از آخرین مراحل تکمیل یک ساختمان، سیم کشی آن است که به دو صورت روکار و توکار انجام می‌شود.

انتخاب این‌که سیم کشی ساختمان به کدام روش انجام شود بر عهده صاحب ملک و سازنده است.

سوالی که ذهن سازنده‌ها را به خود مشغول می‌کند، این است کدام نوع از سیم برای ساختمان آن‌ها مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تر است؟

هر کدام از سیم کشی‌های روکار یا توکار ویژگی‌ها، مزایا و معایب خودشان را دارند که باید همه آن‌ها را بدانید تا انتخاب خوب و درستی داشته باشید.

اگر شما مالک یا سازنده یک پروژه ساختمانی هستید و در انتخاب نوع سیم کشی ساختمان خود تردید دارید توصیه می‌کنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

در ادامه مقاله سعی کردیم تا تمام بررسی‌های لازم از نظر ایمنی، روش انجام سیم کشی‌ها، تعمیر و عیب یابی و... را انجام دهیم، تا شما با آگاهی کامل تری بتوانید بهترین نوع سیم کشی مناسب برای ساختمان خود را انتخاب نمایید.

انواع سیم کشی ساختمانی

 

به طور کلی برای سیم کشی ساختمان دو روش وجود دارد که بر اساس شرایط و کاربرد ساختمان پس از انجام بررسی‌های لازم یکی از این دو روش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما قبل از انتخاب نوع سیم کشی ساختان مورد نظرتان بهتر است با نحوه انجام سیم کشی‌ها به صورت کاملاً ساده و قابل فهم آشنا شوید تا تصمیم بهتری را بتوانید بگیرید.

  1. سیم کشی روکار

در این نوع از سیم کشی تمامی سیم‌ها روی دیوار و سقف ساختمان قرار می‌گیرند و کاملاً در دسترس و در معرض دید هستند.

البته برای آن‌که از زیبایی ساختمان کاسته نشود از نوعی روکش به نام داکت برای پوشاندن ظاهر سیم‌ها استفاده می‌شود.

در کل این نوع از سیم کشی اغلب در ساختمان‌های قدیمی استفاده می‌شد. امروزه هم در ساختمان‌های اداری و صنعتی که زیبایی ظاهری آن‌ها اهمیت زیادی ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مزایای سیم کشی روکار

  • عیب یابی و رفع اشکال آسان

یکی از مهمترین مزایای سیم کشی روکار عیب یابی آسان آن است. این نوع سیم کشی به این علت که در دسترس تر است اگر اشکالی در آن به وجود بیاید سریع‌تر و راحت‌تر متوجه آن خواهید شد و بسیار آسان تر و کم هزینه تر اشکالش پیدا شده و رفع می‌شود.

  • سهولت در سیم کشی

برای سیم کشی روکار به دلیل این‌که نیازی به شکافتن دیوار و قرار دادن سیم‌ها داخل گچ‌بری دیوار نیست، انجام دادن سیم کشی روکار بسیار آسان‌تر و راحت‌تر از سیم کشی توکار است.

داکت کشی در سیم کشی روکار و دسترسی راحت تر

معایب سیم کشی روکار

  • از جمله معایب سیم کشی روکار اشغال کردن قسمتی از فضای ساختمان با استفاده از داکت‌ها است. در سیم کشی روکار کل سیم‌ها را به صورت سر تا سری داکت کشی می‌کنند تا سیم‌ها جلوه نامناسبی نداشته باشند.

اما همین داکت کشی چون به صورت کامل روی همه سیم‌ها را می‌پوشاند، باعث اشغال شدن فضای داخلی ساختمان می‌شود.

  • دیگر عیب این نوع سیم کشی این است که تا حدی زیبایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در هر حال مقدار زیادی از سیم هرچند با استفاده از داکت‌ها در خانه و پیش چشم افراد است و وجود آن‌ها بر زیبایی تاثیر گذار است.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با اصول کلی سیم کشی برق ساختمان مطلب نحوه سیم کشی برق ساختمان یک طبقه به زبان ساده را از دست ندهید.

استفاده از داکت برای سیم کشی روکار و اشغال فضا

  1. سیم کشی توکار

این سیم کشی دقیقاً نقطه مقابل سیم کشی روکار است و تمامی سیم‌ها داخل دیوار ساختمان جاگذاری می‌شوند.

برای راحتی بیشتر در ساختمان‌هایی که دیوار بتنی و بسیار سفتی دارند از سیم کشی توکار استفاده نمی‌کنند تا در صورت بروز اشکالی در سیم کشی، تعمیر آن آسان‌تر باشد.

اما برای ساختمان‌های مسکونی برای حفظ زیبایی و نمای ساختمان اکثراً از سیم کشی توکار بهره می‌گیرند.

مواقعی که در حال بازسازی یک ساختمان هستید، به خروجی تازه‌ای برای سیم کشی نیاز پیدا می‌کنید.

همچنین هنگامی که قصد تعمیر قسمتی از سیم کشی ساختمان را دارید و می‌خواهید میزان تخریب را به حداقل برسانید، سیم کشی توکار گزینه مناسب و در دسترسی برای شما است.

برای آگاهی از چگونگی سیم کشی توکار ساختمانی به سیم کشی برق توکار ساختمان مراجعه نمایید.

 

مزایای سیم کشی توکار

  • ایمنی بیشتر

در این نوع سیم کشی، سیم‌ها هیچ گونه تماسی با محیط بیرون ندارند و کاملاً داخل دیوار قرار دارند. همین امر سبب شده تا نسبت به سیم کشی روکار محفوظ تر باشند و از خطرات احتمالی و بروز حوادث دور باشند.

  • حفظ زیبایی ظاهری

سیم کشی توکار، دیگر در معرض دید نیست و زیبایی نما و دکوراسیون داخلی فضا را حفظ کرده و آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

این مزیت بیشترین دلیل استفاده از این نوع سیم کشی در ساختمان‌های مسکونی و محل‌هایی که بیشترین میزان دید را دارند، است.

از طرف دیگر در صورت استفاده از سیم کشی توکار هیچ مقدار از فضای داخلی ساختمان اشغال نخواهد شد.

 

معایب سیم کشی توکار

  • دسترسی سخت

سیم‌ها در این نوع سیم کشی کاملاً داخل دیوار قرار دارند و در صورت بروز هرگونه مشکلی، برای عیب یابی و رفع اشکال باید قسمتی از دیوار خراب شود.

از طرف دیگر عیب یابی در این سیم کشی بسیار دشوار است؛ زیرا امکان دیده شدن ندارند و برای پیدا کردن قسمت خراب شده سیم کشی ممکن است نیاز باشد تا چندین قسمت مختلف دیوار را خراب کنند.

  • هزینه بالا

هزینه برق کشی توکار به علت سختی‌هایی که برای نصب و عیب یابی دارد و نوع سیم کشی بسیار پر هزینه تر از سیم کشی روکار است.

همچنین هزینه تعمیر این سیم کشی هم بسیار زیاد است، چراکه باید علاوه‌بر هزینه تعمیر، هزینه خراب کردن دیوار، درست کردن آن‌ و نقاشی آن قسمت دیوار هم پرداخت شود.

اگر می‌خواهید چگونگی انجام سیم کشی توکار را مشاهده کند، می‌توانید فیلم نحوه انجام سیم کشی توکار را ببینید.

کنده کاری دیوار برای اجرای سیم کشی توکار

کدام روش سریع‌تر انجام می‌شود؟

 

مدت زمان انجام سیم کشی‌ها در ساختمان سازی اهمیت بسیار زیادی ندارد، اما اگر در حال بازسازی ساختمانی باشید و یا به علت نقص فنی بخواهید سیم کشی قسمتی را تعویض کنید زمان مورد نیاز برای این کار حائز اهمیت است.

از نظر مدت زمانی که برای برق کشی توکار یا روکار صرف می‌شود، انجام مراحل سیم کشی توکار ساختمانی سخت تر است و مدت زمان بیشتری را می‌طلبد.

بنابراین اگر تنها فاکتور مورد نظر شما صرف زمان کمتر برای سیم کشی است، استفاده از سیم کشی روکار گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

برای مشاهده چگونگی نحوه سیم کشی روکار و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه برای داشتن انتخابی آگاهانه تر می‌توانید به سیم کشی برق روکار ساختمان مراجعه کنید.

 

محافظت سیم‌ها در سیم کشی روکار بهتر است یا توکار؟

 

بحث محافظت از سلامت سیم‌های برق ساختمانی بسیار بااهمیت و مهم است. چراکه در صورت بروز اشکال در سلامت سیم‌ها، علاوه‌بر اختلال در سیستم برق رسانی به ساختمان، امکان ایجاد خطرات مالی و جانی نظیر برق گرفتگی و سوختن لوازم برقی هم وجود دارد.

علاوه‌بر موارد بالا برای تعمیر سیم کشی‌ها هزینه زیادی هم باید صرف شود. از این رو انتخاب روشی از سیم کشی که بیشترین ایمنی و تضمین برای سلامت سیم کشی ساختمان را داشته باشد بسیار مهم است.

روش سیم کشی به صورت توکار به نسبت سیم کشی روکار بسیار ایمن‌تر است. در این نوع سیم کشی به علت آن‌که تمام سیم‌ها داخل دیوارها تعبیه شده اند، باعث شده تا سیم کشی از خطرات و آسیب‌های احتمالی در امان باشد.

ضمن این‌که سیم کشی توکار با توجه به موقعیت سیم‌ها نیاز به مراقبت هم ندارد. برعکس سیم کشی روکار که با وجود داکت‌ها اما باز هم برای اطمینان بیشتر باید از آن‌ها مراقبت شود.

برای مثال سیم‌هایی که پایین دیوار و روی زمین هستند، نیاز به مراقبت دارند تا پایه مبل و میز و.... روی آن‌ها قرار نگیرد و موجب شکستن داکت‌ها یا قطعی سیم برق نشود.

شیارزنی دیوار برای عبور لوله های برق و محافظت بیشتر از سیم ها

تعمیر و عیب یابی سیم کشی توکار راحت تر است یا روکار؟

 

عیب یابی سیم‌ها کار بسیار حساس و تا حدی دشوار است. چراکه فرقی ندارد ساختمان شما یک طبقه باشد یا یک برج چند طبقه و بزرگ، در هر صورت سیم کشی‌های برق در هر ساختمانی به یکدیگر متصل هستند.

از این رو اگر مشکلی برای سیستم برق رسانی پیش بیاید یافتن محل ایجاد مشکل در سیم کشی روکار بسیار آسان‌تر و البته کم هزینه تر است.

البته ناگفته نماند که برای تعمیر و عیب یابی سیستم سیم کشی یک ساختمان علاوه‌بر نوع سیم کشی برقکاری هم که برای تعمیر انتخاب می‌کنید بسیار اهمیت دارد.

اگر فردی باتجربه از مجموعه‌ای باسابقه را انتخاب کنید عیب یابی و تعمیر، فارق از نوع سیم کشی بسیار آسان‌تر است.

البته این روزها با وجود ابزارهای پیشرفته‌ای که مخصوص برقکاری و تعمیر و سیم کشی است عیب یابی سیم کشی توکار هم اگر به دست متخصص سپرده شود به سختی گذشته نیست.

اما با وجود تمام این‌ها باز هم عیب یابی سیم کشی روکار بسیار آسان تر و کم دردسرتر از عیب یابی سیم کشی توکار است.

 

نتیجه گیری

در کل برای سیم کشی ساختمان باید تمامی ویژگی‌ها و نکات هر نوع سیم کشی را ابتدا به خوبی بررسی کنید و قبل از تصمیم گیری حتماً با یک متخصص برقکاری حرفه‌ای مشورت کنید.

همان طور که بالاتر اشاره شد، در ساختمان‌هایی که زیبایی اهمیت کمتری دارد مانند ساختمان‌های اداری و صنعتی از روش روکار و در خانه‌ها از سیم کشی توکار استفاده می‌کنند.

البته ناگفته نماند که برای سیم کشی محدودیتی در انتخاب نوع سیم کشی وجود ندارد. یعنی می‌توانید از روش توکار و روکار به صورت همزمان و ترکیبی باهم استفاده کنید.

معمولاً قسمت‌هایی که احتمال خراب شدن سیم کشی بیشتر است و یا خارج از دسترس هستند را از سیم کشی روکار و قسمت‌هایی که بیشتر دیده می‌شوند را با روش توکار سیم کشی می‌کنند.

مجموعه تاسیسات 24 ساعته با ارائه انواع خدمات فنی از جمله انجام سیم کشی به هر سه صورت روکار، توکار و ترکیبی توسط متخصصان ماهر و باتجربه برای انجام سیم کشی‌های ساختمانی در خدمت شما است.

همچنین برای انتخاب نوع سیم کشی مناسب برای ساختمان خود می‌توانید از کمک مشاوران مجموعه تاسیسات 24 ساعته استفاده کنید.

مجری برقکار تاسیسات 24 ساعته در حال سیم کشی ساختمان

ارائه تمامی خدمات این مجموعه همراه با ارائه ضمانت است تا خیال مشتریان از بابت کیفیت انجام خدمات آسوده باشد.

اگر قصد انجام سیم کشی به صورت روکار یا توکار را دارید و برای اجرا آن به دنبال یک مجموعه معتبر هستید، می‌توانید فرم درخواست سرویسکار را پرکرده و یا با شماره‌های سایت تماس بگیرید.

نویسنده: مهدیه حاجی علی

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

اشتراک گذاری این صفحه