زمانی که کولر گازی قصد روشن شدن را دارد، به دلیل راه اندازی خازن کمپرسور و به کار افتادن دستگاه، مقدار خفیفی لرزش در کمپرسور یا همان موتور دستگاه ایجاد می شود. اما این لرزش ها گاهی آنقدر زیاد می شود که نه تنها کل یونیت خارجی را به حالت ویبره می اندازد، بلکه به پنل داخلی هم منتقل می شوند.

تا حدی که این مسئله سبب نگرانی یکی از مخاطبین ما آقای حسین کردوانی هم شده و سوال خود را اینطور عنوان کرده اند که علت لرزش شدید موتور کولر گازی بعد از روشن و خاموش شدن چیست؟ به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه این مطلب قصد داریم تا اول از همه بفهمیم چه عواملی باعث لرزش شدید در کمپرسور یا موتور کولر گازی شده تا بتوانیم در مرحله بعدی به دنبال راه حل رفع آن باشیم.

 

6 دلیل لرزش زیاد کمپرسور کولر گازی

همه ما این جمله معروف را شنیده ایم که می گویند "کمپرسور قلب کولر گازی است." با همین توصیف کوتاه و مختصر می توان با درجه اهمیت کمپرسور در سیستم کولرهای گازی پی برد.

البته مشاهده کلیپ زیر می تواند به شما کمک کند بیشتر با وظیفه کمپرسور در سیستم کولر گازی آشنا شوید.

در زمان روشن شدن کولر گازی کمپرسور می لرزد که عموماً با تولید صدا در کمپرسور همراه هست و در اکثر موارد طبیعی به نظر می رسد. چون به نوعی به موتور شوک وارده شده و بروز لرزش خفیف در این وسیله را توجیه می کند.

اما مشکل اصلی از زمانی آغاز می شود که لرزش های کمپرسور کولر گازی از حد نرمال خود خارج شده و سبب نگرانی مصرف کننده می شود.

در این قسمت شما را با دلایل احتمالی ایجاد لرزش زیاد در کمپرسور کولر گازی آشنا می کنیم. اما اول باید یادآور شویم که ممکن است علت لرزش کمپرسور کولر شما یکی یا مجموعی از چند دلیل زیر باشد:

  • تراز نبودن یونیت یا پنل خارجی

محل قرارگیری کمپرسور کولر گازی اسپلیت در داخل یونیت خارجی دستگاه است. این یونیت یا به صورت دیواری بر روی دیوار نصب می شود و یا با کمک پایه های زمینی بر روی زمین ثابت نگه داشته می شود.

تراز بودن پنل خارجی یا یونیت کولر گازی مهمترین نکته ای است که نصاب کولر باید رعایت کرده و با کمک ترازهای دستی و یا لیزری صاف بودن محل نصب یونیت خارجی حامل کمپرسور دستگاه را چک کند.

اگر نصاب در زمان نصب یونیت سهل انگاری کرده و یونیت را بدون تراز کردن در محل خود بر روی دیوار یا بر روی زمین قرار دهد، با هر بار روشن شدن کمپرسور یا موتور کولر، یک لرزش مضاعف به کل یونیت و از جمله کمپرسور وارد می شود.

اگر با سیستم کولر گازی آشنایی نداشته باشیم، فکر می کنیم دلیل لرزش زیاد کمپرسور، خرابی یا وجود مشکل در این قطعه است.

در حالی که با یک بازبینی ساده توسط مجری نصاب و تعمیرکار کولر گازی مشخص خواهد شد که دلیل اصلی لرزش کمپرسور، نصب غیر اصولی یونیت و هموار و تراز نبودن محل نصب این وسیله است.

در صورتی که برای چک کردن تراز بودن کولر گازی خود به دنبال تهیه تراز هستید، مقاله راهنمای خرید بهترین تراز دستی و لیزری را از دست ندهید.

با مشاهده کلیپ زیر می توانید از مشکلات تراز نبودن محل نصب کندانسور کولر گازی با خبر شوید.

  • خشک کار کردن کمپرسور

کمپرسور هم مانند هر وسیله موتوری دیگری برای نرم کار کردن به روغن نیاز دارد، در صورتی که اغلب افراد سرویس کولر گازی را به تعویض انداخته و انتظار دارند تمام قطعات دستگاه بدون ذره ای مراقب مانند روز اول کار کنند.

در حالی که تمام اجزای کولر گازی از جمله کمپرسور، به نگهداری و مراقبت نیاز دارند، که روغن کاری مرتب دستگاه از جمله اقدامات مهم در زمان سرویس و نگهداری از کمپرسور است.

اگر کمپسور کولر گازی خشک کار کند، بخش موتوری دستگاه به هم سابیده شده و در نتیجه لرزش نرمال کمپرسور تا حد غیر طبیعی بالا می رود.

  • فرسودگی اتصالات و پیچ های نگه دارنده کمپرسور

کمپرسور کولر گازی را با کمک اتصالات پیچی و جوشکاری در داخل کندانسور یا یونیت خارجی کولر نصب کرده و آن را ثابت نگه می دارند.

ممکن است به مرور زمان و به دلیل نفوذ آب به داخل یونیت خارجی، کم کم محل اتصالات و جوشکاری ها زنگ زده و سبب جدا شدن جزئی کمپرسور از محل نصب خود شوند.

در این حالت هم چون کمپرسور در زمان روشن شدن خود لرزش خفیف را ایجاد می کند، این لرزش ها به مرور باعث سست تر شدن اتصالات و ایجاد لرزش های شدیدتر در کمپرسور می شوند.

علت لرزش زیاد کمپرسور کولر گازی 1

  • جدا شدن کمپرسور از پایه های خود در یونیت خارجی

برای اینکه کمپرسور به خوبی در داخل یونیت خارجی کولر گازی ثابت نگه داشته شود، از پایه های نگه دارنده مخصوص خود کمپرسور استفاده کرده و در واقع کمپرسور را بر روی همین پایه های با پیچ و جوشکاری محکم می کنند.

در صورتی که محل جوش ها و پیچ ها در محل پایه ها دچار فرسودگی شده و از هم گسیخته شوند، آن وقت است که باید منتظر لرزش های زیاد از حد کمپرسور کولر گازی باشیم.

  • استفاده از کمپرسور نامتناسب با نیاز دستگاه بعد از تعویض

گاهی هم علت اصلی لرزش های کمپرسور در سست شدن اتصالات و یا نصب غیر اصولی دستگاه نیست، بلکه استفاده از کمپرسور در ظرفیت نامتناسب با نیاز دستگاه است.

این مشکل در اکثر مواقع زمانی رخ می دهد که قصد تعویض کمپرسور کولر گازی را به دلیل سوختن کمپرسور داشته باشیم.

در چنین شرایطی اگر ظرفیت کمپرسور جدید کولر گازی کمتر از قدرت دستگاه باشد، با لرزش های شدید در کمپرسور مواجه خواهیم شد که حتی زمینه را برای داغ کردن کمپرسور و در نهایت سوختن آن فراهم می کند.

به همین دلیل است که توصیه می شود در مواقعی که قصد تعویض و نصب کمپرسور کولر گازی را داریم، حتماً پلاک درج شده بر روی کمپرسور قبلی را مطالعه کرده و نمونه هم ظرفیت با آن را تهیه کنیم.

فیلم زیر را ببینید تا با دیگر مشکلات رایج و خرابی های کمپرسور کولر گازی آشنا شوید.

  • بالا رفتن عمر کمپرسور کولر گازی

حقیقت این است که هر وسیله ای یک بازه طول عمر محدود دارد و قرار نیست تا ابد بدون هیچ مشکلی کار کند.

بنابراین اگر مدت زمان طولانی از عمر کولر گازی شما می گذرد، به احتمال زیاد لرزش کمپرسور دستگاه طبیعی بوده و نشانه ای از لزوم تعویض آن می باشد.

علت لرزش زیاد کمپرسور کولر گازی 2

توصیه هایی برای درمان و پیشگیری از لرزش های زیاد کمپرسور کولر گازی

تا این قسمت از متن سعی کردیم تا تمام دلایل دخیل در لرزش زیاد کمپرسور کولر گازی را بررسی کنیم تا بتوانید با کمک این اطلاعات دلیل اصلی بروز این مشکل در دستگاه خود را زودتر شناسایی کنید.

اما برای نتیجه دهی بهتر لازم دانستیم تا توصیه هایی را با شما در میان بگذاریم تا اولاً لرزش کمپرسور کولر گازی خود را رفع کرده و سپس با چگونگی پیشگیری از بروز دوباره این مشکل آشنا شوید:

  1. لرزش زیاد کمپرسور کولر گازی را یک مسئله مهم و قابل توجه بدانید.

چون لرزش های زیاد کمپرسور می تواند سبب خراب شدن سایر قطعات داخلی کولر گازی شود و هزینه های سنگینی برای شما ایجاد کند.

  1. فقط از مجری نصاب متخصص برای نصب کولر گازی خود کمک گرفته و هرگز خودتان برای این کار اقدام نکنید.

همانطور که ملاحظه کردید، تراز نبودن کولر گازی، حتی به مقدار جزئی می تواند باعث لرزش های زیاد در کمپرسور و کل دستگاه شود. در کلیپ زیر روش نصب کولر گازی اصولی کولر گازی برای شما توضیح داده شده است.

  1. حتماً یک برنامه ریزی دقیق برای بازدیدهای دوره ای از کولر گازی خود داشته باشید.

سرویسکار کولر گازی می تواند بر اساس چک لیست سرویس و نگهداری از کولر گازی کل قسمت های دستگاه و حتی کمپرسور را چک کند، کمپرسور را روغن کاری نماید و در صورت نیاز برای رفع عیب آن زودتر اقدام نماید.

اگر اتصالات کمپرسور شل و یا زنگ زده باشند، مجری سرویسکار می تواند قبل از ایجاد لرزش های زیاد در کمپرسور و سرایت مشکل به سایر قسمت های دستگاه، آن ها را رفع کند.

علت لرزش زیاد کمپرسور کولر گازی 3

  1. از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، قبل از وقوع مشکل لرزه های شدید در کولر گازی با اقدام به موقع برای سرویس دستگاه از آن محافظت کنید.

برای اطلاع از زمان سرویس فصلی کولر گازی و اقداماتی که در زمان سرویس این وسیله انجام می شود، مشاهده کلیپ زیر را از دست ندهید.

 

جمع بندی

با توجه به اینکه کمپرسور کولر گازی یکی از گران قیمت ترین قطعات دستگاه می باشد، هزینه بالایی هم برای تعویض آن باید صرف کنید. بنابراین مقرون به صرفه ترین کار این است که پس از مشاهده لرزش های شدید در کمپرسور برای تعمیر و رفع عیب آن اقدام کنید.

یکی از محبوب ترین خدماتی که ما در گروه تاسیسات 24 ساعته ارائه می دهیم تعمیر کولر گازی و رفع عیب کمپرسور است. ما در این مجموعه نه تنها از تکنسین های حرفه ای برای تعمیر کولر گازی کمک می گیریم، بلکه تمام خدمات خود را همراه با گارانتی تضمین کیفیت عرضه می کنیم.

بنابراین چنانچه شما نیز از لرزش زیاد کمپرسور کولر گازی خود ناراضی هستید، کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید تا تکنسین های ما با بالاترین سطح از کیفیت و در کمترین زمان ممکن مشکل کولر گازی شما را رفع کنند.

علت لرزش زیاد کمپرسور کولر گازی 4

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • ایجاد لرزش در کمپرسور کولر گازی در زمان روشن شدن این وسیله تا حدودی طبیعی است، اما اگر لرزش ها به یونیت داخلی کولر گازی منتقل شوند و همراه با صداهای بلند باشند، باید به دنبال علت آن بود.
  • از جمله رایج ترین دلایل لرزش کمپرسور کولر گازی می توان به تراز نبودن یونیت خارجی، خشک کار کردن کمپرسور، فرسودگی اتصالات و پیچ های نگه دارنده کمپرسور، جدا شدن کمپرسور از پایه های خود در یونیت خارجی، استفاده از کمپرسور نامتناسب با نیاز دستگاه و بالا رفتن عمر کولر گازی اشاره کرد.
  • توصیه می شود به منظور پیشگیری از لرزش زیاد کمپرسور کولر گازی اقداماتی از جمله توجه به لرزش کمپرسور، کمک گرفتن از مجری متخصص برای نصب کولر گازی و انجام سرویس های فصلی کولر گازی را جدی بگیریم.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. آیا لرزش کمپرسور کولر گازی با تولید صدا همراه است؟

بله، در اکثر موارد وقتی کمپرسور کولر گازی می لرزد صداهای بلندی را تولید می کند که این صدا خود نشانه ای از وجود مشکل در کمپرسور است.

  1. دلیل تولید صدا و لرزش در کمپرسور کولر گازی چیست؟

وجود اجسام خارجی در کندانسور، شکستن تیغه های فن، درست نبستن قاب جلویی کولر گازی، شل شدن پایه های کندانسور و عدم روغن کاری کولر گازی

منبع انگلیسی

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

اشتراک گذاری این صفحه