در این مقاله قصد داریم تا شما را با علت کار نکردن دور کند کولر آبی در ساختمان آشنا نماییم.

با وجود این که امروزه کولرهای گازی در برندهای مختلفی تولید می شوند و طرفداران زیادی هم دارند، اما هنوز هم در بسیاری از مناطق، با آب و هوای گرم و خشک، مردم کولر آبی را به گازی ترجیح می دهند.

برای مثال، کارآیی این کولرها در شهر تهران بسیار خوب بوده و هوای تابستان های گرم و خشک آن جا را، تا حدودی خنک و قابل تحمل می کنند.

بنابراین لازم است که دور تند و کند کولر آبی شما به درستی کار کند تا بتواند هوای مطبوعی را در منزل شما فراهم آورد و دمای اتاق را به میل شما، تنظیم نماید.

اما گاهی ممکن است، به دلایلی دور کند و یا تند کولر آبی شما، به خوبی عمل نکند و آسایش شما را برهم بزند. به همین منظور، ما در ادامه این مطلب، به دلایل عدم کارکرد دور کند کولر آبی اشاره و آن ها را با هم بررسی می کنیم، پس با همراه باشید.

 

چرا دور کند کولر آبی کار نمی کند؟

اختلال در عملکرد کولرهای آبی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله کار نکردن موتور کولر، کار نکردن پمپ کولر، کار نکردن دور تند کولر و ... باشد.

اما ما در این بخش قصد داریم، به دلایل عدم کارکرد دور کند کولر آبی که معمولاً با گرم تر شدن هوا رخ می دهد، بپردازیم.

* خرابی کلید خاموش و روشن کردن کولر آبی

برای روشن کردن کولر آبی، از کلید مخصوصی استفاده می شود که خود آن، دارای دکمه های مجزایی برای روشن و خاموش کردن، پمپ آب و تنظیم دور تند و کند کولر می باشد.

علت کار نکردن دور کند کولر آبی 1

اگر کلید در ساختمان های قدیمی خراب باشد، اولین احتمالی که می توان در نظر گرفت، این است که ممکن است فیوز قطع و یا خراب باشد. به همین منظور می توان با یک فازمتر مسیر ورود و خروج فاز به فیوز را بررسی کرد.

در این حالت فاز به فیوز می رسد، اما با حرکت اهرم، فاز خارج نمی شود. پس می توان نتیجه گرفت که فیوز خراب شده و برای رفع این مشکل، باید آن را با یک فیوز هم آمپر با خودش، تعویض کرد.

اما اگر شما اطمینان حاصل کردید که فیوز سالم است، ممکن است ایراد آن مربوط به فاز یا سیم رابط باشد.

در واقع اگر فیوز سالم باشد، اما به ترمینال کولر، برق 220 ولت نرسد، می توان مطمئن شد که سیم یا کابل رابط آسیب دیده است و باید آن را تعویض نمود.

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله کاربردی راهنمای نصب کلید کولر آبی را هم مطالعه نمایید.

اگر کلید کولر آب خراب است و قصد تهیه کلید سالم دارید بر روی لینک خرید کلید مععمولی کولر آبی از دیجیکالا و یا خرید کلید هوشمند کولر آبی از دیجیکالا بزنید.

* قطع سیم رابط بین کلید تبدیل و دور کند

گاهی ممکن است سیم رابط بین کلید تبدیل و دور کند موتور کولر آبی قطع شده باشد و به همین دلیل دور کند کولر آبی از کار بیفتد.

در این صورت باید ابتدا برق کولر را قطع کرده و مشکل را توسط اهم متر بررسی نمایید و اتصال درست را برقرار نمایید.

* خرابی کلید گریز از مرکز کولر آبی

اگر مطمئن شدید که سیم رابط قطع نشده و فاز تا سر سیم مربوطه در موتور می رسد، احتمالاً کلید گریز از مرکز خراب شده است و راهی جز تعمیر یا تعمیر این کلید وجود ندارد.

* خرابی کلید تبدیل کولر آبی

در صورتی که کلید تبدیل خراب باشد باید آن را توسط مولتی متر تست نمایید و برای رفع آن باید کلید تبدیل را تعمیر و تعویض کرد. فراموش نکنید که در زمان تست، باید حتماً فاز مدار قطع باشد.

* جدا شدن سر سیم از صفحه کلید

یکی دیگر از عواملی که ممکن است سبب کار نکردن دور کولر آبی شود، جدایی سر سیم مربوط به دور کند از کولر آبی می باشد.

در این حالت، احتمالاً سر سیم مربوط به دور کند، از پایه مخصوص (low) جدا شده است و شما باید سیم مورد نظر را به محل اتصالش بازگردانید، تا این مشکل برطرف شود.

* شل شدن تسمه کولر آبی

گاهی پیش می آید که به دلیل گرمای آزار دهنده هوا کولرهای آبی را بدون سرویس کردن روشن می کنیم. در این حالت امکان دارد کولرها دچار ایرادات فراوانی شوند.

یکی از این مشکلات که روی کارکرد دور کند کولر نیز تاثیر می گذارد، کند شدن دور موتور آن است که معمولاً به دلیل شل شدن تسمه ها اتفاق می افتد.

لازم است بدانید که تسمه ها باید به اندازه یک بند انگشت آزاد باشند و بیش از آن، دیگر تسمه شل شده و کارآیی مناسبی نخواهد داشت.

علت کار نکردن دور کند کولر آبی 2

همچنین توجه کنید که برای تنظیم کردن تسمه، باید ابتدا پیچ های پایه الکتروموتور را کمی شل نمایید و سپس پایه را به شکلی جا به جا کنید که تسمه کولر نه شل باشد و نه روی پولی های کمانه سفت یا کند باشد.

این کار باعث می شود که محور تحت تنش قرار نگیرد و بالطبع آن، یاتاقان ها و بوش شفت کولر آبی آسیب نبیند و موتور نیز دچار سوختگی نشود.

به هرحال اگر با مشکل شلی تسمه کولر آبی مواجه شدید، می توانید آن را با یک تسمه سالم تعویض نمایید و یا با کمک یک فرد متخصص، کار تنظیم تسمه را انجام دهید.

اگر قصد تهیه تسمه جدید دارید بر روی خرید تسمه کولرآبی از دیجیکالا بزنید.

* اشکال در سیم پیچی موتور کولر آبی

یکی از مهم ترین دلایل از کار افتادن دور کند کولر آبی، ایراد و اشکال در سیم پیچی موتور آن است که در صورت بی توجهی، می تواند مشکل کولر را تشدید نماید و باعث نیم سوز شدن یا سوختن کامل کولر آبی شود.

بنابراین لازم است که موتور کولر آبی را با استفاده از برق مستقیم بررسی نمایید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

علت کار نکردن دور کند کولر آبی 3

* مشکل در سیم کشی ساختمان

اگر اطمینان پیدا کردید که موتور کولر آبی سالم می باشد، ممکن است ایراد از سیم کشی ساختمان باشد که در چنین وضعیتی باید از یک متخصص کمک گرفت.

* مشکل در سیم کشی کولر آبی

کابل کولر آبی از 5 رشته سیم تشکیل شده است که یکی برای نول، یکی برای دور تند، یکی برای دور کند، یکی برای پمپ و یکی برای ارت دستگاه است که اگر ساختمانی ارت نداشته باشد، طبیعتاً سیم ارت دستگاه را نیز ندارد.

علت کار نکردن دور کند کولر آبی 4

این امکان وجود دارد که با مرور زمان، سیم کشی کولر آبی دچار خرابی و ایراد شود و کارکرد کولر آبی را تحت تاثیر قرار دهد.

پس اگر سیم کشی کولر آبی عمدتاً به دلیل کهنگی آن، دچار مشکل شود، با تعویض سیم های قدیمی و تعمیر سیم کشی برق ساختمان، می توان مشکل دور کند کولر را برطرف نمود.

 

نحوه تست موتور کولر آبی

موتور کولرهای آبی 3 سیم خروجی دارند. یک سیم نول که در همه دستگاه های برقی دیده می شود و 2 سیم دیگر هم یکی برای دور کند و یکی برای دور تند کولر آبی می باشند.

علت کار نکردن دور کند کولر آبی 5

همان طور که گفته شد، باید هر کدام از این سیم ها را با برق مستقیم تست کرد و در صورتی که مشخص شود که علت کار نکردن دور کند کولر آبی، به سیم پیچی موتور مرتبط باشد، باید هر چه زودتر آن را تعویض یا تعمیر نمود. در مطلب نحوه تست موتور کولر آبی با برق روش این کار را بصورت مفصل تر توضیح دادیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع پیشنهاد می شود مقاله تعمیر و عیب یابی موتور کولر آبی را مطالعه نمایید.

 

جمع بندی:

قطعاً با توجه به توضیحات بالا، متوجه شده اید که رفع عیوب کولر آبی و در نتیجه درست کار کردن دور کند کولر کولر آبی، کاری تخصصی است که باید توسط متخصصان این حوزه انجام گیرد.

بدین منظور شما می توانید با خیالی آسوده، سرویس و تعمیر کولر آبی خود را به مجریان متخصص و با تجربه ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته بسپارید و خیال خود را از بابت مشکلات کولر آبی در ساختمانتان، راحت نمایید.

علت کار نکردن دور کند کولر آبی 6

برای این کار تنها کافی است، از طریق شماره تماس های درج شده در سایت یا پر کردن فرم درخواست سرویسکار با ما در ارتباط باشید، تا از خدمات متخصصین ما بهره مند شوید.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

 

 

اشتراک گذاری این صفحه