در طول این مطلب خواهید دانست که سوختن موتور کولر گازی دلایل متنوعی دارد، که آشنایی با آن ها می تواند تا حد زیادی از بروز این مشکل پیشگیری می کند.

تمام قدرت و نیروی مورد نیاز برای راه اندازی هر وسیله برقی، موتور آن می باشد. در کولر گازی هم شرایط به همین صورت است.

اگر موتور یا همان کمپرسور کولر گازی از کار بیافتد، ابتدا دستگاه علائم خاصی از خود نشان داده و به احتمال زیاد تا زمان اقدام به تعمیر کمپرسور توان روشن شدن نخواهد داشت.

 

دلایل سوختن موتور کولر گازی

کولر گازی مجموعه ای بهم پیچیده از قسمت های مختلف همچون اوپراتور، موتور فن، برد، لوله مویی، خازن، کندانسور و چندین بخش دیگر می باشد که با همکاری و مساعدت خود باعث راه اندازی فعالیت این وسیله می شوند.

این موضوع را عنوان کردیم تا بگوییم هر کدام از اجزای کولر گازی می توانند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سوختن موتور دستگاه موثر و حتی دلیل اصلی باشند.

به همین دلیل تشخیص دلیل اصلی سوختن موتور کلر گازی جزو مهارت های تخصصی مجری تعمیرکار و نصاب کولر گازی است.

در این قسمت شما را با تمام دلایلی که می توانند نقشی در سوختن موتور کولر گازی داشته باشند، آشنا می کنیم:

  • سوختن خازن کولر گازی

یکی از دلایل پررنگ که می توان از آن به عنوان علت سوختن موتور کولر گازی یاد کرد، معیوب شدن خارن دستگاه است.

اگر خازن کولر گازی خراب و یا سوخته باشد، موتور دستگاه امکان روشن شدن نداشته و در نتیجه موتور عملاً از چرخه کار خارج می شود.

برای اینکه بدانیم مشکل سوختن موتور کولر گازی به دلیل معیوب شدن خازن آن است یا خیر، باید توسط مولتی متر میزان جریان در خازن را تست کنیم.

ساده ترین راه حل در چنین شرایطی اقدام به تعویض خازن کولر گازی و سیم پیچی مجدد آن به کمپرسور و فن کولر است.

  • معیوب بودن کنتاکتور کولر گازی

کنتاکتورها قطعاتی در سیستم برق کولر گازی هستند که جریان 220 ولت ورودی به یونیت کولر را کنترل می کنند.

این قطعه با کمک یک رله با ولتاژ پایین اجازه نمی دهد اضافه جریان وارد موتور شود. از یک ترموستات با ولتاژ پایین به منظور هدایت جریان 220 ولت برای روشن شدن یونیت استفاده می شود.

حال اگر سیم پیچ رله معیوب شده و یا حفره هایی بر روی کنتاکتور ایجاد شده باشد، جریان اضافی وارد موتور شده و به اصطلاح موتور زیر بار می ماند.

علت سوختن موتور کولر گازی 1

  • خرابی موتور فن کندانسور

در صورتی که موتور فن کندانسور کولر گازی سوخته باشد، کمپرسور یا موتور دستگاه نیز از کار خواهد افتاد.

هر چند اگر این مشکل را عمیق تر ریشه یابی کنیم به معیوب بودن خازن کولر گازی خواهیم رسید. چرا که اگر خازن راه انداز مشکل داشته باشد، فن موتور کندانسور روشن نمی شود.

در این حالت موتور کولر گازی صدای کلیک مانندی برای مدت کوتاهی از خود خارج کرده و پس از اینکه فشار هد ساخته شد، موتور کولر متوقف می شود.

اما از آنجا که فشار هد از سمت یونیت خارجی آزاد نمی شود، مقدار زیادی جریان و گرما در موتور تشکیل شده و سبب داغ کردن کمپرسور و در نهایت سوختن موتور می شود.

اکثر مواقع اگر چنین مشکلی برای موتور کولر گازی ایجاد شود، صداهای ناهنجاری از یونیت خارجی دستگاه به گوش می رسد. این حجم از فشار و جریان بالای برق می تواند قطعاً باعث سوختن موتور کولر شود.

  • کثیف بودن کویل های کندانسور کولر گازی

گفتیم که ممکن است دلیل سوختن موتور کولر گازی یک موضوع پیش پا افتاده و در ظاهر امر غیر مرتبط باشد. کثیف بودن کویل های کندانسور دستگاه از همان دست موضوعات است.

وقتی کویل های کندانسور آلوده باشند و حجم زیادی از جرم بر روی آن ها انباشته شده باشد، موتور نمی تواند گرمای گاز را به طور کامل تخلیه کرده و در نتیجه فشار گاز بالا می رود.

در ادامه وقتی فشار گاز در کولر گازی افزایش پیدا کند، مصرف برق دستگاه هم به همان میزان زیاد شده و به دلیل بالا رفتن آمپر مصرفی کولر، احتمال سوختن موتور یا همان کمپرسور کولر گازی وجود دارد.

راه حل ساده ای همچون اقدام به موقع برای انجام سرویس کولر گازی تنها گزینه ای است که می توانید به منظور پیشگیری از سوختن موتور به دلیل کثیفی کویل کندانسور انجام دهید.

  • بیش از حد بودن طول لوله کولر گازی

طول لوله کولر گازی اندازه استانداردی دارد که اگر از حد مشخص خود بیشتر شود، باید مجری نصاب کولر گازی به اندازه هر یک متر طول لوله، به اندازه 20 psi فشار گاز لازم دارد.

در غیر این صورت باز هم با مشکل کمبود فشار گاز مبرد در دستگاه و تاثیرات منفی آن بر روی روند کار کولر و در نهایت سوختن موتور مواجه خواهیم بود.

حداکثر طول لوله کولر گازی را با توجه به مدل و ظرفیت دستگاه و همچنین ارتفاع یونیت خارجی تا زمین تعیین می کنند.

علت سوختن موتور کولر گازی 2

  • مسدود بودن لوله مویی

لوله مویی کولر گازی یک بخش بسیار ساده و در عین حال اساسی در سیستم کار دستگاه است. اگر به هر دلیلی رطوبت وارد سیکل کولر گازی شود، لوله مویی کاملاً کیپ می شود.

معضلی که کیپ بودن لوله مویی بر روی سیستم کولر گازی وارد می کند این است که از چرخش گاز در داخل سیکل جلوگیری می کند.

در چنین شرایطی وقتی گاز به خوبی در سیکل نگردد، دمای موتور لحظه به لحظه افزایش پیدا می کند و در انتها آمپر دستگاه به قدری بالا می رود که از قدرت سرمایش کولر کاسته شده و موتور می سوزد.

  • کم بودن و یا زیاد بودن شارژ گاز کولر

تمام کارکرد صحیح موتور کولر گازی وابسته به میزان گاز شارژ شده در دستگاه است. به حدی که اگر گاز مبرد کولر تا مقدار جزئی کم یا زیاد شود، در هر دو حالت خود تاثیر منفی در روند کار موتور می گذارد.

کم بودن گاز در کولر گازی خود را با علائمی از قبیل کاهش قدرت سرمایش دستگاه، افزایش مصرف برق در کولر گازی، تولید صداهای عجیب در یونیت خارجی، یخ زدن پنل و در نهایت سوختن موتور کولر گازی اشاره کرد.

اگر دستگاه شما با علائمی همچون زیاد شدن ناگهانی مصرف برق دستگاه، گرفتگی هوای محیط داخلی و داغ شدن کمپرسور کولر گازی مواجه شد، بدانید که ممکن است میزان شارژ گاز کولر بیشتر از حد آن باشد.

در چنین شرایطی اگر زودتر برای تنظیم فشار گاز در دستگاه اقدامات لازم را انجام ندهید، موتور کولر گازی شما خواهد سوخت و هزینه های گزافی بابت خرید کمپرسور جدید برایتان باقی خواهد گذاشت.

  • کثیف بودن یونیت داخلی

عامل دیگر که شاید از نظر برخی افراد عجیب به نظر برسد، تاثیر کثیف بودن یونیت داخلی از قبیل اوپراتورها و فین های آن بر روی سوختن موتور کولر گازی است.

چرا که به دلیل کثیف بودن اوپراتورها، سرما خارج نمی شود و در نتیجه گاز مبرد به حالت مایع تبدیل شده و با برگشت خود به داخل موتور باعث خرابی و در نهایت سوختن آن می شود.

علت سوختن موتور کولر گازی 3

  • وجود هوا در لوله های کمپرسور

یکی از مهمترین اصول در زمان نصب کولر گازی این است که هوای انباشته شده در مدار دستگاه را با کمک وکیوم تخلیه کنند.

چون روغن کمپرسور میل ترکیبی شدیدی با هوا دارد و وجود ذره ای هوا در مدار با روغن ترکیب شده و زمینه را برای سوختن موتور آماده می کند.

به این صورت که وقتی روغن با هوا ترکیب شود، دیگر خاصیت خود را از دست می دهد و قطعات داخلی موتور دچار خوردگی، زنگ زدگی و به دلیل اضافه شدن ضخامت خود دچار سابیدگی می شوند.

  • کثیف شدن روغن کمپرسور

وقتی روغن کمپرسور با رطوبت و یا هوا ترکیب می شود، در اصلاح روغن کثیف شده و دیگر نمی تواند همراه با گاز در سیکل بگردد و سبب کارکرد روان قطعات موتور شود.

همین خشک کار کردن قطعات داخلی موتور و زنگ زدن آن ها در اثر واکنش با رطوبت داخل روغن کمپرسور سبب سوختن موتور کولر گازی می شود.

اگر مایلید بدانید چطور می شود در چنین مواقعی روغن موتور کولر گازی را تعویض کرد، پیشنهاد می کنیم به مقاله نحوه تعویض روغن کمپرسور کولر گازی مراجعه کنید.

علت سوختن موتور کولر گازی 4

  • نوسانات برقی در دستگاه

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که برق دائم در حال نوسان، یعنی کم و زیاد شدن است، این احتمال وجود دارد که علت سوختن موتور کولر گازی شما همین نوسانات شدید برقی باشد، به حدی که کمپرسور زیر باز بماند.

  • دوپهن بودن لوله های توکار

زمانی که در زمان نصب کولر گازی شرایط لازم به منظور تراز بودن دستگاه رعایت نشود و یا لوله های توکار کولر گازی در اثر گچ کاری و سنگ کاری ضربه بخورند، احتمال دوپهنی شدن یا همان خم شدن لوله ها وجود دارد.

از آنجا که لوله های مسی کولر گازی مسیری برای عبور گاز مبرد از موتور به سمت یونیت داخلی و برگشت آن است، مشکل دو پهنی شدن لوله ها می تواند سیکل را مسدود کرده و سبب سوختن موتور کولر گازی شود.

برای پیشگیری از وقوع این مشکل توصیه می شود در زمان نصب و جابجایی کولر گازی فقط از مجری نصاب حرفه ای کمک بگیرید.

علت سوختن موتور کولر گازی 5

  • خرابی برد کولر گازی

مرکز فرماندهی کولر گازی برد این وسیله است که دستور روشن و خاموش شدن تمامی قطعات اساسی در کولر را صادر می کند.

بنابراین نهایی ترین دلیلی که می توان در زمان بررسی علت سوختن موتور کولر گازی بررسی کرد، خرابی برد دستگاه است. برای آشنایی با نحوه تعمیر برد کولر گازی، لینک مقاله را لمس کنید.

 

نشانه سوختن موتور کولر گازی چیست؟

شاید برخی گمان کنند که اگر موتور یا کمپرسور کولر گازی بسوزد، کل دستگاه از کار می افتد. اما ما می خواهیم شرایطی برای توصیف کنیم که دقیقاً عکس این عمل اتفاق می افتد.

موقعیتی را تصور کنید که با وجود روشن بودن کولر گازی، دمای هوای داخل ساختمان بالاست و کار کردن دستگاه هیچ قدرت سرمایشی نداشته و تاثیری در خنک کردن محیط ندارد.

در چنین حالتی اولین کاری که باید انجام دهیم چک کردن یونیت خارجی کولر گازی است، برای این که مطمئن شویم کمپرسور یا همان موتور در حال کار کردن است.

اگر کمپرسور یا موتور کولر گازی شما سوخته باشد، صدای کارکردن فن دستگاه به گوش می رسد. به این معنی که فن کولر گازی کار می کند، در حالی که موتور خاموش است.

بهتر است قبل از اینکه به سوختن موتور کولر گازی احتمال دهید، درجه ترموستات کولر را کمی پایین تر بیاورید تا عملکرد کمپرسور را چک کنید.

اگر باز هم با وجود کم کردن درجه کولر گازی، موتور به کار نیوفتاد، این موضوع را می توان برداشت کرد که موتور کولر گازی به یکی از دلایلی که در قسمت قبل گفته ایم سوخته است و نیاز به تعویض دارد.

بنابراین واضح ترین علامت سوختن موتور کولر گازی این است که فن دستگاه می چرخد، اما با وجود کم کردن درجه ترموستات، موتور کولر روشن نمی شود.

وقتی با سوختن موتور کولر گازی مواجه شدید، دو راه برای شما وجود دارد، یکی تعمیر کمپرسور کولر گازی و دیگری اقدام به تعویض کمپرسور و نصب نمونه جدید بر روی دستگاه.

اگر می خواهید بدانید هزینه دستمزد نصب و تعویض کمپرسور کولر گازی چقدر می شود، کافیست به مقاله فرمول محاسبه هزینه سرویس و تعمیر کولر گازی مراجعه کنید.

 

علائم ظاهری قبل از سوختن موتور کولر گازی

از آنجا که موتور کولر گازی وسیله ای گران قیمت است، اکثر افراد ترجیح می دهند قبل از سوختن این وسیله از عیوب احتمالی در آن آگاه شده و به دنبال رفع آن ها باشند.

به همین علت در این قسمت می خواهیم علائمی را به شما اطلاع دهیم که هر کدام سوختن احتمالی موتور کولر گازی را به شما گوشزد می کنند:

اگر این علائم را در کولر گازی خود مشاهده کردید، توصیه می کنیم هر چه سریع تر از مجری تعمیرکار کولر گازی کمک گرفته و این مشکل را ریشه یابی و رفع کنید.

در کنار این علائم، یک سری نشانه های دیگر هستند که جدی بودن مشکل موتور کولر گازی را یادآوری می کنند.:

  • موتور یا کمپرسور کولر گازی دائماً روشن و خاموش می شود.
  • قدرت سرمایش دستگاه کم می شود.
  • موتور حالت داغ کرده دارد، به نحوی که با لمس کردن بدنه کندانسور حرارت آن را تشخیص می دهید.

در چنین موقعیت هایی منطقی ترین کاری که می توان انجام داد اقدام به تعمیر کولر گازی با کمک یک فرد متخصص است، تا از حادتر شدن وضعیت موتور کولر پیشگیری شود.

علت سوختن موتور کولر گازی 6

کلام آخر....

در نهایت توصیه می کنیم قبل از این که کار به صرف هزینه های بالا برای خرید موتور جدید و نصب آن بر روی دستگاه برسد، به سرویس و نگهداری از کمپرسور کولر گازی عمل کرده و عمر مفید این وسیله را چند برابر کنید.

مجموعه تاسیسات 24 ساعته با کمک مجریان متخصص و با تجربه خود می تواند در امر سرویس، تعمیر و تعویض انواع موتور کولر گازی به شما کمک کند.

برای دریافت خدمات ما همین الان با شماره های داخلی سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار را پر و ارسال کنید.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2

منابع انگلیسی: منلع 1، منبع 2، منبع 3

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

اشتراک گذاری این صفحه