کولر گازی هم همانند سایر وسایل برقی برای کار کردن به انرژی الکتریکی نیاز دارد. برق مورد نیاز برای کولر گازی از طریق سیم کشی برق مختص برای این وسیله تامین می شود. با این هدف که کلیه اجزای الکتریکی دستگاه از جمله فن، کمپرسور، ترموستات، کلیدها و خازن کولر گازی بتوانند شروع به کار کرده و فعالیت خود را ادامه دهند.

یکی از آن ها صحبت های آقای عدنان است که گفته اند یونیت خارجی کولر دو تکه آن ها برق دار شده است و حالا به دنبال راه حل آن هستند. به همین دلیل در ادامه بیشتر به بررسی علل و راه حل آن ها خواهیم پرداخت.

بررسی سیستم برق کولر گازی

برای اینکه موضوع برق دار بودن کولر گازی را بهتر درک کنیم لازم است تا ابتدا سیستم برق دستگاه را بررسی کنیم. کولر گازی از آن دست وسایل برق پر مصرف است که برای روشن شدن خود جریان برق زیادی از ساختمان می کشد.

به همین دلیل اکثر متخصصین توصیه می کنند در زمان سیم کشی برق کولر گازی یک کابل جداگانه از تابلو برق ساختمان برای آن در نظر بگیریم و از انشعاب گرفتن از سایر مدارات برقی در داخل ساختمان اجتناب کنیم.

کابل برق کولر گازی باید یا به یونیت داخلی و یا به یونیت خارجی دستگاه وصل شود. در مدل هایی که ظرفیت کولر گازی پایین است، این کابل به یونیت داخلی کولر گازی وصل می شود.

اما در مدل هایی که ظرفیت دستگاه بالاتر است، کابل برق ابتدا به یونیت خارجی یا کندانسور کولر گازی رفته و از آنجا برق مورد نیاز برای یونیت داخلی را هم ارسال می کند.

در سیستم کولر گازی قطعات الکترونیکی زیادی وجود دارند که از برق ورودی به دستگاه برای کارکرد خود استفاده می کنند.

از این بین می توان به تابلو برق به عنوان تامین کننده برق مورد نیاز برای بخش های الکترونیکی دستگاه، الکتروموتور فن، برد الکترونیکی کولر گازی، فیوز حرارتی، سنسور دما، خازن و کمپرسور اشاره کرد.

تا این قسمت از توضیحات را داشته باشید تا در بخش بعدی از صحبت هایمان بدانیم چه اتفاقی می افتد که کولر گازی برق دار می شود؟

 

دلایل برق دار بودن کولر گازی

تمام قطعات الکترونیکی که به عنوان اجزای کولر گازی برشمردیم، حتی کابل برق کولر می توانند خود به تنهایی عامل برق دار بودن کولر گازی باشند.

  1. سرایت برق از کمپرسور یا موتور کولر به دستگاه

در بین قطعات الکترونیکی کولر گازی، کمپرسور یکی از پر مصرف ترین قطعات برقی دستگاه است که از طریق 3 پایه خود به نام های S، C و R به خازن کمپرسور و ترموستات متصل می شود.

کمپرسور کولر گازی دارای سیم پیچ مختص به خود می باشد که اگر سیم پیچ کمپرسور نشتی برق داشته باشد، می تواند سبب سرایت برق از کمپرسور به کولر شود.

علت برق دار بودن کولر گازی چیست 1

  1. اتصال کنتاکت های قطعات الکتریکی کولر گازی به بدنه

سیم برق مختص تمامی قطعات الکترونیکی کولر گازی از جمله فن، ترموستات، کمپرسور، خازن و غیره توسط کنتاکت به این قطعات اتصال داده شده است.

بنابراین اگر کنتاکت های قطعات الکترونیکی کولر گازی بنا به دلایلی همچون جابجایی و نصب مجدد کولر گازی و یا حتی در زمان نصب اولیه دچار قطعی شده باشند، می توانند با بدنه کولر تماس پیدا کرده و باعث برق دار شدن آن شوند.

به همین دلیل است که توصیه می شود حتی در زمان نصب اولیه کولر گازی هم تمام اتصالات برق دستگاه چک شوند تا به طور تصادفی از محل کنتاکت ها خارج نشده باشد.

  1. جدا شدن اتصال کابل برق کولر از محل کنتاکت ها

اگر تابلو برق یا همان جعبه حاوی سیم های برق در یونیت کولر گازی را از نزدیک مشاهده کرده باشید، حتماً تعدادی کانکتور را دیده اید که کابل برق مختص قسمت های مختلف کولر گازی از جمله کمپرسور و فن را در خود جای داده اند.

محل اتصال کابل برق به کنتاکتورها در کولر گازی اغلب به صورت پیچی است، یعنی سیم برق را در زیر پیچ نگهدارنده آن قرار می دهند و با پیچ گوشتی اتصال آن را محکم می کنند.

برخی مواقع ممکن است این اتصال به خوبی صورت نگرفته و سر سیم ها از زیر پیچ ها خارج شده باشد. در چنین حالتی اصلاً دور از انتظار نیست که جریان برق به بدنه دستگاه سرایت کند.

  1. لخت شدن سیم های رابط

در زمان سیم کشی برق کولر گازی، مخصوصاً وقتی می خواهیم یک کابل به رشته کابل برق دستگاه اضافه کنیم، بسیار تاکید می شود که اتصال بین کابل های برق کولر را با استفاده از وایرشو و وارنیش انجام دهیم.

نحوه اتصال صحیح کابل ها در کولر گازی به این صورت که پس از بریدن کابل برق ابتدا مقداری از عایق روی کابل را برداریم تا سیم لخت شود.

سپس دو سیم لخت شده را به هم پیچانده و بعد از آن وایرشو را بر روی سیم های به هم پیچیده قرار دهیم.

در ادامه باید دو انتهای وایرشو را با استفاده از سر سیم زن فشرده کرده و بعد از آن وارنیش را روی وایرشو بکشیم و با کمک حرارت شعله آن را سفت کنیم.

در انتها باز هم لازم است به منظور پیشگیری از لخت شدن سیم های برق کولر گازی، با نوار چسب برق دورتادور سیم ها را بپیچیم تا کابل ها به طور کامل به هم وصل شوند.

تنها در این صورت است که احتمال نشتی برق از محل سیم های لخت رابط در کولر گازی بسیار کم شده و از احتمال ایجاد شوک برقی در کولر گازی پیشگیری می کند.

  1. عدم اتصال کولر گازی به سیم ارت

عدم اتصال وسایل برقی به سیم ارت نه تنها باعث برق دار شدن پکیج و کولر آبی می شود، بلکه کولر گازی را هم برق دار می کند.

به همین دلیل توصیه اکید می شود که اگر سیم کشی برق ساختمان شما به سیم ارت مجهز نیست، حتماً یک سیم از بدنه کولر گازی به زمین اتصال دهید تا جریان برق ورودی به بدنه را از طریق انتقال به زمین دفع کند.

علت برق دار بودن کولر گازی چیست 2

راه حل رفع برق دار بودن کولر گازی

در قسمت قبلی تمامی دلایلی که می توانستند در برق دار شدن کولر گازی سهم داشته باشند را با هم بررسی کردیم، اکنون قصد داریم راه حل رفع این مشکل را برای شما توضیح دهیم.

  • چک کردن اتصالات سیم های رابط

جعبه برق کولر گازی در یونیت خارجی دستگاه واقع شده است، ابتدا برق دستگاه را قطع کرده و سپس درب این جعبه را با پیچ گوشتی باز کنید.

حال تمامی اتصالات سیم های رابط را چک کنید. اگر هر کدام از سیم های رابط از اتصال خود جدا شده است، آن را اصلاح نمایید.

حتی کوچکترین تماس بین اتصال سیم رابط با بدنه کولر گازی می تواند سبب برق دار شدن دستگاه و ایجاد شوک الکتریکی شود.

چه بسا گزارش های بسیاری که به دلیل جدا شدن اتصالات سیم ها باعث آتش سوزی کولر گازی شده و خسارت های سنگینی در پی داشته است.

  • بررسی لخت بودن سیم ها

اگر برای اضافه کردن کابل به کولر گازی از روش استاندارد آن که در قسمت قبلی توضیح دادیم، کمک نگرفته باشید، این احتمال وجود دارد که سیم ها لخت شده باشند.

حتی ممکن است در اکثر گذر زمان و به مرور عایق روی سیم ها خورده شده باشد، به همین دلیل بهتر است تمام سیم های رابط را از نظر لخت شدن و اتصال پیدا کردن با بدنه به دقت بازدید کنید.

چنانچه ایرادی در سیم های رابط پیدا کردید، هر چه زودتر برای تعویض سیم های رابط کولر گازی اقدام کنید.

علت برق دار بودن کولر گازی چیست 3

  • تست تجهیزات الکترونیکی کولر گازی

گفتیم که شایع ترین دلیل برق دار بودن کولر گازی اتصال به بدنه دستگاه از طریق فن، خازن ها و یا کمپرسور می باشد.

برای اینکه به ریشه این مشکل دسترسی پیدا کنید لازم است تا این قطعات را یک به یک از داخل کولر گازی جدا کرده و دستگاه را به برق بزنید تا ببینید آیا بعد از جداسازی آن ها باز هم بدنه برق دارد یا خیر؟

به عنوان مثال ابتدا اتصال کمپرسور را از کولر گازی جدا کنید و دستگاه را به برق بزنید، حال با کمک اهم متر وجود یا عدم وجود برق در بدنه را تست کنید.

در صورتی که با برداشتن هر یک از این قطعات برق کولر گازی از بین رفت، به این معنی است که اتصالات همان قطعه و یا سیم پیچ آن مشکل دارد.

اما اگر با وجود جدا کردن آن قطعات باز هم کولر گازی برق داشت، این معنی را دارد که سیم بندی مدار دارای مشکل است و نیازمند اصلاح می باشد.

 با مشاهده کلیپ زیر می توانید از دلایل ورود آسیب به سیستم برق و سیم کشی کولر گازی مطلع شوید.

 

توصیه هایی به منظور پیشگیری از برق دار شدن کولر گازی

با توجه به اینکه برق دار بودن کولر گازی مشکل پیش پا افتاده ای نیست، بسیار ضرورت دارد تا به فکر راه چاره ای قبل از وقوع این مشکل در کولر گازی باشیم.

به همین دلیل در این قسمت توصیه هایی با شما در میان می گذاریم که با توسل به آن ها می توانید از برق دار شدن کولر گازی خود تا حد زیادی پیشگیری کنید:

  • دقت در انتخاب اندازه قطر سیم یا کابل برق کولر گازی

از سیم های برق در قطر مناسب برای سیم کشی کولر گازی استفاده کنید. در غیر این صورت سیم ضعیف باعث نشتی و اتصالی خواهد شد.

اندازه قطر سیم ها در سیم کشی دستگاه به بزرگ و کوچک بودن موتور کولر گازی و در نهایت اندازه مدار یا فیوز بستگی دارد.

هرچه قدرت موتور یا کمپرسور بیشتر باشد، جریان های بسیار بزرگ تری به آن وارد شده و در نتیجه به فیوز بزرگ تر با کابل ضخیم تر نیاز دارد.

  • برقراری اتصال محکم بین سیم ها

اگر سیم های برق کولر گازی با اتصالات محکم به وصل نشوند، همان اتصالات سست همانند یک ضربه عمل کرده و با محدود کردن جریان باعث ایجاد اصطکاک و گرما می شود.

زمانی که اتصالات خیلی سست باشند، ایجاد قوس الکتریکی کرده و باعث اتصالی با بدنه و حتی بروز آتش سوزی می شوند.

  • استفاده از فیوز متناسب با نیاز کولر گازی

فیوزهای قابل استفاده در مدار سیم کشی برق کولر گازی می توانند در آمپراژ متفاوت موجود باشند، که باید با توجه به آمپراژ مدار، فیوز آن را نیز انتخاب کنیم.

در غیر این صورت فیوز کولر گازی دائماً منفجر شده و شما مجبور هستید برای تعویض آن اقدام کنید. برای تکمیل این مبحث پیشنهاد می کنیم مقاله علت پریدن فیوز کولر گازی و راه حل را مطالعه نمایید.

  • کمک گرفتن از مجری متخصص نصاب کولر گازی

اگر می خواهید نگرانی های خود را بابت احتمال برق دار شدن کولر گازی به حداقل برسانید، مهمترین توصیه ای که وجود دارد این است که از مجری متخصص نصاب کولر گازی کمک بگیرید.

این افراد دقیقاً می دانند که در زمان نصب کولر گازی باید تمامی اتصالات سیم های برق دستگاه را چک کرده و با نحوه سیم کشی اصولی کولر گازی آشنایی دارند.

علت برق دار بودن کولر گازی چیست 4

نتیجه گیری

اگر بدانید که علت بسیاری از آتش سوزی های کولر گازی و حتی ایجاد شوک برقی در افراد مخصوصاً در زمان سرویس کولر گازی، برق دار بودن این وسیله است، به احتمال زیاد به اهمیت این موضوع پی می برید.

ما هم در این مطلب تمام دلایلی که می توانند ایجاد برق در کولر گازی کنند را برای شما بررسی کرده و حتی راه حل های رفع آن ها را توضیح دادیم.

آنچه باقی مانند معرفی یک مجری نصاب و تعمیرکار کولر گازی متخصص است که بتواند با کمک مهارت خود مشکل برق دار بودن کولر گازی را سریع ریشه یابی کرده و اقدامات صحیح برای حل آن را انجام دهد.

یکی از ده ها خدمات محبوب ما در گروه تاسیسات 24 ساعته انجام تعمیر کولر گازی توسط حرفه ای ترین و با تجربه ترین تکنسین های کولر گازی است بنابراین می توانند مشکل برق دار بودن کولر گازی شما را با بالاترین سطح از کیفیت برای شما رفع کنند.

ما در این مجموعه خدمات خود را همراه با گارانتی تضمین کیفیت ارائه می دهیم تا با آسودگی خاطر سفارش خود را به ما بسپارید. در کلیپ زیر اعلام رضایت مندی یکی از ده ها مشتریان گروه تاسیسات 24 ساعته در خصوص استفاده از خدمات کولر گازی این مجموعه را ملاحظه می کنید.

بنابراین چنانچه بدنه کولر گازی شما نیز برق دار شده است کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • کابل برق کولر گازی باید یا به یونیت داخلی و یا به یونیت خارجی دستگاه وصل شود. در مدل هایی که ظرفیت کولر گازی پایین است، این کابل به یونیت داخلی کولر گازی وصل می شود.
  • از جمله دلایل برق دار بودن بدنه کولر گازی می توان به سرایت برق از کمپرسور به بدنه دستگاه، اتصال کنتاکت های قطعات الکترونیکی کولر گازی به بدنه، جدا شدن اتصال کابل برق کولر از محل کنتاکت ها، لخت شدن سیم های رابط و عدم اتصال کولر گازی به سیم ارت اشاره کرد.
  • برای اینکه علت اصلی برق دار بودن بدنه کولر گازی را پیدا و رفع کنیم، باید اقداماتی از جمله چک کردن اتصالات سیم های رابط، بررسی لخت بودن سیم ها و تست تجهیزات الکترونیکی را به انجام رساند.
  • توصیه می شود به منظور پیشگیری از برق دار شدن بدنه کولر گازی در انتخاب قطر سیم کولر گازی و برقراری اتصال محکم بین سیم ها دقت شود.
  • استفاده از فیوز متناسب با نیاز کولر گازی و کمک گرفتن از مجری متخصص نصاب کولر گازی می تواند تا حد زیادی مانع از برق دار شدن بدنه کولر گازی شود.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. برق دار بودن بدنه کولر گازی چقدر خطرناک است؟

برق داشتن بدنه کولر گازی به خودی خود خطرناک نیست، اما اگر منشا این برق وجود نقص در سیم کشی کولر گازی باشد، می تواند سبب آتش سوزی شود.

  1. اصولی ترین راه برای در امان ماندن از برق دار بودن بدنه کولر گازی چیست؟

نصب سیم ارت از بدنه کولر گازی به زمین بهترین و اصولی ترین راه است.

منابع: منبع 1، منبع 2

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظرات مشتریان

 

اشتراک گذاری این صفحه