اجرای تاسیسات در موتورخانه شامل نکات بسیار مهم و تخصصی است که اگر به درستی رعایت نشوند بازدهی سیستم موتورخانه به شدت افت می کند.

به دلیل اهمیت این موضوع ما فیلم زیر را برای شما آماده کرده ایم. در این فیلم نحوه اجرای تاسیسات موتورخانه در یک ساختمان نوساز از ابتدا تا انتها برای شما توضیح داده می شود.

دیالوگ داخل فیلم

  1. بررسی تجهیزات مورد نیاز و مشخصات و ابعاد آن ها در فاز صفر طراحی موتورخانه

قبل از اینکه موتورخانه را بر اساس نقشه طراحی کنیم، باید بدانیم از چه تجهیزاتی با چه ابعاد و مشخصاتی قرار است در موتورخانه استفاده شود. بنابراین ابتدا میزان بار حرارتی تولیدی توسط دیگ را محاسبه می کنیم تا در قدم بعدی بتوانیم دیگر تجهیزات را برآورد کنیم.

برای این منظور میزان بار حرارتی ساختمان در بخش گرمایش و آب گرم مصرفی را محاسبه می کنیم تا به حرارت کل برسیم. دیگ آب گرم موتورخانه باید بتواند این میزان حرارت کل را تامین کند. در نهایت با مراجعه به کاتالوگ دیگ های موتورخانه حجم مورد نیاز دیگ موتورخانه خود را انتخاب می کنیم. تعداد دیگ های موتورخانه با توجه به متراژ ساختمان می تواند بین 1 الی چند عدد متفاوت باشد. برای آشنایی با انواع دیگ های چدنی موتورخانه لینک مقاله را لمس کنید.

پس از خرید دیگ به سراغ تهیه مشعل موتورخانه می رویم. مشعل بر اساس شرایط و ضوابط خاصی انتخاب می شود. در قدم بعدی باید منبع آب گرم کوئل دار و یا دوجداره را تهیه کنیم. ما می توانیم بر اساس نیاز ساختمان بیش از یک عدد منبع آب گرم داشته باشیم.

سپس پمپ سیرکوله موتورخانه را انتخاب می کنیم. در زمان تهیه پمپ های سیرکولاتور باید به عوامل مختلفی همچون تعداد رایزرهای گرمایش و خطوط رفت و برگشت، تعداد منابع آب گرم، خط حوله خشک کن، خط سونا و جکوزی و در نهایت میزان دبی و هد پمپ توجه داشته باشیم که تمام این پارامترها بر تعداد و توان پمپ موثر هستند.

در مرحله بعدی به سراغ انتخاب پمپ برگشت آب گرم و سختی گیر رزینی می رویم. توصیه ما به شما این است که سختی گیر رزینی را جزو تجهیزات اصلی موتورخانه بدانید، چون سختی گیر از ورود رسوبات به تجهیزات موتورخانه جلوگیری کرده و باعث افزایش طول عمر این سیستم می شود.

بعد از انتخاب تجهیزات موتورخانه ابعاد حدودی فضا در دسترس ما قرار می گیرد. در این مرحله باید به استانداردهای نصب و فواصل تجهیزات دقت کنیم.

فیلم راهنمای طراحی و اجرای تاسیسات موتورخانه 1

  1. جایگذاری تجهیزات موتورخانه
  • دیگ چدنی یا فولادی اولین تجهیزی است که باید در موتورخانه جایگذاری شود. چون دیگ چدنی یا فولادی یک خروجی دودکش دارد که باید حداقل فاصله را داشته باشد.
  • سپس باید مشعل موتورخانه را نصب کنیم. در این زمان رعایت فاصله بین دیگ و مشعل بسیار مهم است.
  • منابع آب گرم موتورخانه را در مکان های مناسب خود جایگذاری می کنیم.
  • در قدم بعدی سختی گیر و کلکتور موتورخانه را نصب می کنیم. تعداد کلکتورهای موتورخانه با توجه به نوع کاربری ساختمان و تجهیزات مورد استفاده در آن متفاوت است. مطلب تعمیر، تعویض و ساخت کلکتور موتورخانه را مطالعه کنید تا از روند ساخت این تجهیز مطلع شوید.
  • در نهایت پمپ های دیواری و زمینی موتورخانه را نصب می کنیم.

فیلم راهنمای طراحی و اجرای تاسیسات موتورخانه 2

  1. طراحی سیستم لوله کشی موتورخانه

طراحی سیستم لوله کشی شامل جزئیاتی از قبیل سایزینگ، ابعاد و استانداردهای محاسبه شده در فاز صفر طراحی موتورخانه است.

ورودی و خروجی دیگ موتورخانه مشخص است و ابعاد خودش را دارد، بنابراین ابتدا لوله کشی کلکتور را انجام می دهیم. ابعاد کلکتور به تعداد انشعابات رفت و برگشت، سایز رایزر و سایز رفت و برگشت منبع آب گرم محاسبه می شود.

بعد از تعیین سایزینگ ککلتور نوبت به طراحی لوله کشی خطوط رفت و برگشت به منابع آب گرم، پمپ خانه استخر، کلکتور فن کوئل و اتصال به رایزرها می رسد.

  1. اجرای تاسیسات موتورخانه

قبل از اجرای تاسیسات موتورخانه باید اقدامات مقدماتی انجام شود. به عنوان مثال لوله کشی گاز به مشعل و ساخت فوندانسیون برای دیگ قبل از اجرای تاسیسات توسط متخصص انجام می شود.

متخصص تاسیساتی می تواند همزمان با اجرای عملیات بنایی در موتورخانه لیست لوله و تجهیزات موتورخانه را به مالک تحویل دهد.

  • در قدم اول اجرای تاسیسات موتورخانه باید دیگ چدنی جمع شده و در محل خود نصب گردد. اگر قرار است از دیگ فولادی استفاده شود آن را باید نصب کنیم.
  • سپس مشعل را با رعایت فاصله استاندارد در جای خود قرار می دهیم.
  • منابع آب گرم، تانکر ذخیره و سختی گیر را در محل مناسب خود نصب می کنیم.
  • در این مرحله می توانیم لوله کشی و جوشکاری تجهیزات را انجام دهیم که با ساخت کلکتور شروع می شود.
  • پمپ های سیرکوله را در محل خود قرار می دهیم. اگر پمپ به صورت دیواری باشد، به موازات کلکتور نصب می شود و چنانچه پمپ سیرکوله زمینی باشد، ساختار متفاوت خود را دارد. نصب لرزه گیر، شیر فلکه های رفت و برگشت و صافی همگی در این مرحله بر روی پمپ بسته می شوند.
  • خطوط رفت و برگشت به دیگ و منابع آب گرم و رایزرها را به صورت موقت جوشکاری می کنیم.
  • بعد از اینکه از نقشه طراحی تاسیسات موتورخانه مطمئن شدیم، جوشکاری نهایی و تکمیلی تجهیزات را انجام می دهیم. مطالعه مطلب جوشکاری لوله های موتورخانه را از دست ندهید.
  • بعد از اتمام لوله کشی گرمایش در موتورخانه به سراغ لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی می رویم. برای این منظور از خط اصلی آب سرد ورودی به موتورخانه یک انشعاب به منبع آب گرم می دهیم و سپس جهت انتقال به واحدهای ساختمانی یک انشعاب به رایزرهای مصرفی هدایت می کنیم. پس از آن خروجی آب گرم را از منبع به رایزرها متصل می کنیم و در نهایت خطوط برگشت آب گرم را اجرا می نماییم.

فیلم راهنمای طراحی و اجرای تاسیسات موتورخانه 3

  1. تست اولیه تاسیسات موتورخانه

بعد از اینکه سیستم لوله کشی و تاسیسات موتورخانه به صورت کامل اجرا شدند، سیستم را به مدت یک شبانه روز پرآب می کنیم تا مورد تست قرار بگیرد.

  1. تست نهایی تاسیسات موتورخانه

چنانچه بعد از 24 ساعت تست اولیه هیچ مشکلی در تاسیسات و تجهیزات موتورخانه مشاهده نکردیم، این سیستم را مورد تست نهایی قرار می دهیم. برای این منظور باید کل سیستم در حداقل زمان 1 ساعت دارای فشار حداقل 10 بار قرار بگیرد.

  1. عایق کاری تاسیسات موتورخانه

بعد از اطمینان از تست نهایی نوبت به عایق کاری سیستم موتورخانه می رسد. برای این منظور می توان از عایق های الاستومری، مل و ماستیک و پشم شیشه استفاده کرد. در نهایت موتورخانه آماده اجرای تاسیسات برقی و بهره برداری می شود.

پس به طور خلاصه طراحی و اجرای تاسیسات موتورخانه شامل 3 مرحله اصلی زیر است:

  • فاز صفر طراحی (ظرفیت سنجی، برآورد و انتخاب تجهیزات موتورخانه)
  • فاز اصلی طراحی (جایگذاری تجهیزات و طراحی لوله کشی)
  • اجرای کامل لوله کشی و عایق کاری موتورخانه

 

جمع بندی

در این مطلب شما را جزئیات طراحی و احداث تاسیسات موتورخانه آشنا کردیم. همانطور که می توان برداشت کرد طراحی و ساخت موتورخانه یک معقوله تخصصی است که نیاز به مهارت و دانش بالایی دارد.

ما در گروه تاسیسات 24 ساعته و با همکاری تعدادی از بهترین تکنسین های موتورخانه در کنار شما هستیم تا سیستم موتورخانه شما را با بهترین سطح از کیفیت طراحی و اجرا کنیم.

خدمت طراحی و تجهیز موتورخانه همانند دیگر خدمات ما در این مجموعه به همراه گارانتی تضمین کیفیت عرضه می شود. پس می توانید با خاطری آسوده سفارش خود را به ما بسپارید.

برای ثبت سفارش همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر جناب آقای جارچی در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه تعمیر موتورخانه

اشتراک گذاری این صفحه