آیا می خواهید بدانید لامپ هالوژن چگونه عمل می کند و کجاها می توان از آن استفاده کرد؟

آیا به دنبال راهی برای یادگیری نحوه نصب و سیم کشی لامپ هالوژن سقفی هستید؟

اگر جواب شما به هر یک از این سوال مثبت است، پیشنهاد می کنیم تا آخر این مطلب ما را همراهی کنید.

چون قصد داریم در ادامه به بررسی ساختمان لامپ هالوژن، نحوه عملکرد آن و همچینن کاربردهای لامپ هالوژن بپردازیم.

همچنین قرار است با اشتراک گذاری تصویر نقشه سیم کشی لامپ هالوژن سقفی، روش نصب و سیم کشی این مدل لامپ را با هم بررسی کنیم. 

لامپ هالوژن چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

 

یکی از کم مصرف ترین لامپ هایی که بشر در طول تاریخ اختراع کرده و هم اکنون به منظور روشنایی بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد، لامپ هالوژن است.

در داخل لامپ هالوژن یک رشته تنگستن قرار گرفته که محفظه ای از گاز بی اثر و کمی هالوژن همچون ید و یا برم آن را احاطه کرده اند.

لامپ های هالوژن در انواع مختلفی از جمله هالوژن های ال ای دی (LED)، هالوژن های سی او بی (COB) و هالوژن های اس ام دی (SMD) دسته بندی می شوند.

نحوه عملکرد لامپ هالوژن به این صورت است که وقتی انرژی الکتریکی یا همان برق به داخل لامپ وارد می شود، گاز هالوژن موجود در رشته تنگستن لامپ شروع به داغ شدن کرده و همین گرما باعث خارج شده نور سفید از لامپ می شود.

از آنجا که میزان گرمای تولید شده در لامپ های هالوژنی بر روی سطح کوچکی منعکس شده و همچنین حباب داخل لامپ هالوژن به تنگستن داخل شیشه نزدیک تر است، حرارت ایجاد شده در این نوع لامپ کمتر از لامپ های التهابی می باشد.

این تنها یکی از مزیت های لامپ های هالوژنی بود. در حالی که می توان برای این لامپ مزایای زیر را نیز اضافه کرد:

  • طول عمر بالاتر
  • پخش نور مناسب
  • مصرف انرژی کمتر

از آنجا که لامپ های هالوژنی اغلب از نوع سقفی هستند و در کنار این ها نور مناسبی نیز دارند، می توان از لامپ هالوژن به منظور نورپردازی نمای داخلی ساختمان ها استفاده کرد.

بنابراین کاربرد اصلی لامپ هالوژن سقفی گرد و مربعی شکل، در نورپردازی سقف های کاذب، کابینت های آشپزخانه ها، بالای تلوزیون، راهروها و حتی اتاق خواب ها است. جهت مشاهده انواع لامپ هالوژن در طرح های مختلف به همراه قیمت بر روی لینک خرید لامپ هالوژن از دیجیکالا بزنید.

نصب لامپ هالوژن در سقف

 

نقشه سیم کشی لامپ هالوژن سقفی

 

مطمئناً در اختیار داشتن نقشه سیم کشی لامپ هالوژن سقفی به ما کمک می کند تا مسیر درست را برای نصب لامپ ها و اجرای سیم کشی آن ها طی کنیم.

در تصویر زیر نقشه سیم کشی لامپ هالوژن سقفی را مشاهده می کنید که برای 6 عدد لامپ هالوژن طراحی شده است.

نقشه سیم کشی لامپ هالوژن در سقف

همانطور که می بینید، از یک کلید دو پل به منظور کنترل روشن و خاموش کردن لامپ ها استفاده شده و تمامی 6 لامپ به شکل سری به یکدیگر مرتبط شده اند.

در ادامه سیم فاز و نول را مشاهده می کنید که به رنگ قرمز و آبی در تصویر آمده است. سیم فاز وارد کنید دو پل شده و دو خروجی فاز از آن گرفته شده است.

یک خروجی فاز از کلید دو پل به سه لامپ هالوژن سقفی و یک خروجی فاز دیگر به باقی لامپ های هالوژنی متصل شده است.

سیم نول را نیز در نقشه ملاحظه می کنید که فقط از کلید عبور کرده و مستقیماً به تمام 6 لامپ هالوژن سقفی ما به شکل سری بسته شده است.

حال در قسمت بعدی طریقه نصب و سیم کشی لامپ هالوژن سقفی را همراه با جزئیات بیشتر برای شما توضیح می دهیم.

 

آموزش مرحله به مرحله سیم کشی لامپ هالوژن در سقف

اول از همه باید بگوییم که شما برای نصب و سیم کشی لامپ هالوژن در سقف هیچ محدودیتی ندارید. یعنی تعداد لامپ های هالوژنی شما می تواند به دلخواه شما تعیین شود.

نکته دوم اینکه برای نصب لامپ هالوژن در سقف باید ابتدا زیرسازی کار آماده شود. حال در ادامه روش نصب و سیم کشی لامپ هالوژن در سقف را برای شما توضیح خواهیم داد:

مرحله اول: آماده کردن زیرسازی محل نصب لامپ هالوژن

برای اینکه بتوانید لامپ هالوژن را در سقف ساختمان قرار داده و از نورپردازی آن استفاده کنید، باید محلی که قصد داریم لامپ هالوژن را بر روی آن قرار دهیم، آماده کنیم.

برای این کار دو گزینه پیش روی ما وجود دارد، یا باید محل مورد نظر را رابیتس کاری کرده و سپس گچ کنیم و یا باید در محل مورد نظر سقف کاذب قرار دهیم.

اگر قرار به رابیتس کاری باشد، می توان با این کار محفظه ای توخالی برای نصب هالوژن ها آماده کرده و سپس با کار گذاشتن فریم های مخصوص، لامپ هالوژن را در داخل آن نصب کنیم.

در صورت نصب سقف کاذب نیز کار سیم کشی لامپ هالوژن با سرعت بالاتر و با سهولت بیشتری انجام می شود.

مرحله دوم: سیم کشی کلید برق تک پل و یا دو پل

از آنجا که روشن و خاموش شدن هر نوع لامپی وابسته به کلید برق است، پس برای انجام سیم کشی لامپ هالوژن نیز باید ابتدا سیم کشی کلید برق را انجام دهیم.

با توجه به اینکه قرار است از چه تعداد لامپ هالوژن در محل مورد نظر استفاده کنیم، نوع کلید برق ما متفاوت می شود.

اگر تعداد لامپ هالوژن ها کم باشد، می توانیم با نصب و سیم کشی کلید تک پل برق رسانی به لامپ ها را انجام داده و از همان نقطه لامپ ها را روشن و خاموش کنیم. جهت مشاده انواع کلید تک پل برق بر روی لینک خرید کلید تک پل از دیجیکالا بزنید.

در این صورت یک سیم فاز ورودی از جعبه تقسیم به کلید تک پل وارد می شود و یک خروجی فاز از آن گرفته می شود.

ما در مطلبی جداگانه به طور مفصل در خصوص روش سیم کشی و نصب کلیدهای تک پل و پریز صحبت کرده ایم. اگر مایل به مطالعه آن هستید، لینک مقاله را لمس کنید.

چنانچه تعداد لامپ های هالوژنی موجود در محل زیاد باشند، بهتر است از یک الی چند عدد کلید دو پل برای روشن و خاموش کردن لامپ ها استفاده کرد. جهت مشاده انواع کلید تک دوپل به همراه قیمت بر روی لینک خرید کلید دو پل از دیجیکالا بزنید. 

در این صورت روش کار سیم کشی کلید برق کمی متفاوت می شود. به این شکل که یک سیم فاز ورودی به کلید دو پل وارد شده و سپس دو خروجی فاز از کلید گرفته می شود.

برای اینکه به طور کامل و دقیق با نحوه سیم کشی کلید دو پل آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم روی لینک مقاله بزنید.

مرحله سوم: هدایت سیم های برق به محل نصب لامپ های هالوژنی

ادامه کار بسیار ساده انجام می شود. تا این مرحله کلیدهای برق تک پل و یا دو پل ما در محل نصب لامپ های هالوژنی سیم کشی و نصب شده اند.

اکنون باید سیم فاز را از کلید برق گرفته و به همراه سیم نول به داخل لوله برق هدایت کنیم تا سیم های فاز و نول به محل نصب لامپ های هالوژنی هدایت شوند.

مرحله چهارم: سیم کشی لامپ های هالوژنی

حال کافیست سیم فاز خروجی از کلید برق را به لامپ های هالوژنی ببندیم. در این حالت سیم فاز خروجی به شکل سری به لامپ ها متصل می شود.

اگر تعداد لامپ ها زیاد بودند و ما از کلید دو پل استفاده کرده باشیم، دو فاز خروجی در محل نصب کلید وجود دارند.

پس یک سیم فاز خروجی را به نیمی از لامپ های هالوژنی به شکل سری می بندیم و سیم فاز خروجی دوم را نیز به نیمی دیگر از لامپ های هالوژنی به همین شیوه اتصال می دهیم.

سیم نول موجود در محل نیز به شکل سری به تمام لامپ های هالوژنی بسته می شود. از این طریق کل لامپ ها به سیم فاز و نول مجهز می شوند.

توجه داشته باشید که برای انجام این کار لازم است تا سر سیم های فاز و نول را با کمک سیم چین کمی لخت کرده و سپس سیم را به پایه لامپ هالوژن ببندیم. ( لینک خرید سیم چین از دیجیکالا )

در بعضی از لامپ های هالوژنی سیم برق به کمک چسب به پایه های لامپ بسته می شود و در برخی دیگر این کار با استفاده از پیچ انجام می گیرد.

مرحله پنجم: نصب لامپ هالوژنی

در این مرحله کار سیم کشی لامپ ها به اتمام رسیده و فقط باید لامپ هالوژن را در محل مورد نظر نصب کنیم.

برای این منظور گیره پشت قاب لامپ را به سمت داخل گرفته و لامپ را با یک حرکت سریع در داخل محفظه ای که از قبل در داخل رابیتس بندی و یا سقف کاذب ایجاد کرده ایم، قرار می دهیم.

با این اقدام گیره در پشت لامپ باز شده و آن را بر روی سقف نگه می دارد. در آخرین مرحله می توانیم برق ساختمان را وصل کرده و با زدن کلید برق روشن و خاموش شدن لامپ هالوژن را چک کنیم.

سیم کشی لامپ هالوژن در سقف

ملاحظات ایمنی که در نصب و استفاده از لامپ های هالوژن بایستی رعایت شود

در زمان نصب و سیم کشی لامپ هالوژن بسیار مهم است که به منظور حفظ سلامتی خود و رعایت ایمنی نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  1. حتماً پیش از نصب و سیم کشی لامپ های هالوژنی و هر نوع لامپ دیگری از قطع کامل برق مطمئن شوید.
  2. هرگز نباید لامپ های هالوژنی را در نزدیکی پارچه و یا پلاستیک نصب کنید. چون امکان ایجاد آتش سوزی وجود دارد.
  3. اگر قسمت شیشه ای لامپ هالوژنی را با دست چرب لمس کنید، تمرکز حرارت بر روی یک نقظه از حباب لامپ بیشتر شده و در نتیجه عمر لامپ تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.
  4. چنانچه توان لامپ هالوژن بیش از یک یا 2 کیلووات باشد، بایستی از محافظ ها و پوشش های مناسب برای این مدل لامپ استفاده کرد.

شما می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نصب و تعویض لامپ هالوژن بر روی لینک مقاله بزنید.

نصب چند لامپ هالوژن در سقف

فیلم نحوه سیم کشی لامپ هالوژن

آموزش های تصویری در خصوص سیم کشی لامپ هالوژن سقفی را می توانید در کلیپ زیر مشاهده کنید.

 

فیلم نحوه نصب لامپ هالوژن

اگر با وجود توضیحات داده شده باز هم برای نصب لامپ هالوژن نیاز به راهنمایی دارید، می توانید فیلم کوتاه زیر را تماشا کنید. در این کلیپ نحوه نصب لامپ هالوژن در سقف به صورت تصویری نمایش داده شده است.

 

جمع بندی:

در این مطلب به بررسی لامپ هالوژن پرداختیم. همچنین نقشه سیم کشی لامپ هالوژن را با هم بررسی کرده و در نهایت مدل سیم کشی این مدل لامپ را به صورت قدم به قرم توضیح دادیم.

لامپ های هالوژنی با توجه به مدل های متنوع رنگی و ساده، توکار و روکار و قاب های مربعی و گرد خود جلوه زیبایی به طراحی داخلی خانه ها می دهند.

حتی در ساختمان های اداری و تجاری نیز به دلیل مصرف محدود انرژی و پخش نور مناسب خود به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.

در اینکه لامپ های هالوژنی انتخاب بسیار مناسبی برای نورپردازی داخلی ساختمان هستند، هیچ شکی نیست. اما نحوه چیدمان و نصب این مدل لامپ در سقف می تواند تاثیر زیادی در جلوه نوردهی آن داشته باشد.

به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از اقدام به نصب و سیم کشی لامپ هالوژن از یک مجری برق کار در خصوص تعداد لامپ های مورد نیاز و محل نصب آن ها کمک بگیریم.

تکنسین های برق مجموعه تاسیسات 24 ساعته می توانند گزینه بسیار مناسبی برای دریافت مشاوره در خصوص نصب و سیم کشی لامپ هالوژن در سقف باشند.

همچنین متخصصین این مجموعه نصب و سیم کشی لامپ هالوژن شما را همراه با ضمانت برای شما انجام می دهند.

برقکار تاسیسات 24 ساعته در حال سیم کشی لامپ هالوژن

شما می توانید در صورت نیاز به نصب و سیم کشی لامپ هالوژن توسط این مجموعه همین الان فرم درخواست سرویس کار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

 

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3

منبع انگلیسی

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

 

اشتراک گذاری این صفحه