همان طور که حتماً می دانید یکی از مهم ترین بخش های کولر آبی، موتور آن است، چرا که برای داشتن هوای دلپذیر و خنک در منزل، لازم است که موتور کولر آبی به خوبی کار کند.

به همین منظور ما در این متن ابتدا نحوه تست موتور تک فاز کولر آبی با برق و خازن های موتور آن را توضیح می دهیم. در ادامه هم درباره تست سیم پیچ با مولتی متر و تشخیص دور تند و کند کولر آبی صحبت می کنیم و در نهایت راجع به شیوه تست موتور کولر آبی و تست مقاومت نکاتی را بیان می نماییم. پس با ما همراه باشید.

نحوه تست موتور تک فاز کولر آبی با برق

 موتورهای تک فاز، به دلایل مختلفی خراب می شوند که از جمله آن ها می توان به سوختگی فیوز، اشکال در کلید قطع و وصل، قطعی کابل حامل جریان و ... اشاره کرد.

قطعی در مدار موتور

اگر موتور هنگام اتصال به برق کار نکند، چند احتمال وجود دارد:

* سوختگی فیوز

* خرابی کلید قطع و وصل

* قطعی کابل حامل جریان

* قطعی در مدار سیم پیچ

اگر بخواهیم متوجه شویم که فیوز موتور دچار سوختگی شده است یا خیر، باید آن را با یک لامپ سری تست نماییم. برای این کار می توانیم از یک اهم متر استفاده کنیم.

برای تست موتور تک فاز با اهم متر باید دو سر کانکتورهای اهم متر را به دو سر فیوز وصل کنیم. در صورتی که انحراف در عقربه اهم متر اتفاق افتاد، می توانیم به این نتیجه برسیم که فیوز سوخته و در غیر این صورت فیوز سالم است. برای تنظیم اهم متر می توانید قبل از استفاده از آن، اهم متر را با اتصال پروب های اندازه گیری به یکدیگر، صفر نمایید.

لازم به ذکر است که بعضی از اهم مترهای دیجیتال یا آنالوگ، این قابلیت را دارند که سوزن عقربه آن ها بر روی صفر تنظیم شود.

نحوه تست موتور کولر آبی با برق 1

بنابراین در صورتی که اهم متر شما این قابلیت را داشته باشد، می توانید برای جلوگیری از خطاهای احتمالی، این کار را انجام دهید.

اما اگر بخواهید موتور را از بخش بیرونی آن بررسی کنید، باید پس از جداسازی سیم پیچ های اصلی و راه انداز، دو سر اهم متر را به صورت جداگانه به سر سیم پیچ ها متصل نمایید. البته فراموش نکنید که اهم متر باید مجدداً بر روی عدد صفر تنظیم شود و سپس در مرحله بعد، مقاومت بین سر سیم های مختلف موتور بررسی شود.

اگر اهم متر، عدد نشان دهد و یا این که عقربه آن منحرف شود، می توان متوجه شد که قطع شدگی وجود ندارد. اما در صورتی که اهم متر، موارد ذکر شده را نشان ندهد، باید تک تک کلاف ها را تست نمود تا کلافی که دچار پارگی و قطعی شده، پیدا شود و بتوان مشکل آن را برطرف نمود.

در ضمن برای این که مطمئن شوید که سر و ته هر سیم پیچ را به درستی اندازه گرفته اید، می توانید از نقشه اتصالات سیم بندی موجود در موتور کولر آبی کمک بگیرید.

برای آشنایی با نقشه برق موتور کولر آبی، می توانید بر روی لینک آن مربوط به آن بزنید و این مقاله را مطالعه نمایید.

اتصال کوتاه به بدنه در موتور تک فاز

برای تشخیص اتصال بدنه که یکی از عیوب رایج در موتورهای کولر آبی بوده، کافی است اهم متر را به سرهای خروجی و بدنه موتور وصل کنید. در صورت مشاهده انحراف در عقربه، مشکل موتور در اتصال بدنه آن است.

توجه داشته باشد که اگر به دلیل عدم اتصال بدنه در موتور، تشخیص با اهم متر امکان پذیر نباشد، می توان از میگر استفاده کرد.

برای این کار لازم است که پس از تنظیم ولتاژ میگر روی عدد 500 تا 1000 ولت، یک سر میگر را به خروجی و سر دیگر آن را بدنه متصل نمایید و دسته آن را بچرخانید. اگر با این کار، عقربه میگر به سمت راست منحرف شود، نشان دهنده اتصال بدنه است.

اما برای این که بتوانید کلاف اتصال بدنه را پیدا نمایید، لازم است که در ابتدا رابط کلاف ها را از هم جدا کنید و سپس تست را بر روی آن ها انجام دهید.

توجه داشته باشید در موتوری که تازه سیم پیچی شده و وارنیش نخورده است، پس از اتصال اهم متر به بدنه و یک سر سیم پیچ ها، باید کلاف ها را به وسیله یک چوب در درون شیارها حرکت داد. در صورت مشاهده انحراف در اهم متر، احتمالاً این کلاف، دارای اتصال بدنه است.

نحوه تست موتور کولر آبی با برق 2

توجه داشته باشید که در اتصال کوتاه به بدنه که سیم پیچ در یک نقطه با بدنه اتصالی پیدا کرده است، احتمال برق گرفتگی وجود دارد و شما باید برای رفع این مشکل، حتماً از یک تعمیرکار ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

ایجاد اتصال کوتاه در مدار بین سیم پیچ ها

گاهی ممکن است بر اثر گرما، حرارت و نابودی عایق بین سیم پیچ ها، بخشی از سیم پیچ از مدار خارج شده و موتور جریان بیشتری بکشد. در واقع در این حالت موتور در سرعتی کمتر از حالت عادی خواهد چرخید و صدای غیر عادی تولید می کند. بدیهی است که این موضوع باعث می شود که به موتور آسیب های زیادی وارد شود.

بنابراین برای تشخیص می توانید، اهم متر را به دو سر هر کلاف وصل نمایید و عدد نشان داده شده را بررسی نمایید. چنانچه عددها یکسان نباشد و یک کلاف، عدد کمتری را نشان دهد، آن کلاف، قطعاً دچار اتصال کوتاه شده است و شما باید کلاف معیوبی که احتمالاً بوی سوختگی هم می دهد، با نوع سالم آن تعویض نمایید.

اتصال بین سیم پیچ های اصلی، کمکی و راه انداز

دو سیم پیچ کمکی و راه انداز باید کاملاً نسبت به هم عایق بوده و تنها از طریق ترمینال های خروجی با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

نحوه تست موتور کولر آبی با برق 3

اما برای این که اشکال مربوط به این اتصال را تشخیص دهید، لازم است که همه سر سیم های پیچ ها را از تخته کلمب جدا کرده و یک سر از هر کدام از سیم پیچ های اصلی و راه انداز را به دستگاه اهم متر متصل کنید.

در صورتی که در تست سیم پیچ موتور تک فاز با اهم متر، عددی نشان داده شود می توان گفت که دو سیم پیچ به هم متصل شده اند و سیم پیچی موتور عیب پیدا کرده است. برای برطرف کردن این ایراد می توانید توسط یک فرد متخصص، مجدداً سیم پیچی را انجام دهید و یا آن ها را از هم جدا کرده و عایق نمایید.

برای مطالعه مقاله راهنمای خرید بهترین موتور کولر آبی، می توانید از طریق لینک مربوط به آن اقدام نمایید تا به اطلاعات کاملی در این خصوص دست پیدا کنید.

همچنین از آنجایی که تست موتور کولر آبی با برق یکی از راه هایی است که می توان به وسیله آن، فرآیند عیب یابی موتور کولر آبی را انجام داد، به شما پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب را هم از دست ندهید.

 

نحوه تست خازن های موتور کولر آبی

برای این که بتوانید خازن های دائم کار و راه انداز موتور را تست و بررسی نمایید، باید طبق 5 مرحله زیر پیش بروید.

قطع برق خازن

در ابتدا و برای ایمنی در کار باید برق ورودی موتور را به وسیله کلید مدار قطع کنید. در ضمن برای جلوگیری از اتصال مجدد برق، باید کلید را قفل کرده و پس از اطمینان از وصل نبودن برق، تست خازن کولر آبی را انجام دهید.

بررسی ولتاژ باقیمانده در خازن

برای تست شرایط و مقدار الکتریسیته موجود در خازن، باید به کمک یک تیغه فلزی و یا آچار پیچ گوشتی با دسته عایق، اتصال ترمینال های خازن را کوتاه کرده و سپس ولتاژ ذخیره شده در خازن را تخلیه نمایید.

جداسازی خازن تحت آزمون از مدار

به منظور جداسازی خازن تحت آزمون از مدار، لازم است که یک یا هر دو ترمینال آن را به طور کامل از الکتروموتور جدا نمایید.  البته با توجه به این که جدا کردن کامل خازن از موتور می تواند کار اتصال پروب های اندازه گیری را سخت نماید، بهتر است که این جداسازی فقط برای یک سمت خازن صورت بگیرد.

تست خازن با مولتی متر

تست خازن را می توان توسط هر دو نوع مولتی متر آنالوگ و مولتی متر دیجیتال انجام داد که روند هر یک از دو را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

* تست خازن با مولتی متر آنالوگ

در این روش مولتی متر را در رنج اهم که 1k است، قرار داده و سپس مقاومت پایانه های خازن را اندازه گیری می کنیم. در این حالت مشاهده می شود که از مقاومت کمی شروع شده و با شارژ کردن خازن به مقاومت بی نهایت می رسد.

برای تست موتور کولر آبی خود نیاز به مولتی متر دارید، لینک خرید مولتی متر از دیجی کالا را لمس کنید.

نحوه تست موتور کولر آبی با برق 4

در واقع در این حالت، از دو طریق می توان به خرابی خازن پی برد و نسبت به تعویض آن اقدام نمود:

⦁ اگر مقاومت صفر شود، اما هیچ صعودی به سمت بالا نداشته باشد، خازن خراب است.

⦁ اگر زمانی که مولتی متر به پایانه های خازن متصل می شود، اتصال باز را نشان دهد، باز هم خازن خراب است.

* تست خازن با مولتی متر دیجیتال

در این حالت اگر مولتی متر، رنج سنجش خازن داشته باشد آن را در این رنج تنظیم کرده و پروب های مولتی متر را به پایانه های خازن متصل می کنیم.

اکثر خازن ها یک تلرانس تولید دارند که اگر نو باشند، اختلاف 10 درصد کمتر یا بیشتر در عدد نمایش داده شده روی مولتی متر با عدد نوشته شده بر روی خازن، منطقی و درست است. اما اگر این خازن ها کهنه و فرسوده شده باشند، مقدار ظرفیت آن ها کاهش پیدا می کند و راهی به جز تعویض آن ها وجود ندارد.

 

تست سیم پیچ با مولتی متر

برای تست سیم پیچ و این که متوجه شویم که سیم پیچ سوخته و یا سالم است، باید ابتدا تخته کلمب را باز کرده و مولتی متر را بر روی حالت اهم قرار دهید. سپس یکی از پروب های آن را بر روی سر u1 سیم پیچ و سر دیگر پروب را بر روی سر ستاره آن بگذارید. در این حالت مقاومتی در حدود 10.5 نشان داده می شود.

حالا باید دو سیم پیچ بعدی را تست نمایید که مشاهده می شود مقاومت آن ها هم تقریباً با سیم پیچ اولی یکسان است و به همین علت می توان نتیجه گرفت که موتور سالم است.

اما برای مثال اگر مقاومت سیم پیچ اول، حدود 10 آمپر باشد و مقاومت سیم پیچ دوم عددی با فاصله زیاد مثل 30 داشته باشد و سیم پیچ سوم به طور کلی قطع باشد و اهمی نشان ندهد، یعنی سیم پیچ موتور سوخته و یا قطع است.

 

تشخیص دور تند و کند موتور کولر

ساختمان موتور کولر آبی دارای سه نوع سیم پیچ راه انداز بوده که دور تند و دور کند کولر را ایجاد می کنند. در هنگام تولید هر دو این بادها، سیستم کولر به یک شکل کار می کند، اما تفاوت آن ها در سرعت کار موتور و سرعت چرخش تسمه است. یعنی با روشن شدن دور تند، موتور با سرعت بالاتری هوا را به سمت کانال فرستاده تا هوای اتاق خنک شود. اما فراموش نکنید که بهتر است بیش از اندازه از دور تند کولر آبی استفاده نکنید، زیرا با این کار، هم مصرف برق زیادتر می شود و هم عمر موتور کاهش پیدا می کند.

نحوه تست موتور کولر آبی با برق 5

در هرحال معمولاً زمانی که به فصل تابستان نزدیک می شویم، بسیاری به فکر سرویس کولر آبی و رفع عیوب احتمالی آن می افتند. بنابراین در این قسمت، درباره دور تند و کند کولر آبی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  • کند شدن دور موتور کولر آبی

گاهی ممکن است وقتی کولر آبی را روشن می کنید با کند بودن دور موتور آن مواجه شوید. همچنین این امکان وجود دارد که کولر آبی در زمان روشن شدن بر روی دور تند بوده و دور کند آن کار نکند و یا بالعکس هنگامی که کلید دور تند کولر زده می شود، دور موتور زیاد نشود.

این که دور موتور کولر کند شده و یا دور تند یا کند آن کار نمی کند، دلایل مختلفی دارد که آن ها را بررسی خواهیم کرد.

شل بودن تسمه

یکی از علل کاهش دور موتور کولر آبی این است که تسمه آن شل شده و به قدری که لازم است سفت نییست. البته لازم به ذکر است که تسمه کولر، نباید آن قدر سفت باشد که حرکت نکند و نباید آن قدر شل باشد که کارکرد آن کند شود. تسمه را باید طوری تنظیم کرد که وقتی آن را در اطراف پولی جمع می کنید، به اندازه یم بند انگشت، اضافه داشته باشد.

خراب شدن سیم پیچ راه انداز

در صورتی که سیم پیچ راه انداز سوخته باشد و یا به کلید گریز از مرکز متصل نباشد و سر سیم از صفحه کلید جدا شده باشد، ممکن است دور موتور کولر آبی کند شود. در این حالت شما باید کلید را باز کنید و از اتصال آن مطمئن شوید.

خراب شدن کلید تبدیل

بعضی مواقع به دلیل وجود ایراد در کلید تبدیل، دور کند کولر کار نمی کند. برای تشخیص این موضوع لازم است که فاز مدار را قطع نمایید و توسط مولتی متر از سلامت کلید تبدیل مطمئن شوید. البته ناگفته نماند که در صورت وجود ایراد بهتر است که کلید را تعویض کنید.

خراب شدن کلید روشن و خاموش کردن کولر

هر زمان با مشکل کار نکردن دور کند کولر آبی برخورد کردید، بهتر است کلید کولر آبی را تست نمایید، چرا که اگر مشکل از کلید دور کند باشد، می توان با بررسی و تعویض آن به سرعت ایراد را برطرف کرد.

قطعی سیم رابط

چنانچه سیم رابط بین کلید تبدیل و دور کند کولر قطع شده باشد، ممکن است دور کند کولر کار نکند. در این حالت باید برق کولر را قطع کرده و با اهم متر، مشکل را بررسی کنید و در صورت نیاز، اتصالات لازم را انجام دهید.

قطع شدن سیم

گاهی به علت این که تنها یک دور از موتور فن کار می کند، شما با کند شدن دور موتور کولر رو به رو می شوید. اما دلیل این که فقط یک دور موتور عمل می کند این است که احتمالاً سیم مربوط به دور دوم از صفحه کلید موتور قطع شده است. همچنین پارگی درون استاتور نیز می تواند سبب بروز این ایراد شود.

اشکال در سیم پیچی

نیم سوز شدن سیم پیچی دور تند و یا سوختن خازن می تواند یکی از اصلی ترین دلایل کندی دور موتور کولر آبی شود. بنابراین بهترین کار این است که در زمان سرویس کولر، عملکرد دستگاه و سیم پیچی های آن بررسی شود تا نیم سوز نشوند.

ایراد در سیم کشی کولر آبی

احتمالاً می دانید برای دور کند و تند موتور کولر آبی، سیم های جدایی در نظر گرفته می شود که اگر بر اثر گذشت زمان، فرسوده و خراب شوند، در سیم کشی کولر اختلال به وجود می آید. در این صورت شما باید حتماً سیم های کهنه را با سیم های نو جایگزین نمایید.

مشکل در سیم کشی ساختمان

چنانچه همه قسمت های ذکر شده بررسی شد، اما باز هم علت عدم کار کردن دور کند کولر آبی مشخص نشد، لازم است که توسط فردی متخصص، سیم کشی برق ساختمان را چک کنید. البته غلب اوقات این قبیل مشکلات در بناهای قدیمی که سیم کشی آن ها فرسوده شده است، رخ می دهد.

  • کار نکردن دور تند کولر آبی

بعضی مواقع ممکن است که احساس کنید دور کند کولر با دور تند آن تفاوت چندانی ندارد و هوا به خوبی خنک نمی شود. در چنین شرایطی می توان به خرابی کلید گریز از مرکز شک کرد که در این صورت باید آن را تعویض و یا تعمیر نمایید.

علاوه بر این اگر کولر در ساعات زیادی از روز بر روی دور تند خود کار می کند، لازم است با روغن کاری موتور و سرویس دوره ای دستگاه، عملکرد آن را بهبود ببخشید.

 

نحوه تست موتور کولر آبی

پس از این که علت کار نکردن دور کند و تند کولر را بررسی کرده و ایراد آن را برطرف کردید، لازم است که سیم های مربوط به دور کند و تند کولر که از یکدیگر مجزا هستند را تست نمایید.

نحوه تست موتور کولر آبی با برق بدین شکل است که شما باید هر یک از سیم ها را به صورت جداگانه به برق مستقیم متصل نمایید. در صورتی که موتور کولر و سیم پیچی آن ایراد داشته باشد باید با سیم پیچی موتور را تعمیر و یا تعویض کنید.

 

نحوه تست مقاومت

مقاومت الکتریکی مشخصه ای است که سبب می شود یک قطعه در برابر جریان، مقاومت نماید. هر چه این میزان مقاومت بر حسب اهم بیشتر باشد، مقاومت در برابر جریان نیز بیشتر خواهد بود.

اکثر مقاومت هایی که بین 1 اهم تا 1 مگا اهم هستند، 5 درصد تلرانس دارند. البته مقاومت هایی با 1 درصد و یا حتی 0.1 درصد دقت هم وجود دارند.

به خاطر داشته باشید که به طور کلی بهترین کاری که می توان برای اندازه گیری مقاومت انجام داد، تست آن است.

  • کد رنگ مقاومت

اصولاً مقاومت ها به صورت رنگی کدگذاری می شوند. هر چند این روش در دید اول برای درج مقادیر، کمی سخت به نظر می رسد، اما شما می توانید با کمی دقت هر عددی را بدون توجه به نحوه چرخش آن از روی نوارها بخوانید.

نحوه تست موتور کولر آبی با برق 6

  • کاربردهای تست مقاومت

از تست مقاومت می توان در موارد زیر استفاده کرد:

* در صورتی که تستر اتصال کوتاه نداشته باشید، می توانید از تست مقاومت به عنوان تستی کاربردی کمک بگیرید.

* اگر نمی توانید کدهای رنگ مقاومت را بخوانید، می توانید با تست مقاومت، اندازه آن را تعیین نمایید.

* با کمک تست مقاومت می توان مقاومت ورودی و خروجی مدارها را اندازه گرفت.

* به راحتی می توان تست سنسورها و پتانسیومترها را با تست مقاومت انجام داد.

  • نکاتی درباره تست مقاومت با مولتی متر

* تنها زمانی می توانید مقاومت را تست کنید که مداری که در حال تست مقاومت آن هستید، خاموش و یا فاقد جریان برق باشد، چرا که در صورت وجود ولتاژ در مدار، مشاهده نادرستی خواهید داشت.

* مقاومت را فقط می توان پیش از لحیم کاری و یا قرار گرفتن در مدار تست کرد. در واقع چنانچه آن را در مدار اندازه بگیرید، همه قطعات متصل به آن نیز اندازه گیری می شود که تنها در بعضی موارد، نتیجه درستی را نمایش می دهد.

* همیشه در هنگام تست مقاومت در مدار، باید به  مدارهای موازی توجه داشته باشید، چون این مدارها باعث می شوند که اندازه واقعی مقاومت نمایش داده نشود. بنابراین لازم است یک سر پایه مقاومت را جدا کنید و آن را با مولتی متر تست نمایید. در این حالت دیگر اندازه مقاومت اشتباه نمایش داده نمی شود و نتیجه کاملاً صحیح خواهد بود.

* اگر مقاومت مرجع داشته باشید، می توان از عملکرد صحیح مولتی متر اطمینان حاصل کنید. مقاومت 1 یا 10 کیلو اهم با تلورانس 1 درصد عالی است.

* اگر باتری ضعیف باشد، مولتی متر با مشکل مواجه می شود. بنابراین باید حتماً از سالم بودن و عملکرد صحیح باتری مطمئن شوید.

* مقاومت قطعه ای بدون جهت است و اگر شما جای دو پراب را با همدیگر عوض کنید، نتیجه نشان داده شده یکسان خواهد بود. البته فراموش نکنید که در صورتی که مولتی متر شما طوری است که باید محدوده ای برای آن تعیین شود، حتماً در تعیین محدوده دقت نمایید.

  • تعیین محدوده مناسب تست

باید بر روی مولتی متر به دنبال علامت اهم بگردید. توجه کنید که اگر مولتی متر متغیر باشد، تعدادی حالت تقسیم شده وجود خواهد داشت، اما در صورتی که مولتی متر دارای محدوده خودکار باشد، تنها یک انتخاب دارید. مثلاً مولتی متری که در تصویر زیر می بینید، دارای نماد اهم و 7 زیرمد است که از 200 اهم تا 2000 مگا اهم متغیر است.

اما مولتی متری که تصویر آن در زیر قرار داده شده، دارای نماد اهم و 5 حالت فرعی بوده و از 200 اهم تا 2 مگا اهم متغیر است.

تصویر آخر نیز، مولتی متری را نشان می دهد که چند حالت دارد و برای تغییر بین تست خازن، تست دیود، تست مقاومت و اتصال کوتاه باید دکمه mode را فشار دهید.

در هر حال تا زمانی که مولتی متر کار می کند، محدوده خودکار و دستی، چندان موضوع مهمی نیست و فرقی ندارد که از کدام مولتی متر استفاده می کنید. اما بد نیست بدانید که به طور کلی مولتی مترهای خودکار، کمی کندتر هستند.

  • نحوه تست مقاومت توسط مولتی متر

به کمک دو مولتی متر دیجیتال و آنالوگ می توان تست مقاومت را انجام داد. اما مولتی متر دیجیتال دقیق تر بوده و اشکالاتی مثل نوسانات عقربه که در مولتی متر آنالوگ دیده می شود را ندارد. علاوه بر این مولتی مترهای دیجیتال، محدوده فرکانس بزرگ تری دارند. امروزه هم معمولاً از همان مولتی متر دیجیتال برای تست مقاومت بهره می گیرند.

روش تست مقاومت به وسیله مولتی متر دیجیتال

در صورتی که مقاومتی معیوب شود یا مقدار آن بسیار زیاد شده و یا به اصطلاح مدار باز می شود. شما با انتخاب محدوده اهمی مناسب، توسط سلکتور در هر دو مولتی متر دیجیتال یا آنالوگ می توانید، تست مقاومت را انجام دهید.

برای تست مقاومت کافی است سلکتور را بر روی قسمت اهم گذاشته و پراب ها را به دو سر مقاومت متصل نمایید و نتیجه حاصله را بر روی صفحه نمایش تماشا کنید.

اما سوالی که پیش می آید این است که اگر مقاومت نامحدودی تست شود، مولتی متر چیزی را نشان می دهد یا خیر؟ وقتی پراب ها را به چیزی وصل نکرده اید و انتظار دارید مقاومت بی نهایت باشد، عددی که مشاهده می کنید با مقدار بی نهایت، تفاوت زیادی دارد.

ماجرا از این قرار است که ما انگشتمان را بر روی پراب ها قرار دادیم و بدن ما یک مقاومت بی نهایت نیست. حتی در صورتی که دست خیس و عرق کرده باشد، اندازه مقاومت تا 100 کیلو اهم پایین می آید. مقاومت بدن فقط 1 کیلو اهم بوده و مقاومت بالایی که توسط مولتی متر نشان داده می شود به علت عدم رسانایی مناسب پوست است. در واقع هر چه پراب ها را بیشتر فشار دهید، مقاومت به میزان بیشتری، افت می کند.

پس راه صحیح اندازه گیری به خصوص برای مقاومت های بزرگ این است که به هیچ عنوان سرهای مقاومت را لمس نکنید تا اندازه مقاومتی که مولتی متر نشان می دهد در محدوده تلرانس مقدار نامی مقاومت باشد. لازم به ذکر است که این موضوع برای مقاومت 1 مگا اهمی نیز صادق است.

ولی برای این که با پایه های مقاومت تماس پیدا نکنید، راه دیگری هم وجود دارد. در این روش شما باید از یک دست خود برای نگهداری پراب بر روی یک سر مقاومت کمک بگیرید و پراب را بدون تماس دست به سر دیگر مقاومت متصل نمایید.

همچنین شما می توانید از گیره های مخصوص یا سوسماری بهره بگیرید، زیرا سر دیگر سوسماری به جایی متصل نبوده و تاثیری بر اندازه مقاومت نمی گذارد.

نحوه تست موتور کولر آبی با برق 7

تست مقاومت کوچک با مولتی متر

یکی از مسائلی که در رابطه با مقاومت های کوچک با مقدار اهمی پایین وجود دارد، این است که عدد مشاهده شده در محدوده تلرانس آن نیست. به عنوان مثال در صورتی که بخواهیم مقاومت 0.1 اهمی را با تلرانس 1 درصد اندازه بگیریم، مقدار نشان داده در محدوده تلرانس 1 درصد قرار نخواهد داشت که دلیل بروز این اتفاق هم، مقاومت کابل و تماس است.

با فشار دادن دکمه Null که در برخی مولتی مترها با REL و نشان مثلث مشخص می شود، نتایج تست بهبود پیدا می کند.

ولی به هر صورت اهم تر معمولی، چندان برای اندازه گیری مقاومت های کوچک مناسب نیست و شما می توانید به کمک منبع تغذیه ای که قابلیت تنظیم جریان دارد، مقاومت های کوچک را اندازه بگیرید. برای مثال ابتدا محدوده جریان را به کمک مولتی متر بر روی 1 آمپر بگذارید، چرا که دقیق تر از چیزی است که خود منبع نمایش می دهد.

توجه داشته باشید که اندازه ولتاژ اهمیتی ندارد و چند ولت هم برای تست مقاومت های کمتر از یک اهم کفایت می کند. باید دو سر منبع را به دو سر مقاومتی که قصد اندازه گیری آن را دارید، وصل کنید. در این حالت مشاهده می شود که جریان گذرنده از مقاومت، 1 آمپر است. در نهایت با سنجش ولتاژ دو سر مقاومت و تقسیم آن بر جریان 1 آمپر، اندازه مقاومت به دست می آید.

تست مقاومت بزرگ با مولتی متر

برای مقاومت هایی با مقادیر بالاتر مثل 100 مگا اهم، دو راهکار وجود دارد که یکی از آن ها دستگاه تست بسیار دقیق و دیگری افزایش ولتاژ تست است. زمانی که قصد دارید چنین مقاومت های بزرگی را تست نمایید، باید بدانید که حتی اندکی رطوبت هم می تواند بر روی آزمایش تاثیر بگذارد و باید در هنگام تست، محیط کاملاً خشک باشد. در ضمن بعضی از مولتی مترها، قابلیت اندازه گیری نانوزیمنس که رسانایی 1 نانوزیمنس آن معادل 1 گیگا اهم است را دارند.

 اگر بعد از تست مشخص شد موتور کولر آبی شما سوخته است، می توانید روی لینک خرید موتور کولر آبی از دیجی کالا بزنید و برای خرید موتور چدید اقدام کنید.

جمع بندی

ما در این مطلب سعی کردیم آموزش تست موتور کولر آبی با برق را با تمام نکات آن و به طور کامل در اختیار شما قرار دهیم.

اما آنچه از گفتار ما برمی آید این است که تست موتور این کولرها و بررسی سلامت دیگر اجزای آن ها از عهده هر کسی برنمی آید و لازم است که حتماً کار به کاردان سپرده شود، چرا که در غیر این صورت سرمایش ساختمان شما در روزهای گرم تابستان دچار مشکل شده و شما مجبور هستید تا زمانی که سرویسکاری مطمئن پیدا کنید، گرما را تحمل نمایید که طبیعتاً این موضوع بسیار آزار دهنده است.

از این رو ما به شما مجموعه تاسیسات 24 ساعته را پیشنهاد می کنیم که دارای سال ها تجربه و سابقه در زمینه نصب، سرویس و تعمیر کولر آبی است.

چرا می توان به این مجموعه اعتماد کرد؟

* ارائه خدمات با کیفیت همراه با ضمانت نامه

* بهره گیری از نیروهایی کاربلد و متخصص

* عدم دریافت هزینه ایاب و ذهاب مجری به محل پروژه از مشتری

* خدمت رسانی به مشتریان در هفت روز هفته و بدون تعطیلی

* تمیز کردن محل پروژه پس از اتمام کار توسط مجریان

نحوه تست موتور کولر آبی با برق 8

پس اگر با توجه به موارد ذکر شده، فکر می کنید که ما گزینه مناسبی برای رفع نیاز تاسیساتی ساختمانتان هستیم، همین حالا از طریق پر کردن فرم درخواست سرویسکار متخصص و یا تماس با شماره تلفن های موجود در سایت، سفارش خود را ثبت نمایید تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • در صورتی که موتور در هنگام اتصال به برق کار نکند، می توان به سوختگی فیوز، خراب شدن کلید قطع و وصل، قطعی کابل حامل جریان و قطعی در مدار سیم پیچ شک کرد.
  • تست خازن موتورهای کولر آبی را می توان توسط هر دو مولتی متر آنالوگ و دیجیتال انجام داد.
  • دلایلی مثل شل بودن تسمه، خرابی سیم پیچ راه انداز، خرابی کلید تبدیل و اشکال در کلید روشن و خاموش کولر، سبب کار نکردن دور کند کولر آبی می شوند.
  • بهترین کار برای اندازه گیری مقاومت، تست آن با مولتی متر است.

 

پرسش و پاسخ های متداول

1- آیا موتور کولر آبی بدون خازن کار می کند؟

بله کار می کند، اما وجود خازن در موتور کولر آبی به سریع تر دور گرفتن موتور آن در کمترین زمان ممکن کمک می نماید.

2- علت یک شکل کار کردن دور تند و دور کند کولر آبی چیست؟

احتمالاً این موضوع به دلیل خرابی کنتاکت های کلید داخلی رخ داده که باید آن را تعویض نمایید تا مشکل برطرف شود. البته پیش از تعویض کلید، حتماً باید فیش های پشت دینام را بررسی شود.

3- چرا با روشن شدن کولر آبی، فیوز برق دستگاه قطع می شود؟

از جمله علل بروز اتفاق می توان به خرابی موتور دو سرعته، اشکال در واتر پمپ، وجود ایراد در سیم بندی کولر آبی و اتصالی در کابل رابط بین کولر و کلید اشاره کرد که هر یک از این موارد باید توسط متخصص بررسی شوند.

4- نحوه تست موتور تک فاز خازن دار چگونه است؟

باید به وسیله یک مولتی متر، مقاومت بین بدنه موتور و زمین را اندازه بگیرید. یک موتور سالم، باید مقاومتی کمتر 0.5 اهم را نشان دهد، زیرا اگر عدد بالاتری نمایش داده شود، می توان متوجه شد که موتور ایراد دارد.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5، منبع 6، منبع 7، منبع 8، منبع 9

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر یکی از مشتریان در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه سرویس کولر آبی

اشتراک گذاری این صفحه