کلیدهای برق انواع مختلفی دارند که با توجه به اینکه قصد داریم از آن ها در چه نقطه ای از ساختمان استفاده کنیم، مدل انتخابی ما متفاوت می شود.

در این بین کلیدهای چراغ دار یک مدل از ده ها نوع کلید برق هستند که اغلب در حمام و آشپزخانه و یا هر مکان دیگری که به روشنایی بیشتری نیاز داریم، مورد استفاده قرار می گیرند.

در کلیدهای برق چراغ دار یک عدد لامپ نئون کوچک و یا یک ال ای دی قرار گرفته که جریان برق مورد نیاز آن از مدار موجود در داخل کلید تامین می شود.

در نتیجه حتی در مواقعی که کلید برق در حالت قطع قرار دارد، چراغ داخل کلید روشن شده و از این طریق پیدا کردن کلید در تاریکی شب راحت تر می شود.

با توجه به این فایده مهم در کلیدهای چراغ دار است که امروزه اغلب مردم به سمت استفاده از این نوع کلید ترغیب شده اند.

کلیدهای چراغ دار خود به دو دسته کلی کلید تک پل چراغ دار و کلید دو پل چراغ دار تقسیم می شوند که هر کدام روش نصب و سیم کشی مختص خود را دارند.

اگر ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید، روش سیم کشی و نصب کلیدهای تک پل و دو پل چراغ دار را توضیح می دهیم.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

نحوه نصب و سیم کشی کلید تک پل چراغ دار

 برای نصب و سیم کشی کلید برق تک پل به دو سیم فاز و نول نیاز داریم. سیم نول از جعبه فیوز ساختمان به صورت مستقیم به لامپ وصل می شود.

اما سیم فاز باید ابتدا وارد کلید تک پل شده و از آن جا به سمت مصرف کننده یا لامپ هدایت می شود. در داخل کلیدهای تک پل چراغ دار شما دو عدد پیچ در رنگ های متفاوت مشاهده می کنید.

رنگ پیچ های کلید تک پل به یکی از دو رنگ سفید و نقره ای و یا سفید و قرمز است. در اینجا مهم این است که بدانید پیچ رنگی ما در واقع همان نقطه ای است که باید سیم فاز ورودی به آن متصل شود.

یعنی پیچ قرمز رنگ و یا نقره ای رنگ محل اتصال سیم فاز ورودی از جعبه فیوز و یا تابلو برق ساختمان است. در ادامه از سیم فاز ورودی به کلید تک پل یک خروجی دریافت کرده و به پیچ سفید رنگ بسته می شود.

قسمت داخلی کلیدهای چراغ دار

تا این قسمت از کار مدار سیم کشی کلید تک پل ما تکمیل شده است. حالا تنها موردی که باقی می ماند اتصال چراغ داخل کلید به مدار برق است.

در برخی از کلیدهای چراغ دار سیم کشی چراغ ال ای دی داخل کلید به صورت سر خود می باشد. یعنی شما هیچ سیم برق اضافی در داخل کلید چراغ دار مشاهده نمی کنید.

در این حالت لازم نیست هیچ اقدام خاصی برای سیم کشی و نصب کلید چراغ دار تک پل انجام دهید. اما اگر شما در پشت کلید تک پل چراغ دار دو عدد سیم آویزان کوتاه مشاهده کردید، باید به طریق زیر عمل کنید.

به طور کلی سیم کشی کلید چراغ دار باید به صورتی انجام شود که وقتی کلید برق تک پل و یا دو پل ما در حالت قطع قرار دارد، چراغ ال ای دی داخل کلید روشن باشد.

اما به محض قرار دادن کلید برق در حالت وصل باید چراغ ال ای دی کلید خاموش شود. گفتیم که از این خاصیت می توان برای پیدا کردن کلید برق در تاریکی استفاده کرد.

سیم کشی کلید تک پل چراغ دار به این صورت که در پشت کلیدهای تک پل 2 ترمینال وجود دارد که سیم های برق فاز ورودی و فاز خروجی به آن ها وصل می شوند.

برای اتصال چراغ داخل کلید کافیست دو سیم خارج شده از چراغ کلید برق را به صورت جداگانه به این دو پیچ یا ترمینال وصل کنیم. لازم به ذکر است که ترتیب سیم ها اصلاً مهم نیست.

یکی مشکلی که برای اکثر افراد ایجاد می شود این است که می خواهید یکی از سیم های چراغ داخل کلید تک پل را به نول و دیگری را به فاز وصل کنند.

در حالی که در سیم کشی کلید چراغ دار ما با سیم نول هیچ کاری نداریم. چون ما نمی خواهیم چراغ داخل کلید همیشه روشن باقی بماند.

در اصل هدف سیم کشی کلید چراغ دار این است که وقتی چراغ اصلی خاموش است، چراغ کوچک داخل کلید روشن بماند و مواقعی که چراغ اصلی روشن است، چراغ کوچک کلید خاموش باشد.

ما در یک مطلب جداگانه نحوه سیم کشی و نصب کلید تک پل را به طور مفصل توضیح داده ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله آموزش نحوه سیم کشی کلید تک پل و پریز مراجعه کنید.

آموزش نصب کلید چراغ دار

 

روش نصب و سیم کشی کلید دو پل چراغ دار

 

روش سیم کشی کلید دو پل چراغ دار بسیار شبیه به مدل نصب کلید تک پل چراغ دار می باشد. با این تفاوت که دو فاز خروجی در کلید دو پل چراغ دار وجود دارد.

به عبارتی دیگر در داخل کلید دو پل سه عدد پیچ تعبیه شده، یکی از پیچ ها محل نصب فاز ورودی است که اغلب رنگ آن با سایر پیچ ها متفاوت است.

پس سیم فاز ورودی از ساختمان را به این پیچ وصل کرده و در ادامه دو خروجی فاز از آن می گیریم و این دو سیم را به دو پیچ بالایی که اغلب سفید رنگ هستند، متصل می کنیم.

برای اتصال چراغ کلید نیز کافیست دو سیم کوتاه پشت چراغ را یکی به ترمینال فاز ورودی و دیگری را به ترمینال فاز خروجی از کلید دو پل اتصال دهیم.

به همین سادگی کلید دو پل چراغ دار را سیم کشی و نصب کرده و از این بعد هر زمان دو شاستی کلید دو پل در حالت وصل باشد، چراغ کلید خاموش است.

اما وقتی دو شاستی کلید دو پل در حالت قطع قرار می گیرند، چراغ داخل کلید روشن شده و می توانید در تاریکی شب به راحتی محل کلید برق را بر روی دیوار پیدا کنید.

همانطور که در روش نصب و سیم کشی کلید دو پل چراغ دار نیز ملاحظه کردید، از سیم نول در داخل کلید خبری نیست. چون سیم نول باید به صورت مستقیم به لامپ یا مصرف کننده وصل شود.

اگر مایلید اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه سیم کشی کلید دو پل بدست آورید، می توانید روی لینک مقاله بزنید.

همچنین بد نیست برای مشاهده تصویری نحوه سیم کشی کلید دو پل فیلم آموزش نصب کلید برق دو پل ساختمان را ببینید.

نصب و سیم کشی کلید چراغ دار

جهت مشاهده انواع کلید برق در طرح های مختلف به همراه قیمت بر روی لینک های زیر بزنید:

صفحه کلید تک پل در دیجیکالا

صفحه کلید دو پل در دیجیکالا

مشاهده کلید تبدیل در دیجیکالا

 

خلاصه ای از آنچه خواندید:

  • کلیدهای چراغ دار بهترین انتخاب به منظور نصب در مکان هایی هستند که می خواهیم در تاریکی شب هم به کلید را بر روی دیوار پیدا کنیم.
  • برخی از کلیدهای چراغ دار سیم کشی سر خود دارند، به همین دلیل نیازی به سیم کشی ندارند.
  • برای نصب و سیم کشی کلید چراغ دار به دو سیم فاز ورودی و فاز خروجی نیاز داریم.
  • یکی از سیم های پشت کلید چراغ دار به ترمینال فاز ورودی و دیگری به ترمینال فاز خروجی کلید وصل می شود.
  • سیم کشی و نصب کلید چراغ دار تک پل با کلید دو پل تفاوتی ندارد. جز اینکه برای نصب کلید دو پل دو فاز خروجی از کلید می گیریم، اما در کلید تک پل تعداد فاز خروجی یکی است.

هر کدام از مدل های کلید و پریز نقشه سیم کش مختص به خود را دارند. اگر با نقشه سیم کشی کلید برق آشنایی نداشته باشیم احتمال اتصالی کردن کلید وجود دارد.

به همین دلیل لازم است تا از فرد متخصص برای نصب کلید برق کمک بگیریم. مجموعه تاسیسات 24 ساعته یکی از بهترین مجموعه هایی است که می توانیم برای سپردن نصب کلید و پریز برق به شما پیشنهاد دهیم.

در این مجموعه تمامی تکنسین های برق دارای تخصص و مهارت بالا در نصب و سیم کشی انواع کلید و پریز برق از جمله کلید چراغ دار هستند.

علاوه بر این مجموعه تاسیسات 24 ساعته تمامی خدمات خود از قبیل نصب کلید و پریز برق را همراه با ضمانت نامه به مشتریان خود عرضه می کند. بنابراین نباید هیچ تردید و نگرانی بابت کیفیت خدمات دریافتی داشته باشید.

پس اگر قصد دارید کلید چراغ دار و یا هر مدل دیگر از کلید و پریز برق را در ساختمان خود نصب کنید و نیاز به متخصص دارید، از طریق یکی از راه های زیر سفارش خود را ثبت کنید تا نزدیک ترین متخصص به محل شما اعزام شود:

  • فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.
  • با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

منابع: منبع 1، منبع 2

اشتراک گذاری این صفحه