننده ایجاد نمی کند.

نصب برق اضطراری ساختمان 4

چگونه با کمک برق اضطراری از دسترسی دائمی به برق در ساختمان خود مطمئن شویم؟

با توجه به اینکه قطعی گاه و بی گاه برق می تواند علاوه بر سلب آسایش از ما به وسایل الکترونیکی ساختمان آسیب های جبران ناپذیر وارد کند، دست به دامان برق اضطراری شدن بهترین و ضروری ترین راهکار موجود است.

اما هر دستگاه برق اضطراری ظرفیت و توان خروجی خاص خود را دارد و باید پس از سنجش شرایط موجود به انتخاب و نصب برق اضطراری اقدام کرد.

چه بسیار وسایل الکترونیکی بوده اند که به دلیل اتصال به برق اضطراری نامناسب با ظرفیت یا توان بالاتر یا پایین تر از حد مورد نیاز به طور کامل از کار افتاده اند.

به همین دلیل انتخاب و نصب برق اضطراری برای ساختمان جزو اقدامات بسیار تخصصی است که فقط باید با مشورت یک نیروی فنی و کاربلد صورت بگیرد.

ما به چند دلیل توصیه می کنیم برای نصب برق اضطراری ساختمان خود از تیم فنی ما در تاسیسات 24 ساعته کمک بگیرید:

  1. اگر پروژه برق اضطراری شما بزرگ باشد، می توانید از بازدید رایگان بهترین نیروهای فنی ما برای تخمین و انتخاب دستگاه مورد نیاز خود بهره مند شوید.
  2. ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته تنها با افراد صد در صد حرفه ای همکاری می کنیم، پس نیازی نیست نگران تخصص و مهارت نیروی فنی ما باشید.
  3. اگر به هر دلیلی از خدمات ما راضی نبودید، می توانید از ضمانت نامه مجموعه برخوردار شوید. بر اساس این ضمانت نامه ما سفارش شما را تا زمان جلب رضایت کامل شما به صورت رایگان انجام خواهیم داد.

پس بیشتر از این تردید نکرده و همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا سفارش شما در اسرع وقت در دست اقدام قرار بگیرد.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5، منبع 6

 

اشتراک گذاری این صفحه