همیشه در ابتدای فصل گرم سال مردم دست به آچار شده و اقدام به سرویس کولر آبی خود می کنند تا بتوانند فصل گرم سال را با هوای مرطوب و دلنشین کولر آبی خود سپری کنند. اما در بسیاری از مواقع وجود  عیب در کولر آبی که بعضا به موتور و یا پمپ آب آن نیز بر می گردد مانع از این می شود که کار به این سادگی ها هم پیش برود و نیاز به تعمیر کولر آبی به وجود می آید.

اینکه تعمیر و سرویس کولر کار یک متخصص و فردی فنی است را نمی توان منکر شد. اما همیشه هم پیدا کردن یک فرد متخصص شاید برای همه مقدور نباشد. در این پست ما قصد داریم عیوب اصلی کولر آبی که متوجه موتور کولر می باشد را به هم بررسی کنیم و دلایل ایجاد و روش های تعمیر موتور کولر آبی را توضیح دهیم.

عیب یابی موتور کولر آبی

برای عیب یابی و یا حتی  نصب کولر آبی باید ساختمان و بخصوص نقشه برق موتور کولر آبی را به خوبی بشناسید تا بتوانید خودتان به راحتی اقدام به نصب و راه اندازی کولر آبی و یا در صورت نیاز سرویس کولر آبی خود بکنید. از این رو پیشنهاد می کنیم قبل از هر کاری و برای شناخت بهتر در خصوص تعمیر موتور کولر آبی ابتدا مقاله نقشه برق موتور کولر آبی را مطالعه بفرمایید.

موتور کولر آبی

موتور های کولر آبی از نوع قفسی هستند که به دلیل اینکه با استفاده از خازن و یا مقاومت دو دور راه اندازی می شوند به موتورهای خازنی هم شهرت دارند.  قدرت کولر و حجم هوا دهی آنها ارتباط مستقیمی به قدرت موتور دارد. قدرت این نوع موتور بصورت 0.25 ، 0.5 و 0.75 اسب بخار  و یا در برخی مدل ها بالاتر می باشد که متناسب با قدرت و حجم هوا دهی کولر انتخاب می شود.

موتور کولر آبی به دلیل اینکه از روترو سیم پیچی شده استفاده نمی کند و یا در اصطلاح دارای کلکتور نمی باشد صدای فوق العاده کمی دارد. همچنین همین موضوع باعث شده که موتور کولر آبی عمر طولانی تری داشته باشد.

موتور کولر به این دلیل دو دور نامیده می شود که دو دور1000 و 1500 در دقیقه دارد. دور 1000 به عنوان دور کند و دور 1500 به عنوان دور تند موتور کولر شناخته می شوند.

ساختمان موتور کولر سه نوع سیم پیچ راه انداز دارد که دور کند و دور تند را ایجاد می کنند

کلید گریز از مرکز به عنوان قسمت الکتریکی موتور بر روی بدنه موتور تعبیه شده است. سیم یا کابل ورودی برق و سر های خروجی سیم پیچ ها به این کلید اتصال داده می شوند.  کلید های مورد نیاز برای اتصال برق موتور کولر آبی در قسمت کائوچوبی آن تعبیه شده و با لغات com به عنوان کلید مشترک، HI برای دور تند و LO برای دور کند مشخص شده اند.

حدود یک اسب بخار جریانی است که موتور در دور های تند و کند می کشد. البته موتورهای کولر آبی برای صنایع و یا سالن های بزرگ که از نوع کولرهای بزرگ هستند باید از نوع موتروهای سه فاز  با یک دور  که 1500دور در دقیقه است انتخاب شود.

عیب یابی موتور کولر آبی

موتورهای دو دور کولر آبی

موتورهای دو دور کولر آبی  عامل ایجاد قدرت برای چرخش پروانه کولر هستند.  این نوع موتورها را عمدتا به دو دسته طبقه بندی می کنند:

  •  موتورهای دو دور با خازن دائم کار
  •  موتورهای دو دور  با سیم پیچ راه انداز

این مطلب از آنجایی اهمیت دارد که در صورت نیاز به تعمیر و نصب کولر آبی و یا سرویس کولر آبی اگر نیاز به تعویض موتور بود بتوانید نوع آن را به درستی تشخیص دهید.

موتورهای دو دور با خازن دائم کار

این نوع موتورهای برای دو دور متفاوت در دور های 1000 و 1500 طراحی شده اند و هر یک دارای 4 نوع سیم پیچی متفاوت هستند. هر یک از دور ها برای خود یک سیم پیچی مجزا دارد که با یک سیم پیچی کمکی و یک خازن همراه هستند. خازن و سیم پیچی کمکی سری تعبیه می شوند . هر بار موتور کولر آبی در حالت تند و یا کند باشد سیم پیچی اصلی این دور با سیم پیچی کمکی و خازن در مدار قرار می گیرند و به دلیل اینکه همیشه این خازن ها در حال کار هستند با نام موتور های با خازن دائم کار شناخته می شوند.

عیب یابی موتور کولر آبی

موتور کولر آبی با سیم پیچ راه انداز

موتورهای کولر آبی با سیم پیچ راه انداز  دارای سه نوع سیم پیچی هستند:

  •  سیم پیچی دور تند که چهاز قطب دارد و سرعتی 1500 دور در دقیقه ایجاد می کند
  •  سیم پیچی دور کند  که شش قطبی است و سرعتی با حدود 1000 دور در دقیقه ایجاد می کند
  •  سیم پیچی راه انداز که چهار قطبی می باشد.

فعالیت موتور کولر آبی با سیم پیچ راه انداز به این شکل است که ابتدا سیم پیچ راه انداز به همراه سیم پیچ دور تند بصورت موازی روشن می شوند و همین که سرعت موتور به حدود 75 درصد نامی خود رسید سیم پیچ راه انداز بصورت اتوماتیک از مدار خارج می شود.

حال اگر دور موتور کولر آبی بر روی کند باشد پس از اینکه سیم پیچ راه انداز و سیم پیچ دور تند راه اندازی شدند وقتی سرعت نامی به 0.75 درصد رسید هر دو سیم پیچ از مدار خارج و سیم پیچ دور کند را در مدار قرار می دهند  و روتور با دور کند می چرخد.

موتور های کولر آبی با سیم پیچ راه انداز یا از نوع راه انداز مقاومتی هستند و یا از نوع راه انداز خازنی.

قدرت موتورهای کولر آبی به شرح زیر می باشند:

  • موتورهایی با قدرت یک چهارم اسب بخار که برای کولر های 2500 تا 3000 مناسب هستند
  • موتورهای با قدرت یک سوم اسب بخار که برای کولر های 3500 تا 4000 مناسب هستند
  • موتورهای با قدرت یک دوم اسب بخار که برای کولر های 4500 تا 5000 مناسب هستند
  • موتورهای با قدرت سه چهارم اسب بخار که مناسب کولر های با قدت 7000 هستند.

خرابی و تعمیرات مربوط به موتور کولر

در زیر ایرادها و دلایل آن و شرح تعمیر آورده شده است:

  •  با اینکه کلید کولر را می زنیم ولی موتور و پمپ آب روشن نمی شوند.
    •  ایراد از موتور نیست. ممکن است فیوز خراب شده باشد و یا قطع باشد

باید برق ورودی به فیوز را با فازمتر بررسی کنید. اگر برق به فیوز می رسد  اما با حرکت اهرم فاز خارج نمی شود ایراد از فیوز است که باید تعویض شود.

  •  در فاز و یا نول مشکلی هست

باید  دید آیا برق در کلید برق کولر هست یا خیر اگر برق وجود داشت و در ترمینال کولر برق نبود ایراد متعلق به سیم است و قطعی دارد. اگر برق در کلید هم نبود باید عیب را در سیم کشی ساختمان پیدا کنید.

  • موتور کار می کند ولی باد خنک نیست
    •  آب به کولر نمی رسد و عیب در پمپ آب  کولر آبی یا موتور نیست

ممکن است به دلیل کم بودن فشار آب و یا گرفتگی ورودی آب ،آب وارد کولر نشود. در این حالت پوشال های کولر خشک و باد گرم می شود.

  •  واتر پمپ خراب است یا شیلنگ پاره شده است

در این حالت آب در کولر هست اما به دلیل ایراد در واتر پمپ و یا پاره شدن شیلنگ  آب به پوشال ها نمی رسد. اغلب ایراد پمپ آب بر طرف شدنی هست ولی ممکن است هزینه زیاد بطلبد. به همین دلیل بهتر است تعویض شود.

عیب یابی موتور کولر آبی

  •  سوراخ آب ریز ها مسدود شده

اگر عیب کولر آبی از گرفتگی سوراخ های آب ریز ها  یا ناودان ها باشد را داشته باشد معمولا یک و یا نهایتا دو ناودان بسته می شود و همه ناودان ها با هم بسته نیست. در هرصورت بهتر است همه آنها را باز و با جوهر نمک شستشو دهید.

  •  تسمه کولر تنظیم نیست

باز هم دلیل خنک نشدن باد کولر اگر نمی تواند موتور باشد. گاهی تسمه شل شده و باید با جابه جا کردن پایه الکتروموتور پولی تسمه محکم تر شود تا تسمه بهتر کار کند. البته نباید خیلی هم این تسمه سفت شود تا فشار به موتور کولر آبی وارد شود.

  •  پاره شدن برزنت کولر

در شرایطی هم ممکن است باد گرم کولر به دلیل پاره شده پارچه برزنتی باشد. که راه چاره تعویض آن است.

  •  موتور نیم سوز شده است

تنها در صورتی موتور کولر آبی مشکل باد گرم کولر است که نیم سوز شده باشد. در این حالت باید همه موارد فوق بررسی شوند و اگر هر یک از این موارد مشکلی نداشت باید به سراغ تعمیر موتور کولر آبی برویم.

البته قبل از تعمیر موتور باید ابتدا با آمپر متر جریان موتور کولر را اندازه گیری کنیم. هر موتور بر روی بدنه خود یک جریان را به عنوان جریان ثابت درج می کند. عدد آمپر متر را با این جریان باید مقایسه کنید.

 اگر جریان اندازه گیری شده عددی چندین برابر جریان درج شده داشته باشد نتیجه می گیریم که موتور نیم سوز شده است. از نشانه های دیگر نیم سوز شدن موتور داغ کردن و بو کردن آن می باشد.

عیب یابی موتور کولر آبی

  • موتور کولر آبی کار نمی کند

در این حالت باید دید واتر پمپ کار می کند یا خیر. اگر کار می کرد باید احتمال داد که برق مشکلی ندارد ولی برای تعمیر کولر آبی احتمالات ملاک نیست. دلایل زیر در هر صورت می تواند باعث کار نکردن موتور باشد:

برق به موتور نمی رسد

ممکن است به هر دلیل فاز مرتبط با موتور کولر قطع شده باشد و یا نول آن ایراد داشته باشد. با یک بررسی ساده می توان آن را پیدا کرد و ترمیم نمود.

وقتی کلید HI و COM را می زنید برق 220 ولت وجود دارد اما باز موتور کار نمی کند.

بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید . احتمال دارد سیم پیچی موتور ایراد داشته باشد و یا سوخته باشد

موتور صدایی هوم مانند می دهد ولی به کار نمی افتد

سیم پیچ راه انداز سوخته است و یا سیم پیچی راه انداز به کلید گریز از مرکز اتصال نیست. البته دلایلی مانند سفت بودن بیش از اندازه تسمه، نیم سوز شدن سیم پیچی دور تند و یا سوختن خازن راه انداز هر کدام می تواند دلیل خرابی موتور باشد.

  • تنها یک دور از موتور فن کار می کند

 احتمال زیاد دارد که سیم مربوط به دور دوم از صفحه کلید موتور قطع شده است. برای بررسی این موضوع برق کولر را قطع کنید. سپس هر سیم پیچ موتور را پس از قطع کردن سیم های متصل به آن با اهم متر اندازه گیری کنید.

احتمالا سر سیم یکی از سیم پیچ های HI و یا LO از صفحه کائوچوبی قطع شده است که در این صورت باید لحیم شود. اما در مواردی هم ممکن است ایراد از پارگی درون استاتور باشد . در این صورت حتما به یک متخصص این موضوع را واگذار کنید.

ممکن است یکی از سر سیم های مربوط به کلید تبدیل  و پایه های LO یا HI قطع و یا پاره شده باشد

برای سرویس کولر آبی درگیر با این مشکل باید ابتدا دید رابط بین تبدیل و موتور سالم است یا خیر. برای این کار باید دو خروجی داخل کلید تبدیل را به هم متصل کنید و دو سیم متصل به پایه های LO و  HI را  جدا کنید و به آنها اهم متر را متصل کنید. در این صورت اگر دو سیم رابط سالم باشند باید عقربه اهم متر حرکت کند و میزان اهمی را نشان بدهد. در غیر این صورت سیم ها دچار قطعی هستند و چون 4 رشته ای هستند بهتر است تعویض شوند.

کلید گریز از مرکز خراب است

برای عیب یابی موتور کولر آبی باید بدانید که سیم پیچ راه انداز و سیم پیچ دور تند همیشه در موتور کولر ابتدا شروع به کار می کنند و وقتی سرعت به 75 درصد سرعت نامی  رسید  سیم پیچ راه انداز از مدار خارج می شود. اگر کولر بر روی دور کند باشد با رسیدن سرعت به 0.75 درصد دو سیم پیچ راه انداز و تند خارج می شوند و توسط یک کلید سیم پیچ دور کند وارد مدار می شود.

در این شرایط ممکن است سیم پیچ راه انداز از مدار خارج نشود و یا سیم پیچ دور کند و تند در مدار باقی بمانند. با توجه به این موضوع باید سرعت کولر کم باشد و موتور داغ کند و بوی موتور نیم سوز به مشام برسد.

دلیل اصلی این موضوع شکستن صفحه فیبری و یا اکسید شدن کلید گریز از مرکز است. با خارج کردن روتور از استاتور باید کلید تعویض و یا تعمیر شود.

عیب یابی موتور کولر آبی

 کلید تبدیل خراب است

برخی از مواقع کنتاکت های کولر به هم جوش می خورند برای اطمینان از این موضوع باید با اهم متر کلید بین کنتاکت مشترک و با دو خروجی تند و کند بررسی شود. برخی مواقع با سمباده می تواند این ایراد را برطرف کرد ولی اگر نشد آن را تعویض کنید.

  • کولر را که روشن می کنید به راه نمی افتد ولی اگر پولی را با دست حرکت دهید موتور کار می کند

 ممکن است سیم پیچ را انداز سوخته و یا کلید گریز از مرکز وصل نمی شود.

  • موتور سر و صدای زیادی دارد

 پولی شل شده است

در تعمیر کولر آبی و یا هنگام سرویس کولر آبی ممکن است یگی از پولی ها تکان خورده باشد و یا در طول کار شل شده باشد . در این حالت باید پولی دوباره تنظیم شود.

عیب یابی موتور کولر آبی

 ممکن است یاتاق ها گشاد کرده باشند

برای تعمیر کولر آبی که دچار شل یا گشاد شدن یاتاقان ها شده باید دو طرف فن باز شود و محور بصورت شعاعی حرکت داده شود. اگر حرکت عمودی داشت باید بوش ها عوض شود. اگر بست یاتاقان ها شل بود به فن دست نزنید و با گذاشتن واشر های مخصوص این لقی را بگیرید.

محور تاب بر داشته است

عیب یابی کولر آبی در زمانی که محور تاب داشته باشد به این صورت است که صدای کولر زیاد تر از حد نرمال می شود و وقتی به پروانه دست بزنید احتمالا یاتاقان ها شل شده اند. اما به یاد داشته باشید تعمیر کولر آبی که فن آن تاب داشته باشد کار هر فردی نیست و باید یک تراشکار خبره این کار را انجام دهد .

 صدا از خود موتور کولر است

احتمالا موتور فن به دلیل درگیر شدن پروانه خنک کننده با درپوش ها این صدا را تولید می کند. این عیب معمولا به دلیل خرابی یاتاقان و یا تاب بر داشتن محوز فن ایجاد می شود که ابتدا باید در تعمیر کولر آبی این موارد اصلاح شود.

 تسمه خراب است.

گاهی تسمه خراش دار و یا رشته رشته شده و یا محکم شده است. هر دو این موارد به راحتی با تنظیم پولی و یا تعویض تسمه حل شدنی است.

  •  موتور کولر خود به خود روشن و خاموش می شود.

دلیل روشن و خاموش شدن موتور کولر به اورلود سر راه سیم مشترک موتور و یا داخل موتور مرتبط می باشد. این اورلود برای تنظیم جریان ورودی برق به موتور تعبیه می شود.

وقتی اولود تحریک می شود که موتور نیم شوز شده باشد، سیم پیچ راه انداز از مدار خارج نشود، کلید گریز از مکز فعال نشود، تسکه سفت باشد، یاتاقان ها گریپاژ کرده باشند، دریچه هوای کولر بسته باشد، پولی ها در یک امتداد نباشند و ...

دلایلی که در بالا توضیح داده شد عمده دلایلی هستند که غالب مردم این ایراد را از موتور کولر تشخیص می دهند.

هر گاه بنا به هر دلیل احساس نیاز به تعمیر کولر آبی خود را داشتید بهتر است اگر این ایراد را در موتور تشخیص دادید و خودتان تخصص کافی در این زمینه را نداشتید این موضوع را به متخصصین این حوزه واگذار نمایید.

نظر یکی از مشتریان در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه سرویس کولر آبی

 

تیم تاسیسات 24 ساعته با پشتوانه سال ها تخصص و تجربه و دلگرمی به کادری آموزش دیده و حرفه ای آماده ارائه مشاوره حرفه ای و تعمیر کولر آبی شما در هر منطقه از شهر تهران در سریعترین زمان ممکن و بدون هزینه ایاب و ذهاب می باشد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را ثبت کنید

تصویر امنیتی

دیدگاه‌ها  

آموزنده بود +1 # جواد 1397-02-06 17:18
سلام
آیا می شود به جای موتوری که در کولر کار شده یک موتور قوی تر نصب کنیم؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-02-07 20:09
سلام
خیر. معمولا این موتورها از نوع دو دور هستند و متناسب با اتاق و ظرفیت پروانه و بدنه کولر طراحی می شوند و نباید با موتور قوی تر جایگزین شوند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # روناسی 1397-02-08 23:12
سلام ممنون میشم بگین که آیا علت بوی سوختگی در کولر معمولا به خاطر موتور است؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-02-09 22:20
سلام
در اکثر مواقع بله. ممکن است سیم پیچ راه انداز و یا سیم پیچ دور تند و یا کند نیم سوز شده باشد. ولی گاهی ممکن است به دلیل خرابی و نیم سوز شدن پمپ آب هم باشد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # زادبخت 1397-02-14 00:11
چرا باید چند بار کلید روشن شدن کولر را بزنیم تا موتور راه بیافتد؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # اسماعیلی 1397-02-14 23:13
این مشکل می تواند هم از کلید برق باشد و هم از سفت بودن تسمه موتور . البته گاهی هم به دلیل ضعیف شدن یا نیم سوز شدن موتور می باشد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # djamin 1397-02-31 01:25
سلام کولر که روشن میکنیم موتورش صدا ترترترترتر میکند تازه هم در قابشی عوض کردیم مشکل ازکجاس؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # Omid hadadi 1397-10-24 13:11
سلام باید بازدید کنید احتمال داره فولی در رفته باشه یا تسمه و یا یاتاقان خراب باشه و یا دینام باید همه این موارد رو چک کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # مقدم 1397-03-17 23:44
با سلام
وقتی کولرراروشن میکنم بعدازچنددقیقه موتورداغ می شود وهنگام روشن کردن موتورکولرجرقه میزند. آیا این وضعیت خطرناک است؟
با تشکرازپاسخگویی شما
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-04-09 13:18
سلام وقت شما بخیر
در صورتی که موتور تان با شرایط عادی کار میکند مشکلی نیست. داغ شدن موتور تا اندازه ای طبیعی است.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # امید 1397-03-19 15:31
سلام. آیا میشه موتور کولر را با سیم مستقیم برق چک کرد و چگونه. ممنون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-04-09 13:17
سلام وقت شما بخیر
بله، شما میتونید سیم آبی موتور را یکبار با سیم دوم و یکبار هم با سیم سوم بررسی کنید.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # ramin 1397-03-21 11:21
به نقل از اسماعیلی:
این مشکل می تواند هم از کلید برق باشد و هم از سفت بودن تسمه موتور . البته گاهی هم به دلیل ضعیف شدن یا نیم سوز شدن موتور می باشد.

سلام.. کولرو روشن میکنی جرقه میزنه داخله موتور بعد فیوز برق میپره علتش چیه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-04-09 13:14
سلام وقت شما بخیر
موتور کولر شما اتصالی دارد. باید بازدید بشود.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # فرهاد 1397-03-22 21:02
سلام.لطفا جواب بدید که چرا موتور کولر خیلی داغ میشه و بوی سوختگی میده بعد ده دقیقه کارکردن کولر،ممنون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +2 # اسماعیلی 1397-04-01 12:08
سلام وقت شما بخیر
زیرا پمپ کولر نیمسوز میباشد و مشکل ایجاد کرده.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # احسان 1397-04-02 23:19
سلام کولرو ک روشن میکنم روی دور کند بعد ۱۰ دقیقه کار کردن میره دور تند و باز کند هی کم و زیاد میشه در ضمن سیم کشی خونه سیم ۱.۵ هستش و کولر موتور قوی داره از ضعیف بودن سیم نیست به نظرتون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # اسماعیلی 1397-04-09 12:23
سلام وقت شما بخیر
کلید کولر شما از داخل چسبیده است و مشکل دارد. آن را بررسی کنید.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حسنی 1397-04-15 07:58
سلام وقتی کلید کولر را میزنیم صدایی هوووووم می دهد و نمی چرخد مشکل چیست. پمپ آب کار میکند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-04-19 11:29
سلام وقت شما بخیر
موتور گریپاژه مشکل پیدا کرده ، یا تسمه خیلی سفت شده است.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # رضا 1397-04-16 15:55
سلام . کولر ما از مدلهای جدید هست که زیر دینام یک جعبه داره . الان که روشن میکنم ، دینام روشن نمیشه ، ضمن اینکه یاتاقانها هم نسبتا سفت شده . خواستم سوال کنم علتت چیه و چه باید کرد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # اسماعیلی 1397-05-16 10:08
سلام وقت شما بخیر
اول تسمه کولر را جدا و موتور را روشن کنید. اگر موتور سالم بود، یاتاقانها باید بازشده و تعویض شوند . در غیر این صورت موتور نیاز به تعمیر دارد و یاتاقانها هم باید روانکاری شوند.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # سعید 1397-04-16 20:51
سلام
با وجود اینکه کولر در دور کند کار میکند گاهی صدای خروجی باد کم میشود انگار که موتور خاموش شده ولی بعد چند دقیقه مجدد به حالت اول برمیگردد در طول یک روز کامل امکان اینکه دوبار این اتفاق بیوفتد وجود دارد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-05-06 11:45
با سلام وقت شما بخیر
احتمال دارد تسمه خیلی شل باشد و بعضی اوقات با پولی درگیر نمیشود.
موفق باشید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # زارعی 1397-04-22 13:30
سلام علت اینکه پمپ کارمیکنه ولی نمیتونه آبو تو ناودونیا بفرسته چیه؟؟؟؟؟؟البته شلنگ ورابط پمپ روهم چک کردم مشکلی نداشت.ممنون از راهنماییتون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-05-29 09:48
سلام وقت بخیر.
اگر پمپ کار کند و نتواند آب را در مسیر مشخص شده بفرستد دلیل هایی متعدد خواهد داشت. دلیل اول هواگرفتن متعدد پمپ که در بعضی موارد به علت کم و زیاد شدن فشار آب میباشد که مستقیم باید از کنتور گرفته شود و یا به علت خراب شدن شیر یکطرفه بعد از منبع آب که فقط فشار منبع آب پشت آن باشد . دلیل دوم میتواند از خالی شدن باد منبع تحت فشار یا سوراخ شدن تیوپ داخلی آن باشد. دلیل سوم میتواند از خرابی کلید مکانیکی و یا تنظیم نبودن آن باشد. دلیل چهارم میتواند از خرابی پروانه و یا شل شدن پیچ ۵ پره داخل پروانه باشد. که باعث هرز چرخیدن پروانه فقط در فشار بالا باشد. در هر صورت مشکلتان حل شدنی است. با تشکر.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علی 1397-04-29 21:58
سلام اگه جای فاز و نول رو قیل از ورود به کلید اشتباه بزنیم چه اتفاقی رخ میدهد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-06-03 10:05
سلام وقت شما بخیر
هیچ مشکلی پیش نمی آید.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حسن 1397-05-19 23:00
پمپ کولر برای چندمین بار در یک ماه سوخته علت چیست
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-05-29 09:54
سلام وقت شما بخیر
آب وارد پمپ می شود . پوشال ها و آبریزها را بررسی کنید تا مشکل را بیابید.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حسن 1397-05-20 21:16
سلام. موتور کولرم نیم سوز شد برم سیم پیچ درست کرد اوردم وقتی که تسمه وصل میکنم دور تند خوب کار میکند ولی دور تند وقتی شروع به کار میکند بلافاصله قطع و صل میکند انگار با دست یه لحظه پولی رو نگه میداری بعد ول میکنی این کار مدام تکرار میشه. اما وقتی تسمه نداره خوب کار میکنه . تسمه و یاتاقان ها هم تنظیمه.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-05-29 09:52
سلام وقت شما بخیر
مشکل در سیم پیچی کولر شما هست. آن را بررسی کنید.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # Milad 1397-05-22 16:39
سلام
جناب دینام کولر که روشن میشه همون اول یه سر و صدا و لرزش میکنه بعد روشن میشه و بوی سوختگی میده و داغ میکنه.
دیروزم یه بار که روشن کردم دینام روشن نشد و فقط صدای کمی ازش میومد اما بعد نیم ساعت خودش درست شد روشن شد.تسمه رو عوض و یاتاقان سرویس کردم اما بازم بوی سوختگی میده.در ضمن با دست موتور رو ک چرخوندم روان نبود نسبتا.
خواهش میکنم کمک کنید.ممنون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-05-29 09:53
سلام وقت شما بخیر
موتو نیم سوز شده است و نیاز به تعمیر دارد.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حمید 1397-05-22 21:42
با سلام
یک سوال؟
کولر روی دور کند درست کار می کند ولی وقتی کلید تند رو میزنی بعضی وقت ها تند میشه و بعضی وقت ها فقط یه تغییر صدای جزیی از موتور میاد و دورش تغییر نمی کنه، بعضی وقت ها هم وسط تند کار کردن یک دفعه دورش کم میشه. زمان هایی که تند نمیشه وقتی درب کولر رو باز می کنی یک دفعه دور موتور زیاد میشه!؟!؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-05-29 09:51
سلام وقت شما بخیر
احتمالا مشکل اتصالی در قسمت وشت موتور وجود دارد. آن را بررسی کنید.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # محمد 1397-06-04 00:01
سلام وقتی تسمه رو در میارم کار میکند ولی تسمه میندازم کارنمیکنه ؟ومیله دینام که به فولی دینام وصل ایت لق میزند؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-06-09 09:48
سلام دوست عزیز وقت شما بخیر
حتما باید فولی رو عوض کنید و حتما روغن کاری مناسب و کافی انجام بشود ،حتما سر روغن دان را داخل سوراخ مخزن فولی قرار بدهید و با فشار روغن را وارد فولی کنید تا از همه جای فولی روغن بیرون بزند و تسمه نباید سفت و شل باشد.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # جليل احمدي 1397-06-08 08:20
سلام چرا وقتي كليد روشن شدن موتور رو ميزنم فيوز ميپره ولي پمپ كار مي كنه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-06-10 07:50
سلام وقت بخیر
این مساله به چند دلیل میتواند باشد:
کلید مینیاتوری ضعیف است
سیم پیچی موتورسوخته باشد
احتمال اینکه اتصالی در سیم کشی نیز باشد هست.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # یاور 1397-06-13 15:38
سلام. من موتور کولر را باز کردم و گرد خاک داخل آن را تمیز کردم و دوباره بستم. حالا که روشن میکنم موتور ضعیف وبا صدای خیش خیش کار میکند و چند ثانیه کار میکنه یک ایست میکنه و دوباره ضعیف کار میکنه با صدای خیش شدید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # رضا پیری 1398-02-26 22:26
سلام موتور رو ببرید پلاتینشو درست کنن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # عسگری 1397-06-20 02:00
سلام وقت بخیر،کولر قبلا مشکل سروصدا داشت که با عوض کردن تسمه درست شد ولی بعد ازیک هفته کولر رو دور کند روشن میشه ولی حالت رفت و برگشت داره مثل گاز دادن موتور کم ک زیاد میشه ولی رو دور تند کار میکنه که بعد از چند روز دور تندم بعداز۱۰ دقیقهکار کردن صدای کشیدگی اهن میده مثل نداشتن روغن مشکل از کجاست ممنون میشم راهنمایی کنید ممکنه بازم از تسمه باشه مثلا سایز تسمه استاندارد نباشه؟؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-06-20 20:22
سلام وقت شما بخیر
بوش درب آلومینیومی جلوی موتور خراب شده و روتور در داخل استاتور از بالانس در آمده است . به علت خرابی بوش جلو محور موتور آنبالانس شده و درب جلو باید تعویض شود.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # محمود منتظری 1397-10-17 22:09
سلام
با توجه به محدودیت فضا.میخوام موتور کولر ۷۰۰۰ را روی بدنه کولر ۴۰۰۰ نصب کنم.ایا شدنیه؟مشکلی پیش نمیاد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # Omid hadadi 1397-10-18 23:54
سلام فولی های هفت هزار بزرگتر هست و نسبت به قدرت دینام محاسبه شده و همچنین پروانه ولی روی 4000هم کار گذاشتند و مشکلی پیش نیامده البته یاتاقانها هم باید سالم باشد و دینام درست ریگلارژ بشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حمید 1398-02-05 12:50
علت سوختن سیم نول کولر گازی پنجره‌ای از ناحیه خازن چیست قبلا از راهنماییتون. حمید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # جلال شریفی 1398-02-06 13:50
سلام اتصال کوتاه در یکی از قسمتها مثله مدار سیمکشی یا خود الکتروموتور
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # غلامی 1398-02-13 14:22
با سلام
1-موتورکولر وقتی روی دور کند است


آرام حرکت می کند و باد نمی زند. ولی در دور تند درست کار می کند آیا دلیلش نیم سوز شدن آن است ؟ و آیا قابل تعمیر است؟
2-موتور کولر از نوع الکتروژن است و دوخازن راه انداز جدا دارد .اگ بخواهیم با موتور نوع موتوژن که خازن بیرونی ندارد تعویض کنیم چه جزئیاتی را در نظر بگیریم.
با تشکر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # رضا پیری 1398-02-13 17:28
سلام بله دور کندش احتمالا نیم سوز شده
تو عوض کردن موتور هم فرق نداره خازن داره یا نه شما با سه تا سیم در هر حال سر کار دارین
و بله قابل تعمیره
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علی 1398-02-13 17:05
امروز کولر آبی خونه چند ماه خاموش بود اصلان کلید روشن نزدیم خودبخود دودش رفت بالا سوخت دینام چرا ایجوری شد چند ماه خاموش بوده اصلان روشن نکردیم چجوری برق واردش شده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # جلال شریفی 1398-02-14 13:47
سلام وجود اتصال کوتاه در مدار سیم کشی علت این اتفاق میباشد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # رضا 1398-02-17 07:58
سلام. دینام کولر بعد از چند ماه استفاده نکردن انقدر سفت شده که حتی با دست هم نمیچرخه.یکی دو بارم کلید رو زدم اما یک کلید که روی خود دینام قرار گرفته پرید. هیچ چرخشی حتی با دست هم نیست‌. با روغن کاری درست میشه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # جلال شریفی 1398-02-17 17:10
سلام
موتور شما گیرپاژ کرده باید موتور باز کنید بدید رفع گیرپاژش کنن .. در این حالت روشن نکنید موتورو
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علی علوی 1398-02-17 22:17
سلام پمپ آب کولر در حالتی که شیلنگ به آن وصل نیست آب را مکش و خروجی دارد آما هنگام نصب شیلنگ به آن آب را به داخل شیلنگ هدایت نمی کند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # رضا پیری 1398-02-17 23:22
یا داخل شیلنگ رسوب داره تمیزش کن
یام پمپ ابت نیم سوز شده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # احسان 1398-02-19 15:29
سلام کولر رو بعد از یکسال روشن کردم از موتورش وقتی روشن میکنی جرقه میزنه و ب زور میچرخه راهنمایی کنید علتش چیه ؟؟؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # رضا پیری 1398-02-19 18:04
سلام سیم پیچیتون سوخته یا نو بخرید
یا ببرید براتون سیم پیچی کنن
تسمه رو نگاه کنید سفت نباشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # عباس 1398-02-19 17:30
کولر روی دور کند صدای ناهنجاری داره اما روی دور تند صدا قطع میشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # مهدی 1398-02-19 21:24
ضمن عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات
سیستم گردش هوا را برسی نمایید روان باشد
تسمه تنظیم باشد
اگر سیم های برق موتور دستکاری نشده موتور معیوب میباشد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حامد 1398-02-21 10:55
سلام
وقتی موتور کولر رو روشن میکنم رو دور کند خوب میکنه و دور تند هم کار میکنه ولی وقتی چند دقیقه میگذره دور تند دیگه کار نمیکنه و فقط رو دور کند کار میکنه ...دلیلش چیه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # جلال شریفی 1398-02-21 11:34
سلام الکتروموتور معیوب شده یا سیمها را جابجا وصل کردید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حامد 1398-02-22 12:14
الکتروموتور رو باید تعویض کرد؟هزینه چقدر میشه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علیرضا آقاملایی 1398-02-22 21:03
سلام الکترو موتور چه قدرتیه ؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حمیدرضا 1398-02-22 13:16
سلام
پارسال خازن های کولر آبی توی آب افتاد و دیدم قسمتی از خازن ها آب شده و سیاه شده و بعدش سفت کردم جاشونو که نیوفته توی آب ولی ازون اتفاق ببعد اولش موتور هی سرعتش کم و زیاد میشد
امسال وقتی دور کند رو میزنی انگار که حالت تنده و وقتی تند رو میزنی همونجوری ادامه میده و بوی سوختنی هم نمیاد برخلاف پارسال

مشکل از کلید هم نیست
مشکل سیم پیچیه یا خازن ها؟باید چکار کنم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علیرضا آقاملایی 1398-02-22 21:03
سلام باید سیم پیچ و خازن ها تست بشه تا معلوم بشه کدومش معیوبه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حمیدرضا 1398-02-22 13:17
سلام
ببخشید اگه یکی از دور های موتور کولر آبی سوخته باشه؛ برای سیم پیچی و قیمتش فرقی داره؟
منظورم اینه که باید همه سیم پیچی های موتور از نو سیم پیچی شه و با کولر کاملا سوخته فرقی از بابت اجرت و تعمیر داره یا نه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # رضا پیری 1398-02-22 19:29
سلام نه باید کل سیم پیچی عوض شه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حمیدرضا 1398-02-22 13:19
سلام
وقتی کلید پمپ یا کند رو به تنهایی میزنم ، میبینم که هر سه تا سیم ورودی به جعبه زرد داخل اتاق کولر برق دار هستن
علت این چی میتونه باشه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علیرضا آقاملایی 1398-02-22 21:03
سلام میتواند از کلید کولر باشد وقتی خراب شده باشد این حالت بوجود میاد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # مصطفی صادقی 1398-02-22 18:40
سلام .کولر ما خیلی صدا میده وقتی روشن میکنی روی دور کند تر تر تر صدا میده ولی دور تند صدا قطع میشه میشه بگین مشکلش چیه?
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # جلال شریفی 1398-02-23 09:45
سلام
ابتدا باید لرزه های کولرو گرفت و کولر تراز کرد و پایه هارو میزون کرد و بعدباید ب ترتیب یاطاقانها فولیها و محور اصلی کولر چک شود و علت صدارو تشخیص داد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # hamid 1398-02-23 01:52
سلام
پارسال خازن های کولر آبی توی آب افتاد و دیدم قسمتی از خازن ها آب شده و سیاه شده و بعدش سفت کردم جاشونو که نیوفته توی آب ولی ازون اتفاق ببعد اولش موتور هی سرعتش کم و زیاد میشد
امسال وقتی دور کند رو میزنی انگار که حالت تنده و وقتی تند رو میزنی همونجوری ادامه میده و بوی سوختنی هم نمیاد برخلاف پارسال

مشکل از کلید هم نیست
مشکل سیم پیچیه یا خازن ها؟باید چکار کنم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # جلال شریفی 1398-02-23 09:40
سلام
خازن باید حتما تعویض شود باید سیمکشی و مدار هم تک تک چک بشه تا مشخص بشه ایراد و ب موتور اصلی براش مشکلی پیش نیاد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # یوسف 1398-02-24 02:10
سلام.خسته نباشید.
قبل شروع فصل سرما کولر هیچ ایرادی نداشت ولی دیروز خواستم دوباره راهش بندازم. با روشن کردن کولر پس از حدود ده ثانیه از موتور دود بلند میشه که فوراً خاموشش کردم.پمپ آب هم صدای هوم میده ولی راه نمیفته.ممنون میشم کمک کنید.موتور رو روشن کنم یا دیگه روشنش نکنم؟

البته این رو بگم که دور کند وتند موتور به خوبی کار میکنه فقط چون دود از موتور خارج شد و بوی سوختگی میداد خاموشش کردم. ممنون از کمکتون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # رضا پیری 1398-02-24 08:29
سلام سیم پیچیش سوخته دیگه باید عوض کنید
برا پمپ اب هم احتمالا تو لوله ها اشغال گرفته پمپ رو از شیلنگ جدا کنید
تسمه دینامم ازاد کنید و دوباره روشن کنید شاید
از تسمه باشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # Farshid 1398-02-24 13:16
وقتی کولر میره رو دور تند پمپ اب ظاهرا از مدار خارج میشه و دیگه کار نمیکنه مشکل از چیه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # رضا پیری 1398-02-25 09:49
سلام جا سیما اشتباس سیم پمپ رو باز کن ببند به فاز
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # محمد رنجبر 1398-02-25 15:54
با عرض سلام
دینام کولر و دادم سیم پیچی، اوردم نصبش کردم الان دور تند و کند عوض شده کندو میزنم میره دوره تند،،، و دوره تند و میزنم میره دوره کند،،، البته سیم هاشو علامت زده بودم درست وصل کردم امکان داره سیم پیچ جاشو اشتباهی وصل کرده باشه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # مهدی 1398-02-25 20:48
ضمن عرض سلام و خسته نباشید
لطفا جای سیم تند و کند را با هم عوض کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # امیر 1398-02-27 16:57
سلام روز بخیر. موتور کولر ما برق دار شده و اصلا نمیشه بهش دست زد. ایراد از کولره یا سیم کشیش. ممنون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علیرضا آقاملایی 1398-02-28 08:07
سلام

هردو باید بررسی شود ولی معمولا مشکل از الکترو موتوره
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حسین 1398-02-27 17:05
طرز بیرون اوردن محور کولر چطوریه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علیرضا آقاملایی 1398-02-28 08:07
سلام ابتدا فولی و یاتاقان دو سر شفت آزاد میشود بعد پیچ های نگهدارنده شفت به بلوور و بعد شفت آزاد میشود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # مجید 1398-02-28 10:02
سلام
دور کند را میزنی کولر کار نمی کنه ولی دور تند که میزنی کار میکنه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # رضا پیری 1398-02-28 17:02
سلام سوکتش در اومده شایدم نیم سوزه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # فراهانی 1398-02-28 10:08
سلام. موتور کولر صدا میده .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # جلال شریفی 1398-02-28 15:15
سلام
اگر مطمعنید صدای موتوره باید زدر اقدام کنید شاید صدای فولیها یا یاطاقانهاس ک فرسوده شده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علی 1398-02-28 22:04
سلام وقت شما عزیزان بخیر
وقتی کلید دور تند رو میزنیم کولر با دور تند کار میکنه و وقتی دور تند رو میزنیم تو سرعت موتور فرقی نمیکنه.
کلید ها و سیمها جای خودشونن.چون تا یک ساعت قبلش هیچ مشکلی نداشت و خوب کار میکرد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علیرضا آقاملایی 1398-02-29 07:21
سلام
به احتمال زیاد سیم دور تند از جایی قطع شده حتی میتونه از داخل الکترو موتور باشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # حیدری 1398-02-29 09:19
با سلام و وقت بخیر
من با توجه به اینکه به یک پریز برای اتصال یخچال بین پذیرایی و آشپزخانه نیاز داشتم و نزدیکترین کلید و پریز در مکان مود نظر کلید کولر بود، یک پریز در کنار کلید کولر نصب کردم و برقش رو از کلید کولر گرفتم. دو روز اول مشکلی وجود نداشت هم کولر و هم یخچال به خوبی کار کردند، اما روز سوم کولر آبی رو خاموش کردم ولی پس از چند دقیقه که خواستم کولر رو روشن کنم موتور صدای هوم داد و فیوز پرید. فیوز رو مجدد وصل کردم اما باز هم کولر روشن نشد و صدا هوم می دهد.
آیا ممکن است مشکل بوجود آمده بعلت پریز جدید و برقی که برای یخچال استفاده می شود باشد؟ یا مشکل دیگری دارد؟ لطفاً راهنمایی بفرمائید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علیرضا آقاملایی 1398-02-29 22:04
سلام این کار درستی نبوده ولی مشکل پیش آمده هم خیلی بعیده از این انشعاب برق باشد
شاید اتفاقی رخ داده باشد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # فراهم 1398-02-29 17:08
سلام
علت اینکه قبل از روشن کردن موتور کولر وقتی میخواهیم پمپ را روشن کنیم تا پوشالها خیس شود پمپ روشن نمیشود وبعد از اینکه کلید موتور را روشن کردیم پمپ شروع بکار میکند و اب را روی پوشالها میفرستد ،یعنی با روشن بودن موتور پمپ کار میکند و اگر موتور خاموش باشد پمپ راه نمیافتد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # عبدالله 1398-02-30 00:57
سلام وقت بخیر
سیمکشی پمپ کولر یا از داخل کولر یا از پشت کلید کولر با موتور یکی شده یعنی با هم کوبل شده ...حتما سیم پمپ رو به خود کلید نصب کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # محمد اخلاقی 1398-02-30 17:20
سلام من میله ویاتاقانهای کولر را عوض کردم ولی هنوز حالت لنکی وصدا داره ،آیا ممنکه فن کولر هم مشکل داشته باشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علیرضا آقاملایی 1398-02-30 21:32
سلام
بله اگر بلوور فن هم میتونه باشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # مرتضی 1398-02-31 20:10
سلام خدمت مشاوران گرامی
کولر ما فقط دور تندش کار میکنه.حتی وقتی که دکمه دور کند رو میزنی.
امروز یهو اینجوی شد.
بدون اینکه به سیم کشی دست بزنیم.
ممنون از راهنمایی شما
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علیرضا آقاملایی 1398-02-31 21:56
سلام
سیم کشی و سیم های موتور باید یررسی بشه بدون تست نمیشه حرفی زد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # سعید 1398-03-01 17:05
سلام فقط دور تند کار میکنه و با دور کند موتور روشن نمیشه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علیرضا آقاملایی 1398-03-02 08:02
سلام
1- میتونه از قعطی سوکت ها ،مدار یا سیم باشه
2- میتونه عیب از موتور باشه
باید چک و بررسی بشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علی 1398-03-02 05:31
سلام خازن کولر ابی سوخته دو عدد سیم خروجی دارد خازن جدید که خریدم چهار خروجی دارد هر دو ۱۸ یو می باشد ایا قابلیت جایگزین دارد اگر دارد به چه ترتیب چهار خروجی به دو خروجی تبدیل شود ممنون می شوم راهنمایی کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علیرضا آقاملایی 1398-03-02 08:50
سلام
اگر خازن روی بدنه کولر منظورتونه که احتیاجی به نصب دوباره نداره فقط برای یکسو کننده برق استفاده میشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # هیوا 1398-03-02 17:31
موتور الکتروژن نو خریدم و رو کولر نصب کردم بعد ۱ ساعت کار موتور خیلی داغ میشه بدون تسمه هم بازم گرم می کنه جوری که دست نمیشه رو موتور گذاشت سیم ها رو درست نصب کردم نمی دونم مشکل از کجا می تونه باشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # علیرضا آقاملایی 1398-03-03 07:45
سلام
الزاما نباید همیشه از نصب اشتباه موتور داغ کنه شاید عیب در تولید باشه
اگر تنطیم تسمه درسته
سیمها درست وصل شده
میتونه از تولید باشه
برای اطمینان باید هنگام کارکردن آمپر دستگاه رو چک کرد اگر با آمپر اسمی مغایرت داشت قطعا عیب از موتوره
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # Milad 1398-03-03 06:16
سلام وقت بخیر. جناب ما کولرمون کار میکنه کند و تندش اما گاهی اوقات که روشن میکنم یه صدای تلاش و کوشش موتور میاد اما نمیچرخه انگار گیر داره یا مشکلی اما توی روز یکی دوبار این اتفاق میفته و بقیه دفعه ها روشن میشه. واقعا نمیدونم گفتم شاید موتورش مورد داره باز کنم نشونش بدم اما خب وقتی نمیدونم چشه ممکنه زیاد ازم بگیرن بی دلیل. خیلی ممنون میشم زود جوابمو بدید. خدا خیرتون بده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن