رله مشعل گازی موتورخانه، وظیفه کنترل الکتریکی مشعل را به عهده داشته و در مواقع نشت گاز یا شعله زیاد، جریان گاز را در کمتر از 20 ثانیه قطع کرده و دستگاه را خاموش و مشعل را غیر فعال می کند.

ما در کلیپ زیر، اطلاعات کاملی درباره نحوه تنظیم و عملکرد رله مشعل گازی موتورخانه در اختیارتان قرار دادیم تا هنگامی به سرویسکار دسترسی ندارید، بتوانید خودتان این کار را انجام دهید.

دیالوگ فیلم

  • نحوه باز کردن رله

با توجه به اهمیت رله مشعل، بهتر است همیشه یک رله زاپاس در موتورخانه ها وجود داشته باشد تا اگر رله بر اثر اتصالی برق یا برق گرفتگی، معیوب شود، خود مشتری بتواند بدون نیاز به سرویسکار آن را تعویض نماید.

برای باز کردن رله باید ابتدا پیچ چهارسو رله را باز کنید و آن را بیرون بکشید و سپس پایه های آن را با دقت نگاه کنید. اگر در این پایه ها، جرقه یا اتصالی رخ داده باشد و یا پایه، آب شده باشد، به این معنی است که رله معیوب شده و یا مشکلی دارد.

  • تست پایه رله مشعل

ابتدا چراغ قوه را روشن می کنیم تا برای مثال ببینیم که آیا پایه های رله زنگ زده است یا خیر. زنگ زدگی یا سولفاته کردن پایه بر اثر خیس شدن آن یا رطوبت موتورخانه رخ می دهد و سبب نارسانایی پایه شده و برق را به رله انتقال نمی دهد که معمولاً در چنین شرایطی باید پایه رله تعویض شود.

  • آشنایی با پایه های رله

پایه های رله 790 گازی شامل موارد زیر است:

1- همان طور که بر روی پایه ها توضیح داده شده است، پایه شماره 1 به عنوان آلارم یا آژیر شناخته می شود. در واقع سیم نول پایه 1 به زیر پایه های دیگر وصل شده و خود پایه به آلارم یا چراغی متصل می شود تا به وسیله این آلارم، متوجه ریست شدن مشعل شوند. چرا که 1 الی 2 ساعت بعد از زمانی که رله خاموش می شود هم همچنان موتورخانه و رادیاتورها گرم هستند، بنابراین برای این که از ریست شدن مشعل اطلاع پیدا کنید، بهتر است این کار را انجام دهید. البته این کار بیشتر در کارخانه ها انجام می شود تا فعالیتشان دچار هیچ مشکلی نشود.

فیلم نحوه تنظیمات و عملکرد رله مشعل گازی موتورخانه 1

2- پایه 2 همان یون یا سنسور تشخیص شعله است.

3- پایه 3، ترانس جرقه زن است.

4- پایه شماره 4 هم به عنوان برق اصلی موتور شناخته می شود.

5- پایه شماره 5 به شیر برقی یک (v1) متصل می شود.

6- پایه شماره 6 برای مشعل هایی است که حالت سه فاز داشته و به عنوان مشعل های صنعتی شناخته می شوند. این پایه به شیر گازی دوم وصل می شود، زیرا مشعل های صنعتی دارای دو شیر برقی گاز هستند. شیر گازی تک ضرب که برای استارت کاربرد دارد و شیر گازی تدریجی که در بویلر یا دیگ های بزرگ نصب می شود. در واقع این شیر برقی، شعله مشعل را عقب می کشند تا دیگ گرم شود.

7- نحوه اتصال پرشر هوا بر روی پایه 7، به این صورت است که از پایه 5 یا شیر برقی فرمان گرفته و به پرشر هوا فرمان داده و به پایه 7 منتقل می کند.

گاهی بعضی افراد پایه 7 را با پایه 5 جامپر می کنند، اما این کار اشتباه است و نباید انجام شود، چرا که ممکن است آتش به عقب برگردد و به شیلنگ گاز بگیرد و آتش سوزی در موتور رخ دهد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که باید حتماً کپسول آتش نشانی یا سیستم اعلام حریق در موتورخانه باشد تا بتوان به راحتی از وجود دود و آتش در موتورخانه مطلع شد.

8- پایه بعدی یا پایه شماره 8، پایه نول است که با حرف N مشخص شده است.

9- پایه 9 هم که با ph نشان داده شده و فاز بوده، باید به داخل پایه ph بیاید. در ضمن برق باید از پرشر گاز هم رد شده و به زیر پایه 9 وارد شود.

فراموش نکنید که اگر تکنسین نیستید و با مشعل گازی آشنایی ندارید، به هیچ وجه به مشعل دست نزنید، زیرا خطرات زیادی دارد. علت این صحبت این است که 30 الی 40 سیم در رله وجود دارد که اگر برای مثال یکی از آن ها به هم برخورد کرده و اتصالی رخ دهد، شیر برقی، پرشر هوا و پرشر گاز را خراب می کند و شما باید هزینه های زیادی صرف کنید تا مشکل را برطرف نمایید.

برای آشنایی با رله مشعل گازی، کافیست بر روی لینک آن بزنید.

  • تست قطعات مشعل

برای این منظور می توانید دو سر یک سیم جامپر مانند را گیره زده و تست قطعات را انجام دهید. ممکن است پایه ها و قطعات، کاملاً سالم باشند، اما نمی توان این را ملاک قرار داد، زیرا ممکن است دینام یک مشعل تا 40 بار استارت بزند، اما برای بار چهل و یکم استارت نخورد. در این حالت ممکن است یا دینام معیوب شده باشد و یا سیم دینام از داخل دچار قطعی شده باشد.

یک احتمال دیگر هم این است که خازن خراب شده باشد که باید آن را تعویض نمایید. در واقع وقتی خازن ضعیف می شود، ممکن است 40 الی 50 بار هم استارت خورده اما بار پنجاه و یکم استارت نخورد و مشعل ریست شود. بنابراین باید حتماً این مورد را هم تست نمایید.

به شما پیشنهاد می کنیم که حتماً فیلم معرفی قطعات داخلی مشعل موتورخانه و تنظیمات آن را مشاهده نمایید. همچنین شما می توانید با مطالعه مطلب نحوه سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

 

جمع بندی

ما این مطلب، تمام سعی خود را کردیم تا به طور کامل شما را با نحوه عملکرد و تنظیم رله مشعل گازی موتورخانه آشنا نماییم.

از آنجایی که یکی از خدمات محبوب ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته، انجام تاسیسات موتورخانه است، شما می توانید بر روی تجربه و تخصص همکاران فنی ما حساب باز کنید و با خیال راحت از خدمات با کیفیت و با ضمانت گروه ما بهره مند شوید.

بدین منظور شما می توانید سفارش خود را از طریق پر کردن فرم درخواست سرویسکار و یا تماس با شماره تلفن های موجود در سایت ثبت کنید تا در سریع ترین زمان ممکن نسبت به ارائه خدمات به شما مشتری عزیز اقدام شود.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر جناب آقای جارچی در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه تعمیر موتورخانه

 

اشتراک گذاری این صفحه