در این مطلب قصد داریم تا به معرفی شغل برقکاری ساختمان بپردازیم. اگر به این حرفه علاقه مند هستید، تا انتها با ما همراه باشید.

 

بسیاری از افراد که به حوزه برق و الکترونیک علاقه مند هستند، شاید دوست داشته باشند آینده شغلی خود را بر روی حرفه برقکاری ساختمان پایه گذاری و برنامه ریزی کنند.

اما لازمه موفقیت در رسیدن به این هدف، داشتن اطلاعات کامل از شغل برقکاری ساختمان از جمله مهارت های مورد نیاز، وظایف یک برقکار ساختمان و آشنایی با روش یا روش های ورود به این حرفه است.

اگر با ما همراه باشید سعی می کنیم به صورت شفاف و روان شغل برق کاری ساختمان را به شما معرفی کرده و تمام جوانب مورد نیاز برای ورود به این شغل را بررسی کنیم.

معرفی شغل برق کشی ساختمان

برق کشی ساختمان حرفه ای است که در آن مجری برقکار تمام امورات مربوط به آنالیز، نصب، تعمیر و نگهداری از سیستم های برق کشی را در ساختمان های مسکونی و اداری را بر عهده دارد.

مجری برقکار ساختمان معمولاً به صورت گروهی با دیگر برقکاران و یا به شکل انفرادی کار می کند و ممکن است بنا به پروژه درخواستی از وی به برق کشی داخلی یا خارجی ساختمان اقدام کند.

بنابراین مجری برقکار باید با هر دو مدل از برق کاری داخلی و خارجی ساختمان آشنایی داشته باشد. شغل برق کشی ساختمان از جمله حرفه هایی است که ساعات کاری طولانی دارد.

البته انتخاب ساعت کاری در این شغل وابسته به نیاز بازار و سطح توانایی فردی است. اما به طور کلی از آنجا که برق کاری ساختمان یک نوع شغل خدماتی محسوب می شود، نیاز به مجری برق کار 24 ساعته در مواقع اورژانسی و اضطراری کاملاً محسوس است.

پس چنانچه قصد انتخاب این حرفه را داشته باشید، بایستی خود را برای کار در روزهای تعطیل آخر هفته هم آماده کنید. چون ممکن است هر لحظه به حضور شما نیاز باشد.

مهمترین نکته ای که باید در خصوص معرفی شغل برقکاری ساختمان بدانید خطرات بالا در این حرفه است، پس باید کاملاً با اصول و مبانی برق آشنایی داشته و با مراقبت کامل تمام نکات ایمنی را در زمان کار رعایت کنید.

معرفی شغل برقکاری ساختمان.1

مسئولیت ها و وظایف یک برقکار ساختمان چیست؟

توجه داشته باشید که نوع مسئولیت ها و وظایف یک مجری برق کار با توجه به محیط کاری آن می تواند متفاوت باشد.

با این حال در این قسمت وظایف اصلی مجری برق کار در ساختمان های مسکونی و اداری را برای شما توضیح داده ایم:

  1. نصبیات

مجریان برق کار ساختمان با خواندن نقشه های برق کشی می فهمند که در هنگام اجرای پروژه های ساختمانی، مدارها، تابلوهای برق و پریزها در چه محل هایی باید نصب شوند.

سپس آن ها می توانند به طور فیزیکی این اجزای الکتریکی را در جای خود قرار داده و سیم کشی لازم را برای کار دادن این قسمت ها انجام دهند.

  1. نگهداری

سیستم برق ساختمان باید به طور منظم و به منظور کسب اطمینان از ایمنی و عملکرد صحیح آزمایش شود.

بنابراین این وظیفه مجری برق کار است که سیم کشی ها و تجهیزات مربوط به برق ساختمان را آزمایش کرده و تغییرات مورد نیاز را انجام دهد.

  1. تطبیق سیستم برق کشی ساختمان بر اساس استانداردها

یکی از مهمترین نکاتی که باید در زمان برق کشی ساختمان مورد توجه قرار بگیرد، انجام برقکاری بر اساس اصول و قوانین مندرج در مبحث 13 مقرارت ملی ساختمان است.

مجری برق کار ساختمان باید با کلیات و جزئیات این اصول آشنایی داشته و سیستم برق کاری را بر اساس آن ها پیدا سازی کند تا هیچ مشکلی در روند کار ایجاد نشود.

  1. رفع عیب سیستم برق ساختمان

سیستم برق ساختمان ممکن است با مشکلات مختلفی از جمله برق دزدی، قطعی کابل ها، قطعی تلفن، اضافه بار و ده ها مشکل دیگر مواجه شود.

این جزو وظایف مجری برق کار ساختمان است که با کمک ابزار کار خود همچون مولتی متر و فازمتر کل سیستم را چک کرده و هر جا که ایرادی در سیم کشی برق، تلفن و آنتن ساختمان مشاهده کرد، آن ها را رفع کند.

رفع عیب سیستم برق ساختمان در بناهای در حال ساخت بسیار ساده تر است، چون به راحتی می توان به سر خط دسترسی پیدا کرد. اما در ساختمان های ساخته شده و خصوصاً قدیمی ساز این کار کمی پیچیده تر است.

معرفی شغل برقکاری ساختمان.2

با توجه به توضیحاتی که تا این قسمت دادیم، اگر بخواهیم وظایف مجری برقکار ساختمان را به صورت لیست وار بیان کنیم، به این نتایج خواهیم رسید:

  • بررسی منظم سیم های برق ساختمان، تعویض سیم کشی های قدیمی با جدید، مرتب کردن مدارهای برق و عایق کاری کابل های برق پوسیده شده به منظور حفظ کارایی سیستم
  • شناسایی خطرات احتمالی یا سوء عملکرد سیم کشی در سیستم برق ساختمان و جایگزینی واحدهای آسیب دیده و عیب یابی موثر آن ها
  • بازبینی اجزای الکتریکی برق ساختمان از جمله ترانسفورماتورها و قطع کننده های مدارهای الکتریکی
  • نصب و سیم کشی مدارهای سیستم دزدگیر، دوربین مدار بسته و سیستم اعلام حریق ساختمان
  • استفاده از دستگاه های تست به منظور شناسایی و گزارش وجود مشکل در سیستم برق ساختمان
  • نصب اجزای ایمنی و توزیع برق در ساختمان از قبیل کلیدها، مقاومت ها، مدارها و تابلو برق ها
  • نصب زنگ هشدار و سایر سیستم های برقی و الکترونیکی در ساختمان های مسکونی و اداری
  • انجام سیم کشی و تعمیر سیم کشی مربوط به روشنایی، آیفون، تلفن، مودم و آنتن تلوزیون
  • بکارگیری ابزارهای دستی و برقی در راه اندازی، تعمیر و نصب تجهیزات الکتریکی
  • پایمندی به مقرارت ملی ساختمان تدوین شده در حوزه برق و الکترونیک
  • اتصال سیم های برق در مدارهای الکتریکی و شبکه های متصل به آن ها
  • آماده سازی و سر هم کردن لوله های برق در لوله گذاری برق ساختمان
  • عبور دادن سیم های برق از داخل لوله ها و سرهم بندی سیم های برق
  • درک و اجرای نقشه های اصلی و نمودارهای فنی برق کاری ساختمان
  • تحویل پروژه برق کاری ساختمان در مدت زمان مشخص شده
  • آشنایی با تمامی روش های سیم کشی برق ساختمان
  • تهیه گزارش از مصالح و مواد مصرف شده در پروژه

مهارت های مورد نیاز برای شغل برق کشی ساختمان

آیا می دانستید مجریان برق کار ساختمان نباید کوررنگ باشند، زیرا باید بتوانند به وضوح رنگ سیم های برق را تشخیص دهند؟

همچنین آیا می دانستید که مجریان برق کار ساختمان باید از هماهنگی چشم و دست کافی برخوردار بوده و آمادگی جسمانی و استقامت لازم داشته باشند تا بتوانند در زمان کار بر روی پروژه برق کاری ساختمان به راحتی فعالیت کنند؟

این ها تنها بخشی از مهارت های اساسی برای مجریان برق کار است. مهارت های مورد نیاز برای شغل برق کشی ساختمان را می توان در دو دسته مهارت های قابل یادگیری و مهارت های ذاتی تقسیم بندی کرد.

هر کدام از این مهارت ها به نوبه خود تاثیر مستقیم در موفقیت یا عدم موفقیت فرد علاقه مند به شغل برقکاری ساختمان دارند.

به عنوان مثال استعداد مکانیکی یکی از مهارت های ذاتی است، که مجری برق کار در صورت داشتن آن به احتمال زیاد به موفقیت های بیشتری دست پیدا می کند.

برای نمونه اگر شما از جمله افرادی هستید که به باز و بسته کردن قطعات الکترونیکی و مکانیکی علاقه مند هستید و می توانید به راحتی قطعات را در جای قبلی خود قرار دهید، حرفه برقکاری ساختمان برای شما مناسب است.

در مقابل اگر انجام کارهای کوچک تعمیری برای شما سخت و طاقت فرسا است، انتخاب شغل برق کاری ساختمان مناسب شما نیست.

چرا که توانایی انجام صحیح کارها در کنار داتشن اعتماد به نفس بالا یک امر ضروری به منظور کسب موفقیت در برق کاری ساختمان است.

معرفی شغل برقکاری ساختمان.3

در این قسمت شما را با لیستی از مهارت ها و توانایی های لازم برای ورود به شغل برقکاری ساختمان آشنا می کنیم:

  • کسب دیپلم در آموزشگاه های فنی و حرفه ای و یا گذراندن دوره کارآموزی با موفقیت به عنوان برق کار ساختمان
  • لزوم استفاده از پوشش مناسب همچون دستکش محافظ با هدف پیشگیری از حوادث برق گرفتگی
  • توانایی کار تیمی و مهارت برقراری ارتباط موثر با سایر همکاران در محیط های کاری مشترک
  • توانایی استفاده از ابزارهای دستی و الکتریکی همچون هیلتی، دریل، فنر سیم کشی و غیره
  • توانایی انجام تست شبکه برق ساختمان، خواندن نتایج و تشخیص و ترمیم مشکلات برقی
  • توانایی تفکر منطقی به منظور حل مسئله در مواد ضروری و پیدا کردن بهترین راه حل
  • آشنایی با کمک های اولیه به منظور رسیدگی به موارد اضطراری در صورت بروز حواث
  • توانایی استفاده از تکنیک های مناسب به منظور جلوگیری از حوادث برق گرفتگی
  • شرایط بدنی عالی و انعطاف پذیری برای کار در شیفت های طولانی و شب کاری
  • شناخت کامل از روشهای ایمنی، مقررات و دستورالعمل های قانونی در این حوزه
  • توجه به جزئیات کار به منظور کسب اطمینان از انجام صحیح کارها
  • دارای تجربه عملی و ثابت شده در حوزه برق و الکترونیک
  • دانش کافی در نقشه خوانی سیم کشی برق ساختمان
  • آشنایی با الزامات مقررات ملی ساختمان
  • مهارت های ارتباطی و مشتری مداری
  • درک مبانی برق به صورت تئوری
  • قابلیت شناسایی دقیق سیم ها

روش ورود به شغل برقکاری ساختمان

برای ورود به شغل برقکاری ساختمان می توانید از روش های مختلفی اقدام کنید، همین تنوع در ورود به این حرفه باعث محبوبیت زیاد آن شده است. اما تبدا لازم است تا مهارت های کافی را یاد بگیرید.

برای این منظور می توانید پس از گذراندن سال اول دبیرستان رشته برق ساختمان را در شاخه کار و دانش انتخاب کرده و به کسب آموزش های اختصاصی این رشته بپردازید.

یا اینکه می خواهید وارد فنی و حرفه ای در رشته الکترونیک یا برق و الکتروتکنیک شده و از این طریق آموزش های لازم را یاد بگیرید.

در روش دیگر هم می توانید در دوره های آزاد فنی و حرفه ای و کار و دانش شاخه برق و الکترونیک را برای ورود به شغل برقکاری ساختمان بگذرانید.

در هر صورت مهم است که بدانید، چه پس از اخذ دیپلم هنرستان و یا دریافت مدرک فنی حرفه ای و کاردانش، باید پیش از ورود به شغل برقکاری دوره های کارآموزی برق کاری ساختمان را نزد استادکار طی کنید.

در صورت تحصیل رشته برق و الکترونیک در هنرستان و یا آموزشگاه های فنی و حرفه ای کار و دانش مهارت های پایه ای در خصوص امنیت، ایمنی برق و مبانی برق به شما آموزش داده می شود.

اما برای اینکه از مهارت های کسب شده خود مطمئن شده و آن ها را مورد آزمایش های عملی قرار دهید، لازم است تا پس از کسب موفقیت در امتحانات پایانی مدتی را به عنوان کارورز در کنار استادکار تجربه کسب کنید.

البته یک روش دیگر هم برای کسب مهارت های این شغل قبل از ورود به شغل برقکاری ساختمان وجود دارد که بر اساس آن فرد به صورت مستقیم نزد استادکار می رود و اصول و مبانی برق را از همان ابتدا و به صورت تجربی کسب می کند.

هر چند توصیه ما به شما این است که به دلیل اهمیت برق و حساس بودن این حرفه تا حد امکان از طریق مراکز آموزشی مرتبط وارد این شغل شوید.

از طرفی اگر قرار بر این باشد که به صورت استخدامی برای شرکت های دیگر مشغول به کار شوید، به احتمال زیاد داشتن مدرک معتبر در شاخه برق و الکترونیک برای شما ضروری است.

معرفی شغل برقکاری ساختمان.4

اما به هر حال اگر هر روش را برای یادگیری مهارت های این شغل انتخاب کردید، می توانید از 3 طریق وارد این حرفه شوید:

  1. تاسیس دفتر خصوصی خدمات برق ساختمان

انتخاب روش اول، یعنی تاسیس دفتر خصوصی خدمات برق ساختمان بیشتر در مواقعی پیشنهاد می شود که حوزه خدمات دهی شما کوچک است و رقبا کم هستند.

چون به احتمال زیاد برای جامعه هدفتان که در واقع مشتریان شما می باشند، شما ناشناخته هستید و باید مدتی بگذرد تا با جلب اعتماد مشتری، بازار کار شما هم رونق بگیرید.

علاوه بر این لازم است برای فعالیت در شغل برق کاری ساختمان به صورت خصوصی، از روش های بازاریابی همچون پخش تراکت های تبلیغاتی، درج آگهی در روزنامه های محلی و جلب اولین مشتریان از اقوام و دوستان خود استفاده کنید.

بنابراین مهمترین چالشی که در این صورت با آن مواجه خواهید بود، لزوم صرف سرمایه به منظور بازاریابی و تاسیس دفتر و هزینه های مربوط به آن است.

همچنین باید توجه داشته باشید که کسب درآمد زود هنگام در این روش کمی دور از واقعیت است و باید تا زمان پیدا کردن بازار هدف خود صبر زیادی به خرج دهید.

  1. استخدام در شرکت های خدمات برق ساختمان

یک روش دیگر برای ورود به شغل برقکاری ساختمان وجود دارد که بر اساس آن باید برای استخدام در شرکت های خدمات برق ساختمان درخواست بدهید.

در صورت انتخاب این روش نیازی نیست برای پیدا کردن مشتریان از روش های بازایابی استفاده کنید و سرمایه اولیه لازم ندارید.

اما باز هم یک مشکل اساسی وجود دارد، این که بسیاری از شرکت های خدمات برق ساختمان ابتدا از شما سابقه کار می خواهند.

بنابراین برای افرادی که به عنوان اولین تجربه کاری خود می خواهند در شرکت های خدمات برق استخدام شوند، داشتن سابقه کار محال است.

  1. همکاری با مجموعه های تاسیساتی ساختمان

آخرین روشی می توانید از آن برای ورود به شغل برقکاری ساختمان استفاده کنید، همکاری با مجموعه های تاسیساتی ساختمانی در شهر محل سکونت خودتان است.

این مجموعه ها یا به صورت آفلاین یا آنلاین مشتری را برای مجری برقکار پیدا می کنند و در واقع با کسر مبلغی از دستمزد مجری میان مجری برقکار ساختمان و مشتری نقش واسطه را دارند.

روش ورود به این مجموعه ها بسیار راحت تر از شرکت های خدمات برقی ساختمان است، چون عموماً داشتن سابقه کار ضروری نیست.

بنابراین شما می توانید با صرف حداقل هزینه که تنها به خرید لوازم کار شما مربوط می شود، مشتری خود را پیدا کرده و با رعایت مشتری مداری، اخلاق و منش مناسب و ارائه تخصص خود، به مرور اعتماد مشتریان دیگر را هم جلب کنید.

در این روش زمان رسیدن شما به کسب درآمد بالا بسیار کوتاه تر خواهد بود و دردسرهای مربوط به بازاریابی و جذب مشتری را هم به عهده نخواهید داشت.

چون مجموعه خدمات تاسیساتی ساختمان که با آن همکاری می کنید تمام این مسئولیت ها را برای شما انجام خواهد داد.

معرفی شغل برقکاری ساختمان.5

دعوت به همکاری

در این مطلب سعی کردیم شغل برقکاری ساختمان را به شما علاقه مندان به این حرفه توصیف کرده و از مهارت های لازم برای این کار و مسئولیت های یک مجری برقکار ساختمان سخن گفتیم.

اما در این قسمت طرف صحبت ما بیشتر با افرادی است که تجربه کار در خصوص شغل برقکاری ساختمان را دارند و به دنبال جایی برای مشغول به کار شدن و افزایش درآمد خود هستند.

مجموعه تاسیسات 24 ساعته به منظور تکمیل کادر متخصصین در حوزه برق ساختمان های اداری و مسکونی از مجریان برقکار علاقه مند و واجد شرایط دعوت به همکاری می کند.

بنابراین شما می توانید در صورت همکاری با این مجموعه بازار کار مناسبی برای خود ایجاد کرده و با تلاش و پشتکار خود به درآمد بالایی دست پیدا کنید.

بنابراین اگر شما هم علاقه و تخصص کافی در رشته برق ساختمان را دارید، می توانید همین الان به صفحه همکاری با تکنسین در سایت وارد شده و اطلاعات خود را درج کنید.

همکاران ما پس از بررسی اطلاعات برای عقد قرارداد همکاری با شما تماس خواهند گرفت.

منابع انگلیسی:

منبع1 منبع2 منبع3

اشتراک گذاری این صفحه