با توجه به مصرف بالای برق در کشور و با ارزش بودن این منبع انرژی هر روزه راه های مختلفی به منظور صرفه جویی در مصرف برق و همچنین مدیریت و کنترل بهتر روشنایی خانه ها، معابر، پارک ها و حتی ساختمان های اداری و صنعتی پیدا می شوند.

انواع فتوسل یکی از تجهیزات مهم به منظور کنترل روشنایی و عملکرد تجهیزات الکترونیکی است که در این مطلب قصد داریم با چیستی این وسیله و کاربردهای آن بیشتر آشنا شویم.

بنابراین ابتدا فتوسل را به شما معرفی می کنیم و پس از بیان قسمت های مختلف یک فتوسل معمولی به سراغ طرز کار و کاربردهای متنوع فتوسل ها می رویم و در نهایت شما را با تنوع بالای انواع فتوسل آشنا می کنیم تا بدانید این وسیله به ظاهر ساده تا چه حد می تواند پیچیده باشد. پس با ما همراه باشید.

فتوسل چیست؟

فتوسل که در زبان انگلیسی به آن Light Dependent Resistor می گویند و به زبان مخفف LDR هم شناخته می شود در واقع یک مقاومت وابسته به نور است که شبیه تمام مقاومت ها مقدار نوردهی آن با استفاده از تابش نور تغییر می کند.

این وسیله نسبت به نور حساس بوده و وقتی شعاع های نوری با صفحه آن برخورد می کنند، از خود ولتاژ تولید کرده و در نهایت از تولید این سطح از ولتاژ می تواند رله ای را به کار اندازد تا یک مدار الکتریکی را قطع و یا وصل کند.

ساختار فتوسل به این صورت این که از یک جسم نیمه هادی با مقاومت بالا ساخته شده و Cadmium Sulphide معمولی ترین ماده ای است که برای ساخت این سنسور نوری استفاده شده است. اجزای زیر از جمله قسمت های تشکیل دهنده فتوسل هستند:

  • دو عدد الکترود
  • تماس های جوش سرد
  • مواد حساس به نور روی سطح خارجی
  • سرامیک
  • دو پایه خروجی

 

طرز کار فتوسل به چه صورت است؟

کارکرد فتوسل وابسته به نور است، یعنی اگر نوری که فتوسل می تابد کم شود، مقاومت آن زیاد شده و در مقابل اگر تابش نور به فتوسل زیاد شود، میزان مقاومت آن کم می شود.

بنابراین وقتی هوا روشن است و تابش خورشید وجود دارد، فتوسل با دریافت نور در داخل خود مقداری ولتاژ تولید کرده و آن را به رله می دهد. به محض اینکه هوا تاریک شد، به دلیل عدم وجود نور دیگر هیچ ولتاژی در فتوسل تولید نشده و به رله نمی رسد که با کمک آن مدار دستور قطع جریان را صادر کند، در نتیجه لامپ های محل نصب فتوسل روشن می شوند.

البته توضیحاتی که دادیم بیشتر به طرز کار فتوسل های نوری یا معمولی مربوط می شد، در حالی که روش کار فتوسل ها با توجه به مدل آن ها می تواند متفاوت تر باشد که در ادامه همین مطلب و در بخش معرفی انواع فتوسل بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

تصویر فتوسل

کاربرد فتوسل چیست؟

از فتوسل ها با توجه به اینکه می توانند با تابش نور ولتاژ تولید کنند در تجهیزاتی استفاده می شود که به نیاز به نور در تاریکی داشته باشند. به همین دلیل کاربری فتوسل بسیار گسترده است، به حدی که می توان از این مقاومت در داخل یک دوربین عکاسی تا روشنایی معابر و یا روشن شدن لامپ های داخل حیاط خانه استفاده کرد.

با این حال کاربردهای فتوسل به شکل خلاصه عبارتند از:

  • خاموش و روشن کردن لامپ های خانه ها، باغ ها، باغچه ها و خیابان ها

یکی از مهمترین و اثربخش ترین مصارف فتوسل ها برای خاموش و روشن کردن اتوماتیک لامپ های خانه ها، باغ ها، باغچه ها و خیابان های سطح معابر است. چرا که فتوسل می تواند با کمک عملکرد خود تا حد زیادی در مصرف برق صرفه جویی داشته باشد.

وقتی فتوسل را در این مکان ها نصب می کنیم، در طول روز و با کمک رله ای که در داخل خود دارد، مدار روشنایی را در محل قطع می کند و باعث خاموش شدن اتوماتیک لامپ ها می شود. اما وقتی هوا تاریک شد، بدون اینکه نیاز باشد شما کلید برقی را فشار دهید، فتوسل خود به خود عمل کرده و چون دیگر نوری وجود ندارد، پس مقاومت فتوسل زیاد شده و دیگر جریانی را به رله نمی رساند، در نتیجه لامپ های نمای بیرونی ساختمان، چراغ های داخل پارکینگ، تیرهای چراغ برق داخل خیابان، روشنایی باغ و یا هر محل دیگری که فتوسل را در مدار سیم کشی آن قرار داده اید، روشن می شوند.

  • استفاده از فتوسل در سلول های خورشیدی

یکی دیگر از کاربردهای رایج از فتوسل درسلول های خورشیدی است، همانطور که می دانید سلول های خورشیدی نور خورشید را در طول روز جذب می کنند، با کمک فتوسل در داخل این سلول ها می توان نور خورشید را به برق تبدیل کرد و به عنوان منبعی ناتمام از انرژی الکتریکی از آن استفاده نمود.

  • استفاده از فتوسل در سنسورهای تشخیص دود

سنسورهای تشخیص دود یکی از اختراعات بشر هستند که حقیقتاً می توانند جان مردم را در برابر آتش سوزی و خطرات آن حفظ کنند. حالا چرا از فتوسل در سنسورهای دود استفاده می شود؟

در اطراف آشکارساز دود شکاف هایی وجود دارند که اگر آتش سوزی اتفاق افتاد دود از طریق آن شکاف ها وارد محفظه اصلی سنسور شود. در ادامه یک پرتو نور مادون قرمز به استفاده از یک دیود نوری به داخل محفظه فرستاده می شود که خود محفظه دارای یک فتوسل است.

وقتی به دلیل تجمع دود در محیط میزان نور کاهش پیدا کرد، فتوسل تولید برق می کند و با این عمل زنگ هشدار سنسور دود به صدا در می آید.

  • بکارگیری فتوسل در لنز دوربین های عکاسی

یکی از قسمت های مهم دوربین های عکاسی سنسور و یا حسگر است که خود از میلیون ها فتوسل تشکیل شده است که هر کدام از فتوسل ها به نور حساس بوده و پس از دریافت نور آن ها را جمع آوری کرده و در نهایت به امواج الکتریکی تبدیل می کنند.

البته کاربردهای فتوسل بیش از این مواردی است که گفتیم، چون از فتوسل می توان در هر وسیله و یا مدار الکتریکی که به روشنایی در کم نوری و یا تاریکی نیاز دارد، استفاده کرد. با این حال کاربرد اصلی فتوسل در روشنایی معابر، درب ورودی خانه ها، روشنایی راه پله های یک ساختمان و محوطه های بزرگ همچون باغ ها و سوله ها است.

تصویر انواع فتوسل

معرفی انواع فتوسل

فتوسل ها مدل های مختلفی دارند که هریک با توجه به مدل خود کارایی های متفاوت و حتی طریقه نصب خاص خود را دارند.

جهت مشاهده انواع این وسیله بر روی لینک فتوسل در دیجیکالا بزنید.

حال در ادامه شما را با انواع فتوسل آشنا می کنیم:

  • فتوسل نوری

یکی از ساده ترین و معمولی ترین نوع فتوسل ها نوع نوری آن است که برای روشن و خاموش کردن لامپ به صورت اتوماتیک و بر اساس میزان تابش نور خورشید استفاده می شود.

فتوسل نوری به شکلی طراحی شده که میزان نور خورشید را تشخیص می دهد تا در زمانی که نور خورشید کم شد، به وصل کننده مدار روشنایی فرمان وصل کردن را صادر کرده و از این طریق لامپ به صورت خودکار روشن شود.

با این تفاسیر مشخص می شود که برای راه اندازی فتوسل نوری باید این وسیله را در معرض تابش مستقیم نور خورشید نصب کرد، به شکلی که هیچ مانعی جلوی تابش نور خورشید به سنسور فتوسل نوری را نگیرد.

  • فتوسل نجومی

به فتوسل نجومی ساعت نجومی هم می گویند که برخلاف فتوسل نوری هیچ نیازی به نور خورشید ندارد، بلکه با کمک برنامه میکروپروسسوری داخل خود می تواند به صورت اتوماتیک طلوع و غروب خورشید را تشخیص داده و سیستم روشنایی ساختمان را روشن و یا خاموش کند.

یکی دیگر از مشخصات فتوسل نجومی این است که فاقد سنسور چشم است، بنابراین می توان این وسیله را در هر نقطه ای حتی در مکان های سرپوشیده که از نور خورشید خبری نیست، نصب کرد. با این حساب میزان خطا در فتوسل های نجومی بسیار کمتر است، چرا که در صورت ابری بودن هوا در عملکرد این وسیله خللی وارد نمی شود.

فتوسل خورشیدی

  • فتوسل تایمردار

اگر می خواهید خودتان زمان روشن و خاموش شدن فتوسل را تنظیم کنید، مدل تایمردار بهترین گزینه برای شما است. فتوسل تایمردار یک چشم مجزا به منظور نصب در محیط بیرون دارد و می توانید آن را برای زمان دلخواه خود تنظیم کنید.

  • فتوسل چهارسیمه

فتوسل های معمولی سه سیمه هستند، اما در فتوسل های چهارسیم یک رشته سیم خروجی اضافی وجود دارد که از آن می توان به یک مصرف کننده دیگر اتصال داد.

  • فتوسل ساعتی

کاربری فتوسل ساعتی بیش از دیگر فتوسل هاست به نحوی که می توان از آن برای قطع و وصل کردن هر سیستم الکترونیکی دیگر نیز استفاده کرد و قابلیت برنامه ریزی برای دوره های مشخص یک روزه، یک هفته ای، یک ماهه و حتی در مدل های پیچیده تر تا چندین ماه را دارد. به همین دلیل از فتوسل های ساعتی بیشتر در کارخانه ها و شرکت های بزرگ استفاده می شود.

  • فتوسل لیزری

از فتوسل لیزری می توان برای روشن شدن یک منبع روشنایی همچون لامپ، به صدا درآوردن آژیر خطر و یا حتی به کار افتادن یک ساعت هوشمند استفاده کرد. طرز کار فتوسل لیزری به این صورت است که قطع و وصل شدن آن توسط نور لیزر انجام می شود. اگر مسیر مشخص شده لیزر به هر دلیلی در فتوسل لیزری قطع شود، یک پیام مشخص از طرف فتوسل لیزری به مصرف کننده آن ارسال می شود.

به دلیل حساسیت بسیار بالای فتوسل های لیزری و همچنین کاربردهای خاص آن بیشتر از این وسیله در مکان هایی با حساسیت بالا همچون ساختمان های صنعتی و یا نظامی استفاده می شود.

جهت مشاهده انواع فتوسل به همراه قیمت بر روی لینک انواع فتوسل در سایت دیجیکالا بزنید.

 

جمع بندی

ما در این مطلب توضیحات کاملی در خصوص فتوسل، طرز کار فتوسل، کابردهای فتوسل و انواع آن برای شما بیان کردیم، همانطور که دیدید شما می توانید از فتوسل به منظور کنترل و مدیریت روشنایی راه پله ها، چراغ های داخل حیاط، لامپ های پارکینگ و حتی قطع و وصل چراغ های باغ و یا ویلای خود استفاده کنید.

اما تشخیص اینکه کدام فتوسل برای استفاده ما مناسب است، باید با کمک متخصص برق باشد، همچنین نصب و سیم کشی فتوسل ها نیاز به مهارت دارد که در مطلب بعدی در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد.

با این حال تکنسین های برق در گروه تاسیسات 24 ساعته این توانایی را دارند که اولاً برای انتخاب و خرید فتوسل به شما مشورت دهند و سپس کار نصب و سیم کشی فتوسل را برای شما به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

بنابراین اگر شما هم قصد دارید به منظور صرفه جویی هرچه بیشتر و بهتر در مصرف انرژی برق از فتوسل به برای کنترل روشنایی راه پله ها، حیاط و یا چراغ های نمای ساختمان خود استفاده کنید، کافیست همین الان برای ثبت سفارش فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

فتوسل چیست و چه کاربردهایی دارد به همراه انواع فتوسل 4

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • فتوسل همچون یک کلید تک پل عمل می کند که در زمان روشن بودن هوا انرژی الکتریکی تولید کرده و از این طریق رله مدار را قطع می کند، اما با تاریک شدن هوا از تولید ولتاژ خبری نیست و در نتیجه مدار روشنایی وصل می شود.
  • مدل های متنوعی از فتوسل ها وجود دارند که در این میان فتوسل های نوری، فتوسل های نجومی، فتوسل های تایمردار و فتوسل های چهارسیم بیشترین کاربری را در سیستم برق کشی ساختمان های مسکونی دارند.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظرات مشتریان

اشتراک گذاری این صفحه