یکی از چالش برانگیزترین اجزای پمپ آب کلید اتوماتیک این وسیله است که کل عملکرد سیستم پمپ را تنظیم و کنترل می کند.

اما عده بسیاری هستند که با نحوه تنظیم پمپ آب با کمک کلید اتوماتیک آن آشنایی ندارند و به همین دلیل مجبور هستند از نصاب پمپ آب برای این منظور کمک بگیرند. اگر فیلم زیر را تماشا کنید به شما قول می دهیم از این پس بتواند بدون نیاز به کمک یک متخصص کلید اتوماتیک و فشار پمپ آب خود را تنظیم کنید.

دیالوگ فیلم

یکی از سوالات رایج در بین ساکنین ساختمان این است که می گویند: زمانی که شیر آب را باز می کنند، دائماً نواسان فشار آب دارند. یعنی وقتی شیر آب باز است، فشار خیلی زیادی در پشت شیر وجود دارد یا اینکه فشار آب ابتدا کم است و دوباره بسیار زیاد می شود.

دلیل اصلی این مشکل در عدم تنظیم مناسب فشار استارت و استپ (خاموش) پمپ است. البته این موضوع در صورتی صادق است که پمپ با ظرفیت و توان مناسب برای ساختمان انتخاب شده باشد.

حال اگر مشکل پمپ به دلیل عدم تنظیم کلید اتومات باشد، می توان بر اساس روشی که در ادامه می گوییم کلید اتوماتیک را تنظیم کرد:

بر روی تمام پمپ های آب ساختمان یک عدد کلید اتوماتیک شبیه به کلید نمایش داده شده در فیلم وجود دارد، البته این در صورتی است که از ست کنترل بر روی پمپ آب ساختمان استفاده نشده باشد.

فیلم نحوه تنظیم فشار در کلید اتوماتیک پمپ آب تحت فشار 1

ابتدا درپوش کلید پمپ را باز می کنیم تا بتوانیم تنظیمات مورد نیاز را انجام دهیم. وقتی درپوش کلید اتوماتیک را باز کنیم دو عدد پیچ بر روی بدنه کلید مشاهده خواهیم کرد. البته در برخی از مدل های کلید اتوماتیک پمپ آب از دو مهره بجای دو پیچ استفاده شده است. این دو مهره یا دو پیچ به دو فنر متصل هستند.

پیچ یا فنر بزرگ تر برای تنظیم فشار استارت یا روشن شدن پمپ و پیچ یا فنر کوچک تر برای تنظیم بازه روشن و خاموش شدن پمپ است.

به عنوان مثال شما می خواهید بدانید پمپ در چه فشاری روشن و خاموش می شود تا پس از آن بتوانید کلید اتوماتیک پمپ را تنظیم کنید. پس در مرحله اول باید به گیج فشار روی پمپ آب توجه کنید. بر روی تمام پمپ ها یک عدد گیچ فشار تعبیه شده است، علائم قرمز رنگ روی گیج فشار نشان دهنده میزان بار یا فشار پمپ هستند.

زمانی که پمپ آب در حال کار کردن است باید عقربه روی گیج فشار را دنبال کنید، هر عددی که عقربه بعد از رسیدن به آن خاموش شد، میزان درجه یا بار تنظیم شده برای خاموش شدن پمپ است.

به طور مثال اگر عقربه فشار سنج روی عدد 4، 5 یا 6 بار قرار بگیرد، یعنی پمپ بر روی فشار 4، 5 و یا 6 خاموش می شود. توجه داشته باشید اعداد روی گیج فشار به صورت زوج 0، 2، 4، 6، 8 و 10 شماره گذاری شده اند و مابین آن ها اعداد 4.5، 5، 5.5 و 6 بار مشخص هستند.

در ادامه وقتی یکی از مصرف کننده ها در ساختمان شیرآب را باز می کند، عقربه روی گیج فشار پمپ آب به آرامی پایین می آید و باز هم روی یکی از اعداد درجه فشار پمپ آب روشن می شود. آن درجه فشاری که در همان لحظه پمپ روشن می شود مقدار فشار استارت یا روشن شدن تنظیم شده برای پمپ است.

فیلم نحوه تنظیم فشار در کلید اتوماتیک پمپ آب تحت فشار 2

حال فرض کنید می خواهید پمپ را بر روی فشار بالاتری تنظیم کنید. اگر زمانی که شیر آب را باز می کنید و کمترین فشار آب مقدار فشار خیلی ضعیفی است، پس باید فشار روشن شدن پمپ را بر روی عدد بالاتری تنظیم کنید.

برای این منظور باید پیچ یا مهره بزرگ تر متصل به فنر بر روی کلید اتوماتیک پمپ آب را با کمک پیچ گوشتی به اندازه یک ربع در جهت مثبت بچرخانید. پس از آن باید صبر کنید تا دوباره پمپ روشن شده و به نقطه خاموش شدن برسد. وقتی مصرف کننده دوباره شیر آب را باز کرد، پمپ روشن می شود. در این مرحله باید درجه روی گیج فشار پمپ را چک کنید. به عنوان مثال اگر درجه فشار پمپ از 2.5 به 3 بار رسیده بود، یعنی درجه فشار مناسبی برای پمپ تنظیم کرده اید که متناسب با همان مقدار فشار خاموش شدن پمپ نیز افزایش پیدا می کند.

در این مرحله باید دورترین مصرف کننده از پمپ آب و بالاترین طبقه ساختمان را چک کنید تا مطمئن شوید فشار مناسبی در کمترین و بیشترین فشار پمپ آب داشته باشد و دچار نوسان فشار نباشد.

با کمک روش گفته شده می توانید فشار روشن و خاموش شدن پمپ آب را با استفاده از کلید اتوماتیک تنظیم کنید تا هیچ نوسان و یا کاهش فشار آب در طبقات بالای ساختمان نداشته باشید.

فیلم نحوه تنظیم فشار در کلید اتوماتیک پمپ آب تحت فشار 3

در بعضی مواقع مشاهده شده که بازه روشن و خاموش شدن پمپ بسیار کوتاه است، به عنوان مثال پمپ بر روی عدد 2 بار روشن شده و روی عدد 3 بار مدام خاموش می شود. در این شرایط با مشکل روشن و خاموش شدن دائمی پمپ آب مواجه هستید. اگر منبع تحت فشار پمپ چک شده و از سالم بودن آن مطمئن هستید، باید به سراغ کلید اتوماتیک پمپ آب بروید.

برای حل این مشکل باید بازه روشن و خاموش شدن پمپ آب را افزایش دهید تا پمپ مدام روشن و خاموش نشود. پیچ یا مهره کوچک تر متناسب با فنر کوچکتر بر روی کلید اتوماتیک برای تنظیم دلتا P یا بازه روشن و خاموش شدن پمپ آب تعریف شده است. بنابراین شما می توانید با چرخاندن یا سفت کردن پیچ کوچک تر مقدار اختلاف فشار روشن و خاموش شدن پمپ را به راحتی تنظیم کنید.

برای دسترسی و اطلاع از علت روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب ساختمان روی لینک مقاله بزنید.

البته توجه داشته باشید تمام پمپ های آب ساختمان و کلیدهای اتوماتیک یک سری استانداردهای خاص برای خود را دارند. به عنوان مثال در بعضی از کلیدهای اتوماتیک نمی توانید اختلاف فشار کمتر از 1 بار و بیشتر از 3 بار ایجاد کنید.

در هر صورت شما می توانید با بستن و یا باز کردن پیچ کوچکتر نقاط خاموش و روشن شدن پمپ آب را به یکدیگر نزدیک و یا دورتر کنید.

دقت کنید در حالت نرمال فشار 2 و 3 بار مقدار فشار مناسب برای روشن شدن پمپ است تا بعد از باز کردن شیر آب با فشار بیش از حد و پرتاب آب روبرو نشویم. در نتیجه باید فشار استارت پمپ را بر روی عدد 2 الی 3 بار تنظیم کنیم و فشار خاموش شدن پمپ را در بازه 5 الی 6 بار قرار دهیم.

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که فشار بالای 6 بار برای شیرآلات ساختمان مناسب نیستند، چون این مقدار فشار می تواند باعث ترکیدگی شیرآلات و شیلنگ های متصل به شیر شود.

برای کسب اطلاعات کامل تر در خصوص روش تنظیم فشار پمپ آب خانگی پیشنهاد می کنیم لینک مقاله مربوطه را لمس کنید.

 

جمع بندی

نوسان فشار آب در ساختمان و یا کارکرد مدائم پمپ آب از جمله نشانه های رایج تنظیم نبودن فشار پمپ از طریق کلید اتوماتیک این وسیله است که ما در این مطلب نحوه تنظیم فشار پمپ با استفاده از کلید اتوماتیک را برای شما توضیح دادیم.

با این وجود اگر باز هم نیاز به حضور یک متخصص را احساس می کنید همکاران ما در گروه تاسیسات 24 ساعته برای کمک به شما در کنارتان هستند. متخصصن این مجموعه همگی مهارت و تجربه کار عملی بالایی دارند و از طرفی تمامی خدمات از جمله تنظیم کلید اتوماتیک پمپ آب را همراه با گارانتی تضمین کیفیت به شما عرضه می کنند.

برای ثبت سفارش کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

برخی از سوابق کاری مرتبط با نصب ، سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی و منبع

 

 

اشتراک گذاری این صفحه