یکی از مهمترین قطعات بکار رفته در پکیج که روشن شدن این وسیله را تضمین می کند به نام میله یون شناخته می شود که البته به القاب دیگری از قبیل میله یوزانسیون پکیج نیز شهرت دارد. اهمیت نقش میله یون در پکیج به قدری زیاد است که در زمان سرویس پکیج این قطعه را نیز بررسی می کنند چون اگر میله یون به هر دلیلی عملکرد مناسبی نداشته باشد، پکیج قادر به روشن شدن نخواهد بود.

به همین تصمیم داریم تا در خصوص نحوه عیب یابی، تعمیر و تعویض میله یون پکیج توضیحاتی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر شما هم با مشکلاتی از قبیل سرد شدن آب گرم، خاموش شدن پکیج و روشن نشدن پکیج روبرو هستید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 میله یون چیست؟

الکترود یون پکیج همانند پرشر سوئیچ هوا یکی از مهمترین قطعات بکار رفته در این سیستم گرمایشی ساختمان است که جنس آن از فولاد تنبر بوده و همانند ترموکوپل عمل می کند. وظیفه میله یون تشخیص شعله پکیج است. این قطعه نحوه ایجاد شعله در پکیج را بررسی و کنترل می کند تا به این ترتیب از کارکرد صحیح پکیج مطمئن شده و شعله خاموش نشود.

البته میزان حساسیت و مقاومت الکترود یون از ترموکوپل بسیار بیشتر است، به حدی که اگر شعله در درستی در پکیج ایجاد نشود، این قطعه نمی تواند ایجاد شعله را تشخیص داده و در نتیجه پکیج خاموش می شود. در ادامه بیشتر در خصوص نحوه عملکرد میله یون، نوع کاربرد و شیوه عیب یابی و تعمیر این قطعه برای شما توضیح می دهیم.

 

عملکرد میله یون پکیج

جالب است بدانید که عملکرد میله یون شبیه به پیچ تنظیم شمعک آبگرمکن مخزنی است. به این ترتیب که بعد از تشکیل شعله در پکیج هوای بین میله یون و مشعل یونیزه می شود. در این مرحله مولکول های یونیزه شده هوا توسط قطب های مخالف ایجاد شده توسط میله یون و مشعل جذب می شوند. در نتیجه این اتفاق جریان الکتریسیته ایجاد شده و همین جریان الکتریسیته باعث سوختن مداوم شعله می شود.

محل قرارگیری میله یون بر روی برنر یا مشعل و در نزدیکی الکترود جرقه زن است که در فاصله 7 تا 9 میلی متری از سطح مشعل یا برنر قرار گرفته است. بنابراین وقتی شعله تشکیل می شود، حرارت نوک میله یون پکیج افزایش پیدا کرده و جریانی در حد چند میکرو آمپر را به برد ارسال می کند تا به این ترتیب برد از تشخیص شعله توسط میله یون باخبر شده و فرمان مداومت شعله را صادر کند.

میله_یون_چیست_نحوه_عملکرد_و_تعویض_آن-_1.jpg

کاربرد الکترود یون در پکیج

از توضیحاتی که در بخش های قبلی دادیم می توان اینطور برداشت کرد که کاربرد اصلی الکترود یون در پکیج شخیص شعله است و اینکه سوختن صحیح شعله را کنترل می کند.

میله یون پکیج شعله را از طریق جریان متناوبی که بین میله و بدنه مشعل ایجاد می کند، تشخیص می دهد. با توجه به این تعاریف می توان اینطور نتیجه گیری کرد که نقش میله یون در احتراق پکیج و در کل روشن ماندن این وسیله بسیار ضروری است و چه بسا در بسیاری از مواقع خرابی میله یون باعث خاموش و روشن شدن پکیج و حتی عدم تشکیل شعله در پکیج می شود.

به دلیل اهمیت نقش الکترود یون و تاثیر سلامتی این قطعه در کارکرد صحیح پکیج، در ادامه قصد داریم تا بیشتر در خصوص نحوه عیب یابی، تعمیر و تعویض آن برای شما صحبت کنیم. 

 

نشانه های تعویض الکترود یون پکیج

در حالت عادی باید بعد از عمل کردن جرقه زن، نوک میله یون شروع به گرم شدن کرده و به این ترتیب شعله به صورت ثابت و پایدار در پکیج برقرار شود. در غیر این صورت میله یون خراب است و باید بررسی شود.

با کمک علائمی که در ادامه می گوییم می توانید به راحتی خراب یا سالم بودن میله یون را از روی نشانه های آن تشخیص دهید:

  • خاموش شدن پکیج مشخص ترین علامت خراب بودن میله یون است. البته نوسان فشار گاز، کاهش آب در مدار گرمایش، نقص در دودکش، خرابی پرشر هوا و... می توانند باعث روشن و خاموش شدن پکیج شوند، اما در اکثر موارد دلیل اصلی خرابی میله یون است.
  • از دیگر نشانه های خرابی میله یون می توان به گرم نشدن آب اشاره کرد. در این حالت شعله دائم روشن و خاموش شده و در نتیجه با مشکل سرد و گرم شدن ناگهانی آب روبرو هستیم.
  • نشانه دیگر کار کردن فن پکیج است. در چنین شرایطی با اینکه فن به صورت دائم روشن است، اما پکیج روشن نمی شود.
  • گفتیم در حالت کارکرد صحیح پکیج جرقه زن عمل کرده و شعله تشکیل می شود، اما چنانچه میله یون خراب باشد، جرقه زن قطع نمی کند و شعله به همراه جرقه زن قطع می شود.

برای اطلاع از نحوه لوله کشی شوفاژ لینک مقاله را لمس کنید.

میله_یون_چیست_نحوه_عملکرد_و_تعویض_آن-_2.jpg

تست میله یون پکیج

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم باید برای رفع عیب میله یون اقدام کنید. اما پیش از آن بهتر است جرقه زن را مورد تست قرار دهید.

برای انجام تست بر روی میله یون پکیج باید نحوه اتصال این قطعه را بررسی کرد. چرا که میله یون نباید از قسمت سرامیکی، قسمت اتصال و نوک به بدنه پکیج متصل باشد.

علاوه بر این یک مرحله دیگر در تست میله یون توجه به فاصله آن از سطح مشعل است که در حالت استاندارد باید میله یون در فاصله 10 میلی متری از سطح مشعل قرار گرفته باشد. البته اگر یون جرقه زن و میله یون پکیج هر دو در یک میله قرار گرفته باشند، فاصله استاندارد میله تا سطح مشعل پکیج 3 میلی متر است.

بنابراین اگر در زمان بررسی میله یون در مرحله تست این قطعه متوجه شدید که این فاصله استاندارد نیست، در اولین اقدام جهت تعمیر میله یون باید این فاصله را مجدد تنظیم کنید. اما باز هم تاکید می کنیم که میله یون نباید با بدنه هیچ اتصالی داشته باشد. اکثر مواقع با همین اقدام ساده مشکل پکیج حل می شود و دیگر به تعویض میله یون نیازی نیست.

 

تعمیر میله یون پکیج

زمانی که تعمیر میله یون پکیج نیاز پیدا می کنیم که بعد از تنظیم مجدد فاصله آن از سطح برنر باز هم مشکل پکیج در تشکیل یا مداومت شعله همچنان پابرجاست.

البته نگران نباشید، نحوه تعمیر میله یون بسیار راحت است. فقط کافیست پکیج را خاموش کرده و تا سرد شدن کامل میله یون صبر کنید. سپس با یک سمباده نرم تمام قسمت های میله یون را تمیز کنید. چون در اکثر مواقع علت خرابی میله یون پکیج بوتان و سایر برندهای دیگر جمع شدن جرم و رسوبات حاصل از سوختن بر روی میله یوزانسیون پکیج است.

 

نحوه تعویض یون الکترود پکیج

اگر بعد از تمیز کردن میله یون همچنان مشکل تشکیل و تشخیص شعله در پکیج باقی بماند، دستگاه کد خطا می دهد. کد خطای e1 در پکیج بوتان و کد خطای 80-70 در پکیج ایران رادیاتور به این مفهوم است که تشکیل شعله در پکیج با مشکل مواجه شده است. برای آشنایی بیشتر با کد خطای پکیج بوتان و همچنین نحوه سرویس پکیج بوتان لینک مقاله مورد نظر خود را لمس کنید.

بنابراین در چنین شرایطی که با اقداماتی از قبیل تنظیم فاصله میله یون از سطح برنر و سمباده زدن میله یوزانسیون نتوانسته ایم ایراد شعله را در پکیج رفع کنیم، راهی جز تعویض الکترود یون پکیج باقی نمی ماند.

البته قبل از تعویض میله یون باید این قطعه را از بازار تهیه کنید. با توجه به نوسانات بازار قیمت میله یون پکیج برای مارک های مختلف پکیج تفاوت دارد، به همین دلیل بهتر است این قطعه را از فروشگاه های معتبر تامین کننده قطعات یدکی پکیج تهیه کنید.

به منظور تعویض میله یون در پکیج اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. قبل از هر کاری پکیج را خاموش کرده و تا سرد شدن کامل سطح مشعل صبر می کنیم.
  2. سپس میله یون هم اندازه با نمونمه قبلی را از بازار تهیه می کنیم.
  3. در قسمت زیرین محفظه احتراق یک سوراخ کوچک مخصوص میله یون قرار دارد. پس میله را از داخل آن حفره عبور می دهیم تا نوک میله به نزدیکی سطح برنر برسد.
  4. حال باید فاصله بین میله تا سطح مشعل را تنظیم کنیم. همانطور که گفتیم این فاصله در حدود 10 میلی متر است.
  5. میله یون پکیج به یک سیم تقریباً بلند متصل است که در انتهای آن یک اتصال فیش مانند قرار گرفته است. بنابراین باید برای نصب میله یون سر فیش مانند میله را به محل قرارگیری آن بر روی برد وصل کنیم.
  6. حال که اتصال میله یون جدید به پایان رسید، پکیج را روشن کرده و آن را در حالت آب مصرفی قرار می دهیم. سپس یکی از شیرهای آب گرم ساختمان را باز می کنیم تا طریقه عملکرد میله یون را چک کنیم. اگر مراحل تعویض میله یون را به درستی طی کرده باشیم، بعد از باز کردن شیر آب گرم در ساختمان جرقه زن عمل کرده و با تشخیص شعله توسط میله یون، شعله در پکیج تشکیل می شود.

میله_یون_چیست_نحوه_عملکرد_و_تعویض_آن-_3.jpg

جمع بندی

در این مطلب با ماهیت میله یون پکیج، نحوه عملکرد و چگونگی عیب یابی و تعویض آن آشنا شدیم. همانطور که مطلع شدید تعمیر و تعویض میله یون یکی از مهمترین اقدامات در زمان تعمیر پکیج است، بنابراین پیشنهاد می شود تا این مهم فقط توسط کارشناس و متخصص پکیج انجام شود.

سرویس و تعمیر پکیج در تاسیسات 24 ساعته یکی از محبوب ترین خدمات است که با کمک جمعی از متخصصین پکیج و همراه با ارائه گارانتی تضمین کیفیت خدمات برای شما انجام می شود.

بنابراین اگر شما هم به تخصص تعمیرکاران پکیج در تاسیسات 24 ساعته برای رفع عیب پکیج خود نیاز دارید، کافیست همین الان فرم درخواست سرویسکار را پر کرده یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

میله_یون_چیست_نحوه_عملکرد_و_تعویض_آن-_4.jpg

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • میله یون پکیج نحوه روشن شدن شعله را بررسی و کنترل می کند و همچنین تشخیص شعله را به عهده دارد.
  • با تشکیل شعله نوک میله یون گرم شده و یک جریان چند میکرو آمپری تولید می شود. این جریان به برد منتقل می شود تا از این طریق برد فرمان مداومت شعله را صادر می کند.
  • مشخص ترین علامت خرابی میله یون این است که شعله در پکیج خاموش می شود. البته علائم دیگری از قبیل گرم نشدن آب و کارکرد مداوم فن بدون روشن شدن پکیج نیز نشان دهنده خرابی میله یون هستند.
  • برای تست میله یون پکیج باید فاصله میله تا سطح برنر تنظیم شده و همچنین نباید بین میله یون و بدنه دستگاه هیچ اتصالی برقرار باشد.
  • تعمیر میله یون پکیج با کمک کشیدن سمباده بر روی بدنه میله بون امکان پذیر است. چنانچه بعد از این اقدام همچنان مشکل پکیج رفع نشد، باید میله یون را تعویض کنیم.

منابع: منبع 1، منبع 2

اشتراک گذاری این صفحه