یک عامل بسیار مهم در کولر گازی که باعث راه اندازی کمپرسور و فن دستگاه می شود، خازن تعبیه شده در یونیت خارجی کولر است. این قطعه با ذخیره سازی انرژی در خود، قدرت و توان لازم برای روشن شدن و به کار افتادن فن و کمپرسور کولر گازی را تامین می کند.

بعضی مواقع کولر گازی با مشکلاتی از جمله کار نکردن دستگاه بر روی حالت فن، روشن نشدن کمپرسور و حتی افت سرعت فن مواجه می شود، تنها به این دلیل که خازن خراب و یا ضعیف شده است. در چنین شرایطی تنها راه حل اقدام به تعویض خازن کولر گازی است، که در ادامه متن با ارائه توضیحات لازم در خصوص نحوه تعویض خازن و سیم کشی آن نیز آشنا خواهید شد.

 علائم نشان دهنده زمان تعویض خازن کولر گازی

اگر می خواهید بدانید آیا واقعاً لازم است خازن کولر گازی را تعویض کنید یا خیر، به علائم زیر دقت کنید:

  • کمپرسور کولر گازی تلاش می کند، اما روشن نمی شود.

زمانی که خازن کولر گازی با مشکل مواجه شده باشد، معمولاً کمپرسور توان روشن شدن ندارد. یعنی با وجود اینکه موتور تمام تلاش خود را برای روشن زدن بکار می گیرد، اما باز هم اتفاقی نمی افتد.

شما این حالت را با شنیدن صدای کمپرسور دستگاه نیز تشخیص خواهید داد، صدایی شبیه به هووم که موتور از خود خارج می کند و احتمالاً به فکر تعمیر کمپرسور کولر گازی می افتید.

با مشاهده کلیپ زیر از دیگر مشکلات و خرابی های رایج کمپرسور کولر گازی مطلع شوید.

  • فیوز کولر گازی دائماً می پرد.

یکی دیگر از علائم خرابی خازن در کولر گازی این است که وقتی دستگاه قصد دارد در حالت موتوری کار کند و کمپرسور را روشن نماید، فیوز کولر گازی می پرد.

چون باز هم خازن توان لازم برای روشن کردن کمپرسور را نداشته و در نتیجه امکان روشن شدن کولر گازی وجود ندارد.

  • با وجود روشن بودن فن، موتور یا کمپرسور دستگاه کار نمی کند.

در یک حالت دیگر هم ممکن است فن کولر گازی در حال چرخش باشد و بدون هیچ مشکلی کار کند، اما کمپرسور روشن نمی شود. در این شرایط هم به احتمال زیاد خازن خراب شده و باید تعویض شود.

نحوه تعویض خازن کولر گازی به همراه سیم کشی آن 1

  • فن کولر گازی به طور کامل از کار افتاده است.

گاهی مشاهده شده که فن با سرعت پایینی کار می کند که در مقالهچرا فن کولر گازی روی دور تند کار نمی کند؟  دلایل و راه حل این مشکل را بررسی کرده ایم.

اما در برخی مواقع فن به کلی از کار می افتد. شاید خراب شدن فن کولر گازی دلایل متعددی داشته باشد، ولی یکی از قویترین احتمالاً این است که خازن کولر خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

کلیپ زیر را تماشا کنید تا دلایل ورود آسیب به سیستم برق و سیم کشی کولر گازی آشنا شوید.

 

انواع خازن قابل استفاده بر روی کولر گازی

زمانی که به دلیل یکی از مشکلاتی که در قسمت قبل گفتیم، نیاز به تعویض خازن بر روی کولر گازی داشتید، ابتدا باید پیش از سیم کشی خازن به کمپرسور و فن دستگاه، خازن جدید را تهیه کنید.

خازن های کولر گازی با توجه به دو عامل دسته بندی می شوند: یکی ظرفیت خازن و دیگری تعداد پایه های خازن.

جهت مشاهده انواع خازن کولر گازی بر روی لینک خازن کولر گازی در دیجیکالا بزنید

  • انواع خازن کولر گازی با توجه به ظرفیت آن

انواع خازن با در نظر گرفتن توان موتوری دستگاه در ظرفیت های 5 تا 65 میکرو فاراد در بازار موجود هستند.

خازن مناسب برای استارت فن کمپرسور 5 و 10 میکرو فاراد است، اما برای استارت کمپرسور می توان با در نظر گرفتن چند هزار بودن کولر گازی، یکی از خازن های زیر را به کار برد:

  • خازن 30 میکرو فاراد
  • خازن 35 میکرو فاراد
  • خازن 40 میکرو فاراد
  • خازن 45 میکرو فاراد
  • خازن 50 میکرو فاراد
  • خازن 55 میکرو فاراد
  • خازن 60 میکرو فاراد
  • خازن 65 میکرو فاراد

هر چه توان موتوری کولر گازی بالاتر می رود، به همان میزان نیز به خازن با ظرفیت بالاتر برای راه اندازی نیاز دارد.

به عنوان مثال برای یک دستگاه کولر گازی 8 هزار خازن 30 میکرو فاراد و برای دستگاه 30 هزار خازن 65 میکرو فاراد مناسب است.

  • انواع خازن کولر گازی با توجه به تعداد پایه های آن

گفتیم که در زمان تهیه خازن جدید برای کولر گازی باید به تعداد پایه های آن نیز توجه کنید. انواع خازن کولر گازی در دو نوع زیر موجود هستند:

  • خازن کولر گازی سه پایه

خازن های کولر گازی سه پایه دارای سه سر به نام های fan، com و herm می باشند، که در زمان سیم کشی به ترتیب برای اتصال به فن، پایه مشترک و کمپرسور بکار گرفته می شوند.

در این مدل، خازن مخصوص فن و کمپرسور به صورت مجموع در یک عدد خازن قرار گرفته است.

اگر خازن سه پایه کولر گازی را از نزدیک دیده باشید، میزان ظرفیت خازن بر روی بدنه آن درج شده است. مثلاً یک خازن کولر گازی روی آن این طور نوشته شده: 60+5 میکرو فاراد.

در این حالت عدد 60 مخصوص کمپرسور و عدد 5 مخصوص فن دستگاه است، که در مجموعه خازن 65 میکرو فاراد را تشکیل می دهند.

  • خازن کولر گازی دو پایه

زمانی که خازن کولر گازی ما به صورت دو سر باشد، به دو شکل متفاوت استوانه ای و مکعبی کوچک طراحی شده است.

روش تشخیص خازن دو سر کمپرسور و فن به این صورت است که خازن مدل استوانه ای شکل مخصوص کمپرسور و خازن مدل مکعبی کوچک برای فن استفاده می شود.

دو سر خازن های دو پایه کولر گازی هیچ تفاوتی با هم ندارند، به این صورت که یکی از پایه ها را c یا مشترک و پایه دیگر را herm در نظر می گیریم.

بنابراین در زمان نصب و سیم کشی خازن دو پایه به کمپرسور و فن هیچ فرقی نمی کند که سیم را به کدام پایه از خازن دو سر وصل کرده اید.

در صورت تمایل به بررسی نحوه سیم کشی فن کولر گازی مطالعه مقاله نحوه سیم کشی فن انواع کولر گازی را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر قصد تهیه انواع خازن کولر گازی را دارید بر روی لینک خرید خازن کولر گازی از دیجیکالا بزنید.

نحوه تعویض خازن کولر گازی به همراه سیم کشی آن 2

نحوه سیم کشی کمپرسور و فن کولر گازی به خازن

کمپرسور و فن در کولر گازی دو قطعه مهم در دستگاه هستند که با غالباً با یکدیگر کار می کنند. سیم کشی انجام شده بر روی دستگاه ولتاژ بالایی از برق را به یونیت کندانسور متصل به کابل کنتاکتور وارد می کند.

در ادامه سیستم کولر گازی جریان برق ضعیف شده را به کنتاکتور کویل ارسال می کند. زمانی که جریان برق ضعیف شده کنتاکتور کویل را فعال می کند، نقاط تماس بسته شده و در نتیجه جریان برق قوی، کمپرسور، فن و خازن را شارژ می کند.

در نهایت این کمپرسور و موتور هستند که از انرژی ذخیره شده خازن برای ادامه حرکت و نگهداری سرعت خود استفاده می کنند.

گفتیم که خازن کولر گازی در مدل 3 سر دارای 3 عدد پایه به نام های fan، com و herm می باشد، که هر یک به طور جداگانه به کمپرسور و فن کولر وصل می شوند.

کمپرسور کولر گازی هم همانند خازن سه پایه دارای سه عدد ترمینال می باشد، که با نام های s، r و c مشخص شده اند.

توجه داشته باشید که پایه c در کمپرسور را با پایه c در خازن اشتباه نگیرید، چون پایه c در خازن نول است.

در زمان سیم کشی کمپرسور و فن کولر گازی به خازن، سیم نول به پایه c خازن کولر گازی وصل شده و سپس به پایه r یا رانینگ در کمپرسور بسته می شود.

سیم فاز هم به صورت مستقیم به پایه c در کمپرسور وصل می شود که در بعضی از موارد از کنتاکتور نیز در وسط این دو اتصال استفاده می شود.

پایه آخر در کمپرسور s یا استارت است که به صورت مستقیم به پایه herm در خازن اتصال داده می شود. برای سیم کشی فن کولر گازی به خازن نیز کافیست تا پایه fan خازن را توسط سیم به فن وصل کنید.

نحوه تعویض خازن کولر گازی به همراه سیم کشی آن 3

حال برای اینکه سیم کشی کمپرسور و فن کولر گازی به خازن را به صورت جزیی تر انجام دهید، می توانید در زمان تعویض خازن کولر گازی اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. ترموستات کولر گازی را در حالت خاموش یا off قرار داده و جریان برق را در مدار یونیت کندانسور قطع کنید.
  2. با استفاده از پیچ گوشتی مناسب پیچ های تعبیه شده بر روی قاب کندانسور را باز کنید تا به سیم ها دسترسی داشته باشید. (لینک خرید انواع پیچ گوشتی از دیجیکالا )
  3. در این مرحله شما سیم هایی که از طرف یونیت داخلی به زیر یونیت خارجی وارد شده اند را به همراه کنتاکتور و خازن مشاهده خواهید کرد.
  4. وقتی قاب کندانسور را باز می کنید، در داخل قاب یونیت نقشه سیم کشی کندانسور را مشاهده خواهید کرد. بهتر است این نقشه را کمی بررسی کرده تا با طریقه اتصال سیم ها به هم آشنا شوید.

در این نقشه حتی رنگ سیم ها و نوع عملکرد سیم های مربوط به کمپرسور و فن کاملاً مشخص شده اند.

همچنین نقشه سیم کشی درج شده بر روی موتور فن کولر گازی اطلاعات خوبی از رنگ و عملکرد سیم های موتور فن به شما خواهد داد.

  1. خازن موجود بر روی کولر گازی را خوب بررسی کنید، تا بدانید اولاً خازن شما چند میکرو فاراد است، دوماً چند پایه دارد و سوماً هر پایه چه نقشی در دستگاه ایفا می کند.
  2. اتصالات خازن قبلی را باز کرده و سیم های مخصوص فن و کمپرسور را از داخل ترمینال یا ورودی به محل اتصال در کندانسور هدایت کنید.
  3. سیم مخصوص موتور فن کولر گازی را از طریق ترمینال خود به پایه fan بر روی خازن اتصال دهید.
  4. سیم فاز شماره یک یا L1 را به صورت مستقیم به پایه com یا common بر روی خازن وصل کنید.
  5. انتهای سیم کمپرسور که در واقع عملکرد Run یا رانینگ را به عهده دارد، به ترمینال L1 وصل کنید. اگر سیم ها خود دارای اتصال هستند، کافیست اتصال آن ها را در یکی از چنگک های روی کنتاکتور L1 فشار دهید.

گاهی هم مشاهده شده که سیم ها به صورت پیچی به ترمینال ها بسته می شوند، در این صورت می توانید با کمک پیچ گوشتی چهارسو سیم را در زیر ترمینال قرار داده و پیچ آن را محکم کنید.

برای انجام این کار به طور حتم به پیچ گوشتی مناسبی نیاز خواهید داشت، به همین دلیل توصیه می کنیم پیش از اقدام به خرید مقاله راهنمای خرید بهترین پیچ گوشتی چهارسو و دوسو را از دست ندهید.

  1. سیم اتصال Common یا مشترک موتور فن را در یکی از چنگک های L1 کنتاکتور فشار دهید تا کاملاً در جای خود قرار بگیرد.
  2. سیم کمپرسور با عملکرد Common یا C را به ترمینال L2 کنتاکتور وصل کنید. به طور معمول این سیم مشکی رنگ است.
  3. در انتها هم سیم فاز موتور فن را نیز به چنگک های L2 کنتاکتور ببندید.

نحوه تعویض خازن کولر گازی به همراه سیم کشی آن 4

جمع بندی

خازن کولر گازی نقش بسیار حیاتی در زوند کار دستگاه دارد، چرا که دو قطعه بسیار مهم در کولر، یعنی فن و کمپرسور با کمک خازن است که راه اندازی می شوند. بنابراین وقتی با مشکلاتی در روند کار کمپرسور و فن کولر گازی مواجه می شویم، به احتمال زیاد ایراد اصلی از خازن است که باید باز شده و سپس نمونه جدید بر روی کولر نصب شود.

نصب خازن بر روی کمپرسور نیازمند داشتن آگاهی در خصوص نحوه سیم کشی کمپرسور و فن به خازن است.

ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با طریقه تعوض، سیم کشی و نصب خازن جدید بر روی کولر گازی آشنا کنیم. اما همانطور که می دانید خازن قابلیت ذخیره سازی انرژی دارد، بنابراین توصیه اکید می کنیم اگر در حوزه برق تبحر کافی ندارید، هرگز خودتان دست بکار نشوید و فقط از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید.

نحوه تعویض خازن کولر گازی به همراه سیم کشی آن 5

مجموعه تاسیسات 24 ساعته با همراهی متخصصین خود در امر تعمیر کولر گازی می تواند نیاز شما را به سیم کشی خازن کولر گازی رفع کند.

تمامی خدمات تاسیساتی از جمله تعمیر کولر گازی در این مجموعه همراه با گارانتی تضمین کیفیت به شما مشتریان گرامی عرضه می شود. در کلیپ زیر اعلام رضایت مندی یکی از ده ها مشتریان گروه تاسیسات 24 ساعته را مشاهده می کنید که خدمات کولر گازی را از این مجموعه دریافت کرده اند.

برای بهره مندی از خدمات این مجموعه کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • از جمله علائم نشان دهنده زمان تعویض خازن کولر گاز می توان به روشن نشدن کمپرسور، پریدن دائمی فیوز کولر گازی، کار نکردن کمپرسور با وجود روشن بودن فن و از کار افتادن کامل فن کولر گازی اشاره کرد.
  • خازن 30 میکرو فاراد، خازن 35 میکرو فاراد، خازن 40 میکرو فاراد، خازن 45 میکرو فاراد، خازن 50 میکرو فاراد، خازن 55 میکرو فاراد، خازن 60 میکرو فاراد، خازن 65 میکرو فاراد، خازن دو پایه و سه پایه از جمله انواع خازن قابل استفاده در کولر گازی هستند.
  • خازن 3 پایه کولر گازی دارای 3 عدد پایه به نام های fan،com و herm است که هر یک به طور جداگانه به کمپرسور و فن کولر وصل می شوند.
  • در زمان سیم کشی کمپرسور و فن کولر گازی به خازن، سیم نول به پایه c خازن کولر گازی وصل شده و سپس به پایه r یا رانینگ در کمپرسور بسته می شود. همچنین سیم فاز هم به صورت مستقیم به پایه c در کمپرسور وصل می شود که در بعضی از موارد از کنتاکتور نیز در وسط این دو اتصال استفاده می گردد.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. علائم روی کمپرسور کولر گازی به چه معناست؟

حرف C به معنای COM و مشترک، حرف S مخفف استارت و حرف R مخفف رانینگ است.

  1. نحوه اتصال سیم های خازن به کمپرسور کولر گازی به چه صورت است؟

پایه COM خازن به R کمپرسور و نول، پایه herm خازن به S کمپرسور و پایه C کمپرسور بدون وارد شدن به خازن وارد سیم فاز می شود و در نهایت FAN خازن به سیم فن وصل می گردد.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2

 منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3

 

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه