وقتی امکان استفاده از یک مخزن آب بزرگ را نداریم و یا حجم منبع ذخیره آب قبلی جوابگوی نیاز ساختمان نیست، می توان از دو یا چند منبع ذخیره به همراه پمپ آب استفاده کرد.

در این فیلم نحوه نصب پمپ آب به دو مخزن ذخیره آب نمایش داده شده است. پس اگر شما هم با کمبود آب مواجه هستید و از طرفی تنها یک منبع نمی تواند نیاز ساختمان شما را رفع کند برای یادگیری روش اتصال دو منبع به پمپ آب با ما همراه باشید.

توضیحات بیشتر

مشکل کمبود آب و یا قطعی آن در بعضی از مناطق کشور روز به روز در حال گسترش است، به همین دلیل اکثر افراد به نصب منبع ذخیره آب روی آورده اند و برای اینکه بتوانند از آب ذخیره شده در منبع به صورت پرفشار استفاده کنند، یک عدد پمپ و منبع تحت فشار نیز به این سیستم اضافه می کنند.

اما گاهی مشاهده شده که بنا به دلایلی از جمله کم عرض بودن راهروها و یا کوچک بودن درب ورودی به اتاق تاسیسات ساختمان و یا تنگ بودن گذرگاه محل قرارگیری مخزن آب نمی توانیم از مخزن بزرگ و حجیم آب استفاده کنیم.

از طرف دیگر ممکن است قبلاً یک مخزن ذخیره آب در ساختمان نصب کرده ایم، اما به دلیل مصرف زیاد حجم مخزن قبلی پایین است و باید ظرفیت آن را ارتقا دهیم. در چنین شرایطی می توانیم دو یا چند منبع ذخیره آب را به یکدیگر وصل کنیم.

مخزن ذخیره آب را می توان به دو روش مختلف به یکدیگر اتصال داد:

  1. اتصال موازی دو یا چند مخزن

در این روش همه مخازن توسط انشعابات یک شاه لوله وصل شده به ورودی مخازن از آب پر می شوند. خروجی تمام مخازن نیز به همین صورت به یک شاه لوله ختم می شود که در تصویر زیر شماتیک آن را مشاهده می کنید.

 فیلم نصب پمپ آب ساختمان به همراه دو منبع ذخیره آب 1

اتصال دو یا چند مخزن ذخیره آب به صورت موازی دو مزیت مهم دارد:

  • می توان برای انجام اقداماتی از جمله سرویس و نگهداری مخازن با بستن شیر فلکه ورودی و خروجی هر مخزن این کار را برای هر کدام از مخازن به صورت جداگانه انجام داد.
  • در مواقعی از سال که نیاز به ذخیره آب کمتری داریم، می توانیم تعدادی از مخازن را از مدار جدا کنیم تا حجم مخزن ذخیره با میزان مصرف آب ساختمان متناسب شود.

در زمان اتصال مخازن آب به شکل موازی می توان به منظور کنترل سطح آب برای هر کدام از مخازن یک شناور یا فلوتر نصب کرد. البته بر اساس یک شیوه دیگر می توان یک شیر برقی در ابتدای شاه لوله قرار داده و سپس تنها یک فلوتر برقی در یکی از مخازن نصب نمود تا در صورت پر شدن آب درون مخزن ورودی آب به لوله اصلی تغذیه کننده مخازن مسدود شود.

هرچند توصیه می شود برای ورودی و خروجی هر مخزن یک شیر فلکه جداگانه در نظر بگیرید تا در مواقع ضروری بتوانید سطح آب هر مخزن را به صورت تکی کنترل کنید.

  1. اتصال سری دو یا چند مخزن

در روش اتصال سری دو یا چند مخزن ذخیره آب فقط یکی از مخزن ها به ورودی آب وصل می شود و خروجی آن و بقیه مخازن از طریق یک شاه لوله به هم مرتبط می شوند. در نتیجه همه مخازن به صورت همزمان و یکسان از آن پر می شوند.

فیلمی که در ابتدای این متن به شما نمایش دادیم اتصال دو مخزن آب به صورت سری را به شما آموزش می دهد. در روش سری هم می توانید در صورت نیاز تعدادی از مخازن را از مدار خارج کنید، اما سرعت پر شدن آب مخازنی که به شکل سری به هم وصل شده اند به مراتب کمتر از روش موازی است.

 فیلم نصب پمپ آب ساختمان به همراه دو منبع ذخیره آب 2

فرقی نمی کند که شما کدام روش را برای اتصال مخازن آب در نظر گرفتید، مهم این است که با توجه به قانون ظروف مرتبط باید تمام مخازن در یک ارتفاع از سطح زمین قرار بگیرند تا همیشه به یک اندازه از آب پر شوند و هنگام باز کردن شیر آب از همه مخازن به صورت مساوی آب کسر شود.

بنابراین اگر بلندی یکی از مخزن ها از دیگری کم تر بود، باید با قرار دادن پایه در زیر آن ارتفاع مخازن را هم اندازه کنید.

توصیه می کنیم مطلب نصب و لوله کشی منبع آب در خانه و پشت بام را نیز مطالعه کنید. برای این منظور لینک مقاله را لمس کنید.

 

دیالوگ فیلم

برای نصب دو منبع ذخیره آب به پمپ و منبع تحت فشار به روش سری بر اساس مراحل زیر اقدام می کنیم:

  1. شناور یا فلوتر را بر روی یکی از مخزن ها نصب می کنیم. زمان اتصال شناور جهت آب بندی اتصال حتماً از مقدار کافی نوار تفلون استفاده می کنیم.
  2. قبل از اتصالات و جایگذاری نهایی، نحوه قرارگیری پمپ و اتصالات ورودی و خروجی آن را بررسی می کنیم.
  3. اتصالات ورودی به پمپ را به آن وصل می کنیم. برای این منظور باید تمام اتصالات را به کمک نوار تفلون آب بندی کنیم. برای اطلاع دقیق تر از روش نصب پمپ آب و منبع روی لینک مقاله بزنید.

 فیلم نصب پمپ آب ساختمان به همراه دو منبع ذخیره آب 3

  1. اتصال مربوط به خروجی از تانکر ذخیره اول را تقلون می زنیم و به تانکر وصل می کنیم. خروجی تانکر در قسمت پایین آن واقع شده است.
  2. اتصال خروجی تانکر ذخیره آب دوم را وصل کرده و بعد از اطمینان از آب بندی محل اتصال آن را با آچار محکم می کنیم.
  3. اتصال ورودی به تانکر ذخیره آب اول دارای شناور را بر روی آن می بندیم. اتصال ورودی تانکر ذخیره در قسمت بالایی آن قرار دارد.
  4. بعد از اینکه اتصالات ورودی و خروجی مخازن ذخیره آب را به اتمام رساندیم، جایگذاری دقیق دو تانکر ذخیره و پمپ آب را انجام می دهیم. همانطور که گفتیم هر دو مخزن ذخیره باید در ارتفاع یکسان از سطح زمین قرار بگیرند.
  5. از محل لوله آب ساختمان لوله کشی و اتصالات لازم تا ورودی به مخزن ذخیره اول را انجام می دهیم. برای انجام این کار یک شیر قطع و وصل بر سر لوله ورودی آب نصب می کنیم و سپس ارتفاع ورودی مخزن ذخیره اول را تا ابتدا لوله آب ساختمان اندازه گرفته و به همان مقدار لوله سفید برش می دهیم. در نهایت لوله را با کمک اتو لوله از یک طرف به اتصال ورودی مخزن ذخیره اول و از طرف دیگر به لوله آب ساختمان وصل می کنیم.
  6. لوله کشی و اتصالات از خروجی مخزن ذخیره اول را به ورودی پمپ انجام می دهیم. برای این کار نیز از مقداری لوله و اتو لوله به همراه اتصال سه راهی کمک می گیریم.
  7. لوله کشی از مخزن ذخیره اول به مخزن ذخیره دوم را طوری انجام می دهیم که دو مخزن با هم سری شوند. برای این منظور یک لوله به خروجی مخزن دوم وصل کرده و ادامه آن را به انتهای اتصال سه راهی متصل به خروجی مخزن ذخیره اول متصل می کنیم. تمام اتصالات را با آچار محکم می نماییم.
  8. اتصالات خروجی از پمپ را نصب کرده و اتصال پنج راهه را به خروجی پمپ می بندیم.
  9. لوله کشی از پنج راهه نصب شده در خروجی پمپ را به ورودی آب ساختمان انجام می دهیم. پس لازم است فاصله بین پنج راهی پمپ تا ورودی آب ساختمان را با متر اندازه زده و به همان مقدار لوله سفید برش بزنیم و با اتو لوله به اتصالات دو طرف ببندیم.
  10. حالا به سراغ منبع تحت فشار رفته و شیلنگ منبع تحت فشار را از یک طرف به اتصال پنج راهه در خروجی پمپ و از طرف دیگر به خروجی منبع تحت فشار وصل می کنیم.
  11. فشار منبع تحت فشار را اندازه گیری می کنیم و از سالم بودن آن مطمئن می شویم.
  12. سیم کشی برق ورودی به پمپ آب را انجام می دهیم. در محل اتصال سیم ها به مقدار کافی از چسب برق استفاده می کنیم تا بین سیم ها اتصالی ایجاد نشود.
  13. سیم برق را به کلید اتوماتیک پمپ آب وصل می کنیم. برای این منظور سر سیم ها را به اندازه مورد نیاز لخت کرده و زیر پیچ ها می بندیم.
  14. در آخر کار ورودی تانکر ذخیره دوم را با درپوش مسدود می کنیم تا اجسام خارجی به آن وارد نشوند.

 فیلم نصب پمپ آب ساختمان به همراه دو منبع ذخیره آب 4

نتیجه گیری

نصب دو یا چند مخزن ذخیره آب به همراه پمپ و منبع تحت فشار تا حد زیادی در افزایش فشار آب ساختمان تاثیر مثبت دارد و از طرفی جلوی هزینه های اضافی برای تعویض مخزن کوچک را می گیرد، چون در صورت نیاز به استفاده از مخزن آب بزرگ تر، دیگر نیازی به حذف مخزن قبلی نیست و می توان با خرید یک مخزن جدید کوچک نیاز ساختمان را رفع کرد.

با این حال حضور یک نیروی متخصص و باتجربه برای اجرای لوله کشی مخازن ذخیره آب و همچنین اجرای لوله کشی پمپ آب بسیار مهم است.

گروه تاسیسات 24 ساعته با حضور حرفه ای ترین مجریان تاسیساتی آماده است تا تانکر ذخیره و پمپ آب ساختمان شما را نصب و راه اندازی کند.

در صورت سپردن سفارش خود به این مجموعه نه تنها از مهارت بالای مجریان تاسیساتی بهره مند می شوید، بلکه سفارش شما همراه با گارانتی تضمین کیفیت خدمات انجام می شود.

برای ثبت سفارش کافیست همین الان با شماره های های 77683856- 26407476 تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر و ارسال کنید.

 

سوالات متداول

  1. آیا امکان افزایش حجم مخزن بعد از نصب آن وجود دارد؟

بله، می توان با روش اتصال مخازن به یکدیگر حجم آب مورد نیاز را افزایش داد.

  1. به چه روش می توان مخازن را به یکدیگر و پمپ آب وصل کرد؟

مخازن آب را می توان به دو روش اتصال موازی و اتصال سری به یکدیگر وصل نمود.

  1. آیا محدودیتی در اتصال مخازن به یکدیگر وجود دارد؟

خیر، شما هیچ محدودیتی در استفاده از تعداد مخازن متصل به هم ندارید.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

برخی از سوابق کاری مرتبط با نصب ، سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی و منبع

 

 

 

اشتراک گذاری این صفحه