در این مطلب قصد داریم تا در خصوص لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه بیشتر با شما صحبت کنیم.

سیستم لوله کشی فاضلاب تشکیل شده از شبکه لوله های فاضلابی متصل به هم مهمترین نقش در تامین آسایش ساکنین ساختمان را به عهده دارند.

حال اگر ساختمان ما دو طبقه باشد، مطمئناً طریقه اتصال و شبکه بندی لوله های فاضلابی دو طبقه بسیار مهم تر بوده و در کارایی سیستم لوله کشی موثر است.

تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با طریقه اجرای لوله کشی فاضلاب در ساختمان دو طبقه آشنا کرده و نکات کلیدی از نحوه اجرای این سیستم را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

قسمت های مختلف سیستم لوله کشی فاضلاب در ساختمان دو طبقه

سیستم لوله کشی فاضلاب در ساختمان دو طبقه از سه قسمت اصلی لوله های ونت عمودی، شاخه های انشعابی فاضلاب و خطوط افقی زیرزمینی تشکیل شده است.

  1. انواع لوله های ونت عمودی

ونت فاضلاب خطوط عمودی از لوله هستند که از خط لوله تخلیه فاضلاب افقی در طبقه پایین ساختمان آغاز شده و تا پشت بام طبقه دوم ادامه پیدا می کند.

هر چند طراحی کلی لوله های ونت به صورت عمودی است، اما ممکن است به صورت افقی هم در ساختمان اجرا شده و تا پشت بام هدایت شوند و با این حال باز هم به آن ها لوله ونت عمودی می گویند.

لوله های ونت بر اساس نوع کارایی که در سیستم فاضلاب ساختمان دو طبقه دارند، در انواع مختلفی از جمله ونت خشک، ونت تر و یا هواکش تقسیم بندی می شوند.

  • ونت خشک فاضلاب

نحوه اجرای ونت فاضلاب به این صورت است که ونت خشک فاضلاب در پایین ترین نقطه سیستم لوله کشی فاضلاب نصب شده و هم زمان با اتصال خود به لوله اصلی فاضلاب به تمام تجهیزات بهداشتی در بنا وصل می شود.

هدف از کارگذاری ونت خشک در سیستم فاضلاب ساختمان این است که بوی نامطبوع فاضلاب تولیدی در تجهیزات بهداشتی از طریق این لوله به خارج از ساختمان تخلیه شود.

لوله ونت خشک را باید به انتهایی ترین قسمت لوله فاضلاب ساختمان وصل نمود و در نهایت در ارتفاع حداقل 30 سانتی متری از کف پشت بام آن را ادامه داد.

دلیل نام گذاری ونت خشک بر روی لوله هواکش فاضلاب ساختمان این است که نباید هیچ گونه ریزش آب در این لوله وجود داشته باشد.

  • ونت تر فاضلاب

ونت تر فقط به سیستم فاضلاب تجهیزات بهداشتی ساختمان از قبیل سینک ها، حمام ها و وان های حمام بسته می شود.

ونت تر بر خلاف ونت خشک از محل اتصال ونت خشک به لوله فاضلاب شروع می شود و تا پایین ترین نقطه از سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان امتداد دارد.

در مورد سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه، ونت تر در طبقه اول می تواند در نقش لوله فاضلاب برای طبقه دوم ظاهر شود.

در صورتی که مایلید بیشتر با لوله های ونت خشک و تر در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان آشنا شوید، به مقاله ونت خشک و تر فاضلاب چیست؟ مراجعه کنید.

  • ونت هواکش

لوله های ونت هواکش هیچ سیالی را از خود عبور نمی دهند. نقش این لوله ها در سیستم فاضلاب ساختمان این است که جریان هوای مورد نیاز برای تخلیه سیستم را تامین کند.

در نتیجه وقتی سیال فاضلابی در لوله های انشعابی فاضلاب به حرکت دربیاید و یا در داخل لوله انباشته شود، این مواد با کمک ونت هواکش تحت فشار پشتی قرار نمی گیرند.

در واقع ونت هواکش بخشی از لوله ونت عمودی است که در بالاترین قسمت سیستم فاضلاب تجهیزات بهداشتی ساختمان قرار می گیرد.

لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه 1

  • لوله آب باران

بخشی دیگر از سیستم فاضلاب در ساختمان دو طبقه لوله آب باران است که به شکل ونت عمودی از لوله تخلیه فاضلاب افقی تا پشت بام طبقه دوم ادامه پیدا کرده است.

به این لوله آب باران می گویند، چون سیستم لوله کشی آب باران فقط مسئول جمع آوری باران و انتقال آن به سیستم تخلیه فاضلاب ساختمان است.

  1. شاخه های انشعابی فاضلاب

خطوط انشعابی فاضلاب در واقع شاخه هایی از ونت عمودی شبیه شاخه های درخت در سیستم لوله کشی فاضلاب هستند.

این شاخه ها تجهیزات بهداشتی از قبیل توالت ها، حمام ها، سینک ها، ماشین های لباسشویی، ماشین های ظرفشویی و غیره را به ونت عمودی متناظر خود متصل می کنند.

در شاخه های اشعابی فاضلاب مواد فاضلابی از تجهیزات بهداشتی در ساختمان گرفته شده و به خطوط تخلیه فاضلاب زیرزمینی منتقل می شوند.

  1. خطوط افقی زیرزمینی

خطوط لوله افقی زیرزمینی در قسمت زیرین ساختمان حرکت می کنند. این لوله ها با توجه به اندازه ساختمان اغلب در سایزهای 15 تا 20 میلی متر هستند.

سیستم تخلیه فاضلاب با کمک نیروی گرانشی کار می کند، بنابراین مواد فاضلاب در داخل لوله های انشعابی فاضلاب از داخل ساختمان تا خط لوله اصلی فاضلاب در خارج از ساختمان هدایت می شوند.

لوله های افقی که تخلیه را از ونت های خشک و تر دریافت کرده و در نقشه لوله کشی فاضلاب ساختمان مشخص هستند، لوله های تخلیه ساختمان نامیده می شوند.

 

نقشه لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه

در این قسمت به منظور آشنایی شما با نحوه دقیق لوله کشی فاضلاب در ساختمان دو طبقه نمونه نقشه لوله کشی را برای شما قرار داده ایم:

لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه 2

اما اگر بیشتر به دنبال بررسی نحوه قرارگیری رایزر در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه هستید، نقشه زیر می تواند به شما کمک کند:

لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه 3

 

نحوه لوله کش فاضلاب ساختمان دو طبقه

طراحی سیستم لوله کشی فاضلاب در ساختمان های دو طبقه به مراتب پیچیده تر از طراحی سیستم فاضلاب در ساختمان های یک طبقه است.

بنابراین به دقت و توجه بیشتری نیاز است تا هیچ اختلالی در تخلیه مواد فاضلابی در ساختمان ایجاد نشود.

در ساختمان های دو یا چند طبقه سیستم تخلیه فاضلاب از لوله فاضلاب تجهیزات بهداشتی در ساختمان که به لوله ونت عمودی متصل هستند آغاز شده و مواد فاضلابی را به طبقه پایین ساختمان هدایت می کند.

سیفون های نصب شده در لوله فاضلابی تجهیزات آبی باید به خوبی تخلیه شود تا از سیفوناژ آب بندی خود توسط فشار منفی در لوله فاضلاب محفوظ بمانند.

لوله های هواکش متصل به تجهیزات بهداشتی در ساختمان باید تا پشت بام طبقه دوم، یعنی خارج از ساختمان ادامه داشته باشند.

این لوله ها می توانند به صورت تکی و یا به صورت ترکیبی با دو یا چند عدد لوله ونت دیگر تا پشت بام هدایت شوند.

در نهایت سیستم فاضلاب ساختمان باید با کمک نیروی گرانشی زمین مواد فاضلابی را به داخل لوله تخلیه شهری منتقل کند.

سیستم لوله کشی فاضلاب در ساختمان دو طبقه یا چندین طبقه یک فرق اساسی با لوله کشی فاضلاب در سختمان های یک طبقه دارد.

به این صورت که لوله کشی فاضلاب در ساختمان های یک طبقه روی کف زمین یا زیرزمین اجرا می شود و از رایزر هم در سیستم لوله کشی فاضلاب یک طبقه خبری نیست.

چون هیچ طبقه ای در قسمت بالای بنا قرار ندارد که لوله فاضلاب را بخواهیم از بالا تا طبقه زیرین هدایت کنیم.

اما در لوله کشی فاضلاب ساختمان های دو یا چند طبقه لازم است تا رایزر فاضلاب به عنوان لوله رابط بین دو طبقه وجود داشته باشد.

لوله کشی فاضلاب در ساختمان دو طبقه را می توان به دو روش انجام داد:

  • لوله کشی فاضلاب زیر سقفی

یکی از روش های به روز لوله کشی فاضلاب در ساختمان ها به روش زیر سقفی است. در این روش لوله های فاضلاب طبقه دوم را در زیر همان طبقه در نظر می گیرند.

البته توجه داشته باشید که لوله کشی فاضلاب زیر سقفی را می توان تنها در طبقه دوم ساختمان به بعد اجرا کرد.

بنابراین در ساختمان دو طبقه فقط می توانیم لوله کشی فاضلاب طبقه دوم را به صورت زیر سقفی و لوله کشی فاضلاب طبقه اول را به شکل کف خواب اجرا کنیم.

لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه 4

برای اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه به روش زیر سقفی به صورت زیر عمل می کنیم:

  1. قبل از اقدام به اجرای لوله کشی فاضلاب در طبقه اول و دوم ساختمان باید نقشه لوله کشی مشخص شود تا بر اساس نقشه بتوانیم مسیر حرکت لوله ها را مشخص کنیم.
  2. مهمترین مرحله برای انجام لوله کشی انتخاب لوله فاضلاب مناسب است. معمولاً لوله کشی فاضلاب ساختمان را با کمک لوله پلیکا و یا پوش فیت انجام می دهند.

هر دو لوله پلیکا و پوش فیت به دلیل داشتن سطح داخلی صیقلی، وزن سبک و سهولت در نصب بهترین گزینه انتخابی هستند.

در صورتی که در انتخاب بین لوله فاضلاب پلیکا و پوش فیت تردید دارید، به مقاله لوله فاضلاب پلیکا بهتر است یا پوش فیت مراجعه کنید.

3. لوله کشی فاضلاب در طبقه اول ساختمان را به صورت سنتی یا کف خواب اجرا می کنیم. به این صورت که از رایزر اصلی فاضلاب یک انشعاب گرفته و به سمت محل های مصرف انشعاب می گیریم.

4. برای عبور لوله های فاضلابی در روش زیر سقفی لازم است تا داکت هایی را به صورت عمودی و افقی در زیر طبقه دوم در نظر بگیریم.

5. بر اساس نقشه لوله کشی فاضلاب باید سوراخ هایی در کف ساختمان طبقه دوم ایجاد کنیم تا انشعابات لوله های فاضلاب به زیر سقف طبقه اول هدایت شوند.

6. با کمک سه راهی از لوله فاضلاب طبقه زیرین یک انشعاب اصلی گرفته شده و از همان انشعاب به سمت محل های مصرف شاخه کشی می شود.

برای اجرای لوله کشی فاضلاب زیر سقفی در طبقه دوم ساختمان لازم است تا برای لوله فاضلاب توالت ایرانی و فرنگی انشعاب جداگانه بگیریم، اما برای سایر مصرفی ها می توان انشعابات آن ها را به انشعاب توالت ها وصل کرد.

7. لوله های انشعابی، هواکش، ونت ها و لوله های اصلی فاضلاب طبقه دوم همگی از داخل داکت ها عبور داده می شوند.

8. اکنون باید لوله های فاضلابی را با کمک استاپر تست کنیم. برای این منظور تمام قسمت های باز لوله ها را با کمک درپوش می بندیم.

 سپس استاپر را بر روی پایین ترین خروجی فاضلاب ساختمان قرار داده و به صورت هم زمان شیلنگ آب را در داخل بالاترین لوله فاضلاب باز می کنیم.

به مدت 15 دقیقه صبر می کنیم و در طی این مدت زمان کلیه اتصالات را چک می کنیم تا از عدم نشتی لوله های فاضلاب مطمئن شویم.

9. پس از اینکه از نتیجه تست لوله های فاضلابی مطمئن شدیم، باید لوله های فاضلابی زیر سقفی را با استفاده از سقف کاذب و یا کناف در زیر سقف طبقه اول بپوشانیم.

10. همچنین باید لوله های فاضلاب کف خواب طبقه اول را با ماهیچه ای از سیمان و مصالح بپوشانیم تا کف سازی تمام شود.

توجه داشته باشید که قبل از پوشاندن لوله های فاضلاب زیر سقفی طبقه دوم باید لوله ها را در فواصل طولی منظم مهار کنیم.

همانطور که در این مدل از لوله کشی فاضلاب ساختمان مشاهده کردید، لوله های فاضلاب طبقه دوم زیر سقف طبقه اول ساختمان اجرا می شود.

در این قسمت لازم است تا نظر آیین نامه نظام مهندسی را در خصوص لوله کشی آب و فاضلاب زیر سقفی جویا شویم:

بر اساس مقررات ذکر شده لوله های آب و فاضلاب هر واحد یا طبقه باید داخل همان واحد یا طبقه اجرا شود.

اما به دلیل اینکه لوله های فاضلاب کف خواب، باعث ایجاد خسارت به کف بنا شده، کف سازی زیادی مورد نیاز است و همچنین ارتفاع بنا کم می شود، می توان لوله های فاضلاب را به شیوه زیر سقفی زیر کف طبقه پایین اجرا نمود.

با این حال اگر ناظر ساختمان بخواهد صد در صد بر اساس قوانین آیین نامه نظام مهندسی ساختمان را چک کند، هرگز لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه به روش زیر سقفی را تایید نمی کند.

بنابراین در چنین مواقعی هیچ راهی جز اینکه لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه را به روش کف خواب اجرا کنیم، وجود ندارد.

در صورت تمایل به بررسی بیشتر لوله کشی فاضلاب به روش زیر سقفی به شما پیشنهاد می کنیم تا مقاله مزایا و معایب لوله کشی به روش زیرسقفی را از دست ندهید.

  • لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه به روش کف خواب

اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه به روش کف خواب یا سنتی بسیار ساده تر و شاید هم سریع تر از لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه به روش زیر سقفی صورت می گیرد.

چرا که دیگر دردسرهای تعیین محل های سوراخ کاری سقف طبقه اول و داکت کشی وجود ندارد و علاوه بر این لازم نیست تا مثل روش زیر سقفی لوله های فاضلابی را با بست مهار کنید.

لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه به روش کف خواب باید بر روی کف همان واحدی که قصد استفاده از آن را داریم، اجرا می کنیم.

تفاوت اصلی لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه به روش کف خواب با روش زیر سقفی این است که در روش کف خواب لوله های فاضلاب هر طبقه روی کف همان طبقه خوابانده می شوند.

برای اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه به روش کف خواب باید یک لوله فاضلاب را به عنوان رایزر در نظر بگیریم.

سپس بر اساس محل های مصرفی همچون حمام، سرویس بهداشتی، سینک آشپزخانه، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و سینک دستشویی انشعابات فاضلابی را در نظر می گیریم و شاخه کشی می کنیم.

در ادامه باید لوله های ونت و هواکش را به سیستم فاضلاب لوازم بهداشتی در ساختمان از جمله سرویس بهداشتی، حمام و سینک ها اضافه کرده و لوله هواکش را تا بالای پشت بام طبقه دوم ادامه دهیم.

لوله اصلی فاضلاب و لوله های انشعابی را در عمق مناسب از خاک در کف ساختمان دفن می کنیم و سپس با پوشش ماهیچه ای روی لوله ها را می پوشانیم.

لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه 5

14 نکته مهم در زمان لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه

تمام لوله ها و اتصالات در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه باید طوری طرح ریزی و اجرا شوند که مواد فاضلابی بدون هیچ مشکلی از خروجی های فاضلاب مختلف در ساختمان جمع آوری شوند.

لوله های فاضلاب، ونت های خشک و تر باید در قطر مناسب انتخاب شوند تا جریان مواد فاضلابی با سرعت یکسان در داخل لوله ها حرکت کند.

با کمک عمل به توصیه های زیر می توانید سیستم لوله کشی فاضلاب در ساختمان دو طبقه را به بهترین وجه ممکن انجام دهید:

  • لوله های فاضلاب در ساختمان های دو یا چند طبقه باید به نحوی در ساختمان اجرا شوند که ظاهر ساختمان بهم نریزد.
  • بهتر است لوله های فاضلاب را از درز دیوارهای ساختمان به سمت پایین هدایت کنیم.
  • در خط فاضلاب حداقل شیب لوله باید 1 در 57 برای لوله قطر 100 میلی متر و 1 در 100 برای قطر 150 میلی متر باشد.
  • لوله های انشعابی فاضلاب و لوازم متصل به سیستم فاضلاب باید به گونه ای نصب شوند که امکان وصل شدن اتصالات سرویس بهداشتی به نزدیک لوله اصلی ونت خشک را فراهم کند.
  • لوله های انشعابی فاضلاب باید تا حد امکان کوچک در نظر گرفته شوند تا صدای لوله ها کاهش پیدا کند.
  • هنگامی که دستشویی و حمام از ونت فاصله دارند، ترکیب کردن لوله فاضلاب آنها در یک لوله ارزان تر و ساده تر است.
  • شعاع لوله فاضلاب در مکان های خم شدگی لوله باید زیاد باشد.
  • شبکه لوله کشی لوله های انشعابی فاضلاب باید طوری طرح ریزی شوند که مواد فاضلابی به راحتی تخلیه شوند.
  • اتصال بین لوله اصلی فاضلاب و لوله های نشعابی آن باید به صورتی باشد که از ورود مواد فاضلابی به لوازم بهداشتی دیگر جلوگیری شود.
  • اتصالات انشعاب لوله های فاضلابی باید شعاع زیادی در امتداد عکس داشته باشد.
  • حداقل قطر لوله ونت خشک و تر به ترتیب باید 100 و 75 میلی متر باشد.
  • سیستم لوله کشی باید طوری طراحی شود که امکان دسترسی به لوله های فاضلابی وجود داشته باشد.
  • همه لوازم بهداشتی متصل به ونت باید به صورت مستقیم به سیفون وصل شوند.
  • قطر ونت خشک، ونت تر و لوله های فاضلاب ساختمان نباید در جهت جریان کاهش پیدا کند.

لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه6

جمع بندی:

یک سیستم لوله کشی فاضلاب استاندارد تضمین کننده سلامت ساکنین ساختمان است، به همین توصیه می شود که فقط از افراد متخصص برای اجرای لوله کشی فاضلاب در ساختمان خود کمک بگیرید.

علاوه بر این لازم است تا روشی را برای اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه خود انتخاب کنید که علاوه بر مقرون به صرفه بودن، کارایی مناسبی نیز در دراز مدت داشته باشد.

این جاست که باز هم نقش مجری لوله کش ماهر در طراحی سیستم لوله کشی فاضلاب و حتی نوع لوله فاضلاب انتخابی مشخص می شود.

لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه 7

مجموعه تاسیسات 24 ساعته با کمک مجریان لوله کش و تاسیساتی با سابقه خود می تواند در اجرای هر چه بهتر سیستم لوله کشی فاضلاب به شما کمک کند.

شما می توانید در صورت نیاز به خدمات ما همین الان از طریق راه های ارتباطی با این مجموعه تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

برای اطلاع حدودی از هزینه های دستمزد اجرای لوله کشی فاضلاب در ساختمان خود مطالعه مقاله قیمت لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان کلی و جزئی را از دست ندهید.

منابع انگلیسی:

منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5

اشتراک گذاری این صفحه