اگر می خواهید بدانید بهترین روش لوله کشی که می توان در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج انتخاب نمود چیست، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معایب متعدد در موتورخانه ها از جمله مصرف بیش از حد انرژی در موتورخانه و نیاز به رسیدگی های مداوم به آن بسیاری از صاحب خانه ها را مجبور کرده است که به فکر استفاده از یک منبع حرارتی دیگر به غیر از موتورخانه باشند.

از آنجا که امروزه شاهد تولید و عرضه پکیج های دیواری و زمینی مختلف در برندهای خارجی و ایرانی باکیفیت هستیم، ترجیح افراد این است که موتورخانه خود را در حد یک دستگاه پکیج کوچک و جمع و جور کنند.

این اقدام تنها از طریق تبدیل سیستم موتورخانه به پکیج قابل اجراست. مهمترین کاری که باید در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج انجام دهیم، تغییر سیستم لوله کشی از موتورخانه به پکیج است.

از آنجا که روش های لوله کشی پکیج متنوع هستند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، ما در این مطلب می خواهیم ابتدا روش های مختلف لوله کشی پیکج و رادیاتور شوفاژ را بررسی کنیم.

در نهایت نیز بهترین روش لوله کشی در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج را با ذکر دلیل به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

 

روش های مختلف لوله کشی در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج

زمانی که بخواهیم سیستم موتورخانه را به پکیج تبدیل کنیم، انتخاب های متعددی در خصوص روش لوله کشی پیش روی ما قرار دارند.

در این قسمت به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت، اما قبل از آن لازم به توضیح است که در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج باید ابتدا سیستم لوله کشی موتورخانه ای را کور کنیم.

در ادامه می توانیم سیستم لوله کشی جدید را به پکیج متصل کرده و برای تامین گرمایش محیط به نصب و لوله کش رادیاتور شوفاژ به یکی از روش های زیر اقدام نمایم:

  • لوله کشی به روش انشعابی

یکی از ساده ترین روش های لوله کشی پکیج در زمان تبدیل سیستم موتورخانه به پکیج استفاده از لوله کشی انشعابی است.

لوله کشی انشعابی خود به دو شکل زیر در ساختمان اجرا می شود:

  1. لوله کشی انشعابی از کف

در روش لوله کشی انشعابی از کف لوله های اصلی رفت و برگشت به پکیج وصل شده و بین رادیاتورهای شوفاژ در ساختمان به صورت انشعابی پخش می شوند.

در این روش لوله ها در کف ساختمان خوابانده می شوند. پس برای اجرای لوله کشی انشعابی از کف ما مجبوریم در کف ساختمان کنده کاری انجام دهیم تا لوله های رفت و برگشت در محل های نصب رادیاتور شوفاژ منشعب شوند.

  1. لوله کشی انشعابی زیر سقفی

لوله کشی انشعابی زیر سقفی دقیقاً همان روشی است که برای لوله کشی آب به روش زیر سقفی انجام می دهیم. در این روش می توانیم به دو حالت لوله های پکیج و رادیاتورها را در سقف هدایت کنیم.

یکی از آن ها به صورت انشعابی است، یعنی لوله های رفت و برگشت بعد از اتصال به پکیج به صورت مستقیم به رادیاتورهای شوفاژ متصل می شوند، با این تفاوت که این بار لوله ها را از سقف هدایت می کنیم.

اما در یک روش دیگر می توانیم از کلکتور برای لوله کشی انشعابی زیر سقفی در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج کمک بگیریم.

به این صورت که لوله های رفت و برگشت را ابتدا به پکیج متصل کرده و سپس آن ها را به کلکتور رفت و برگشت اتصال می دهیم. در ادامه لوله های رفت و برگشت را از کلکتورها گرفته و به سقف ساختمان هدایت می کنیم.

حالا می توانیم لوله ها را از روی سقف به محل های نصب رادیاتور شوفاژ ببریم و هر جا از ساختمان که قرار است رادیاتور نصب شود، لوله را به شکل عمودی پایین بیاوریم.

توضیحات بیشتر در این خصوص را در مطلب لوله کشی رادیاتور شوفاژ از سقف داده ایم، جهت مطالعه آن روی لینک بزنید.

بهترین روش لوله کشی در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج 1

  • لوله کشی به روش کلکتوری

در قسمت قبلی به طور مختصر با نحوه استفاده از سیستم کلکتوری آشنا شدید، اما روش لوله کشی کلکتوری کمی با مدلی که توضیح دادیم متفاوت است.

در لوله کشی انشعابی زیرسقفی می توانیم از کلکتور برای تقسیم و هدایت لوله ها در زیر سقف استفاده کنیم. اما در لوله کشی کلکتوری عموماً لوله ها را به صورت توکار و در کف ساختمان اجرا می کنیم.

پس لوله کشی شوفاژ رادیاتور و یا پکیج به صورت کلکتوری به این صورت است که ابتدا لوله ها را به پکیج وصل کرده و پس از اتصال به کلکتور رفت و برگشت به سمت محل های نصب رادیاتور در کف ساختمان هدایت می شوند.

همانطور که از توضیحات متوجه شدید، برای لوله کشی کلکتوری نیز ما باید کنده کاری را در کف ساختمان انجام دهیم تا بتوانیم لوله های رفت و برگشت متصل به کلکتور را به رادیاتورها برسانیم.

  • لوله کشی روکار

فراموش نکنید که شما در هر پروژه ای می توانید بر روی لوله کشی روکار نیز به عنوان یکی از روش های ساده لوله کشی رادیاتور شوفاژ و یا پکیج حساب باز کنید.

در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج نیز لوله کشی روکار می تواند یکی از گزینه های پیش روی شما باشد.

این روش به دلیل اینکه نیاز به کنده کاری ندارد، یکی از کم هزینه ترین و سریع ترین روش های لوله کشی محسوب می شود.

برای اجرای لوله کشی پکیج و رادیاتور به صورت روکار کافیست لوله رفت را از گوشه دیوار به سمت محل نصب رادیاتورها هدایت کنیم و لوله برگشت را در همان مسیر به پکیج برسانیم.

 

معرفی بهترین روش لوله کشی در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج

تا این قسمت از متن با کل روش هایی که می توانیم با توسل به آن ها لوله کشی موتورخانه را به پکیج تبدیل کنیم، آشنا شدید.

حال می خواهیم ببینیم از بین تمام روش های لوله کشی که توضیح دادیم، کدام روش جزو بهترین ها محسوب می شود؟

بهترین روش لوله کشی در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج از نوع لوله کشی انشعابی زیرسقفی است. در ادامه دلایل خود را توضیح می دهیم.

  1. در لوله کشی انشعابی از سقف کف ساختمان تخریب نمی شود.

از آنجا که غالباً تبدیل موتورخانه به پکیج در خانه های در حال سکونت انجام می شود، اکثر افراد ترجیح می دهند حداقل کنده کاری انجام شود تا خسارت مالی کمتری بخورند.

روش لوله کشی انشعابی از سقف این مزیت را دارد که شما در زمان انجام لوله کشی هیچ کاری به کف ساختمان نداشته و تمامی تغییرات را در سقف بنا انجام می دهید.

با این توضیح که معمولاً روش لوله کشی انشعابی از سقف را در خانه هایی که به سقف کاذب مجهز هستند انجام می دهند که با برداشتن کناف روی سقف کار لوله کشی به راحتی و با کمترین تخریب انجام می شود.

اگر بخواهیم در این خصوص به یکی از سوابق کاری مجموعه تاسیسات 24 ساعته اشاره کنیم، به پروژه آقای کریمی در خیابان توانیر می رسیم که در آن پروژه کارفرما قصد اجرای لوله کشی رادیاتور شوفاژ را داشته است.

اما چون از سرامیک ها باکیفیت و زیبا در کف سازی ساختمان استفاده شده بود، کارفرما نمی خواست هیچ آسیبی به آن ها وارد شود.

در نتیجه مجریان ما تصمیم گرفتن در این پروژه بهترین روش لوله کشی، یعنی به روش انشعابی از سقف را انتخاب و اجرا کنند.

  1. در لوله کشی انشعابی زیر سقفی شکست لوله و شکست فشار کمتر است.

توجه داشته باشید که شاید لوله کشی انشعابی زیر سقفی را بتوانید به کمک ترکیب با کلکتور هم انجام دهید، اما در روش انشعابی شکست لوله و شکست فشار کم تر است.

بهترین روش لوله کشی در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج 2

  1. دسترسی به لوله ها در لوله کشی انشعابی زیر سقفی راحت تر صورت می گیرد.

یکی دیگر از دلایل اینکه می گوییم لوله کشی انشعابی زیر سقفی بهترین روشی است که می توانید در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج از آن استفاده کنید به دسترسی راحت به لوله ها بر می گردد.

تصور کنید بعد از تغییر سیستم موتورخانه به پکیج و اجرای لوله کشی مجبور شوید بنا به دلایلی از جمله ترکیدگی و یا حتی نشتی جزئی به لوله ها دسترسی داشته باشید.

در چنین شرایطی اگر لوله ها در کف ساختمان باشند، به طور حتم باید کلی وقت، انرژی و هزینه بابت یافتن لوله ترکیده و تعویض آن صرف کنیم.

این در حالی است که در لوله کشی انشعابی زیر سقفی هیچ نیازی به کنده کاری نداریم و از این بابت صرفه جویی زیادی در زمان و پول ما خواهد شد.

ما در یک مطلب جداگانه بهترین روش لوله کشی پکیج را نیز بررسی کرده ایم، اگر مایلید در این خصوص نیز اطلاعات خوبی بدست آورید می توانید لینک مقاله مربوطه را لمس کنید.

 

3 سوال مهم که باید در زمان انتخاب روش لوله کشی در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج از خود بپرسید.

در صورتی که قصد داشته باشیم بهترین روش لوله کشی در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج را انتخاب کنیم، لازم است تا 3 سوال مهم را از خود بپرسید:

ü     سقف خانه اجازه لوله کشی زیرسقفی را می دهد یا خیر؟

اگر گزینه شما اجرای لوله کشی انشعابی به روش زیرسقفی باشد، باید ابتدا ببینید آیا سقف ساختمان شما شرایط اجرای این روش از لوله کشی را دارد یا خیر؟ که رسیدن به پاسخ این سوال تنها بعد از بازدید مجری تاسیساتی امکان پذیر است.

ü     تا چه می خواهید هزینه کنید؟

مطمئناً هر چه روش انتخابی شما کم زحمت تر باشد، میزان هزینه ای که باید برای انجام آن پرداخت کنید کمتر خواهد بود. پس در قدم بعدی میزان بودجه خود را تعیین کنید.

ü     آیا مشکلی با کنده کاری ندارید؟

در برخی از پروژه های مجموعه ما مشاهده شده که کل ساختمان در حال بازسازی بوده و کارفرما قصد تبدیل موتورخانه به پکیج را داشته است.

در چنین شرایطی به طور حتم کل ساختمان با کنده کاری درگیر است و دیگر میزان کنده کاری ها اهمیتی ندارد. در نتیجه دست شما برای انتخاب روش های مختلف لوله کشی بازتر خواهد بود.

بهترین روش لوله کشی در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج 3

روش لوله کشی کلکتوری یا انشعابی از سقف؟

با توجه به این 3 سوال مهم می توان اینطور نتیجه گیری کرد که انتخاب بهترین روش لوله کشی در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج وابسته به پاسخ این سوالات است.

چون این احتمال وجود دارد که شما لوله کشی انشعابی زیرسقفی را برای ساختمان خود به عنوان بهترین روش انتخاب کنید که انصافاً روش بسیار مناسبی است.

اما چون سقف ساختمان شما شرایط لوله گذاری را ندارد، راهی جز لوله کشی کلکتوری برایتان باقی نمی ماند.

بنابراین در نهایت پیشنهاد ما به شما این است که از بین دو گزینه انشعابی از سقف و یا کلکتوری یکی را به عنوان بهترین روش لوله کشی پکیج و رادیاتور خود انتخاب کنید.

 

معرفی بهترین لوله ای که می توان برای لوله کشی موتورخانه به پکیج استفاده کرد!

تا این قسمت از متن سعی کردیم با بررسی موردی انواع روش های لوله کشی پکیج و لوله کشی رادیاتور شوفاژ که می توانید در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج انجام دهید، برای انتخاب بهترین آن ها به شما کمک کنیم.

در این قسمت می خواهیم به معرفی بهترین لوله ای که می توانید در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج استفاده کنید بپردازیم، چرا که نقش این لوله در بازدهی روش انتخابی شما بسیار زیاد است.

فرقی نمی کند که شما می خواهید لوله کشی پکیج خود را در یک ساختمان از صفر شروع کنید و یا اینکه قصد دارید با تبدیل موتورخانه به پکیج لوله کشی را تغییر دهید.

در هر صورت بهترین و استانداردترین نوع لوله ای که می توان برای لوله کشی پکیج و لوله کشی رادیاتور شوفاژ در نظر گرفت لوله پنج لایه است.

امروزه برندهای مختلفی اقدام به طراحی، ساخت و تولید لوله های پنج لایه نموده اند که از جمله معروف ترین آن ها می توان به مارک های نیوپایپ، ایزی پایپ و سوپرپایپ اشاره کرد.

لوله های پنج لایه به دلیل انعطاف پذیری بسیار بالا، نیاز به اتصالات کمتر از قبیل زانویی، نصب و حمل و نقل آسان می توانند در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج لوله کشی شما را با کیفیت و سرعت بالاتری به انجام برسانند.

علاوه بر این ها لوله های پنج لایه این خاصیت را دارند که در تمامی روش های لوله کشی ذکر شده از جمله انشعابی، کلکتوری و روکار مورد استفاده قرار بگیرند.

حتی می توان گفت لوله کشی انشعابی زیر سقفی و یا کلکتوری تنها زمانی قابل اجراست که با کمک لوله های پنج لایه باشد.

با این حساب بهترین لوله ای که می توانید در زمان لوله کشی و تبدیل موتورخانه به پکیج بکار بگیرید از نوع پنج لایه است.

 

فیلم نحوه تبدیل موتورخانه به پکیج

در زیر فیلم نحوه تبدیل موتورخانه به پکیج را میتوانید ببینید.

 

چه اقدامی انجام دهیم که بهترین روش لوله کشی در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج بالاترین بازدهی را داشته باشد؟

در این مطلب بررسی کردیم که چگونه می توانیم بهترین روش لوله کشی را در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج انتخاب کنیم.

اما تنها انتخاب بهترین روش لوله کشی ضامن بازدهی بالای سیستم نخواهد بود، بلکه نیازمند این است که توسط یک تیم حرفه ای و متخصص این کار انجام شود.

ما خود شاهد نمونه های متعددی از پروژه های تاسیساتی تبدیل موتورخانه به پکیج بوده ایم که با وجود بکارگیری بهترین روش لوله کشی باز هم سیستم به مشکل خورده است.

به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که از مجموعه تاسیسات 24 ساعته برای این منظور کمک بگیرید.

چرا که در این مجموعه تنها با افراد باتجربه و متخصص همکاری می شود، پس نباید نگران کیفیت کار باشید.

علاوه بر این اگر لوله کشی شما در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج با کوچکترین مشکلی مواجه شود، از ضمانت مجموعه برخوردار خواهید شد و این گروه متعهد می شود که پروژه شما را به صورت کاملاً رایگان دوباره انجام دهد.

بهترین روش لوله کشی در زمان تبدیل موتورخانه به پکیج 4

پس در صورتی که قصد دارید موتورخانه خود را به پکیج تبدیل کنید، همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید. 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

اشتراک گذاری این صفحه