چنانچه شما نیز مایلید با انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

اجرای لوله کشی آب و فاضلاب بدون کمک اتصالات یا فیتینگ ها غیر ممکن است. هر چه سیستم لوله کشی ما وسیع تر باشد، تعداد اتصالات مورد نیاز نیز بیشتر خواهند بود.

وظیفه اتصالات لوله کشی این است که لوله های به کار رفته در شبکه لوله کشی را به هم ارتباط دهند و گاهی نقش کاهنده سایز لوله، تغییر مسیر دهنده و انشعاب کننده نیز دارند.

از اتصالات در هنگام اجرای لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب و لوله کشی گاز استفاده می شود. این قطعات در شکل و اندازه های متنوع طراحی شده اند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند.

با توجه به این توضیحات بسیار مهم است که ما انوع اتصالات را بشناسیم تا بدانیم در کدام قسمت از شبکه لوله کشی و به چه منظور باید از آن استفاده کرد.

اگر در این مطلب با ما همراه باشید، شما را با انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب، به عنوان یکی از پرکاربردترین نوع اتصالات به همراه عکس آن ها آشنا می کنیم.

سپس در ادامه در خصوص اتصالات فاضلاب پوش فیت، پلیکا و پلی اتیلن نیز توضیحات مفصلی بیان خواهیم کرد.

 

اسامی اتصالات لوله کشی فاضلاب به همراه عکس

اتصالات لوله کشی فاضلاب با توجه به جنس لوله در انواع PVC، UPVC، پلی اتیلن و پوشفیت طراحی و تولید می شوند و در سیستم لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرند.

اما جدا از جنس اتصالات شکل و کاربری آن ها تفاوتی با یکدیگر ندارد. شما در جدول زیر اسم انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب به همراه عکس آن ها مشاهده خواهید کرد:

اسم اتصالات لوله کشی فاضلاب

عکس اتصالات لوله کشی فاضلاب

در پوش لوله فاضلاب

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب1

زانویی 45 درجه

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب2

کف خواب

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب3

کوپلینگ

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب4

زانویی 90 درجه

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب5

سه راهی تبدیل 45 درجه

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب6

زانویی 45 درجه

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب7

زانویی تبدیل

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب8

درپوش مسدود کننده پیچی

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب9

رابط رزوه ای مادگی

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب10

تبدیل غیر هم مرکز

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب11

چهارراه 45 درجه سه سر کوبله

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب12

سه راهی تبدیل 90 درجه

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب13

چهارراهی

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب14

دریچه بازدید

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب15

سیفون

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب16

فنج

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب17

سه راهه خم

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب18

بوشن کاهنده

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب19

کلاهک

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب20

جدول اسم انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب به همراه عکس

معرفی انواع اتصالات لوله پلیکا

شاید بتوان به جرات گفت که لوله و اتصالات پلیکا اولین نوع لوله و فاضلاب ساخته شده از آلیاژ پلیمر است که در لوله کشی ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفت.

اتصالات پلیکا به دو صورت PVC و UPVC وجود دارند که تنها تفاوت این دو مدل در این است که آلیاژ UPVC حالت نرم شده از PVC است.

بنابراین در این نوع اتصال نقطه ضعف لوله های پی وی سی که به مربوط به خورد و شکنندگی آن ها بوده، به صورت کامل رفع شده است.

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب21

از این توضیحات که بگذریم، لوله و اتصالات پلیکا پرکاربردترین لوله در مصارف لوله کشی فاضلاب ساختمان می باشند. چرا که از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند و با گذر زمان کیفیت ماندگار خود را ثابت کرده اند.

از جمله مزایای لوله و اتصالات پلیکا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی توسط خاک و مواد شیمیایی
  • وزن بسیار سبک لوله و اتصالات پلیکا و در نتیجه سهولت بالا در حمل و نقل
  • رسانای الکتریکی و حرارتی و قابل استفاده در لوله گذاری برق ساختمان
  • قیمت خرید بسیار مناسب در مقایسه با لوله های پوشفیت معمولی و پوشفیت سایلنت
  • مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و اشتعال

تا این قسمت به صورت مختصر شما را با لوله و اتصالات پلیکا فاضلابی آشنا کردیم و اکنون نوبت به معرفی انواع اتصالات فاضلابی پلیکا می رسد:

  1. زانویی ها

یکی از پرمصرف ترین انواع اتصالات پلیکا زانویی ها هستند که در مدل های زانویی 45 درجه، زانویی 90 درجه و سه راه خم در بازار وجود دارند.

شما می توانید از اتصال زانویی لوله پلیکا در مواقعی که قصد چرخش در مسیر لوله کشی را دارید، استفاده کنید.

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب22

  1. سه راهی ها

اتصال سه راهه پلیکا اتصالی با سه انتها است. دو عدد از این اتصالات در یک خط مستقیم و یکی از آن ها در کنار آن دو با زاویه های مختلف وجود دارد.

استفاده از سه راهی پلیکا در سیستم لوله کشی فاضلاب این اجازه را می دهد تا یک خط لوله به دو خط لوله جداگانه با اتصال 90 درجه تقسیم شود.

همچنین نقش دیگر سه راهی این است که می توانند دو خط لوله را به یک خط لوله اصلی متصل کنند. بیشتر سه راهی های پلیکا دارای انتهای سوکت لغزنده هستند، اما نمونه های رزوه ای این اتصال نیز وجود دارد.

بنابراین سه راهی پلیکا برای انشعاب گیری و یا تغییر مسیر در لوله کشی فاضلاب پلیکا مورد استفاده قرار می گیرد.

یک مدل از سه راهی پلیکا به نام سه راه تبدیل نیز وجود دارد، این نوع اتصال ضمن ایجاد تغییر مسیر در لوله و یا انشعاب گیری امکان تغییر سایز لوله را نیز فراهم می کند.

  1. چهارراه ها

اتصال چهارراه پلیکا یک نوع اتصل غیر متداول اما مفید است که به منظور اضافه کردن 4 عدد انشعاب با زاویه 90 درجه مورد استفاده قرار می گیرد.

بکارگیری اتصال چهارراه پلیکا یک مزیت دیگر هم دارد، اینکه یکپارچگی ساختاری لوله ها حفظ می شود و علاوه بر آن سیال می تواند در جهت های مختلف حرکت کند.

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب23

  1. رابط ها

رابط ها همانند کوپلینگ ها سبب اتصال دو قسمت به یکدیگر می شوند، با این تفاوت که بعد از نصب می توانید به راحتی آن ها از روی اتصالات بردارید.

شکل ظاهری آن ها شبیه به یک حلقه در مرکز اتصال است که به دو قسمت چرخشی منتهی شده است، به همین دلیل به راحتی باز و بست می شود.

  1. درپوش ها

نقش درپوش های پلیکا در سیستم لوله کشی فاضلاب بسیار ساده است، به این صورت که این نوع اتصال قسمت ورودی لوله را مسدود می کند.

در نتیجه از اتصال درپوش زمانی استفاده می شود که دیگر نیاز نباشد تا انتهای لوله پلیکا به لوله دیگر وصل شود.

معمولاً توصیه می شود تا زمان اتمام لوله کشی فاضلاب در ساختمان انتهای باز لوله ها توسط درپوش بسته شود تا مصالح و اجسام خارجی به داخل لوله ها وارد نشوند.

  1. کوپلینگ های کاهنده

از جمله اتصالات همه کاره پلیکا می توان کوپلینگ کاهنده را نام برد. این نوع اتصال می تواند به انتهای لوله پلیکا وصل شده و سایز آن را طوری تغییر دهد که لوله به سایزهای متفاوت متصل شود. کوپلینگ های کاهنده در دو نوع مادگی و نر وجود دارند.

  1. کوپلینگ ها

کوپلینگ ها یکی از ساده ترین و ارزان قیمت ترین اتصالات پلیکا هستند که یک قسمت را به قسمتی دیگر اتصال می دهند.

از کوپلینگ ها می توان برای اتصال لوله پلیکا به لوله پلیکا و یا اتصال لوله پلیکا به اتصال دیگر استفاده کرد. کوپلینگ کاهنده نیز مدلی دیگری از این اتصال است که می توانید با استفاده از آن لوله کوچک تری را به لوله بزرگ تر اتصال دهید.

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب24

  1. بوشن ها

نوعی از اتصلات پلیکا که استوانه ای شکل بوده و با دو سر مادگی همراه است، بوشن نامیده می شود. بوشن های پلیکا در دو نوع ترمزدار و تخت موجود است.

از بوشن پلیکا مدل ترمزدار برای اتصال لوله های پلیکا بدون نیاز به حرارت دادن و از بوشن تخت پلیکا به منظور تعمیر شکستگی لوله های پلیکا و همچنین ایجاد انشعاب جدید بر روی لوله استفاده می شود.

  1. سه راه خم

یکی از اتصالات مفید لوله فاضلاب پلیکا سه راه خم 87.5 درجه است. این نوع اتصال به دلیل حذف نقاط مرده درون آن ها باعث کاهش سر و صدای ناشی از عبور مواد فاضلابی می شود.

همچنین استفاده از اتصال سه راه خم در سیستم لوله کشی فاضلاب از انسداد لوله توسط مواد فاضلابی جلوگیری کرده و حرکت مواد فاضلابی را تسریع می کند.

چرا که اتصالات سه راه خم پلیکا زاویه بازتری نسبت به اتصالات 90 درجه داشته و به همین دلیل یک شیب مناسب جهت سهولت حرکت مواد فاضلابی درون لوله و اتصال پلیکا ایجاد می شود.

چون کاهش سرعت حرکت مواد فاضلابی درون لوله یکی از مهمترین عوامل مسدود شدن لوله های فاضلابی می باشد.

  1. سیفون ها

استفاده از سیفون در سیستم لوله کشی فاضلاب نقش موثری در پیشگیری از برگشت مواد فاضلابی، انتشار بوی فضلاب در ساختمان و حتی ورود جانوران موذی همچون سوسک و موش بر عهده دارد.

از سیفون فاضلاب پلیکا در محل هایی همچون خروجی را آب، لوله کشی توالت ایرانی، لوله کشی حمام و آشپزخانه استفاده می شود. این اتصال در سایزهای 125، 110، 90 و 63 موجود می باشند.

  1. دریچه بازدید

دریچه بازدید که به آن سه راه دریچه بازدید هم می گویند، اتصالی است که در زمان گرفتن سیفون، لوله ها و زانویی ها برای رفع گرفتگی و تمیز کردن لوله ها بدون نیاز به باز کردن اتصالات آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از ملزمات در زمان اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان این است که تعداد کافی دریچه بازدید در این سیستم مورد استفاده قرار بگیرد. محل های استفاده از سه راه دریچه بازدید عبارتند از:

  • محل اتصال یک لوله فرعی به یک لوله اصلی دیگر
  • پایین ترین نقطه هر لوله فاضلاب قائم
  • در هر تغییر مسیر لوله ها
  • در لوله اصلی فاضلاب
  • در سر سه راهه ها
  • در سر زانوها

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب25

  1. رابط انبساطی یا موفه

به منظور پیشگیری از ایجاد شکستگی لوله ها در سیستم فاضلاب به هنگام نشست ساختمان یا تغییر بخشی از سیستم لوله کشی از اتصالی به نام رابط انبساطی پلیکا یا موفه استفاده می شود.

این اتصال در سیستم عمودی ساختمان بکار می رود که به دلیل خاصیت کشویی خود هرگز جابجا نشده و شکستگی در لوله ها ایجاد نمی شود.

  1. بست پلیکا

بست های نگه دارنده پلیکا ظاهر ساده ای دارند، اما اتفاقاً نقش آن ها بسیار مهم است. از بست های نگهدارنده پلیکا برای سه هدف استفاده می شود:

  • نگهداری لوله ها روی دیوار و سقف مخصوصاً در لوله کشی فاضلاب به روش زیر سقفی
  • ممانعت از انتقال لرزش لوله ها به ساختمان
  • ممانعت از انتقال تنش های احتمالی ساختمان به لوله ها
  • تنظیم کننده مقدار حرکت لوله ها
  1. کلاهک هواکش پلیکا

وقتی لوله کشی هواکش حمام، هود آشپزخانه و سرویس بهداشتی به پشت بام ساختمان هدایت می شود، باید به منظور جلوگیری از ورود آب باران، برگ درختان، پرنده ها و سایر موجودات زنده به داخل ساختمان لوله های هواکش را با کلاهک پوشاند.

البته توجه داشته باشید که به جز کلاهک پلیکا می توان از کلاهک های فلزی یا سیمانی هم برای این منظور استفاده کرد.

ولی از آنجا که کلاهک های هواکش پلیکا سبک وزن هستند، به راحتی نصب می شوند و در برابر خوردگی مقاومند، در مقایسه با سایر کلاهک ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع اتصالات لوله فاضلاب پوش فیت

اتصالات پوش فیت به دلیل سهولت نصب بالایی که دارند، یکی از محبوب ترین نوع اتصالات فاضلابی هستند.

برای استفاده از این نوع اتصال کافیست دو قسمت آن را در یکدیگر قرار داده و فشار جزئی وارد کنید. به همین راحتی اتصال برقرار می شود.

انواع اتصالات پوشفیت را از مواد پلی اتیلنی تولید می کنند، بنابراین از جمله مزیت های آن می توان به توان حرارتی بالا، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و استقامت زیاد اشاره کرد.

  1. بوشن و رابط پایه بلند پوش فیت

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب26

از اتصال بوشن و رابط پایه بلند برای چند منظور در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده می شود:

  • به منظور وصل کردن دو لوله هم قطر و هم راستا
  • با توجه به طول بالای سوکت، رابط پایه بلند برای تعمیرات لوله های فاضلابی پوشت فیت به کار می رود.
  1. تبدیل خارج از مرکز پوش فیت

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب27

زمانی که قصد اتصال دو لوله با قطرهای مختلف و هم راستا را داشته باشیم از تبدیل خارج از مرکز پوش فیت استفاده می کنیم.

  1. زانو پوش فیت

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب28

زانوهای پوش فیت در دو مدل 45 درجه و 87 درجه به منظور ایجاد تغییر جهت در لوله های فاضلابی کاربرد دارند.

  1. زانو رابط لوله فاضلاب با ظرفشویی

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب29

چنانچه قصد داشته باشیم لوله ظرفشویی را به لوله فاضلاب اتصال دهیم، می توانیم زانویی رابط را در قسمت انتهایی لوله قرار دهیم.

سایز اصلی اتصال رابط ظرفشویی پوش فیت 50 میلیمتر است و لاستیک ارتباطی فاضلاب داخل آن در سه سایز 50/30 و 50/40 و 50/50 موجود می باشد.

  1. زانو ونت دار 87 درجه پوش فیت

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب30

در بخشی از سیستم لوله کشی فاضلاب از قبیل سرویس بهداشتی و حمام باید از ونت استفاده شود. در این صورت می توان زانو ونت دار 87 درجه پوش فیت را به کار برد. این اتصال در دو سایز 63 و 110 میلی متر وجود دارد.

  1. زانو ونت دار 45 درجه پوش فیت

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب31

استفاده از زانویی 45 درجه پوش فیت باعث افزایش سرعت تخلیه مواد فاضلابی می شود. مخصوصاً اگر سیستم ونت دار باشد، زانویی 45 درجه ونت دار دقیقاً همان چیزی است که نیاز داریم.

سایز خروجی این اتصال برای لوله ونت 50 میلیمتر بوده و در دو سایز 63 و 110 میلیمتر طراحی و تولید می شود.

  1. سه راهی 87 درجه پوش فیت

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب32

چنانچه قصد داشته باشیم انشعاب در لوله کشی بگیریم و یا بخواهیم انشعابات فرعی را در اندازه های معادل و یا تبدیلی ایجاد کنیم، سه راهی 87 درجه پوش فیت اتصال مناسبی است.

البته اگر انشعابات سه راهی مورد نظر هم سایز باشند، سه راهی معادل نامیده می شود.

  1. سه راهی 45 درجه پوش فیت

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب33

از این اتصال جهت اتصال انشعابات فرعی در اندازه معادل و یا تبدیلی با انحراف 45 درجه استفاده می شود.

  1. انشعاب دوبل 67 درجه پوش فیت

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب34

برای گرفتن انشعاب و اتصال لوله های جمع آوری کننده فاضلاب در یک رایزر یکسان با اندازه معادل و تنها در سایز 110 سانتی متر و با انحراف 67 درجه از انشعاب دوبل 67 درجه پوش فیت استفاده می شود.

  1. درپوش پوش فیت

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب35

پس از انجام لوله کشی لازم است تا کلیه اتصال های مربوط به وسایل بهداشتی توسط درپوش ها پوشانده شوند. این کار توسط درپوش پوش فیت قابل انجام است.

توجه داشته باشید که پس از اتمام تست سیستم لوله کشی فاضلاب و تا قبل از نصب وسایل بهداشتی نباید درپوش ها را از روی لوله ها باز کنیم.

  1. دریچه بازدید پوش فیت

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب36

گاهی لوله های فاضلابی دچار گرفتگی می شوند، شاید تنها راهی که در لحظه اول به ذهنمان برسد استفاده از فنر لوله باز کنی به عنوان یکی از راه های باز کردن لوله فاضلاب باشد.

در حالی که می توان با کمک باز کردن دریچه بازدید به نظافت درون لوله ها، رفع گرفتگی و حتی تست لوله های فاضلابی پرداخت.

  1. دریچه بازدید انتهایی پوش فیت

در انتهای مسیر افقی سیستم لوله کشی فاضلاب پوش فیت از اتصال دریچه بازدید انتهایی در دو سایز 75 و 110 استفاده می شود. این اتصال باز هم به منظور رفع گرفتگی کاربرد دارد.

  1. سیفون فاضلاب پوش فیت

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب37

سیفون فاضلاب را باید تا حد امکان در نزدیک ترین محل به هر یک از وسایل بهداشتی و همچنین نزدیک به مجرای تخلیه فاضلاب منازل قبل از ورود به شبکه فاضلاب شهری نصب کرد.

طریقه کار سیفون به این صورت است که همیشه مقداری آب در خود نگه می دارد تا از ورود حشرات موذی و بازگشت گازهای فاضلابی به داخل ساختمان جلوگیری شود.

  1. بست لوله پوش فیت

بست لوله ها در سه مدل دیواری، سقفی و رایزری موجود است. از این اتصال به منظور مهار لوله در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده می شود.

اتصالات لوله فاضلاب پلی اتیلن

به تجهیزاتی که در خطوط لوله کشی و تاسیسات صنایع مختلف به منظور تغییر زاویه سیال، تغییر قطر سیال، تغییر در میزان دبی سیال و همچنین اتصال لوله های پلی اتیلن به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند، اتصالات پلی اتیلنی می گویند.

لوله های پلی اتیلنی اتصالات مختلفی دارند، از جمله:

  • پیچی
  • کمربندی
  • دنده ای
  • پلی اتیلن فشار قوی به صورت جوش لب به لب
  • جوشی پلی اتیلنی فاضلابی
  • الکتروفیوژن
  • دست ساز

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب38

اتصالات پلی اتیلنی خاصیت های منحصر به فرد خود را دارند، برخی از این مزیت های عبارتند از:

  • مقاومت در برابر خوردگی و خستگی
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • اتصالات بدون نشت
  • سهولت در نصب
  • رسوب ناپذیری
  • وزن کم

اتصالات پیچی یا دنده ای یا رزوه ای از 5 قطعه به نام های بدنه، سرپیچ، اسپسلیت، بوشینگ و ارینگ ساخته شده اند.

اتصالات پیچی تولید شده در شکل های مختلف و به صورت نر و مادگی می باشند. این اتصالات از جنس پلی اتیلن سخت بوده و قابلیت کار در فشارهای بالای 10 اتمسفر را دارند.

  • انواع اتصالات پلی اتیلنی

در این قسمت قصد داریم تا شما را با انواع اتصالات لوله فاضلاب پلی اتیلن آشنا کنیم.

  1. سه راه جوشی فاضلابی
  2. سه راه جوشی ۹۰ درجه

از اتصالات سه راهی به منظور انشعاب دادن در خطوط لوله قابل استفاده است.

  1. تبدیل جوشی فاضلابی

اتصالات تبدیل پلی اتیلن دو سر مهره به منظور اتصال و پیچ دو لوله به یکدیگر قابل کاربرد است.

  1. زانو جوشی ۴۵ درجه فاضلابی
  2. زانو جوشی ۹۰ درجه فاضلابی

انواع زانویی 45 و 90 درجه پلی اتیلنی جوشی فاضلاب به منظور تغییر مسیر لوله کشی لوله های پلی اتیلن مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. سیفون

زمانی که قصد دارید مسیر خط لوله پلی اتیلن را در یک مسیر منحنی پیچ دار تغییر دهید، می توانید از اتصال سیفون پلی اتیلن استفاده کنید.

  1. موفه کوتاه
  2. موفه بلند

اتصالات موفه کوتاه یا بلند پلی اتیلنی برای تنظیم حجم ورودی و خروجی در یک بخش از لوله به کار گرفته می شود.

  1. درپوش تست

زمانی که قصد تست لوله های فاضلابی با استفاده از ابزاری همچون استاپر را داشته باشیم، باید مسیر یک خط یا انشعاب را توسط درپوش تست مسدود کنیم.

  1. دریچه بازدید

به منظور رفع گرفتگی و مسدودیت در لوله های فاضلابی، تمیز کردن داخل لوله بدون نیاز به باز کردن اتصالات از دریچه بازدید استفاده می شود.

انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب39

جمع بندی

ما در این مطلب شما را با انواع اتصالات فاضلابی رایج در صنعت تاسیسات ساختمان آشنا کردیم. همانطور که گفتیم انواع اتصالات با توجه به جنس لوله استفاده شده متنوع می باشند.

اما موضوعی که در این قسمت اهمیت پیدا می کند توجه به ویژگی های منحصر به فرد اتصال به منظور افزایش سرعت اجرای لوله کشی در کنار قیمت خرید مناسب آن می باشد.

اگر در انتخاب نوع لوله و اتصال فاضلابی تردید دارید، می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات این مطلب درج کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن ها پاسخ دهند.

همچنین فراموش نکنید که اجرای لوله کشی فاضلاب در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری از جمله خدمات ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته است.

در صورت نیاز به خدمات ما همین الان با شماره های سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

منابع فارسی:

منبع1 منبع2 منبع3 منبع4

منابع انگلیسی:

منبع1 منبع2 منبع3

 
اشتراک گذاری این صفحه