بررسی و تعویض روغن کمپرسور کولر گازی یکی از مهمترین اقدامات در زمان تعمیر و نگهداری این وسیله و همچنین سرویس کولر گازی است.
به این دلیل که اگر روغن کمپرسور نشت کرده و یا فاسد شده باشد، می تواند عملکرد کمپرسور را تحت تاثیر خود قرار داده و در نهایت باعث مختل شدن کار سیستم کولر گازی شود. با ما در ادامه همراه باشید تا نحوه تعویض روغن کمپرسور کولر گازی را به شما آموزش دهیم.
روغن کمپرسور چیست؟
روغن کمپرسور یکی از ضروری ترین ملحقات است که به سیستم کولر گازی اضافه شده و در قسمت محفظه کمپرسور ریخته می شود.
محل اصلی قرارگیری روغن کمپرسور کولر گازی در قسمت پایین و یا وسط یاتاقان اصلی است و به محض اینکه میل لنگ شروع به کار کند، قسمت خمیده آن وارد روغن شده و در مسیر بازگشت روغن را به سیلندر و پیستون دستگاه می ریزد.
توجه داشته باشید که همیشه مقداری از روغن کمپرسور کولر گازی همراه با گاز مبرد دستگاه از محل خود در کمپرسور خارج شده و بعد از چرخش دوباره به محفظه کمپرسور باز می گردد.
در این میان توجه به لزوم نصب تله روغن به منظور حفظ مقدار استاندارد روغن در کمپرسور بسیار ضروری است، تا از کاهش این میزان در سیستم جلوگیری شود.
بنابراین سه هدف اصلی در قرار دادن روغن کمپرسور در سیستم دستگاه وجود دارد:
- روانکاری به منظور پیشگیری از ساییدگی کمپرسور و قطعات آن
- افزایش ضریب خنک کنندگی و در نتیجه افزایش بازدهی سیستم
- آب بندی یا درزگیری قطعات مختلف کمپرسور
تفاوتی نمی کند که از کدام کمپرسور در سیستم کولر گازی استفاده شده است، در هر صورت از روغن کمپرسور به منظور دستیابی به اهداف فوق استفاده می شود.
با این توضیح که در مورد کمپرسورهای پیستونی از روغن برای روانکاری حرکت پیستون در کمپرس کردن گاز مبرد استفاده می شود. علاوه بر این شکاف پیستون در سیلندر نیاز دارد تا به خوبی بسته شود.
همچنین در مورد کمپرسورهای روتاری یا چرخنده نیز کمپرسور به منظور تماس بهتر بین سیلندر و روتور موتور به ماده روانکاری مانند روغن نیاز دارد.
در آخر نیز در مورد کمپرسورهای اسکرول از روغن یا روان کننده برای آزاد سازی گرمای بیش از حد سیستم در هنگام کار کردن استفاده می شود.
انواع روغن کمپرسور
چند گروه کلی و رایج از روغن در سیستم کمپرسور کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرند که به قرار ذیل هستند:
- روغن های مینرال یا معدنی که جزو روغن های طبیعی هستند، با علامت اختصاری MO
- روغن های پلی استر با علامت اختصاری POE
- روغن های الکیل بنزین که جزو روغن های مصنوعی هستند، با علامت اختصاریAB
- روغن های پلی آلکیل بنزین با علامت اختصاری PAG
- روغن های پلی آلفا اولیفین با علامت اختصاری PAO
- روغن های پلی وینتال اتر با علامت اختصاری PVE
البته در این میان استفاده از روغن های MO، POE و PAG در کشور ایران بسیار رایج تر است. توجه داشته باشید که نوع روغن مصرفی برای کمپرسور به نوع گاز مبرد دستگاه نیز مرتبط است.
با این توضیح که برای گازهای مبرد کولر گازی قدیمی از قبیل R22، R12، R11 از روغن های معدنی و برای گازهای مبرد جدید از قبیل R407، R410، R134 از روغن های مصنوعی استفاده می شود.
اگر می خواهید با مشکلات و خرابی های رایج کمپرسور کولر گازی و راه حل آن ها بیشتر آشنا شوید، مشاهده کلیپ زیر را از دست ندهید.
خصوصیات روغن کمپرسور
در ادامه قصد داریم به بررسی خصوصیات روغن یا روان کننده کمپرسور کولر گازی بپردازیم تا با کمک آن ها بتوان بهترین روغن به منظور استفاده در کمپرسور کولر گازی را انتخاب کرد:
- ویسکوزیته یا غلظت
ویسکوزیته در واقع یک واحد اندازه گیری برای غلظت روغن است که بر اساس آن می توان میزان توانایی روغن در مقابله با تنش برشی در سیستم را اندازه گرفت.
یکی از واحدهای اندازه گیری ویسکوزیته SSU یا روشی برای اندازه گیری گرانروی روغن است. بر اساس این روش روغن نمونه را در داخل یک کمپرسور استاندارد و تحت دما و فشار ثابت قرار داده و اجازه می دهند تا این ماده در سیستم جریان پیدا کند.
مدت زمان جریان روغن در داخل کمپرسور اندازه گیری می شود، هر چه عدد ویسکوزیته روغن بالاتر باشد، روغن غلظت بیشتری داشته و با سرعت کمتری در کمپرسور حرکت می کند.
به طور کلی هرچه کمپرسور کولر گازی بزرگتر بوده و قطعات و شکاف های بیشتری داشته باشد، به روغنی با غلظت بیشتر به منظور بازدهی بالاتر نیاز دارد.
- پایداری شیمیایی
یکی از مهمترین فاکتورهایی که باید در هنگام انتخاب روغن کمپرسور مد نظر قرار دهید، پایداری شیمیایی آن می باشد.
برای این منظور باید به توصیه کارخانه تولیدی کمپرسور دقت کنید، زیرا برخی از روغن های کمپرسور ممکن است با گاز مبرد استفاده شده در کمپرسور وارد واکنش شیمیایی در سیستم شود.
اگر چنین اتفاقی در سیستم رخ دهد، موادی همچون لای و لجن، کربن و اسید در دستگاه تولید شده و سبب کاهش عمر کمپرسور می شود.
- استقامت دی الکتریک و رطوبت
از آنجا که روغن مورد استفاده در کمپرسور کولر گازی در تماس مستقیم با کویل موتور قرار می گیرد، بسیار ضروری است که دارای استقامت دی الکتریک یا عایق بالایی باشد.
هر چه میزان مقاوت دی الکتریک روغن کمپرسور بیشتر باشد، توانایی روغن در عایق الکتریکی بودن بیشتر خواهد بود.
از طرفی بیشتر روغن ها مقداری از رطوبت موجود در محیط و کویل ها را در خود حل می کنند، که این مسئله سبب فاسد شدن روغن می شود.
در این حالت رطوبت حل شده در روغن در داخل گاز مبرد نیز نمایان شده و باعث یخ زدن کولر گازی در دمای زیر صفر درجه و بروز مشکلاتی در شیر انبساط الکترونیکی کولر گازی می شود.
وجود رطوبت در روغن کولر گازی همچنین باعث کاهش مقاومت دی الکتریک روغن می شود. در نتیجه باید از روغن کمپرسوری استفاده کرد که مقاوت بالایی در برابر ترکیب رطوبت نیز داشته باشد.
شما در تصاویر فوق با انواع روغن کمپرسور آشنا شدید، اما یکی از بهترین آن ها روغن کمپرسور سانیسو است که به دلیل غلظت مناسب، پایداری شیمیایی فوق العاده بالا و عملکرد عالی در دمای پایین به علت نداشتن موم می تواند هزینه های نگهداری از دستگاه را کاهش دهد.
شما می توانید روغن کمپرسور سانیسو را در مدل های متفاوت SL 68، SL 32، 3GS و 4GS در سایت دیجی کالا ملاحظه کرده و به راحتی تهیه کنید، برای این منظور بر روی نام سایت کلیک کنید.
دلایل تعویض روغن کمپرسور
روغن کمپروسر کولر گازی ماده ای است که هنگام طراحی کمپرسور و در سیستم کارخانه در دستگاه تعبیه می شود. اما بنا به دلایلی همچون موارد باید برای تعویض و یا شارژ آن در سیستم اقدام کرد:
- نشتی روغن کمپرسور
دلایل مختلفی برای نشتی روغن کمپرسور وجود دارد که از آن جمله می توان به از بین رفتن آب بند بدنه کمپرسور اشاره کرد.
علاوه بر این از آنجا که روغن کمپرسور در هنگام خروج گاز مبرد با آن مخلوط شده و در سیستم حرکت می کند، در صورت نشتی گاز مبرد از کولر گازی، روغن کمپرسور نیز با آن نشتی می کند. در این صورت شما شاهد لکه های روغن در مسیر لوله کشی گاز کولر گازی خواهید بود.
همچنین اگر ارتفاع محل نصب پنل های داخلی و خارجی کولر گازی با یکدیگر متفاوت باشند و به دلیل بی تجربگی نصاب کولر گازی از تله روغن در سیستم لوله کشی دستگاه استفاده نشده باشد، به مرور زمان سطح روغن در کمپرسور کاهش پیدا می کند.
به منظور چک کردن سطح روغن کمپرسور کولر گازی می توان از سایت گلاس یا شیشه روئیت روغن استفاده کرد.
در این صورت میزان سطح روغن باید در حین کار کرد کمپرسور کمی بالاتر از حد متوسط سایت گلاس باشد.
در صورت مشاهده نشتی و یا کاهش سطح روغن در کمپرسور بهتر است به جای اضافه کردن مقدار روغن کاسته شده، کل روغن کمپرسور را تعویض کرد.
- وجود رطوبت و یا هوا در روغن کمپرسور
همانطور که در قسمت فوق نیز گفتیم، برخی از روغن های کمپرسور کولر گازی همچون POE تمایل بسیار زیادی به ترکیب شدن با رطوبت دارند.
در نتیجه اگر این اتفاق رخ دهد، میزان زیادی کف بر روی روغن کمپرسور مشاهده می شود که دلیل واضحی بر خراب شدن روغن کمپرسور و نیاز دستگاه به تعویض روغن است.
همچنین چنانچه سیکل به هر دلیلی باز شود، مقداری هوا به داخل محفظه کمپرسور که محل اصلی قرارگیری روغن است وارد شده و با آن ترکیب می شود، که راهی جز تعویض روغن باقی نمی ماند.
- تغییر رنگ روغن کمپرسور
چنانچه در هنگام سرویس کولر گازی و چک کردن روغن کمپرسور ملاحظه شود که رنگ روغن دستگاه تیره مایل به طوسی شده است، نشانه فاسد شدن روغن است.
اگر روغن کمپرسور فاسد شود، علائمی در دستگاه مشاهده می شود که می توان از آن ها به عنوان علائم هشدار دهنده و نیاز فوری به تعویض روغن دستگاه یاد کرد:
- خروج صداهای غیر معمول از کمپرسور به دلیل خشک شدن یاتاقان، پیستون، رینگ، سوپاپ ها و کاسه نمد
- کثیف شدن کمپرسور به دلیل اسیدی شدن آن و تشکیل لای و لجن
- کاهش بازدهی کولر گازی در قدرت سرمادهی
- سوختن موتور کولر گازی به دلیل اسیدی شدن سیم پیچی آن
بنابراین توضیحات دلایل فاسد شدن روغن کمپرسور را می توان این طور جمع بندی کرد:
- ترکیب شدن روغن با رطوبت و هوا، در نتیجه تشکیل کف و از بین رفتن حالت دی الکتریک روغن
- استفاده طولانی مدت و جذب آلودگی در آن، در نتیجه ایجاد تغییر رنگ بر روی روغن
در برخی موارد علت تشکیل کف در روغن کمپرسور، شارژ کردن گاز مبرد کولر گازی در حالت مایع است. در این صورت روغن تبخیر شده و تشکیل کف می دهد.
در کلیپ زیر آقای محمد اشتیاقی از سرویسکاران کولرگازی علت سر و صدای کمپرسور کولرگازی را بیان می کنند.
نحوه تعویض روغن کمپرسور
تا این قسمت از متن دریافتیم که روغن کمپرسور که یکی از مواد بسیار ضروری در سیستم به منظور روانکاری کمپرسور به شمار می رود، ممکن است بعد از مدتی بنا به دلایلی همچون مخلوط شدن با رطوبت و ایجاد واکنش شیمیایی خراب شود.
علاوه بر این در بسیاری از موارد تنها واکنش با رطوبت و اسیدی شدن کمپرسور علت خرابی آن نیست، چرا که ممکن است به دلیل گذر زمان و جذب گرد و غبار و پرز دیگر غلظت و کیفیت اولیه خود را نداشته و در بازدهی سیستم کولر گازی تاثیر منفی بگذارد.
درست به همین دلیل است که یکی از اقدامات مهم در هنگام سرویس کولر گازی و همچنین سرویس کمپرسور کولر گازی به بررسی روغن آن و اقدام به تعویض و یا شارژ روغن کمپرسور کولر گازی مربوط می شود.
چرا که در برخی موارد نشتی روغن کمپرسور به دلیل از بین رفتن آب بند آن و یا نشتی گاز مبرد کولر گازی سبب کاهش حجم این ماده ضروری در سیستم شود.
کلیپ زیر را نکاه کنید تا با دیگر مراحل سرویس کولر گازی آشنا شوید.
در این صورت باید به تعویض و یا شارژ روغن کمپرسور بر اساس مراحل ذیل اقدام کرد:
- کمپرسور کولر گازی را از طریق بستن شیرهای قطع کمپرسور در هنگام جمع آوری گاز از سیستم جدا می کنیم.
- گاز مبرد باقی مانده در سیستم را با کمک تکنولوژی بازیابی مبرد از سیستم خارج می کنیم.
- یک ظرف خالی برداشته و با خم کردن کمپرسور اجازه می دهیم روغن داخل آن از طریق لوله مکش کمپرسور در داخل ظرف تخلیه شود. در این حالت می توان میزان روغن مورد نیاز برای کمپرسور را نیز اندازه گرفت.
روغن تخلیه شده و فاسد کمپرسور کولر گازی پسماند محسوب می شود.
البته در نظر داشته باشید که این میزان در صورتی قابل اتکا است که روغن نشتی نداشته باشد، در غیر این صورت برای یافتن اندازه روغن کمپرسور کولر گازی می توان از برچسب موجود بر روی بدنه کمپرسور و یا دفترچه راهنمای دستگاه استفاده کرد.
زیرا بر روی این برچسب و یا دفترچه راهنما اطلاعاتی همچون میزان و نوع روغن مورد نیاز برای استفاده در کمپرسور کولر گازی ذکر شده است.
- بعد از اینکه تمام روغن موجود در محفظه کمپرسور را از طریق لوله مکش آن در ظرفی تمیز خالی کردیم، نوبت به شارژ کردن روغن می رسد.
- در این مرحله بعد از اینکه از اندازه و نوع روغن کمرپسور مطمئن شدیم، روغن جدید را در درون سرنگ بزرگ و یا ظرف روغن دان ریخته و به لوله مکش کمپرسور وارد می کنیم.
در این حالت با دست محل خروجی کمپرسور را می گیریم تا هوا وارد سیستم نشود. چند بار ظرف روغن دان را پر کرده و در داخل لوله مکش کمپرسور وارد می کنیم، تا زمانی که کل روغن به درون دستگاه تزریق شود.
- سپس کمپرسور را از طریق اتصال به خازن دائم کار روشن می کنیم و اجازه می دهیم تا دستگاه کار کند.
- در این هنگام کار کردن کمپرسور باعث مکش روغن درون ظرف به داخل محفظه کمپرسور خواهد شد. در انتها سیستم را از لحاظ نشتی روغن نیز چک می کنیم.
به منظور آموزش بهتر تعویض روغن کمپرسور کولر گازی فیلم آموزشی در این خصوص را در ادامه برای شما قرار داده ایم.
جمع بندی:
همانطور که در طول متن ملاحظه کردید، چک کردن روغن کمپرسور یکی از مراحل بسیار مهم در هنگام سرویس کمپرسور کولر گازی به منظور پیشگیری از ساییدگی قطعات داخلی کمپرسور، افزایش بازدهی دستگاه و بالا بردن طول عمر کولر گازی می باشد.
همچنین دریافتیم که اندازه دقیق روغن کمپرسور و نوع روغن باید با نمونه تزریق شده در دستگاه در کارخانه تطبیق داشته باشد.
از همه مهمتر اینکه باید از تزریق بیش از حد روغن به درون کمپرسور کولر گازی نیز خودداری کرد، زیرا همانطور که کمبود روغن باعث مشکلات زیادی در سیستم می شود، زیاد بودن این ماده نیز زمینه ساز مشکلات زیادی در کمپرسور خواهد شد.
به همین دلیل توصیه اکید ما به شما مخاطب گرامی این است که اگر با سیستم کولر گازی آشنایی ندارید، هرگز خود برای این منظور اقدام نکنید و فقط از مجری سرویسکار کولر گازی کمک بگیرید.
خبر خوب اینکه یکی از خدمات ما در گروه تاسیسات 24 ساعته مربوط به سرویس کولر گازی، تعمیر کولر گازی و تعویض روغن کمپرسور انواع کولر گازی است که همراه با گارانتی تضمین کیفیت ارائه می شود.
بنابراین شما همراهان گرامی می توانید به منظور ثبت سفارش و دریافت خدمات ما در سریعترین زمان ممکن، همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید یا با ما تماس بگیرید.
لازم به ذکر است که بهترین زمان برای چک کردن روغن کمپرسور کولر گازی قبل از استفاده از دستگاه می باشد، مخصوصاً اگر مدت زمان طولانی از کولر گازی استفاده شده باشد.
خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم
- روغن کمرپسور یکی از ضروری ترین ملحقات سیستم کولر گازی است که با سه هدف روانکاری قطعات کمپرسور، افزایش ضریب خنک کنندگی و آب بندی اجزای کمپرسور به این سیستم اضافه می شود.
- روغن های مینرال، پلی استر، الکیل بنزین، پلی الکیل بنزین، پلی آلفا اولیفین و پلی وینتال اتر از جمله رایج ترین انواع روغن سیستم کمپرسور محسوب می شوند.
- روغن کمپرسور باکیفیت با خصوصیاتی از جمله غلظت استاندارد، پایداری شیمیایی بالا و همچنین استقامت در برابر رطوبت و دی الکتریک داشته باشد.
- نشتی روغن کمپرسور، وجود رطوبت یا هوا در روغن و تغییر رنگ از جمله دلایل نیاز به تعویض روغن کمپرسور محسوب می شوند.
پرسش و پاسخ های متداول
- چه زمانی باید برای چک کردن و یا تعویض روغن کمپرسور اقدام کرد؟
از جمله علائمی که نیاز به چک کردن و تعویض روغن کمپرسور را به ما گوشزد می کنند می توان به نفوذ هوا و رطوبت به روغن، نشتی گاز مبرد و تغییر رنگ روغن اشاره کرد.
- مقدار روغن کمپرسور مورد نیاز برای کولر گازی پنجره ای چقدر است؟
حدوداً 500 سی سی برای این منظور کافیست.
- اگر در زمان نیاز به تعویض روغن کمپرسور به جدول راهنمای روغن دستگاه دسترسی نداشته باشیم، بهترین اقدام چیست؟
در چنین شرایطی بهتر است کل روغن را تخلیه کرده و مقداری بیش از میزان روغن خالی شده به آن اضافه کنید.
اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفهای دارید
همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتیتان را در اسرع وقت برطرف کنیم
درخواست سرویسکار متخصصسوالات متداول
ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.
باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.
تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.
بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.
در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمیگیرند.
تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.
شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:
1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.
2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.
ضمانت جبران خدمات
تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.
اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.
نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته
منابع انگلیسی:
تا زمانی که هوا و رطوبت به روغن نفوذ نکرده باشد نیازی به تعویض روغن نیست
اگر سیکل تبرید به هر دلیلی باز شده باشد ممکن است که هوا وارد کمپرسور شده و روغن با هوا ترکیب شود که باعث فاسد شدن روغن میشود که باید روغن تعویض شود.
دلیل دیگر وجود نشتی در گاز کولر گازی میباشد که باعث کم شدن روغن میشود و به جای اضافه کردن روغن تعویض روغن انجام بشه بهتره
دلیل دیگر هم تغییر رنگ روغن هستش که به رنگ سیاه یا طوسی تغییر میکند در این زمان هم باید روغن تعویض بشه
کولر 32 هزار های سوپرا دارم الان دو روزه زود به زود عاف ان میکنه لطفا راهنمایی کنید چکار کنم.
ممنونم
من کمپرسور کولر گازی رو باز کردم نوع 24 هیتاچی با گاز r12 میخواستم روغن جدید بریزم راهنمایی بفرمایید داخل کمپرسور را با چی شستشو بدم و چه نوع روغنی بریزم و چجوری بریزم
500 سی سی
چیست؟ این مورد بعد از سرویس و شستشوی کولر اتفاق افتاده.
هنگام شارژ گاز کولر گازی اسپلیت جنرال 18000 ، گاز توسط نصاب به اشتباه به مقدار زیاد تزریق شد و بعد از متوجه شدن به سرعت توسط شیر تخلیه ، گاز اضافی خارج گردید. به همراه گاز مقداری روغن نیز خارج شد.
پس از نصب و بعد از چند روز آمپر کشیدن زیاد شروع شد که با توجه به انتهای فصل گرما کولر از مدار خارج شد.
سوال بنده اینه که آیا میشه گاز رو حفظ کرد و روغن به داخل دستگاه تزریق بشه
و هزینه اینکار حدودا چقدره
با سپاس فراوان
کمپرسور HIGHLY
مدل BSD 122 DT
اطلاع دارید قدرتش یک چندم هست؟
یا چند اسب هست ؟
قدرت وات هم هست 490/570
یه موتور اسکرول دارم برچسپ و شمارهاش رفته
چجوری تشخیص بدم چند هزاره
برای تشخیص توان موتور اسکرول کولر گازی، معمولاً از برچسبهایی که بر روی موتور قرار دارند استفاده می شود. این برچسبها شامل اطلاعاتی مانند توان و ولتاژ موتور، جریان و فرکانس مورد استفاده، سرعت و روش پیوستگی به دستگاه کولر گازی می باشند.
در صورتی که برچسب روی موتور از بین رفته است و شماره ها روی بدنه موتور نیز نوشته نشده، می توانید با اندازه گیری جریان موتور با ولت متر و کمک به دستورالعمل های تولید کننده، توان موتور را تعیین کنید. در هر صورت برای اطمینان از نحوه عملکرد موتور و سلامت آن، بهتر است که توسط یک تعمیرکار مجرب و کارشناس این حوزه مورد بازبینی قرار گیرد
اگر در نصب لوله اضافه بشه مثلا 5 تا 10 متر آیلا مثل گاز نیاز به روغن اضافی هم هست و اگر هست به چه میزان ؟
بیشتر تولید کنندگان کولر گازی در دستورالعمل نصب و راهاندازی، میزان روغن مورد نیاز برای هر متر لوله را بیان میکنند. برای مثال، میزان روغن مورد نیاز برای هر متر لوله در برخی از مدلهای کولر گازی 0.6 گرم است. بنابراین، اگر لوله های اضافه شده به کولر گازی شما بیشتر از حداکثر طول تعیین شده باشد، باید مقدار روغن مورد نیاز را محاسبه کنید و به سیستم اضافه کنید. با این حال، توجه داشته باشید که بیش از حد استفاده از روغن ممکن است باعث اختلال در عملکرد کولر گازی شود. بهتر است برای اطمینان از بهینه بودن مقدار روغن در کولر گازی خود، با تعمیرکاران مجرب و متخصص تماس بگیرید
نصب نادرست کولر گازی
مشکل در فشار گاز
خط لوله های تخلیه نشده
مشکل در سیستم تهویه
بسته به میزان روغن ریزی، باید تصمیم گیری شود که آیا تعمیر ضروری است یا خیر. در صورتی که مقدار روغن ریزی کم باشد و تنها یک رویداد منفرد باشد، شاید لازم نباشد تعمیر اضطراری انجام شود. با این حال، در صورتی که ریزش روغن به میزان بیشتری ادامه داشته باشد، بهتر است یک تکنسین حرفه ای را جهت ارزیابی و تعمیر دستگاه بیارید. این مشکل اگر نادرست تعمیر شود ممکن است باعث خرابی جدی تر دستگاه و در نهایت هزینه های بیشتری برای تعمیر آن شود.
کمپرسورش یدونه فیش سوزونده و تعمیر شده
آیا کمپرسور مشکل پیدا کرده؟ قابل تعمیر هست؟
به دلیل وجود یک فیش سوزونده در کمپرسور، احتمالاً کمپرسور مشکل پیدا کرده است و باید تعمیر شود. اما برای تایید این موضوع، بهتر است که یک سرویسکار متخصص از نزدیک مشکل را بررسی کند
https://piping24.ir/%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA/%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%B1-%DA%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C/%D8%B3%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%B3%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%B1-%DA%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C.html
سوالم این بود بعد از خالی کردن روغن کمپرسور ایا احتیاج هست که که با ازت داخل کمپرسور باقی مانده روغن خالی بشه ؟ و سال مهم بعدیم اینه که گفتین دلیل خراب شدن روغن موتور اینه هوا بهش رسیده پس زمانی که برای تعویض روغن ساکشن و دیسشارژ کمپرسور بازه و داریم روغن رو به کمپرسور تزریق میکنیم روغن جدید به ناچادر با هوا تماس داره این رو باید چکار کرد که رطوبت و هوا نداشته باشه ؟؟؟ باز هم ممنون
بله، بعد از خالی کردن روغن کمپرسور، بهتر است با استفاده از ازت (یا هر گاز دیگری که برای پاک کردن مناسب است) همه روغن باقیمانده را از داخل کمپرسور خارج کرد.
برای جلوگیری از ورود هوا و رطوبت به داخل کمپرسور، میتوان از یک فیلتر خشک کننده همراه با سیستم تزریق روغن استفاده کرد. این فیلتر مانع از ورود هوا و رطوبت به داخل کمپرسور میشود و روغن را به درستی تزریق میکند.
من چندین بار به این صورت عمل کردم و نتیجه گرفتم ،
به دلیل اینکه از کف کاملا روغن تخلیه و تمامی جرم داخل ان خارج میشود،