در پروژه های ساختمانی که امکان کنده کاری برای سیم کشی توکار وجود ندارد، به اصطلاح تنها گزینه روی میز سیم کشی روکار است.

اما همه می دانیم که بارزترین ایراد در سیم کشی روکار این است که سیم ها و کابل های برق در معرض دید هستند و چه بسا با ضربه ای کوچک دچار قطعی شده و حتی آسیب هایی همچون آتش سوزی و برق گرفتگی را ایجاد کنند.

به همین دلیل است که مجریان برق کار سیم های برق روکار با یکی از روش های لوله گذاری، داکت کشی و یا نصب ترانکینگ مورد محافظت قرار می دهند.

اگر در ادامه این مطلب با ما همراه باشید نحوه داکت کشی سیم کشی روکار را به صورت عملی به شما آموزش خواهیم داد.

 

ابزار لازم برای داکت کشی سیم کشی روکار ساختمان

 

برای اینکه داکت کشی سیم کشی روکار را انجام دهید، لازم است تا ابتدا ابزار و وسایل این کار را آماده کنید:

  • پیچ گوشتی دوسو و چهارسو
  • دریل
  • دستکش ایمنی
  • چکش
  • داکت به متراژ مورد نیاز
  • متر
  • رولپلاک
  • پیچ دوسو و چهارسو همراه با واشر تخت
  • فارسی بر یا گونیا برای ایجاد برش 45 درجه در گوشه های دیوار
  • مداد، ماژیک یا خودکار برای علامت زدن
  • کاتر برای اصلاح برش های 45 درجه
  • اره برای برش داکت

 

آموزش نحوه داکت کشی سیم کشی روکار ساختمان

 

در این قسمت کل مراحل داکت کشی را به همراه توضیحات مختصری در خصوص نحوه سیم کشی روکار ساختمان به شما آموزش می دهیم.

اما اگر می خواهید پیش از آن با طریقه اجرای سیم کشی برق ساختمان به روش روکار آشنا شوید، لینک مقاله را لمس کنید.

مرحله اول: تعیین مسیر داکت کشی

قبل از اقدام به هر کاری لازم است تا مسیر داکت کشی را بر اساس پلان سیم کشی برق ساختمان طراحی کنیم.

فقط به خاطر داشته باشید که کوتاه ترین مسیر را برای سیم کشی انتخاب کنید تا در مصرف سیم و داکت تا حد امکان صرفه جویی شود.

ما روش اجرای سیم کشی برق ساختمان را از صفر تا صد در مقاله ای تحت عنوان نحوه سیم کشی برق ساختمان یک طبقه به زبان ساده آماده کرده ایم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک مقاله بزنید.

مرحله دوم: جداسازی درب داکت از روی مجرای آن

برای اینکه بتوانید داکت را نصب کنید باید اول درب آن را از روی داکت بردارید. پس ابتدا دستکش های ایمنی را به دست کنید تا لبه های تیز درب به دستان شما آسیب نرساند، سپس روکش آن را به راحتی بردارید.

نصب داکت روی دیوار با پیچ

مرحله چهارم: تعیین محل نصب داکت بر روی دیوار

بسیاری از داکت ها دارای محل های اندازه گیری شده دقیق بر روی خود هستند که نقاط نصب آن ها را بر روی دیوار مشخص کرده است.

با این حال بهتر است ابتدا به نقشه سیم کشی رجوع کرده و سپس یکی از شاخه های داکت را بر روی محل مورد نظر بر روی دیوار قرار داده و آن را با دیوار تراز کنید.

سپس با کمک ماژیک یا خودکار یا مداد محل های سوراخ داکت را بر روی دیوار علامت گذاری کنید.

مرحله سوم: سوراخ کاری دیوار برای نصب داکت

ابتدا مته الماسه مورد نیاز را به دریل متصل کرده و سپس دریل را در زاویه 15 درجه بالاتر از سطح افق قرار دهید و در نهایت به تعداد لازم سوراخ کاری کنید.

مرحله چهارم: نصب داکت بر روی دیوار

رولپلاک مناسب را بر روی سوارخ ها قرار داده و با کمک چکش آن را محکم کنید. پیچ به همراه واشر تخت را به همراه داکت در دست گرفته و پس از میزان کردن داکت بر روی سوراخ ها، پیچ ها را در داخل رولپلاک ها قرار دهید.

حال با کمک پیچ گوشتی تمامی پیچ ها را سفت کنید. اگر تعداد پیچ ها زیاد هستند، می توانید از پیچ گوشتی شارژی برای این کار استفاده کنید.

در صورتی که پیچ گوشتی دوسو و چهارسو در اختیار نداشته و قصد خرید آن را دارید، پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای خرید بهترین پیچ گوشتی دوسو و چهارسو دستی را از دست ندهید.

چنانچه نقشه سیم کشی ما به شکلی است که باید داکت دیگر به حالت عمود به داکت افقی ما متصل شود، باید محل اتصال دو داکت را برای عبور سیم های برق با استفاده از کاتر برش بزنید.

مرحله پنجم: نصب داکت در گوشه دیوار

اگر در مسیر داکت کشی محل های گوشه مثل ستون و یا لبه دیوار وجود دارد، بایستی از روش متفاوتی برای نصب داکت استفاده کنید.

فرض کنید در مسیر داکت کشی سیم کشی روکار ساختمان ما ستون وجود دارد، در چنین شرایطی از انتهای داکت قبلی تا ستون را با متن اندازه گیری کرده و سپس همان مقدار را در سه جهت داکت جدید با ماژیک علامت بزنید.

حال با کمک اره محل علامت گذاری شده بر روی داکت را با اره برش بزنید. برای اتصال داکت در گوشه ستون باید به زاویه های داخلی و خارجی ستون دقت کنید.

در این قسمت ها داکت باید فارسی بر شود. برای فارسی بر کردن یا برش داکت با زاویه 45 درجه به گونیا نیاز داریم.

برای تنظیم زاویه داخلی داکت باید گونیا را با زاویه 45 به سمت طول داکت بر روی آن نگه داشته و در هر دو سمت داکت با مداد علامت می زنیم.

سپس با استفاده از اره محل های مشخص شده در دو گوشه داکت را برش زده و برای مرتب کردن سطح برش از کاتر استفاده می کنیم تا لبه ها صاف شوند.

حتی ممکن است مجبور شوید برای صاف تر کردن لبه داکت، مقدار بیشتری از گوشه ها را با کاتر حذف کنید. فقط مراقب باشید که کاتر را به سمت دست خود حرکت ندهید.

برای قسمت گوشه ستون نیز داکت را اندازه گیری کرده، یک طرف آن را با زاویه داخلی و طرف دیگر را با زاویه خارجی فارسی بر کرده و بر اساس روش نصب قبلی که توضیح دادیم، آن را در گوشه ستون اتصال دهید.

برای تنظیم زاویه خارجی، باید گونیا را به سمت انتهای داکت با زاویه 45 درجه تنظیم کرده و نشانه گذاری کنید.

برای انجام داکت کشی در روی ستون به یک تکه داکت با دو زاویه خارجی نیاز داریم که آن را نیز با کمک گونیا فارسی بر می‌کنیم.

نحوه برش داکت با کمک فارسی بر

در زمان نصب تکه داکت ها بر گوشه های ستون و روی آن دقت کنید که حتماً با داکت قبلی میزان باشد. چنانچه برش های فارسی بر در گوشه ها به درستی زده شده باشند، زاویه های گوشه ها 90 درجه خواهند بود.

در ادامه لازم است تا کل مسیر سیم کشی را به همین شیوه ای که توضیح دادیم، داکت کشی نمایید.

مرحله ششم: نصب پریز ها و کلیدها در مسیر سیم کشی

پس از اینکه داکت کشی ما به اتمام رسید و کل مسیر سیم کشی را داکت نصب کردیم، نوبت به این می رسد که کلید و پریزهای برق را در مسیر سیم کشی قرار دهیم.

برای این کار ابتدا محل نصب کلید و پریز برق را طبق نقشه در مسیر داکت کشی نشانه گذاری می کنیم. سپس رویه کلید و پریز را باز می نمانیم.

توجه کنید که کلید و پریز برق را می توانید هم بالا و هم پایین داکت نصب کنید. اگر می خواهید پریز و کلید را روی سنگ یا کاشی دیوار نصب کنید، بهتر است سوراخ کاری های مورد نیاز را بر روی درز بین سنگ یا کاشی انجام دهید.

همچنین در یک روش راحت تر می توانید پریز و کلید برق را با کمک چسب دو طرفه بر روی سنگ یا کاشی نصب کنید. این چسب ها در داخل بسته بندی کلید و پریز خریداری شده وجود دارند.

در هر صورت برای اینکه پریز و کلید برق را در مسیر داکت کشی نصب کنید، باید در محل نصب پریز و یا کلید یک سوراخ به منظور عبور سیم برق بر روی داکت ایجاد کنید. برای این کار از دریل کمک بگیرید.

برای نصب پریز و کلید برق در مسیر داکت کشی با استفاده از پیچ و رول پلاک، عملیات سوراخ کاری را در محل های نشانه گذاری قبلی بر روی دیوار انجام دهید.

اگر هم می خواهید نصب پریز و کلید را با کمک چسب دو طرفه انجام دهید، این کار را نیز باید در این مرحله به انجام برسانید.

مرحله هفتم: انجام سیم کشی برق روکار

برای اینکه سیم کشی برق روکار با استفاده از داکت کشی را به پایان برسانید، لازم است تا ابتدا از محل جعبه فیوز یا جعبه تقسیم ساختمان تا محل نصب کلید و پریز برق ساختمان را اندازه بگیرید.

سپس به مقدار مورد نیاز از سیم شماره 1.5 برای سیم کشی برق ساختمان برش بزنید. توجه داشته باشید که بهتر است متراژ سیم برق مورد نیاز را 20 سانتی متر بیشتر از میزان اندازه گیری شده در نظر بگیرید.

چرا که ممکن است پریز یا کلید برق ساختمان به هر دلیلی دچار اتصالی شده و ما نیاز به تعویض آن داشته باشیم. در این صورت اگر از قبل سیم اضافی در داخل داکت قرار داده باشیم، کار ما بسیار راحت تر خواهد بود.

توصیه می شود مقدار متراژ سیم برق مورد نیاز برای سیم کشی را در داخل هر داکت درج کنید تا در زمان اندازه گیری دچار اشتباه نشوید.

برای اتصال سیم برق به پریز و یا کلید برق، ابتدا سر سیم را کمی خم کرده و آن را از سوراخ زیر پریز که قبلاً ایجاد کرده ایم عبور دهید.

سپس روکش سر سیم را برداشته و سه رشته سیم فاز، نول و ارت را به پریز متصل کنید. برای سیم کشی کلید نیز با توجه به تک پل، دو پل یا تبدیل بودن کلید، روش سیم کشی آن متفاوت است.

وقتی اتصال سیم های برق ساختمان به کلید و پریزها به اتمام رسید، باید درپوش کلید و پریز را بر روی آن قرار دهید.

نحوه خواباندن سیم برق در داخل داکت

مرحله هشتم: قرار دادن پوشش داکت بر روی آن

مقدار اضافه سیم برق در محل نصب کلید و پریزها را در داخل داکت جمع کنید. سپس مسیر سیم های برق ساختمان در داخل داکت ها را تنظیم کنید.

برای اینکه سیم های برق در طول زمان سیم کشی از داخل داکت خارج نشوند، می توانید از یک نگه دارنده موقت مانند بست کمربندی استفاده کنید.

فقط توجه کنید که بست کمربندی را خیلی محکم بر روی داکت نبندید، زیرا قرار است در انتهای کار روکش داکت یا درب آن را از زیر بست ها عبور دهید.

پوشش داکت را به نحوی بر روی داکت قرار دهید که بخش های برش خورده داکت پوشیده شوند. در صورت لزوم پوشش داکت را هم برش زده و در محل مناسب آن قرار دهید.

برای نصب پوشش داکت در قسمت هایی که داکت فارسی بر شده است، باید به منظور حفظ زیبایی کار روی پوشش داکت برش های کوتاه زده نشود.

بلکه بهتر است در محل زاویه ها روی پوشش داکت برش کوچکی زده، روکش را خم کرده و روی داکت قرار دهید تا کل روکش یک تکه باشد.

با قرار دادن پوشش داکت کار داکت کشی سیم کشی روکار ما به پایان می رسد. شما می توانید جهت آشنایی با نحوه داکت کشی تلفن روی لینک مقاله مورد نظر بزنید.

تنظیم کردن داکت در گوشه های دیوار

 

داکت چیست و چه مدل هایی دارد؟

 

حتماً تا این قسمت از صحبت های ما متوجه شده اید که داکت مجرایی برای عبور سیم های برق و کابل های جریان ضعیف همچون سیم تلفن و آنتن است.

جنس داکت ها اغلب از پی وی سی بوده و در مدل های زیر طراحی و ساخته می شوند:

  • داکت ساده

همان مدلی است که در سیم کشی روکار برق ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار گرفته و به دو صورت پیچی و پشت چسب دار نصب می شود.

  • داکت شیاردار یا شانه ای

از داکت های شیاردار یا شانه ای در تابلو برق های صنعتی استفاده می شود. درب این نوع داکت قابلیت قفل شدن دارد تا از باز شدن نابهنگام آن جلوگیری شود.

  • داکت پارتیشن دار

این نوع داکت به صورت یک کانال درب دار است که بخش داخلی آن به وسیله یک دیواره تقسیم بندی شده است تا بتوان از سیم ها و کابل های مختلف بدون ایجاد نویز بر روی هم استفاده کرد.

  • داکت قرنیزی

اگر بخواهیم سیم های برق را از کناره دیوار عبور دهیم، داکت قرنیزی این امکان را برای ما فراهم می کند به نحوی که داکت جای قرنیز دیوار را می گیرد.

  • داکت کف خواب

در صورتی که مایل باشیم سیم یا کابل برق را به صورت روکار از کف ساختمان عبور دهیم، داکت های کف خواب بهترین گزینه برای ما هستند.

داکت کف خواب طوری طراحی شده که در زمان رفت و آمد پا به آن گیر نمی کند و علاوه بر این برای حفظ زیبایی ظاهری محیط در رنگ های متنوع تولید می شود.

این وسیله در اندازه های 5، 7.5 و 9 سانتی متری ساخته می شود و برای نصب آن می توان از دو روش استفاده کرد، یکی پیچ و رولپلاک و دیگری چسب دوطرفه.

داکت مناسب برای سیم کشی روکار

توجه داشته باشید که داکت ها قابلیت ضد آب بودن را ندارد، بنابراین باید از نصب داکت در محیط های خارج از ساختمان که احتمال بارندگی و گرد و غبار وجود دارد، صرف نظر نمود.

در چنین شرایطی لوله های برق بهترین جایگزین داکت برای محافظت از سیم های برق روکار ساختمان هستند.

جالب است بدانید که ترانکینگ همان داکت است، یعنی همانند داکت در مدل های دیواری و کف خواب طراحی و تولید می شود.

با این تفاوت که ترانکینگ ها قابلیت نصب پریزهای برق و کلید را دارند، به عنوان مثال می توان پریز برق را در داخل ماژول خاص قرار داد و سپس ماژول را به بدنه ترانک متصل نمود.

یک قابلیت مهم دیگر ترانکینگ این است که همانند داکت پارتیشن دار داخل آن توسط پارتیشن تقسیم بندی می شود.

بنابراین اگر بخواهید همراه با سیم کشی روکار برق ساختمان، سیم کشی تلفن را نیز به همراه کابل آنتن از داخل ترانکینگ عبور دهید، این امکان بدون اینکه سیم ها روی یکدیگر نویز ایجاد کنند برای شما فراهم است.

این اطلاعات را به شما دادیم تا بدانید می توانید در سیم کشی روکار به جای داکت از ترانکینگ نیز استفاده کنید.

 

حرف آخر...

حفاظت از سیم های برق روکار یکی از مهمترین دغدغه هایی است که در زمان سیم کشی روکار ساختمان در ذهن خود مرور می کنیم.

علاوه بر اینها دوست داریم ظاهر منزل یا محل کار ما به دلیل عبور سیم های برق روکار رنگ و وارنگ زشت و بهم ریخته نباشد.

به همین دلیل به دنبال بهترین روش برای پوشش سیم های برق در برابر آسیب های محیطی و همچنین زیباسازی فضای داخلی ساختمان خود می گردیم.

رسیدن به این خواسته با کمک داکت کشی اصلاً کار دشواری نیست، البته به شرط اینکه از یک مجری برق کار با تجربه برای این کار کمک بگیریم.

گروه تاسیسات 24 ساعته با همراهی جمعی از مجریان برقکار یکی از بهترین مجموعه های تاسیساتی است که می توانید برای داکت کشی از تخصص آن استفاده کنید.

برقکار تاسیسات 24 ساعته در حال داکت کشی

در این مجموعه تمامی خدمات تاسیسات از جمله داکت کشی شامل ضمانت نامه می باشد و در صورتی که شما رضایت نداشته باشید، می توانید سفارش خود را مرجوع کنید تا این بار درخواست شما به صورت رایگان انجام شود.

بنابراین اگر برای داکت کشی سیم کشی روکار ساختمان خود به دنبال فرد متخصص می گردید، همین الان فرم درخواست سرویسکار را پر کرده و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع: منبع 1، منبع 2

 

اشتراک گذاری این صفحه