آشنایی با نحوه کابل کشی کولر گازی یک مهارت مهم در زمان نصب، عیب یابی و حتی سرویس این وسیله محسوب می شود. مخصوصاً کولر گازی اسپلیت که به دلیل داشتن دو یونیت جدا از هم و لزوم برقرار ارتباط بین دو یونیت، نقشه سیم کشی متفاوتی دارد.

ما در این مطلب با آموزش سیم کشی کولر گازی در کنار شما هستیم. به این صورت که ابتدا نقشه سیم کشی کولر گازی اسپلیت را برای شما توضیح داده و در ادامه در خصوص نحوه سیم کشی این وسیله و کابل و سیم مناسب برای کابل کشی کولر اطلاعاتی را با شما در میان خواهیم گذاشت.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

نقشه سیم کشی کولر اسپلیت

برق کولر دوتکه در ظرفیت های 12 هزار تا 27 هزار برق مورد نیاز برای پنل خارجی به طور کامل از یونیت داخلی تامین می شود. اما در کولرهای اسپلیت مدل های 28هزار به بالا، منبع برق جداگانه در کندانسور وجود دارد که برق این قسمت را تامین می کند.

نمونه مورد بررسی ما یک کولر گازی اسپلیت 12 هزار است. اگر ترمینال های روی کندانسور دستگاه را بررسی کنیم، علامت های 1 یا L، 2 یا N، E را می بینیم که در واقع محل اتصال سیم های برق کولر هستند.

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 1

برای این که بدانیم هر ترمینال مربوط به کدام سیم است، کافیست ببینیم هر سیم خروجی مربوط به کدام بخش از کولر گازی اسپلیت است.

  • ترمینال شماره 1 یا L سیم فاز

ترمینال شماره یک یا L همان سیم قهوه ای رنگ است که به ترمینال C کمپرسور کولر گازی اتصال پیدا می کند، بنابراین سیم L1 دستور از برد دستگاه است که به استارت زدن کمپرسور کمک می کند.

  • ترمینال شماره 2 یا N سیم نول

سیم شماره 2 یا N همان سیم نول در کولر گازی است که به ترمینال C بر روی خازن وصل شده و از همان پایه خارج و به پایه R بر روی کمپرسور وصل می شود.

  • ترمینال شماره 3 دستور گرمایش به شیر برقی

اگر کولر گازی اسپلیت ما از نوع سرمایشی و گرمایشی باشد، ترمینال های 3 و 4 هم بر روی کندانسور دستگاه قرار دارد.

وقتی کولر گازی در حالت سرمایش قرار می گیرد، از طریق اتصال سیم به ترمینال شماره 3 بر روی پنل شیر برقی فعال می شود. با فعال شدن شیر برقی در حالت زمستانه، سوپاپ شیر سه راهی حرکت می کند. در این حالت سیکل ما به جای اینکه گاز خروجی از کمپرسور را به کندانسور وارد کند، این گاز را  به اوپراتور هدایت می نماید.

زمانی که دستگاه از حالت زمستانه و گرمایش خارج شود، درست عکس این حالت اتفاق می افتد، یعنی برق از شیر برقی قطع شده و گاز به کندانسور وارد می شود.

  • ترمینال شماره 4 دستور استارت موتور فن

اما در کولرهای گازی صرفاً سرمایشی ترمینال های 3 و 4 وجود ندارد و فقط ترمینال های 1، 2 و یک ترمینال دیگر مخصوص سیم ارت قابل مشاهده هستند. در این حالت ورودی برق کولر گازی همراه با کمپرسور است و دستور استارت موتور فن کندانسور از سمت برد کولر گازی صادر می شود.

در صورتی که می خواهید با نحوه راه اندازی کولر گازی در حالت گرمایش آشنا شوید، فقط کافیست لینک مقاله را لمس کنید.

  • ترمینال های مربوط به خازن کولر اسپلیت

چنانچه نقشه سیم کشی کمپرسور کولر گازی را نگاه کنید، سه پایه بر روی آن می بینید:

  • پایه مربوط به فن با علامت F
  • پایه مشترک بین فن و کمپرسور با علامت C
  • پایه مربوط به کمپرسور با علامت Herm

در زمان سیم کشی موتور کولر گازی پایه Herm یا همان کمپرسور به سیم قرمز رنگ متصل می شود و از آنجا به پایه C بر روی کمپرسور اتصال داده می شود.

کولر گازی اسپلیت به دلیل پیچیدگی های خاص خود سیم کشی متفاوتی به نسب کولر گازی پنجره ای دارد. برای اطلاع از نحوه سیم کشی برق کولر گازی پنجره ای کافیست لینک مقاله را لمس کنید.

نحوه انتخاب کابل برق، کابل فرمان و فیوز مینیاتوری کولر اسپلیت

قبل از آنکه توضیحات مورد نیاز در خصوص کابل کشی کولر گازی را بیان کنیم، لازم است تا شما را با اقلام مورد نیاز برای کابل کشی کولر آشنا کنیم.

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 2

برای اینکه بتوانید سیم کشی کولر گازی اسپلیت را انجام دهید به دو نوع کابل نیاز دارید:

  • کابل برق کولر

کابل کولر گازی مسئول تامین برق مصرفی در کولر است، که با توجه به ظرفیت دستگاه در سایزهای مختلف 2*2.5، 2*4 و 2*6 قابل تهیه و استفاده است.

برای اینکه دقیقاً بدانید از سیم شماره چند باید برای سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت استفاده کنید، دو راه وجود دارد:

  1. روی پلاک کولر گازی خود را نگاه کنید، معمولاً مقدار جریان مصرفی دستگاه درج شده است. بنابراین شما می توانید به راحتی شماره کابل برق کولر گازی خود را پیدا کنید.

به عنوان مثال اگر جریان مصرفی کولر شما بر اساس اطلاعاتی که بر روی پلاک دستگاه نوشته شده، در حالت ماکزیموم 12 آمپر باشد، سیم برق کولر گازی به شماره 2.5 برای شما بهترین انتخاب است.

شاید با خود بگویید سیم 1.5 هم می تواند جواب گوی نیاز دستگاه باشد، اما به خاطر داشته باشید که کولر گازی در حالت استارت اولیه خود تقریباً یک و نیم برابر حالت معمولی برق می کشد.

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 3

  1. در صورتی که به اطلاعات درج شده بر روی پلاک کولر به هر دلیلی دسترسی نداشتید، می توانید از طریق یک فرمول ریاضی جریان برق مصرفی کولر را محاسبه کرده و از این طریق شماره سیم مناسب کولر گازی را پیدا کنید.

به این صورت که ابتدا ببینید کولر شما چند هزار است؟ به این مقدار ظرفیت کولر می گویند، حال مقدار عددی ظرفیت کولر خود را بر عدد 3.5 تقسیم کرده و جواب بدست آمده را بر 12 ضرب کنید. در نهایت باید جواب حاصل ضرب را بر عدد 2000 تقسیم کنید تا مقدار جریان مصرفی کولر اسپلیت شما بر اساس آمپر مشخص شود.

به عنوان مثال تصور کنید که ظرفیت سرمایشی کولر گازی اسپلیت شما 12 هزار BTU است. پس برای پیدا کردن جریان مصرفی آن به صورت زیر عمل می کنیم:

12000

این محاسبه به ما نشان می دهد که جریان مصرفی کولر گازی اسپلیت با ظرفیت 12 هزار حدود 20 آمپر است، در این صورت کابل برق کولر با سطح مقطع 2*2.5 انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. البته در حالت استاندارد نمی توان کابل مناسب کولر گازی را تنها بر اساس ظرفیت دستگاه محاسبه کرد و بهتر است فاصله بین جعبه فیوز و محل نصب کولر گازی را نیز در نظر داشته باشیم.

به دلیل سهولت شما در انتخاب سایز کابل مناسب برای کولر گازی، جدول زیر را آماده کرده ایم که تمام

فاصله کابل برق تا محل نصب کولر گازی

ظرفیت کولر گازی

اندازه کابل برق مورد نیاز

حدوداً 10 متر

حداکثر BTU 18000

2*2.5

حدوداً 20 متر

بین 18000 تا 32000 BTU

2*4

-

بیش از 32000 BTU

2*6

جدول محاسبه کابل برق کولر گازی اسپلیت

توجه داشته باشید ما در این جدول سیم کولر گازی را از نوع بدون ارت در نظر گرفتیم، در حالی که اگر ساختمان به ارت مجهز است، باید یک کابل دیگر نیز به عنوان ارت دستگاه لحاظ شود.

  • کابل فرمان کولر گازی

علاوه بر کابل برق، به کابل فرمان نیز برای سیم کشی کولر اسپلیت نیاز پیدا خواهید کرد. کابل فرمان به کابلی می گویند که ارتباط بین یونیت داخلی و خارجی کولر اسپلیت را فراهم می کند.

بنابراین کابل فرمان وظیفه انتقال تبادلات بین اوپراتور و کندانسور را به عهده دارد. رایج ترین سایزهای کابل فرمان کولر گازی اسپلیت عبارتند از:

  • 4*1.5
  • 5*1.5
  • 6*1.5
  • 7*1.5
  • 10*1.5

اگر کولر گازی اسپلیت شما از نوع معمولی است، می توانید از کابل فرمان از نوع افشان استفاده کنید. اما کابل فرمان کولر گازی اینورتر باید از نوع شیلدار باشد.

 

سوالی که برای اکثر افراد ایجاد می شود این است که در زمان سیم کشی کولر اسپلیت از کابل شماره چند باید استفاده کنیم؟

جواب به این سوال با توجه به پارامترهای مختلفی از جمله ظرفیت کولر گازی اسپلیت، فاصله بین دو یونیت داخلی و خارجی و همچنین ظرفیت کنتور برق در ساختمان می تواند متنوع باشد.سوالی که برای اکثر افراد ایجاد می شود این است که در زمان سیم کشی کولر اسپلیت از کابل شماره چند باید استفاده کنیم؟

به عنوان مثال اگر ظرفیت کنتور برق یک ساختمان 25 آمپر باشد و ما بخواهیم کولر گازی 18000 را در فاصله 30 متری از کنتور وصل کنیم، باید کابل فرمان ما شماره 4 باشد.

جدول زیر می تواند برای انتخاب کابل فرمان مناسب کولر گازی اسپلیت بر اساس آمپراژ کنتور برق ساختمان به شما کمک کند:

ظرفیت کنتور برق ساختمان

شماره کابل فرمان مورد نیاز

25 آمپر

4*1.5

32 آمپر

6*1.5

50 آمپر

10*1.5

جدول محاسبه کابل فرمان کولر گازی اسپلیت بر اساس ظرفیت کنتور

یک تفاوت دیگری که کابل های فرمان کولر گازی وجود دارد، تعداد رشته های این کابل است. برای کولرهای گازی اینورتر کابل فرمان شامل 3 رشته فاز، نول و ارت است. اما برخی کولرها با توجه به مدل و طراحی دستگاه ممکن است به کابل فرمان چند رشته ای برای اتصال جداگانه به کمپرسور، موتور فن، کندانسور و... نیاز داشته باشند.

به همین دلیل بهتر است انتخاب کابل فرمان را به نصاب کولر گازی بسپارید تا بدانید بر اساس مدل دستگاه، شما به چه نوع کابل فرمانی نیاز دارید.

  • فیوز برق مینیاتوری

یک وسیله دیگر که باید قبل از اقدام به سیم کشی کولر اسپلیت آن را هم تهیه کنید، فیوز برق مینیاتوری است.

دلیل استفاده از فیوز برق در مسیر سیم کشی کولر اسپلیت این است که این وسیله مصرف برق زیادی دارد، یعنی مدل های کم مصرف کولر گازی هم در زمان روشن شدن جریان بالایی می کشند. بنابراین اگر از فیوز مشترک روشنایی ساختمان برای کولر گازی هم استفاده شود، طول عمر وسایل روشنایی در ساختمان به شدت افت پیدا می کند.

بهتر است فیوز برق مناسب برای کولر گازی اسپلیت از نوع C یا کندکار باشد. علاوه بر این توجه داشته باشید که ماکزیموم جریان فیوز با مقدار جریان مصرفی دستگاه متناسب باشد.

برای اینکه بفهمید مقدار جریان مصرفی کولر گازی اسپلیت شما چقدر است تا بر اساس آن به تهیه فیوز اقدام کنید، می توانید به توضیحات داده شده در قسمت انتخاب کابل برق کولر مراجعه نمایید.

فیوز برق که در سر راه کولر گازی اسپلیت نصب می کنیم با توجه به ظرفیت کولر متفاوت است، اما به طور کلی اگر ظرفیت کولر بیش از 18000 BTU باشد، باید از فیوز 20 تا 25 آمپر استفاده کنیم. برای ظرفیت های کمتر می توان از فیوز با ظرفیت پایین تر استفاده کرد.

 

  • محافظ برق کولر گازی

سوالی که در این مرحله پرسیده می شود این است که آیا باید از محافظ برق کولر هم در مدار کولر گازی استفاده کرد یا خیر؟

جواب ما به ایم سوال قطعاً مثبت است. متاسفانه به دلیل نوساناتی که در جریان برق ورودی به ساختمان ها در کشورمان وجود دارد، مخصوصاً در مناطق گرمسیر، باید از محافظ برق کولر گازی استفاده کرد.

در صورتی که قصد تهیه محافظ برق کولر گازی را دارید، به مقاله راهنمای خرید بهترین محافظ برق کولر مراجعه کنید. در آن مقاله توضیحات کافی در خصوص مشخصات و نوع محافظ برق کولر را قرار داده ایم.

البته لازم به ذکر است که محافظ های برق کولر گازی در دو نوع دو شاخه ای و فیوزی در بازار موجود هستند.

مشخصات بهترین فیوز محافظ جان کولر گازی اسپلیت عبارتند از:

  • مجهز بودن محافظ به ولت متر دیجیتال به منظور نمایش ولتاژ برق مصرفی
  • مجهز به ترمینال های ورودی و خروجی جهت اتصال کابل برق کولر
  • دارای کلید قطع و وصل دستی
  • قابلیت کار تا 30 آمپر جریان
  • مجهز به زمان تاخیری

اگر از فیوز محافظ جان برای کولر گازی اسپلیت خود استفاده کنید، دیگر نیازی به نصب فیوز مینیاتوری در مسیر سیم کشی کولر گازی نیست. برای اطلاع از نحوه سرویس کولر گازی روی لینک مقاله بزنید.

 

آموزش سیم کشی کولر اسپلیت

نحوه سیم کشی کولر گازی از جمله کولر پنجره ای، اسپلیت و سیم کشی داکت اسپلیت تا حدودی با هم فرق می کنند. ما در این قسمت در خصوص سیم کشی کولر اسپلیت بیشتر صحبت می کنیم.

کولرهای گازی پنجره ای به دلیل اینکه تک یونیت هستند، فقط یک کابل برق یک تکه یا سراسری دارند که باید دو رشته سیم شماره 4 را به صورت مستقیم از جعبه فیوز ساختمان تا محل نصب کولر هدایت کنیم.

اما کولرهای گازی اسپلیت به دلیل داشتن دو یونیت جداگانه روش سیم کشی متفاوتی دارند. برای سیم کشی اسپلیت زیر 18000 لازم است تا سیم کشی برق دستگاه را تا یونیت داخلی یا اوپراتور ادامه دهیم.

در حالی که برای کولرهای اسپلیت با ظرفیت بیشتر از 18000 کابل برق کولر باید تا محل نصب کندانسور یعنی پشت بام، حیاط یا تراس کشیده شود.

نکته اینجاست که اگر قصد دارید قبل از تهیه کولر گازی اسپلیت، کابل کشی آن را در ساختمان انجام دهید، بهتر است ظرفیت کولر را بالا در نظر بگیرید تا اگر کولر شما بیش از 18 هزار ظرفیت داشت، دیگر نیازی به لوله گذاری مجدد نباشد.

خلاصه روند آموزش کابل کشی کولر اسپلیت به این صورت است که از کنتور یا جعبه فیوز یک کابل جداگانه 2 یا 3 سیم برای کولر گازی در نظر می گیریم و آن را تا محل نصب کولر ادامه می دهیم.

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 4

مراحل برق کشی کولر گازی همانند سیم کشی برق در ساختمان است:

  1. باید ابتدا نقشه سیم کشی کولر گازی اسپلیت را بر اساس محل قرارگیری یونیت خارجی کولر از محل جعبه فیوز برق ساختمان تعیین کنید.
  2. سپس با توجه به نقشه برق کولر گازی آماده شده، از جعبه فیوز تا محل نصب کمپرسور در یونیت خارجی باید دیوار را شیار بزنیم تا برای لوله گذاری آماده شود.
  3. از لوله خرطومی و یا لوله پی وی سی شماره 5 به عنوان لوله برق کولر استفاده می کنیم. نقشه لوله کشی کولر گازی به این صورت است که یک لوله از جعبه فیوز تا محل یونیت خارجی و یک لوله دیگر به عنوان رزرو از کمپرسور تا یونیت داخلی قرار می دهیم.

اما اگر کولر گازی اسپلیت از قبل خریداری شده است، می توانیم کابل کشی کولر را بنا به ظرفیت آن انجام دهیم. یعنی در صورتی که ظرفیت کولر زیر 18000 است، لوله برق را از جعبه فیوز به سمت محل نصب یونیت داخلی کولر گازی هدایت می کنیم و چنانچه ظرفیت کولر گازی تازه خریداری شده بیش از 18000 است، لوله حامل کابل برق کولر را از جعبه فیوز تا محل نصب کمپرسور یا یونیت خارجی ادامه می دهیم.

  1. در این مرحله از سیم کشی کولر گازی باید کابل کولر را از داخل لوله برق عبور دهید و سپس اتصال آن را در جعبه فیوز و ترمینال های کولر برقرار کنید.

برای انجام سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت باید درب جعبه کولر گازی بر روی یونیت داخلی را باز کنید و پس از آن درپوش سیم کشی را بردارید.

حال اگر به پشت یونیت نگاه کنید، مسیر سیم ها توسط نقشه سیم کشی کولر گازی کشیده شده است. به طور معمول سیم بندی کولر گازی به این صورت است که باید هر رنگ سیم را به ترمینال کولر گازی وصل کنید.

به این صورت که سیم قهوه ای را به ترمینال شماره 1 یا L، سیم آبی رنگ در کابل برق کولر را به ترمینال شماره 2 یا N، ، سیم مشکی را به ترمینال شماره 3 و سیم زرد یا ارت را به زمین اتصال دهید.

اگر می خواهید برای کولر گازی اسپلیت خود کلید مینیاتوری و یا فیوز محافظ جان در نظر بگیرید، باید آن را در فاصله نزدیکی نسبت به یونیت داخلی قرار داده و کابل برق کولر را به آن وصل کنید.

  • نحوه اتصال کابل برق کولر به یونیت خارجی

برای برقراری اتصال برق به یونیت خارجی کولر گازی اسپلیت بر اساس مراحل زیر اقدام کنید:

  1. پس از باز کردن پیچ های درپوش کنترل دستگاه آن را از روی یونیت خارجی بردارید.
  2. بر اساس نقشه سیم کشی برق دستگاه در یونیت خارجی هر کدام از سیم های برق را به ترمینال های مختص به خود بر روی برد وصل کنید.
  3. کابل برق کولر را توسط گیره کابل به برد کنترل دستگاه محکم کنید.
  4. درپوش کنترل را به شکل قبلی خود ببندید.

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 5

نکات ضروری در زمان سیم کشی کولر گازی اسپلیت

  • لوله و کابل کولر گازی باید یک تکه و بدون چسب خوردگی باشد، در غیر این صورت خطر آتش سوزی وجود دارد.
  • اگر پس از کابل کشی کولر فیوز دستگاه دائماً بالا می زند، با دست کابل برق را لمس کنید تا ببینید کابل گرم است یا خیر؟

اگر کابل کولر برق حتی به مقدار بسیار کم گرم باشد، نشان دهنده این است که سیم ها ظرفیت جریان کولر را ندارند و باید از سیم با نمره بالاتر استفاده کنید. در صورت سهل انگاری امکان آتش سوزی وجود دارد.

  • اگر مجبور شدیم از کابل برق دو تکه در سیم کشی کولر اسپلیت استفاده کنیم، باید سیم ها را توسط ترمینال برق به هم وصل کرده و از چسب برق هرگز استفاده نشود.

 برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در این خصوص به مقاله نحوه اتصال صحیح کابل ها در کولر گازی مراجع کنید.

  • در زمان کابل کشی کولر باید یک سیم ارت را از بدنه دستگاه به زمین اتصال دهیم، تا اضافه بار جریان به دستگاه آسیب نزند.
  • در سیم کشی کولرهای گازی اینورتردار هر یونیت برد جداگانه دارد، بنابراین از کابل برق شیلدار استفاده کنید تا ارسال فرمان از دستگاه به شکل پالس و به راحتی صورت بگیرد.
  • برق تغذیه کولر را باید با کابل برق متناسب با ظرفیت دستگاه تامین نمود. برای کولرهای گازی با ظرفیت پایین سایز 5 و برای کولرهای گازی با ظرفیت های بیشتر سایز 4 و 6 سیم مناسب است.
  • تعداد رشته های کابل برق برای دستگاه های تک فاز، 3 رشته سیم فاز، نول و ارت می باشد.
  • سیم های برق کولر را به طور کامل در داخل ترمینال ها قرار دهید، به نحوی که سیم ها با هم اتصال نداشته باشند و یا به راحتی از ترمینال جدا نشوند.
  • طریقه اتصال سیم های برق کولرهای گازی اسپلیت در برندهای مختلف ممکن است تا حدودی با هم تفاوت داشته باشد، پس توصیه می کنیم سیم ها را بر اساس تقشه سیم کشی دستگاه به ترمینال ها وصل کنید.

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 6

  • فیوز مینیاتوری قابل استفاده برای کولر گازی اسپلیت در ظرفیت های 15، 25 و 30 آمپر مناسب است.
  • محل قرارگیری و نصب فیوز مینیاتوری وابسته به محل ترمینال برق ورودی کولر گازی است و در نزدیک به همان یونیت که برق به آن وارد شده نصب می شود.
  • چنانچه فاصله بین کنتور برق تا کولر گازی بیش از 20 متر باشد، یعنی شما به کابل برق با طول بیش از 20 متر نیاز دارید، در چنین شرایطی باید یک نمره به سایز کابل اضافه کنید.

به عنوان مثال اگر سایز کابل برق کولر در حالت عادی آن 4 بوده، اگر متراژ کابل بیش از 20 متر شده است، باید از کابل نمره 6 به عنوان کابل برق کولر اسپلیت استفاده کنید.

  • در زمان سیم کشی کولر گازی اسپلیت هرگز از داشتن مدار برق کولر گازی جداگانه برای دستگاه کوتاهی نکنید، در غیر این صورت عمر سایر لوازم برقی در ساختمان شما افت پیدا می کند.
  • پیچ های اتصال دهنده سیم های برق دستگاه به ترمینال ها ممکن است در زمان جابجایی کولر کمی شل شوند، پس حتماً در زمان نصب کولر دو تکه از محکم بودن اتصالات مطمئن شوید.
  • قبل از اجرای سیم کشی برق کولر مطمئن شوید که کنتور برق ساختمان می تواند مقدار جریان مورد نیاز برای کولر را تامین کند. معمولاً مقدار آمپراژ کنتور برق ساختمان بر روی قبض برق درج می شود.
  • چنانچه محل نصب کولر گازی در نقطه ای مرطوب است، از اتصال سیم ارت دستگاه غافل نشوید.
  • سست بودن فیوز مینیاتوری می تواند باعث وارد شدن آسیب به ترمنیال ها، بالا زدن فیوز، اوورلود و در نهایت مصرف بیش از اندازه برق در کولر شود.

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 7

نقشه سیم کشی کولر گازی اسپلیت ال جی

اگر به دفترچه راهنمای سرویس کولر گازی ال جی مراجعه کرده باشید، به طور حتم نقشه سیم کشی دستگاه را ملاحظه کرده اید.

نقشه سیم کشی کولر گازی ال جی در مدل هایی که فقط مختص سرمایش هستند، با مدل هایی که سیستم گرمایش نیز دارند، کمی متفاوت است. به همین دلیل ما در ادامه نقشه سیم کشی هر دو مدل از کولرهای گازی ال جی را برای شما آورده ایم.

  • نقشه سیم کشی یونیت داخلی کولر گازی سرمایشی ال جی

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 8

در یونیت داخلی کولر گازی سرمایشی ال جی سه ترمینال به چشم می خورند، ترمینال شماره 1 به کلید، ترمینال شماره 2 به کمپرسور و سیم بعدی ارت است که معمولاً با رنگ زرد مشخص می شود.

  • نقشه سیم کشی کولر گازی اسپلیت ال جی سرمایشی یونیت خارجی

در این نقشه کولر گازی مشاهده می کنید که در سیم کشی کولر گازی ال جی ترمینال 1 یا L به پایه C بر روی کمپرسور اتصال دارد. همچنین پایه C خازن را می بینید که از طریق اتصال مشترک به ترمینال های 1 و 2 وصل شده است. در این نقشه ترمینال 2 یا N به پایه C در خازن رفته و از آن جا به پایه بلوور موتور فن وارد شده است.

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 9

  • نقشه سیم کشی کولر گازی اسپلیت ال جی گرمایشی و سرمایشی یونیت داخلی

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 10

در این نقشه مشخص است که ترمینال های 3 و 4 به ترمینال های 1 و 2 اضافه شده اند، چرا که قرار است شیر برقی نیز برای فعال و غیر فعال کردن حالت گرمایش کولر برق دار شود.

ترمینال شماره 4 به موتور فن، ترمینال شماره 3 به شیر برقی یا چهارراهی، ترمینال شماره 2 به کمپرسور و ترمینال شماره 1 به کلید وصل است.

  • نقشه سیم کشی کولر گازی اسپلیت ال جی گرمایشی و سرمایشی یونیت خارجی

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 11

ترتیب رنگ سیم های برق در یونیت خارجی کولر گازی سرمایشی و گرمایشی ال جی را به این صورت مشاهده می کنید:

  • سیم قهوه ای به ترمینال L
  • سیم آبی به ترمینال N
  • سیم زرد مختص ارت درستگاه
  • سیم مشکی به ترمینال 3 یعنی شیر برقی
  • سیم قرمز به ترمینال 4 یعنی موتور فن

برای سیم کشی یوینت داخلی کولر گازی ال جی باید بر اساس نقشه سیم کشی اتصالات سیم ها در یونیت خارجی دستگاه، کابل برق کولر گازی در یونیت داخلی را به شکل مجزا به ترمینال های برد کنترل وصل کنیم.

نکته مهم در زمان سیم کشی کولر گازی یونیت داخلی کولر اسپلیت ال جی این است که رنگ سیم های برق و همچنین شماره آن ها بین یونیت داخلی و خارجی یکسان باشد.

در زمان سیم کشی دستگاه باید کابل ارت را به کولر اتصال دهیم، این کابل باید بلندتر از سایر سیم های کولر در نظر گرفته شود. علاوه بر این بایستی پس از اتمام سیم کشی از اتصال صحیح سیم ها اطمینان حاصل کنیم تا مطمئن شویم همه چیز بر اساس نقشه سیم کشی یونیت پیاده شده است.

در حدفاصل فیوز برق ساختمان و یونیت کولر گازی ال جی باید از فیوز محافظ جان استفاده کنید. شما در جدول زیر ظرفیت فیوز محافظ جان مورد نیاز با توجه به ظرفیت کولرهای گازی ال جی را ملاحظه می کنید:

ظرفیت کولر گازی اسپلیت ال جی

ظرفیت فیوز محافظ جان مورد نیاز

5K-14K

15 A

18K

20 A

24K-28K

30 A

30K-32K

30 A

36K-38K

40 A

                             جدول ظرفیت کولر گازی ال جی و فیوز مورد نیاز برای آن

 

نقشه سیم کشی کولر گازی اسپلیت سامسونگ

کولر گازی اسپلیت سامسونگ هم با توجه به طراحی که برند آن در نظر گرفته سیم کشی مختص به خود را دارد.

  • نقشه سیم کشی کولر گازی سرمایشی و گرمایشی اسپلیت سامسونگ یونیت داخلی

در نقشه سیم کشی کولر گازی سامسونگ نام ترمینال ها با برندهای دیگر کمی متفاوت است. در این دستگاه ترمینال ها با نام های زیر شناخه می شوند:

  • ترمینال L1 سیم فاز قهوه ای رنگ
  • ترمینال N2 سیم نول آبی رنگ
  • ترمینال F1 سیم ارتباطی قرمز رنگ
  • ترمینال F2 سیم ارتباطی آبی رنگ

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 12

  • نقشه سیم کشی کولر گازی سرمایشی و گرمایشی سامسونگ یونیت خارجی

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 13

نقشه سیم کشی کولر گازی اسپلیت گری

کولر گازی اسپلیت گری هم همانند سایر برندها از دو یونیت جداگانه تشکیل شده که در ادامه نقشه سیم کشی این دستگاه را مشاهده خواهید کرد:

  • نقشه سیم کشی کولر گازی اسپلیت گری یونیت داخلی

همانطور که در نقشه ها مشاهده می کنید، در یونیت داخلی کولر گازی اسپلیت گری چهار ترمینال دیده می شود:

  • ترمینال N برای سیم آبی نول
  • ترمینال 2 برای سیم مشکی
  • ترمینال 3 برای سیم قهوه ای فاز
  • ترمینال آخر برای سیم ارت

این اتصالات از یونیت خارجی دستگاه به سمت یونیت داخلی کولر گازی هدایت شده اند، به بیانی دیگر برق اصلی به یونیت خارجی گری متصل است.

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 14

  • نقشه سیم کشی کولر گازی اسپلیت گری یونیت خارجی

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت 15

در نقشه سیم کشی کولر اسپلیت گری می بینیم که علاوه بر ترمینال های وارده از یونیت داخلی دستگاه، کابل اصلی برق توسط سه ترمینال نول، فاز و ارت به برد متصل شده اند.

 

نقشه برق کولر گازی سه فاز

همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید در کولر گازی سه فاز برق سه فاز R-S-T در پشت ترمینال الکتریکی کندانسور قرار داد و پایه های 1-2-3 به پنل داخلی متصل می شوند. پایه N مربوط به نول با پایه شماره 2 تامین کننده نول پنل داخلی جامپر می شود.

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت جدید 1 

زمانی که فرمان استارت صادر می شود، پایه شماره 1 فعال شده و با برق دار شدن آن پایه A1 بوبین کنتاکتور برق دار می شود. از آنجا که پایه A2 کنتاکتور به نول وصل است، کنتاکتور کمپرسور تحریک شده و برق R-S-T به پایه های T1-T2-T3 کمپرسور می رسد و آن را استارت می زند.

 

جمع بندی

در این مطلب صفر تا صد سیم کشی کولر گازی را در اختیار شما قرار دادیم. با این حال انتهای صحبت هایمان به این نکته مهم اشاره می کنیم که سیم کشی و کابل کشی برق کولر گازی باید همانند تعمیر و سرویس این وسیله فقط توسط سرویسکار کولر گازی انجام شود.

چون اگر حتی یکی از سیم های برق دستگاه اتصالی کند، می تواند یک فاجعه بزرگ همچون آتش سوزی مهیب در ساختمان به راه بیاندازد. بنابراین اگر در این زمینه تخصص ندارید، هرگز خودتان به سیم کشی کولر گازی اقدام نکرده و از مجری برقکار برای این منظور کمک بگیرید.

تکنسین های ما در گروه تاسیسات 24 ساعته این توانایی و مهارت را دارند تا سیم کشی انواع کولر گازی را با بهترین کیفیت برای شما انجام دهند. تمامی خدمات این مجموعه از جمله نصب برق کولر گازی همراه با گارانتی تضمین کیفیت خدمات عرضه می شوند.

پس اگر شما نیز برای انجام سیم کشی کولر گازی خود نیاز به یک متخصص دارید، همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • برق کولر دوتکه در ظرفیت های 12 هزار تا 27 هزار برق مورد نیاز برای پنل خارجی به طور کامل از یونیت داخلی تامین می شود. اما در کولرهای اسپلیت مدل های 28هزار به بالا، منبع برق جداگانه در کندانسور وجود دارد که برق این قسمت را تامین می کند.
  • در نقشه سیم کشی کولر گازی ترمینال 1 مختص سیم فاز، ترمینال 2 سیم نول، ترمینال 3 شیر برقی و ترمینال 4 مربوط به اتصال سیم برق موتور کولر است.
  • کابل برق کولر گازی با توجه به ظرفیت دستگاه در سایزهای مختلف 2*2.5، 2*4 و 2*6 قابل تهیه و استفاده است.
  • برای اطلاع از کابل مناسب کولر گازی باید به میزان ظرفیت دستگاه توجه کرد.
  • سیم کشی کولر گازی پنجره ای از طریق یک کابل برق یک تکه یا سراسری انجام می شود. به این صور که دو رشته سیم شماره 4 به صورت مستقیم از جعبه فیوز ساختمان تا محل نصب کولر هدایت می شوند.
  • برای سیم کشی اسپلیت زیر 18000 لازم است تا سیم کشی برق دستگاه را تا یونیت داخلی یا اوپراتور ادامه دهیم. در حالی که برای کولرهای اسپلیت با ظرفیت بیشتر از 18000 کابل برق کولر باید تا محل نصب کندانسور یعنی پشت بام، حیاط یا تراس کشیده شود.
  • در زمان اتصال برق به یونیت داخلی کولر گازی سیم قهوه ای را به ترمینال شماره 1 یا L، سیم آبی رنگ در کابل برق کولر را به ترمینال شماره 2 یا N، ، سیم مشکی را به ترمینال شماره 3 و سیم زرد یا ارت را به زمین اتصال می دهیم.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. مناسب ترین سیم برای سیم کشی کولر گازی چیست؟

برای کولر گازی با ظرفیت 18 هزار کابل 2 در 2.5، ظرفیت 18 الی 32 هزار کابل 2 در 4 و ظرفیت 32 هزار به بالا کابل 2 در 6 مناسب است.

  1. ابزار مورد نیاز برای اتصال کابل ها در کول گازی چه هستند؟

نوار چسب مخصوص سیم کشی، سر سیم زن، سیم لخت کن، وایرشو و وارنیش

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

 

اشتراک گذاری این صفحه