اگر ساکن تهران هستید و از سیستم موتورخانه برای گرمایش ساختمان خود استفاده می کنید، با ما همراه باشید. زیرا ما قصد داریم تا در این مطلب نکاتی را در خصوص اهمیت تعمیر و سرویس موتورخانه در تهران بیان کنیم.

تعمیر و سرویس موتورخانه در تهران 1

استفاده از سیستم موتورخانه ای در مقایسه با پکیج مزایا و معایب گوناگونی دارد اما همانطور که در مطلب موتورخانه بهتر است یا پکیج دیواری گفتیم یکی از معایب یا بهتر است بگوییم یکی از ملزومات استفاده از موتورخانه داشتن برنامه ای منظم در خصوص تعمیر و نگهداری از موتورخانه است.

زیرا برپایی سیستم موتورخانه با توجه به هزینه های بسیار بالایی که دارد فقط با لزوم بهره گیری از بازدیدهای سالانه به منظور چک کردن میزان سلامت اجزای موتورخانه از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر است. در غیر این صورت تمامی سرمایه گذاری های اولیه در مدت زمان محدودی از بین خواهد رفت.

پس به منظور ارائه اطلاعات دقیق تر در خصوص تعمیر و سرویس موتورخانه ابتدا به چند مورد از مشکلات رایج در سیستم موتورخانه اشاره می کنیم تا شما نیز به عنوان دارنده این سیستم سریع تر متوجه وجود اشکال در اجزای موتورخانه شوید.

مشکلات رایج در موتورخانه که نیاز به تعمیر دارند:

  • کاهش ناگهانی حرارت آب گرم در ساختمان و سرد شدن یکباره رادیاتورها:

همانطور که می دانید موتورخانه علاوه بر تولید آب گرم مصرفی ساختمان وظیفه گرم کردن محیط ساختمان با استفاده از فن کویل و یا رادیاتور را دارد.

اما یکی از مشکلاتی که ممکن است در حین استفاده از این سیستم ایجاد شود این است که میزان حرارت آب مصرفی و رادیاتورها به صورت یکباره کاهش پیدا کند.

دلایل احتمالی بروز این مشکل:

  • تشکیل رسوب در کویل منبع گالوانیزه:

آب گرم شده در دیگ بخار در داخل منبع گالوانیزه داخل موتورخانه ذخیره می شود تا توسط پمپ های آب تعبیه در این سیستم آب به داخل لوله های ساختمان و به سمت رادیاتورها و مکان های آب گرم مصرفی هدایت شود.

اما آب شهری مملو از املاح و ناخالصی است و همین مسئله باعث تشکیل رسوبات بر روی کویل منبع شده و انتقال حرارت را مختل را می کند.

راه حل:

راه حل این مشکل بر اساس میزان خوردگی منبع و میزان رسوبات جذب شده بر روی کویل منبع متفاوت است. ولی در بیشتر موارد می توان با انجام اسید شویی بر روی کویل و منبع این مشکل را رفع کرد.

مگر اینکه کویل منبع در اثر رسوبات سوراخ شده باشد که در این صورت باید کویل را از داخل منبع خارج کرده و آن تعمیر نمود.

فقط در زمان انجام اسید شویی باید به این نکته مهم توجه داشت که جنس فلز به کار رفته شده در تمامی قسمت های منبع باید بررسی شوند تا در صورت استفاده از اسید خورده نشوند.

تعمیر و سرویس موتورخانه در تهران 2

استفاده از سختی گیرهای مغناطیسی، الکترونیکی و رزینی یکی دیگر از راه های جلوگیری از تشکیل رسوبات در دستگاه های حرارتی از جمله منبع های کویل دار موتورخانه ای محسوب می شود.

  • خرابی ترموستات دیگ بخار

در سیستم موتورخانه درجه دیگ بخار با استفاده از ترموستات دیگ بخار تنظیم می شود و زمانی که میزان حرارت در دیگ بخار به میزان تنظیم شده در ترموستات دیگ برسد، مشعل خود به خود خاموش می شود تا از جوش آمدن دیگ جلوگیری شود.

اما از آن جا که ترموستات دیگ دائما در طول شبانه روز در حال قطع و وصل شدن است، بعد از مدتی خراب می شود و با وجود سرد بودن آب برگشتی از رادیاتورها هیچ گونه فرمانی را مبنی بر روشن شدن به مشعل دیگ صادر نمی کند.

راه حل:

استفاده از ترموستات حد یکی از راه های جلوگیری از بروز اینگونه مشکلات در رابطه با روشن و خاموش شدن مشعل دیگ بخار است. زیرا ترموستات حد همیشه در حالت باز قرار دارد و فرمان روشن و خاموش شدن مشعل را در صورت سرد بودن دیگ به مشعل صادر می کند.

  • کاهش میزان فشار آب مصرفی در ساختمان

گاهی ممکن است در میزان دبی یا فشار آب ارسالی از موتورخانه اختلالی ایجاد شود و حجم آب دریافتی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. دلایل مختلفی ممکن است باعث بروز این مشکل شوند از جمله:

خرابی پمپ آب در موتورخانه:

به منظور انتقال آب به داخل ساختمان از پمپ های آب سرکولاتور خطی استفاده می شود و از آن جا که این وسیله در تماس مداوم با آب قرار دارد باید بیش از سایر اجزای موتورخانه بررسی و نگهداری شود.

حال اگر محفظه پمپ به دلیل عدم آب بندی دچار نشتی شده باشد و یا صافی پمپ پر از رسوبات و اجسام خارجی شده باشد حجم آب منتقل شده توسط پمپ کاهش پیدا می کند.

راه حل:

تنها راه حل رفع مشکل خرابی پمپ آب موتورخانه انجام سرویس و تعمیر پمپ است.

وجود نشتی در اجزای دیگر موتورخانه:

اجزای دیگر موتورخانه مانند دیگ بخار، منبع گالوانیزه و لوله های انتقال دهنده آب در تماس دائمی با آب گرم هستند و همین مسئله می تواند باعث خورده شدن تدریجی بدنه آن ها شود.

راه حل:

باید در طی انجام برنامه های بازدید دوره ای از موتورخانه تمامی اجزا در خصوص عدم داشتن هر گونه نشتی مخصوصا در قسمت اتصالات بررسی شوند و در صورت وجود نشتی اقدامات مورد نیاز در خصوص رفع نشتی در آن ها لحاظ شود.

اما به طور کلی عایق کاری لوله ها می تواند تا حد زیادی از بروز نشتی در لوله به دلیل تغییرات شدید جوی جدید جلوگیری کند.

تعمیر و سرویس موتورخانه در تهران 3

نشتی در منبع دوجداره موتورخانه:

همانطور که گفته شد منبع دوجداره موتورخانه با آب در تماس است و همین مسئله به مرور زمان سبب پوسیدگی منبع می شود.

بیشتر پوسیدگی ها و نشتی های موجود در منبع دوجداره موتورخانه در قسمت عدسی منبع ایجاد می شود که می توان این مشکل را با انجام جوشکاری های دقیق حل کرد.

در رابطه با این مشکل به یک نمونه از سوابق کاری انجام شده توسط گروه تاسیسات 24 ساعته اشاره می کنیم.

در این پروژه که در خیابان ولیعصر و به درخواست جناب آقای جوابچیان صورت گرفته بود، ایشان مدعی بودند که منبع دوجداره موتورخانه ساختمانشان دچار نشتی شده است.

بعد از بررسی های انجام شده توسط متخصصین ما معلوم شد که منبع از محل عدسی دچار نشتی شده است و قبلا توسط فرد دیگری جوشکاری شده است. ولی از آنجا که جوشکاری قبلی به درستی صورت نگرفته بود نشتی منبع برطرف نشده بود.

لذا همکاران ما ابتدا محل جوشکاری قبلی را سمباده زدند و سپس با استفاده از قطعه آهنی مناسب محل نشتی را جوشکاری کردند و بعد از انجام تست و مثبت بودن نتیجه کار منبع دوباره آب گیری شد.

تعمیر و سرویس موتورخانه در تهران 4

  • تغییر رنگ و طعم آب گرم مصرفی:

در برخی موارد مشاهده شده که رنگ آب گرم مصرفی در ساختمان تغییر کرده و زرد رنگ شده است و حتی این تغییر رنگ بر روی مزه و طعم آب نیز تاثیر می گذارد.

دلایل بروز این مشکل:

  • وجود زنگ زدگی یا رسوبات در لوله های موتورخانه
  • وجود زنگ زدگی یا رسوبات در منبع کویل دار موتورخانه

راه حل رفع این مشکل:

اسید شویی و شستشوی منبع کویل دار و لوله های انتقال دهنده آب گرم در موتورخانه اولین راه حل رفع این مشکل است. اما اگر میزان زنگ زدگی در منبع و لوله ها بیش از حد باشد گاهی راهی جز تعویض منبع و لوله ها باقی نمی ماند.

  • افزایش بی رویه انرژی در ساختمان:

یکی دیگر از علائمی که ممکن است به شما برای پیدا کردن هر چه زودتر وجود مشکل در موتورخانه کمک کند بالا بودن میزان مصرف سوخت در موتورخانه است.

درست است که در کل مجهز بودن ساختمان به سیستم موتورخانه به معنی افزایش مصرف انرژی در مقایسه با دستگاه های حرارتی دیگر مانند پکیج است، اما باز هم مصرف انرژی در موتورخانه حد مشخصی دارد و هر گونه افزایش مصرف به معنی وجود مشکل در روند کار اجزای موتورخانه است.

علل احتمالی این مشکل:

  • عایق نبودن دیگ بخار و لوله های انتقال دهنده آب در موتورخانه:

عایق کاری اجزای موتورخانه یکی از لزومات ابتدایی در فرایند آغاز به کار استفاده از موتورخانه به شمار می آید. از طرفی باید میزان کارایی عایق بندی به صورت سالانه چک شود، زیرا عایق ها نیز بعد از مدتی خاصیت خود را از دست می دهند.

  • احتراق ناقص سوخت موتورخانه:

همانطور که می دانید سوخت موتورخانه معمولا با استفاده از احتراق گازوئیل تامین می شود. یکی از جمله اقداماتی که باید در روند سرویس و بازدید دوره ای از موتورخانه بررسی شود میزان سلامت احتراق گازوئیل در مشعل موتورخانه است.

توجه به رنگ آبی شعله از سری کارهای ابتدایی در بررسی نحوه سوختن گازوئیل در موتورخانه است. چرا که امروزه دستگاه های نوینی از جمله دستگاه های آنالایزر احتراق تولید شده اند که می توان با کمک آن ها میزان سلامت احتراق در موتورخانه را اندازه گیری نمود.

با استفاده از این روش می توان تا حد زیادی از اتلاف انرژی در موتورخانه ها جلوگیری نمود و از طرفی می توان سلامت هوای موجود در محیط موتورخانه را تضمین کرد.

  • خرابی ترموستات دیگ بخار:

همانطور که در قسمت فوق گفتیم اگر ترموستات دیگ بخار خراب باشد نمی تواند فرمان مبنی بر روشن یا خاموش شدن را به مشعل دیگ ارسال کند.

حال در صورتی که از ترموستات های دوگانه حد در سیستم موتورخانه استفاده نشود چه بسا دیگ بخار بیش از حد مجاز گرم شود و علاوه بر مصرف بیش از حد انرژی خسارات سنگینی را به دیگر اجزا وارد کند.

  • عدم تناسب دیگ بخار با میزان حرارت مورد نیاز:

متاسفانه گاها مشاهده می شود که در هنگام تجهیز و راه اندازی موتورخانه ها از افراد متخصص بهره گیری نمی شود و به همین دلیل در انتخاب و خرید اجزا دقت کافی لحاظ نمی شود.

از این رو دیگ بخار با توجه به مصرف ساکنین و متراژ ساختمان انتخاب نمی شود و این موضوع باعث مصرف بیش از اندازه در مصرف سوخت ساختمان شود.

  • تنظیم نبودن مشعل موتورخانه:

سرویس و تنظیم مشعل در موتورخانه از جمله اقدامات مهم در خصوص دریافت سطح انرژی مطلوب توسط موتورخانه است.

در طی انجام سرویس های دوره ای موتورخانه اقدامات مهمی صورت می گیرد که در داخل چک لیست تعمیر و نگهداری موتورخانه به صورت چک لیست های روزانه، ماهانه و سالانه موجود است. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

موارد مهم در سرویس موتورخانه:

  • بررسی دودکش موتورخانه
  • تنظیم مشعل موتورخانه
  • بررسی چگونگی احتراق سوخت مشعل
  • بررسی صدا و روغن کاری پمپ آب
  • تنظیم زمستانه و تابستانه موتورخانه

همانگونه که ملاحظه فرمودید تعمیر و سرویس موتورخانه بسیار تخصصی است و بر اساس آنچه گفته شد، اگر تعمیرات اجزای موتورخانه به درستی و در اسرع وقت صورت نگیرد میزان خسارات وارده به موتورخانه بسیار شدید خواهد بود.

تعمیر و سرویس موتورخانه در تهران 5

همکار ما در حال تعمیر و سرویس موتورخانه

از طرفی بهتر است برای اینکه سرویس موتورخانه به درستی و طبق چک لیست حفظ و نگهداری از موتورخانه صورت بگیرد فرد متخصصی را برای انجام این امور استخدام کنید.

برخی از سوابق کاری مرتبط با سرویس و تعمیر موتورخانه و تجهیزات وابسته

 

نظر جناب آقای جارچی در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه تعمیر موتورخانه

همکاران ما در گروه تاسیسات 24 ساعته متخصص در جهت سرویس و تعمیر موتورخانه را هستند. شما می توانید به منظور ثبت سفارش در تمام مناطق شهر تهران همین الان با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این صفحه