جهت راه اندازی و کنترل عملکرد سیستم پمپ آب از تجهیزات مختلفی در مجاورت این وسیله استفاده می شود که یکی از آن ها کلید اتوماتیک مکانیکی پمپ آب است.

اگر فیلم زیر را مشاهده کرده و تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، شما را با اجزای داخلی کلید اتوماتیک پمپ آب آشنا می کنیم تا تنظیم این وسیله را به راحتی انجام دهید.

دیالوگ فیلم

کلید اتوماتیک مکانیکی یکی از مهمترین تجهیزات در سیستم پمپ آب ساختمان است. در واقع این کلید اتوماتیک مکانیکی است که زمان روشن و خاموش شدن پمپ آب را تعیین کرده و فرمان آن را به پمپ صادر می کند. به بیان دیگر این کلید جریان برق ورودی به پمپ آب را کنترل کرده و آن را قطع و یا وصل می کند.

کلیدهای اتوماتیک مکانیکی پمپ آب مدل های مختلف دارند که بازه فشار و کارکرد پمپ بر روی بدنه کلید مشخص است. به عنوان مثال نمونه کلید اتوماتیکی که در این فیلم مشاهده کردید در محدوده فشار بین 2 الی 11 بار عمل می کند. در نتیجه برای پمپ هایی با فشار بالا مناسب است. این محدوده بار یا فشار بر روی بدنه کلید اتوماتیک درج شده است.

از طرفی مدل های دیگر کلید اتوماتیک پمپ آب وجود دارند که در محدوده فشار 1 الی 5 بار عمل می کنند. این مدل از کلیدهای اتوماتیک مکانیکی برای استفاده در پمپ هایی با فشار پایین مناسب هستند.

بعد از باز کردن دو پیچ قرار گرفته در دو طرف قاب روی کلید اتوماتیک مکانیکی می توانید متعلقات داخلی کلید را مشاهده کنید.

اول از همه 4 عدد پایه اتصال سیم های برق را در بدنه کناری کلید ملاحظه می کنید. در این قسمت برق ورودی یا تغذیه از ساختمان از طریق سیم های فاز و نول به 2 عدد از این پایه ها وارد شده و در ادامه فاز و نول خروجی از کلید از طریق 2 عدد پایه دیگر به سمت پمپ آب هدایت می شوند.

فیلم اجزا و نحوه عملکرد کلید اتوماتیک پمپ آب تحت فشار 1

زمانی که پایه ها فعال می شوند، پلاتین داخل کلید اتوماتیک را وصل می کنند و در نتیجه برق کلید و پمپ اتصال پیدا می کند.

عملکرد کلید اتوماتیک مکانیکی پمپ آب به این صورت است که وقتی مقدار فشار آب احساس شده در کلید اتوماتیک کمتر از مقدار فشار تنظیم شده بر روی آن باشد، یک قطعه اتصال دهنده در داخل کلید به پایه های برق آن وصل می شود. در این مرحله پلاتین داخل کلید اتوماتیک جریان برق را بین دو پایه خروجی از کلید وصل می کند.

علاوه بر پایه های برق داخل کلید اتوماتیک 2 عدد پیچ در اندازه بزرگ و کوچک نیز قابل مشاهده هستند. وظیفه پیچ بزرگ تر تنظیم فشار اولیه یا فشار استارت پمپ آب است که با علامت P مشخص شده و بین بازه + و – تنظیم می شود.

پیچ کوچکتر که با علامت دلتا P بر روی بدنه داخلی کلید اتوماتیک نشان داده شده است، بازه فشار تنظیم شده پمپ را مشخص می کند.

برای تنظیم بازه فشار پمپ آب ابتدا با کمک گیچ فشار مقدار فشار استارت پمپ آب را از طریق پیچ بزرگ تر تنظیم می کنیم و از طریق باز و بسته کردن پیچ کوچک تر یا دلتا P میزان اختلاف فشار از زمان روشن شدن تا خاموش شدن پمپ آب را معین می کنیم.

وقتی پیچ کوچکتر در کلید اتوماتیک مکانیکی پمپ آب را سفت تر می کنیم، میزان اختلاف فشار پمپ بیشتر می شود. به عنوان مثال اگر اختلاف فشار پمپ 1 بار بوده است، با سفت کردن پیچ کوچکتر می توانید این اختلاف فشار را تا 2 بار برسانید. به این ترتیب پمپ آب شما روی 2 بار استارت می زند و بر روی 4 بار خاموش می شود.

زمانی که پیچ بزرگ تر بر روی کلید اتوماتیک مکانیکی پمپ آب را سفت تر می کنیم، به فنر داخل کلید فشار بیشتری وارد می شود و در نتیجه فشار استارت پمپ آب بر روی عدد بالاتری تنظیم می شود.

فیلم اجزا و نحوه عملکرد کلید اتوماتیک پمپ آب تحت فشار 2

در مواقعی که پمپ آب یکسره کار می کند و یا در شرایطی که دورترین استفاده کننده از پمپ آب با کاهش فشار آب خروجی از پمپ آب مواجه می شود، کافیست دلتا P و فشار استارت پمپ را با توجه به دورترین استفاده کننده در ساختمان تنظیم کنیم تا تمام مصرف کننده ها فشار آب مناسبی در اختیار داشته باشند.

یکی از مشکلات رایج با کلید اتوماتیک پمپ پلاتین چسباندن آن است. برای کسب اطلاع از نحوه رفع این مشکل به مقاله علت پلاتین چسباندن پمپ آب و راهکار آن مراجعه کنید.

در پلاک کناری بر روی کلید اتوماتیک مکانیکی پمپ آب تمامی اطلاعات در خصوص محدوده فشار کلید درج شده است. همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید این کلید اتوماتیک 16 آمپر جریان برق را از خود عبور می دهد و با جریان برق 220 تا 250 ولت و در بازه فشار 2 الی 11 بار عمل می کند. همچنین استاندارد برق این کلید IP44 است.

فیلم اجزا و نحوه عملکرد کلید اتوماتیک پمپ آب تحت فشار 3

اطلاعات جامع تر در خصوص کلید اتوماتیک را در مطلب تنظیم اتوماتیک پمپ آب خانگی دنبال کنید. برای این منظور روی لینک مقاله بزنید.

 

جمع بندی

در این مطلب و فیلم نمایش داده شده در خصوص کلید اتوماتیک مکانیکی پمپ آب و اجزای داخلی آن برای شما صحبت کردیم.

چنانچه کلید اتوماتیک پمپ آب بر روی فشار نامناسب به نسبت فشار آب ساختمان تنظیم شود، مشکلات متعددی برای پمپ ایجاد می شود که از آن جمله می توان به یکسره کار کردن پمپ و یا افت فشار آب در طبقات مختلف ساختمان اشاره کرد.

بنابراین چنانچه با وجود توضیحات داده شده در این مطلب و آشنایی با اجزای داخلی کلید اتوماتیک قادر به تنظیم کلید اتوماتیک نبودید، توصیه می کنیم حتماً از یک متخصص کمک بگیرید.

گروه تاسیسات 24 ساعته با همراهی جمعی از متخصصین تاسیسات مکانیکی و الکتریکی در کنار شماست تا مشکلات مربوط به تاسیسات ساختمان را رفع کند. در این مجموعه تمامی خدمات از جمله تنظیم و تعویض کلید اتوماتیک پمپ آب همراه با تضمین کیفیت خدمات ارئه می شوند.

برای ثبت سفارش خود کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر سرکارخانم آقاجانی در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه تعمیر پمپ آب

اشتراک گذاری این صفحه